علوم مورد نیاز برای فهم و تفسیر قرآن (6)
«كَیْفَ كانَ»: توجه به كیفیّت تحقق حادثه دارد تا رابطة میان اعمال خاص و نتایج مشخص آن مكشوف گشته، قانونمندی حوادث و عدم تبدیل و تحویل پذیریِ سنّت الهی جلوهگر شود.
«عاقِبَةُ المُكَذِّبینَ، المُجْرِمینَ»: توجّه اساسی به نهایتِ حوادث نه اوایل و اواسط آن را میرسد و الّا مطالعة تاریخ بدونِ توجه به عاقبتها، نتایج غلطی را بدست میدهد، تعبیر «مكذّبین و مجرمین»توجه به شخصیت درونی هلاك شدگان و شخصیت و عملكرد اجتماعی آنان دارد كه تكذیب نظر به فكر و اعتقاد و «جرم»نظر به عمل دارد و اثر روانی و اجتماعی تكذیب میباشد.[1]
18. تاریخ علوم
تاریخِ علوم، بطور كلی و علوم انسانی و علوم پایه آن بالخصوص[2] چشم انداز روشنی از جریان سیر و تحوّل یك علم را در برابر محقق میگشاید و نكاتِ پنهانِ بسیاری را در حوزة آن علم، آشكار مینماید كه در دركِ مسائلِ موجود علم و روابط میان آنها و اهداف و ریشههای مسائل و علل پیدایش آنها، بسیار مفید میباشد.
از این رو مطالعة تاریخِ فلسفه، كلام، عرفان، فقه و اصول، منطق و متدلوژی، روانشناسی و جامعه شناسی و اقتصاد و سیاست و حقوق و اخلاق»، ضرورت دارد كه در واقع شناسنامة كلی آنها را برایمان روشن میگرداند.
در كنارِ علومِ مذكور، آگاهی اجمالی بر تاریخِ علوم تجربی در درك تأثیر و تأثراتِ میان علوم تجربی و انسانی بسیار ضروری است چرا كه علوم تجربی و انسانی برای هم مسأله سازی كرده زمینة وسیعتری از مطالعه و تحقیق را در حوزة یكدیگر فراهم میآورند.
19. علم به زمان وعصر خود
قرآن خورشیدی است كه ناظر بر مشكلات فردی و اجتماعی هر عصر و عهدهدار درمان آنها میباشد.[3]
از این رو برایِ دركِ صحیحِ پیام قرآن، نسبت به عصر و زمان خود باید به مجموعه نیازها و اوضاع و شرایط اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی، سیاسی، اقتصادی، حقوقی و بین المللیِ زمان خود آگاهی داشته باشیم؛ این آگاهی، ضرورتِ حضور در اجتماعات و معاشرت با مردم كوچه و بازار را در پی دارد، عرضة تجربه و آگاهی اجتماعی بر قرآن، نكات ظریفِ آیات را در تحلیل و بررسیِ حوادث بر ما مكشوف میگرداند علاوه بر آنكه متدبّر در قرآن را در حركتهای اجتماعی از لغزش و فرو غلطیدن در شبهات و جریانهای انحرافی و فهم غلط آیات مصون میدارد:
«العالِمُ بِزَمانِهِ لایَهْجُمُ عَلَیْهِ اللَّوابِسْ (الهَواجِسُ)». (ص)
(برعالم به زمان خود، افكار آلوده و شبهات هجوم نخواهد آورد).
مراقبتِ در معاشرتها و رعایت موازین و احكام شرعی در ارتباطات، نور فهمِ قرآن و فرقانِ تشخیص حق از باطل را به ما در صحنههای اجتماعی ـ سیاسی عطاء خواهد نمود:
«یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقاناً وَ یُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَیِّئاتِكُمْ وَ یَغْفِرْ لَكُمْ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ».[4]
(ای كسانی كه ایمان آوردید اگر مستمراً تقوایِ از خدا پیشه كنید او برای شما فرقانی قرار خواهد داد و آلودگیهایتان را از وجودتان پاك خواهد نمود و شما را خواهد آمرزید و خدا صاحب فضلِ عظیم است).
در بیان حضرت علی ـ علیه السّلام ـ در اولین خطبة خلافتش، آگاهی بر نظام و قانونمندی الهی جامعه و جهان و آگاهی بر عواقب درگیری با نظام وسنتهای الهی (آگاهی سیاسی ـ اجتماعی و تاریخی) موجب حصول تقوا و موضع گیری صحیح در حركتهای اجتماعی میباشد:
«إِنَّ مَنْ صَرَّحَتْ لَهُ العِبَرُ عَمّا بَیْنَ یَدَیْهِ مِنَ المَثُلاتِ حَجَزَتْهُ التَّقْوی عَنْ تَقَحُّمِ الشُّبُهات».[5]
(به یقین كسی كه عبرت از حوادث، پرده از نتایج عقوبتها را برای او به روشنی، برداشته است، تقوای الهی او را از سرعت و شتاب و هجوم و فرو غلطیدن در شبهات باز خواهد داشت).
و اساساً شأن الهیِ عالم و خصوصاً مفسّر قرآن، اقدام به درمان مشكلات فكری ـ روحی مردم میباشد كه بدون معاشرت، امكان نخواهد داشت، همان شأنی كه رسول خدا دارا بود: «طبیبٌ دَوّارٌ بِطبِّهِ».
این شأن یكی از شروط اساسی در فهم و تدبر و تفسیر صحیح قرآن میباشد كه متأسفانه بسیاری از مفسرین از آن بركنار بودهاند و در نتیجه تفاسیر قرآن، آثار و نتایج مورد انتظار را به بار نیاورده است.
تذكر: دوری و پرهیز از آلودگیها و افكارِ آلودة مردم، در عین معاشرتِ با آنان، نكتة مهمی است كه باید به آن عنایت كرد:
«كُونُوا مَعَ النّاسِ وَلاتَكُونُوا مَعَهُمْ». (ع)
و این ریاضتی است كه اولیاء خدا در جهت هدایت و كفالت عیال الله (مردم) با آغوش باز، آن را به جان خریدهاند؛ نكتة دیگر، حفظ موازنه در پرداختن به سازندگی خود و معاشرت با دیگران است؛ همیشه باید رزق فكری ـ روحی خلوتِ با خدا در شكلهای نماز، مناجات و ترتیلِ قرآن و غیره، پشتوانه معاشرت با مردم و ورود در مباحثِ اجتماعی ـ سیاسی باشد.
20. علوم انسانی
قرآن در جریان هدایت و رهبری فرد و جامعه، حقایقی بیشمار از مسائل روانی و اجتماعیِ انسان را مطرح مینماید كه در حوزة روانشناسی، روانكاوی و جامعه شناسی قرار دارد در كنار این مسائل، مباحث بسیاری از سیاست و حكومت و اقتصاد و حقوق و قضاوت و جزاء مطرح شده است كه برای دركِ پیامِ قرآن در ارائه خط مشی كلی و موضوعات و احكام آنها، و نقد و بررسیِ یافتههای علوم مذكور، باید به محتوایشان آگاهی داشت؛ خصوصاًدر بخشهایی از قرآن، كه محورِ مباحث، یكی از عناوین باشد تسلط بر مباحثِ آنها، ضرورت دارد؛ و آگاهی اجمالی و كلی كفایت نمیكند.
«روانشناسی»مطالعه علمی رفتارها و فرایندهای ذهنیِ فرد، میباشد كه شامل مباحث «رشد، ادراك و شعور، یادگیری و یادآوری، انگیزش و هیجان، شخصیّت و منش، تعارض و انطباق با محیط، بهداشت روانی و رفتارِ اجتماعی»میباشد كه بر اساس پنج نگرش متفاوت،[6] مورد تحلیل و بررسی واقع میشود.
«جامعه شناسی»، به مطالعه علمی چگونگی تكوین اجتماعات و نهادهای اجتماعی و شكلگیری حكومتها میپردازد و از قوانین حاكم بر حركتهای اجتماعی و علل پیدایش و رشد و اعتلاء و سقوط جوامع، بحث مینماید.
«علم حقوق»به بررسی ضوابط و احكام مدنی و قضایی و كیفری میان افراد و جوامع بشری میپردازد؛ مبانی علمِ حقوق در بحث «فلسفة حقوق»مورد بررسی واقع میشود، مباحثی از قبیل «منشأ حقوق فردی و اجتماعی چیست؟ آیا حقوق صرف قرار داد هستند یا اینكه از حقیقتی برخوردارند؟ منشأ جرم وجنایتها چیست؟ آیا باید به تربیت مجرم پرداخت یا باید او را به تناسبِ جرم، مجازات كرد؟ و غیره»، در فلسفه حقوق مورد بحث واقع میشود.
«علم اقتصاد»از قوانینِ حاكم بر روابط اقتصادی و مسائل آن گفتگو مینماید و طرق بالا رفتن تولید و قدرت اقتصادی و رفاهِ مادی را مورد بررسی قرار میدهد؛ در كنار علمِ اقتصاد، مكتبهای اقتصادی مطرح میشوند كه مبتنی بر نگرشهای فلسفی به انسان و جامعه و طبیعت و مسأله مالكیت، نظامِ معیشتی و سیستم اقتصادی خاصی را پیشنهاد میكنند؛ سیاستگزاری اقتصادی هر نظام سیاسی از ضرورتهای اجتماعی ـ بین المللی و بینش فلسفی آن نظام، ناشی میشود.
قرآن در زمینه حقوق و فلسفة آن، مالكیّت و منشأ آن، نظامِ اقتصادی سالم و عناصر آن، بحثهای فراوانی را مطرح مینماید[7] كه برای درك عمیق آن، آگاهی بر علوم مذكور زمینة مساعدی را فراهم خواهد آورد.
21. ملكة استنباط
ملكه استنباط نورانیّتی موهوبی ـ اكتسابی است كه از چهار عامل «وراثت، عنایت خدا، تعلیم و تربیتِ صحیح و سعی و تلاش وافر»ناشی میشود.
«وراثت»نظر به طهارت مولد، تغذیة حلال و مناسب و استعدادهای موروثی و سهم عقلانی، دارد.
«تعلیم و تربیت صحیح»نظر به روشهای صحیح تفكر و تعقل دارد تا كه فرد را منطقی بار آورد و برخورد صحیح با وهم و خیال و فكر و عقل و احساس و قلب را فرا گیرد.
«سعی و تلاش وافر»به اجتهاد مستمر علمی نظر دارد كه موجب باروری و رشد و نضج عقلِ فطری میگردد.
در كنار اجتهاد مستمر علمی، تجربة عملی باعث فزونی عقل و قدرت سنجش و ارزیابی و تحقق ملكه استنباط میشود:
«العَقْلُ غَریزَةٌ یَزیدُ بِالعِلْمِ وَ التَّجارِبِ».[8]
(عقل غریزهای است كه با علم و معرفت و تجربه فزونی میگیرد).
«دِراسَةُ الْعِلْمِ لِقاحُ الْمَعْرِفَة وَ طُولُ التَّجارِبِ زِیادَةٌ فی العَقْلِ».[9]
(تحقیق و تحصیل علم مایة بارور شدنِ نطفة معرفت و طول تجربه، فزونی در عقل میباشد).
«عنایت خدا»نظر به الطاف الهی دارد كه به پاس ایمان و تقوای انسان به او عطاء میشود:
«إِتَّقُوا فِراسَةَ الْمُؤمِنِ فَإِنَّهُ یَنْظُرُ بِنُورِ اللهِ».[10]
(از فراست و تیزهوشی مؤمن پروا گیرید چرا كه او با نور الهی مینگرد).
«یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقاناً».[11]
[1] . «جرم» به معنی قطع كردن میوة در حال تكوین میباشد كه از آثار فسق و كفر و تكذیب میباشد.
[2] . منطق و ریاضیات جزء علوم پایه و خادمِ علوم به شمار میآیند كه در همة علوم، كاربرد دارند.
[3] . «یَجْری كَما تَجرِی الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ...»: قرآن بر فراز قرون و اعصار همچون خورشید و ماه جاری است. امام باقر ـ علیه السّلام ـ المیزان 35 ذیل آیه 7، آل عمران.
[4] . انفال/ 29.
[5] . نهج البلاغه، خطبه 16.
[6] . مكتب «ساختمانگرایی» نگرش عصبی و زیست شناسی به شعور و عناصر تشكیل دهنده آن، «كنش گرایی» توجه به یادگیری و سازگاری با محیط «سلوك و رفتار» نفی درون نگری و توجه به شرطی شدن، «روانكاوی» توجّه به ضمیر ناخودآگاه، «گشتالت یا كل نگری» تكیه بر تجربههای ذهنی. برای توضیح هر یك رك: «درآمدی بر روانشناسی» اتكین سون، «روانشناسی عمومی» دكتر شعاری نژاد.
[7] . در بینش اسلامی خدا حقِ مطلق و مالك حقیقی است از این رو تمامِ حقوق از خدا ناشی شده و تمام مالكیّتها و تصرّفها به اذن الهی مشروعیّت دارد، احكام مالكیّتها و تصرفات مبتنی بر حقوق افراد، و حقوق افراد مبتنی بر حدود افراد، و حدود افراد از قدر و اندازة انسانیشان ناشی میگردد كه خدا آن را مشخص نموده است: «اِنِ الْحُكْمُ الّا لِلّه». ولایت نبی و معصوم ـ علیه السّلام ـ بر جان و مال مؤمنین و در ادامة آن ولایت فقیه جامع الشرائط بر مردم و ولایت پدر بر فرزند و شوهر بر زن از خدا ناشی میشود و هر یك از آن در محدودة خاصی با ضوابط شرعیِ خاص خود مطرح میباشند.
[8] . میزان الحكمه، ج 2، ص 25.
[9] . ص 26.
[10] . ص.
[11] . انفال/ 29.
ولی الله نقی پورفر ـ تدبر در قرآن