یكى دیگر از معیارهاى شایستگى «علم و آگاهى» است؛ یعنى كسى كه علم و آگاهى دارد، نسبت به كسى كه فاقد آن است، از شایستگى بیشترى برخوردار است.
براساس همین معیار است كه در روایات ما علم نه تنها موجب شایستگى افراد تلقّى مىشود، بلكه علم منشأ هر نوع فضیلت و خوبى و مایه مباهات فرشتگان الهى بر اهل علم است. بر اساس روایات ما علم، زمینه تخلق به اخلاق فراهم كرده و نیز باعث احیاى دین مىگردد. از اینرو، در بسیارى از روایت، عالمان و وارثان پیامبران و حتى در برخى از روایات برتر از آنان تلقّى شدهاند. رسول اكرم (ص)مىفرمایند: «عالمان وارثان پیامبرانند؛ زیرا پیامبران درهم و دینارى به ارث نگذاشتهاند و تنها چیزى كه به ارث گذاشتهاند علم است كه اگر كسى از آن بهرهور شود بهره فراوانى برده است.» یا مىفرماید: «حاملان علم در دنیا جانشین پیامبرانند و در آخرت در شمار شهدا قرار دارند.» از این بیان، جایگاه رفیع و شایستگى علما نسبت به سایر افراد و همچنین رابطه آنها با انبیا به خوبى استفاده مىشود. بنابراین، كسانى كه حامل این معیار است، نه تنها نسبت به سایر افراد شایستگى بیشترى دارند، بلكه حتى از بسیارى از انبیا سلف نیز شایستهترند.