• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن مهدویت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
مهدویت (بازدید: 4293)
سه شنبه 21/3/1387 - 22:54 -0 تشکر 42883
مهدی (عج) ازدیدگاه واقعی اهل سنت

بـــإســـم ربّ الــمــهــدی

قال رسول الله (ص): (( لو لم یبق من الدنیا الا یوم واحد، لطول الله ذلک الیوم ، حتی یخرج رجل من ولدی ، فیملؤها عدلاًو قسطاً کما ملئت جوراً و ظلماً .)) مسند احمد1/99
تنها اختلافی که بین کافـّه مسلمین پیرامون مهدی موعود(عج) وجود دارد،اختلاف در ولادت اوست.اکثریت اهل سنت قائلند ، مهدی (عج) درآخر الزمان ولادت می یابد.لکن شیعه بر این باور است که ایشان در سال 255 هجری قمری درسامرا ولادت یافته اند وپدر بزرگوارشان حضرت عسکری(ع) می باشند.

تعداد روایاتی که پیرامون مهدی موعود (عج) درکتب اهل سنت و شیعه موجود می باشد بر این قراراست:
1.بشارت به ظهور. 657 روایت
2.اوازاهل بیت پیامبرمکرم اسلام(ص)است. 389 روایت
3
.او از اولاد امام حسن عسکری(ع)است. 146 روایت
4.غیبت وعمرطولانی دارد. 409 روایت
5.روایات پیرامون ولادتش. 214 روایت
و......

ابن خلدون و احمد المصری تنها کسانی هستند که تاکنون پیرامون تضعیف روایات مهدویت کوشیده اند که با مقابله شدید علماء اهل تسنن مواجه شده اند.
از جمله رسائلی که در رد ابن خلدون نوشته شده ، رساله ((ابراز الوهم المکنون من کلام ابن خلدون)) می باشد که توسط استادِ ابن خلدون آقای احمد محمد صدیق نوشته شده.

ازجمله کتب اهل سنت پیرامون مهدی صاحب الزمان (عج) :
کتاب((صفة المهدی)) نوشته الحافظ ابو نعیم الاصفهانی.
کتاب((البیان فی اخبار صاحب الزمان))نوشته الکنجی الشافعی.
کتاب((البرهان فی علامات مهدی آخر الزمان))نوشته ملا علی المتقی.
کتاب((اخبار المهدی))نوشته عباد بن یعقوب الرواجنی.
کتاب((العرف الوردی فی اخبار المهدی))نوشته سیوطی.
کتاب((القول المختصر فی علامات المهدی المنتظر))نوشته ابن حجر.
کتاب((عقد الورد فی اخبار الامام المنتظر))نوشته شیخ جمال الدین الدمشقی.

اشاره ای به مقابله علماء اهل سنت با نظریه ابن خلدون ومخالفین مهدویت :
((مشکل،مشکلِ یک یا دو حدیث یا دو روایت نیست.بلکه مجموعه ای از احادیث است.....چرا باید این تعداد روایت را رد کنیم ؟ آیا همه این روایات فاسدند ؟ اگر چنین چیزی باشد باید کلا پایه دین و شریعت از بین رود . چرا که نتیجه اش شک وظن فاسد به سایر روایات وارده ازجانب نبی اکرم (ص) است.....هنگامی که ما دقت نظر در ظهور مهدی داشته باشیم ، حرج و مانعی از قبول آن یا حداقل عدم رفض وعدم رد آن نداریم . چرا که ادله فراوانی پیرامون این مساله از ناقلین معتبر وجود دارد که بسیاری از آنها در کتب صحیح مسلم و بخاری موجودند. و........ .))

خدا را جدی بگیرید .          امام زمانتان را جدی بگیرید .         در امورتان جدی باشید .

*انجمن معارف به دنبال بهترین هاست*
*اگر یکی از بهترین هایید*
*همین الآن کلیک کنید*

پنج شنبه 12/5/1391 - 23:42 - 0 تشکر 489212

طرح شبهه:

ابن تیمیه حرانى در منهاج السنة ، پیرامون حضرت مهدى عجل الله تعالى فرجه الشریف مى‌نویسد:

قد ذكر محمد بن جریر الطبری وعبد الباقی بن قانع وغیرهما من أهل العلم بالأنساب والتواریخ أن الحسن بن علی العسكری لم یكن له نسل ولا عقب والإمامیة الذین یزعمون أنه كان له ولد یدعون أنه دخل السرداب بسامرا وهو صغیر منهم من قال عمرة سنتان ومنهم من قال ثلاث ومنهم من قال خمس سنین... .

محمد بن جریر طبرى و عبد الباقى بن قانع و دیگر دانشمندان علم انساب و تاریخ گفته‌اند كه [امام] حسن بن على عسكرى [علیه السلام] فرزندى نداشته است؛ اما امامیه خیال مى كنند كه او داراى فرزند بوده و مدعى هستند كه او داخل سرداب سامرا شده؛ در حالى كه خردسال بوده . برخى از شیعیان گفته‌اند كه او دو ساله داشته، بعضى سه سال و عده‌اى دیگر گفته‌اند كه پنج سال داشته است.

ابن تیمیه الحرانی الحنبلی، ابوالعباس أحمد عبد الحلیم (متوفاى 728 هـ)، منهاج السنة النبویة، ج4، ص87، تحقیق: د. محمد رشاد سالم، ناشر: مؤسسة قرطبة، الطبعة: الأولى، 1406هـ.

احسان الهى ظهیر نیز در كتاب الشیعة وأهل البیت همین سخن ابن تیمیه را تكرار كرده و مى‌گوید:

من أكاذیب الشیعة على اهل البیت انهم نسبوا الیهم الأقوال والروایات التی تنبیء بخروج القائم من اولاد الحسن العسكری الذی لم یولد له مطلقا ...

از دروغ‌هاى شیعه بر اهل بیت [علیهم السلام] این است كه به آن‌ها سخان و روایاتى را نسبت مى‌دهند مبنى بر خروج قائم از فرزندان حسن عسكرى [علیه السلام] ؛ در حالى كه او هرگز فرزندى نداشته است.

الشیعة وأهل البیت، ص244 .

بقیه وهابى‌ها همچون: احمد محمود صبحى در كتاب نظریة الإمامة، ص409، دكتر قفارى در اصول مذهب الشیعه، ج1، ص451 نیز همین مطالب را تكرار كرده‌اند.
نقد و بررسی:

متأسفانه وهابى‌ها و سركرده آن‌ها ابن تیمیه، براى زیر سؤال بردن عقائد شیعه به هر عملى؛ حتى بستن دروغ به علماى خودشان نیز متوسل مى‌شوند .

این مطلبى كه ابن تیمیه از طبرى نقل كرده اصلا از اول تا آخر كتاب تاریخ طبرى یافت نمى‌شود و اصلا كلمه «العسكری» فقط یكبار در این كتاب در ج5، ص368 در باره «إبراهیم بن مهران النصرانى العسكری» آمده و جمله « نسل ولا عقب» اصلا در كل این كتاب نیامده است.

محمد رشاد سالم محقق كتاب منهاج السنة، كه متوجه این اشكال بوده و نتوانسته این مطلب را در تاریخ طبرى پیدا كند، تلاش كرده است كه به نحوى براى این سخن ابن  تیمیه مصدرى پیدا نماید؛ اما او هم دچار اشتباه شده است .

وى مى‌گوید كه این جمله در كتاب صلة التاریخ الطبرى، (تكمله تاریخ طبری) آمده ؛ در حالى كه این مطلب حتى در این كتاب نیز نیامده است و ایشان مطلب دیگرى را با مطلب مورد نظر ابن تیمیه اشتباه گرفته است .

حقیقت مطلب این است كه در كتاب صلة تاریخ الطبرى ، جمله «لم یعقب الحسن» آمده ؛ اما هیچ ارتباطى به امام عسكرى و حضرت حجت عجل الله تعالى فرجه الشریف ندارد؛ بلكه  قضیه به این شكل است كه :

در زمان مقتدر عباسى ، شخص به دربار مقتدر عباسى مى‌آید و مى‌گوید كه كار  مهمى با مقتدر دارم و اگر به زودى به گوش او نرسانم ، اتفاقات ناگوارى خواهد افتاد .

بعد وقتى پیش مقتدر مى‌رود مطالبى از گذشته و آینده مطرح مى‌‌كند . از ایشان سؤال مى‌شود كه شما كى هستی؟ مى‌گوید : من محمد بن حسن بن على بن موسى بن جعفر الرضا هستم . یعنى من نوه امام رضا هستم از فرزند او حسن . بعد مقتدر دستور مى‌دهد كه افرادى از آل ابو ‌طالب را بیاورند تا صحت گفته‌هاى او را تأیید كنند.

شخصى به نام ابن طومار از آل ابو طالب در تكذیب گفته‌هاى این شخص مى‌گوید:

لم یعقب الحسن .

حسن (فرزند امام رضا علیه السلام) ، اصلا فرزندى نداشته است .

متأسفانه رشاد سالم محقق كتاب منهاج السنة دقت لازم را نكرده و خیال كرده است كه این «حسن» همان امام حسن عسكرى علیه السلام است؛ در حالى كه منظور حسن بن على بن موسى الرضا علیهما السلام است و هیچ ربطى به امام عسكرى و حضرت حجت علیهما السلام ندارد .

جالب این است كه همین شخص كه ادعا مى‌كرد نوه امام رضا علیه السلام است، رسوا مى‌شود و در نهایت مشخص مى‌شود كه او به دروغ خود را به اهل بیت علیهم السلام نسبت داده است و فرزند شخصى به نام ابن الضبعى است و حتى پدر او را پیدا مى‌كنند و سپس به پاى مقتدر مى‌افتند و البته مقتدر نیز مجازات سختى براى او در نظر مى‌گیرد و در روز ترویه او را در میان مردم مى چرخانند و رسوایش مى‌كنند و سپس به زندان مى‌اندازند.

از این گذشته كتاب صلة تاریخ الطبرى نوشته خود طبرى نیست؛ بلكه نوشته شخص مجهولى به نام عریب بن سعد القرطبى متوفاى 369هـ است كه در هیچ یك از كتاب‌هاى تراجم اهل سنت، شرح حالى براى او ذكر نشده است.

تنها خیر الدین زركلى از علماى وهابى در كتاب الأعلام ، شرح حال كوتاهى از او ذكر كرده است :

عریب بن سعد القرطبی : طبیب مؤرخ من أهل قرطبة . من أصل نصرانی (اسبانیولی) أسلم آباؤه واستعربوا وعرفوا ببنی التركی . استعمله الناصر (سنة 331) على كورة أشونة . واستكتبه المستنصر (الحكم) وارتفعت منزلته عند الحاجب المصور (أبی عامر) فسماه " خازن السلاح " واختصر " تاریخ الطبری " وأضاف إلیه أخبار إفریقیة والأندلس ، فسمی " صلة تاریخ الطبری.

عریب بن سعد قرطبى، پزشك و مورخ اهل قرطبه اصالتا نصرانى بوده است، پدران او اسلام آوردند و عربى آموختند و به «بنى تركی» مشهور شدند . ناصر (متوفای331هـ) او را فرماندار بخش اشنونه كرد و مستنصر او را كاتب خود قرار داد و مقام و منزت او را پیش حاجب نقاش أبى عامر بالا برد و «خازن السلاح» نامیده شد. او تاریخ طبرى را تلخیص كرده و اخبار آفریقا و اندلس را به آن افزوده است و نام كتاب را «صلة تاریخ الطبری» گذاشته است .

الزركلی ، خیر الدین (متوفای 1410هـ)، الأعلام قاموس تراجم لأشهر الرجال والنساء من العرب والمستعربین والمستشرقین ، ج4، ص 227، ناشر: دار العلم للملایین ـ بیروت، الطبعة: الخامسة، 1980م

اما عبد الباقى بن قانع اموى كه ابن تیمیه سخن او را نیز نقل كرده و مدعى شده كه او گفته امام حسن عسكرى فرزندى نداشته است:

متأسفانه ابن تیمیه هیچ سند و مدركى براى این نقل خودش نیاورده است تا ببنیم كه آیا ایشان چنین مطلبى را گفته یا همانند نقل قول از طبرى نسبت دروغ به او داده شده است.

بقیه وهابى‌ها نیز كه همین مطلب ابن تیمیه را تكرار كرده‌اند، هیچكدام نتوانسته‌اند در این پنچ قرن بعد از ابن تیمیه سند و مدركى براى اثبات این نسبت به عبد الباقى بن قانع پیدا كنند و متأسفانه همگى با اعتمادى كه به این تیمیه داشته‌اند، بدون ذكر سند، این مطلب را مسلّم تصور كرده‌اند.

ما فرض را بر این مى‌گیریم كه عبد الباقى بن قانع این سخن را گفته باشد، آیا سخن شخصى مثل او كه بزرگان اهل سنت او را تضعیف كرده‌اند مى‌تواند براى اثبات مطلبى با این درجه از اهمیت، حجت باشد؟

شمس الدین ذهبى در سیر اعلام النبلاء در شرح حال او مى‌نویسد:

قال البرقانی البغدادیون یوثقونه وهو عندی ضعیف

وقال الدارقطنی كان یحفظ ولكنه یخطىء ویصر.

وروى الخطیب عن الأزهری عن أبی الحسن بن الفرات قال كان ابن قانع قد حدث به اختلاط قبل موته بنحو من سنتین فتركنا السماع منه وسمع منه قوم فی اختلاطه.

برقانى، گفته است كه بغدادى‌ها او را توثیق كرده‌اند؛ ولى از دیدگاه من او ضعیف است، دار قطنى گفته: او روایات را حفظ مى‌كرد؛ ولى اشتباه مى‌كرد و بر خطایش اصرار مى‌ورزید (البته شاید جمله «یخطیء و یصر» غلط چاپى و اصل مطب «یخطیء و یصیب» باشد كه به معناى «گاهى خطا مى‌كرد و گاهى درست مى‌گفت» مى‌شود). خطیب بغدادى از از ازهرى از أبو الحسن بن فرات نقل كرده است كه براى ابن قانع نقل كرده‌اند كه دو سال قبل از مرگش دیوانه شده بود؛ پس من شنیدن روایت از او را رها كردم؛ چرا كه عده‌اى در زمان دیوانه‌گى‌اش  از او روایت شنیده‌اند.

الذهبی الشافعی، شمس الدین ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى 748 هـ)، سیر أعلام النبلاء، ج15، ص527، تحقیق: شعیب الأرنؤوط، محمد نعیم العرقسوسی، ناشر: مؤسسة الرسالة - بیروت، الطبعة: التاسعة، 1413هـ.

بنابراین، حتى اگر او چنین مطلبى را نیز گفته باشد، با توجه به تضعیفاتى كه در باره او نقل شده است، نمى‌شود به سخنان او استناد كرد .
اعتراف بزرگان اهل سنت به ولادت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف:

بسیارى از بزرگان و اندیشمندان اهل سنت از گذشته تا امروز، به ولادت حضرت مهدى عجل الله تعالى فرجه الشریف اعتراف كرده‌اند و به صراحت گفته‌اند كه آن حضرت در 15 شعبان سال 255هـ در شهر سامرا به دنیا آمده است كه ما به نام چند نفر از آن‌ها اشاره خواهیم كرد، دوستان عزیز مى‌توانند در این باره به كتاب الإصالة المهدویة، نوشته جناب آقاى فقیه ایمان مراجعه كنند، ایشان در این كتاب نام 112 نفر از علماى اهل سنت را مى برد كه به تولد امام زمان  تصریح كرده‌اند .
1.    شمس الدین الذهبی (متوفای748هـ)

شمس الدین ذهبى، دانشمند برتر علم تراجم و رجال اهل سنت، در چند كتاب خود به ولادت آن حضرت تصریح كرده است. وى در كتاب العبر فى اخبار من غبر مى‌نویسد:

وفیها [سنة 256 ه‍] محمد بن الحسن العسكری بن علی الهادی محمد الجواد بن علی الرضا بن موسى الكاظم بن جعفر الصادق العلوی الحسینی أبو القاسم الذی تلقبه الرافضة الخلف الحجة وتلقبه بالمهدی وبالمنتظر وتلقبه بصاحب الزمان وهو خاتمة الاثنى عشر... .

در سال 255هـ م ح م د بن الحسن العسكرى [علیهما السلام] به دنیا آمد، رافضى‌ها او را خلف ، حجت، مهدى ، منتظر و صاحب الزمان لقب داده‌اند، او آخرین امام از امامان دوازدگانه است .

الذهبی الشافعی، شمس الدین ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى 748 هـ)، العبر فی خبر من غبر، ج2، ص37، تحقیق: د. صلاح الدین المنجد، ناشر: مطبعة حكومة الكویت - الكویت، الطبعة: الثانی، 1984.

و در تاریخ الإسلام سال وفات آن حضرت را 258 یا 256 دانسته و مى‌گوید:

أبو محمد الهاشمی الحسینی أحد أئمة الشیعة الذین تدعی الشیعة عصمتهم . ویقال له الحسن العسكری لكونه سكن سامراء ، فإنها یقال لها العسكر . وهو والد منتظر الرافضة...

وأما ابنه محمد بن الحسن الذی یدعوه الرافضة القائم الخلف الحجة ، فولد سنة ثمان وخمسین ، وقیل : سنة ست وخمسین . عاش بعد أبیه سنتین ثم عدم ، ولم یعلم كیف مات . وأمه أم ولد .

ابو محمد هاشمى حسینى، یكى از ائمه شیعه است كه آن‌ها اعتقاد به عصمت آنان دارند و به او حسن عسكرى مى‌گویند؛ چون در سامرا ساكن بوده و به سامرا «عسكر» مى‌گویند، او (امام عسكری) پدر همان كسى است كه رافضه منتظر او  هستند... .

اما فرزندش م ح م د بن الحسن كه رافضى‌ها او را قائم، خلف و حجت مى‌نامند، در سال 258 به دنیا آمده است، برخى گفته‌اند كه در سال 256 به دنیا آمده و دو سال بعد از پدرش زنده بوده و سپس از دنیا رفته است؛ اما مشخص نیست كه چگونه وفات كرده است، مادر او كنیز بوده است .

الذهبی الشافعی، شمس الدین ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى 748 هـ)، تاریخ الإسلام ووفیات المشاهیر والأعلام، ج19، ص113، تحقیق د. عمر عبد السلام تدمرى، ناشر: دار الكتاب العربی - لبنان/ بیروت، الطبعة: الأولى، 1407هـ - 1987م.

آن چه براى ما مهم است، این است كه ثابت شود آن حضرت به دنیا آمده؛ اما این از دنیا رفته‌اند یا خیر، در مقاله جداگانه نقد و بطلان سخن ذهبى روشن خواهد شد .

و در كتاب سیر أعلام النبلاء مى‌گوید:

المنتظر الشریف أبو القاسم محمد بن الحسن العسكری بن علی الهادی ابن محمد الجواد بن علی الرضى بن موسى الكاظم بن جعفر الصادق بن محمد الباقر بن زین العابدین بن علی بن الحسین الشهید بن الامام علی بن أبی طالب العلوی الحسینی خاتمة الاثنی عشر سیدا الذین تدعی الامامیة عصمتهم... .

منتظر شریف، ابو القاسم م ح م د بن الحسن العسكرى .... آخرین امام از ائمه دوازدگانه است كه شیعیان اعتقاد به عصمت آنان دارند.

الذهبی الشافعی، شمس الدین ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى 748 هـ)، سیر أعلام النبلاء، ج13، ص119، تحقیق: شعیب الأرنؤوط، محمد نعیم العرقسوسی، ناشر: مؤسسة الرسالة - بیروت، الطبعة: التاسعة، 1413هـ.
2.    فخر الدین الرازی (متوفای604هـ)

فخر الدین رازى، مفسر نامدار اهل سنت در باره امام عسكرى علیه السلام و فرزندان آن حضرت مى‌نویسد:

أما الحسن العسكری الإمام (ع) فله إبنان وبنتان ، أما الإبنان فأحدهما صاحب الزمان عجل الله فرجه الشریف ، والثانی موسى درج فی حیاة أبیه وأم البنتان ففاطمة درجت فی حیاة أبیها ، وأم موسى درجت أیضاًً.

اما امام حسن عسكرى علیه السلام، داراى دو پسر و دو دختر بود، اما پسران آن حضرت؛ پس یكى از آن‌ها صاحب الزمان عجل الله تعالى فرجه الشریف است و دومى موسى است كه در زمان زندگى امام عسكرى از دنیا رفت. اما دختران ایشان و همچنین مادر موسى در زمان حیات امام عسكرى از دنیا رفته‌اند.

الرازی الشافعی، فخر الدین محمد بن عمر التمیمی (متوفاى604هـ)، الشجرة المباركة فی أنساب الطالبیة، ص78 ـ 79 .


3.    ابن حجر هیثمی (متوفای973هـ)

ابن حجر هیثمى در كتاب الصواعق المحرقه كه آن را علیه شیعه نوشته است، اعتراف مى‌كند كه امام عسكرى فرزندى به نام ابو القاسم الحجة داشته است:

ولم یخلف غیر ولده أبی القاسم محمد الحجة ، وعمره عند وفاة أبیه خمس سنین ، لكن أتاه الله فیها الحكمة ، ویسمى القائم المنتظر... .

امام عسكرى علیه السلام فرزندى غیر از ابو القاسم م ح م د حجت نداشته است كه عمر آن حضرت در زمان وفات پدرش پنج سال بوده است؛ ولى خداوند به او حكمت آموخت و قائم منتظر نامیده شده است.

الهیثمی، ابوالعباس أحمد بن محمد بن علی ابن حجر (متوفاى973هـ)، الصواعق المحرقة علی أهل الرفض والضلال والزندقة، ج2، ص601، تحقیق عبد الرحمن بن عبد الله التركی - كامل محمد الخراط، ناشر: مؤسسة الرسالة - لبنان، الطبعة: الأولى، 1417هـ - 1997م.
4.    ابن اثیر الجزری (متوفای630هـ)

وفیها توفی الحسن بن علی بن محمد بن علی بن موسى بن جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن علی بن أبی طالب (ع) ، وهو أبو محمد العلوی العسكری ، وهو أحد الأئمة الإثنی عشر على مذهب الإمامیة ، وهو والد محمد الذی یعتقدونه المنتظر بسرداب سامرا ، وكان مولده سنة إثنتین وثلاثین ومائتین.

در سال 260هـ حسن بن على ... علیهم السلام از دنیا رفت، او ابو محمد علوى عسكرى و پدر یكى از ائمه دوازدگانه بر مبناى اعتقاد شیعه است، او پدر م ح م د است كه شیعیان اعتقاد دارند او منتظر و در سرداب سامرا است . امام عسكرى در سال 232 به دنیا آمده است .

ابن أثیر الجزری، عز الدین بن الأثیر أبی الحسن علی بن محمد (متوفاى630هـ) الكامل فی التاریخ، ج6 ص249 ـ 250، تحقیق عبد الله القاضی، ناشر: دار الكتب العلمیة - بیروت، الطبعة الثانیة، 1415هـ.

البته بحث غیبت حضرت حجت علیه السلام در سامراه و غایب شدن آن حضرت در سرداب، در مقاله جداگانه‌اى بررسى و ثابت خواهد شد كه این مطلب تهمتى است به شیعیان و شیعیان اعتقاد به غیبت حضرت مهدى عج الله تعالى فرجه الشریف در سرداب سامرا ندارند.
5.    شمس الدین ابن خلكان (متوفای681هـ)

ابن خلكان، هر چند كه به ولادت حضرت مهدى عجل الله تعالى فرجه الشریف تصریح مى‌كند؛ اما او نیز همانند برخى  دیگر از علماى اهل سنت، با چشمان بسته  و بدون تحقیق به شیعیان اتهام مى‌زند كه آن‌ها اعتقاد دارند امام زمان در سراب غائب شده و شیعیان منتظر ظهور او از سرداب هستند:

562 أبو القاسم المنتظر :

أبو القاسم محمد بن الحسن العسكری بن علی الهادی بن محمد الجواد المذكور قبله ثانی عشر الأئمة الاثنی عشر على اعتقاد الامامیة المعروف بالحجة وهو الذی تزعم الشیعة أنه المنتظر والقائم والمهدی وهو صاحب السرداب عندهم وأقاویلهم فیه كثیرة وهم ینتظرون ظهوره فی آخر الزمان من السرداب بسر من رأى

كانت ولادته یوم الجمعة منتصف شعبان سنة خمس وخمسین ومائتین ولما توفی أبوه وقد سبق ذكره كان عمره خمس سنین واسم امه خمط وقیل نرجس والشیعة یقولون إنه دخل السرداب فی دار أبیه وامه تنظر إلیه فلم یعد یخرج إلیها وذلك فی سنة خمس وستین ومائتین وعمره یومئذ تسع سنین.

ابو القاسم م ح م د بن الحسن العسكرى ... امام دوازدهم بر اساس اعتقاد شیعه است كه به حجت مشهور است و شیعیان خیال مى‌كنند كه او منتظر، قائم و مهدى و صاحب سرداب است . سخنان شیعه در باره آن حضرت زیاد است و آن‌ها منتظرند كه ایشان در آخر الزمان از سرداب ظهور كند .

ولادت ایشان در روز جمعه نیمه شعبان سال 255هـ است،‌ وقتى پدرش از دنیا رفت، او پنج ساله بود، اسم مادرش خمط بوده، برخى گفته‌اند نرجس بوده است . شیعیان اعتقاد دارند كه او داخل سرداب پدرش شده و در حالى كه مادرش به سوى نگاه مى‌كرده غائب شده و دیگر از سرداب برنگشته است و این اتفاق در سال 265هـ رخ داده كه ایشان در آن زمان 9 ساله بوده‌اند.

إبن خلكان، ابوالعباس شمس الدین أحمد بن محمد بن أبی بكر (متوفاى681هـ)، وفیات الأعیان و انباء أبناء الزمان، ج4، ص176، تحقیق احسان عباس، ناشر: دار الثقافة - لبنان.
6.    صلاح الدین الصفدی (متوفای764هـ)

صلاح الدین صفدى، یكى دیگر از نامداران اهل سنت در باره حضرت مهدى علیه السلام مى‌نویسد:

الحجة المنتظر محمد بن الحسن العسكری بن على الهادی ابن محمد الجواد بن علی الرضا بن موسى الكاظم بن محمد الباقر بن زین العابدین على بن الحسین بن علی بن أبی طالب رضى الله عنهم الحجة المنتظر ثانی شعر الأیمة الأثنی عشر هو الذی تزعم الشیعة انه المنتظر القائم المهدی وهو صاحب السرداب عندهم وأقاویلهم فیه كثیرة ینتظرون ظهوره آخر الزمان من السرداب بسر من رأى ولهم إلى حین تعلیق هذا التاریخ أربع مائة وسبعة وسبعین سنة ینتظرونه ولم یخرج ولد نصف شعبان سنة خمس وخمسین.

حجت منتظر م ح م د بن الحسن العسكرى .... دوازدهمین امام از ائمه دوازدگانه شیعه است كه آن‌ها خیال مى‌كنند او منتظر، قائم و مهدى و صاحب سرداب است ... شیعیان تا این تاریخ، 477 سال است كه منتظر او هستند... آن حضرت در نیمه شعبان سال 255هـ به دنیا آمده است .

الصفدی، صلاح الدین خلیل بن أیبك (متوفاى764هـ)، الوافی بالوفیات، ج2، ص249، تحقیق أحمد الأرناؤوط وتركی مصطفى، ناشر: دار إحیاء التراث - بیروت - 1420هـ- 2000م.
7.    سبط بن الجوزی (متوفای654هـ)

سبط بن جوزى، نوه دخترى ابو الفرج أبن الجوزى كه روزگارى حنبلى مذهب بوده و سپس به مذهب حنفى روى آورده است، در باره امام دوازدهم شیعیان مى‌گوید:

محمد بن الحسن بن علی بن محمد بن علی بن موسى بن جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن علی بن أبی طالب ، وكنیته أبو عبد الله وأبو القاسم وهو الخلف الحجة صاحب الزمان القائم والمنتظر والتالی وهو آخر الأئمة ، وقال : ویقال له ذو الإسمین محمد وأبو القاسم قالوا : أمه أم ولد یقال لها : صقیل.

م ح م د بن الحسن بن على ... كنیه آن حضرت ابوعبد الله و ابو القاسم است، او جانشین و حجت، صاحب الزمان، قائم و منتظر و آخرین امام است. گفته‌اند كه آن حضرت دو اسم دارد: 1. م ح م د ؛ 2 . ابوالقاسم . گفته‌اند كه مادر او كنیزى به نام صقیل بوده است .

سبط بن الجوزی الحنفی، شمس الدین أبوالمظفر یوسف بن فرغلی بن عبد الله البغدادی (متوفاى654هـ)، تذكرة الخواص، ص204، ناشر: مؤسسة أهل البیت ـ بیروت، 1401هـ ـ 1981م.
8.    خیر الدین زركلی (متوفای1410هـ)

خیر الدین زركلى، از دانشمندان معاصر وهابى در باره حضرت حجت عجل الله تعالى فرجه الشریف مى‌نویسد:

محمد بن الحسن العسكری الخالص بن علی الهادی أبو القاسم ، آخر الأئمة الإثنی عشر عند الإمامیة ، وهو المعروف عندهم بالمهدی ، وصاحب الزمان ، والمنتظر ، والحجة وصاحب السرداب ، ولد فی سامراء ، ومات أبوه وله من العمر نحو خمس سنین ، ولما بلغ التاسعة أو العاشرة أو التاسعة عشر دخل سرداباً فی دار أبیه ولم یخرج منه .

م ح م د بن الحسن العسكرى ... آخرین امام از ائمه دوازدگانه از دیدگاه شیعه و در نزد آن‌ها مشهور به مهدى، صاحب الزمان، منتظر، حجت و صاحب سرداب است . در شهر سامرا به دنیا آمده و پدرش در زمانى از  دنیا رفته كه ایشان پنج ساله بوده‌اند، در سن 9 سالگى، یا ده سالگى یا 19 سالگى وارد سردابى در خانه پدرش شده و از آن خارج نشده است.

وى سپس سخن ابن خلكان را مبنى بر غیبت در سرداب سامرا و خروج از آن را نقل و رد مى‌كند:

قال إبن خلكان : والشیعة ینتظرون خروجه فی آخر الزمإن من السرداب بسر من رأى. إن الشیعة لا تنتظر خروج الإمام المصلح من السرداب فی سامراء وإنما تنتظر خروجه من بیت الله الحرام ، وقد أشرنا إلى ذلك ودللنا علیه فی كثیر من بحوث هذا الكتاب.

ابن خلكان گفته: شیعیان منتظر خروج آن حضرت در آخر الزمان از سردابى در سامرا هستند؛ در حالى كه شیعیان منتظر خروج این امام مصلح از سرداب سامرا نیستند؛ بلكه منتظر خروج او از بیت الله الحرام هستند كه ما به این مطلب اشاره كرده‌ایم و در بسیارى از مباحث این كتاب به آن استدلال كرده‌ایم .

خیر الدین الزركلی (متوفای1410هـ)، الأعلام قاموس تراجم لأشهر الرجال والنساء من العرب والمستعربین والمستشرقین ، ج6، ص80، ناشر: دار العلم للملایین ـ بیروت، الطبعة: الخامسة، 1980م
9.    عاصمی مكی (متوفای1111هـ)

عاصمى مكى از علماى شافعى مذهب است در باره ولادت آن حضرت مى‌نویسد:

الإمام الحسن العسكری بن على الهادی ... ولده محمدا أوحده وهو الإمام محمد المهدی بن الحسن العسكری بن على التقی بن محمد الجواد ابن على الرضا بن موسى الكاظم بن جعفر الصادق بن محمد الباقر بن على زین العابدین بن الحسین بن على بن أبی طالب رضی الله تعالى عنهم أجمعین.

ولد یوم الجمعة منتصف شعبان سنة خمس وخمسین ومائتین وقیل سنة ست وهو الصحیح أمه أم ولد اسمها أصقیل وقیل سوسن وقیل نرجس كنیته أبو القاسم ألقابه الحجة والخلف الصالح والقائم والمنتظر وصاحب الزمان والمهدی وهو أشهرها صفته شاب مربوع القامة حسن الوجه والشعر أقنى الأنف أجلى الجبهة ولما توفی أبوه كان عمره خمس سنین.

تنها فرزند امام حسن عسكرى، همان امام م ح م د بن الحسن العسكرى است كه در روز جمعه نیمه شعبان سال 255هـ و برخى گفته‌اند در سال 256هـ كه همین دیدگاه صحیح است، به دنیا آمده است. مادر كنیزى به نام أصیقل بوده ، برخى سوسن و دیگرى نرجس گفته‌اند . كنیه آن حضرت ابو القاسم و القابش، حجت، خلف، صالح، قائم، منتظر، صاحب الزمان و مشهورترین لقب آن حضرت مهدى است . از ویژگى‌هاى ایشان این است كه او جوانى است با قامت متوسط، صورت و موى زیبا، بینى باریك و پیشانى باز .

العاصمی المكی، عبد الملك بن حسین بن عبد الملك الشافعی (متوفاى1111هـ)، سمط النجوم العوالی فی أنباء الأوائل والتوالی، ج4، ص150، تحقیق: عادل أحمد عبد الموجود- علی محمد معوض، ناشر: دار الكتب العلمیة.
10.                      ابومحمد یافعی (متوفای768هـ)

وفیها وقیل فی سنة ستین توفى الشریف العسكرى الحسن بن على بن محمد ابن على بن موسى الرضى بن جعفر الصادق بن محمد الباقر بن على زین العابدین ابن الحسین بن على بن ابى طالب رضى الله تعالى عنهم أحد الائمة الاثنى عشر على اعتقاد الامامیة وهو والد المنتظر صاحب السرداب.

در سال 260هـ امام حسن عسكرى علیه السلام كه یكى از ائمه دوازدگانه بنابر اعتقاد شیعه است، از دنیا رفت، او پدر منتظر صاحب سرداب است .

الیافعی، ابومحمد عبد الله بن أسعد بن علی بن سلیمان (متوفاى768هـ)، مرآة الجنان وعبرة الیقظان، ج2، ص107، ناشر: دار الكتاب الإسلامی - القاهرة - 1413هـ - 1993م.
11.                      ابن الوردی (متوفای749هـ)

ولد محمد بن الحسن الخالص سنة خمس وخمسین ومائتین ، ویزعم الشیعة أنه دخل السرداب فی دار أبیه ب‍ (سر من رأى) وأمه تنظر إلیه فلم یعد إلیها ، وكان عمره تسع سنین ، وذلك فی سنة مائتین وخمس وستین ، على خلاف.

م ح م د بن الحسن العسكرى در سال 255هـ به دنیا آمد و شیعیان خیال مى‌كنند كه داخل سردابى در خانه پدرش در سامرا شده، مادرش منتظر آمدن او بوده؛ ولى او برنگشته است؛ در حالى كه در آن زمان 9 ساله بوده است و این قضیه در سال 265هـ اتفاق افتاده است .

إبن الوردی - تاریخ إبن الوردی - فی ذیل تتمة المختصر
12.                      ابن صباغ المالكی (متوفای855هـ)

ولد أبو القاسم محمد الحجه بن الحسن الخالص بسر من رأى لیلة النصف من شعبان سنة 255 للهجره ، وأما نسبه أباً وأماً فهو أبو القاسم محمد الحجه بن الحسن الخالص بن علی الهادی بن محمد الجواد بن علی الرضا بن موسى الكاظم بن جعفر الصادق بن محمد الباقر بن علی زین العابدین بن الحسین بن علی بن أبی طالب (ع) ، وأما أمه فأم ولد یقال لها : نرجس خیر أمة ، وقیل : إسمها غیر ذلك ، وأما كنیته فأبو القاسم ، وأما لقبه فالحجه والمهدی والخلف الصالح والقائم المنتظر وصاحب الزمان وأشهرها المهدی.

ابو القاسم م ح م د الحجة بن الحسن ، در نیمه شعبان 255هـ در سامرا به دنیا آمد، پدرش امام حسن عسكرى فرزند على الهادى .... است و مادرش كنیزى به نام نرجس برترین كنیز بوده است. دیگران اسم‌هاى دیگرى براى مادر آن حضرت ذكر كرده‌اند. كنیه ایشان ابو القاسم و القابى  همچون: حجت، مهدى، خلف، صالح، قائم،‌ منتظر و صاحب الزمان دارد كه مشهورترین لقب آن حضرت مهدى است.

ابن صباغ المالكی المكی ، علی بن محمد بن أحمد (متوفای855هـ) الفصول المهمة فی معرفة الأئمة، ج2، ص682، تحقیق: سامی الغریری ، ناشر: دار الحدیث ـ قم، 1380ش.

البته بزرگان دیگرى همچون قندوزى حنفى، عبد الحلیم جندى، سید ابو الحسن یمانى، شمس الدین ابن طولون، كمال الدین الشامى، علامه مولوى هندى،‌ علامه عثمان العثمانى، علامه حمداوى و ... نیز ولادت حضرت مهدى عجل الله تعالى فرجه الشریف را نقل كرده‌اند؛ هرچند كه هیچكدام از آن‌ها ایشان را با عنوان همان مهدى كه پیامبر وعده‌اش را داده و فرموده است كه : «زمین را پر از عدل و  داد خواه كرد» نپذیرفته‌اند؛ اما ما از نقل این اقوال مى‌خواستیم جواب ابن تیمیه را داده باشیم كه ادعا مى‌كرد، امام عسكرى علیه السلام در حالى از دنیا رفته كه هیچ نسلى از او بر جاى نمانده است .
نتیجه:

اولا: آن چه ابن تیمیه از طبرى و عبد الباقى ابن قانع نقل كرده است كه امام عسكرى بدون نسل و فرزند از دنیا رفته،‌ دروغى است محض، در كتاب‌هاى آن‌ها چنین مطلبى یافت نمى‌شود؛

ثانیا: بر فرض كه این دو نفر این مطلب را گفته باشند، بى اطلاعى خود آنان را ثابت مى‌كنند؛ چرا كه ده‌ها نفر از برترین دانشمندان تاریخ اهل سنت به ولادت حضرت حضرت حجت علیه السلام  تصریح كرده و تاریخ تولد آن حضرت را مشخص كرده‌اند.

مؤسسه تحقیقاتى حضرت ولى عصر (عج)

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

يکشنبه 5/6/1391 - 19:30 - 0 تشکر 530506

نوشته ی سیده فاطمه بر گرفته از

http://www.payam-aftab.com/fa/news/18515/اثبات-وجود-امام-زمان(ع)-در-کتب-اهل-سنت/سیده-فاطمه

در این روز ها در نشریه‌ها، سایت‌ها  و تلویزیون های وهابی‌ها علیه اعتقاد به وجود امام زمان حضرت مهدی(عج) تبلیغات بسیار می‌کنند. مطلبی که در پی می‌آید در پاسخ به انکار وجود امام زمان حضرت مهدی(عج) . امیدواریم بدون این که به تعصبات فرقه‌ای دامن زده شود، مورد استفاده علاقمندان قرار بگیرد.

يکشنبه 5/6/1391 - 19:30 - 0 تشکر 530507

1ـ قال رسول اللّه صلّى اللّه علیه (و آله) و سلم: «لو لم یبق من الدنیا إلا یوم لطوله اللّه عز و جل حتى یملك رجل من أهل بیتى یملك جبل الدیلم و القسطنطینیة. ــ اگر از دنیا نمانده باشد مگر یك روز، خدای عزّ و جلّ آن را روز را طولانی می كند تا مردی از اهل بیت من ملك و سلطنت یابد. او بر كوه دیلم (البرز) و قسطنطینیه سلطه پیدا می كند.» این روایت، صراحت دارد كه موعود آخر الزمان از نسل پیامبر (ص) است.

يکشنبه 5/6/1391 - 19:31 - 0 تشکر 530509

2ـ قال رسول اللّه صلّى اللّه علیه (و آله) و سلم: «المهدى منا أهل البیت یصلحه اللّه فى لیلة ـ مهدی از ما اهل بیت است، كه خدا كار او را در یك شب درست می كند.» در این حدیث كه رئیس حنبلی ها نقل نموده و در معتبرترین كتب اهل سنّت؛ یعنی صحیح بخاری نیز آمده، مهدی جزء اهل بیت شمرده شده است.

يکشنبه 5/6/1391 - 19:32 - 0 تشکر 530510

3ـ «عن عبد اللّه قال: بینما نحن عند رسول اللّه صلّى اللّه علیه (و آله) و سلم إذا أقبل فتیة من بنى هاشم فلما رآهم النبى صلّى اللّه علیه (و آله) و سلم اغرورقت عیناه و تغیر لونه قال: فقلت: ما نزال نرى فى وجهك شیئا نكرهه، فقال:إنا أهل بیت اختار اللّه لنا الآخرة على الدنیا، و إن أهل بیتى سیلقون بعدى بلاء و تشریدا و تطریدا حتى یأتى قوم من قبل المشرق معهم رایات سود فیسألون الخیر فلا یعطونه فیقاتلون فینصرون فیعطون ما سألوا فلا یقبلونه حتى یدفعوها إلى رجل من أهل بیتى فیملأها قسطا كما ملأوها جورا، فمن أدرك ذلك منهم فلیأتهم و لو حبوا على الثلج ــ «عبد الله» روایت مى كند، هنگامى كه حضور رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله شرفیاب بودیم، گروهى از جوانان بنى هاشم از آنجا عبور مى كردند، همین كه رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله آنها را دید، دیدگانش اشك آلود شد و رنگ چهره مباركش تغییر كرد. عرض كردیم: یا رسول الله! آرزو مى كنیم كه هرگز چهره شما را غمناك و متأثر نبینیم! فرمود: ما خاندانى هستیم كه خداى تعالى آخرت را به جاى دنیا براى ما برگزیده است؛ و من یقین دارم پس از درگذشت من، اهل بیتم گرفتار شكنجه امّتم قرار مى گیرند، طوری كه آنها را از پاى درمى آورند و از شهرى به شهرى و از مكانى به مكان دیگر، آواره مى سازند. و این رفتار را همواره ادامه مى دهند تا هنگامى كه مردمى از جانب مشرق با پرچمهاى سیاه ظهور مى كنند، اینان از مردم درخواست خیر مى كنند. مردم به آنها پاسخ درستى نمى دهند در نتیجه با آنها نبرد مى كنند و پیروز مى شوند. و آنچه را خواسته اند به آنها مى دهند لیكن آنها نمى پذیرند و بدین حال به سر مى برند تا اختیارات كامل را در دست مردى از اهل بیت من قرار دهند. او هم به حسب وظیفه اى كه دارد با مخالفان نبرد مى كند تا دنیا را همانطور كه بى عدالتى فراگرفته است، از عدل و داد لبریز سازد.اینك كسى كه آنها را دریابد دست از دامن آنها برندارد هر چند هم در شدت سرما و ناراحتى باشد.»
در این روایت، كه به خاطر اشاره به مظلومیت اهل بیت (ع)، نقل آن از سوی برادران اهل سنّت بسیار عجیب می باشد، به صراحت بیان شده كه موعود نهایی از اهل بیت (ع) می باشد. ضمناً منظور از «جانب مشرق» در این روایات، طبق آنچه در دیگر روایات وارد شده، منطقه خراسان می باشد؛ كه قیام آنها پیش در آمد قیام امام زمان (ع) خواهد بود.

يکشنبه 5/6/1391 - 19:32 - 0 تشکر 530512

 4ـ «عن النبى صلّى اللّه علیه (و آله) و سلم قال: لو لم یبق من الدهر إلا یوم لبعث اللّه رجلا من أهل بیتى یملأها عدلا كما ملئت جورا. ــ اگر از روزگار، جز یك روز باقى نمانده باشد، خداى تعالى مردى از اهل بیت مرا برمى گمارد تا دنیا را پر از عدل و داد نماید، همانطور كه پر از ظلم و جور شده است.» در این روایت نیز موعود بشریت جزء اهل بیت معرّفی شده است.

يکشنبه 5/6/1391 - 19:33 - 0 تشکر 530513

5ـ «عن أبى سعید الخدرى قال: قال رسول اللّه صلّى اللّه علیه (و آله) و سلم: لا تقوم الساعة حتى تملأ الأرض ظلما و جورا و عدوانا ثم یخرج من أهل بیتى من یملأها قسطا و عدلا كما ملئت ظلما و عدوانا، قال: هذا حدیث صحیح على شرط الشیخین ــ «ابو سعید خدرى» از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله روایت مى كند كه قیامت برپا نمى شود مگر زمانیكه روى زمین لبریز از ظلم و جور و عداوت و دشمنى شود، آنگاه شخصى از خاندان من قیام مى كند كه روى زمین را لبریز از عدل و داد مى سازد، در حالیكه پر از ظلم و عداوت شده است.» «حاكم نیشابوری» گوید: این حدیث طبق نظر «مسلم» و «بخارى» صحیح است.»

يکشنبه 5/6/1391 - 19:36 - 0 تشکر 530515


 6ـ قال رسول الله (ص) : «كیف أنت یا عوف إذا افترقت الأمة على ثلاث و سبعین فرقة واحدة منها فى الجنة و سائرهن فى النار ؟ قلت متی ذلك یا رسول الله ؟ قال اذا كثرت الشرط و ملكت الاماء و قعدت الجُمَلا علی المنابر و اتخذ القرآن مزامیراً و زخرفت المساجد و رفعت المنابر و اتخد الفیء دولا و الزكاة مغرماً و الامانة مغنماً و تفقه فی الدین لغیر الله و اطاع الرّجل امرأته و عق امّه و اقصی ابه و لعن آخر هذه الامّة اولها و ساد القبیلة فاسقهم و كان زعیم القوم ارذلهم و اكرم الرّجل اتقاء شره، فیومئذ یكون ذاك فیه. یفزع الناس یومئذ الی الشام و الی مدینة یقال له دمشق، من خیر مدن الشام؛ فتحصنهم من عدوهم، قیل: و هل تفتح الشام؟ قال بلی وشیكاً، تقع الفتن بعد فتحها ثم تجئ فتنة غبراء مظلمة ثم تتبع الفتن بعضها بعضا حتى یخرج رجل من أهل بیتى یقال له المهدى فان أدركته فاتبعه و كن من المهتدین. ـ رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله خطاب به «عوف»، فرمود: اى عوف! چگونه خواهى بود زمانی كه امّتم به هفتاد و سه فرقه تقسیم شوند؛ كه فقط یك فرقه از آنها بر حق و اهل بهشتند و مابقى ـ هفتاد و دو فرقه دیگر ـ بر باطل و اهل دوزخ اند؟ گفتم: كی چنین خواهد شد ای رسول خدا؟ فرمود: آنگاه كه شرط بندی رایج شود؛ و بردگان حاكم شوند؛ و گردن كلفتها بر منبر[6] می نشینند؛ و قرآن را تبدیل به موسیقی می كنند؛ و مساجد طلاكاری می شوند؛ و منبرها بلند ساخته می شوند؛ و اموال عمومی را مال شخصی خود می كنند؛ و زكات دادن را غرامت (پل زور) می شمارند؛ و امانت را غنیمت بر می دارند؛ و در دین ژرف نگری می شود، امّا به خاطر خدا؛ و مرد از زن خود اطاعت می كند، عاقّ مادر خود می شود و پدر خود را می راند؛ و آخر این امّت، پیشگامان آن را لعن می كنند؛ و فاسق قبیله بزرگ آن می گردد؛ و پستترین قوم، حاكم آنها می شود؛ و بزرگوارترین مردان اهل طمع و حرص دانسته می شوند؛ در چنین موقعی آن اتّفاق خواهد افتاد. در چنان روزی مردم به سوی شام و شهری به نام دمشق پناه می برند، كه از بهترین شهرهای شام است؛ پس آن شهر آنها را از دشمنانشان پناه می دهد. گفته شد:آیا شام فتح می شود؟ فرمودند: بلی به زودی. بعد از فتح آن فتنه ها بلا می گیرد؛ سپس فتنه ای سخت و تاریك می آید؛ سپس فتنه ها پشت سر هم ظاهر می شوند تا این كه مردی از اهل بیت من قیام می كند كه او را مهدی گویند. پس اگر او را درك نمودی پیرویش كن تا از هدایت یافتگان باشی.»   
در این حدیث منقول از اهل سنّت، افزون بر این كه نام موعود آخر الزمان با عنوان مهدی برده شده، و تصریح گردیده كه او از اهل بیت (ع) می باشد، بیان شده كه مسلمین به هفتاد و سه فرقه تقسیم خواهند شد و تنها یك فرقه از آنها بر حقّ است؛ كه آنها در ارتباط با مهدی موعود هستند.
افزون بر این مطالب، اوضاع جهان در زمان ظهور مهدی موعود نیز بیان شده است. البته دقّت شود كه این اوصاف، اوّلاً مربوط به كلّ جهان آن روز می شود نه یك منطقه خاصّ. ثانیاً این اوصاف عمومیت دارند نه كلّیت؛ یعنی اكثراً چنین خواهد بود نه همه جا و در مورد همه كس. عملاً نیز مشاهده می فرمایید كه بسیاری از این علائم، در دنیای امروز تحقّق یافته اند. مثلاً اكثر حاكمان دنیا، جزء بدترین مردمان عصر می باشند؛ یا اطاعت از زن در اكثر مردان دیده می شود؛ یا اكثر قضات دنیا، اهل عدالت نیستند؛ یا قرآن كریم، بیشتر به عنوان زینت مجالس و برای فخر فروشی خوانده می شود نه برای درس گرفتن از آن؛ یا برخی به اصطلاح روشنفكران مسلمان امروزی، پیشگامان اسلام و حتّی اهل بیت (ع) را متّهم به جهل و بی تمدّنی و امثال می كنند.

يکشنبه 5/6/1391 - 19:37 - 0 تشکر 530517


 7ـ «عن أبى أیوب الأنصارى قال: قال رسول اللّه صلّى اللّه علیه (و آله) و سلم لفاطمة سلام اللّه علیها: نبینا خیر الأنبیاء و هو أبوك، و شهیدنا خیر الشهداء و هو عم أبیك حمزة، و منا من له جناحان یطیر بهما فى الجنة حیث شاء و هو ابن عم أبیك جعفر، و منا سبطا هذه الأمة الحسن و الحسین و هما ابناك، و منا المهدى ــ «ابو ایوب انصارى» روایت كرده است كه رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله خطاب به فاطمه زهرا علیها السّلام، فرمود: پیغمبر ما، بهترین پیغمبران است و او پدر تو است و شهید ما، بهترین شهیدان است و او «حمزه»، عموى پدر تو است. و از ما خانواده بزرگوارى است كه خداى تعالى دو بال به او مرحمت فرموده است تا در بهشت به هر كجا كه بخواهد پرواز نماید و او «جعفر»، پسر عموى تو است. و از خاندان ما دو سبط این امت حسن و حسین علیهما السّلام هستند كه دو فرزند تو باشند و مهدى از خاندان ماست.»

يکشنبه 5/6/1391 - 19:37 - 0 تشکر 530519


 8ـ «عن أم سلمة قالت: سمعت رسول اللّه صلّى اللّه علیه (و آله) و سلم یقول: المهدى من عترتى من ولد فاطمة ــ ام سلمه ـ همسر پیامبر ـ روایت مى كند كه از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله شنیدم كه مى فرمود: مهدى، از عترت من و از فرزندان فاطمه است.»

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.