• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
امر به معروف؛نهی از منکر (بازدید: 2672)
سه شنبه 5/2/1391 - 14:32 -0 تشکر 448265
منکر چیست ؟؟

به نام خدا


با سلام و ادب


دامنه منکرات وسیع است ولی شاید خیلی از ما بسیاری از امور منکر را جزء منکرات به حساب نیاوریم.

اگر واقعا میخواهیم به فریضه دینی  نهی از منکر عمل کنیم ابتدا باید خودمان عامل باشیم و سپس دیگران از رفتار ما الگو بگیرند و در مواقع لازم به نهی از منکر با شرایط آن بپردازیم.


پس با هم به شناسایی منکرات می پردازیم.





خدا در همین نزدیکی است
چهارشنبه 13/2/1391 - 13:35 - 0 تشکر 450162

697) وَ یَجْعَلُونَ لِلَّهِ الْبَنات / نحل / 57
698) وَ قالَتِ الْیَهُودُ عُزَیْرٌ ابْنُ اللَّه / توبه / 30
699) اَفَاَصْفاكُمْ رَبُّكُمْ بِالْبَنِینَ وَاتَّخَذَ مِنَ الْمَلائِكَةِ اِناثاً / اسراء / 40
700) اِنَّ اللَّهَ فَقِیرٌ وَ نَحْنُ اَغْنِیاء / آل عمران / 181
701) یَدُ اللَّهِ مَغْلُولَه / مائده / 64
702) نَحْنُ اَبْناءُاللَّهِ وَ اَحِبّآءُه / مائده / 18
703) وَ اِنَّ فَرِیقَاً مِنْهُم لَیَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَ هُمْ یَعْلَمُون / بقره / 146
704) اَلَّذِینَ اتَیْناهُمُ الْكِتابَ یَعْرِفُونَه كَما یَعْرِفُونَ اَبْناءَهُم / بقره / 146
705) فَلَمَّا جَآءَهُمْ بِالْبَیِّناتِ قالُوا هذا سِحْرٌ مُبِین / صف / 6
706) یَفْتَرُونَ عَلىَ اللَّهِ الْكَذِب / مائده / 103
707) یُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ / نساء / 46
708) یَكْتُبُونَ الْكِتابَ بِاَیْدِیهِمْ ثُمَّ یَقُولُونَ هذا مِنْ عِنْدِ اللَّه / بقره / 79
709) وَجَدْنا ابَاءَنا عَلى‏ اُمَّةٍ... / زخرف / 23
710) اِنَّ كَثِیرً مِنَ اْلاَحْبار / توبه / 34
711) اِنْ یُبَدّلُوا كِلامَ اللَّه / فتح / 15
712) یا اَهْلَ الْكِتَابِ لا تَغْلُُوا فى‏ دِینِكُمْ وَ لا تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ اِلاَّ الْحَقَّ اِنَّما الْمَسِیحُ عِیسَى ابْنُ مَرْیَم / نساء / 171
713) وَ قَالُوا ما فى بُطُونِ هذِهِ اْلاَنْعَامِ خالِصَةٌ لِذُكُورِنا وَ مُحَرَّمٌ عَلى‏ اَزْواجِنَا / انعام / 139
714) آللَّهُ اَذِنَ لَكُمْ اَمْ عَلَى اللَّهِ تَفْتَرُون / یونس / 59
715) الحیاء حیاء ان حیاء عقل و حیاء حمق / بحار ج 71 / ص 331
716) 1، 2، 3 و 4 - غررالحكم
717) 
718) 
719) 
720) اذا هبت امراً فقع فیه / بحار 71 / ص 362 .
721) خطبه 108
722) خطبه 27
723) لا تدخلن فى مشورتك ... جبّانا / نامه 53 .
724) بحار 103 / ص 253
725) الّا من جرّبت بكمال عقل / بحار 103 / ص 253 










خدا در همین نزدیکی است
چهارشنبه 13/2/1391 - 13:40 - 0 تشکر 450164


ب . منكرات فرهنگى











 منكرات فرهنگى كه به‏یك معنا همان منكرات اعتقادى است، با ابزار قلم، بیان، هنر، فیلم، تبلیغات، شایعه، وسوسه و ایجاد مجالس گناه و لهو و لعب بناى ساختمانها و تأسیساتى كه رونق مراكز مذهبى را كم كند، صورت مى‏گیرد؛ نظیر آنكه مسجد اموى را در شام ساختند تا رونق مسجد نبوى در مدینه كم شود یا مراكز علمى را به بغداد كشاندند تا در برابر درس امام صادق(ع) رقیب‏تراشى كنند. روزى به‏نام مستشار، مستشرق، كارشناس و این روزها هم از طریق ماهواره و دیسكتهاى كامپیوترى كار را به جایى رسانده‏اند كه در چند قدمى مسجدالحرام، فیلم دختر ژاپنى(اوشین) پخش مى‏شود و نامى از دختر پیامبر خدا نیست.
 خوشبختانه مقام معظم رهبرى مسأله تهاجم فرهنگى را قبل از هركسى درك و مسئولان را متوجه كرد و اكنون حركتهایى انجام شده است.
 خواننده عزیز! شما اگر در قرآن به كلمه "وَدَّ" مراجعه كنید، خواهید فهمید كه دشمن چه چیزهایى را دوست و چه آرزوهایى دارد. مهمترین آنها، آرزوى انحراف و دست‏برداشتن از عقاید، اصول و ارزشهاى دینى و نظام اسلامى ماست.(726)






  داستان‏




 به تهاجم فرهنگى در قرآن اشاراتى شده است؛ براى مثال، عده‏اى از بزرگان یهود توطئه‏اى را برنامه‏ریزى كردند كه بر اساس آن، صبح به پیغمبر اسلام ایمان آوردند و غروب به یهودیت برگردند(727). آنها با این كار، دو هدف را دنبال مى‏كردند:
 یكى اینكه، هیچ یهودى به فكر مسلمان شدن نیفتد و با خود بگوید: "اگر اسلام دین كاملى بود، علمایى كه ضبح مسلمان شدند، غروب برنمى‏گشتند."
 دوم اینكه، در مسلمانها این دلهره را ایجاد كنند كه اگر اسلام دین كاملى بود، علماى یهود را نگه‏مى‏داشت. خداوند پرده از این توطئه برداشت و به پیامبر اعلام كرد "به مسلمانان بگو كه امروز قبل از ظهر عده‏اى از چهره‏هاى یهودى مسلمان خواهند شد و غروب به كیش خود برخواهند گشت. از آمدن آنان دلگرم نشوید و از رفتن آنان نیز دلسرد نشوید كه این یك توطئه است."
 بنابراین، تهاجم فرهنگى ریشه قدیمى دارد. خوشبختانه حتّى نوجوانان ما دشمنى استكبار را فهمیده‏اند و مى‏دانند كه چرا آنها فرمولهاى علمى هواپیماسازى را به دانشجویان ایرانى و خوش‏فكر ما یاد نمى‏دهند؛ امّا در كاغذ آدامس، عكسهاى مستهجن براى بچه‏هاى ما مى‏فرستند.



726) وُدَّ كَثِیرٌ مِنْ اَهْلِ الْكِتابِ لَو یَضُلُّونَكُم / بقره / 109 


















خدا در همین نزدیکی است
چهارشنبه 13/2/1391 - 13:50 - 0 تشکر 450166

1- ترك هجرت





 از جمله واجباتى كه متأسفانه افراد سرشناس و تحصیلكرده این منكر را انجام مى‏دهند و در جامعه زشتى آن محو شده، ترك هجرت است.
 اگر هشت قرن قبل، عالمى از ایران به چین هجرت نكرده بود، امروز میلیونها مسلمان در چین نداشتیم. (728)
 اگر از فارس جمعى بازرگانان به تانزانیا و زنگبار(729) هجرت نمى‏كردند، شاید امروز در آن كشورها خبرى از اسلام نبود.
 نظر اسلام آن است كه مسلمانان، فرزندان زیادى داشته باشند تا اگر هركدام به منطقه‏اى هجرت نمایند، بسرعت دامنه اسلام گسترده شود. جاى تعجب آن است كه بعضى از پرندگان براى ادامه حیات هجرت مى‏كنند؛ ولى بعضى از مسلمانان راكد هستند.
 یكى از ابتكارات اسلام آن است كه هجرت را مبدأ تاریخ قرار داد؛ زیرا انسان با اختیار و براى هدف مقدس هجرت مى‏كند؛ وگرنه میلاد مسیح و یا گردش كره زمین، هیچ‏كدام از افتخارات اختیارى انسان نیست. صدها مشكل با هجرت حل مى‏شود. هجرت یعنى تقسیم عادلانه نیروى انسانى؛ هجرت یعنى حركت، هدفدارى، سوز، تعهد، گذشت و آزادى از قیدوبندهاى زمین و زمان و ... . هجرت چند مسلمان كتك‏خورده به حبشه، چراغ اسلام را در آفریقا روشن كرد. هجرت رسول اكرم(ص) به مدینه از بلندترین گامهاى تبلیغاتى پیامبر(ص) بود.
 اگر امروز این منكر بزرگ (ترك هجرت) عمل نمى‏شد و دانشمندان و روحانیان یك هجرت فراگیر داشتند آن را منحصر به جمعى از طلاب جوان قرار نمى‏دادند، صداى اسلام به همه‏جا رسیده بود. روشن بگویم: "گناه تمام كسانى كه در ظلمات جهل و شرك و تفرقه و فقر به سر مى‏برند، به دوش كسانى است كه توان هجرت دارند ولى به خاطر رفاه و بى‏تفاوتى هجرت نمى‏كنند و بكارهاى كاذب و تكرارى دل‏خوش مى‏دارند."
 در كلمه "هجرت"، معناى بلندى نهفته است كه در كلمه "مسافرت" نیست. تمركز و تراكم نیروهاى تحصیلكرده در شهرها، عامل حركت به سوى شهرها و قهراً خلوت شدن روستاها، بالا رفتن نرخها، پیداشدن مشكل مسكن و مشكل ترافیك است. گناه كسانى كه در روستاها به‏خاطر نداشتن پزشك و دارو جان خود را از دست مى‏دهند، به گردن پزشكانى است كه به‏طور متمركز در شهرهاى بزرگ جمع شده‏اند.
 اسلام با كسانى كه هجرت نمى‏كنند، برخورد انقلابى مى‏كند و مى‏فرماید: "
كسانى كه ایمان دارند، ولى راكد هستند و هجرت نمى‏كنند، هیچ نوع حق ولایت و سرپرستى در جامعه اسلامى ندارند."(730)




 راستى، اگر تمام متخصصان مسلمان كه در كشورهاى كافر زندگى مى‏كنند به كشور خود هجرت كنند، هم جبهه كفر ضربه مى‏بیند، هم مسلمانان تقویت مى‏شوند و هم هویت اسلامى آنها در نظامهاى فاسد از بین نمى‏رود. وقتى اسلام از آب و خاك راكد انتقاد مى‏كند، از سرمایه راكد انتقاد مى‏كند، حق دارد كه شدیدترین انتقادات را هم به نیروهاى متخصص راكد داشته باشد.














خدا در همین نزدیکی است
چهارشنبه 13/2/1391 - 13:53 - 0 تشکر 450167


  هجرت براى همه‏







دانشمندان باید هجرت كنند تا صداى اسلام را به دورترین نقطه دنیا برسانند و از اطلاعات كلیسا عقب نمانند؛ زیرا آنها هم روحانیان خود را به دورترین مناطق جهان مى‏فرستند و آخرین آمار را دارند. این كارى است كه پیامبر اكرم(ص) هم مى‏كردند. در حدیث مى‏خوانیم كه پیامبر عزیز اسلام فرمود: "هر مولودى كه به دنیا مى‏آید و هر مسلمانى كه از دنیا مى‏رود، به من اطلاع بدهید تا هر لحظه از آخرین آمار مسلمانان آگاه باشم."




 آرى! قرآن بارها مسلمانان را به سیر در زمین سفارش كرده است؛ ولى غربیها بوده‏اند كه به این دستور عمل كرده‏اند و تمام جهان را وجب به وجب گشته‏اند و از منابع و منافع و نیروها و خلق‏وخوهاى مردم آگاه شده‏اند. این پیش‏بینى را حضرت على(ع) مى‏كردند؛ آنجا كه فریاد زدند:




  "اللّه اللّه فى‏القران فلا یسبقنكم بالعمل به غیركم"(731) ؛ "شما را به خدا! شما را به خدا! مبادا دیگران در عمل به قرآن از شما جلو افتند."








 اما امروز مى‏بینیم كه فرمان هجرت و سیر در زمین، سفارش قرآن است كه دیگران بیش از ما به آن عمل كرده‏اند. جالب است كه این فریاد را على علیه‏السلام در وصیت‏نامه خود در آستانه شهادت فرمودند . در اینجا، این ناله حضرت على(ع) را یك پیش‏بینى واقعگرایانه و تأسفى از امیرالمؤمنین براى همه مردم مى‏دانیم. 


















خدا در همین نزدیکی است
چهارشنبه 13/2/1391 - 13:55 - 0 تشکر 450169



 هجرت براى محرومان‏






 در قرآن مى‏خوانیم: "همین‏كه فرشتگان براى گرفتن روح كسانى كه با ترك از هجرت به خود ستم كرده‏اند، مى‏شوند، از آنها مى‏پرسند: شما در چه حالى بودید؟"

 مى‏گویند: "ما در زمین، مستضعف بودیم."

 فرشتگان این پاسخ را نمى‏پذیرند و به آنها مى‏گویند: "آیا زمین خدا بزرگ نبود تا هجرت كنید؟"(732)







بنابراین، برهر محروم و مستضعفى لازم است كه براى حفظ مكتب و عقیده خود هجرت كند و اگر در مناطق و كشورهاى كفر نمى‏تواند از مبانى خود دفاع كند، در آنجا نماند.

 چه بسیار افرادى كه به‏خاطر اسیرشدن در یك محل‏كار یا شهر و منطقه، یا شركت و مؤسسه مرتكب انواع گناهان مى‏شوند؛ در حالى‏كه بر آنها واجب است آنجا را ترك كنند.





 نكته جالب آنكه در میان همه گناهان، تنها گناهى كه در آستانه مرگ مورد بازجویى قرار مى‏گیرد، ترك هجرت است. نكته جالب دیگر اینكه، قرآن براى پاداش، كلمات دو برابر، چند برابر، ده برابر، هفتصد برابر به‏كار برده‏است(733)؛ ولى درباره پاداش كسى كه هجرت كند، نامى از عدد برده نشده و تنها فرموده است: "اجر او با خداست؛ (فَقَدْ وَقَعَ اَجْرُهُ عَلىَ اللّه)."(734)







 این تعبیر جز درباره مؤمنان واقعى كه خود را در نیمه‏شب از رختخواب دور مى‏كنند و با بیم و امید خاصى به عبادت مى‏پردازند و از هرچه خدا به آنها داده است، انفاق مى‏كنند، نیامده است. مى‏فرماید: "فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ مااُخْفِىَ لَهُمْ مِنْ قُرَّة اَعْیُن"(735)؛ یعنى: "احدى نمى‏داند براى آنها چه‏نور چشمى در نظر گرفته شده است."

 كسانى كه علاقمند به پیشرفت و توسعه همه‏جانبه هستند، باید خود را براى هجرت آماده كنند. قرآن مى‏فرماید: "وَ مَنْ یُهَاجِرْ فى‏ سَبِیلِ اللَّهِ یَجِدْ فِى‏اْلاَرْض مُراغَمَاً كَثِیراً وَ سَعَة"(736)؛ "هركه در راه خدا هجرت كند، هجرتگاه بسیار فراخ و گشایش همه‏جانبه پیدا خواهد كرد."






727) امَنُوا وَجْهَ النَّهارِ وَ اكْفُروا اخِرَه ... / آل عمران / 72 

728) حدود هشتصد سال پیش، علامه قزوینى به چین سفر كرد و بنیانگزار اسلام در چین شد. هنوز مسلمانان چین برگرد مزار او كه داخل مسجدى است، جمع مى‏شوند و درود مى‏فرستند.

729) زنگبار، كشور كوچكى است در كنار تانزانیا واقع در قاره افریقا.

730) وَالَّذِینَ آمَنُوا وَ لَمْ یُهاجِروُا مالَكُمْ مِنْ وَلایَتِهِمْ مِنْ شَىْ‏ء / 72 انفال.

731) نهج‏البلاغه / نامه 47

732) نساء / 97 

733) در بعضى آیات مى‏خوانیم: فَاُولئِكَ لَهُمْ جَزاءُ الضِّعْف / سبأ / 37 

 و در بعضى آیات مى‏خوانیم: اَضْعَافَاً كَثِیرَه / بقره / 245 

 و در بعضى دیگر مى‏خوانیم: فَلَهُ عَشْرُ اَمْثالها / انعام / 160 

 و بالاخره در مواردى مى‏خوانیم : كَمَثَلِ حَبَّةٍ اَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنابِلَ فى‏كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِاَةُ حَبَّه / بقره / 261 .

734) نساء / 100 

735) سجده / 17 .

736) نساء /100  














خدا در همین نزدیکی است
چهارشنبه 13/2/1391 - 13:57 - 0 تشکر 450170

2- غفلت از دشمن












غفلت از دشمن و توطئه‏هاى آن، از منكرات اجتماعى است كه متأسفانه همه امت اسلامى را دربر گرفته است. قرآن در این زمینه مى‏فرماید: "وَدَّ الَّذِینَ كَفَرُوا لَو تَغْفُلُونَ عَنْ اَسْلِحَتِكُمْ وَ اَمْتِعَتِكُمْ فَیَمِیلُونَ عَلَیكُمْ مَیْلَةً واحِدَة."(737)؛ یعنى: "كفار دوست دارند كه شما از اسلحه و امكاناتى كه دارید، غافل باشید تا با یك یورش شما را نابود كنند."
 حضرت على(ع) مى‏فرماید: "
تعجب مى‏كنم كه شما نسبت به دشمن خواب و غافل هستید، ولى دشمن نسبت به شما بیدار است."(738)




737) سوره نساء / آیه 102 

738) لا ینام عنكم و انتم فى غفلة ساهون / نهج‏البلاغه / خطبه 34 









خدا در همین نزدیکی است
چهارشنبه 27/2/1391 - 15:17 - 0 تشکر 454390

3- تقلید كوركورانه




تقلید، نشانه خودباختگى، برهنگى فرهنگى، نداشتن ایمان به مكتب، غیرت ملّى و دینى و ضعف نفس است. قرآن در آیات زیادى از این نوع تقلید انتقاد كرده است. بت‏پرستان توجیه بت‏پرستى خود را تقلید از نیاكان مى‏دانستند.





امروز بلاى شرق‏زدگى و غربزدگى از مهمترین منكرات اجتماعى ماست.





در فقه ما تشبّه به كفار حرام است؛ زیرا این خود یك‏نوع خودباختگى است. در روایات مى‏خوانیم: "حتّى در پوشیدن لباس و نوع غذا مستقل باشید و از بیگانگان تقلید نكنید!"




 در حدیث قدسى آمده است: خداوند به یكى از پیامبران وحى كرد كه به مؤمنان بگوید: "
شما لباس دشمنان مرا نپوشید و غذاى دشمنان مرا نخورید و در هیچ‏كارى راه و روش دشمنان مرا در پیش نگیرید كه اگر شما در ظاهر شبیه آنها شدید، در باطن هم مثل آنها خواهید شد."(739)





739) لا تلبسوا لباس اعدائى و لاتطعموا مطاعم اعدایى و لاتسلكوا مسالك اعدایى فتكونوا اعدایى كما هم اعدایى / وسایل‏الشیعه / ج 4 / ص 385 / چاپ آل‏البیت. 












خدا در همین نزدیکی است
چهارشنبه 27/2/1391 - 15:19 - 0 تشکر 454392

  4- شركت در جلسات گناه






 نشستن در جلسات گناه و سكوت و تماشا، از منكرات اجتماعى ماست.



 قرآن مى‏فرماید: "هرگاه شنیدید كه آیات خدا مورد انكار و مسخره قرار گرفته است، مجلس را ترك كنید."(740)




 در جاى دیگر مى‏فرماید: "اگر مشاهده كردى كه گروهى در آیات الهى به‏ناحق جدل مى‏كنند، برتو لازم است كه از آنها اعراض كنى تا مسیر بحث را عوض كنند و اگر شیطان تو را به فراموشى انداخت، بعد از توجه، حقِ‏نشستن در جلسه را ندارى."(741)





در قیامت بهشتیان از اهل دوزخ مى‏پرسند : "چه‏شد كه شما به دوزخ كشیده شدید؟"

 آنها چهار چیز را عامل سقوط خود مى‏شمارند:

   ترك نماز؛ "لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّین."

   بى‏تفاوتى نسبت به گرسنگان؛ "وَ لَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِین."

   غرق‏شدن در یاوه‏گوییهاى مردم؛ "وَ كُنّا نَخُوضُ مَعَ الْخائِضِین."

   تكذیب قیامت؛ "وَ كُنّا نُكَذِّبُ بِیَوْمِ الّدِین."(742)

 آرى! سكوت و سازش ما، به یاوه‏سرایان جرأت هرگونه توهین و جسارت به مقدسات مذهبى را مى‏دهد.





740) اِذا سَمِعْتُمْ آیاتِ اللَّهِ یُكْفَرُ بِهَا وَ یُسْتَهْزَأُ بِهَا فَلا تَقْعُدُوا مَعَهُم / سوره نساء / 140 

741) وَ اِذا رَأَیْتَ الَّذِینَ یَخُوضُونَ فى‏ آیاتِنا فَاَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّى یَخُوضُوا فى‏ حَدِیثٍ غَیْرِهِ وَ اِمّا یُنْسِیَّنَّكَ الشَّیْطانُ فَلا تَقْعُدْ بَعْدَ الّذِكْرِى‏ مَعَ الْقَوْمِ الظّالِمِین / انعام / 68 

742) مدّثر /43 - 46 










خدا در همین نزدیکی است
چهارشنبه 27/2/1391 - 15:20 - 0 تشکر 454393

  5- تهمت و آبروریزى





 از جمله منكرات اجتماعى، بانام بد صدا زدن، توهین و تحقیر، فحش و ناسزا، غیبت و تهمت و آبروریزى است.





قرآن درباره اهل بهشت مى‏فرماید: "لایَسْمَعُون فِیهَا لَغْوَاً وَ لاكِذّابَا"(743) در بهشت، سخن لغو و دروغ نیست. در آنجا، تمام برخوردها برخاسته از روح سالم، بیان سالم و شعار سالم است. نام آنجا دارالسّلام(744) و شعار بهشتیان : "اِلاَّ قِیلاً سَلامَاً سَلاماً"(745) است. ولى درباره اهل دوزخ مى‏خوانیم: "هرگروه كه به جهنم داخل مى‏شوند، به گروه دیگر لعنت و نفرین مى‏كنند؛ كُلَّمَا دَخَلَتْ اُمَّةٌ لَعَنَتْ اُخْتَهَا"(746) "در آنجا همه گناه خود را به گردن یكدیگر مى‏اندازند؛ لَولا اَنْتُمْ لَكُنّا مُؤْمِنِین(747)؛ اگر شما نبودید، ما ایمان داشتیم."




 اكنون كه با سیماى اهل بهشت و جهنم آشنا شدیم، مى‏توانیم حدس بزنیم آیا جامعه‏اى كه ما در آن زندگى مى‏كنیم، بهشتى است یا جهنمى؟ اگر سوءظن، تجسّس، نجوا، پخش شبنامه، بى‏تفاوتى، نیش و نوش، مسخره و تحقیر، یا كینه و انتقام بر روابط آن جامعه حاكم است، آینده‏اش همان جهنم موعود است؛ اما اگر در فضاى خانه و مدرسه و اداره و كارخانه، روحیه ایمان، اعتماد، دلسوزى، تعاون، اخلاص و صفا باشد، آینده این جامعه بهشت موعود مى‏شود.



743) نباء / 35
744) انعام / 127
745) واقعه / 127
746) اعراف / 38
747) سبأ / 31 







خدا در همین نزدیکی است
چهارشنبه 27/2/1391 - 15:22 - 0 تشکر 454394

6- پیروى از اكثریت





 برخلاف گمان بعضى كه كارایى و شجاعت را تنها در میدان جنگ مى‏دانند، شجاع واقعى كسى است كه وقتى حق را با استدلال و منطق شناخت، از تنهایى نهراسد.



حضرت در خطبه 201 نهج‏البلاغه مى‏فرماید: "لا تستوحشوا فى طریق الهدى بقلَّة اهله"؛ "در راه حق، از كمى طرفداران نترسید."
 قرآن مجید ده‏ها بار از پیروى اكثریت نكوهش كرده و حتى به پیامبر(ص) هشدار داده‏است كه: "اگر از اكثریت مردم پیروى كنى، تو را گمراه مى‏كنند."(748)



748) البته، مراد ما آنجاست كه اكثریت در برابر و ضدمنطق باشد؛ ولى اگر كلامى یا راهى حق و منطقى بود و اكثریت مردم از آن طرفدارى كردند، حسابش جداست.







خدا در همین نزدیکی است
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.