تازه ترین خبرها از دنیای آی تی و تکنولوژی را در این تاپیک مطلع شوید.
کل آیتم ها 18
تراز لیزری !
برای خیلی از ما پیش آمده بخواهیم شیئی را بروی دیوار آویزان کنیم، ساعت، قاب عکس، تابلو و … اما مشکل همیشگی صاف بودن و یا هم ردیف بودن آنها است. اما بوسیله این ایده می توانیم این مشکل همیشگی را برای همیشه حل کنیم.
این وسیله در واقع یک تراز لیزری است که با کمک مکنده ای که در پشت آن تعبیه شده بروی دیوار می چسبد و بوسیله نور لیزر کمک می کند تا خط تراز را در جهت عمودی و افقی پیدا کنیم.
قسمت داخلی این ایده به صورتی طراحی شده است که در دستگاه در هر زاویه ای که بروی دیوار قرار بگیرد خود را با خط افق هماهنگ کند و خطوط را به درستی نشان دهد. این ایده خصوصا برای تابلو هایی که به صورت چند تکه و مجموعه هستند بسیار کاربردی است تا بتوانیم فاصله ها را به درستی رعایت کنیم.
طراح این ایده Royce Zhang نام دارد
تولید برق ساختمان با پنجرههای خورشیدی!
یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه "فلیندر" ساخت پنجرههای هوشمند را مورد بررسی قرار داده و اخیرا موفق به تولید پنجرههایی با قدرت تولید انرژی الکتریسیته با استفاده از نور خورشید شدند. برای رسیدن به این هدف، یک دانشجوی دکتری به نام "مارک بیست" با استفاده از نانولولههای کربنی پیل خورشیدی جدیدی تولید کرده است. برخلاف نمونههای مبتنی بر سیلیکون، نانولولههای کربنی ارزان بوده و قادرند با کارایی بیشتری انرژی تولید کنند. "بیست" میگوید: نیروی خورشیدی یکی از گرانقیمتترین منابع تجدیدپذیر انرژی است. پیلهای خورشیدی سیلیکونی که امروزه استفاده میشوند، بسیار گرانقیمت بوده و برای خالصسازی آنها باید انرژی زیادی صرف کرد. بازدهی پیلهای خورشیدی سیلیکونی تقریبا 10 درصد است که اگر با این کارایی کار کنند، 15 سال طول میکشد تا انرژی صرف شده برای تولید آنها جبران شود، زیرا برای تولید این پیلها از سوختهای فسیلی استفاده میشود. "مارک بیست" میافزاید: نانولولههای کربنی شفاف هستند، به این معنا که میتوان آنها را مستقیما روی شیشه پنجرهها اسپری کرد بدون این که مانع از عبور نور خورشید شوند. علاوهبراین، نانولولههای کربنی انعطاف پذیرند، بنابراین میتوان آنها را روی مواد مختلف از قبیل پارچهها اضافه کرد. چنین فناوری برای کسانی که در حوزه تبلیغات فعال هستند، بسیار جذاب است. "بیست" میگوید: هر چند مقدار انرژی که این پنجره خورشیدی تولید میکند، جوابگوی تمام انرژی مورد نیاز برای یک دفتر کار نیست، اما دارای مزایای مالی و زیست محیطی قابل توجهی است. در هر جایی که پنجره وجود داشته باشد، این پوشش قابل استفاده خواهد بود؛ از آن جایی که نصب پنجره و شیشه، با حضور یا عدم حضور این پوشش، قیمت یکسانی دارد، بنابراین استفاده از این سیستم مقرون بهصرفه است. استفاده از این سیستم مانند این است که پنجرهها رنگ شود، در حالی که این رنگ زدن منجر به تولید الکتریسیته میشود، از آن جایی که بیشتر ساختمانهای اداری فاقد فضای کافی برای نصب پنلهای خورشیدی هستند، استفاده از این پنجرهها بسیار مفید است. این فناوری شباهت زیادی به فرایند فتوسنتز دارد، فرایندی که در آن گیاهان از نور خورشید انرژی تولید میکنند. با این تفاوت که در این فناوری از نانولولههای کربنی برای تولید جریان الکتریسیته استفاده میشود. زمانی که نور به این پیل خورشیدی میتابد، الکترونها درون نانولولهها تولید شده و موجب کارکرد ادوات الکترونیکی میشوند. تاکنون از این سیستم یک نمونه آزمایشگاهی تولید شده است که در قدم بعد باید این پیل خورشیدی کربنی را در مقیاس صنعتی تولید کرد. اگر همه کارها روی برنامه انجام شود، میتوان انتظار داشت تا 10 سال آینده این فناوری به بازار برسد.
هواپیمای دوباله جدید کلیدی برای رسیدن به سرعت مافوق صوت
همه شما با سرعت صوت آشنایید سرعتی که دست یافتن به آن برای انسان معقول تر از سرعت نور است. مسافرت با سرعت بالا در زمینه تجاری مدت مدیدی است که در بازارهای هواپیمایی دنیا دیده نمی شد. از زمانی که شرکت Concord خدمات خود را در سال 2003 متوقف کرد دیگر ما شاهد سفرهایی با هواپیماهای پرسرعت ندیدیم تا این که 9 سال بعد یعنی سال 2012 با تحقیقات عده ای از محققان دانشگاه منجر به هواپیمایی ارزان تر، آرام تر، با مصرف سوخت کارآمدتر و همچنین سرعتی بیشتر از سرعت صوت ساخته شد تا بار دیگر چنین سفرهایی را به علاقه مندان هدیه کند. یک تیم از MIT ( دانشگاه بین المللی ماساچوست) از 2 سال پیش به بررسی پرواز با دو بال در یک طرف پرداخته بود که در نهایت این ایده به ساخت یک هواپیمای دو باله نوین انجامید. مهم ترین قابلیت های این هواپیما عبارتند از: انحراف کمتر در مسیر نسبت به هواپیما های معمولی، مصرف سوخت بسیار کمتر که با نوع پرواز هواپیما رابطه مستقیم دارد و از همه مهتر تولید صدای کمتر. علاقه مندان به هواپیما حتما Concord سال 2002 را به یاد می آورند که هنگام پرواز در ارتفاعی متوسط شیشه ها در امان نمی گذاشت اما این هواپیما در همان فاصله هیچ اثری از صدای گوش خراش را بر جای نمی گذارد در حالی که با سرعتی معادل 420 متر بر ثانیه که چیزی برابر 1.4 مرتبه بیشتر از سرعت صوت حرکت می کند. آدولف باسمن اولین طراح هواپیماهایی با دو بال در هر طرف پس از دیدن و امتحان این پرنده با حالتی حیرت زده زبان به تمجید از آن گشود. تیم سازنده این هواپیما برای طراحی از یک شبیه ساز خودکار استفاده کردند و الگو های آن را از 12 هواپیمای مهم با این ویژگی الهام گرفته است پس این هواپیما که هنوز نامی برای آن تعیین نشده است چکیده ای از بهترین انواع مدل های عصر خود است.
کیبرد لیزری مخصوص آیفون و اندروید عرضه شد
الجی اعلام کرده که برگه الکترونیکی انعطافپذیر خود را به زودی وارد بازار اروپا میکند. این برگه الکترونیکی از جنسی مشابه پلاستیک ساخته شده و برای مصارفی همچون روزنامه و کتاب بسیار مفید خواهد بود. تصور کنید روزنامه یا کتاب مورد علاقهتان در یک برگه الکترونیکی انعطافپذیر کوچک قابل خواندن باشد. در ادامه اطلاعات کاملتری از این برگه الکترونیکی مشاهده میکنید. این برگه الکترونیکی که توسط الجی معرفی شده، در واقع یک نمایشگر انعطافپذیر 6 اینچی است که رزولوشن 1024x768 دارد. ضخامت این برگه الکترونیکی 0.7 میلیمتر بوده و زاویه دید آن حدود 40 درجه است. وزن برگه الکترونیکی 6 اینچی الجی 14 گرم میباشد. الجی اعلام کرده این برگههای الکترونیکی در ماه آینده وارد بازار اروپا خواهند شد. امیدواریم به زودی شاهد این برگهها باشیم و بتوانیم از آنها استفاده کنیم. اگر قیمت این برگهها مناسب باشد، احتمالا شاهد کاهش چشمگیری در قطع درختان برای ساخت کاغذ خواهیم بود.
سریع ترین دوچرخه الکتریکی به بازار آمد
دوچرخه های الکتریکی 2 سالی است که خود را به عنوان یک وسیله نقلیه جدید به دنیا معرفی کرده اند و همان طور که می دانید در کشور ما هم عده ی محدودی از افراد از این دوچرخه ها استفاده می کنند و دولت هم به دلیل اثر خوبی که این وسیله بر کاهش آلودگی هوا دارد از آن حمایت می کند اما شرکت EH Line به تازگی نسل جدیدی از این دوچرخه ها را رونمایی کرده است که به گفته مسئولان این شرکت دوچرخه های الکتریکی جدید در بین دیگر مدل ها همانند فراری هستند.
این مدل جدید از نظر طراحی، نحوه کنترل، بدنه و حتی قیمت بسیار به ماشین های اسپرت شباهت دارند. طراحی بدنه به زیباترین شکل و همین طور راحت ترین شکل ممکن انجام گرفته است به طوری که شما با نشستن بر روی آن احساس نشستن بر روی صندلی راحتی را خواهید داشت. جنس بدنه از نوعی آلیاژ آلومینیوم به نام monocoque است که دوچرخه را بسیار سبک تر از آن چه نشان می دهد ساخته است در ضمن این دوچرخه در هر رنگی قابل تصور است این دوچرخه که فراری دوچرخه ها لقب دارد می تواند با سرعتی بیش از 45 کیلومتر بر ساعت حرکت کند. در ضمن دوچرخه جدید EH Line به شما این امکان را می دهد که هرگاه حس و حال ورزش داشتید و یا باتری موتور شارژ کافی نداشت از رکاب ها استفاده کنید و موتور را به حالت تعلیق درآورید و البته این که، E bike جدید می تواند مسافت های طولانی را در حداقل زمان ممکن بپیماید. اما مهم ترین قابلیت این دوچرخه در موتور آن نهفته است. موتور EH Line جدید به هنگامی که شما پدال می زنید و یا در مسیر سرازیری قرار می گیرید خود به خود شارژ می شود که این خود هزینه های برق آن را نیز کاهش می دهد. اما صحبت از هزینه شد، قیمتی که از سوی کارخانه برای این دوچرخه الکتریکی اعلام شده است چیزی در حدود 11 میلیون تومان است و محصول هم اکنون در بازارهای بین المللی آماده فروش است.
سماجت گوگل در اجرایی کردن پروژه خودروهای بدون راننده آنتونی لواندوسکی - مدیر پروژه: "مهندس نیستیم اگر این تکنولوژی تا قبل از پایان سال آماده نشود!"
گوگل اعلام کرده برای توسعه فناوری خودروهای هوشمند در حال مذاکره با شرکتهای خودروسازی است. گوگل قصد دارد با همکاری این شرکتها خودرویی طراحی کند که نیاز به راننده ندارد. آنتونی لواندوسکی، یکی از مدیران گوگل و مدیر این پروژه بلندپروازانه در كنفرانسی در انجمن مهندسی خودرو گفت: گوگل به دنبال شریکی است تا به کمک هم خودروهای بدون نیاز به راننده را تا دهه آینده روانه جادهها کنند. وی افزود: ما با همه شرکتهای خودروسازی در حال مذاكره هستیم تا ببینیم چقدر از این پروژه استقبال میکنند. او تاکید کرد این پروژه نیازمند میلیونها مایل آزمایش و تست است اما ابراز امیدواری کرد که بخش فنی پروژه تا قبل از پایان سال ۲۰۱۲ به نتیجه برسد. به گفته وبسایت itworld، لواندوسکی به خبرنگاران گفته است: مهندس نیستیم اگر این تکنولوژی تا قبل از پایان سال آماده نشود! گوگل تنها شرکتی نیست که معتقد است آینده از آن خودروهای هوشمند و بدون راننده است. هنری فورد، بنیانگذار شرکت خودروسازی فورد نیز چندی پیش گفته بود تا سال ۲۰۱۵ خودروهای هوشمند کم کم وارد بازار خواهند شد. شرکت بیام دبلیو نیز اخیراً از فناوری رانندگی خوکار خود که ConnectDrive Connect یا CDC نامیده میشود، رونمایی کرده است. این فناوری مجموعهای از حسگرهای مختلف است و میتواند در عبور از مسیرهای پر ترافیک به راننده کمک کند. شرکت گوگل دو سال پیش خودروهای بدون راننده خود را آزمایش کرد و از آن زمان این فناوری را بر سر زبانها انداخت. در ماه اوت سال گذشته نیز گوگل یک بار دیگر این فناوری را آزمایش کرد که ظاهراً چندان موفقیت آمیز نبود، اما گوگل حالا آنقدر در کار خود جدی است که حتی اعلام کرده برای عرضه این فناوریها با برخی از شرکتهای بیمه در دیترویت نیز وارد مذاکره شده است.
خودروهای بدون راننده کادیلاک تا سال ۲۰۱۵ وارد بازار می شوند؟
گوگل مدت ها است که مشغول کار بر روی خودروهای بدون راننده است. اما به نظر می رسد کادیلاک هم که زیر مجموعه ای از جنرال موتور به حساب می آید، مشغول ساختن اتومبیل بدون راننده اش بوده و در این راه احتمالا از گوگل هم جلوتر است. این شرکت می گوید مدل های تجاری این خودرو احتمالا تا سال ۲۰۱۵ وارد بازار می شود. آنها می گویند سیستم راننده اتوماتیک آنها که Super Cruise نام دارد، می تواند به خوبی کار راننده را در یک اتوبان با شرایط مناسب انجام بدهد. در واقع سیستم کادیلاک با راننده خودکار گوگل تفاوت های زیادی دارد و مثل گوگل هدف اش این نیست که تمام رانندگی را در همه جا به عهده بگیرد. اما همین نکته سبب می شود که کادیلاک احتمالا زودتر از گوگل بتواند محصول واقعی اش را وارد بازار کند.
این سیستم با توجه به اطلاعاتی که از دیگر خودروهای جاده دریافت می کند فاصله و سرعت اش را تنظیم می کند و فعلا فقط در شرایط جوی خوب، قادر به کار است. این سیستم از مجموعه ای از ابزارها مانند رادار، سنسورهای اولتراسونیک، دوربین و جی پی اس استفاده می کند. شرکت جنرال موتور می گوید هدف اولیه این سیستم بالا بردن امنیت خودرو است نه اینکه مانند گوگل یک راننده شخصی در اختیار شما قرار بدهد. در سال های آینده سیستم های رانندگی خودکار با کمک مکانیسم های امنیتی جلوی تصادف ها را خواهند گرفت. آنها قادر خواهند بود که قبل از اینکه خود راننده متوجه بشود خطری او را تهدید می کند، تصمیم گیری و اقدام کنند.