• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
امر به معروف؛نهی از منکر (بازدید: 2038)
سه شنبه 5/2/1391 - 9:28 -0 تشکر 448142
امر به معروف و نهی از منکر در کلام علی علیه السلام

از علی علیه السلام درباره ایمان سؤال کردند، آن حضرت فرمودند: ایمان بر چهار ستون صبر، یقین، عدل و جهاد استوار است، حضرت در ادامه و در معرفی بیشتر جهاد اضافه می کنند: جهاد که از پایه های اصلی ایمان است خود بر چهارگونه انجام می گیرد که دو صورت آن امر به معروف و نهی از منکر است... 
هر که امر به معروف را به جای آورد، با مومنان همراهی کرده و آن ها را نیرومند ساخته است و هر که نهی از منکر کند در حقیقت بینی منافقان و افراد دو رو را به خاک مالیده است.

به امید ظهوراقا

سه شنبه 5/2/1391 - 10:39 - 0 تشکر 448191


ب: هزینه های مربوط به جامعه


اجرای امر به معروف و نهی از منکر علاوه بر هزینه هایی که برای آمر و ناهی دارد گاه هزینه هایی را بر جامعه نیز تحمیل می کند. زیرا افرادی هستند که ویژگی های خاصی دارند، مثلا کارآفرین، کارشناس، سرمایه دار، مدیر، متخصص و ... هستند که از حیث اجتماعی مورد نیاز جامعه اند و فقدان آن ها ضرباتی بر پیکر جامعه وارد می سازد. این گروه ها با احساس کوچک ترین ناملایمت و یا تنگی فضا بار خود را بسته و به جاهایی می روند که به اصطلاح به آزادی عمل آنان لطمه نخورد. حذف این افراد از تعاملات اجتماعی، موجب محرومیت جامعه در زمینه های فنی، علمی، اقتصادی، مدیریتی و ... می شود. گاهی نیز چنین اشخاصی بعد از خروج از دایره حکومت ارزش گرا، به مخالفت و مقابله با آن می پردازند و می کوشند چنین نظامی را ساقط، تعدیل یا استحاله کنند. بنابراین امر و نهی از این جهت هم می تواند نارضایتی در برخی توده ها و ضرر و زیان جامعه را در پی داشته باشد.


با این همه، امیر مؤمنان علیه السلام ارزش اجرای امر به معروف و نهی از منکر را بنیادین می داند و معتقد است که آثار سازنده آن به مراتب از پی آمدهای منفی اش بیشتر است و رضایت مردم یا کسب منافع بدون حفظ ارزش های بنیادی امری باطل است و هدف از تشکیل جامعه دینی را تامین نمی کند. از این رو خود حضرت بارها این هزینه ها را بر جامعه روا می داشت اما امر و نهی در برابر منکرگرایان و اباحه گران را روا نمی داشت. نمونه هایی از این رفتار علوی را می خوانیم:


به امید ظهوراقا

سه شنبه 5/2/1391 - 10:39 - 0 تشکر 448192


1- فرار کارگزاران


امام علی علیه السلام نعمان بن عجلان زرقی را به فرمانداری بحرین منصوب کرد ولی مدتی بعد مطلع شد که نعمان اموال عمومی مردم بحرین را به یغما برده و به بیت المال مسلمانان تجاوز کرده است. حضرت در اولین گام در ضمن نامه ای به وی نوشت: «من استهان بالامانة و رتع فی الخیانة و لم ینزه نفسه و دینه عنها فقد احل بنفسه الذل و الخزی فی الدنیا و هو فی الاخرة اذل و اخزی و ان اعظم الخیانة خیانة الامة و افظع الغش غش الائمة; (8) آن که در امانت کوتاهی کند و در خیانت با ناز و نعمت زندگی کند و خود و دینش را از آن پاک نسازد، ذلت و زبونی را در دنیا به خود ارجاع داده است و او در آخرت ذلیل تر و زبون تر است. و بزرگ ترین خیانت، خیانت به امت و رسواترین فریبکاری، فریبکاری پیشوایان است.»


در پی این نامه، امام از وی خواست خراج هایی را که گرفته بازبینی و برای نظارت و حسابرسی نزد امام گزارش کند. اما تا نامه به دست او رسید، اسباب و اثاث خود را جمع کرد و به معاویه ملحق شد.


قاطعیت امام علی علیه السلام در نهی از منکر چنان بود که تمام کارگزارانش می دانستند اگر خیانتی کنند و امام آگاه شود، بی درنگ بازخواست خواهند شد و امام کسی نیست که برای مدیرانش حاشیه امنیتی در نظر بگیرد.


ذهل بن حارث در مورد یکی از این کارگزاران که به دلیل خیانت می دانست مورد بازخواست قرار خواهد گرفت می گوید: مصقلة بن هبیره مرا به خانه اش برد و با هم غذا خوردیم. آن گاه به من گفت: «والله ان امیرالمؤمنین یسالنی هذا المال و والله ما اقدر علیه; به خدا قسم امیر مؤمنان این اموال را [که به هدر داده ام] از من خواهد خواست و به خدا قسم من توان بازگرداندن آن را ندارم.» به او گفتم: اگر بخواهی می توانی سر یک هفته این مال را جمع کنی. او گفت: به خدا قسم اگر از فرزند هند (معاویه) یا فرزند عفان (عثمان) این اموال را می خواستم برای من واگذار می کردند. آیا به عثمان نمی نگری که چگونه سالانه صد هزار درهم از خراج آذربایجان را به اشعث می بخشید.» سخن ما به درازا کشید و یک شب بعد او به معاویه پیوست. (9)


به امید ظهوراقا

سه شنبه 5/2/1391 - 10:40 - 0 تشکر 448193


2- جنگ


گاهی دامنه هزینه ها به جنگ با نیروهای منحرف می انجامد و امکانات و نیروهای زیادی را در کام خود فرو می برد و امام این همه را تحمل می کند برای آن که ارزش ها زنده بمانند. امام خود در مورد شکل گیری جنگ با خوارج نهروان می فرمود: «[پس از جنگ صفین و قبول حکمیت] زبان مردم گشوده شد و هر کس دیگری را به باد ملامت گرفت که چرا کار را به حکمین واگذار کردند! اما دیگر دیر شده بود و کاری از آنان ساخته نبود. در میان خود گفتند: پیشوای ما نباید از کار خطای ما پیروی می کرد. او وظیفه داشت طبق نظر خود عمل کند (حکمیت را نپذیرد)، هر چند به قیمت کشته شدن او و یارانش تمام شود. اما او چنین نکرد و تابع نظر ما شد; نظری که خود از روز نخست آن را خطا می پنداشت. پس هم اینک او کافر شده و کشتن کافر و ریختن خون او بر ما رواست. با ظهور این فکر، آن ها به سرعت از میان لشکر بیرون رفتند و با صدای بلند فریاد سر دادند که داوری مخصوص خداست. سپس دسته دسته به هر سو پراکنده شدند. گروهی به نخیله، عده ای به حرورا و برخی هم به سوی مشرق رفتند و از دجله گذشتند. در بین راه با هر مسلمانی که برخورد کردند، از فکر و عقیده اش پرس و جو کردند و اگر عقیده آن ها را نداشت، کشتند.


من از ابتدا نزد دو دسته اول رفتم و چون به غیر جنگ راضی نشدند با آنان جنگیدم و هر دو گروه را بعد از دعوت به صلح که نپذیرفتند، کشتم. ... برای دسته سوم هم نامه ای نوشتم ... آنان نیز راه دوستانشان را پیمودند. به هر مسلمانی که رسیدند، به جرم این که با عقیده آن ها مخالف بود، او را کشتند و گزارش این وقایع پی در پی به من رسید. من هم از دجله عبور کردم و نزد آنان رفتم و پیش از هر اقدامی نمایندگان خود را نزدشان فرستادم و تا آن جا که در توان داشتم تلاش کردم، اما نپذیرفتند و بر ادامه پستی و شرارت خود تاکید کردند. این شد که با آن ها جنگیدم و تمامی چهار هزار نفر، بلکه بیشتر کشته شدند و حتی یک نفر هم به عنوان خبرنگار جان به سلامت نبرد. (10)


به امید ظهوراقا

سه شنبه 5/2/1391 - 10:40 - 0 تشکر 448194

احیای امر به معروف و نهی از منکر ضرورت امروز


پذیرش هزینه ها (تا این حجم) توسط امیر مؤمنان مبین این حقیقت است که جامعه دینی بر محوریت ارزش ها (معروف ها) شکل گرفته است و هر گونه آسیب رساندن به ارزش ها، مبارزه با اساس نظام اسلامی و غیر قابل چشم پوشی است و امر به معروف و نهی از منکر نیز در واقع مکانیزمی است که دین برای دفاع از خود و ارزش های خود طراحی کرده است. با درک این حقیقت، می توانیم به عمق توطئه هایی که امروز، برای مبارزه با ارزش ها (معروف ها) از یک سو و مبارزه با مدافع ارزش ها (امر به معروف و نهی از منکر) صورت می گیرد پی ببریم. از جمله این حملات می توان شبهات زیر را مطرح کرد که از سوی برخی مطبوعات در نظام اسلامی ما طی چند سال گذشته مطرح شده است.


1- «آزادی مطلق است و کسی حق ندارد مثلا زنی را وادار به رعایت حجاب کند.»


روزنامه خرداد، 20/3/78، مجید محمدی


پاسخ کوتاه: آزادی محدود به حدود و ارزش های الهی و نیز حقوق مردم است.


2- «انسان ارزش دارد و نمی شود ارزش انسان را به خاطر دین پایمال کرد ... این سیره علی بن ابی طالب است.»


روزنامه ابرار اقتصادی، 12/10/78، هاشم آقاجری


پاسخ کوتاه: ارزش انسان به دین مداری است و انسان به عنوان خلیفه الهی، بدون رعایت ارزش های دینی مانند حیوانات بلکه پست تر است.


3- «دین صرفا بشارت دهنده و انذار است و هیچ ضمانت اجرایی برای پیاده کردن اوامر و نواهی خود ندارد.»


روزنامه سلام، آبان 77، واعظ زاده اصفهانی


پاسخ کوتاه: بالاترین ضمانت اجرایی آن فریضه امر به معروف و نهی از منکر است و نمونه عینی آن حکومت رسول الله صلی الله علیه و آله و امام علی علیه السلام است.


4- «حکومت دینی هرگز به معنای اجرای احکام فقهی نیست، در هیچ جا حضرت علی علیه السلام امر به اجرای احکام فقهی مانند حجاب یا نوع عبادت مردم نکرده است.»


ماهنامه چشم انداز ایران، مهر و آبان 78، ش 2، مجید محمدی


پاسخ کوتاه: سیره امام علی علیه السلام مخالف این برداشت است و حضرت همواره به این امور توجه داشت.


5- «بی اعتنایی نسبت به همه ارزش ها، چاره رفع تعارضات یک جامعه تکثرگرای فرهنگی است، همچنان که امروزه در خارج از کشور روابط بیرون از محدوده زناشویی و همجنس بازی، امری روا شمرده می شود و کسی متعرض آن نمی گردد.»


ماهنامه کیان، بهمن 77، ترجمه عزت الله فولادوند


پاسخ کوتاه: جامعه بدون ارزش ها، جامعه دینی نیست و مولفه اساسی جامعه دینی ارزش ها هستند.


6- «برخورد با توهین کنندگان به مقدسات چون منجر به اشاعه توهین می شود، خود اشاعه فحشاست.»


روزنامه ابرار اقتصادی، مهر 78، عطاءالله مهاجرانی


پاسخ کوتاه: در این صورت هرگز نباید با انحرافات مبارزه شود و حتی فریضه امر به معروف و نهی از منکر نیز ترک و راه فساد باز گذاشته می شود.


به این ترتیب روزگاری فرا رسیده که در سایه شوم تسامح و تساهل های غیر معقول، میزان حملات به ارزش ها (مؤلفه اصلی جامعه دینی) و مکانیزم دفاع از ارزش ها (امر به معروف و نهی از منکر) فزونی یافته و می رود که به تدریج نقش دین در زندگی اجتماعی را کم رنگ تر سازد. و اباحه گران عصر ما به تبع پیشینیان خود حملات به سمت فریضه امر به معروف و نهی از منکر را سامان داده اند و روزی نیست که مقاله، سخن و یا تحلیلی در مسیر تضعیف این فریضه اصلاح گر ارایه نکنند.


بگذریم از حوزه های رفتاری بعضی از متولیان فرهنگی که صاحبان وجدان های بیدار از عمق خیانت های آنان آگاهند.


چنین خیزش نامیمونی هر مسلمان بیدار و هر مبلغ هوشیاری را


به احیای سیره امیر مومنان پیرامون این فریضه با تحمل تمام هزینه های آن فرا می خواند.


فریضه ای که زنده کننده ارزش ها و نابود کننده ضد ارزش ها و در یک کلام تنها سلاح مبارزه با اباحه گری، رواداری و تسامح غیر معقول است.


به امید ظهوراقا

سه شنبه 5/2/1391 - 10:42 - 0 تشکر 448195


پی نوشت ها: 



برای مطلب هزینه های امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه امیر مومنان علیه السلام 



1) نهج البلاغه، صبحی صالح، ص 491، خصائص الائمه، ص 101.


2) فقه القرآن، قطب راوندی، ج 1، ص 361; مستدرک الوسائل، ج 12، ص 179.


3) بحارالانوار، ج 38، ص 84 و الفضائل، ص 97.


4) بحارالانوار، ج 41، ص 57; مناقب، ج 2، ص 106 و مستدرک الوسائل، ج 12، ص 337.


5) کتاب سلیم، ص 773 و بحارالانوار، ج 33، ص 157.


6) شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج 9، ص 16; بحارالانوار، ج 31، ص 452.


7) فقه القرآن، ج 1، ص 361; مستدرک الوسائل، ج 12، ص 179 و جامع احادیث الشیعه، ج 14، ص 403.


8) نهج البلاغه، ص 382; غررالحکم، ش 5243; نهج السعادة فی مستدرک نهج البلاغه، ج 5، ص 17.


9) الغارات، ج 1، ص 248; بحار الانوار، ج 33، ص 405; شرح نهج البلاغه، ج 3، ص 145 تا 148.


10) بحارالانوار، ج 38، ص 183، نقل از اختصاص، ص 179.


به امید ظهوراقا

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.