• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن شمال > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
شمال (بازدید: 18451)
يکشنبه 13/1/1391 - 21:55 -0 تشکر 444077
شعر و ترانه و موسیقی در مازندرانی

با کسب اجازه از سرور گلم عزیز فرهیخته استاد اسوه بزرگوار انشالله بتوانیم در این مبحث با ارائه ترانه ها و شعرهای محلی مازندرانی و معرفی موسیقی مازندران در شناسایی بهتر فرهنگ این مهد هنر و این سرزمین فرهنگ و ادب گامی هرچند کوتاه برداریم.

 


يکشنبه 13/1/1391 - 22:9 - 0 تشکر 444089

دس دایره (das dayereh ) :


این ساز از دایره ای چوبی که حدود 5 تا 7 سانتیمتر عرض دارد ساخته می شود و قطر آن 25 تا 40 سانتیمتر است . بر یکی از سطوح جانبی آن پوست کشیده می شود . و در قسمت داخلی آن حلقه ها فلزی بشقابی نصب می شود . که بخاطر صدا دهی این حلقه ها هنگام نواختن ساز به این ساز دایره زنگی هم گویند .
دایره زنگی جز ساز محلی مازندران نبوده ولی برای بهتر شدن رنگ کار از آن استفاده می شود . از ساز دایره در موسیقی بومی آذربایجان هم استفاده می شود که به آن دایره قفقازی می گویند . و در گیلان به آن دایره گیلکی گویند که بزرگتر از دایره قفقازی است و صدای بم تری دارد
.

چهارشنبه 16/1/1391 - 11:16 - 0 تشکر 444476

شعرمازرون



نام شاعر:سیدفاضلی کچبی







ام خنه بهشت مازرونه            - زادگاه مابهشت مازندران است



همونجه که همیشه بی خزونه    - همان جایی که همواره بی خزان است.





همونجه که چهارفصلش بهاره   - همان جایی که چهارفصل آن بهاراست



تموم سرزمین و تلاره        - وسراسرسرزمین آن سرشارازطبیعت بکرودست نخورده است.



تودل هرعاشقی یه هرازه      - دردل هرعاشقی یک رودخانه ی هرازاست



وشون لب پرعسل مازه      - ولب های شان مملوازکلام شیرین(همچون عسل)است. 



دلای مردم و دریاییه             - دل های مردم آن دریایی است



شقایقه،لاله صحراییه             - شقایقند ولاله ی صحرایی



هرکسی خوانه که یه نیما بوه    - هرکسی می خواهدیک  نوآفرین مانند نیما شود



بل بکشه افتاب فردا بوه         - شعله می کشد(فروزان می شود)تاآفتاب فردای روشن شود.



گذرگذر روخنه وجنگله         - گذربه گذرآن سرشاراز رودخانه وجنگل است



هرداری جرکفنه یه چوپله - وهردرختی که برزمین می افتدپلی می شودبرای عبوردیگران



مازرون زمین پرازشمشاده     - سرزمین مازندران پرازشمشادهای رشید(شهیدان)است



هرکجه سرزنی وشون یاده     - وهرکجاکه سرک می کشی سرسبزازیادآن هاست.



هردلی که باوه،بخرده پیون     - هردلی که بامازندران پیوندخورده است



همیشه سربلنه،چون دماون     - همواره ، مانند دماوند سربلنداست.


چهارشنبه 16/1/1391 - 11:17 - 0 تشکر 444477















یادِ اون روزها به خیر حال و هِوائی داشتمه
دِ وِجِه قَد بیمه و تَشِ سِسِریک ِ واری
کدخدا داشتو مَلِه یا شاه بَمِرده سال بیوو
مِرِه چیندِکا واری مار خواشه بالِ بِن گیته
چوئی تِلار اگر چه بی زرق و برق بیه ولی
مارِ دیم چیس دَکِتِه پیِر عصا پِشتی شونه
سر و همسرون اگِر چه مِنِه دست عاصی بینه
حرف رِه گَت تِه نَزومه جائی که گَت تِه نیشتیه
زِمسّون ِ سوز و سرما مِره کاری نَهیه
لینگِ چی کاردِمه رودخانه ی ِ اُو جه یور شیمه
دو زاری وِه چَک و بال زومه دومادِ لینگِ بِن
دومادِ پِشت خواشه لینگِ شستِ سَر استاویمه
حِرارِت کارده مِره دیم کَتِمِه چِشمه ی ِ سر
مَل جِه پِشتِه کاردِمِه مِنجِوِرِه مَمرِزِ چو
بعضی وقتا نیشتیمه خورد گَلیلِم چشمه ی ِ سر
سنگ رِه کال سنگِ دِله یِشتِمه سر جه دور دامه
واش ورین دست گیتِمِه گندم و جو ره تاشیمه
مِشتِلِق وسّه مِرِه تیپ تیپی تِلکولِه دانِه
عیدی روزا هِدی جه مِرغانه جنگی کاردمی
اعیونی غِذا اَمِه تِرش پِلی و دووا بیه
تِرکانِش اَگِه هاکِردبو دست و لینگ و تن و پِِه
سَرنِماشون تا سَحَر خون بِوارِستبو آسِمون
رنگ و  رُو اَمرو واری اگه نِداشتِه زَرق و برق
 با صِفا مَلِه دِلِه بورو بیائی داشتمه
یتّا جا بند نهیمه سرو صدائی داشتمه
خواشه وِه قشون و جنگجو و سپاهی داشتمه
وِنجِه مهرِبون تِه یتـّا گَت نِنائی داشتمه
ون دله فرشته واری گت بِوائی داشتمه
اون گادِرا چه جِوون بِوا ننائی داشتمه
گَت تِراجِه رِسیمه حجب و حیائی داشتمه
احترام ره داشتمه هر جا که جائی داشتمه
خواشه تن بخاری واری لَم چوغائی داشتمه
وارِشِ روز خواشه تن کاله قوائی داشتمه
خواشه فِردا وه چقدر آرزوهائی داشتمه
آرزوی ِ یِتّا کَفِ دست حنائی داشتمه
شِوارِ کاندِسِ بِن چه چشمه هائی داشتمه
دسته جَمع راه کَتِمی چِه رَخِفائی داشتمه
دست رِه زومه گوشِ بِن آخ چه صدائی داشتمه
حَرومی رِه رَم دامه عشق و صفائی داشتمه
چینگاله و دسته و کَر و کوپائی داشتمه
وِن ِ هِمراه کارچِ کِرگ و چیندِکائی داشتمه
بَندی شِلوار لاستیکی کُش نو کلائی داشتمه
حسرِتِ یِتّا دوری دونه پلائی داشتِمه
سوس نِمِک رِه وِنه درد وسّه دِوائی داشتمه
گالِه به سَر خان دِلِه آروم جائی داشتمه
امّا شِورِه واری پاکیّ و صفائی داشتمه



شاعردکتر ایوب برزگر نژاد

چهارشنبه 16/1/1391 - 11:19 - 0 تشکر 444478

.کتولی(katuli )






کتولی یکی از آوازهای مازندرانی است، آواز کوه و صحرا و آواز مردان و زنان خسته شالیزار.کتولی از قطعات موسیقی سازی محسوب می شود. کتول نام شهری است در شرق مازندران بنام علی آباد کتول.اعتقاد دیگر بر این است که این آواز هنگام چرانیدن گاو کتول خوانده می شده است به همین دلیل آنرا کتولی می گویند.




درآمد و یا شروع آواز کتولی مشابهت نزدیک با درآمد کرد بیات و دشتی و مجاز دارد.این آواز بیشتر در حین راه رفتن یا کار کردن معمول است.به همین دلیل در بین آواز از کلمات ( جان ) یا ( جانا ) یا ( هی ) و یا ( ای )که گویا برای نفس تازه کردن است استفاده می شود. فواصل در همه نقاط مازندران یکی است و فقط از نظر تزئین و تحریرها با هم اختلاف دارند و با آواز دشتی و دستگاه شور مرتبط است.آواز کتولی را با ساز لله وا و گاها با سرنا هم می نوازند.



چهارشنبه 16/1/1391 - 11:20 - 0 تشکر 444479

کل حال:


کل حال  یا کله حال (keleh hal  ) یا عاشق لیلی ( aseg layley ) در دستگاه شور و نوعی آواز است که در آخر آواز کتولی بدلخواه خوانده می شود. به اعتقاد برخی ، آوازی را که زنان هنگام پخت و پز در کنار (کله) می خوانند،کله حال می گویند.کله به نوعی اجاق دست ساز می گویند که از سنگ و گل درست می شود و روی آن با دیگ غذا درست می کنند و با هیزم پخت و پز می نمایند.اعتقاد دیگر بر این است که آواز کوتاه را کل حال می گویند. کل به زبان محلی ،یعنی کوتاه. مثلا اگر دست کسی کوتاه تر از معمول باشد،آنرا کل دست اطلاق می کنند.به همین خاطر چون این آواز در آخر آواز کتولی بصورت کوتاه ارائه می شود ،آنرا کل حال می نامند. این آواز با سرنا یا لله وا نواخته می شود که مسلما با امکانات ساختمانی هر یک از این سازها واریاسیون مخصوص بخود را اخذ می کند

چهارشنبه 16/1/1391 - 11:20 - 0 تشکر 444480

آواز امیری:


این آواز که در زمان قدیم طوری یا طبری نامیده می شده است در ارتباط با نام مازندران است ولی بخاطر اینکه با اشعار امیر پازواری خوانده می شده است ، امیری نام گرفت. پازواری، معروف به شیخ العجم ، یکی از شعرای دلسوخته و صوفی و صافی ضمیر مازندران است که بنا به روایتی ،در دوران حکومت امیر تیمور گورکانی می زیسته است. دیوان اشعار او در دو جلد به نام (کنزالاسرار)به کوشش برنهارد دارن روسی و میرزا شفیع مازندرانی در سال 1283 ه.ق در پترسبورگ چاپ شد.

چهارشنبه 16/1/1391 - 11:24 - 0 تشکر 444481

نمونه اشعار امیر پازواری:



دماوند کوه سر یکتا ستونه                 demawande kuhe sar yekta sutuneh



دور آن ستون پیوند آسمونه                         dore an sutun peywande asmuneh



مرتضی علی دلدل سوار شونه                    morteza ali doldol sevareh suneh



بورین ها پرسین امی احوال چه بونه             burin hapersin amy ahwal ceh buneh

چهارشنبه 16/1/1391 - 11:24 - 0 تشکر 444482

نجما najma))


یکی دیگر از آوازهای مازندرانی آواز نجما است.اشعار این آواز تماما فارسی است، ملودی نجما در دستگاه شور و از گوشه رهاوی تاثیر پذیرفته است و از نظر موسیقیائی متاثر از موسیقی مرکزی ایران است؛ حتی در بعضی از قسمت ها شباهت هائی به موسیقی فارس و مناطقی از خراسان دارد.نجما داستانی در واقع ایرانی و ملی است که در بسیاری از مناطق کشور رواج داشته است.البته در هر منطقه طبیعتا مردم دخل و تصرف هائی هم در آن داشته اند و تصورات خود را با فرهنگ آن منطقه آمیخته اند.در مازندران هم بخشی از تزئینات و حالات و لغزش های موسیقی مازندرانی در آن دخالت کرده است و با موسیقی بومی مازندران و موسیقی اقوام دیگر تلفیق شده است و با این شکل و شمایل به این صورت جا افتاده و همه گیر شده است.آواز نجما هم مانند آواز امیری فاقد ریتم است و در دستگاه شور ارائه می شود بعد از 3 بار گردش ملودی روی پرده دوم نت شروع روتونیک فرود می کند و بار چهارم به صدای آغازی توینک بر می گردد و به شور فرود دارد.

چهارشنبه 16/1/1391 - 11:25 - 0 تشکر 444483

صنم (sanem)


دیگر از آوازهای مازندرانی صنم است که گاهی آن را حقانی نیز می خوانند و از نظر خصائص موسیقی با آن یکی است.فقط از نظر بیان ملودی صنم را خواننده با کلمه صنم و حقانی را با کلمه الله شروع می کند و همین تنها تفاوت آنهاست.این آواز پدیده تفکرات و باورها و برداشت های جدیدتر اجتماعی است که مضامین گسترده شده اجتماعی را نسبت به زندگی اولیه و بدوی نشان می دهد بهمین خاطر این ملودی ممکن است بی تاثیر از ملودی مناطق دیگر ایران نباشد.

چهارشنبه 16/1/1391 - 11:25 - 0 تشکر 444484

چاروداری( carwedari)


چاروداری، یکی دیگر از موسیقی های آوازی مازندران است که چارودارها از آن استفاده می کنند و بیان زندگی پر پیچ و خم چارودارهای مازندران است. چارودارها ، فروشندگان خورده پای گذشته مازندران بوده اند که با چهارپایان خود کالاهائی مانند:برنج، گندم، حبوبات، ذغال و هیزم را به نقاط دیگر منتقل می کردند و در مقابل نفت، قند، چای و کالاهای مورد نیاز منطقه خود را می آوردند و موسیقی آوازی هم بازتاب زندگی چارودارها است و معمولا هم به وسیله چارودارها خوانده می شده است.



چارودار شخصی است که چند الاغ یا اسب و یا قاطر دارد و به وسیله این چهارپایان مسافران را از محلی به محل دیگر می برد و یا بار و مال التجاره حمل می کند و از این بابت وجهی دریافت می نمایند. ملودی چاروداری گاهی در ریتم 8/6 وگاهی بصورت آوازی معمول است که آوازگونه آن بیشتر رایج است. چارودار گاهی سواره و گاهی پیاده بوده و احتمال می رود هنگام سواره و یورتمه رفتن مرکب  اکسان هائی در ملودی ایجاد شده و ملودی  ریتمیک گردیده است.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.