• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن مهدویت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
مهدویت (بازدید: 3424)
پنج شنبه 18/12/1390 - 15:2 -0 تشکر 439282
«قرار عاشقی 94»

 

به نام خدا

سلام

علی بن خنیس گوید: خدمت حضرت صادق (علیه السلام) عرض کردم: حقّ مسلم بر مسلم چیست؟

فرمود: که از برای او هفت حقّ واجب است که هیچ یک از آن حقوق نیست مگر آنکه واجب است بر عهده او، به وجهی که اگر ضایع نماید چیزی از آنها را از ولایت الهی و از اطاعت او خارج می شود، و از برای خداوند در وجود او بهره و اثری از آثار بنده گی و دوستی او نیست.

گفتم به ایشان فدایت شوم آن حقوق چیست؟

فرمود: ای معلّی! من درباره تو خائفم که آنها را ضایع نمائی و محافظت نکنی، و یاد بگیری و عمل ننمائی.

می گوید: گفتم: امید یاری از خداوند دارم.

فرمود: کمترین حقّ از آنها این است که آنچه را که برای خودت دوست داری برای او نیز دوست داشته باشی، و آنچه از برای خود کراهت داری؛ برای او نیز کراهت داشته باشی.

و حقّ دوّم آن است که از اعمالیکه باعث خشم او می شود اجتناب کنی، و در آنچه خشنودی او است سعی نمائی، و امر او را اطاعت کنی.

و حقّ سوّم آنکه اورا به جان و مال و زبان و دست و پای خودت یاری کنی.

و حقّ چهارم آنکه برای او به منزله چشم او و راهنمای او و مرآت او باشی. (یعنی: او را در هر امری که خیر و رشد و صلاح او باشد؛ دانا و ملتفت کنی و آنچه موجب ضرر و خطر و هلاک او باشد به او نشان دهی).

و حقّ پنجم
آنکه تو سیر نباشی و او گرسنه باشد، و تو سیراب نباشی و او تشنه باشد، و تو پوشیده نباشی و او برهنه باشد.

و حقّ ششم آنکه هرگاه از برای تو خادم باشد و از برای برادر تو خادمی نباشد، پس واجب است که خادمت را بفرستی برای آنکه لباس او را بشوید و طعام او را فراهم کند و رخت خواب برای او بگستراند.

و حقّ هفتم
آنکه قَسَم او را تصدیق نمائی، و دعوت او را اجابت کنی، و او را در حال مریضی عیادت نمائی، و بر جنازه او حاضر شوی، و آنکه هر گاه دانستی که از برای او حاجتی است؛ در اصلاح آن تعجیل کنی، و نگذاری که پناه آورد و برای اصلاح آن از تو سئوال کند، و کمال عجله و سرعت را در امر حاجت او بنمائی.

و هرگاه با او چنین رفتار کردی، دوستی خود را به دوستی او و دوستی او را به دوستی خود وصل کرده ای، یعنی به وظیفه حقیقی اتحاد عمل کرده ای.

1.کافی ج2ص169حدیث

بعد از زمانی طولانی قرعه بنام ما افتاد فکرکنم آخرین بار نیمه شعبان بود که من قرار عاشقی رو برگزار کردم دقیق یادم نیست بهرحال تشکر میکنم از آنجاییکه تربیت نفس کار مهمی است ااین هفته سعی میکنیم به تربیت نفسمون بپردازیم.

«قرار عاشقی این هفته:وقتی خشمگین شدیم چشمانمون رو ببندیم وسه بار بگوییم استغفر الله ربی واتوب الیه »

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

دوشنبه 22/12/1390 - 21:9 - 0 تشکر 440308

هوالرحیم
سلام
نفربعدی:
SOHA-1990 گرامی
باتشکر

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
دوشنبه 22/12/1390 - 21:41 - 0 تشکر 440312

haniehz گفته است :
[quote=haniehz;454874;440016]سلام ممنون از قرار زیباتون
انشالله با یاری خدا پایبند به قرارمون باشیم

به نام خدا

سلام ممنونم سرزدید انشالله پایبند باشیم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

سه شنبه 23/12/1390 - 9:9 - 0 تشکر 440410

QaEtha گفته است :
[quote=QaEtha;562786;440058]سلام
قرار خوبیه در روایات صلوات هم ذکر شده
موفق باشید

به نام خدا

سلام

ممنون به این قرار سرزدید درسته صلوات فرستادن هم توصیه شده

الهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

سه شنبه 23/12/1390 - 9:11 - 0 تشکر 440417

jtayebe گفته است :
[quote=jtayebe;393644;440286]امام علی‏ - علیه السلام - فرمود:
هر كه مقهور خشم خویش شود (خشمش مالک او شود)، شیطان بر او پیروز گردد.

غرر الحكم، ح 6049

به نام خدا

سلام

تشکر از همراهی شما واحادیث زیباتون

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

سه شنبه 23/12/1390 - 10:55 - 0 تشکر 440481

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

السلام علیک یا مولای یا صاحب الزمان

سلام

از اینکه دیر رسیدم معذرت می خواهم.

چند حدیث در باره خشم تقدیم می کنم.

************

1 - بهترینها دیر خشمند

پیامبر صلى الله علیه و آله:

اَلا اِنَّ خَیرَ الرِّجالِ مَن كانَ بَطى ءَ الغَضَبِ سَریعَ الرِّضا؛

بدانید كه بهترین انسان ها كسانى هستند كه دیر به خشم آیند و زود راضى شوند.

(نهج الفصاحه، ح 469)

2- جرعه خشم
پیامبر صلى الله علیه و آله:

ما تَجَرَّعَ عَبدٌ جُرعَةً اَفضَل عِندَ اللّه  مِن جُرعَةِ غَیظٍ كَظَمَها اِبتِغاءَ وَجهِ اللّه ؛

انسان هیچ جرعه اى ننوشید كه نزد خدا از جرعه خشمى كه براى رضاى خدا فرو خورد بهتر باشد.

(نهج الفصاحه، ح 2628)

3- ماهیت خشم

پیامبر صلى الله علیه و آله:

اِنَّ الغَضَبَ مِنَ الشَّیطانِ وَاِنَّ الشَّیطانَ خُلِقَ مِنَ النّارِ وَاِنَّما تُطفَأُ النّارُ بِالماءِ فَاِذا غَضِبَ اَحَدُكُم فَلیَتَوَضَّ؛

خشم از شیطان و شیطان از آتش آفریده شده است و آتش با آب خاموش مى شود، پس هرگاه یكى از شما به خشم آمد، وضو بگیرد.

(نهج الفصاحه، ح 660)

4- کمال دلیری در تسلط بر خشم

پیامبر صلى الله علیه و آله:

اَلصَّرعَةُ كُلُّ الصَّرعَةِ الَّذى یَغضبُ فَیَشتَدُّ غَضَبُهُ وَیَحمَرُّ وَجهُهُ وَیَقشَعِرُّ شَعرُهُ فَیَصرَعُ غَضَبَهُ؛

كمال دلیرى آن است كه كسى خشمگین شود و خشمش شدّت گیرد و چهره اش سرخ شود و موهایش بلرزد، امّا بر خشم خود چیره گردد.

(نهج الفصاحه، ح 1872)

5- ثمره همنشینی با خشم

امام على علیه السلام:

بِئسَ القَرینُ الغَضَبُ: یُبدِى المَعائبَ ویُدنِى الشَّرَّ وَیُباعِدُ الخَیرَ؛

خشم هم نشین بسیار بدى است: عیب ها را آشكار، بدى ها را نزدیك و خوبى ها را دور مى كند.

(غررالحكم، ج3، ص 257، ح4417)

6- خشمگین ناتوان در تصمیم گیری

امام على علیه السلام:

اَقدَرُ النّاسِ عَلَى الصَّوابِ مَن لَم یَغضَب؛

تواناترین مردم در تشخیص درست كسى است كه خشمگین نشود.

(غررالحكم، ج2، ص408، ح3047)

7- خشم و دوری از اهل بیت

امام صادق علیه السلام:

لَیسَ مِنّا مَن لَم یَملِكُ نَفسَهُ عِندَ غَضَبِهِ؛

كسى كه هنگام خشم خوددار نباشد، از ما نیست.

(كافى، ج2، ص 637، ح2)

8- خشم و دوستی

امام صادق علیه السلام:

مَن غَضِبَ عَلَیكَ ثَلاثَ مَرّاتٍ وَلَم یَقُل فیكَ سوءا فَاتَّخِذهُ لِنَفسكَ خَلیلاً؛

هر كس سه بار بر تو خشم گرفت ولى به تو بد نگفت، او را براى خود به دوستى انتخاب كن.

(معدن الجواهر، ص 34)

9- خشم مومن

امام صادق علیه السلام:

اَلمُؤمِنُ اِذا غَضِبَ لَم یُخرِجهُ غَضَبُهُ مِن حَقٍّ وَاِذا رَضِىَ لَم یُدخِلهُ رِضاهُ فى باطِلٍ وَالَّذى اِذا قَدَرَ لَم یَأخُذ اَكثَرَ مِمّا لَهُ؛

مؤمن چون خشمگین شود، خشمش او را از حق بیرون نبرد و چون خشنود شود، خشنودیش او را به باطل نكشاند و چون قدرت یابد بیش از حقّ خود نگیرد.

(بحارالأنوار، ج78، ص 209، ح85)

10- خشم بر زیردستان

امام هادى علیه السلام:

اَلغَضَبُ عَلى مَن تَملِكُ لُؤمٌ؛

بر زیردستان خشمگین شدن نشانه پَستى است.

(بحارالأنوار، ج78، ص 370، ح4)

11- خشم پاره ای از آتش

پیامبر صلى الله علیه و آله:

اَلا وَ اِنَّ الغَضَبَ جَمرَةٌ فى قَلبِ ابنِ آدَمَ، اَما رَأیتُم اِلى حَمرَةِ عَینَیهِ وَ انتِفاخِ اَو داجِهِ؟! فَمَن اَحَسَّ بِشَى ءٍ مِن ذلِكَ فَلیَلصَق بِالارضِ؛

بدانید كه خشم پاره آتشى در دل انسان است. مگر چشمان سرخش و رگ هاى گردنش را [هنگام خشم] ندیده اند. هر كس چنین احساسى پیدا كرد، روى زمین بنشیند.

(سنن الترمذى، ج 3، ص 328، ح 2286)

12- تربیت با خشم

امام على علیه السلام:

لا أدَبَ مَعَ غَضَبٍ؛

با خشم، تربیت {ممكن} نیست .

(غرر الحكم، ح 10529)

13- قوی ترین افراد در برابر خشم

امام سجاد علیه السلام:

مَرَّ رَسولُ اللّه صلى الله علیه و آله بِقَومٍ یَرفَعونَ حَجَرا فَقالَ : ما هذا ؟ قالوا : نَعرِفُ بِذاكَ اَشَدَّنا وَ اَقوانا . فَقالَ صلى الله علیه و آله : اَلا اُخبِرُ كُم بِاَشَدِّكُم وَ اَقواكُم؟ قالوا: بَلى، یا رَسولَ اللّه. قالَ: اَشَدُّكُم وَ اَقواكُمُ الَّذى اِذا رَضىَ لَم یُدخِلهُ رِضاهُ فى اِثمٍ وَ لا باطِلٍ وَ اِذا سَخِط لَم یُخرِجهُ سَخَطُهُ مِن قَولِ الحَقِّ وَ اِذا قَدَرَ لَم یَتَعاطَ مالَیسَ لَه بِحَقٍّ ؛

پیامبر صلى الله علیه و آله بر گروهى گذشتند كه سنگى را بلند مى كردند . فرمودند : این چه كارى است؟ گفتند : با این كار ، نیرومندترین و محكم ترینِ خود را مى شناسیم . فرمودند : آیا به شما خبر دهم كه محكم ترین و قوى ترینِ شما كیست؟ گفتند : بلى اى پیامبر خدا ! فرمودند : محكم ترین و قوى ترین شما ، كسى است كه هر گاه خشنود شود ، خشنودى اش او را به گناه و باطل نكشاند ، و هر گاه خشمگین شود ، خشمش او را از سخن حق ، بیرون نبرد ، و هر گاه به قدرت رسید ، آنچه برایش حق نیست، دست نزند.

(معانى الأخبار، ص 366)

14- خشم شیعه

امام على علیه السلام:

شیعَتُنَا المُتَباذِلونَ فى وِلایَتِنا، اَلمُتَحابّونَ فى مَوَدَّتِنا اَلمُتَزاوِرونَ فى اِحیاءِ اَمرِنا اَلَّذینَ اِن غَضِبوا لَم یَظلِموا وَ اِن رَضوا لَم یُسرِفوا، بَرَكَةٌ عَلى مَن جاوَروا سِلمٌ لِمَن خالَطوا؛

شیعیان ما كسانى اند كه در راه ولایت ما بذل و بخشش مى كنند، در راه دوستى ما به یكدیگر محبت مى نمایند، در راه زنده نگه داشتن امر و مكتب ما به دیدار هم مى روند. چون خشمیگین شوند، ظلم نمى كنند و چون راضى شوند، زیاده روى نمى كنند، براى همسایگانشان مایه بركت  اند و نسبت به هم نشینان خود در صلح و آرامش اند.

(كافى، ج 2، ص 236، ح 24)

15- داروی خشم

امام على علیه السلام:

اَلحِلمُ یُطفى نارَ الغَضَبِ وَالحِدَّةُ تُؤَجِّجُ إِحراقَهُ؛

بردبارى آتش خشم را فرو مى نشاند و تندى آن را شعله ورتر مى كند.

(غررالحكم، ج2، ص 123، ح2063)

16- جواب نادان خشمگین کننده

امام على علیه السلام:

مَن غاظَكَ بِقُبحِ السَّفَهِ عَلَیكَ، فَغِظهُ بِحُسنِ الحِلمِ عَنهُ؛

هر كس با زشتىِ سبكسرى تو را خشمگین كرد تو با زیبایى بردبارى او را به خشم آور.

(غررالحكم، ج5، ص333، ح8620)

17- پاداش فروخوردن خشم

امام صادق علیه السلام:

ما مِن عَبدٍ كَظَمَ غَیظا إِلاّ زادَهُ اللّه  عَزَّوَجَلَّ عِزّا فِى الدُّنیا وَالخِرَةِ؛

هیچ بنده اى خشم خود را فرو نخورد، مگر این كه خداوند عزّوجلّ بر عزّت او در دنیا و آخرت افزود.

(كافى، ج2، ص 110، ح5)

18- حسود، زود خشم

امام على علیه السلام:

اَلحَسودُ سَریعُ الوَثبَةِ، بَطى ءُ العَطفَةِ؛

حسود زود خشمگین مى شود و دیر كینه از دلش مى رود.

(بحارالأنوار، ج73، ص 256، ح29)

19- نفس پاکیزه با تسلط بر خشم

امام على علیه السلام:

جاهِد شَهوَتَكَ وَغالِب غَضَبَكَ وَخالِف سوءَ عادَتِكَ، تَزكُ نَفسُكَ، وَیَكمُل عَقلُكَ وَتَستَكمِلُ ثَوابَ رَبِّكَ؛

با هوا و هوس خود جهاد كن، بر خشمت مسلّط شو و با عادتهاى بد خود مخالفت كن تا نفست پاكیزه شود، عقلت به كمال برسد و از پاداش پروردگارت بهره كامل ببرى.

(غررالحكم، ج3، ص365، ح4760)

20- شناخت بردبار هنگام خشم

امام صادق علیه السلام:

ثَلاثَةٌ لاتُعرَفُ إِلاّ فى ثَلاثِ مَواطِنَ: لایُعرَفُ الحَلیمُ إِلاّ عِندَ الغَضَبِ وَلاَ الشُّجاعُ إِلاّ عِندَ الحَربِ وَلا أَخٌ إِلاّ عِندَ الحاجَةِ؛

سه كس اند كه جز در سه جا شناخته نمى شوند: بردبار جز در هنگام خشم، شجاع جز در جنگ و برادر جز در هنگام نیازمندى.

(بحارالأنوار، ج78، ص 229، ح9)

21- دست دادن مانع خشم

امام رضا علیه السلام:

تزاوَرُوا تَحـابـّوا و تَصـافَحُـوا و لا تَحـاشَمُـوا؛

به دیدن یکدیگر روید تا یکدیگر را دوست داشته باشید و دست یکدیگر را بفشارید و به هم خشم نگیرید.

(بحارالانوار، ج78، ص 347)

22- خشم مقدمه جدایی

امام على علیه السلام:

إِذَا اختَشَمَ المُومِن أَخَاهُ فَقَد فَارقَهُ ؛

به خشم درآوردن و شرمنده ساختن دوست، مقدمه جدایی از اوست.

(محاضرات، ج2، ص28)

23- بهترین مردم مقاوم هنگام خشم

امام على علیه السلام:

خَیرُ النّاسِ مَن اِن اُغضِبَ حَلُمَ وَ اِن ظُلِمَ غَفَرَ وَ اِن اُسى‏ءَ اِلَیهِ اَحسَنَ؛

بهترین مردم كسى است كه اگر او را به خشم آورند، بردبارى نماید و چنانچه به او ظلم شود، ببخشاید و چون به او بدى شود، خوبى كند.

(غررالحكم، ج3، ص 430، ح 5000 )

24- نتیجه خشمگین نشدن

پیامبر صلى الله علیه و آله:

مَن دَفَعَ غَضَبَهُ دَفَعَ اللّه‏ُ عَنهُ عَذابَهُ وَ مَن حَفِظَ لِسانَهُ سَتَرَ اللّه‏ُ عَورَتَهُ؛

هر كس خشمش را برطرف سازد، خداوند كیفرش را از او بردارد و هر كس زبانش را نگه دارد، خداوند عیبش را بپوشاند.

(امالى طوسى ، ص 349، ح 721)

25- فروخورنده خشم، آقا و سرور

امام صادق علیه السلام:

ثَلاثٌ مـَن کـُنَّ فِیهِ کـانِ سَیِّـداً: کَظمُ الغَیظِ وَالعَفـوُ عَن المَسیىءِ والصِّله بِـالنَفـسِ وَالمـالِ؛

سه چیز است که در هـر که بـاشـد آقـا و سـرور است: خشـم فـرو خـوردن ،گذشت از بدکـردار، کمک و صله رحـم بـا جـان و مـال.

(تحف العقول، ص 317)

26- پاداش بازداشتن خشم در قیامت

امام باقر علیه السلام:

مَن کَفَّ غَضَبَهُ عن النّاس کَفَّ اللهُ عنهُ عَذابَ یومَ القِیامة؛

کسی که خشمش را از مردمان باز دارد خداوند نیز در روز قیامت عذابش را از او باز می دارد.

(جهادالنفس، ح532)

27- شتاب در خشم

امام على علیه السلام:

لا تَسرَعَنَّ إلَی الغَضَبِ فَیَتَسَلَّطَ عَلَیکَ بِالعِبادَةِ؛

هرگز در خشم گرفتن شتاب مکن چرا که به صورت عادت بر تو مسلّط می شود.

غررالحکم، ح687

28- پوشش نقص با کاهش خشم

امام صادق علیه السلام:

مَن کَفَّ غَضَبَهُ سَتَرَ اللهُ عَورَتَهُ؛

کسی که جلوی خشمش را بگیرد خداوند نقصها و کاستی های او را می پوشاند.

(جهاد النفس، ح 528)

29- پند پیامبرانه

امام صادق علیه السلام:

قالَ رَجُلٌ لِلنَّبی (ص): یا رَسُولَ اللهِ عَلِّمنی. فَقالَ : إذهَب فَلا تَغضَب؛

مردی به پیامبر اکرم(ص) عرض کرد: ای رسول خدا چیزی به من بیاموز، حضرت فرمود: برو و خشمگین مشو.

(جهاد النفس، ح 524)

اللهم عجل لفرج مولانا صاحب الزمان

 

الهی به حق فاطمه ،عجل لفرج مولانا صاحب الزمان

سه شنبه 23/12/1390 - 11:4 - 0 تشکر 440482



  خداوند متعال یكى از مهم ترین ویژگى هاى انسان هاى الهى و پارسا پیشه را كظم غیظ و عفو از مردم مى شمارد و مى فرماید:

«الكاظمین الغیظ و العافین عن الناس والله یحب المحسنین؛ آل عمران.134

مومنان در هنگام عصبانیت خشم خود را فرو مى برند و ازخطاى مردم در مى گذرند وخدا نیكوكاران را دوست دارد.»



«كظم» در لغت به معنى بستن سر مشكى است كه از آب پر شده باشد
و به طور كنایه در مورد كسانى كه از خشم و غضب پر مى شوند ولى از اعمال آن خوددارى مى نمایند، به كار مى رود.

«غیظ» به معنى شدت غضب وحالت برافروختگى و هیجان فوق العاده روحى است، كه بعد از مشاهده ناملایمات به انسان دست مى دهد.
حالت خشم و غضب از خطرناك ترین حالات انسان است و اگر جلوى آن رها شود، در شكل یك نوع جنون و دیوانگى و ازدست دادن هر نوع كنترل اعصاب خودنمایى مى كند و موجب مى شود كه بسیارى ازجنایات و تصمیم هاى خطرناك از انسان صادر شود كه انسان یك عمر باید كفاره و تاوان آن را بپردازد. 1

در مقاله اى كه از نظر خوانندگان عزیز مى گذرد این آموزه قرآنى با توجه به سخنان امام باقر (ع) مورد بررسى و تحقیق اجمالى قرار مى گیرد.

خشم مثبت و منفى

غضب یكى از غرایز انسانى است و بهره هاى فراوانى براى انسان دارد و در دفاع از هویت و باورها و فرهنگ او نقش مهمى ایفا مى كند.

سه گروه متفاوت

در واقع انسان ها را مى توان در مورد این حالت نفسانی، به سه گروه تقسیم كرد:

دسته اول: انسان هایى كه در هنگام غضب افراط مى كنند و از حد و مرز ایمان بیرون مى روند.
این گونه اشخاص همواره گرفتار اعمال ناپسند خود هستند و بسا كه پشیمانى هم سودى به حالشان نخواهد داشت.

دسته دوم: افرادى هستند كه اساساً خشمگین نمى شوند و اصلا قوه غضبیه خود را به كار نمى گیرند و در جاهایى كه حتى شرع و عقل هم براى آنان خشم را لازم دانسته است، به هیچ وجه حركتى ندارند.
اینان نه تنها عملى ناپسند انجام مى دهند، بلكه از افراد عصبانى بدترند و افرادى بى غیرت و بى هویت تلقى مى شوند.

دسته سوم: كسانى كه براساس كمال وجودى خود هرگاه خشمگین شوند، از مرز اعتدال خارج نمى شوند.

اینان با ایمان راسخ و اعتماد به نفسى كه دارند، هنگام بروز حالت خشم بر وجودشان تسلط كامل دارند و تمام اعضا و جوارح آنان تحت فرمان عقل و ایمانشان قرار دارد.



خشم مقدس

قرآن كریم هرگز اصل خشم را تخطئه نمى كند و خشم هاى مقدس را مى ستاید.اساساً خشم مقدس یكى از صفات الهى است كه نام هاى قهار و جبار حضرتش به آن اشاره دارد. خشمگین شدن اگر متعادل و در راه حق باشد، نه تنها ناپسند نیست، بلكه پسندیده و مورد رضاى حق هم خواهد بود.
در سیره رسول خدا (صلى الله علیه و آله) به نقل از امیر مومنان (علیه السلام) آمده است كه:

آن حضرت براى امور دنیا هرگز عصبانى نمى شد؛
اما هرگاه براى حق غضبناك مى شد، احدى را نمى شناخت و خشم پیامبر آرام نمى شد تا اینكه حق را یارى كند. 2



علامه طباطبایى (ره) در این زمینه مى فرماید:«هرگاه رسول خدا(ص) خشمگین مى شد- كه جز براى خدا غضب نمى كرد- چیزى تاب مقاومت در برابر غضب آن حضرت را نداشت.» (3)
آرى یك انسان كامل فقط در راه حق و به خاطر پایمال شدن حقوق الهى و حقوق مردم خشمگین مى شود و در این مورد هم از مرز ایمان و حدود الهى خارج نمى شود.

خشم پیامبر (ص)

در این خصوص روایتى زیبا از سیره رسول گرامى اسلام (ص) نقل شده است كه حمزه بن عبدالمطلب، عموى بزرگوار و برادر رضاعى حضرت رسول بود؛ زیرا حمزه از ثویبه اسلمیه- دایه پیامبر قبل از حلیمه سعدیه شیر خورده بود،حمزه از رسول خدا چهار سال بزرگتر بود.
او در جنگ احد 60 سال داشت كه به دست وحشی- غلام جبیر بن مطعم- به شهادت رسید. وحشى به تحریك و تطمیع هند- دختر عتبه بن ربیعه و مادر معاویه بن ابى سفیان- حضرت حمزه سیدالشهداء را مورد حمله غافلگیرانه قرار داد و به شهادت رساند. هند كه از آن بزرگوار به شدت ناراحت بود و از حضرت حمزه به علت كشته هاى جنگ بدر كینه شدیدى داشت، بعد از شهادت حمزه اعضاى بدن آن حضرت را مثله كرد و حتى جگرش را بیرون آورده، از عمق كینه آن را در دهانش مكید.

رسول خدا (ص) وقتى به بالین پیكر قطعه قطعه عمویش آمد آن چنان ناراحت و خشمگین شد كه سخن از انتقام گفت. در آن هنگام،جبرئیل علیه السلام نازل شد و براى دلدارى پیامبر (ص) این آیه شریفه را نازل كرد:

«و ان عاقبتم فعاقبوا بمثل ما عوقبتم به و لئن صبرتم لهو خیر للصابرین؛ (نحل.621)



هرگاه خواستید كسى را مجازات و عقوبت كنید، تنها به مقدارى كه به شما تعدى شده كیفر دهید و اگر صبر كنید، این كار براى صبركنندگان بهتر است.» پیامبر نیز خشم خود را كنترل كرد و فرمود:

«پس من صبر مى كنم.»(4)




پى نوشتها:.........................
1- تفسیر نمونه، مكارم شیرازی، ج 3، ص: .97
2- معراج السعاده ، ملا احمد نراقی، ص .226
3- سنن النبی، علامه محمد حسین طباطبایی، ص 67.
4- تفسیر نمونه، ج 11، ص 854


 

الهی به حق فاطمه ،عجل لفرج مولانا صاحب الزمان

سه شنبه 23/12/1390 - 11:4 - 0 تشکر 440483

افراط نكردن در حالات خشم

به طور طبیعى هر انسانى بر اثر عوامل و زمینه هایى كه برایش پیش مى آید، گاهى خوشحال و گاهى نیز خشمگین و ناراحت مى شود؛ اما اگر این حالات فطرى با معیار دین و
هدایت قرآن و رهنمودهاى اهل بیت علیهم السلام همراه باشد، هرگز در آن افراط و تفریط دیده نخواهد شد.
قرآن خشم هاى بى مورد را به دوران جاهلیت نسبت داده و سكون و آرامش را در هنگام خشم ویژه رسول خدا(ص) و مؤمنین مى داند و خاطرنشان مى كند كه این آرامش هم یك موهبت الهى است؛ همچنان كه خشم و تعصبات جاهلى را ره آورد افكار نادرست و عملكرد غلط كافران قلمداد مى كند و مى فرماید:

«به خاطر بیاورید هنگامى را كه كافران در دل هاى خود خشم و نخوت جاهلیت داشتند و در مقابل خداوند آرامش و سكینه خود را برفرستاده خویش ومؤمنان نازل فرمود.» (فتح.62)


خداوند در این آیه به ما مى آموزد كه فرهنگ جاهلیت «حمیت»، «تعصب»، «غضب» و خشم جاهلى است؛ ولى فرهنگ اسلام «سكینه»، «آرامش» و «تسلط برنفس» مى باشد.
كلام امام باقر(ع) در این زمینه رهنمود شایسته اى براى ماست. آن حضرت در مورد ویژگى شیعیان على فرمود:
«الذین أذا غضبوا لم یظلموا و اذا رضوالم یسرفوا؛(5)

آنان چنان اند كه در هنگام خشم و غضب دست به ستم و گناه و حركات جاهلانه نمى آلایند و هرگاه راضى و خشنود شدند، افراط و زیاده روى نمى كنند.»


آری، غرایز انسانى همانند موتور محرك است كه انسان را گاهى همانند طوفان و تندباد چنان به حركت درمى آورد كه اگر مراقبتى صورت نگیرد، خسارت هاى جبران ناپذیرى در پى خواهد داشت؛ اما همین محرك ها اگر به وسیله ایمان و باورهاى قلبى و ارتباط با انسان هاى كامل تعدیل و كنترل شود، از عواقب ناشایست به دور خواهند ماند.

شیوه هاى كنترل خشم

براى فرونشاندن خشم و غضب راهكارهاى مختلفى وجود دارد كه با انجام آن مى توان از ضررهاى بعدى عصبانیت جلوگیرى كرد.
وقتى كه در حضور امام باقر(ع) سخن از غضب به میان آمد، حضرت فرمود؛ «همانا كه مرد خشمگین مى شود و تا خود را داخل آتش نكند و به گناهى دست نیالاید آرامش نمى یابد و خشمش فرو ننشیند. پس براى اینكه در هنگام خشم به كارهاى ناشایست اقدام نكنید هرگاه شخصى خشمگین شد اگر ایستاده است فورا بنشیند تا پلیدى و وسوسه شیطان از او دور شود و هرگاه به خویشاوندش غضب كند، به نزد او برود و بدنش را مس كند؛ چرا كه خویشاوند اگر مس شود، آرامش یابد.»(6)

در توضیح این حدیث، ما براى كنترل خشم و عصبانیت راهكارهاى دیگرى كه دانشمندان اخلاق و روان مطرح كرده اند نیز پیشنهاد مى كنیم:

1- در آن حالت شخص به سیره انبیاء، اولیاء و صلحاء- كه خود را پیرو آنان مى داند- توجه كند و در مورد آیات و احادیثى كه غضب بى جا را مذمت كرده اند، فكر كرده و از عواقبش برحذر باشد.
2- در هنگام خشم استعاذه نماید و با گفتن جمله «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم» به خداوند عالم پناه ببرد.

3- با آب سرد وضو بگیرد و یا غسل نماید.
4- زمینه ها و بسترهاى دیگر خشم را خود یا دیگران از میان بردارند مانند گرسنگی، تشنگی، خستگی، بى خوابى و...

5- فوائد شیرین و لذت بخش كظم غیظ را- كه بارها تجربه كرده- در نظر آورد.
6- از افراد بدخلق و عصبانى فاصله بگیرد و رفاقت نكند.

7- اعتقاد به قضا و قدر خداوندى را در وجودش تقویت كند و بداند كه گاهى پدید آمدن برخى حوادث ناگوار كه با میل باطنى او ناسازگار است، در اثر تقدیر الهى است.


امام باقر(ع) در این زمینه فرمود:
در میان خلق خدا سزاوارترین كس به تسلیم در برابر قضاى خدا كسى است كه خداى عزوجل را بشناسد و هر كه به قضا راضى باشد، قضا بر او وارد شود و خدا اجر او را بزرگ فرماید و هر كه قضا را ناخوش دارد، قضا بر او وارد شود و خدا اجرش را تباه سازد.»(7)


8- انسان وقتى كه بر فردى ضعیف تر از خودش خشم مى گیرد، فراموش نكند كه قدرت خداوند خیلى بالاتر از قدرت اوست و ممكن است مورد قهر و غضب و انتقام خداوند قرار گیرد. قرآن مى فرماید:

«آنها باید عفو كنند و چشم بپوشند، آیا دوست نمى دارید خداوند شما را ببخشد؟ و خداوند آمرزنده و مهربان است.» (نور.22)


9- سفارش به اطرافیان در مورد یادآورى عواقب شوم عصبانیت و تذكر نكات مؤثر.

نوشته اند كه در میان پادشاهان بنى اسرائیل عادتى مرسوم بود كه آنان را در حكومت كنترل مى كرد؛ به این صورت كه در نزد هر یك از آنان حكیمى دانا بود و صحیفه اى به همراه داشت كه هرگاه پادشاه عصبانى مى شد، آن حكیم، صحیفه را در مقابل او گرفته، به دستش مى داد. در آن صحیفه نوشته بود: «بر زیردستان رحم كن! از مرگ بترس! روز جزا را فراموش نكن!» وقتى شاه آن را مى دید، غضبش ساكن مى شد.
چه زیباست افرادى كه قادر به كنترل خشم خود نیستند و همیشه بعد از عصبانیت پشیمان مى شوند، چنین صحیفه اى تهیه كنند و به اطرافیان بسپارند كه در هنگام غضب آنان، علاوه بر ارائه آن صحیفه، آثار خوش خلقى و عاقب شوم بدخلقى و عصبانیت را به وى یادآور شوند تا در خانواده یا در اجتماع و یا در مراكز مهم به این وسیله خشم خود را كنترل نمایند. حتى یك حدیث، یك نكته و یا عبارتى در موضوع كظم غیظ با خط درشت، در محل زندگى نصب كنند كه دیگران او را به آن توجه دهند.

10-آخرین نكته اینكه بدانند انسان هاى عصبانى در میان مردم و عقلاى عالم منفورند و بردباران عزیز و محترم.



پى نوشتها:......................
5- تحف العقول، ابن شعبه حرانى ، ص .534
6- الكافی، كلینى باب الغضب، ح 2، ج .2 ص .302
7- الكافی، ج 2، ص 36.


 

الهی به حق فاطمه ،عجل لفرج مولانا صاحب الزمان

سه شنبه 23/12/1390 - 11:6 - 0 تشکر 440484

آثار و فواید كنترل عصبانیت

اگر انسان بتواند در حالات خشم و غضب، مالك نفس خویش باشد، او را مى توان از افراد نیرومند و توانا برشمرد؛ چرا كه كنترل نفس سركش در آن حالت، ایمان و اراده اى والا و قوى لازم دارد كه خیلى از انسان ها نمى توانند از عهده اش برآیند. اگر مرورى به صفحات حوادث در رسانه ها داشته باشیم اكثر حوادث ناگوار ریشه در عدم توانایى مجرمین در كنترل خشم و غضب خود دارد.
به این جهت كنترل غضب امرى مهم به شمار مى آید و هر كس در آن موفق شود، افزون بر بهره هاى فراون دنیوی، داراى مقامى بلند از نظر معنوى خواهد بود. اینك به برخى از آثار و فواید كنترل خشم توجه مى كنیم:

الف. نجات از آتش دوزخ

امام باقر(ع) یكى از مهم ترین بركات خویشتن دارى در حالت خشم را نجات از آتش دوزخ بیان مى كند و مى فرماید:
«من ملك نفسه اذا... غضب حرم الله جسده على النار؛(8)
هر كس در هنگام خشم و غضب مالك نفس خویش باشد، خداوند متعال بدن او را بر آتش جهنم حرام خواهد كرد.»


ب. آرامش روز قیامت

آن حضرت پاداش شیرین كظم غیظ را در ضمن تفسیر آیه «و اذا ما غضبوا هم یغفرون» (شوری.73) این گونه بیان مى كند:
من كظم غیظا و هو یقدر على امضائه حشى الله قلبه امنا و ایمانا یوم القیامه (9)
هر كس خشم خود را فرو برد، در حالى كه مى توانست از طرف مقابل انتقام بگیرد خداوند متعال در روز قیامت قلبش را از ایمان و امنیت و سلامتى پرخواهد كرد.»


ج. روشنى چشم اهل بیت(ع)

فرو بردن خشم و بردبارى در مقابل عصبانیت از لذت بخش ترین لحظاتى است كه امامان معصوم(ع) از آن به عنوان روشنى چشم نام مى برند. آن گرامیان این خصلت والاى انسانى را همواره دوست داشتند و شیرینى آن را هرگز فراموش نمى كردند.
حضرت باقر(ع) مى فرماید: «پدرم امام صادق(ع) مى فرمود: پسرم! هیچ چیز مانند عصبانیتى كه با صبر پایان مى پذیرد چشم پدرت را روشن نمى كند.» (10)
آرى اگر انسان بتواند در آن لحظه خطرناك و حساس، صبر و بردبارى پیشه كند، لذت و شیرینى آن تا آخر عمر در كامش خواهد ماند و او را مسرور خواهد نمود. در مقابل اگر خود را كنترل نكند تا آخر زندگى در آتش حسرت و ندامت خواهد سوخت.

د. امنیت از خشم خدا

امام باقر(ع) در این مورد فرمود:
«یا موسى امسك غضبك عمن ملكتك علیه: اكف عنك غضبی؛(11)
در كتاب تورات در ضمن مناجات خداى عزوجل با موسی(ع) آمده است: اى موسى خشم خود را از كسى كه تو را بر او مسلط ساخته ام، بازگیر تا خشم خود را از تو بازگیرم.»


هـ . داخل شدن در ردیف اهل ایمان

قرآن كریم مومنان را در آیات متعدد به خاطر كنترل خشمشان مى ستاید. در سوره شورى در مورد یكى از ویژگى هاى بارز مومنین مى فرماید: «و اذا غضبوا هم یغفرون؛ (شوری.73) مومنین زمانى كه خشمگین مى شوند (با فرو خوردن خشم خود) عفو مى كنند.»
هر انسانى طبیعتا در مقابل پیشامدهاى ناگوار و ناهنجارى ها ناراحت و عصبانى مى شود و آیه فوق مى گوید كه اهل ایمان در چنین مواقعى نه تنها خود را به گناه آلوده نمى كنند، بلكه با كنترل خشم خود از صفت عفو و بخشش بهره مى گیرند.

سیره امام باقر(ع)

در سیره اخلاقى امام باقر(ع) آمده است:
روزى یك نفر مسیحى به آن حضرت جسارت كرد و گفت : «انتَ بقر؛ تو گاو هستی.»

امام بدون اینكه خشمگین شود، فرمود:
«لا انا باقر؛ نه من باقرم.» مسیحى گفت: تو پسر آن زن آشپز هستی؟ امام فرمود: آرى مادرم یك بانوى آشپز بود. آن مرد براى اینكه امام را عصبانى كند، دوباره گفت: تو پسر زن سیاه چرده، زنگى و دشنام گو هستی. امام پاسخ داد. اگر تو راست مى گویی، خدا مادرم را بیامرزد و اگر دروغ مى گویی، خداوند تو را ببخشد.
وقتى آن مرد مسیحى بردبارى و حلم بى پایان امام را مشاهده كرد كه با این اهانت ها هرگز خشمگین نشد و كاملا بر نفس خود مسلط بود،
زبان بر شهادتین جارى كرد و مسلمان شد.(12)

این رفتار حضرت باقر(ع) دقیقا در تفسیر این آیه شریفه است كه مى فرماید:
«هرگز نیكى و بدى یكسان نیست؛ بدى را با نیكى دفع كن! ناگاه  خواهى دید همان كس كه میان تو و او دشمنى است، گویى دوستى گرم و صمیمى مى شود و این  خصلت را جزكسانى كه شكیبا بوده اند، نمى یابند و آن را جز صاحب بهره اى بزرگ، نخواهند یافت.» (فصلت .43)
دستاوردهاى این حركت پسندیده از نظر روحى و روانى و معنوی، خیلى بهتر و بیشتر از آن است كه انسان خشم و غضب خود را با هیجانات عصبى و رفتارهاى زشت و كینه توزانه فرو نشاند.
دراین باره اشاره به سخن مولوى در مورد علی(ع) خالى از لطف نیست. او بعداز آنكه مولاى متقیان را اسوه بردباران معرفى مى كند و با ستایش از آن حضرت مى گوید كه امام(ع) در هنگام خشم و غضب كاملا برخود مسلط بود و هرگز اراده و تدبیر خود را در اختیار احساسات زودگذر قرار نمى داد و تمام اعضا و جوارحش تحت عقل و وحى بود، به نقل داستانى دراین زمینه مى پردازد و در ستایش حلم آن گرامى به زبان حال امام مى گوید.

مضرات غضب

الف- زمینه براى تسط شیطان

ضررهاى فراوانى بر غضب مى توان بر شمرد كه مهمترین آن تسلط شیطان بر انسان است. اساساً فرد خشمگینى كه قادر به كنترل خشم خود نیست و نمى تواند تصمیمات مثبت بگیرد و وجودش را آتش كینه و انتقام پر كرده است، در آن لحظه وجودش بسترى مناسب براى بهره بردارى شیطان است و شیطان مى تواند به راحتى او را گمراه كند و از همین راه به اهداف شوم خود دست یابد.
امام باقر(ع) دراین زمینه مى فرماید:

«غضب، آتش پاره اى است از شیطان كه در باطن فرزند آدم است و چون كسى از شما عصبانى شد، چشم هاى او سرخ مى شود و باد به رگ هاى او مى افتد و شیطان در وجودش داخل مى شود.» (13)
البته اگر انسان تحت تأثیر شیطان قرار گیرد، ممكن است هرگونه گناه و كار ناشایستى مرتكب شود.

ب: دورى از فضائل اخلاقى

انسان درحال عصبانیت از ادب و حیا و عفت فاصله مى گیرد. احترام بزرگان و اطرافیان را نمى تواند نگهدارد. پرده حیا و عفت را مى درد و در نتیجه سخنانى بر زبانش جارى مى شود كه در حالت عادى از گفتن وحتى شنیدن آن خجالت مى كشد. دست به كارهایى مى زند كه هرگز با اخلاق و انسانیت هم خوانى ندارد.

ج- خوارى و رسوایى

از دیگر مفاسد خشم هاى بى جا، خوارى و ذلت و رسوایى فرد عصبانى است. او معمولا وقتى كه حالت خشم برایش عارض مى شود، درمیان جمع، فردى غیرعادی، ناتوان و سبك قلمداد مى شود كه قادر به كنترل وجودش نیست و نمى تواند امور زندگى اش را مدیریت كند و تمام كسانى كه او را در آن حال مى بینند، به دیده حقارت و یا ترحم به او مى نگرند.

د- سلب اعتماد دیگران

افراد جامعه به ویژه عقلاى قوم و نخبگان، به افراد عصبانى كمتر اعتماد مى كنند؛ چرا كه احساس مى كنند او به اندك بهانه اى خشمگین مى شود و تصمیماتى مى گیرد كه مبناى عقلانى و منطقى ندارد؛ گرچه بعدا اظهار ندامت كرده ، عذرخواهى هم مى كند.



پى نوشتها:.................................

8- تفسیر البرهان .ج .4 ص 828. سیدهاشم بحرانى
9- بحارالانوار، مجلسی، ج: 68 ص .411
10- الكافی، باب كظم الغیظ، ح 1.
11-همان باب الغضب، ح 7.
12- المناقب، محمدبن شهر آشوب ج 4، ص.207
13- معراج السعاده، ص 62


منبع

 

الهی به حق فاطمه ،عجل لفرج مولانا صاحب الزمان

سه شنبه 23/12/1390 - 11:37 - 0 تشکر 440513

بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علیك یا بقیة الله الاعظم

بهار آمد بهار من نیامد 

گل آمد گلعذار من نیامد

برآوردند سر از شاخ گلها

گلی بر شاخسار من نیامد

چراغ لاله روشن شد به صحرا

چراغ شام تار من نیامد

جهان را انتظار آمد به پایان

به پایان انتظار من نیامد

همه یاران کنار از غم گرفتند

چرا شادی کنار من نیامد

چه پیش آمد درین صحرا که عمری

گذشت و تکسوار من نیامد

سر از خواب گران برداشت عالم

سبک رفتار یار من نیامد

به کار دوست طی شد روزگارم

دریغ از من به کار من نیامد


سلمان هراتی 


اللهم عجل لولیک الفرج

 

الهی به حق فاطمه ،عجل لفرج مولانا صاحب الزمان

سه شنبه 23/12/1390 - 11:44 - 0 تشکر 440521

 

الهی به حق فاطمه ،عجل لفرج مولانا صاحب الزمان

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.