• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
ورزش و تندرستی (بازدید: 1383)
چهارشنبه 26/11/1390 - 21:28 -0 تشکر 431856
ورزش و عرفان

از ورزش و تربیت بدنی چه تلقی و برداشتی دارید؟

جمعه 28/11/1390 - 15:45 - 0 تشکر 432551

جهان درون انسان یعنی حقیقت خویشتن خویش دارای امیال فطری می‌باشد که چنان‌چه به کمک نیروها و انگیزه‌های روان و عناصر فکری بیرونی جهت یابد بهترین راه برای شناختن مقصد نهائی و کمال حقیقی انسان است. در نهایت همه آنها انسان را به سوی بی‌نهایت سوق می‌دهد (بی‌نهایتی که خدایش نامند). تأمین چنین خواسته‌ای مسیر نیست مگر ارتباط با سرچشمه علم و قدرت مبدأ مشخص است، لکن مقصد انسان متحرک خود اوست باز یافتن خود. در حقیقت انسان از خود آغاز می‌کند، در خود حرکت می‌کند؛ با به خود می‌رسد. اما این رسیدن به خود مرحله بالاتری از خود آغازین است. انسان به‌عنوان کامل‌ترین و پیچیده‌ترین پدیده جهان مادی حلقه‌ای از زنجیر طبیعت به حساب می‌آید و برای تعادل وجود خود با خویشتن خویش از یک طرف یا طبیعت از طرف دیگر و با مبدأ هستی از جناح دیگر ارتباط منسجمی برقرار می‌نماید. این پیچیدگی جسم و روح و پیدا شدن ارتباط عمیق جسم فیزیکی و روح متافیزیکی به وسیله رابط جان زمانی اندیشه را به خود مشغول کرد که خداوند فرمود موجودی را که خلق کردم از روخ خود در او دمیدم. حقیقت اصیل و پاک انسانی بحث عمیق و گسترده‌ای است

جمعه 28/11/1390 - 15:45 - 0 تشکر 432552

آدمی ارتقاء نمی‌یابد مگر به علم حرکت من واقعی انسان‌ها یعنی همان نیروی شگرف درون که نهان و خفته است بیدار نمی‌گردد مگر به کمک حرکت جسمانی که یکی از آنها و شاید بهترینشان هنر ورزیدن و یا علم ورزش است.

جمعه 28/11/1390 - 15:46 - 0 تشکر 432553

ورزش اشاره (مصدر آن ش) بر نمودن و شدن می‌باشد. مصدری از فعل ورزیدن که در نهایت تعبیر یعنی عمل کردن و در انجام کاری پیاپی بودن و اندیشه کردن و توان جسم را بر شمردن. در فعل امر ورزش یا (بورز) که در نام فاعل آن (ورزیده) و به نام مفعول آن نیز (ورزیده) و به‌صورت نام مرکب گهگاه استعمال می‌شود (کارورز) و یا (کارورزی) ورزش تعبیر کیفی بدن در جهت دگرگونی و تحول فکر بر حاصل زمان می‌باشد. ورزش تغییر فیزیولوژی انرژی انسانی و انشای تن و روان در مجموع برای هم بودن و برای هم زیستن می‌باشد. اگر به معنای عمیق ورزش اندیشه کنیم، خواهیم دید که هنر ورزیدن در زندگی تحولی است که به‌ دو صورت نتیجه دارد. اول تحول درونی و بیرونی برای شخص ورزشکار و ارتقاء جسم و جان و انشای روح و روان از تغییرات انرژی درون. دوم از حاصل تغییر کیفی بدن اندیشه و کمک و یاری رساندن به خلق حادث می‌شود.

جمعه 28/11/1390 - 15:46 - 0 تشکر 432554

انسان اجتماعی در طول شبانه روز مجبور به ارتباط با هم‌نوع خود می‌باشد. این ارتباط اگر در راستای خدمت باشد موجودیت حقیقت اصل و پاک آدمی شکوفا گشته و ظهور مقام جانشینی خدا را پیدا نماید. صفات انسان نتیجه بخش بوده و آدمی خود را، وجود خود را در راستای خدمت به خلق ساری و جاری می‌نماید.
در این مقام ورزشکار صفت پهلوانی به خود می‌گیرد و منزلت رفیع قهرمانی که در درونش آمیزه‌ای از غرور خودپسندی و خوددوستی ایجاد نموده پائین آمده و در رسم و آئین عرفان ورزشی که همانا خدمت به خلق است خود را مستور می‌دارد. قلب دیده بینا می‌‌یابد و شخص به درون اشراف پیدا می‌کرده و وارد حریم معرفت انسانی می‌گردد. این ورود آغاز آئین شکوهمند عرفان است که مطلع آن اخلاق و جوانمردی است که فخر بزرگ آدمیان است.

جمعه 28/11/1390 - 15:47 - 0 تشکر 432555

ورزش کردن و هنر ورزیدن برای هم بودن است، به خاطر هم فداکاری کردن است، میدان محبت را افزودن است، آمده است.

جمعه 28/11/1390 - 15:47 - 0 تشکر 432556

پهلوانان و قهرمانان از آن خود نیستند، بلکه آزاد مردانی هستند که خود را وقف کرده‌اند، تا به مقام رفیع استادی رسیده‌اند. استاد کسی که جسم و روح خود را وقف می‌کند تا دیگران در هنر ورزیدن جاری شوند، استادان پیران طریقت دانائی هستند. استاد مظهر فلسفه اصالت پهلوانی است، استاد حلاوت و صلابت قدرت و راستی و بزرگ منشی است

جمعه 28/11/1390 - 15:47 - 0 تشکر 432557

درود بر آنانی که راه و رسم ستیزه و عرفان و مقام پهلوانی را لمس کرده‌اند و پهنه هنر رزم را جولانگاه قدرت و عظمت و آهنگ اپرای شکوهمند مقام آدمیت دانسته‌اند.
بدان ای استاد پهلوانی در ورای اندیشه ریاضت هنرهای رزمی نهفته است.
مبادا در پیچ و خم این راه اسیر نفس خودپرستی و مقام‌پرستی گردی و از درک مردی و مردانگی عاجز مانده و نفس اماره را پیشه کرده و در تارهای غرور و نخوت اسیر گردی و قدرت‌طلبی را بر خداپرستی و مردم دوستی ترجیح داده که در نهایت ظلم به دنبال دارد و هیچ‌گاه هیچ ظلمی مقام شامخ استادی بر خود نگرفت.
شکوه و جلال زندگی استادی یعنی عرفان و دست یافتن به رنگین کمان عشق و محبت.

سه شنبه 2/12/1390 - 19:53 - 0 تشکر 434315





فلسفه ورزش را می توان به عنوان یکی از شاخه های فلسفه کاربردی هم به نظاره نشست. فلسفه کاربردی قصد دارد میزان کارآمدی آموزه های فلسفی را در حوزه های مختلف چون اخلاق، سیاست، حقوق، اقتصاد، آموزش، ورزش و رسانه بررسی کند.

فلسفه ورزش اشتراکات بسیاری با فلسفه کاربردی دارد و بسیاری آن را ذیل فلسفه کاربردی می گنجاند، یعنی همان طور که فلسفه کاربردی، تحلیل فلسفی همه فنون و علوم از پزشکی و مهندسی گرفته تا حقوق و هنرها و زندگی رایج را مدنظر دارد، فلسفه ورزش هم تحلیل فلسفی ورزش را هدف خود قرار می دهد و توصیه هایی را نیز ارائه می کند.

سه شنبه 2/12/1390 - 19:53 - 0 تشکر 434316

فلسفه ورزش البته نگاهی بی طرفانه نیز نسبت به ورزش دارد، همان طور که مثلاً فلسفه علم نسبت به علم چنین رویه ای را اتخاذ می کند. ممکن است عالمان علوم ورزشی نگاه خاصی به تاریخ ورزش داشته باشند و برای مثال پیشرفت خطی آن را پررنگ کنند، اما فیلسوفان ورزش و ورزش شناسی فلسفی از این پیش فرضهای پرمخاطره و پرمناقشه بری هستند، همان طور که فیلسوف تاریخ برخلاف عالمان تاریخ نه تنها پیش فرضهای علم تاریخ را نمی پذیرد که آنها را موضوع بحث و تحلیل خود قرار می دهد.

شنبه 6/12/1390 - 21:54 - 0 تشکر 435736

ورزش تغییر فیزیولوژی انرژی انسانی و انشای تن و روان در مجموع برای هم بودن و برای هم زیستن می‌باشد. اگر به معنای عمیق ورزش اندیشه کنیم، خواهیم دید که هنر ورزیدن در زندگی تحولی است که به‌ دو صورت نتیجه دارد. اول تحول درونی و بیرونی برای شخص ورزشکار و ارتقاء جسم و جان و انشای روح و روان از تغییرات انرژی درون. دوم از حاصل تغییر کیفی بدن اندیشه و کمک و یاری رساندن به خلق حادث می‌شود.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.