• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
زن ریحانه آفرینش (بازدید: 16543)
جمعه 24/3/1387 - 13:57 -0 تشکر 43214
زنان موفق ایرونی

سلام دوستان

در این تاپیک قصد داریم زنان موفق ایرانی رو بشناسیم و دلایل موفقیتشون رو بدونیم و کار های شگفت آوری که انجام دادند را بدونیم .

كاش معشوق ز عاشق طلب جان میكرد

تا كه هر بی سر و پایی نشود یار كسی

کد بازاریاب :424322

شنبه 19/5/1387 - 18:24 - 0 تشکر 51424

سلام دوستان

بانو مجتهده امین یکی از زنان واقعا موفق ایرانی و اصفهانی هستن . البته بنده اطلاعات زیادی در مورد ایشون ندارم ولی میدونم که در سال 1362 فوت شدن . ایشون خیلی به کلاس ها اهمیت میدادند و حتی روزی که فرزندشون مثل اینکه فوت کردن ایشون کلاس درس رو تعطیل نکردند.

اگه دوستان اطلاعاتی از ایشون دارن ممنون میشیم در اختیار همه بذارن.

كاش معشوق ز عاشق طلب جان میكرد

تا كه هر بی سر و پایی نشود یار كسی

کد بازاریاب :424322

دوشنبه 21/5/1387 - 22:5 - 0 تشکر 51830

بسمه تعالی

با سلام

در مورد مطالب غیر منصفانه آقای C_H_E_L_S_E_A باید خدمتشون عرض کنم که: آقای محترم

بهتره بدانید عدم اطلاع و نشناختن چیزی هیچگاه دلیل بر نبودن آن چیز نیست، اگر ما زنان موفق وافتخار آفرین را نمی شناسیم دلیل بر وجود نداشتن آنها نیست.

در مورد پذرش در کنکورهم،بهتره بدانید طبق آمار رسمی سازمان سنجش در کنکور87 برتری د رپذیرش تعداد داوطلبان دختر بر پسر گزارش شده است، بهتره بدانید این آمار نه تنها در کل پذیرفته شدگان بوده است بلکه دربین نفرات برتر کنکور همین برتر ی گزارش شده است: بیش از 55 درصد برترینهای معرفی شده در گروههای آزمایشی پنج گانه آزمون سراسری سال 1387 دختر هستندو45 درصد پسر هستند.نفرات اول کنکور تجربی، انسانی وهنر دختر می باشند و7نفر از 10نفر برتردر کنکور تجربی وهمچنین درکنکورانسانی دختر هستند. روند پذیرش دختران در کنکور در سالهای اخیر در حال افزایش است و در آینده شاهد موفقیتهای بیشترهم در این زمینه خواهیم بود.

در مورد موفقتر بودن مردان در زبانهای خارجی نیز هیچ آمار ومدرکی دال بر این مدعا ارائه نشده ولی بد نیست بدانید تعداد زنان مترجم بسیار موفق کم نیستند، برای مثال خانم دکتر فریده مهدوی دامغانی ،این مترجم برجسته کشورمان به بیش از 5 زبان زنده دنیا کاملا مسلط بوده او بالاترین نشان لیاقت ایتالیا را كه به امضای رئیس جمهور و نخست وزیر این كشور --- جرجیو ناپلیتانو و رومانو پرودی --- رسیده بود، دریافت كرد؛ نشانی كه تاكنون به هیچ فرد غیرایتالیایی داده نشده بود، ضمن اینكه در سال 2003 نیز به عنوان مترجم برگزیده جهان، جایزه گرفتند.این مترجم بیش از دویست و چهل اثردارد. او صحیفه مبارکه سجادیه را برای نخستین بار در دنیا به زبان فرانسوی ترجمه کرده است.ایشان تاکنون 25 جایزه داخلی و بین‌المللی دریافت کرده‌اند. این مترجم ایرانی مدال افتخار شهر « راونا» ی ایتالیا ،مدال افتخار «فیورینوی طلایی » شهر "فلورانس " و شهروندی افتخاری شهر "راونا" را به دست آورده استاو دو مرتبه‌ بانوی‌ نمونه‌ ایران ‌شده است.‌ در طول این چند سال اخیر، بیش از سی جلد از مهم‌ترین آثار منظوم و منثور ادبیات کلاسیک و معاصر جهان از جمله سمفونی روحانی آندره ژید، رنج‌های ورتر جوان اثر گوته، تریستان و ایزو اثر شاعر گمنام، نمایشنامه‌های شکسپیر و مولیر و اسکار وایلد را به زبان فارسی ترجمه کرده است.کمدی الهی دانته ، زندگانی نو دانته ، معبد سکوت اثر اسپالدینگ ، جزیره روز پیشین اثر اومبرتو اکو ، ده سر مکتوم عشق اثر آدام جکسون ، علائم ستاره ای لیندا گودمن ، کاترین ، سفر مقدس ، زیباترین و معروف ترین اشعار ادبیات اسپانیایی ، با شما تا ابدیت اثر رامپا ، آن شرلی اثر لوسی منت گومری ، و کیست که نخندد اثر جیمز هریوت و.... در مورد آثار دینی ترجمه صحیفه سجادیه ، دعای عرفه حضرت سید الشهداء (ع) ، و زیارت ناحیه مقدسه و خطبه غدیر خم و نفس المهموم و... ا ز جمله آثار اوست. اوازجمله مترجمانی است که بیش از آنکه خودرا در حاشیه مشغول کند به ترجمه می پردازد.ایشان فقط یک نمونه از مترجمان زن موفق ایرانی هستند.

در مورد اینکه ورزش بانوان به اندازه مردان پیشرفت نکرده ، این مسئله دلیل بر ضعف بانوان نبوده ونیست ، بلکه به خاطرکم توجهی، اختصاص بودجه وامکانات کم به ورزش بانوان در بین مسئولین که عمدتا آقایان هستند می باشد ، سرانه فضای ورزشی در جهان بین 2تا 2.5 متر مربع است درحالیکه این میزان درایران در حدود0.5 متر مربع است است که به خاطر کمتر بودن فضاهای ورزشی ویژه بانوان این سرانه برای بانوان بسیار کمتر وشاید در حد چند سانت باشد! البته در سالهای اخیر توجه بیشتری به این حیطه شده است وشاید در آینده شاهد وضعیت بهتری باشیم.

دلیل دیگر اینکه در بسیاری از رشته ها به بانوان ایرانی به خاطر حجاب اسلامی مجوز شرکت در مسابقات داده نمی شود،برای مثال پس از مذاكرات فراوان رییس فدراسیون كاراته ایران با رییس فدراسیون جهانی، تیم ملی بانوان ایران برای نخستین بارتوانست مجوز حضور با حجاب اسلامی را در مسابقات آسیایی مالزی كسب کند، حضور نداشتن در مسابقات بین المللی خود باعث کم شدن آمادگی ورزشکاران میشود.تاتسیانا ایلیوش‌چانكا" از نفرات برتر پرتاب وزنه كشور بلاروس که تازه مسلمان شده وتبعه ایران شده است، در مورد ورزش بانوان ایرانی گفته است:ایران دونده های زن خوبی دارد اما امکانات خوبی برای آنها در کشور موجود نیست، چنانچه شرایط و امکانات بهتری ازجمله مکان های مناسب برای تمرین کردن آنها مهیا شود به نظر من زنان ایران دوومیدانی کاران خوبی خواهند شد و می توانند در میادین بین المللی افتخار آفرینی کنند. آنچه من دراینجا دیده ام امکانات ورزشی بیشتر برای مردان است. به نقل از مهر، او گفت: ابتدا در زمین تنیس بوشهر تمرین می کردم اما بعد از مدتی من را از آنجا بیرون کردند و گفتند اینجا برای تمرین پرتاب وزنه مناسب نبوده و برای تمرین ورزشکاران تنیس است.بعد از چند روزی به ورزشگاه حجاب بوشهر رفتم اما جای تمرینم در آنجا بیشتر شبیه زباله دانی بود. وقتی وزنه ام را پرتاب می کردم باید آن را از روی زمین کثیف و پر از آشغال برمی داشتم. بعد از دیدن این وضعیت به دیدار رئیس هیئت دوومیدانی بوشهر رفتم و با اجازه آنها بقیه تمریناتم را در ورزشگاه بوشهر پیگیری کردم.. 

ولی با همین امکانات کم هم بانوان ورزشکار وبا اراده ایرانی با حفظ حجاب کامل اسلامی توانسته اند موفق وافتخار آفرین باشند برای مثال: لیلا ابراهیمی قهرمان دوهای نیمه استقامت ایران در اولین دوره‌ی مسابقات دوومیدانی داخل سالن آسیا در تهران، در رشته‌ی 1500 متر به مدال برنز دست یافت. و نفر سوم دوی 3 هزار متر آسیا در بازیهای آسیایی دوحه شد . دراین رشته ها کلا به سختی می توان مدال کسب کرد حالا تصور کنید یک زن با حجاب کامل توانسته مدال کسب کند قطعا زحمتی دوچندان کشیده است.

سارا خوش جمال فکری اولین سهمیه المپیک زنان تکواندو ایران را کسب کرده است،او در مسابقات بین المللی پایتخت کشورهای اسلامی مقام آورده، در مسابقات لبنان سوم شده، در مسابقات کره دوم و در چین هم روی سکوی سوم مسابقات ایستاده است.

تیم ملی فوتسال بانوان ایران در رقابتهای غرب آسیا به مقام قهرمانی رسیده وموفق به کسب مقام قهرمانی در دوره های سوم و چهارم مسابقات کشورهای اسلامی شده است.

تیم ملی فوتبال بانوان نیز که مدت زمان کمی است فعالیت خود را آغاز کرده در اولین گام با شرکت در مسابقات غرب آسیا به مقام نایب قهرمامی رسیده است. در کوهنوردی نیززنان‎‎‎ایرانینخستین زنان مسلمانان فاتحاورست بوده اند. نجمه آبتین در تیر اندازی نشان نقره رقابت‌های حذفی ریكرو زنان را به خود اختصاص داده است.وموفق به کسب سهمیه المپیک شده است.

مهروز ساعی در تکواندو در مسابقات آسیایی به مدال برنز دست یافته است.

در مورد شطرنج هم زنان موفق کم نیستند برای مثال شادی پریدر، اوفعالیت حرفه ای خود را از 7 سالگی شروع کرد در 9 سالگی، كسب استاد بزرگی فدراسیون جهانی شطرنج در 11 سالگی، نفر اول گروه سنی 10 تا 18 سال، مقام‌های سوم قهرمانی بزرگسالان كشور عنوان نخست مسابقات غرب آسیا، عنوان اولین استاد بین‌المللی بانوان ایران و مقام اول زیر 16 سال آسیا را به خود اختصاص داد. وی نفر سوم مسابقات قهرمانی بزرگسالان آسیا در رده‌ی انفرادی و 4 سال قهرمانی بزرگسالان ایران را به دست آورده است كه سال گذشته نیز با قهرمانی در مسابقات بزرگسالان غرب آسیا برای دومین بار موفق به شركت در مسابقات جهانی شد. وی در مسابقات المپیاد جهانی شطرنج در اسپانیا توانست عنوان استاد بزرگی را برای اولین بار در میان زنان ایران به خود اختصاص دهد. ایشان فقط یک نمونه از شطرنج بازان زن موفق می باشند. این فقط گوشه ای از موفقیت زنان ورزشکار در ایران می باشد، تعداد زیادی از بانوان ورزشکار در سطح بین المللی موفق به کسب مدال شده اند.

در مورد اینکه فرار مغزها در پسران بیشتر است ، اگراین مطلب درست باشد امتیازی برای پسران نیست ، بلکه نشان دهنده پایبندی تقید و تعهد بیشتر زنان نابغه وبا استعداد ایرانی می باشد.

زنان امروزه در عرصه های مختلفی فعالیت دارند: پزشکی، جراحی، خلبانی،  وکالت، مهندسی، نمایندگی مجلس، نیروی انتظامی و...وبه راحتی هم هر فنی را که بخواهند یاد می گیرند، اصلا بهتره بدانید که برای یادگرفتن یک فن، حرفه وشغل آنقدر که انگیزه، اراده وپشتکار موثر است جنسیت نقش تعیین کننده ای ندارد.

باید بدانید زنان با وجود مشکلات فراوان یک زن که برای مردان وجود ندارد، مثل حامله شدن، زایمان ومشکلات جسمی دیگر وایفای وظیفه سنگین مادری وانجام کارهای خانه و..با پشتکار وتلاش دو چندان به موفقیت می رسند که در این میان باز هم با دید تبعیض آمیز گاه موفقیت های یک زن نادیده شمرده شده، کم نیستند زنان موفق ولی گمنام وبی ادعایی که خالصانه با تلاش ودلسوزی در حال خدمت به جامعه می باشند وکسی هم آنها را نمی شناسد. امام خمینی (( قدس سره الشریف )) می فرمایند: از دامن زن مرد به معراج رسید، اگر مردان به موفقیتی می رسند ثمره همکاری وایجاد زمینه آرامش فکری وروحی زنان در خانه می باشد، علامه طباطبایی(ره) همیشه خود را مدیون همسرشان می دانستند وقدردان و ثنا گوی ایشان بودند. چه بسا مردان موفقی که با مشورت با زنان خود به طرح ها وایده های مبتکرانه دست یافته اند.

در جامعه تعداد زیادی از مردان به راه های نادرست کشیده شده اند اگر آماری در زمینه تعداد مردان معتا د قاتل ، دزد وقاچاقچی در گذشته وحال گرفته شود خواهیم دید در این زمینه برتری با آقایان است آن هم با روندی صعودی!بسیاری از مردان حتی نمی توانند درست با زنان خود رفتار کنند آمار بالای خشونت جسمی علیه زنان دلیلی بر این مدعاست.

با این همه معیار برتر بودن انسانها زن بودن یا مرد بودن نیست، انسانیت وتقوا چیزی است که معیار سنجش ارزش انسان هاست. در قرآن کریم آمده است: "ان اکرمکم عند الله اتقیکم" همانا گرامی ترین شما نزد خداوند با تقوا ترین شماست.اگر انسان ها قبل از اینکه به چشم مرد یا زن به یکدیگر نگاه کنند به چشم یک انسان به یکدیگر نگاه کنند، زنان ومردان می توانند با کمک وهمکاری یکدیگر جامعه آبادتری بسازند.

چشم ها را باید شست جور دیگر باید دید

منابع : سایت سازمان سنجش

خبر گذاری مهر،خبرگذاری ایسنا، خبرگذاری آیونا،سایت تبیان مقاله صمیمانه با فریده مهدوی دامغانی ،بخش اخبار ورزشی سایت تبیانhttp://www.iranwomen.org/zanan/fulltextnews/1385/mordad85/adab/15_2.htm

http://www.sport.ir/index.aspx?siteid=1&pageid=280&newsview=5561

http://www.iwna.ir/default.aspx?g=45آhttp://www.tebyan.net/Sports/WomenSports/2008/8/3/71476.html اhttp://www.tebyan.net/Sports/WomenSports/2008/6/28/69182.html

http://www.tebyan.net/Sports/WomenSports/2008/1/27/59642.html

http://www.tebyan.net/Sports/WomenSports/2008/1/16/58482.html

پنج شنبه 24/5/1387 - 0:1 - 0 تشکر 52213

سلام دوستان

  خانم آقایی تایپیک خوبی ایجاد کردید.

در موردخانم انوشه انصاری هم به هر حال نمیشه موفقیتهاشون رو نادیده گرفت.

almass عزیز مطالب شما هم خیلی  خوب بود. خیلی لذت بردم.

پنج شنبه 24/5/1387 - 0:2 - 0 تشکر 52215

سلام دوستان

  خانم آقایی تایپیک خوبی ایجاد کردید.

در موردخانم انوشه انصاری هم به هر حال نمیشه موفقیت هاشون رو نادیده گرفت.

almass عزیز مطالب شما هم خیلی  خوب بود. خیلی لذت بردم.

پنج شنبه 24/5/1387 - 17:51 - 0 تشکر 52312

سلام دوستان

ممنونم از almass عزیز به خاطر مطالب خوب و زیباشون . ghazal خانم خواهش میکنم . انشاءالله ما را در انجمن یاری کنید .

و اما دوستان مطلب جدیدی در مورد بانو امین : ایشون زبان تسبیح درختان را متوجه میشدند.

كاش معشوق ز عاشق طلب جان میكرد

تا كه هر بی سر و پایی نشود یار كسی

کد بازاریاب :424322

شنبه 26/5/1387 - 15:30 - 0 تشکر 52574

بانو امین

حاجیه‌خانم سیده نصرت بیگم امین ( معروف به بانوی ایرانی ) در سال ۱۲۶۵ هجری شمسی در اصفهان متولد شد . پدر ایشان سیدمحمدعلی امین‌التجار اصفهانی فردی مؤمن و مادرش بانویی شریف ، خداوند پس از سه فرزند پسر ، این دختر را به ایشان عطا می‌دارد . مادر درچهارسالگی او را برای آموزش قرآن و خواندن و نوشتن به مکتب می‌فرستد در صورتی‌که در آن ایام باتوجه به فضای حاکم کمتر خانواده‌ای به خود اجازه می داد ، دختری را برای کسب دانش به مکتب یا مدرسه بفرستد .
به این ترتیب بانو امین به تحصیل ادامه می‌دهد تا ۱۵ سالگی که با پسرعموی خود حاج‌میرزا ملقب به معین‌التجار ازدواج می‌کند و به خانه‌داری و تربیت فرزندان مشغول می‌شود اما این امر نیز مانع ادامه تحصیل و مطالعه و تحقیق ایشان نمی‌شود .

ابتلائات و آزمایش‌هایی كه خداوند كریم برای صیقلی شدن و خالص ‍ گردیدن روح مطهر این بنده مقربش نمود، مسئله از دست رفتن فرزندان ایشان بوده است. چنان كه هشت فرزندش به علل مختلف از قبیل بیماری و... از دست رفتند و تنها یك پسر برایش باقی ماند. این مصائب نتوانست خللی در عزم و اراده این یگانه بانوی مجتهده و عارف به وجود آورد.جدیت وی در امر تحصیل به حدی بود كه می‌فرمود: «هیچ چیز نمی‌تواند كلاس درس را تعطیل كند، حتی مرگ فرزند.» یكی از اساتید بانو امین، مرحوم آیت الله حاج میرسید علی نجف آبادی نقل كرده است: روزی شنیدم فرزند ایشان فوت شده است، فكر كردم، خانم دیگر درس را تعطیل خواهد كرد، ولی برعكس، دو روز بعد كسی را به سراغم فرستاد كه برای تدریس به منزل ایشان بروم و من از این علاقه ایشان به درس و تحصیل، سخت تعجب كردم.

بانوامین با تلاش به تحصیل صرف و محو ، بلاغت ، تفسیر ،‌ علم حدیث ، فقه ، اصول ، فلسفه و عرفان می‌پردازد و با وجود مشکلات متعدد طلبگی و تحصیل خود را در سطوح عالیه نیز ادامه می‌دهد تا این که در چهل سالگی مرتبت و تسلط علمی ایشان مورد تأیید علما و مراجع تقلید وقت قرار می‌گیرد و به دریافت درجه اجتهاد و روایت نایل می‌شود . بانو امین از چهل‌سالگی تا پایان عمر به تألیف کتب ، تدریس ، پاسخگویی به پرسش‌های دینی مردم و ارشاد دختران و زنان می‌پردازد .
آثار ایشان عبارتند از
:
۱- اربعین الهاشمیه

۲- جامع‌الشات

۳- معاد یا آخرین سیر بشر

۴- النفحات الرحمانیه فی‌الواردات القلبیه
۵- اخلاق

۶- مخزن العرفان

۷- روش خوشبختی و توصیه به خواهران یمانی

۸- مخزن اللئالی در مناقب مولی‌الموالی امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام

۹- سیرو سلوک در روش اولیاء و طریق سیر سعداء

بانوامین در سال ۱۳۴۴ با سرمایه‌ی خود مکتبی به نام فاطمه سلام‌الله علیها و نیز دبیرستانی دخترانه تأسیس می‌کند و بسیاری از دخترانی که به واسطه جو حاکم بر آن ایام و باتوجه به کشف حجاب و این که دبیران مرد در دبیرستان‌های دخترانه تدریس می‌کردند ، از نعمت تحصیل منع شده بودند زمینه ادامه تحصیل را فراهم می‌آورد .

ایشان هم‌چنین در کانون تبلیغات و تعلیمات دینی بانوان اصفهان به تدریس معارف و تفسیر قرآن می‌پردازد و تا پایان عمرپربرکت خود به تعلیم و کوشش درجهت رشد علمی و معنوی دختران و زنان اهتمام می‌ورزد .
زمانی که بانو امین کتاب « اربعین الهاشمیه » را نوشت و این کتاب به حوزه علمیه نجف رسید و علما از آن استقبال کردند ، آیه‌الله آقا سیدمحمدعلی نجف‌آبادی در تکمیل تشویق‌های علما گفتند : بانو امین هرچه در این کتاب نوشته‌اند از تراوشات فکری خودشان بوده است و ربطی به تعلیمات من ندارد
.
بانوامین سال‌های متمادی در راه تحصیل علم و مقامات معنوی زحمت‌ها کشید و عملاً به جهان اعلام کرد که زن حتی در محیط اجتماعی نامساعد و با وجود موانع و مشکلات ، با رعایت کمال و تقوا می‌تواند به تحصیل علم ادامه دهد و مقام شامخی را هم احراز کند و راه را برای دیگران نیز هموار سازدمقام شامخ علمی و معنوی این بانوی فرزانه از اجازه روایت آیت الله شیخ محمدرضا نجفی به خوبی استنباط می‌شود كه در باره وی فرموده است: به این سیده دانشمند و شریف، گوهر گرانقدر مستور، گل سر سبد باغ فرزندان زهرای اطهر، بانوی فرزانه، حكیم و عارف كامل... اجازه دادم كه روایت كند از من، هر چه را كه روایتش برای من صحیح است از كتب تفسیر و ادعیه و حدیث و فقه.وی از نظر مقام، تنها بانوی مجتهد عصر خود قرار گرفت و علما و افراد بسیاری از كشورهای اسلامی برای ملاقات و گفتگو نزد ایشان می‌آمدند. علمای معاصر از جمله آیت الله مرعشی نجفی، علامه آیت الله سیدمحمدحسین طباطبایی، استادمحمدتقی جعفری و اساتید حوزه و دانشگاه نیز، با ایشان ارتباط علمی داشتند. همچنین شخصیت‌هایی چون آیت الله العظمی مرعشی نجفی رحمةالله علیه و مرحوم علامه طباطبایی رحمةالله علیه، با توجه به مقام علمی و عرفانی خانم امین، محضر درس او را مایه فیض و افاده میدانستند.

بانو امین از علمایی همچون آیه‌الله العظمی محمد کاظم شیرازی – آیه‌الله العظمی عبدالکریم حائری – آیه‌الله ابراهیم حسینی شیرازی اصطهبانانی – آیه‌الله محمدرضا نجفی اصفهانی اجازه اجتهاد یافت .ایشان روی تحصیلات بالا تاكید داشتند. می‌فرمودند: علم با عمل، علم با تهذیب، علم با تزكیه. اگر علم بدون تزكیه شد، برای انسان غرور و حجاب می‌آورد، ممكن نیست كه انسان بتواند صعود كند، سقوط، حتمی و صد در صد است. می‌فرمودند:نفس را تزكیه كنید كه بعثت انبیا به همین دلیل بوده است.

یكی از دست پروردگان محفل پر فیض بانو امین در باب نظم، تدبیر و عظمت معنوی وی می‌گفت : در مورد زندگی خانم امین باید بگویم كه در تنظیم وقت، ابتكاری عجیب داشتند و چنان اوقات خود را تنظیم می‌كردند كه به تمام كارهایشان می‌رسیدند، گویا خداوند به وقت ایشان هم، بركت داده بود. هرگز از حوادث نمی‌ترسیدند و در كارها به خدا توكل می‌كردند و از میهمانان با خوشرویی و سادگی پذیرایی می‌كردند. می‌خواستند جوانان را بدون اجبار و با منطق، جذب اسلام كنند. یکی از شاگردان ایشان نقل کرده است: یك روز خدمت ایشان رسیدم. گفتند برایم حمد بخوان. گفتم: من كه قابل نیستم برای شما حمد بخوانم. فرمودند: بخوان تا قلب من روشن شود. من كنار تختشان نشستم و دستشان را گرفتم و شروع به خواندن هفتاد مرتبه حمد كردم. همین طور كه حمد می‌خواندم در خود فرو رفته بودم كه من قابلیت ندارم، خودشان منبع عرفان و شناخت و موحد حقیقی هستند. ناگهان نگاهم به بیرون افتاد. درختان را شاهد گرفتم و گفتم: خدایا تو می‌دانی، در قیامت، تمام این درختان شهادت می‌دهند كه این شخصیت كه اكنون در این بستر افتاده است در شبانه روز چقدر با خدا مناجات داشته است. بعد از این احساس كردم كه همه درختان حمد می‌گویند. بدنم شروع كرد به لرزیدن. آنچه را مشاهده كرده بودم به حاج خانم گفتم. آهی كشیدند، دست روی قلبشان گذاشتند و فرمودند كه حالم خوب شد و احساس آرامش می‌كنم. سپس «انا انزلناه» را خواندند و از جا برخاستند و فرمودند كه:« قلبت تا اندازه‌ای روشن شده است، مواظب باش آن را كدر نكنی« آن چه شاگردان این بزرگوار نقل قول كرده‌اند این است كه: «ایشان در عین تواضع و سادگی، دارای جاذبه معنوی و ابهت خاصی بود. كتاب "روش خوشبختی" را به زبان ساده و شیرین و دلپذیر به عنوان زیربنای معتقدات اخلاقی، تدریس می‌نمود، تمام زندگیش در امر تعلیم و تربیت و تحقیق و تالیف و حفظ مكتب، خلاصه شده بود. از جمله ابعاد شخصیت این بزرگوار، دیانت و اعتماد به نفس بود و به همین دلیل است كه پرورش یافتگان او از این فضایل معنوی بهره‌مند می‌شدند. دانش را ره‌گشای حیات بشر می‌دانست و عقیده داشت كه باید از گنجینه‌های گرانقدر بشر استفاده نمود. عشق و علاقه او به قرآن كریم در قالب زبان و بیان نمی‌گنجد و تفاسیر مخزن العرفانش در پانزده مجلد،خود دلیل این اشتیاق است استاد دانشمند مرحوم آیت الله محمد تقی جعفری مقام علمی این بانو را این چنین توصیف نموده است:با توجه به آثار قلمی كه از این خانم در دسترس ما قرار گرفته، به طور قطع می‌توان ایشان را از علمای برجسته عالم تشیع معرفی نمود، و روش علمی ایشان هم كاملاً قابل مقایسه با سایر دانشمندان بوده، بلكه با نظر به مقام عالی روحی، باید ایشان را در گروه نخبه‌ای از دانشمندان به شمار آورد كه به اضافه فراگرفتن دانش به تولد جدید در زندگی نایل می‌شوند.بانوی مجتهده، سیده نصرت امین، خود نمونه‌ای از فضیلت‌ها بود و به بسیاری از چشمه‌های جوشان علم و معرفت دست یافت و سراسر عمر پر بركتش را صرف تحصیل و ترویج دین جدش نمود و آثار گرانقدر یرادر ابعاد دینی، علمی، ادبی، فقه و اصول، عقلی و نقلی و اخلاق، از خود به یادگار گذاشت.این حكیم الهی و عارف به نفحات رحمانی، نابغه دوران و مجتهد زمان، پس از یك عمر خدمت خالصانه و صادقانه، در بیست و سوم خردادماه ۱۳۶۲مطابق با اول ماه مبارك رمضان سال ۱۴۰۳ هـ . ق سر در نقاب خاك كشید و به جوار رحمت الهی شتافت.

یاد و خاطره‌اش جاودان و گرامی باد

يکشنبه 27/5/1387 - 18:41 - 0 تشکر 52662

سلام دوستان

خانم آقایی عزیز وغزل جان از توجهتون ممنونم ، لطف دارید.

يکشنبه 27/5/1387 - 18:49 - 0 تشکر 52663

افسانه صفوی

بانوی شیمی ایران

افسانه صفوی متولد 1334 شیراز است. او تحصیلات كارشناسی خود را در سال 1350 در رشته شیمی در دانشگاه شیراز ودر سال 55 با بورس رتبه اولی وزارت علوم برای ادامه تحصیل راهی دانشگاه بیرمنگام انگلستان شد. در سال 57 موفق به اخذ دانشنامه كارشناسی ارشد و در سال 60 دانشنامه دكترای خود را در رشته شیمی تجزیه، دریافت كردم دوره كارشناسی ارشد را در سال 1357 و دوره دكترا را در سال 1360 در دانشگاه بیرمنگام انگلستان به پایان برد و به‌عنوان نخستین زن ایرانی شناخته شد كه در علوم پایه به رتبه استادی رسید. دكتر افسانه صفوی یكی از چهره های ماندگار ششمین همایش چهره های ماندگارو برگزیده انجمن شیمی ایران می باشند.
دكتر صفوی بیش از 155 مقاله در مجلات علمی معتبر بین‌المللی و 130 مقاله در كنفرانس‌های داخلی و خارجی و راهنمایی و سرپرستی 26 رساله دكترا و 40 پایان‌نامه كارشناسی‌ارشد را در كارنامه خود دارد.
او همچنین
برنده جایزه علمی بین‌المللی پروفسور عبدالسلام در ایتالیا در رشته شیمی، پرمقاله‌ترین دانشمند زن كشورهای جهان سوم و برنده نشان دانش (سال 1383) و دارنده عنوان استاد نمونه كشوری سال 1380 و چندین بورس، نشان و جایزه علمی داخلی و خارجی است كه از آن جمله می‌توان به بورس هامبوست از كشور آلمان اشاره كرد.
از دیگر فعالیت‌های او می‌توان به عضویت در هیات تحریریه مجلات علوم و فناوری ایران و مجله انجمن شیمی ایران، خدمت‌رسانی در نقش مشاور اداره كل محیط‌زیست استان فارس و داوری مقالات مجلات معتبر بین‌المللی اشاره كرد.
بخشی از مصاحبه ایشان که در روز چهارشنبه ۵ /۴ /۸۷ در روزنامه قدس به چاپ رسیده است:

· * به نظر شما یك زن موفق چه ویژگیهایی دارد؟
** به عقیده من راههای موفقیت برای زنان و مردان در جامعه متفاوت نیست، زیرا انسان موفق كسی است كه در زندگی هدف مشخصی را دنبال و برای آن برنامه ریزی صحیحی داشته باشد و در مسیری درست برای رسیدن به هدفش تلاش كند.
علاوه بر این چیزی كه به انسان در زندگی و در راه رسیدن به موفقیت بسیار كمك می كند توكل به خداوند است، به عنوان مثال برای هر انسانی ممكن است در زندگی شرایط سخت و نامناسبی پیش آید كه با وجود سعی و كوشش فراوان مأیوس شود و این جاست كه توكل به خداوند می تواند در ایجاد امید بسیار مؤثر باشد.

· به هر حال برای حضور زنان جامعه ما در پستهای كلان مدیریتی كشور، موانعی وجود دارد.
** بله من هم موافقم كه در فرهنگ جامعه ما این تصور غلط جا افتاده كه زنان در حوزه مدیریتی و پستهای بالا نمی توانند به اندازه مردان فعال باشند در حالی كه زنانی كه در امور مدیریتی كلان مملكت وظایف خطیر را بر عهده دارند به خوبی شایستگی خود را در انجام این مهم به اثبات رسانیده اند. به هر حال به نظر می رسد این مشاركت رو به رشد است و در آینده نیز به طور اجتناب ناپذیر بیشتر خواهد شد.
*
شما در ششمین همایش چهره های ماندگار به عنوان یك چهره فرهیخته برگزیده شدید عامل موفقیت خود را در چه می دانید و آیا برای رسیدن به این پایگاه علمی برجسته با مشكل خاصی مواجه نشدید؟
** برای برگزیده شدن در چنین همایشهایی لازم است كه فرد به مرجعیت در رشته تخصصی خود رسیده باشد اما درباره قسمت دوم سوال شما باید بگویم واقعاً در طول فعالیتهای علمی ام، هیچ گاه به عنوان یك زن مانعی بیشتر از آنچه دیگر همكاران آقا با آن مواجه بوده اند نداشته ام و احساس نكردم.
*
خانواده تان را در موفقیت های خود چقدر مؤثر می دانید؟
** خانواده من در موفقیت هایم سهم بسیار زیادی دارند، به طوری كه حمایتها، تشویقها و كمكهای بی دریغ پدر و مادر بزرگوارم در تمام امور زندگی و همچنین همكاری و همدلی همسر و فرزندان خوبم كه بار اضافی كار زیاد بیرون از منزل را با صبر تحمل كرده اند در پیشرفتهایم بسیار چشمگیر بوده است.
*
آیا موافقید كه برنامه ریزی اصولی یكی از مهمترین عوامل پیشرفت در زندگی است؟
**
بله، كاملاً، همیشه سعی كرده ام برنامه ریزی ام برای انجام امور كاری و زندگی خانوادگی به نحوی باشد كه بتوانم وظایفم را به طور كامل و صحیح انجام دهم و در این راه از خود گذشتگی ها و زحماتی متقبل شده ام كه بدون انجام آنها ممكن نبود موفق شوم.
*
هدف شما از فعالیتهای علمی...
** به نظر من هیچ هدفی مقدس تر از خدمت به وطن نیست و من به عنوان عضوی از جامعه پرافتخار ایرانی در نظام معلمی كوشیده ام به نسل جوان دانشجو خدمت كنم و بزرگترین افتخار زندگی علمی ام نیز مشاهده موفقیت دانشجویانم در عرصه های مختلف علمی، اجتماعی و فرهنگی است.
*
و سخن آخر...
** خوشبختانه شواهد كاملاً روشنی داریم كه زنان جامعه ما در صحنه های مختلف علمی، فرهنگی و هنری درخشیده و به خودباوری لازم برای حضور فعال در این صحنه ها دست یافته اند.
پیشنهاد من این است كه خودباوریها تقویت شوند تا هرچه بیشتر شاهد موفقیت بانوان ایرانی در عرصه های مختلف جامعه باشیم.

برقله های سبز جهان خیمه می زنیم تا چشم آسمان نبیندذلیلمان

پنج شنبه 31/5/1387 - 19:20 - 0 تشکر 53349

با سلام و احترام خدمت دوستان 

ممکن است مطلب من طولانی باشد ولی لطفا تا آخر آن را مطالعه کنید .

برای جواب اینکه کدام زن موفق ترین است باید ببینیم در جهان کدام زن موفق ترین است خب معلوم است که حضرت زهراء سلام الله علیها موفق ترین زن است حالا باید ببینیم در ایران ما کدام زن بیشترین شباهت را به او دارد هر کس بیشترین شباهت را داراست او بهترین زن ایرانی است .

برای جواب این سوال باید ببینیم چه شده که حضرت زهرایی که 18 سال بیشتر ندارد و هیچ مسوولیت ظاهری و سیاسی در جامعه ندارد و حضور او در اجتماع هم کم بوده چطور بهترین زن است بلکه با زنان دیگر قابل مقایسه نیست.

حضرت زهرا علیها سلام چند کار کردند:

1-در زمان قبل از هجرت وقتی مشرکان پیامبر را آزار می دادند حضرت زهرا مانند مادری از پیامبر در خانه حمایت می کردند و زخم حضرت را پانسمان می کردند

2- بعد از ازدواج با حضرت علی علیه السلام همسری مهربان و فداکار و قانع و مطیع برای حضرتشان بودند

3-مادری مهربان برای فرزندانشان و این از فرزندانی که تربیت کرده اند معلوم است

4- در جایی که جان امیر المومنین بعد از رحلت پیامبر در خطر بود و حق مسلم ایشان غصب شده بود حضرت آنجا به صحنه اجتماع آمدند چون چاره ای نبود و اگر نمی آمدند اسلام نابود می شد و در این حال هم نهایت حیا و عفت را رعایت می کردند .

البته ایمان حضرتشان و عبادات ایشان هم از توان تمام زنان ما خارج است ولی این اعمالی که انجام داده اند زنان ما می توانند در حد توان خود شبیه آن را انجام دهند و خود را به حضرتشان نزدیک کنند حالا گمان می کنم معلوم شده باشد کدام زن موفق ترین زن ایرانی است .

نظر من این است که زنی که با چند مرد نامحرم بدون حجاب در فضا می رود شاید از نظر علمی موفق باشد اما نمی تواند خود را زن موفق بنامد چون وظیفه ای که از او خواسته شده بود که به آن عمل کند را انجام نداده و آن وظیفه معیار سنجش است (البته این برای افرادی است که خدا را قاضی می دانند ممکن است بعضی ها از دید یک مسلمان به قضیه نگاه نکنند ولی فرض ما این است که ملت ما اکثرا مسلمانند )

 طبیعتا زنی که در کشور مثلا دارویی کشف می کند که برای هزاران بیمار مفید است هم زن موفقی است چون به خلق خدا خدمت کرده و حضرت زهرا هم این کار او را اگر برای خدا باشد دوست دارد اما ایا نمی شود باز هم مقامی بالاتر داشت ؟

نظر من اینست که خدا از زنان نخواسته خود بطور مستقیم به مردم کمک کنند اگر چنین بود حضرت زهرا علیها سلام حتما این کار را می کردند خدمت به خلق خدا در مورد زنان باید غیر مستقیم باشد بهترین چیز برای زن در کلام حضرت زهرا این است که نه مرد نامحرمی او را ببیند و نه زن مرد نامحرمی را ببیند پس زن باید طوری به خلق خدا عبادت کند که دیده نشود یا در حد ضرورت وارد جامعه شود و تنها راه آن در خانواده است اگر حضرت علی علیه السلام نان و خرما در خانه فقرا می بردند چون می دانستند که حضرت زهرا از او هیچ وقت سوال نمی کند چرا به فقرا غذا دادی ولی امروز خودمان غذا نداریم .

اگر حسین بن علی علیه السلام کریم ترین مرد مدینه است چون کرامت را از مادرش یاد گرفته وقتی لباس عروسیش را به فقیری داد

اگر ایمان فرزندان حضرت زهرا کامل است چون حتی وقتی برای بچه ها لالایی می خواند معارف دینی را به صورت شعر برای آنها می خواند

چه کسی می تواند چون حضرت زهرا امام حسنی را تربیت کند که کریم ترین مردم جهان باشد

زن ایرانی اگر این صفات را دارد و در خانه مطیع شوهرش و همراه او در راه رسیدن به سعادت است  و مادری است که فرزندان نمونه تربیت می کند  باید به خود ببالد ما شاید هیچ کدام حتی عکس مادر حضرت امام را هم ندیده باشیم اما مادر امام زنی بود که فرزندی آورد که جهان به او افتخار می کند و گمان نمی کنم این با مثلا خلبان شدن یک زن قابل قیاس باشد امیدوارم زنان ما قدر خود و مقامی را که می توانند به آن برسند را بشناسند .

با تشکر و سلام و احترام  هادی یوسفی

من در مطالب اعضا هم مطلب می نویسم می توانید در نظرات مطالبم هم  نظرات خودرا اعلام  بفرمایید . 

و بخاطر اینکه به آنها رحمت کند آفریدشان 

چهارشنبه 13/6/1387 - 1:2 - 0 تشکر 55200

                                                        بسمه تعالی

با عرض سلام

من نمی دانم چرا بحث زنان موفق اینقدر با اعتراض وانتقاد آقایان مواجه میشه؟؟؟!!!به نظر من خیلی بهتر می شد اگر آقایان کمی منصفانه تر وسنجیده تر اظهار نظر می کردند!

اگر انوشه انصاری با چند مرد به فضا رفته است ما حق قضاوت و بدگمانی نسبت به او را نداریم ، اسلام هم چنین گمانه زنی هایی را نمی پسندد.ما انسانها حق نمره دادن (از لحاظ اعتقادات) به کسی را نداریم این خداست که باید به اعمال ورفتار ما نمره بدهد، زیرا اوست که از دل وجان ما آگاه است وهمیشه شاهد تمام افعال ماست، اگر یک آقای دکتر جراح موفق در خانه با همسر خود بد رفتاری کند شاید گناه این بد رفتاری از حجاب نداشتن این خانم فضانورد بیشتر باشد!

در اینجا منظور از زنان موفق ایرانی موفقیت های مختلفی است که زنان ایرانی در عرصه های مختلف کسب کرده اند و هرگز هم خانم انوشه به عنوان یک الگوی نمونه اخلاقی ومذهبی معرفی نشده، بلکه صرفا به عنوان یک زن موفق ایرانی از نظر علمی وکاری در سطح جهانی معرفی شده است.

 مسلما مادر امام خمینی ، علامه طباطبایی و مادرهمه مردان موفق یک زن نمونه وموفق ولی گمنام بوده است، زنان موفق گمنام زیاد هستند ومتاسفانه اطلاعات چندانی هم از آنها در دسترس نیست ، حالا اگر در اینجا از زنان موفق دیگری نام برده شده نباید کار آنها را کم اهمیت شمرد وفقط کار کسانیکه بطور غیر مستقیم به جامعه خدمت کرده اند را ارزشمند دانست، آیا کار یک زن خلبان ، پرواز و دیده بانی ودفاع از وطن و خدمت رسانی او در زمان جنگ آن هم در شرایطی که خیلی ها از ترس جان خود از کشور گریختند را می توان کار بی اهمیتی دانست؟! هرکس در هر رشته وفن وهنری موفقیتی کسب کند قابل احترام است و موفقیتش هم آسان به دست نیامده و زحمت زیادی کشیده است، اگر دیدگاه ما این باشد که فقط کسانیکه به طور غیر مستقیم به جامعه خدمت کردند کارشان با ارزش است وبقیه فعالیتها و موفقیتها را کم اهمیت بشماریم، چنین دید گاهی افسرده کننده ونا امید کننده است در حالیکه اسلام دینی است که انسان ها را به تلاش دعوت می کند وبا نا امید ی و یاس مخالف است.

   برای شناختن حضرت فاطمه(س) باید فراتر از قالب های رایج اندیشید . باید او را چنان که بود ، نه تنها دختر خاتم رسولان و همسر نخستین امام، که بانویی مسئول و آگاه به شرایط سیاسی – اجتماعی زمانه در نظر آورد ، آیا می توان تصور کرد دختری که در دامان وحی و نبوت پرورش می یابد ، در کنار امامت جای می گیرد ، لقب کوثر را از جانب خدای دریافت می دارد ، در کنار پدر رنج رسالت و هدایت عرب جاهلی را بر دوش می کشد ، و هم پای همسر در صحنه های نبرد حاضر می شود، از آگاهی و آنچه به اشتباه رشادت مردانه لقب یافته است بی بهره باشد ؟ این فاطمه است که هدف خلقت کهکشانها و زمین است ، این فاطمه است که هم نشین کروبیان عالم بالاست، و این فاطمه است که.... دیگر ما را که اسیر خاکیم چه می دانیم که فاطمه کیست و تا کجا پرکشیده است.

در سالهایی که حکومت نوپای اسلامی در مدینه پا می گرفت و آماج تیرهای کینه و عداوت دشمنان ، کافران و یهودیان بود ، و هردم طبل جنگ به صدا در می آمد ، پیامبر با اصحاب راستین خود بی مهابا در نبرد حاضر می شد و جان مبارکش را در صحنه های نبرد به خطر می افکند؛ و در این میان مردی چون سایه همه جا به دنبال پیامبر بود و او کسی نبود جز علی . و فاطمه (س) در این میان که دو عزیزترینش در کارزار در معرض خطرند آیا به خانه نشینی رضایت می دهد ؟ حاشا که فاطمه (س) چنین کند .متاسفانه تاریخ صدر اسلام و به ویژه ایام پس از رحلت پیامبراکرم (ص) آکنده از غرض ورزی ها و نادیده گرفتن های حضور دائمی فاطمه زهرا و علی مرتضی (علیها سلام ) است ، با این حال گزارش هایی از حضور فاطمه زهرا(س) در صحنه های نبرد و پرستاری از مجروحان در دست است.

" در طول 10 سال حكومت پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم) در مدینه 27 یا 28 غزوه و 35 تا 90 سریّه در تاریخ ذكر شده است. گاهى برخى از این مأموریتهاى رزمى به خاطر فاصله زیاد جبهه ها از مدینه، حدود دو یا سه ماه به طول مىانجامید.به تحقیق مىتوان گفت على(علیه السلام)در طول زندگى مشتركش با حضرت زهرا(علیها السلام) بیشتر اوقاتش را در میدانهاى جهاد یا مأموریّتهاى تبلیغى گذراند. در این مدّت، فاطمه(علیها السلام) به یارى خانواده هاى رزمندگان و شهیدان می شتافت و با آنها اظهار همدردى می كرد و گاهى هم، ضمن تشویق زنان امدادگر و آشنا ساختن آنان به وظایف خطیرشان، به مداواى جراحت محارم خویش می پرداخت. در جنگ اُحد، فاطمه(علیها السلام) همراه زنان به اُحد (در شش كیلومترى مدینه) رفت.در این نبرد، رسول خدا(صلى الله علیه وآله وسلم) به شدّت زخمى شد و على(علیه السلام) نیز جراحاتى برداشت. فاطمه(علیها السلام)خون را از چهره پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم) می شست و على(صلى الله علیه وآله وسلم) با سپر خود آب می ریخت.هنگامى كه فاطمه(علیها السلام) مشاهده كرد كه خون بند نمی آید، قطعه حصیرى را سوزانید و خاكستر آن را بر زخم پاشید تا خون بند آمد." نبرد احد تنها حضور فاطمه (س) در جبهه های نبرد نبود بلکه " فاطمه زهرا(علیها السلام) در فتح مكّه نیز حضور داشت." بانو فاطمه زهرا (س) در حجه الوداع شرکت کرد و در نتیجه در مراسم غدیرخم و اعلام جانشینی امیرالمومنین پس از پیامبر حضور داشت . شاید این حضور خود زمینه ای را بر دفاع تام وتمام فاطمه زهرا از خلافت وامامت امیر المومنین و پایفشاری بر حق مسلم ایشان فراهم کرد ؛ آنان که اندکی پس از پیامبراکرم بر ایشان دروغ بستند و احادیث جعلی ایراد کردند، در صورتی که فاطمه زهرا(س)  در غدیر خم حضور نمی داشت به راحتی ادعای وی را نیز باطل می خواندند. دفاع فاطمه زهرا (س) از جانشینی امیرالمومنین دفاع زنی از همسر خویش نیست که دفاع فردی از جامعه اسلامی از امامی است که حق وی نادیده گرفته شده است . دفاع حضرت فاطمه (س) و مبارزه ایشان از امامت علی ابن ابیطالب را نباید تنها در چارچوب خانواده و مناسبات یک زوج دید و بررسی کرد بلکه باید این مبارزه را اولین ندا و نخستین فریاد بر کج اندیشان و فرصت طلبان دانست . زنان مسلمان باید در تمام زمینه ها به این بانوی پاک - که پاکی اش را نه در کنج عزلت و عبادت که درعین حضور در عرصه های پرالتهاب صدر اسلام به دست آورده است – تاسی کنند. در زمان جاهلیت روزی را که دختری به عقد ازدواج مردی در می آمد ، " یوم الاِملاک " می نامیدند که گویای خرید وفروش زن بوده نه تزویج و همسری ، بیانگر شی تلقی شدن زن بوده و نه انسان بودن وی . علاوه بر این " هرگونه عمل منافی عفت و جنایت که مردان در حق زنان مرتکب می شدند جرم محسوب نمی شد ....و عرب ها (از زنده به گور کردن دختران ) به عنوان افتخار و اوج غیرت یاد می کردند ". و این عجب نیست چرا که در جامعه ایی بدوی که برای موضوعی هرچند ناچیز جنگ های خونین قبیله ایی به راه می اندازد ، در فرهنگی که برخاسته از نام ونشان عشیره و حفظ آن است قاعدتاً زنان و دختران که توان اندکی در جنگیدن دارند ودر نظام پدر سالار نامی از خود برجای نمی گذارند ، جایی ندارند . چنین است که پیامبر اکرم در این فرهنگ ابتر خوانده می شود و خداوند در پاسخ به این کفار سوره کوثر را نازل می فرماید . در این فرهنگ برخاسته از عصبیت جاهلی زنان چون غنایم جنگی به تاراج می روند و در صورت مرگ شوهر یا ولی جزء اموال مرد به میراث می رسند . حال خود قضاوت کنید که در چنین فرهنگی تکریم مقام زن ، قائل شدن ارث ، حق انتخاب و آزادی ، دیگر حقوق انسانی برای وی و حضور فعالانه و مفید وی در جامعه تا چه میزان با حیرت و ناباوری روبرو و در صورت اجرای چنین قوانینی با چه میزان مقاومت و عدم پذیرش روبرو خواهد شد . اینها که بر شمرده شد تنها بخشی از ویژگی های دوره جاهلیت اعراب و رفتار آنان با زنان است ، و ریشه کن کردن این فرهنگ و جایگزینی آن با فرهنگ متعالی اسلام  نیازمند زمانی بس دراز بوده است چراکه تغییرات عمیق اجتماعی یک شبه و یکباره رخ نمی دهند و می توان رد پای عمیق این فرهنگ را ، حتی در مدینه الرسول و در زمان حیات رسول مکرم اسلام یافت . علاوه بر این حجاب در خلال آیه 31 از سوره نور ، در مدینه بر مسلمین فرض و واجب شد و در هنگام ازدواج حضرت فاطمه با امیر المومنین هنوز حجاب بر زنان مسلمان واجب نشده بود ، این همه شرایط حضور اجتماعی را برای بانوی معصومه  حضرت فاطمه دشوار می ساخته است ؛ به عبارت دیگر به نظر می رسد که درخواست بانوی گرانقدر اسلام از رسول اکرم برای سپردن کارهای درون منزل به ایشان و فراغت از کارهای بیرون از منزل تنها تاکتیکی برای مقابله با این شرایط و حفظ شان و احترام ایشان بوده است و نه ترجیح ابدی و دائمی  خانه داری و فضیلت بودن آن برای بانوان .

راه حل اینکه نه زن مرد را ببیند نه مرد زن را حفظ حجاب وعفت نگاه زن ومرد است که در قرآن هم به آن اشاره شده است، پس قرآن و اسلام هم با حضور زن درجامعه موافق است وگرنه اگر قرار بود زن فقط در خانه باشد دیگر حجاب معنایی نداشت، قرآن، عفت دختران شعیب را در حال چوپانی و آب دادن به گوسفندان در جمع مردان ، بازگو می کند. عفت مریم را در معبدی که همگان ، چه زن و چه مرد به پرستش می آیند ، می ستاید.

شهید مطهری می فرمایند:لزومی ندارد زن الزاماً به درون خانه رانده شود و پرده نشین باشد بلکه صرفاً باید هر نوع لذت جنسی اختصاص داشته باشد به محیط خانواده، و کانون اجتماع باید پاک و منزّه باشد... بنابراین زن می تواند هر نوع کار از کارهای اجتماعی را عهده دار شود. اسلام نمی‌گوید که زن حق بیرون رفتن از خانه و تحصیل علم و دانش را ندارد‌ ، بلکه علم و دانش را فریضه‌ی مشترک زن و مرد می‌داند ، پس آنچه اسلام با آن مخالف می‌باشد آلوده کردن محیط کار به لذت‌جویی‌های شهوانی و فلج کردن نیروی اجتماع است .اسلام حجاب را برای محدودیت و حبس زن نیاورده، بلکه برای مصونیت او توصیه نموده است زیرا اسلام راضی به حبس و رکود و سرکوبی استعدادهای زن نیست بلکه با رعایت عفاف و حفظ حریم اجازه حضور زن را داده است.

من وقتی این مطلب را با تمام وجودم احساس کردم که عمل جراحی سخت مادرم توسط یک خانم دکتر چادری ومومن انجام گرفت که به لطف خدا ویاری خدا وعنایت خدا و تشخیص به موقع و دقت ودلسوزیی که این خانم در عمل انجام داد همه هستی من مادرم سلامتی خود را دوباره پیدا کرد، اتفاقا قبل از اینکه پیش این خانم دکتر برویم پیش یک آقای دکتر متخصص نیز رفته بودیم ولی اونتوانسته بود بیمای را درست تشخیص بدهد وبا تشخیص غلط داروهای اشتباه تجویز کرده بود و خیلی هم به تشخیص خود مطمئن بود، در حالیکه این خانم دکتر با تجربه وبا ذکاوت در همان لحظه اول بیماری را تشخیص داد و سریعا دستور بستری شدن را داد ، شرایط خطرناک وسختی بود و اگر عمل فقط کمی تاخیر می داشت معلوم نبودکه ..

حالا فرض کند که این خانم درس نمی خواند پزشک نمی شد فوق تخصص نمی گرفت ، جراح نمی شد و فقط درخانه به خدمت غیر مستقیم می پرداخت،

جای او در مطب خالی بود،

جای یک فرد حاذق که بیماری مادر مرا سریع تشخیص دهد خالی بود،

جای یک انسان موثر در جامعه خالی بود،

آیا ما می توانیم زن را فقط در محیط خانه وخدمت غیر مستقیم خلاصه کنیم؟ آیا ما می توانیم به بهانه زن بودن نیمی از نیروی فعال واستعدادهای جامعه را فلج کنیم؟ آیا این ظلم به بشریت نیست؟خلقت انسان اعم از زن ومرد قدرت وتوانایی هر کاری را داردو هیچکس هم حق ندارد جلوی پیشرفت کسی را بگیرد.

منابع :

سایت تبیان بخش دین واندیشه مقالات پیرامون حضرت زهرا سلام الله علیها

کتاب پاسخ های استاد مطهری به نقدهایی بر کتاب مسئله حجاب انتشارات صدرا

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.