• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن ادب و هنر > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
ادب و هنر (بازدید: 1447)
سه شنبه 3/5/1391 - 3:11 -0 تشکر 478355
اخبار ادبی هنری

نقاشی بر روی بنا‌ها و خیابان‌ها 

همشهری آنلاین- هلن صدیق بنای: هنر عصر دیجیتال، حد و مرز و محدودیتی برای خود قائل نیست و به هرکجا که دلش می خواهد، سرک می‌کشد.

چیستی "هنر" به عنوان یک امر بنیادین همیشه ذهن انسان را به خود مشغول کرده است. اندیشمندانی چون افلاطون و ارسطو هنر را صورتی از تقلید دانسته و به توانایی هنرمند برای  تاثیر مهمی که بر دیگران داشت، باور داشتند.

از نظر ارسطو هنر نوعی حس کنجکاوی است. کنجکاوی که انسان یا هنرمند را تا مرز ناکجا آباد خواهد کشانید. او معتقد است، هنر اساسا رونوشت ناقصی از جهان محسوسات است و حقیقت آن واضح و روشن نیست.

تعریف هنر در عصر حاضر بسیار پیچیده‌تر و متفاوت‌تر از آنچه در گذشته‌های نه چندان دور بیان شده‌است، باید باشد. به نظرمن، هنر در هیبت کنونی خود در هیچ قالب، چارچوب و تعریف جای نگرفته و جای نخواهد داشت. چرا که این هنر در ابعاد نامحدود و همه جانبه در حال گسترش مهار نشدنی است.

هنر از نوع رنگ‌آمیزی و نقاشی بنا‌ها، آسفالت خیابانها، معابر، جداول، سطل‌های زباله و... دارای هنرمندان، منتقدان، سبک‌ها و بحث‌های و حتی مخاطبان خاص خود را دارد.

چگونه هنر از این نوع آغاز می‌شود؟ چگونه شکل می گیرد؟ چگونه گسترش یافته و جهانی می‌شود؟ چه شخص یا اشخاصی پدیده آورنده یا بنیان گزار آن هستند؟ و... همه و همه سوالاتی هستند که در عرصه سرعت تغییر و تحولات جهانی در تولد و بایگانی یک هنر دیگر توجهی به آن نمی‌شود.

رنگ‌آمیزی و نقاشی بناها و خیابانها از آن دسته هنر‌ها هستند که هنرمند آغازگر، مبدا و زمان دقیق  ظهور آن مشخص نیست. هنری که با سرعت باور نکردنی در حال رشد و گسترش ابعاد مختلف خود در سطح جهانی است.

هنر نقاشی و رنگ‌آمیزی بنا‌ها و معابر در راستای زیبا سازی سطح شهر، ایجاد آرامش و شادی، القای حس زیبا بینی و زیبا شناسی در شهروندان، پاکیزگی و سلامت شهر نقش بسزایی داشته است.

جمعه 13/5/1391 - 17:10 - 0 تشکر 490129

«نورا افرون» نویسنده و فیلمنامه‌نویس آمریکایی و خالق رمان «قلب سوخته» در سن 71 سالگی عصر دیروز بر اثر عوارض ناشی از بیماری لوسمی چشم از جهان فرو بست.

 به نقل از بی بی سی، این نویسنده که به جز خلق رمان و مجموعه داستان کوتاه، فیلمنامه‌های متعددی همچون «هنگامی که هری سالی را ملاقات می‌کند» را به رشته تحریر در آورده، کارگردانی  از آثار سینمایی و تلویزیونی همچون «بی خوابی در سیاتل»، «این زندگی من است» و «میکائیل» را نیز برعهده داشته است.

این نویسنده که سالهای پایانی عمرش را با بیماری لوسمی سپری کرد، به خاطر کارگردانی فیلم‌های سینمایی 3 بار نامزد جایزه اسکار شد اما هرگز نتوانست این جایزه را به کارنامه جوایز فرهنگی خود اضافه کند.

«افرون» که علاوه بر نگارش رمان،داستان کوتاه و فیلمنامه به نگارش خاطراتش نیز علاقه مند بود به تازگی نگارش مجموعه 2 جلدی خاطراتش را به دست گرفته و بخش های زیادی از آن را به رشته تحریر در آورده است..

رمان «قلب سوخته»  از جمله معروف‌ترین آثار «افرون» است که بعدها پس از استقبال خوانندگان و مخاطبان این نویسنده به صورت فیلم سینمایی نیز تولید شد. «افرون» خود کارگردانی و تولید این فیلم سینمایی را بر عهده گرفت و آن را با اقتباس از رمانش با بازی «مریل استریپ» و «جک نیکلسون» کارگردانی کرد.

این نویسنده و فیلمنامه‌نویس آمریکایی عصر دیروز در سن 71 سالگی و به دلیل ابتلا به بیماری لوسمی با دنیای نویسندگی خداحافظی کرد.

به گفته خانواده وی مراسم خاکسپاری او امروز با حضور همسر و 2 پسرش و خواهران او  که همگی نویسنده هستند، برگزار می‌شود.

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

جمعه 13/5/1391 - 17:10 - 0 تشکر 490130

چاپ جدید کتاب «لطفا گوسفند نباشید» با زیر عنوان «تقدیم به عزیزانی که نمی خواهند گوسفند باشند» وارد بازار نشر شد و خبر آنلاین آن را تبلیغ کرد.

خبرآنلاین، این کتابی خواندنی است که در حوزه روانشناسی با گرایش خودشناسی، درباره زندگی بهتر از آخرین سخنرانی‌های اوشو، آنتونی رابینز، دست‌نوشته‌های اسکاول شین، مزامیر داود، ترانه‌های حضرت سلیمان – اناجیل چهارگانه، قرآن کریم، سخنان معصومین و آخرین پدیده‌های علمی روانشناسی روز دنیا تهیه شده است.

در بخش های مختلف کتاب که تاکنون بارها تجدید چاپ شده، به زبانی ساده راه های برقراری ارتباط، افزایش اعتماد به نفس، نقش دوست در زندگی، تعریف زندگی و … شرح داده است که گزیده ای از آن ها را در ادامه می خوانید:

به خاطر بسپار:هرگاه ما چیزی را نفهمیم،آن را تصادفی یا اتفاقی می نامیم، در حالی که هیچ جز تصادفی در دنیا وجود ندارد!

به خاطر بسپار:ما،تار و پود بدبختی را خود می بافیم و نام آن را می گذاریم:سرنوشت!

به خاطر بسپار:هرجا که ژرف ترین درد است،عظیم ترین آموزش را به همراه دارد!

به خاطر بسپار:کسی که راه غلطی را می رود،بیشتر شانس آن را دارد که به راه درست آید.تا کسی که راه درست را غلط می رود.

به خاطر بسپار:هولناک ترین ناباوری،ناباوری نسبت به خودتان است!

با خود بخوان: در زندگی ام شکست وجود ندارد، تا زمانی که از چیزی درس گرفته باشم.

یادت باشد: دیگران را آزاد بگذار، آزاد در پذیرفتن تو ..آزاد در روی برگردانیدن از تو!

با خود تکرار کن: همیشه فردایی وجود دارد!

یادت باشد: خشمگین شدن از انتقاد، تاکیدی بر درستی آن است!

مطمئن باش: اگر به خودت ایمان داشته باشی هیچ چیز مانع راهت نیست.

یادت باشد: عفو و بخشش نیکوست، اما فراموش کردن، نیکوترین است…..

باور کن: شکست نخوردن هرگز به معنای پیشرفت نیست.

هرگز تصمیم تان را پیشاپیش اظهار نکنید!

بهتر است برای یک روز هم که شده "شیر باشید" تا آنکه برای همه سال های زندگیتان "گوسفند" باشید!

بهترین روش برای خوشحال کردن خود آن است که دیگر را خوشحال کنید.

به خاطر بسپار: خشم بادی است که چراغ ذهن را خاموش میکند!

یادت باشد: در ازای هر 10 دقیقه خشمگین شدن ، ششصد ثانیه شادی را از دست می دهی !

*

اما چگونه آزردگی ها را تحمل کنیم؟

بشنوید از دکتر شریعتی:

خدایا اندیشه و احساس مرا در سطحی پایین میار که زرنگی های حقیر و پستی های نکبت بار و پلید این شبه آدم های اندک را متوجه شوم چرا که دوست تر می دارم ؛‌ بزرگواری گول خور باشم نه اینکه چون ایشان کوچکواری گول زن.

*

قصه ای از مولانا

شخصی به باغ زیبایی می رود و یک گل سرخ که شبنمی بر آن نشسته و رنگ و بوی دل انگیزی دارد نظرش را جلب می کند. دستش را به سمت آن می برد تا بتواند آنرا لمس کند که به ناگاه تیغی دستش را می خراشد . با حیرت می پرسد: خدایا این همه لطافت و زیبایی را آفریدی و در کنارش این تیغ تیز و سخت را گذاشتی ؛ علت این همه بی سلیقگی چیست؟‌ باغبان هستی به او جواب می دهد "اگر این تیغ نباشد، تو هرگز به لطافت و نرمی گلبرگ های گل سرخ پی نخواهی برد و شکرگزار این همه زیبایی نخواهی شد زیرا خلقت جهان جمله اضداد است!"

حال اگر به هستی همچون باغی و به انسان ها همچون گل های آن باغ نگاه کنیم، با گل های مختلفی مواجه می شویم، گل های خوشبو و خوشرنگ که تیغ هم دارند و گلهایی که اساسا نه رنگ و بویی دارند و نه تیغی.

به یاد داشته باشیم هر گاه به کسی که به نوعی درباره ما بدی روا داشته خوب نگاه کنیم؛ فرشته ای را می بینیم که در وجودش سقوط کرده است. آنچنان که وجود شیطان طعم شکرین حضور خداوند را در کام بندگان می چشاند،‌ حضور آدم های کاکتوسی نیز شناخت قدر و قیمت انسان های خوب است.

*

بشنوید حکایت ابوسعید را در حمام:

روزی دلاک کیسه کشی در حمام مشغول کیسه کشی ابوسعید ابوالخیر بود و چرک های دست او را در بالای بازویش جمع می کرد و در حین این کار از ابوسعید پرسید ای شیخ در یک کلام بگو جوانمردی یعنی چه؟ ابوسعید نگاهی به چرک هایی که دلاک روی بازویش جمع کرده بود انداخت و گفت: جوانمرد آن است که چرک را به روی یار نیاورد.

*

یک پیشنهاد خوب:

هر عمل خود را یک نامه بدانید و هر انسان را یک صندوق پست به مقصد خداوند. حال کمی فکر کنید و مسیر و روند عمل خود را در ذهن تصور کنید. آیا باز هم می توانید عمل ناشایستی را در حق کسی روا دارید اگر هر عمل ما نامه ای باشد که به حضور خداوند می رسد؟

*

دوست داشتن خلق:

"استیفن لوید" می گوید: "اگر مرگ شما نزدیک بود و فقط فرصت یک تلفن کردن را داشتید، به چه کسی تلفن می کردید؟ و چه چیزی می گفتید؟"

"کریستوفر مورلی" در جواب "استیفن لوید" می گوید:

"اگر دریابیم که فقط پنج دقیقه برای بیان آنچه می خواهیم بگوییم فرصت داریم، تمام باجه های تلفن از افرادی پر می شد که می خواهند به دیگران بگویند:

آنها را دوست دارند!"

و "هریت بیچر استو" با نگاهی خیس و دلی پر درد به خاطر این نگفتن ها! می سراید:

"تلخ ترین اشک هایی که بر سر مزار رفتگان ریخته می شود

به خاطر کلمات ناگفته و کارهای ناکرده است!"

*

اٌشو راه رسیدن به حضور حق را در قالب حکایتی چنین می نگارد: روزی عارف کبیری در خانه اش نشسته بود، پیرمردی از روستایی دور به دیدن او آمد و گفت:

"ای قدیس! چه گویم که به خدا برسم و محبوب او شوم؟!"

عارف نگاهی به او کرد و گفت: خوش بگذران، با شادی ات خدا را نیایش کن!

لحظاتی بعد مرد جوانی به حضور عارف رسید و گفت: "چه کنم تا به خدا برسم؟"

عارف گفت: "زیاد خوش گذرانی نکن!"

جوان تشکر کرد و رفت. یکی از شاگردانش که آن جا نشسته بود گفت: "استاد بالاخره معلوم نشد که باید خوش بگذرانیم یا نه!"

عارف گفت: "سیر و سلوک روحانی و رسیدن به حضور حق مانند بندبازی است که چوبی در دست دارد گاهی آن چوب را به طرف راست و گاهی به طرف چپ می برد تا تعادل خود را روی بند نگه دارد.

آن چوب را چوب تعادل گویند!"

به خاطر بسپار: تعادل و میانه روی یگانه راه حصول به خلوت حق می باشد!

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

جمعه 13/5/1391 - 17:12 - 0 تشکر 490133

مدیر انتشارات حق شناس از چاپ دو کتاب در حوزه دام و طیور ، یک کتاب در حوزه آزمایشگاه‌ شیمی خبر داد.

 اکبر حق‌شناس مدیر انتشارات حق شناس گفت: «تغذیه‌ی دام» کتاب ترجمه‌ای است که نگارش آن به عهده‌ گروهی از نویسندگان بوده و ترجمه‌ آن را بهمن نوید شاد و علیرضا جعفری صیادی انجام داده‌اند.

وی با اشاره به کتابی با موضوعی بیماری‌های طیور اظهار داشت: کتاب «بیماری‌های طیور و ارتباط آن با سلامتی دستگاه گوارش» به درمان‌های مرسوم و راه‌کارهای جدید می‌پردازد که نویسنده آن جینولورنزونی است و ترجمه‌ی آن به عهده‌ی سعید خلجی، فرهاد خلیق قره تپه و احمد ملک‌زادگان بوده است.

حق شناس در ادامه به کتاب «آزمایشگاه شیمی تجزیه» اشاره کرد این کتاب به روش‌های الکتروشیمیایی می‌پردازد و مطابق با سرفصل‌های درس آزمایشگاه شیمی تجزیه تنظیم شده است. این کتاب به همت طوبی تقویان کارشناس ارشد گروه شیمی دانشکده علوم دانشگاه گیلان تهیه و تدوین شده است.

وی افزود: کتاب «خود آموز GPS» کتاب دیگری است که به تازگی وارد توسط این انتشارات وارد بازار نشر شده و مولف آن یاسر نوروزی است. این کتاب ابتدا به معرفی سیستم موقعیت یاب جهانی، سیستم‌های تصویری و بیضوی محاسباتی می‌پردازد و سپس نحوه‌ی استفاده از دستگاه گیرنده GPS دستی و هم‌چنین نحوه ویرایش و انتقال اطلاعات از دستگاه GPS به کامپیوتر شخصی آموزش داده می‌شود.

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

جمعه 13/5/1391 - 17:12 - 0 تشکر 490134

سرویراستار کانون پرورش فکری گفت: کتابی با نثر بسیار بدی به دستم رسید. از آن کتاب‌هایی بود که برای خواندن هر صفحه‌اش باید 2 تا ژلوفن بخورید. این فرد حتی به خودش زحمت نداده چهار تا کتاب بخواند تا کمی نوشتن یاد بگیرد.

رهبر انقلاب در بازدید امسال از نمایشگاه کتاب سخنان مهمی در عرصه کتاب و کتابخوانی داشتند که یکی از مهم‌ترین آنها مربوط به بحث «ویراستاری» بود. ایشان موضوع ویراستاری و صحیح بودن متون کتاب‌ها از لحاظ دستور زبان فارسی و کتاب‌آرایی و شکل ظاهری کتاب‌ها را در این بازدید مهم خواندند.

همین اشاره کافی بود تا خبرگزاری فارس به سراغ این موضوع برود و مشکلات و آسیب‌های متوجه این حوزه را از زبان افراد درگیر در این مسئله را بررسی کند و دنبال پاسخ به این سئوال باشد که چه راهکارهایی برای سر و سامان دادن به وضعیت ویراستاری در کشور وجود دارد. سراغ افراد مختلفی در این سلسله مصاحبه‌ها رفتیم و نظر آنها را پرسیدیم از ویراستاران گرفته تا ناشران و نویسندگان.

در ادامه به سراغ علی خاکبازان سرویراستار انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رفتیم تا از او درباره روند ویراستاری در این انتشارات، مشکلات ویراستاری و از همه مهمتر ویراستاری کتاب و کودک و نوجوان و ملزومات آن پرسیدیم. این مصاحبه خواندنی به شرح زیر است:

* برای شروع گفت‌وگو توضیح مختصری درباره روند ویراستاری در انتشارات کانون پرورش فکری می‌دهید؟

* آثاری که وارد کانون می‌شوند، ابتدا توسط کارشناسان هر کمیته بررسی می‌شوند. به این ترتیب که کانون کارشناسانی در کمیته‌‌های مختلفی مانند علمی، شعرکودک، شعر نوجوان، داستان و... دارد. اتفاقی که در این کمیته‌ها در ارتباط با کتاب‌ها می‌افتد، ربطی به ویراستاری ندارد؛ هر چند که در این مرحله هم ممکن است ضعف‌های مربوط به متن و محتوای اثر یا مشکلات نوشتاری بررسی شوند و کارشناسان به نکاتی اشاره کنند؛ اما بعد از تایید کارشناسان و پذیرفته شدن اثر، کار رسماً به ویراستار سپرده می‌شود.

در این مرحله، به فراخور اینکه هر یک از ویراستاران در چه حوزه‌ای کار می‌کنند، آثار تقسیم می‌شوند. دسته‌بندی حوزه ویراستاران هم با توجه به گروه سنی مخاطب و محتوای اثر صورت می‌گیرد. آثار علمی یا ترجمه، به ویراستاری سپرده می‌شود که در این حوزه تبحر دارد و آثار تالیفی یا شعر  به ویراستاری که از تجربه و دانش بیشتری در این زمینه‌‌ها برخوردار است داده خواهد شد.

**ویراستاران کتاب‌های داستان باید معقول بودن آن را هم بررسی کنند

* ویراستاران حتی درباره معقول بودن داستان هم نظر می‌دهند؟

* البته. یکی از مواردی که ویراستار باید به آن توجه کند، محتواست. چیزی که در کشور ما چندان جایی ندارد و حوزه‌ ویرایش به این محدود شده که فقط جمله‌‌بندی متن را اصلاح کنند. متاسفانه در کانون هم کار ویرایش در همین محدوده انجام می‌گیرد. ولی ویرایش به معنی واقعی کلمه؛ به خصوص در زمینه ادبیات و آثار داستانی، یکی از وجوه مهم‌اش این است که اصلاً داستان چه قدر معقول و باور‌پذیر است. اصلاً داستان هست یا نیست. مثلا کسی که چیزی را به عنوان داستان تحویل می‌دهد، باید بررسی شود که کار تحویلی چه قدر ویژگی‌های یک داستان را دارد و کارش تا چه اندازه قابل قبول است. البته نثر در ادبیات خیلی تاثیر دارد، چون ابزار بیان است و باید به شکلی باشد که منظور نویسنده را بیان کند.

* اگر احیانا کتابی به دست شما برسد و مشکلات متعددی داشته باشد شما با این کتاب چه می‌کنید؟

* در حوزه نشر و بعد از آن در حوزه ویرایش، ردیفی وجود دارد به نام آثار غیرقابل ویرایش. اگر اشکالات اثری از حد معینی بیشتر باشد، طبعاً آن اثر قابل چاپ نیست و قابل ویرایش هم نخواهد بود.

**کتاب غیرقابل ویرایش، غیرقابل چاپ هم هست

*بیشتر توضیح می‌دهید؟

*مثلا من کتابی را از ناشری دیدم که ظاهراً علمی بود و برای نوجوانان منتشر شده بود. وقتی کتاب را ورق ‌زدم دیدم نویسنده در فهرست قله‌های مرتفع دنیا دماوند را از قلم انداخته است. در صورتی که دماوند پنجمین قله مرتفع دنیاست و در این کتاب به جای دماوند ناقله‌ دیگری را آورده بود. حالا این اشکال فاحش را نه ویرایستار دیده بود، نه بقیه دست‌اندرکاران چاپ آن کتاب. گاه  اثری آن قدر اشکال دارد که باید کنارش بگذاریم و نمی‌توان با ویرایش اشکلاتش را برطرف کرد. کتاب غیرقابل ویرایش، غیرقابل چاپ هم هست. همان طور که هر کتابی قابل نقد نیست. بعضی از کتاب‌ها هیچ چیزی برای نقد ندارند.

* این نکته از سخنان شما به خصوص زمانی اهمیت خود را نشان می‌دهد که در حوزه ادبیات ما اخیرا با نویسنده‌هایی مواجه هستند و تا حدودی نامی پیدا کرده‌اند و به هیچ وجه زیر بار ویراستاری کتابشان نمی‌روند نظر شما چیست؟

* بزرگ‌ترین لطمه را به خودشان می‌زنند.

**ویراستار دشمن نویسنده نیست

* از چه نظر؟

* از نظر اینکه، ویراستار دشمن نویسنده نیست، بلکه دوست اوست. برخی از نویسندگان متاسفانه از درک این نکته عاجزند و تصور می‌کنند که ویراستار از قبل آنها نان می‌خورد. در حالی که یک ویراستار اگر کارش را بلد باشد و درست انجام دهد، به نویسنده کمک می‌کند که اثرش را به بهترین شکل ممکن عرضه کند. هیچ جای کتاب هم نوشته نمی‌شود که این جمله یا عبارت یا نقطه ضعف را ویراستار گوشزد کرده و نویسنده آن را درست کرده است.

مثلا اگر داستانی نامعقول و ناباورانه است و شخصیت‌های ضعیفی دارد یا پایان داستان خوب نیست، اینها را می‌تواند ویراستار گوشزد کند، اما هیچ جای اثر نوشته نمی‌شود که ویراستار تا چه حد در بهتر شدن این اثر سهیم بوده و در نهایت کتاب را به نام نویسنده می‌شناسند. کسی که در حقیقت خودش را از ویراستار محروم می‌کند، به خودش ضربه زده است.

**کتاب‌هایی که خواندن هر صفحه‌اش 2تا ژلوفن می‌طلبد!

* این کتاب‌ها به ادبیات ضربه نمی‌زنند؟

* چرا! چندی پیش فردی کتابی را نزد من آورد تا برایش ویراستاری کنم، اما کتاب واقعا بد بود. انگار این آدم در عمرش کتاب نخوانده بوده. من به ناشر کتاب گفتم شما به نشر مملکت خیانت می‌کنید چون کسی را که هیچ چیزی از نویسندگی نمی‌داند، به عنوان نویسنده به مردم معرفی می‌کنید. این آدم فردا مدعی می‌شود و طبیعتا به فرهنگ ما ضربه می‌خورد. از آن کارهایی بود که برای خواندن هر صفحه‌اش باید 2 تا ژلوفن بخورید، این قدر که نثر بدی داشت. این فرد حتی به خودش زحمت نداده چهار تا کتاب بخواند تا کمی نوشتن یاد بگیرد.

**لزوم هماهنگی کتاب‌های کودکان با متون درسی دبستان

* با توجه به اینکه مخاطب کتاب‌های کانون پرورش فکری کودکان دبستانی  هستند؛ برای این رده سنی، که کتاب‌ها در ذهنشان حک می‌شود، ویرایش باید چگونه باشد و چه ویژگی‌های منحصر به فردی داشته باشد؟ چه چیزهای باید لحاظ شود که در کتاب‌های معمولی لزومی ندارد؟

* یکی از چیزهایی که باید توجه شود، این است که این بچه‌ها در مدرسه چه می‌خوانند؟ در کتاب‌های درسیشان چه چیزهایی آمده است و چه واژگانی دارند. البته نه اینکه این آثار باید نعل به نعل مانند کتاب‌های درسی باشد و از آنها پیروی کند. بلکه باید دایره واژگانی بچه‌ها را افزایش دهند و بچه‌ها  را به مطالعه علاقه‌مند سازند، اما در عین حال  نباید به شکلی باشد که بچه‌ها دچار دوگانگی و چندگانگی شوند.

متاسفانه این مشکلی است که درباره کتاب‌های کودکان دیده می‌شود، حتی در خود آموزش و پرورش هم یک دستی وجود ندارد. مثلا شکل نوشتن برخی از کلمات و واژگان در کلاس اول و دوم دبستان با آنچه  در کلاس پنجم به کار می‌رود، متفاوت است و مخاطب را دچار دوگانگی می‌‌کند.

البته در مدرسه معلم توضیح می‌دهد. شاید برای سال اول و دوم باید ساده‌نویسی رعایت شود. اما نکته مهم این است که ما باید اساس و پایه‌ای را بگذاریم تا همه کتاب‌ها از آن پیروی کنند. مثلا آموزش پرورش مبنایی را برای کتاب‌های دوره دبستان و دایره واژگانی آنها در نظر بگیرد. از نثری که باید در کتاب‌ها لحاظ شود گرفته تا دایره واژگانی کتاب‌ها. ویراستاران کتاب‌های کودک هم باید به این مبنا عنایت داشته باشند.

**ویرایش هر اثر چالشی منحصر به فرد است

البته ویرایش تا حدی قائم به شخص هم هست و اصول یا چارچوب‌های سختی را نمی‌توان در نظر گرفت که نتیجه‌اش هم این شده که تا امروز مبنایی مشخص نیست و هر کس نظری می‌دهد. نظر من این است که نویسندگان آثار کودکان نگاهی هم به واژگان کتاب‌های درسی داشته باشند. البته ویراستار با تجربه می‌داند برای کودک دبستانی باید چگونه ویرایش کند. مثلا یکی از نکته‌ها این است که جمله‌های کوتاه به کار برد و از شرح و بسط‌هایی که مخاطب کودک را خسته می‌کند، بپرهیزد. نکته دیگر اینکه ویرایش هر اثر، چالشی منحصر به فرد است و نمی‌توان ویراش اثری را با اثر دیگر مقایسه کرد.

* یعنی چه؟

ببینید، موضوع و محتوای اثر تقریبا نشان می‌دهد که از چه نثری باید استفاده کرد. نثر کتاب‌های علمی، داستانی و سرگرمی با هم متفاوت است و هر یک ویژگی‌‌‌های خودش دارد. نحوه‌ی ویرایش کتاب‌های اول و دوم دبستان با سال‌های پایانی دبستان متفاوت است که ویراستار طی تجربه به آن دست می‌یابد.

* دوره آموزشی هم لزومی دارد یا تجربه کافی است؟

* بله. اگر کسی آموزش ندیده باشد و خود آموخته باشد، قطعا در مواردی دچار اشتباه‌های فاحش می‌شود.

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

جمعه 13/5/1391 - 22:38 - 0 تشکر 490481

تماشا، «زایا سلیمان» مدیر برنامه های احسان خواجه امیری از آمدن آلبوم خواجه امیری در شهریور ماه خبر داد و گفت: «۹۵ درصد از کارهای آلبوم انجام شده و تمامی مجوزهای لازم از ارشاد گرفته شده است و فقط چند مرحله اداری باقی مانده است. همچنین ما قصد داریم بعد از ماه رمضان آلبوم روانه بازار بشود.»

بعد از منتشر شدن آلبوم در شهریور ماه این خواننده پاپ کشور مهر ماه در تهران به روی صحنه می رود. مدیر برنامه های خواجه امیری در خصوص اینکه احتمال دارد این آلبوم با آلبوم محسن یگانه همزمان شود گفت: «اصلا از این لحاظ مشکلی نیست و تا زمانی که قانون کپی رایت عملی نشود نمی توان گفت که باید مثلا ۴ ماه از آمدن یک آلبوم بگذرد و بعد آلبوم دیگری منتشر شود، چون در ایران فروش آلبوم فقط در همان ۲۴ الی ۴۸ ساعت اولیه است و بعد از آن متاسفانه ماجراهای دانلود و کپی و غیره پیش می آید.»

دمویی از این آلبوم بیرون نخواهد آمد و هفته آینده تیزری تصویری از آلبوم منتشر می شود که در این تیزر خواجه امیری قطعه ای از آلبومش را که سیروان خسروی تنظیم کرده اجرا می کند.

این آلبوم در ده قطعه آماده شده است که تمامی ترانه هایش را روزبه بمانی سروده و آهنگسازی آن به عهده احسان خواجه امیری و علیرضا افکاری است. در تنظیم هم سیروان خسروی و هومن نامداری همکاری کرده اند. نام آلبوم هنوز مشخص نشده و احتمالا «یه لحظه رویایی» برای آن انتخاب می شو

يکشنبه 15/5/1391 - 8:58 - 0 تشکر 492007

ضرورت قرار گرفتن شعر در خدمت دین، اخلاق و حركت انقلابی ملت



همزمان با سالروز ولادت كریم اهل بیت امام حسن مجتبی(ع)، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار تعدادی از استادان زبان و ادب فارسی و شاعران جوان با اشاره به اینكه "كاروان شعر در كشور با سرعت، دقت و جهت‌گیری درست به پیش می‌رود"، خاطرنشان كردند: با استمرار این حركت، كشورِ عزیزِ ایران بار دیگر هدیه‌ای ارزشمند به تمدن و فرهنگ جهانی و خصوصاً این منطقه، اهدا خواهد كرد.



به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حضرت آیت‌الله خامنه ای افزودند: شعر علاوه بر اینكه ظرفی برای بیان احساس شاعرانه است باید در خدمت ارزشها باشد و شاعر در عمل به وظیفه و مسئولیت خود، این نعمت بزرگ الهی را در خدمت به دین، اخلاق، انقلاب و معرفت افزایی قرار دهد.



ایشان مضمون آفرینی و در پی آن، جوششهای ذوقی را در این زمینه ضروری دانستند و تصریح كردند: شعر می تواند به "معرفت دینی و اخلاق مردم" و "حركت انقلابی ملت" خدمت كند و این كار حتی با یك یا دو بیت شعر انقلابی،‌اخلاقی و معرفتی در یك غزل محقق می شود و تأثیر می گذارد.




حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به اهمیت سه ركن "لفظ مناسب"، "مضمون سازی و مضمون یابی" و "احساسات لطیف شاعرانه" افزودند: قالب شعر نمی تواند نسبت به مسائل موجود كشور بی تفاوت باشد یا از آن صرف نظر كند.




رهبر انقلاب اسلامی ظلم بزرگ هسته ای در حق ایران و ترور دانشمندان را نمونه ای از واقعیات و مسائل موجود كشور برشمردند و تصریح كردند: جبهه استكبار با همه قدرتِ تبلیغاتی و تشكیلاتِ سیاسی خود و با خباثت تمام در مقابل ملت ایران ایستاده است و ملت ما هم مقاومت می كند و این حادثه ملی نباید از نظر شاعر متعهد دور بماند، چرا كه در مصاف حق و باطل نمی شود بدون موضع باقی ماند.




رهبر انقلاب اسلامی با یادآوری بی تفاوتی برخی مدعیان میهن دوستی نسبت به مسائل جنگ تحمیلی و اشغالگری دشمن خاطرنشان كردند: همین افراد، پوچ گرایی، اهمال گرایی و بی تعهدی به دین، اخلاق و مسائل اساسی كشور و انقلاب را تبلیغ می كنند در حالی كه هیچ واكنشی درباره تعهد به بیگانه و دشمن از خود نشان نمی دهند.




حضرت آیت الله خامنه ای در پایان توصیه كردند: كسانیكه در جبهه حق و معنویت، سرمایه هنری خود را خرج می كنند، دائم مراقب خود باشند و در مسیر حق استقامت به خرج دهند.




در ابتدای این دیدار تعدادی از شاعران، سروده های خود را با مضامین دینی، انقلابی، اجتماعی آیینی و بیداری اسلامی قرائت كردند.

يکشنبه 15/5/1391 - 9:1 - 0 تشکر 492016

حضور دو ایرانی در میان داوران رقابت بین المللی "پوستر برای فردا" (فرانسه)


مجید عباسی به عنوان عضو هیئت داوران و محمد اردلانی در هیئت انتخاب آثار به نمایندگی از کشور ایران در این رویداد جهانی حضور دارند.







موضوع این دوره ی جشنواره ی "پوستر برای فردا" به برابری جنسیت اختصاص دارد و قرار است آثار برگزیده در نقاط مختلف دنیا به نمایش درآید.



در بین 100 داور مطرح سومین رویداد بین المللی "پوستر برای فردا"، نام دو طراح برجسته ی ایرانی نیز به چشم می خورد.
مجید عباسی  به عنوان عضو هیئت داوران و محمد اردلانی در هیئت انتخاب آثار به نمایندگی از کشور ایران در این رویداد جهانی حضور دارند.
موضوع این دوره ی جشنواره ی "پوستر برای فردا" به برابری جنسیت اختصاص دارد و قرار است آثار برگزیده  در نقاط  مختلف دنیا به نمایش درآید.
در مقدمه ی فراخوان این مسابقه از قول آقای جیمز بروان چنین آمده که : ما در دنیایی مردانه هستیم. جهانی که در آن زنان مورد استثمار و تبعیض قرار می‌گیرند. هزاران سال است که چنین بوده و بر خلاف قدم‌های بی‌شماری که در مسیر درست برداشته شده است، شرایط نشان دهنده‌ی این است که تغیییرات اساسی هنوز بسیار اندک است. این جهان مرد سالار بدون وجود زنان هیچ نخواهد بود. در هرجامعه‌ای، زنان پشتوانه‌ی خانواده هستند. همه‌ی ما می‌دانیم که مهارت‌ها، استعدادها، انگیزه‌ها و به طور کلی هر آنچه زنان برای موفقیت نیاز دارند، اگر از مردان پیشی نگیرد، دست کم به اندازه‌ی توانایی‌های مردان است، ولی هنوز همچنان آن وضعیت قدیمی مرد سالار برقرار است. (گزارش اخلاف جنسیت جهانی، انجمن اقتصاد جهانی ۲۰۱۱)
برگزار کنندگان این رویداد بر این اعتقادند که اکنون برای داشتن جهانی بهتر به برابری جنسیت نیاز است. پس از همه‌ی مخاطبان خود خواسته اند تا پوستری طراحی کنند که وضعیت موجود را ببیند و آینده‌ ای متفاوت را متصور شوند.
همچنین شرایط شرکت در این فراخوان بدین شرح آمده که: شرکت کنندگان می‌توانند تا ۱۰ اثر را در این مسابقه شرکت دهند. پوستر ها باید به صورت عمودی و با مضمون خواسته شده طراحی شود. آثاری که در مسابقه شرکت داده می‌شوند، باید آثاری با اصالت باشند که قبلا به چاپ نرسیده باشند. کل اثر باید کار خود طراح بوده و نباید از هیچ عنصر دارای حق کپی رایت دیگری در آن استفاده شده باشد. همچنین شرکت در این مسابقه رایگان خواهد بود.
گفتنی است در بخش هیئت ژوری اساتیدی چون کریستینا چیاپینی (ایتالیا)، گیته جاست (دانمارک)، ماریا مگدلنا (هلند)، آلن لوکرنک (فرانسه)، لیلا موسفی (لبنان)، مایکل اولیوییر(فرانسه)، کارولینا روجاس (کلمبیا) و پائولا ترکسلور (سوییس) در کنار مجید عباسی از ایران به داوری خواهند پرداخت.
همچنین در بخش انتخاب آثار این رویداد 80 استاد مطرح طراحی گرافیک و تصویرسازی از سراسر جهان چون میرکو ایلیک (ایالات متحده)، آنجلوس باکاس (یونان)، دیوید برمن (کانادا)، فرانسسکو دوندینا (ایتالیا)، آندریا فلنر(مکزیک)، مایکل هاردت (سوئد)، آنیتا کنز (کانادا)، راسل کندی (استرالیا)، رابرت ال پتر (سوییس)، فینی نیگارد (دانمارک)، ایستوان اوروسز (مجارستان) و و رنه ونر (سوییس)، محمد اردلانی از ایران را همراهی خواهند کرد.
علاقمندان برای شرکت در این مسابقه لازم است آثار خود را در اندازه ی 100 در 70 سانتیمتر عمودی با مختصات RGB و با فرمت JPG با حجم حد اکثر 10مگابایت تا تاریخ 10 جولای (20 تیر ماه) در وب سایت این رویداد به نشانی WWW.POSTERFORTOMORROW.ORG بارگزاری نمایند.
لازم به ذکر است آثار برگزیده ی این مسابقه ضمن چاپ در کتاب، در شهر های بسیاری در سرتاسر جهان به نمایش در خواهد آمد. همچنین ۱۰ طرح برتر به انتخاب هیئت داوران جزو مجموعه‌ ی دائمی موزه های معتبر بی‌شماری در سرتاسر از جمله موزه پلاکات دانمارک، موزه طراحی شهر گنت بلژیک، موزه طراحی گرافیک هلند، موزه پوستر لاهتی فنلاند، موزه ویکتوریا و آلبرت انگلستان، و... قرار خواهد گرفت.

يکشنبه 15/5/1391 - 16:58 - 0 تشکر 492546

گروه ادب: به مناسبت فرارسیدن شب‌های قدر و شهادت مولای متقیان علی(ع)، سرای اهل قلم همزمان با روز سه‌شنبه، 17 مردادماه مراسم شعرخوانی را به همین منظور برگزار می‌كند.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایكنا)، سرای دائمی اهل قلم به مناسبت فرارسیدن ایام شهادت حضرت علی(ع)، روز سه‌شنبه، 17 مردادماه مراسم شعرخوانی در این سرا را با حضور جمعی از شاعران برگزار می‌كند.

همچنین این سرا امروز نشست نقد و بررسی كتاب «شهر و روستا در سده میانه تاریخ ایران» را در حوزه تاریخ و با حضور حسن باستانی‌راد، نیره دلیر، شهرام یوسفی‌فر و خدیجه معصومی از ساعت 16 ـ 18 برپا خواهد كرد.

روز دوشنبه نیز سرای اهل قلم میزبان نشست نقد و بررسی كتاب «بازی‌های ورزشی و نقش آن در رشد جسمانی و روانی كودكان» در حوزه ورزش و با حضور مه‌پری قاسم‌نژاد و سعید سعیدی است.

در این نشست كارشناسانی چون اعظم راورراد، محمدرضا شریف‌زاده و محمد آسیابانی به بحث و بررسی درباره این اثر می‌پردازند. نشست «معنویت و نقش آن در سلامت روان» با حضور باقر قربانی‌بناب، رویا رقیبان، فرزانه حسن‌زاده و سپیده باطبی نیز روز گذشته در این سرا برگزار شد.

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

دوشنبه 16/5/1391 - 23:56 - 0 تشکر 495274

محمود گلابدره‌ای در گذشت 

آفتاب: سیدمحمود قادری گلابدره‌یی در سال 1318 درگلابدره شمیران به دنیا آمد او در دهه 40یار و همراه جلال آل‌احمد بود که نتیجه این همراهی کتاب آقا جلال بود. او بیش از 10 سال از زندگی‌اش را در آمریکا گذراند که حاصل آن کتابی به نام 10 سال «هوملسی در آمریکا» بود.
گلابدره‌یی طی 5دهه نویسندگی به لحاظ کمیت آثار کارنامه قابل قبولی از خود به جای گذاشت. عناوین برخی از آثار او عبارتند از: سگ کوره پز، پر کاه ، اباذر نجار ، بادیه ، لحظه های انقلاب ،اسماعیل اسماعیل.

به گزارش فارس،وی چندی پیش بر اثر بیماری در بیمارستان الغدیر تهران بستری شده بود.

سه شنبه 17/5/1391 - 1:33 - 0 تشکر 495514

ادبیات عوام خاستگاه ادبیات خواص 

منبع:روزنامه جام جم

برخی خواص را قطب نظری جامعه می دانند و عوام را قطب عملی آن. در واقع می خواهند با این نوع نگاه ثابت کنند که مردم عادی در زندگی و دیدگاه ها و بینش اجتماعی خود تابع خواص هستند و در ارائه تئوری های سیاسی ، اجتماعی و ادبی جایگاهی ندارند. در یک تقسیم بندی کلی و در سطح کلان ، جوامع انسانی به 2 قشر یا 2 طبقه عوام و خواص تقسیم می شوند اما باید گفت این تقسیم بندی به معنای برتری قشر و طبقه ای بر دیگری نیست بلکه براساس محتوای ادبیات رسمی و غیررسمی جامعه که بیانگر شیوه ارتباط ، نحوه زندگی و معیشت ، ارزشها ، هنجارها ، دغدغه ها ، شادیها و نحوه ابراز دوگونه آنهاست ، صورت گرفته است.هنر و ادبیات عوام مانند دیگر شک وون زندگی آنها در تاریخ و ادبیات هیچ جامعه ای جایگاهی ویژه را به خود اختصاص نداده است و در هیچ دانشگاهی کرسی تدریس ندارد. اصولا تاریخ و به تبع آن تاریخ ادبیات مردم ، بیش و پیش از آن که تاریخ و ادبیات مردم یا مردم عامی باشد، تاریخ و ادبیات خواص است. دلیل این مدعا نحوه تقسیم و فصل بندی کتابهای تاریخ و ادبیات است.
چرا که تقسیم بندی تاریخ و ادبیات براساس سلسله های پادشاهی مثل اشکانیان ، ساسانیان و غیره است و مردم جایی در آن ندارند. در واقع ، تاریخ و ادبیات رسمی کمتر کشوری توانسته است آن گونه که بایسته و شایسته است ، بیانگر آلام و شادیهای عامه مردم باشد و کمتر توانسته است دغدغه ها، شادیها، تیره روزی ها و شادزیستی طبقات پایین جامعه را بیان کند و نمایانگر ارزشها و هنجارها و شیوه معیشت مردم باشد که خود دلایل متعددی دارد که در این مقال نمی گنجد. از این رو برای دستیابی به زندگی ، نحوه زیست ، ارزشها و ضدارزشهای عامه مردم و شناخت اندیشه و هنر عوام باید به سراغ ادبیات شفاهی رفت که شامل افسانه ها ، کله فریادها و لالایی ها و... است و در سینه مردم مکتوم است نه مکتوب ، و با گردآوری و تجزیه و تحلیل آنها به شناخت عمیق مردم عادی و عامی که در دیروزهای دور زندگی می کرده اند ، رسید. از این رو باید با پژوهش های میدانی ژرفانگر فولکلور یا دانش عامیانه مردم را گردآوری و تحلیل کرد. با توجه به نتایج پژوهش های صورت گرفته ویژگی های ادبیات و هنر عامیانه یا عوام به شرح زیر است:
1- حالت جمعی دارد و معمولا به صورت جمعی خلق و ارائه می شود. به عبارت دیگر، عموم مردم در تولید و ارائه آن نقش دارند و بخش عمده ای از آن به صورت جمعی در قالب آواز جمعی و... ارائه می شود.
2- این نوع از هنر و ادبیات مثبت و خوش بینانه است. امیدوار و دلپذیر است حتی اگر در آن گلایه ای نیز مطرح می شود ، برای رسیدن به آرزویی و به دلیل داشتن امیدی است. از این رو ، سیاه نمایی و سیاه سرودی در ادبیات و هنر عوام جایگاهی ندارد. مثلا در افسانه های عامیانه همیشه قهرمان به آرزوهایش می رسد و به عبارت دیگر ، «پایان خوش» از ویژگی های اصلی این نوع ادبیات است.
3- چون از زندگی ساده و بی پیرایه مردم سرچشمه می گیرد، ساده و بی پیرایه است. صناعات ادبی و فنون بلاغی که گاه شاعران و نویسندگان برای فضل فروشی و فخر در نوشته ها و سروده های خود از آن استفاده می کنند ، در ادبیات و هنر عوام جایگاهی ندارد چرا که شاعرانی که در دربار سلاطین و امرا شعر می سروده اند ، برای نشان دادن برتری خود بر دیگران و تقرب به سلاطین از صناعات و متون ادبی استفاده می کردند ولی چون هدف ادبیات عامیانه اقناع تولیدکننده است نه مخاطب لذا تولیدکنندگان ادبیات عامیانه ساده و بی پیرایه به بیان درددلهای خود پرداخته اند و اقناع مخاطب هدف اصلی آنها نبوده است.
4- تحریف پذیر است زیرا به صورت شفاهی و از طریق ارتباط کلامی منتقل می شود. در ارتباط کلامی ، گیرنده پیام ، پیام را دریافت می کند. آن گاه با نمادها و کلمات خود آن را نقل می کند. از این رو میزان پیام در ارتباط کم و زیاد می شود که زمینه ساز تحریف پیام است.درواقع ، در نقل و انتقالات شفاهی ، تغییر و تحریف صورت می گیرد. دلیل عمده این تحریف ، یا به عبارتی یک کلاغ و چهل کلاغ شدن ثبت نکردن نمادهایی است که بار معنا را به دوش می کشند و وظیفه انتقال آن را از گیرنده به فرستنده دارند. در واقع هر کس پیام را می گیرد و مطابق ذوق و سلیقه و استعداد و نوع دریافت خود در جریان ارتباطات شفاهی آن را نقل می کند و مشکل ذکر شده پیش می آید.
5- با توجه به ملاک 4 دارای روایتهای متفاوت است. از این رو ، گاه یک داستان یا دوبیتی از شهری به شهر دیگر ، روایت متفاوتی دارد. مثلا یک دوبیتی در سبزوار به گونه ای نقل می شود ، در سمنان به گونه ای دیگر و در دوشنبه تاجیکستان به شکلی دیگر ولی محتوا و بن مایه هر سه ، یکسان است.
6- خیلی به طبیعت و محیط زندگی مردم وابسته است و طبیعتی که شاعر یا خالق گمنام ادبیات عامیانه در آن زندگی می کند، در آثارش انعکاس بارزی دارد. از این رو ، در ادبیات عامیانه گیلان ، جنگل ، دریا و رود و در ادبیات کرمان تپه ، درخت گز و شنهای روان و شب کویر و ستاره های درخشان به وفور یافت می شود.
7- ادبیات و هنر عوام ستاینده زیبایی است. اگر چه زیبایی و نمود و نمادهای آن با زیبایی خواص متفاوت است. به عبارت دیگر، ملاکهای زیبایی با توجه به زندگی و فرهنگ مردم متفاوت می باشد.
8- واقعگرا و رئال است. از این رو ، تجربه های فردی و جمعی مردم عامیانه نماد و نمود بیشتری در ادبیات عامیانه دارد ، وجه فانتزی آن ضعیف است.
9- ظلم ستیزی و اسطوره گرایی زیادی دارد. فرامردها و فرازن ها در این نوع ادبیات به وفور یافت می شوند. درواقع ، آنجا که مردم عامی و عادی نتوانسته اند با واقعیات کنار بیایند ، از خیال و ذهنیات خود استفاده کرد و به کمک دیوان ، پری ها ، رستم ها و امیرارسلان ها به بازتاب زندگی خود در ادبیات مبادرت ورزیده اند.
10- استفاده از نیروی مافوق طبیعی مثل جادو ، آنیمیسم و... در این ادبیات جایگاه ویژه ای دارد و حتی فرازن ها و فرامردها با توجه این نیروها به اعمال خارق العاده دست می زنند که علت اساسی آن ، ناتوانی علمی و فکری آنان در تبیین و تحلیل پدیده های طبیعی و غیرطبیعی از قبیل زلزله ، رعد و برق و غیره است.
11- همه مردم خالق ، حافظ و عامل انتقال آن هستند. درواقع همه مردم مستقیم و غیرمستقیم خالق آن و در ارتباطات بین فردی خود باعث انتقال آن هستند بنابراین می توان گفت هنر و ادبیات عوام خالق مشخصی ندارد و نمی توان گفت فلان دوبیتی را فلان فرد سروده است بلکه گفته می شود از فلانی شنیدم که می خواند یا می گفت.
12- حیوانات ، پرندگان و موجودات طبیعی در این نوع ادبیات نمود و نماد بالایی دارند و از بسامد بیشتری برخوردارند. شاید به همین دلیل باشد جورج تامسون منشائ توتم پرستی را در این ادبیات جستجو می کند.
13- هنر و ادبیات عوام عریان و بدون پیرایه است و رکیک ترین حرفها و تابوترین صحنه ها را ، البته از دید خواص ، در این ادبیات می توان دید. چون این گونه کلمات گاه در میان عوام ، تابو محسوب نمی شود و به صورت عادی در زندگی روزمره خود به کار می برند. به عبارت دیگر ، دایره تابوها و تقدسهای عوام و خواص با هم فرق می کنند از این رو ، محتوا و نمادهای آنها نیز متفاوت است.
14- با دین و اعتقادات مردم عجین است ، از این رو در میان مردم عامی و عادی مقدس و قابل احترام است. به این دلیل ، تغییر و تحول اساسی در آن به دلیل همان مقدس بودن ، به کندی امکان پذیر است چراکه اصولا مردم عامی طرفدار وضع موجود هستند و با تنیدن هاله ای از تقدس پیرامون اشیاء ، حرکات ، رفتارها و ایده ها در اثبات و ثبات آن می کوشند.
15- قافیه در اشعار عامیانه یا در ادبیات عوام به دلیل کلامی و شفاهی بودن نوع ارتباط ، شنیداری است و بیشتر روی حس شنوایی تاکید می شود تا حس بینایی. در واقع ادبیات کتبی ، ادبیاتی دیداری و ادبیات شفاهی ، ادبیاتی شنیداری است. از این رو ، در بسیاری از دوبیتی های عامیانه یا لالایی ها گاه قافیه آن گونه که در میان ادبا و شاعران رسمی و خاص وجود دارد ، رعایت نمی شود.
16- نوع و نحوه معیشت مردم ، نوع زندگی و همزیستی آنها با طبیعت در هنر و ادبیات عوام به وفور یافت می شود و از بسامد بالایی برخوردار است.
17- اسامی خاص ، اسامی افراد ، اسامی حیوانات ، اسامی مکان ها و اسامی معشوقه ها در این نوع ادبیات زیاد آورده می شود چراکه این ادبیات برگرفته از تجربه شخصی مردم عادی است و عریانی اندیشه عوام به عریانی کلمات و الفاظ انجامیده است و از آنجا که نوع ادبیات ، بویژه قالب شعر معمولا با آهنگ از سوی خود مردم خوانده می شود ، در بسیاری موارد حتی اسم مقامهای موسیقی برگرفته از همین اسامی خاص است ، مثل سردار عوض ، رشید خان ، ننه گل ممد و....
18- در طول تاریخ ، دادوستدی ناآگاهانه و ضمنی ، میان ادبیات عوام و خواص وجود داشته و هر کدام از دیگری تاثیر پذیرفته است. از این رو بسیاری از داستان ها ، تعبیرات ، اندیشه ها و شخصیت های ماورایی ادبیات عامیانه در ادبیات خواص مشهود است. مثال بارز آن شخصیت ها و داستان های عامیانه ای است که در شاهنامه از آنها یاد شده است و محور بسیاری از داستان ها و بخشهای شاهنامه قرار گرفته است.

اگر آدم دنیا رو هم داشته باشه ولی اخلاق نداشته باشه هیچ فایده ای نداره
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.