2 - آثار متفاوت عفو و بخشش
قال على (علیه السلام):
«اَلْعَفْوُ یُفْسِدُ مِنَ اللَّئیمِ بِقَدْرِ اِصْلاحِه مِنَ الْكَریمِ»;
«عفو و بخشش به همان مقدار كه اگر از سوى كریم باشد باعث اصلاح مى شود، اگر از ناحیه لئیم باشد باعث إفساد است».
شرح و تفسیر
این حدیث شریف را به دو شكل مى توان تفسیر نمود.
تفسیر اوّل: انسان كریم هنگامى كه شخص خطاكارى را مورد عفو و بخشش خویش قرار دهد محبّت او را جلب مى كند; چرا كه عفو او آمیخته با بزرگوارى و تواضع است، ولى عفو و گذشت انسان هاى لئیم و پست، چون آمیخته با منّت و آزار است، سبب إفساد مى شود. و این در واقع مصداقى از مصادیق (قَوْلٌ مَعْرُوفٌ وَ مَغْفِرَةٌ خَیْرٌ مِنْ صَدَقَة یَتْبَعُها اَذىً وَ اللهُ غَنِىٌّ حَلیمٌ) «گفتار پسندیده (در برابر نیازمندان)، و عفو (و گذشت از خشونت هاى آن ها)، از بخششى كه آزارى به دنبال آن باشد، بهتر است; خداوند بى نیاز و بردبار است» مى باشد.
تفسیر دوم: در تفسیر اوّل عفو و بخشش گاه از سوى «كریم» و گاه از سوى «لئیم» بود، كه در خطاكارى كه مورد عفو قرار گرفته دو عكس العمل متفاوت داشت، ولى طبق تفسیر دوم عفو و بخشش گاه در مورد شخص «كریم» و گاه نسبت به شخص «لئیم» كه مرتكب خطا شده اند و مورد عفو قرار گرفته اند، مى باشد. طبق این تفسیر معناى روایت چنین مى شود: اگر آدم هاى كریمِ خطاكار مورد عفو قرار گیرند موجب إصلاح آنان مى گردد، ولى عفو انسان هاى پست و لئیم نه تنها موجب اصلاح آنان نمى شود، بلكه از آن سوء استفاده مى كنند و جسور و جرى شده و به فساد بیش تر مى پردازند، پس نتیجه عفو آنان إفساد است.
پیام اخلاقى این روایت این است كه عفو و گذشت هم حساب و كتابى دارد، هنگامى كه پیغمبر اكرم (صلى الله علیه وآله) مكّه را فتح كرد، فرمان عفو عمومى صادر فرمود. این عفو و گذشت اثر بسیار مطلوبى در غالب مردم مكّه گذارد، ولى چند نفر را كه اصلاح پذیر نبودند استثناء كرد و فرمان قتل آن ها را صادر نمود. قرآن مجید در مورد ثمره این عفو عمومى مى فرماید: (یَدْخُلُونَ فى دینِ اللهِ اَفْواجاً); آن ها (مردم مكّه) به صورت گروه گروه به دین اسلام مى گرویدند». این اقبال عمومى به اسلام، كه بدون هرگونه اجبار و اكراهى بود، ثمره عفو و بخشش پیامبر اسلام (صلى الله علیه وآله)بود. این مسأله براى همه، مخصوصاً براى رهبران جامعه، درس بزرگى است. عفو و بخشش در آیات قرآن مجید و روایات، به صورت گسترده مطرح شده است كه این مختصر جاى طرح همه آن آیات نیست.
چونورش در بسیط ارض از عرش برین آمد ***خدارا هرچه رحمت بود نازل بر زمین آمد
به رشک آسمان طالع شد از روی زمین ماهی*** که از شرم رخش خورشیدخاکستر نشین آمد
زعرش کبریا برعرش چون نورش هویدا شد*** ملایک در طوافش از یثار واز یمین آمد
ملایک را از آن شد سجده واجب بر گل آدم ***که این نورخداراجلوه اندر ماء وطین آمد
نجویند اهل بینش استعانت جز به نور او ***که در هر ورطه نورش مستعان ومستعین آمد
میلاد دخت نبی اکرم(ص) حضرت فاطمه زهرا(س) بر شما مبارک باد
سلام
مبارک باشه...هم این روز قشنگ و هم مسئولیتی که بهتون محول شده
ان شاء الله که وظیفمون رو نسبت به معرفی شهدا و زندگی قشنگ آنها و اهدافی که داشتند به خوبی انجام دهیم .
واقعا این توفیق رو قدر بدونید و مطمئن باشید که اثرش رو در زندگیتون خواهید دید.
یا علی