• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 1451)
سه شنبه 10/5/1391 - 7:37 -0 تشکر 486268
آشنایی با زندگی و قیام امام حسین(علیه السلام)

بنام خداوند حكیم

 مقدمه:

میلاد با بركت حضرت ابى عبداللّه الحسین(علیه السلام)، دومین فرزند امام على(ع) وحضرت فاطمه زهرا(علیهما السلام) بنا بر مشهور، روز سوم شعبان سال چهارم هجرى در مدینه بوده است.پس از ولادت، پیامبر اكرم(صلى الله علیه وآله وسلم) نام وى را «حسین» گذاشت، آن گاه او را بوسید و گریست و فرمود: تو را مصیبتى عظیم در پیش است، خداوندا! كشنده او را لعنت كن! آن حضرت به مصباح الهدى و سفینة النّجاة و سیّد الشّهداء و ابوعبداللّه معروف است.
مسعودى مینویسد: امام حسین(علیه السلام) مدّت هفت سال با رسول خدا(صلى الله علیه وآله وسلم)بود و در این مدّت، آن حضرت خود متصدّى غذا دادن و علم و ادب آموختن به امام حسین(علیه السلام)بود.
شدّت علاقه پیامبر اكرم(صلى الله علیه وآله وسلم) به حسین(علیه السلام) به قدرى بود كه كوچكترین ناراحتى او را نمیتوانست تحمّل كند.
روزى پیامبر از در خانه فاطمه(علیها السلام) میگذشت، صداى گریه حسین را شنید، وارد خانه شد و به دخترش فرمود: مگر نمیدانى كه گریه حسین در من چقدر مؤثّر است، آن گاه طفل را بوسید و گفت:«خداوندا! من این كودك را دوست دارم تو نیز او را دوست بدار.»حدیث معروف «حُسَیْنٌ مِنّى وَ أَنـَا مِنْ حُسَیْن، أَحَبَّ اللّهُ مَنْ أَحَبَّ حُسَیْناً، حُسَیْنٌ سِبْطٌ مِنَ الاَْسْباطِ.»; یعنى: «حسین از من است و من از حسینم، خداوند دوست دارد كسى را كه حسین را دوست میدارد، حسین سبطى از اسباط است.» موردِ قبول شیعه و سنّى است.
حسین بن على(ع) مدّتِ شش سالِ دوران كودكی اش را با پیغمبراكرم(ص) سپرى كرد و پس از رحلت آن بزرگوار، مدّت سى سال در كنار پدرش على(علیه السلام) به سر برد و در همه حوادث پرتلاطم دوران آن حضرت حضورى پرتلاش داشت.پس از شهادت امیرمؤمنان(علیه السلام) ده سال تمام همراه و همگام با برادر عزیزش امام حسن(علیه السلام)زندگى كرد و پس از شهادت برادر در سال 50 هجرى، به مدّت ده سال، به ارزیابى حوادث زمان پرداخت و بارها به معاویه پرخاش كرد و پس از مرگ او در برابر حكومت یزید، شجاعانه ایستادگى و از بیعت با او خوددارى كرد، تا این كه در محرّم سال 61 هجرى به همراه گروهى از بستگان و یاران باوفایش، در سرزمین كربلا به شهادت رسید.حسین بن على(علیه السلام) نمونه كامل یك انسان برجسته و متشخّص بود و نام حسین در اذهان، همراه با شجاعت و ظلم ستیزى و جوش و خروش بر ضدّ هر گونه ستم و تبعیض است.هدف قیام امام حسین(علیه السلام) را به آسانى و بدون تكلّف میتوان از سخنان آن حضرت استنباط كرد.

آن گاه كه امام(علیه السلام) بر اثر تهاجم عمّال حكومت ناچار شد از مدینه خارج گردد، در ضمن نوشته هاى، هدف حركت خود را چنین شرح داد:

سه شنبه 10/5/1391 - 8:5 - 0 تشکر 486289

یاران امام حسین – علیه السلام:

(3)« الم ترالی الذین قیل لهم كفوا ایدیكم واقیموا الصلاه واتوا الزكوه فلما كتب علیهم القتال اذا فریق منهم یخشون الناس كخشیه الله او اشد خشیه وقالوا ربنا لم كتبت علینا القتال لولا اخرتنا الی اجل قریب »

آیا ندیدی كسانی راكه به آنها گفته شد (فعلا)دست (ازجنگ) بردارید ،و نماز را به پا دارید وزكات ا بدهید ،[ولی]همین كه كاروزار بر آنها مقررسد،بناگاه گروهی ازآنان از مردم[مشركان مكه ]مانندهترس از خدا یا تر سی سختر . و گفتند: پروردگارا ! چرا بر ما كاروزار مقرر داشتی ؟ چرا ما را تا مدتی كوتاه مهلت ندادی !.....

ازامام صادق (ع) درباره این آیه پرسیدند، حضرت فرموده اند كه صدرآیه درصلح امام حسن (ع)است وخداوند صلح در جنگ را برآن حضرت وبرتمام اهل زمین كه با آن حضرت بودند ، نوشته بود .

درروضه كافی ازامام محمد باقر (ع) ودرتفسیر عیاشی از امام صادق (ع) روایت شده است كه آن دو بزرگوار فرموده اندكه مراد از« كفوا ایدیكم ؛ دست نگهدارید » یعنی ازقتال درزمان امام حسن (ع) دست نگهدارید . آیه خطاب به مردم است كه باید درباره صلح امام حسن (ع )با معاویه ساكت باشند وایراد نگیرند . ومراد از« كتب علیهم القتال » یعنی جنگ برآنها نوشته شد  كه درركاب امام حسین (ع) جهاد كنند ومراد از « الی اجل قریب » یعنی تا مدت كوتاه ، تا وقت خروج وظهور قائم آل محمد – عج الله تعالی فرجه – كه ظفر ونصرت قرین حال آن حضرت واصحاب اوست . برای همین عده ای گفتند: « چرا برما جهاد واجب شده است ،چرا جهاد تا زمان ظهور حضرت حجه – عج الله تعالی فرجه – تاخیر نمی افتد كه همراه بانصرت پیروزی است ؟»

سه شنبه 10/5/1391 - 8:6 - 0 تشکر 486290

(4)تاویل آیه كهیعص:

بسم الله الرحمن الرحیم . كهیعص9

سعد بن عبدالله قمی می گوید عده ای به حضور امام حسن عسگری (ع) شرف یاب می شدند و اجازه می گرفتند تا مسایلی را بیان كنند. حضرت بااشاره به فرزند خورد سال شان[ امام دوازدهم]می فرمودند: « ازفرزندم كه امام دوازدهم مسلمین است بپرسید .سعد می گویدازتاویل آیه « كهیعص » پرسیدند . حضرت مهدی( عج الله تعالی فرجه الشریف ) درجواب فرمودند: این حروف مقطعه ازاخبار غیبیه است وخداوند بااشاره به آن حروف ، حوادث مربوط به زكریا (ع) را برای پیامبر اكرم (ص)اعلام كردند و قصه او را بیان فرمودند كه زكریا ازخداوند درخواست كرد ، اسمای خمسه طیبه را به اوتعلیم دهد. جبرئیل نازل شد واسما را به زكریا تعلیم داد . زكریا روزی درمقام مناجات عرض كرد : « پروردگارا ! چه رمزی است كه هروقت نام محمد (ص) و علی وفاطمه وحسن (ع) را به یاد می آورم خوشحال می شوم و غم خود را فراموش می كنم .ولی یاد  امام حسین (ع) متوجه می شوم تمام غم وغصه عالم به دلم میریزند ،بی اختیاراشكم جاری می شود ؟» خداوند تبارك وتعالی،حادثه كربلا را برای زكریا(ع)چنین بیان می كند:

«ك » : اشاره به كربلای حسین (ع)

«ه » : رمزی ازشهادت (هلاك )آن جناب وفرزندان ویارانش ،

«ی » : اشاره به یزید ملعون ،

«ع» : اشاره وحكایت ازعطش ( امام حسین – علیه السلام ویارانش ...)

«ص» : اشاره به صبر واستقامت امام حسین ویاران جانبازش دارد .

زكریا وقتی واقعه كربلا را شنید ، متاثر شد تا سه روز ازمصلای خود بیرون نیامد ، گریه میكرد وازخداوند می خواست كه او رانیز فرزندی كرامت فرماید تا مایه روشنی چشم او بوده ومانند حسین (ع) شهادت نصیبش گردد. خداوند دعایش را مستجاب كرد وحضرت یحیی (ع) رامانند امام حسین (ع) شش ماهه به دنیاآورد. شهادت را نصیبش گردانید. یحیی قربانی خواسته های نامشروع طاغوت زمان خود شد .سرپیامبرخدا به عنوان هدیه به سوی حاكم نامشروع بنی اسرائیل برده شد.

سه شنبه 10/5/1391 - 8:7 - 0 تشکر 486291

موءده:

« واذا الموءده سئلت ، بای ذنب قتلت »

« پرسند چوزان دخترك زنده بگور : به کدامین گناه  کشته شده است ؟ »

 دراین آیه چه هست که سبب خوف تمام خلایق می گردد.در دل اهل محشر وحشت طغیان می كند.

امام صادق (ع) می فرمایند : « این آیه درشان امام حسین (ع) نازل شده است .حقیقت موء ده امام حسین (ع) و عیال واطفالشان درروز عاشورا پیش ازشهادتشان است . زیرا که زحمت موءده به حبس نمودن زیر خاک وحبس نفس ایشان همراه با تشنگی وتنگی مکان و خوف مردم است وهمه ایشان ازصبح تا عصر متصف به این اوصاف بودند و هیچ استراحت نداشتند . پس ایشان موءده اند. ازایشان سئوال می شود که به چه گناهی بچه ها جرات نفس كشیدن نداشتند  وبه چه گناه به این کیفیت وادارشدند وبه چه گناه اطفالشان به این کیفیت کشته شدند ؟»

سه شنبه 10/5/1391 - 8:8 - 0 تشکر 486292

مظلومیت امام حسین (ع):

«و من قتل مظلوما فقد جعلنا لولیه سلطانا فلا یسرف فی القتل »

هرکس  مظلوم کشته شود، به سرپرست وی قدرتی دادهایم،پس[ او] نباید درقتل زیاده روی كند ، درکافی ازامام صادق (ع) روایت شده که آیه فوق درحق امام حسین (ع) نازل شده واگر حضرت قائم ( عج الله تعالی فرجه) ولی خون امام مظلوم ( به انتقام خون امام ) تمام روی زمین رابه قتل برساند، درکشتن اسراف نکرده است ، چرا که اسراف درقتل ،آنست که غیرقاتل رابکشد .

مظلوم دارای چند معنا است:

[ الف]  اینکه کشته شده درحالتی باشد که تعدی براو شود وملک ، مال، اولاد واصحابش را به اسارت ببرند .تمام بدن اورا به ضرب تیر وتیغ ونیزه وتشنگی از دستش گرفته باشند.

[ب] كسی را بدون گنا ه بكشند ، یعنی او را بکشند بدون حق شرعی که موجب اباحه قتل او باشد . مانند قصاص ، یا افساد

[ج] مظلومیت درکیفیت قتل است . خداوند احسان را در هرمعنای نیکو به کاربرده است . درکشتن قربانی مستحب است که کارد تیز باشد واو را ذبیحه ننمایند و درپیش روی ابنای جنس نکشند ،دست وپایش را نبندند ، او را مثله نکنند وبه او آب دهند.

[د] مظلومیت بعد ازکشتن است به تاراج لباس وبه قطع اعضا وپا مال کردن .انداختن برروی خاکها بی کفن و دفن . این ها همه منحصر به ثارالله  است. حتی این که آن جامه کهنه ، پاره را هم بربدنش نگذاشتند .

میدانیم انبیا مردم را به صراط مستقیم که سرچشمه همه نیکیها و پاکیها  است دعوت میكنند. خداوندمی فرماید:

« الذین یبلغون رسالات الله ویخشونه ولایخشون احدا الا الله وکفی بالله حسیبا »

همان كسانى كه پیامهاى خدا را ابلاغ مى‏كنند و از او مى‏ترسند و از هیچ كس جز خدا بیم ندارند و خدا براى حسابرسى كفایت مى‏كند .

. كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَیْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَى صِرَاطِ الْعَزِیزِ الْحَمِید

كتابى است كه آن را به سوى تو فرود آوردیم تا مردم را به اذن پروردگارشان از تاریكیها به سوى روشنایى بیرون آورى به سوى راه آن شكست ناپذیر ستوده  این ها ترجمان قرآن هستند. پیوند قرآن وعترت دراین دو آیه مشهوداست

اهل بیت عصمت تا آنجا که درتوان داشته اند می خواستند نور الهی دردل انسانها خاموش یا كم سو نشود اما دشمنانشان شب و روز در تلاشند این انوار الهی را خاموش کنند. قرآن دراین باره می فرماید :

« یریدون ان یطفوا نورالله بافواهم »

«آنها می خواستند نور خدا را با دهانشان خاموش سازند » 

« اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد وآل محمد واخرتابع له علی ذلک »

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌                  **********************************

-  پروردگارا روحیه امر به معروف ونهی از منكر را به همه ما عنایت بفرما.

-  پروردگارا زیارت قبر امام حسین (ع)ویاران با وفایش را نصیب همه عاشقان عنایت بفرما.

-  ما را از پیروان واقعی آن امام عزیز قرار بده.

سه شنبه 10/5/1391 - 8:9 - 0 تشکر 486293

قرآن وامام حسین(ع) اگر قرآن سیدالكلام است امام حسین(ع) سیدالشهداست.اگرقرآن عظیم است«والقرآن العظیم» امام حسین(ع)نیز سوابق عظیمی دارد«عظیم السوابق».اگر قرآن حق ویقینی است«وانه لحق الیقین» درزیارت امام حسین (ع)نیز می خوانیم:آنقدر صادقانه وخالصانه عبادت كردی كه به درجه یقین رسیدی«حتی اتاك الیقین».اگر قرآن نور است«نوراًمبینا»امام حسین (ع)نیز نور است «كنت نوراًفی الاصلاب الشامخه».اگر قرآن مقام شفاعت دارد«نعم الشفیع القرآن» امام حسین(ع) نیز مقام شفاعت دارد«وارزقنی شفاعه الحسین».اگر قرآن شفادهنده است«وننزل من القرآن ماهوشفاء» خاك قبرامام حسین(ع) نیز شفاست«طین قبرالحسین شفاء».اگر قرآن كتاب مباركی است «كتاب انزلناه الیك مبارك»شهادت امام حسین(ع) نیز برای اسلام سبب بركت ورشد است«اللهم فبارك لی فی قتله».اگر در قرآن هیچ انحرافی نیست «غیر ذی عوج» درباره امام حسین نیز می خوانیم:لحظه ای از حق به باطل گرایش پیدا نكرد«لم تمل من حق الی الباطل».اگر قرآن ،كریم است «انّه لقرآن كریم» امام حسین نیز دارای اخلاق كریم است«وكریم الخلائق». اگر قرآن ریسمان محكم است «ان هذالقرآن ...العروه الوثقی»امام حسین نیز كشتی نجات وریسمان محكم است.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.