• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن مهدویت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
مهدویت (بازدید: 1573)
چهارشنبه 30/1/1391 - 20:11 -0 تشکر 447099
چرا امام معصوم??

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام


عصمت در لغت به معناى امساك و منع است.
ابن فارس مى گوید:
واژه ى عَصَم در لغت به معناى امساك و منع است (1) و در اصطلاح، نوعى مصونیت است كه با وجود آن انسان دچار گناه و لغزش نمى شود.

علامه طباطبایى مى گوید:
عصمت نوعى علم و دانش است كه صاحبش را از گناه و خطا باز مى دارد.(2)


دلیل عقلى
امامت مقام و منصبى است كه خداوند تعالى به امام ارزانى داشته است.

 امام شخصیتى است كه به غیر از دریافت و ابلاغ وحى، از تمام شئون پیامبر(صلى الله علیه وآله) برخوردار است و بدین روى مقام امامت از عصمت انفكاك ناپذیر است; زیرا «مقام امامت، آن گونه كه از كتاب و سنت بر مى آید، در رهبرى سیاسى جامعه ى اسلامى خلاصه نمى شود، بلكه دنباله ى نبوت و كامل كننده ى رسالت است. چنین تصویرى از مسئله، پیامبر و امام را در كنار هم مى نشاند و دلایل عقلى عصمت را به قلمرو امامت نیز مى كشاند. با این تفاوت كه در این جا، به جاى ابلاغ وحى، از تبیین معارف وحیانى سخن مى رود.» (3)


متكلمان و دانشندان برجسته ى شیعه براى اثبات و لزوم عصمت امام به دلایلى تمسك جسته اند كه به برخى از آنها اشاره مى شود:

1. برهان امتناع تسلسل
بر مبناى این برهان، امام باید معصوم باشد; چرا كه «اگر امام معصوم نباشد باید امام دیگرى باشد تا او را به راه صواب هدایت و خطاى او را اصلاح كند; پس آن امام دیگر، امام و معصوم است; اگر او هم معصوم نباشد، امام سوم لازم است و هكذا; و چون تسلسل محال است، باید به معصوم منتهى شود; پس امام باید معصوم باشد.(4)

علامه حلى در شرح تجرید الاعتقاد مى گوید:
اگر امام معصوم نباشد، تسلسل لازم مى آید و تسلسل باطل است (تالى); پس معصوم نبودن امام نیز باطل است (مقدّم).

بیان ملازمه این است كه مقتضى وجوب نصب امام عبارت است از امكان خطا و اشتباه مكلفان; پس اگر همین مقتضى در حق امام نیز ثابت باشد، او نیز نیاز به امام دیگرى دارد كه در این صورت تسلسل پیش مى آید; بنابراین باید به امامى منتهى شود كه او از خطا و اشتباه و گناه مصون است و او امام واقعى است.

_____________
1.احمد بن فارس، معجم مقاییس اللغة، ج 4، ص 331. 
2.محمد حسین طباطبایى، المیزان، (اسماعیلیان، چ 1)، ج 5، ص 78.
3.حسن یوسفیان، پرسمان عصمت، تحقیق مركز مطالعات و پژوهش هاى فرهنگى حوزه علمیه، ص 52.
4.علامه شعرانى، ترجمه و شرح تجریدالاعتقاد، ص 510.

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
يکشنبه 10/2/1391 - 23:52 - 0 تشکر 449303

هوالعزیز
سلام


حدیث ثقلین
پیامبر گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله)فرمود:
من دو چیز گران بها در میان شما مى گذارم:
كتاب خدا و عترت و اهل بیتم; تا زمانى كه به این دو تمسك كنید، هرگز گمراه نخواهید شد.

این دو از یكدیگر جدا نمى شوند تا كنار حوض كوثر بر من وارد شوند.

در این حدیث، كتاب و عترت در كنار یكدیگر محور هدایت به شمار آمده اند و دیگر آن كه در این روایت بر جدایى ناپذیرى قرآن و عترت تأكید شده است.
اگر اهل بیت معصوم از گناه و خطا نبودند، پیروى از آنان همواره موجب هدایت نمى گردید و جدایى ناپذیرى آنان از قرآن، معناى روشنى نمى یافت.

_________
الغدیر، ج 3، ص 297، پرسمان عصمت، ص 55

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.