• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن دانشجویی > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
دانشجویی (بازدید: 28943)
يکشنبه 19/3/1387 - 21:7 -0 تشکر 42624
رشته های فنی و مهندسی

این تایپك مخصوص رشته های فنی و مهندسی از قبیل:
1-دروس و واحدها
2-مقالات و جزوات آموزشی
3-پرو‍‍ژه ها
4-نرم افزارها و...
می باشد.

 

............................................................   السلام علیك یا فاطمه المعصومه (س)  ......................................................

جمعه 14/4/1387 - 12:38 - 0 تشکر 46482

هو العزیز

سلام جناب مایکل ایران

چه تاپیک زیبایی ، دستت درد نکنه.

جناب باکلاس خوبید ، راستی همه دوستانی که از سایت تبیان استفاده می کنند که نمی تونند سایتی را که گفتید ببینند حداقل چندتا مطلب آن را اینجا بیان می کردید و درسته که از من و شما گذشته ولی می تونیم به بقیه ای که در شروف دانشجویی اند اطلاعات مفیدی بدهیم .

این هم مطالبی در مورد رشته مهندسی شیمی :

مهندس شیمی


    شیمی را از محدوده آزمایشگاه به دنیای کار و صنعت وارد می کند. مهندسین شیمی با استفاده از اصول فیزیک، شیمی و ریاضی فرایندهای تولیدی شیمیائی را در مقیاسهای بزرگ طراحی می کنند. آنها از نتایج آزمایشگاهی برای ساخت تولیداتی مانند پلاستیک، دارو، مواد شوینده و سوختها در واحدهای عملی استفاده می کنند و همچنین برای بالا بردن تولید و کم کردن هزینه و ارتقای کیفیت محصولات برنامه ریزی می کنند. تقریباً تمامی کمپانیهای صنایع شیمیائی از مهندسین شیمی استفاده می کنند. فعالیت مهندسین شیمی در زمینه های انرژی هسته ای، علم مواد، صنایع غذایی، توسعه منابع جدید انرژی و صنایع دارویی نیز گسترده می باشد. مهندسین شیمی علاوه بر طراحی و تولید و توسعه محصولات به فعالیت در زمینه محیط زیست، تحقیقات، مدیریت، پردازش داده و میزان و بازار فروش می پردازند. می توان گفت برای مهندسین شیمی در هر واحد تولیدی یا صنعتی، زمینه ای برای فعالیت وجود دارد
.

وسیعترین شاخه مهندسی است


    وسعت عمل مهندسین شیمی از سایر شاخه های مهندسی بیشتر است چرا که آنها در سه شاخه بنیادی فیزیک، ریاضی و شیمی فعالیت دارند حال آنکه دیگر شاخه های مهندسی فقط بر پایه ریاضی و فیزیک هستند. علاقه خاص به شیمی همراه با مهارت در ریاضی و علوم افراد را به این رشته جذب می کند. برنامه تحصیلی مهندسین شیمی بجز دروس شیمی واحد هایی مربوط به دیگر رشته های مهندسی مانند ترمودینامیک، مکانیک سیالات، طراحی فرایند، کنترل، انتقال جرم و حرارت، عملیات واحد و غیره می باشد.

مراکز استخدام کننده


مهندسین شیمی تقریباً توسط تمامی شرکتهای تولیدی شیمیائی، صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، صنایع غذایی و دارویی، صنایع سلولزی، صنایع معدنی، صنایع تولید انرژی استخدام می شوند.
تقریباً سه چهارم مهندسین شیمی در صنایع تولیدی کار می کنند و بقیه توسط مراکز دانشگاهی، طراحی و مهندسی استخدام می شوند و یا بطور شخصی مشغول به کار هستند.


همه مهندسین در زندگی خود لحظه هایی را به یاد دارند كه سعی كرده اند شغل خود را برای یك دوست و یا فامیل شرح دهند. این تجربه برای همگی آن ها به خصوص مهندسین شیمی دردناك بوده است.این موضوع از آنجا ناشی می شود كه مردم اغلب درك درستی از مهندسی ندارند به خصوص رشته مهندسی شیمی كه تفاوت زیادی بین معنای ظاهری و مفهوم باطنی آن وجود دارد. لغت مهندس شیمی (Chemical Engineer)، در ظاهر معانی زیر را به ذهن متبادر می سازد:

  • شیمیدانی كه می‌خواهد كلاس بگذارد!!

  • یك شیمیدان خیلی خوب!!

  • یكی از گرایش های رشته شیمی!!

  • شیمیدانی كه دستگاه می سازد!

  • شیمیدانی كه به جای آزمایشگاه در كارگاه كار میكند!

در حالی كه یك مهندس شیمی قبل از آن كه یك شیمیدان باشد یك مهندس است! مهندسی كه كمی شیمی می‌داند. مهندسی كه كشفیات آزمایشگاهی شیمیدان ها را تا تولید در مقیاس صنعتی توسعه می دهد. مهندسی كه فرایند طراحی می كند. مهندسی كه تجهیزات برای فرایندهای شیمیایی، بیولوژیكی و زیست محیطی طراحی می كند. به عبارت دیگر مهندسی شیمی یكی از رشته های مهندسی است نه یكی از گرایش های رشته شیمی.

تقریبا هر چیزی را كه شما در زندگی روزمره به كار می‌برید (اعم از پلاستیك، فلز، پارچه، كاغذ، غذا، لوازم آرایش، دارو و ...) به كمك مهندسین شیمی ساخته می شود.

این حرفه طیف وسیعی از فعالیت ها را در بر می‌گیرد. به این دلیل نمی توان این رشته را به صورت عمومی در یك یا چند جمله به طور كامل تعریف كرد. زیرا با هر جمله ای كه این رشته تعریف شود طیف وسیعی از قابلیت های مهندسین شیمی ناگفته می ماند. در ضمن با گذشت زمان و به وجود آمدن جنبه های تازه قابلیت های مهندسین شیمی این تعریف برای همیشه كامل نخواهدماند. چندین سال پیش انجمن مهندسین شیمی امریكا تعریف زیر را برای مهندسی شیمی مرتكب شد!

تعریف رسمی انجمن مهندسی شیمی آمریكا (AIChE)

كاربرد اصول علوم فیزیكی همراه با مبانی اقتصادی و روابط انسانی در زمینه هایی كه مستقیما به فرایندها و دستگاه هایی كه در آنها ماده به منظور تغییری در حالت یا مقدار انرژی و یا تركیبش تحت عمل قرار گرفته باشد.

مطمئنا چیزی از این كلمات دستگیرتان نشد. چند بار دیگر بخوانید شاید چیزی عایدتان شود.(البته به شرط آنكه خودتان مهندس شیمی باشید!) ولی توصیه می شود از این تعاریف خشك و رسمی در جواب به كسی كه از شما در مورد مهندسی شیمی سوال می كند دوری كنید!! مثلا می توان از تعریف زیر استفاده كرد:

طراحی فرایند برای صنایع شیمیایی، جهت تبدیل مواد اولیه به فرآورده های با ارزش افزوده

دروس مهندسی شیمی

حدود 35 تا 45% از دروس مهندسی شیمی با بقیه رشته های مهندسی یكسان است. (15% دروس عمومی، 20% دروس پایه (ریاضی فیزیك)، 10% دروس مهندسی عمومی). 15% از دروس مهندسی شیمی مربوط به دانشكده شیمی است. 405 از دروس مهندسی شیمی مربوط به دروس اصلی (25%) و اختیاری مربوط به گرایش (15%) است.

دروس اصلی این رشته عبارتند از :

موازنه ماده و انرژی، ترمودینامیك، مكانیك سیالات، انتقال حرارت، انتقال جرم، سینتیك و طراحی راكتور، كاربرد ریاضیات در مهندسی شیمی، كنترل فرآیندها، عملیات واحد، طرح و اقتصاد مهندسی

گرایش های مهندسی شیمی:

در مقطع كارشناسی دارای 8 گرایش زیر می باشد:

  1. پالایش: دانش تبدیل نفت خام به فرآورده های نفتی.

  2. پتروشیمی: دانش تبدیل شاخه ای از فراورده های نفتی به فرآورده های غیر نفتی (پلیمرهای خام و محصولات پتروشیمی)

  3. پلیمر: دانش تبدیل پلیمرهای خام (PVC,PP,PE) به پلیمرهای صنعتی (لاستیك، چسب، رنگ و ...)

  4. صنایع گاز: دانش تبدیل گاز طبیعی به گاز قابل مصرف (شامل عملیات استخراج، پالایش، انتقال و ...) (با توجه به منابع غنی گاز در ایران و رتبه دوم ایران در جهان از این حیث، آینده این گرایش بسیار درخشان خواهد بود)

  5. صنایع شیمیایی معدنی: دانش تبدیل مواد شیمیایی استخراج شده از معدن به محصولات شیمیایی معدنی (گچ، سیمان، كاشی، اسیدها و بازها، گازهای صنعتی و ... )

  6. صنایع غذایی: دانش تبدیل مواد غذایی به محصولات غذایی مغذی‌تر و با طعم بهتر.

  7. طراحی فرایندهای صنعت نفت: همانطور كه از نام آن مشخص است در دروس اختصاصی و اختیاری این گرایش باید مسائل مربوط به صنایع نفت مطرح شود.

  8. بهره برداری: این گرایش را می توان رشته ای مستقل دانست و شامل دروسی مانند اكتشاف نفت، حفاری، مخازن هیروكربنی و ... است.

««« تبیان »»»

 

يکشنبه 16/4/1387 - 13:56 - 0 تشکر 46825

با سلام خدمت دوستان عزیز لطفا اگر میشه درباره رشته ی مهندسی خودرو و رشته ی مهندسی پلیمر هم توضیحی بدین متشکرم

دوشنبه 17/4/1387 - 12:19 - 0 تشکر 46950

                                                معرفی رشته مهندسی خودرو


مقدمه  :                                                                                                              

      امروزه در اكثر جوامع پیشرفته و توسعه یافته نمی توان نیاز به خودرو به معنی عام آن را در زندگی شخصی و اجتماعی انسان ها نــادیده گرفت . انــــواع خودروی سواری، موتور سیكلت ها، اتوبوس ها و مینی‌بوس‌ها در شهرها و اتوبوس ها، كامیون ها و تانكرها در بین شهرها، تراكتورها، انواع ادوات كشاورزی در روستاها، و كامیونها، لودرها و انواع تجهیزات راهسازی متحرك، از جمله كاربردهای اولیه و بدیهی خودروها محسوب می‌شوند. البته كلمه خودرو معادل فارسی كلمه Vehicle است كه قطارها، كشتی‌ها، هواپیماها و حتی فضاپیماها را نیز شامل می‌شود. اما مهندسی خودرو، به‌طور خاص با مواردی سروكار دارد كه بر روی زمین حركت می‌كنند و دارای موتورهای احتراق داخلی هستند.

  بدین ترتیب خودروهای مورد بحث از قسمت های مختلفی تشكیل شده‌اند: قوای محركه، شاسی و چرخها، سیستم تعلیق و سازه و بدنه. البته تجهیزات دیگری متناسب با نوع خودرو به آن اضافه می‌شود. به‌عنوان مثال سیستم های برقی، سیستم های ایمنی و تجهیزات ظاهری و امكانات رفاهی از جمله موارد دیگر است كه در انواع خودرو متناسب با كاربرد آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    مهندسی خودرو، رشته‌ای است كه طراحی، ساخت، بهینه‌سازی و تعمیر انواع مختلف خودرو را در برمی‌گیرد. اما از آنجا كه خودرو، ابزاری است كه از مجموعه‌های مختلف تشكیل شده‌است و دارای كاربردهای متفاوتی است، این رشته، مخلوطی از علوم مختلف است. در حقیقت مهندسی‌خودرو یك رشته میان‌رشته‌ای و فراگیر است. چنین رشته‌هایی نتیجه پیشرفت های بشر در اواخر قرن بیستم است.

   در ابتدای قرن بیستم كه علم و فناوری به آرامی در كنار هم حركت را شروع نمودند رشته‌های دانشگاهی همچون فیزیك، ریاضی و زیست شناسی عموما با مبنای علمی آغاز شدند . بعضا برخی از علوم مهندسی مانند مكانیك، برق، عمران كه از دل علوم پایه منفك شده بود، نیز سربرآوردند. علوم و فنون در اواخر قرن با پیشرفت های سریع رایانه و فناوری اطلاعات به سرعت رشد نمود، به گونه‌ای كه تقریبا هر پنج سال یكبار حجم دانش تولید شده در دنیا دو برابر كل گذشته می‌شد. لذا در دهه‌های منتهی به قرن بیست‌ویكم، ابتدا گرایش های مختلف در رشته‌ها بوجود آمد و سپس رشته‌های جدید ایجاد شد . به عنوان مثال رشته‌مهندسی مكانیك، به رشته‌های حرارت و سیالات، طراحی كاربردی، هوافضا، كشتی‌سازی، راه‌آهن، مهندسی خودرو و حتی بیومكانیك تقسیم شد . در قرن اخیر این گرایش ها متناسب با كاربرد گسترده و نیاز به استفاده از علوم مختلف از دل دانشكده‌های سنتی جدا شده و دانشكده‌های مستقلی را بوجود آوردند.

    دانشكده مهندسی خودروی دانشگاه علم‌وصنعت اولین دانشكده‌ای در ایران و خاورمیانه است كه ابتدا این رشته را در سطح كارشناسی‌ارشد تعریف نمود و هم‌اكنون بعد از پنج دوره ارائه فارغ‌التحصیلان ماهر به صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی كشور، دوره كارشناسی و دكترا را آغاز نموده است. البته در كشورهای پیشرفته ای همچون انگلیس و آمریكا نیز دانشكده های مشابهی دارد.

تاسیس دانشكده مهندسی خودرو

     دانشكده مهندسی خودرو به منظور تربیت نیروی متخصص برای صنایع خودروسازی كشور و صنایع وابسته به آن طراحی و تاسیس شده است و هم‌اكنون با شركت های بزرگ كشور همچون ایران‌خو‌درو و سایپا همكاری نزدیك دارد. بسیاری از دانشجویان دانشكده بورسیه مستقیم خود این گروههای صنعتی بوده‌اند و هم‌اكنون مستقیما در آنجا مشغول به كار هستند. برخی نیز كه علاقه به ادامه تحصیل در مقطع دكترا داشته‌اند، در رشته مهندسی خودرو و یا مكانیك ویا دیگر رشته‌های معتبر به خارج از كشور رفته‌اند و یا در برخی دانشگاههای داخلی مشغول به تحصیل هستند.
     این رشته كاربردی و كاملا عملی و جذاب است به طوری كه دانش آموخته آن می‌تواند متناسب با علایق خود به حل مسائل كاملا ریاضی و پیچیده بپردازد و یا اینكه در یك كارخانه مدیریت خط تولید را برعهده گیرد. گستردگی این رشته باعث شده است كه فارغ‌التحصیلان این رشته با خیال آسوده‌تر نسبت به آینده كاری و یا علمی خود بنگرند و آزادی انتخاب بیشتر را تجربه نمایند.

رشته مهندسی خودرو

     رشته مهندسی خودرو، رشته‌ای است كه به مسائل مختلفی در خودرو می‌پردازد و البته دارای سه گرایش مختلف قوای محركه، سیستم تعلیق و سازه و بدنه خودرو می‌باشد. دروس پایه این رشته شامل دروس عمومی دیگر رشته‌های مهندسی، از جمله ریاضیات و فیزیك می‌باشد و شخص را برای رویكرد علمی با مسائل و قوانین آماده می‌سازد. افراد با گذراندن دروسی همچون مكانیك سیالات، ترمودینامیك، انتقال حرارت و مبانی مهندسی برق با اصول اولیه مكانیك و مهندسی آشنا می‌شوند. آنان سپس با دروس تخصصی‌تری همچون مبانی مهندسی خودرو، مبانی دینامیك خودرو، سیستم های شاسی و بدنه، و آیرودینامیك خودرو به عرصه صنعت خودرو وارد می شوند . علاوه براین با ارائه مباحثی همچون اقتصاد مهندسی در صنعت خودرو و مدیریت صنعتی در خودرو، شخص با مسائل مدیریتی و اقتصادی خودرو كه ضامن پیشبرد كارها و طرح های صنعتی در دنیای واقعی است، آشنا می‌شود.

     همچنین در این رشته انواع كارگاهها و آزمایشگاهها برای آشنایی عملی دانشجو با علوم پایه ، مهندسی و مخصوصا خودرو ارائه می‌شود. ضمنا با كار در آزمایشگاه های پژوهشی و همچنین همكاری با مراكز تحقیقاتی صنعت خودروی كشور، تحقیقات بنیادی نابی در این زمینه انجام می‌شود.

گرایش قوای محركه

     قوای محركه خودروها، هم‌اكنون موتورهای درون‌سوز از نوع اشتعال جرقه‌ای و یا اشتعال فشاری می‌باشد. این موتورها دارای انواع مختلفی است كه می‌توان از دیدگاههای متفاوتی آنها را دسته‌بندی نمود. موتورهای دوزمانه و چهار زمانه، موتورهای كاربراتوری و انژكتوری، پاشش مستقیم (درون سیلندر) و یا غیرمستقیم (درون منیفولد)، بنزینی، گازوییلی، گاز‌سوز، دوگانه‌سوز، الكلی، تنفس طبیعی، سوپرشارژ (پرخورانی) و توربوشارژ، از انواع قوای محركه است كه برمبنای احتراق داخلی عمل می‌نماید. البته مبحث انواع سوخت های جایگزین، همچون سوخت های زیستی، هیدروژن و دیگر مواد پاك و همچنین انرژی‌های الكتریكی در قالب خودروهای برقی یا هیبریدی و یا انرژی خورشیدی از دیگر موضوعات در مبحث قوای محركه است. همچنین مباحثی همچون انتقال قدرت و سیستم های خنك‌كاری موتور و سیستم های تهویه مطبوع خودرو از جمله مواردی است كه نظر افراد خلاق و علاقمند به نوآوری را به خود جلب می‌كند.



گرایش سیستم تعلیق

     امروزه سیستم تعلیق، فقط به مبحث چهار چرخ و یك فنربندی ساده منتهی نمی‌شود. مبحث تعلیق مبحث پیچیده‌ای است كه راحتی و ایمنی خودروها را در برمی‌گیرد. خودوریی كه می‌خواهد با سرعت 200 كیلومتر در ساعت حركت كند و به خوبی در شرایط مختلف آب‌وهوایی ترمز كند، نیاز به سیستم های تعلیق فعال و همچنین سیستمهای ترمز با كنترلرهای پیچیده دارد. همچنین در صنایع خودروسازی رقابت سختی در ارائه راحتی بیشتر و ایمنی بالاتر به مشتریان وجود دارد . لذا بهینه‌سازی این سیستم ها به كمك مدارهای مختلف مكانیكی، هیدرولیكی، نیوماتیكی و الكترونیكی توسط مهندسان خبره در حال انجام است.


گرایش سازه و بدنه


دكتر امیرحسن كاكایی

                                                                     10/5/86

                                                    استادیار دانشكده مهندسی خودرو
                                                         دانشگاه علم و صنعت ایران

     بدنه محكم تر، زیباتر و سبك تر، عامل موفقیت خودروسازها در قرن بیستم و یكم خواهد بود. همانطور كه مشاهده می‌شود امروزه طراحان كارخانجات بزرگ توانسته اند با استفاده از مواد پیشرفته مهندسی همچون كامپوزیت ها، میكروكامپوزیت ها، میكرو آلیاژها، سرامیك ها و انواع پلیمر طرح هایی را در بدنه و شاسی خودرو ارائه نمایند كه تا كنون نظیرش دیده نشده است بود و بعضا در رویاها و تخیل یافت می شد . برای طراحی و ساخت چنین خودروهایی، نیاز به دانش كامل در زمینه مواد، مقاومت آنها، مكانیزم ها، طراحی و محاسبات مهندسی و همچنین فرآیندهای تولید می‌باشد. مسلم است آینده از آن كسانی خواهد بود كه دارای دانش و توانایی بیشتری در كاربرد این موارد دارند .

............................................................   السلام علیك یا فاطمه المعصومه (س)  ......................................................

دوشنبه 17/4/1387 - 12:22 - 0 تشکر 46952

مهندسی پلیمر

معرفی:

رشته مهندسی پلیمر نسبت به رشته‌های مهندسی دیگر تقریبا جوان است و شكوفایی آن از زمان جنگ جهانی دوم آغاز شده است. اما به دلیل كاربرد روزافزون پلیمر در صنایع مختلف، این رشته به سرعت رشد كرده و امروزه جزو یكی از رشته‌های مهم كشورهای صنعتی پیشرفته می‌باشد.

هدف رشته مهندسی صنایع پلیمر تولید كلیه محصولات پلیمری از قبیل لاستیك ، پلاستیك، الاستومر، چسب‌ها، رزین و سایر مواد مورد نیاز صنعت است. برای مثال طراحی و تولید تایر ماشین در صنایع لاستیك، لوله‌های پلی‌اتیلن در صنایع پلاستیك و انواع فایبرگلاسها در كامپوزیت به یاری متخصصان مهندسی صنایع پلیمر انجام می‌گیرد یا حتی در این رشته شكل‌دهی رزین‌ها نیز مطرح است كه برای مثال می‌توان به ساخت ملامین اشاره كرد.حتی كیسه های پلاستیكی و روكش ظروف نچسب ( تفلون ) از مواد پلیمری می باشند.  در واقع در رشته مهندسی صنایع پلیمر هر آنچه كه به این مواد بر می‌گردد، مورد مطالعه و بررسی قرار می گیرد. البته پلیمرها فقط كاربرد صنعتی ندارند بلكه كاربرد پزشكی نیز دارند. مثلا اگر كشكك زانوی یك نفر آسیب ببیند و ترمیم آن امكان‌پذیر نباشد، شبیه به همان كشكك زانو را با مواد پلیمری درست می‌كنند و بر روی زانو قرار می‌دهند و یا دندان مصنوعی و لنزهای چشمی همه از مواد پلیمری ساخته می‌شوند كه به این مواد پلیمری «پلیمرهای زیستی» می‌گویند.

فرصت های شغلی:

در صنعت پوشاك پلیمرها در تولید پاپوش‌ها ،‌تن‌پوشها و كف‌پوشها بسیار موثر هستند. در صنایع حمل و نقل زمینی (خودروسازی، قطار و ... ) ، هوایی ( هواپیما و بالگرد) و دریایی (كشتی‌ها و ...)‌ پلیمرها حضوری چشمگیر دارند، و بالاخره در صنایع نظامی ، پزشكی ، كشاورزی و بسته‌بندی كاربرد مواد پلیمری بسیار گسترده است.بدر صنعت پوشاك نیز پلیمرها در تولید پاپوش‌ها ،‌تن‌پوشها و كف‌پوشها بسیار موثر هستند. در صنایع حمل و نقل زمینی (خودروسازی، قطار و ... ) ، هوایی ( هواپیما و بالگرد) و دریایی (كشتی‌ها و ...)‌ پلیمرها حضوری چشمگیر دارند، و بالاخره در صنایع نظامی ، پزشكی ، كشاورزی و بسته‌بندی كاربرد مواد پلیمری بسیار گسترده است. باتوجه به كاربرد وسیع پلیمرها در صنایع، فارغ‌التحصیلان این رشته توانایی‌های كافی در زمینه‌های ایجاد و برنامه‌ریزی واحدهای تولیدی تبدیل پلیمر خام به مواد مصرفی و اشتغال در مجتمع‌های بزرگ تولید پلیمر خواهند داشت.

دروس تخصصی مهندسی پلیمر- صنایع پلیمر:

از دروس اصلی مهندسی پلیمر می‌توان از موازنه انرژی و مواد، مكانیك سیالات، انتقال جرم و حرارت، شیمی و سینتیك پلیمریزاسیون، فرآیندهای پلیمریزاسیون، مهندسی پلاستیك ، تكنولوژی الیاف مصنوعی و تكنولوژی كامپوزیت‌ها نام برد.

ژئولوژی پلیمرها : سیالات از جهت خواص و عكس العمل در برابر نیروی وارد به آنها به گروه تقسیم می شوند گروه اول سیالات نیوتنی نامیده می شوند و گروه دوم سیالات غیر نیوتنی نام دارند . درس مكانیك سیالات ، روابط خواص سیالات نیوتنی را بررسی می كند . از آن رو كه پلیمر ها جز سیالات غیر نیوتنی هستند در درس رئولوژی روابط خواص سیالات غیر نیوتنی از جمله پلیمر ها مورد بررسی قرار می گیرد .

مهندسی الاستومر : برخی از مواد در اثر نیروی وارد به آنها تغییر شكل داده پس از برداشتن نیرو مجددا به حالت اولیه خود بر می گردند به این مواد الاستومر یا لاستیك می گوییم برخش عمده ای از مواد پلیمری دارای خاصیت الاستومری هستند كه از جمله آنها می توان به تایرهای اتومبیل واشرهای لاستیكی و لرزه گیرهای اتومبیل اشاره كرد مهندسین پلیمر با گذراندن این درس ضمن آشنا شدن با این گونه مواد با نحوه طراحی فرمولاسیون و تركیب صحیح لاستیكها همچنین با فرآیندهای ساخت ، پخت و شكل دهی الاستومر ها آشنا می شوند .

مهندسی پلاستیك : در مقابل لاستیكها گونه دیگری از مواد پلیمری وجود دارند كه بر اثر اعمال نیرو تغییر شكل می دهند و اگر میزان نیروی وارد شده بیش از حد مقاومت آنها باشد دیگر با حذف نیرو به حالت اولیه خود باز نمی گردند . به این مواد پلاستیك می گویند . انواع مواد پلاستیكی را می توانیم در اطراف خود مشاهده كنیم . در این درس دانشجویان ضمن اشنایی با این مواد و خواص آنها با نحوه تهیه پخت پلاستیكها آشنا می شوند .

تكنولوژی كامپوزیتها : گاهی پلیمر ها به تنهایی خواص مطول را برای هدف مورد نظر ندارند . در این گونه مواقع با اضافه كردن مواد خاصی شرایط مطلوب حاصل می شود كامپوزیتها موادی هستند كه از تركیب فیزیكی یك یا چند ماده به پلیمر ها حاصل می گردند . از این گونه مواد می توان به فایبر گلاسها اشاره كرد در این درس دانشجویان با انواع كامپوزیتها روشهای ساخت و خواص فیزیكی و مكانیكی آنها آشنا می شوند .

تكنولوژی و خواص فیزیكی الیاف : الیاف كه عمدتا به صورت مصنوعی ساخته می شوند گاهی دارای منابع طبیعی بوده از الیاف طبیعی ساخته می شوند و گاهی از مواد شیمیایی به دست می آیند . در این درس دانشجویان ضمن آشنایی با انواع الیاف پلیمری خواص و نحوه ساخت آنها را نیز فرا می گیرند .

لازم به ذکر است رشته مهندسی شیمی تا حدودی واحدهای مشترك با این رشته دارد.

گفتنی است نباید رشته مهندسی پلیمر- صنایع پلیمر را که در دفترچه راهنمای آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی با کد 1286 مشخص گردیده است، با مهندسی پلیمر- صنایع رنگ کد1255 که آن هم جزو رشته های شناور است یک رشته با دو گرایش مختلف دانست، زیرا مواد امتحانی این دو رشته با یکدیگر متفاوت است و در فرصت های بعدی به معرفی رشته مهندسی پلیمر- صنایع رنگ خواهیم پرداخت.

مواد امتحانی و ضرایب دروس در رشته مهندسی پلیمر- صنایع پلیمر:

1) زبان عمومی و تخصصی با ضریب1

2) شیمی پلیمر(شیمی پلیمر، اصول مهندسی پلیمریزاسیون) با ضریب2

3) ریاضیات مهندسی با ضریب 3

4) تکنولوژی پلیمر(الاستومر، پلاستیک، کامپوزیت) با ضریب2

5) شیمی فیزیک پلیمرها خواص فیزیکی و مکانیکی پلیمرها با ضریب2

6) پدیده های انتقال(رئولوژی، انتقال حرارت، انتقال جرم) با ضریب2

7) کنترل فرآیندهای پلیمری با ضریب2

8) مکانیک سیالات با ضریب2

............................................................   السلام علیك یا فاطمه المعصومه (س)  ......................................................

دوشنبه 17/4/1387 - 12:35 - 0 تشکر 46954

آشنایی با رشته نقشه برداری

تعیین موقعیت نسبی نقاط واقع در سطح زمین و یا نزدیک به آن هدف اصلی نقشه‌برداری است. از این تعریف ساده چنین استنتاج می‌شود که هدف، تعیین مختصات نقاط در سه بعد است. در بعضی موارد، برای تعیین موقعیت، بعد زمان نیز مورد توجه قرار می گیرد (سنجش های نجومی و نقشه برداری ماهواره ای).

مختصات مطلوب می تواند مختصات دکارتی Z,Y,X و یا مختصات عرض و طول جغرافیایی باشد.

معمولاً عملیات نقشه‌برداری شامل دو مرحله برداشت (یا اندازه‌گیری) و محاسبه و ارائه نتایج کار است. در مرحله اندازه گیری، از وسایل و دستگاه‌ها و نیز روش های مختلفی استفاده می‌شود تا داده‌های لازم برای مرحله دوم بدست آید. نتایج کار به صورتهای آنالوگ (نقشه، مقاطع طولی و عرضی و ...) و یا ارقامی ( مانند جدول‌ها، مدل‌های رقمی زمین) ارائه می‌گردد.

در نقشه برداری از مناطق کوچک اثر کرویت زمین تقریباً ناچیز است و می توان زمین را در منطقه کوچکی مسطح در نظر گرفت. در مواقعی که زمین را مسطح فرض کنیم روش نقشه‌برداری مسطحه نامیده می‌شود این فرضیه مادامیکه سطح منطقه مورد نظر از چند صد کیلومتر مربع تجاوز نکند قابل قبول است. نقشه‌برداری مسطح برای کارهای مهندسی، معماری، شهرسازی، باستانشناسی، کارهای ثبت و املاکی، تجاری، اکتشافی بکار می‌رود.

آموزش نقشه برداری

نقشه‌برداری در سطوح مختلف آموزش داده می‌شود. داوطلبان ورود به این رشته باید در ریاضیات (هندسه، مثلثات) و فیزیک دوره دبیرستان قوی باشند و نیز علاقه‌مندی و آمادگی جسمی لازم برای کارهای صحرایی را دارا باشند.

بعضی دروس تخصصی این رشته عبارت‌اند از: راه سازی، تئوری خطاها، نقشه‌برداری، ژئودزی (جهت تعیین شکل زمین)، فتوگرامتری، کارتوگرافی، هیدروگرافی (نقشه‌برداری از بستر دریا)، پروژه و کارآموزی میباشند.

امکان ادامه تحصیل در این رشته تا حد دکتری در ایران موجود است. سازمان نقشه‌برداری سازمان برنامه و بودجه، وزارت راه و ترابری،‌ وزارت نفت، سازمان آب، سازمان بنادر و کشتیرانی،‌ اداره جغرافیایی ارتش و سپاه و بخش خصوصی از جمله محلهای جذب فارغ‌التحصیلان این رشته است.


شاخه‌ها

به علت وسعت زیاد نقشه‌برداری تقسیمات مختلفی برای آن در نظر گرفته اند:

  1. ژئودزی: برای تعیین و بررسی شکل و ابعاد زمین
  1. توپوگرافی: برداشت و نمایش شکل زمین و محاسبه مساحت
  1. فتوگرامتری: تهیه ی نقشه با عکس برداری هوائی یا زمینی
  1. کارتوگرافی: پس از عملیات نقشه برداری و انجام محاسبات مورد نیاز و ترسیم نقشه باید آن را تهیه نمود و به هم متصل کرد.

رشته های مختلف نقشه برداری:

1-نقشه برداری مسیر: برای طرح و پیاده کردن مسیرها از قبیل راه و راه آهن و کانال کشی و غیره استفاده می گردد.

2-نقشه برداری زیرزمینی: موضوع آن برداشت یا پیاده کردن نقشه های تونل و معادن و غیره است.

3-نقشه برداری هیدروگرافی: به منظور داشتن موقعیت عمق دریاها و رودخانه ها جهت عبور و مرور کشتی ها استفاده می شود.

4-نقشه برداری نظامی: برای تهیه نقشه های نظامی و تعیین نقاط استراتژیکی و دفاعی مورد استفاده قرار می گیرد.

5-نقشه برداری ثبتی: که هدف آن تعیین حدود اراضی و مساحت قطعات ملکی است.

6-نقشه برداری شهری:برای تهیه و اجرای طرحهای جامع و تفصیلی و هادی شهرها به کار می رود.


زمینه کاری این رشته :

دانش آموختگان رشته نقشه بردای در هر مقطعی اعم از دیپلم به بالا به سرعت جذب بازار کار می شوند . به دلیل اهمیت این رشته در کارهای عمرانی و محاسبات سنگین ریاضی و تئوری خطاها کسب مدرک در این رشته کار آسانی نیست . از این رو دانشجویان این رشته حتی در هنگام تحصیل نیز با پیشنهادات کار فراوانی روبرو می شوند .

............................................................   السلام علیك یا فاطمه المعصومه (س)  ......................................................

جمعه 21/4/1387 - 0:33 - 0 تشکر 47451

با سلام دوباره وتشکر از معرفی رشته ها لطفا درباره مهندسی پزشکی واینده شغلی ان توضیحی دهید متشکرم

دوشنبه 24/4/1387 - 0:22 - 0 تشکر 47749

  آشنایی با رشته مهندسی پزشکی

یک سیستم شنوایی مصنوعی جاسازی شده
یک سیستم شنوایی مصنوعی جاسازی شده

مهندسی پزشکی به دنبال ایجاد ارتباط منطقی بین علوم مهندسی و دانش پزشکی می‌باشد.

تا قبل از قرن بیستم میلادی تشخیص و درمان بیماری بر اساس بررسی حالات بیمار، مطالعه سندرمها و عارضه های مربوط و ارائه مجموع‌های از روش‌های شناخته شده مبتنی بر تجویز دارو یا اعمال برخی عمل‌های جراحی صورت می‌گرفت. اما در اوایل قرن بیستم و در اوج آن در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ مفهوم جدیدی در پزشکی مطرح گردید. بر این اساس، ساختار بدن انسان به مثابه یک نظام بسیار هماهنگ مهندسی فرض و بیماری به عنوان عامل بی‌نظمی در این ساختار مطرح گردید. به این ترتیب دانشی به عنوان مهندسی پزشکی بنیان‌گذاری شد که حوزه فعالیت آن مطالعه ساختار بدن انسان به صورت سیستمیک، کشف قوانین فیزیکی و معادلات ریاضی حاکم بر اجزاء سیستم، فهم اندرکنش بین آنها، مدلسازی این فرآیندها و بررسی تاثیر بیماری بر روی این ساختار منظم و به تبع آن ارائه روشهای تشخیصی و درمانی مفیدتر‏‎ ‎برای بهبود بیماریها بود.

در مهندسی پزشکی با تلفیقی از علوم مهندسی برطرف کردن نیازهای پزشکی در زمینه ساخت و نگهداری تجهیزات و نیز ساخت ابزارهای پزشکی برای کاربردهای پیشگیری، تشخیص و درمان بیماریها مد نظر می‌باشد.این رشته کاربرد علوم فنی و مهندسی است در یاری‌رساندن به پزشکان در تشخیص و درمان بیماری‌ها.

مهندسی پزشکی یکی از تازه‌ترین رشته‌هایی است که قدم به عرصه دنیای تکنولوژی جهانی نهاده و این رشته بدین منظور شکل یافته تا پزشکان را در تشخیص و درمان یاری دهد. مهندسی پزشکی دقت و تنوع در تشخیص را گسترش داده است بطوری که تشخیص بدون دستگاهها امکان‌پذیر نیست. تاکنون دستگاه‌هایی از جمله EEG ,ECG ,MRI ,CT-Scan کمک بسیار بزرگی به پزشکی نموده‌اند و هم راستای وسایل تشخیصی وسایل و ملزومات درمانی گسترش یافته تا بیماران را به گونه‌ای تحت درمان قرار گیرند که می‌توان سمعک، ونتیلاتور، دیالیز، اولتراسوند و کاربردهای متعدد لیزر را نام برد. مهندس پزشکی در گام‌های اولیه بهره‌برداری، تعمیر، پشتیبانی و نگهداری و تنظیم و استانداردسازی دستگاه‌ها را انجام می‌دهد و در مراحل بالاتر توسعه، ارتقا و بهبود دستگاه‌های پزشکی و یا حتی می‌تواند به طراحی و ساخت یک دستگاه اقدام کند. در این رشته به علت ابداعات و نوآوری وسیعی که صورت می‌گیرد شاخه‌های جدیدی از مهندسی پزشکی سازمان می‌گیرند که شرح مختصری از زیرشاخه‌های این رشته ذکر شده است.

  • ۱ گرایشها
    • ۱.۱ گرایش بیو الکتریک
    • ۱.۲ گرایش ابزار دقیق بیومدیکال
    • ۱.۳ گرایش بیومکانیک
    • ۱.۴ گرایش بیومواد
    • ۱.۵ گرایش مهندسی سلول، بافت و ژنتیک
    • ۱.۶ گرایش تصویرگری پزشکی
    • ۱.۷ گرایش مهندسی توانبخشی
    • ۱.۸ گرایش مدل‌سازی سیستم‌های فیزیولوژیکی
    • ۱.۹ گرایش طراحی اندام‌های مصنوعی و دستگاه‌ها
  • ۲ جستارهای مربوطه

گرایشها

  • ابزار دقیق بیومدیکال
  • بیومکانیک
  • بیومواد
  • مهندسی سلول، بافت و ژنتیک
  • تصویرگری پزشکی
  • مهندسی توانبخشی
  • مدل سازی سیستم‌های فیزیولوژیکی
  • طراحی اندام‌های مصنوعی و دستگاه‌ها

گرایش بیو الکتریک

جهت آشنایی کاملتر با این گرایش و کسب اطلاعات بیشتر به این سایت معروف مراجعه نمایید :

سایت تخصصی مهندسی پزشکی http://www.bioemm.com

سایت جامع مهندسی پزشکی [1] (www.dezmed.com)

گرایش ابزار دقیق بیومدیکال

کاربردی است از الکترونیک و تشخیص و برررسی ساختار بیماری‌ها رایانه‌ها بخش اصلی این گرایش را بر عهده دارند سیستم‌های تصویر پزشکی به وسیله مهندسان این رشته ساخته می‌شوند.

گرایش بیومکانیک

بیومکانیک به استفاده از مکانیک کلاسیک در زمینه‌های مهندسی پزشکی و بررسی حرکت تغییرات مواد جریان‌های درون بدن و طرح آنها و انتقال مواد شیمیایی در محیط می‌پردازد. پیشرفت در این شاخه به ساخت قلب مصنوعی، دریچه‌های قلب، مفاصل مصنوعی درک بهتر از عملیات و کارکرد قلب، ریه، شریان‌ها، مویرگ‌ها، استخوان‌ها، غضروف‌ها، تاندون‌ها، دیسکهای بین مهره‌ای و پیوندهای سیستم اسکلتی-عضلانی بدن شده است.

گرایش بیومواد

کاربرد این شاخه استفاده از بافت‌های زنده و مواد مصنوعی و کاشت آنها در بدن است. انتخاب مواد صحیح برای کاشت و پیوند در بدن انسان و یکی از حساس‌ترین و مشکل‌ترین عملیات مهندسی پزشکی است. آلیاژهای فلزی، سرامیک‌ها، پلیمرها و کامپوزیت‌ها از مواد مورد استفاده در کاشت بافت‌ها مصنوعی هستند، اینگونه مواد باید غیرسمی، غیرسرطان‌زا و از نظر شیمیایی غیرفعال و بادوام و دارای قدرت مکانیکی کافی باشند.

گرایش مهندسی سلول، بافت و ژنتیک

این گرایش بیشتر در زمینه‌ی پزشکی و در گستردهی میکروسکوپیک می‌پردازد. در این شاخه تخصص درآناتومی بیوشیمی و مکانیک سلول‌ها و ساختارهای درون سلولی برای درک بیشتر در فرایند بیماری توانایی داخل شدن به بخشهای ویژه سلول لازم است. هدف این شاخه که در اواخر قرن بیستم پایه‌گذاری شده است، مطالعه و تهیه مدل‌های ایده‌آل از ماکرومولکول‌ها و ساختار سلولی است که منجر به درک بهتر پدیده‌های درون یاخته‌ای و همچنین فهم عمیق‌تر مکانیسم تاثیر عملکرد ناصحیح آنها در بروز حالات بیماری می‌شود. به علاوه این مدل‌ها سبب ارزیابی موثرتر فرضیه‌ها و نظریه‌های درمانی مانند طراحی انواع پروتئینها با خصوصیات منحصر به فرد لیگاند-رسپتوری می‌گردد. از جمله اهداف دیگر این شاخه، مطالعه و مدل‌سازی ساختار سلول و فرایند بازیابی جراحات در بافت‌های آسیب‌دیده به منظور ارائه روش‌های درمانی بهینه‌تر جهت تقلیل و رفع ضایعات بافتی و همچنین تولید نمونه‌های مصنوعی برای جایگزینی آنهاست. به این منظور علل و مکانیسم‌های تبدیل سلولهای بنیادی‎(Stem cells) ‎‏ به بافت‌ها و ارگانهای مختلف بررسی و با استفاده از مدل‌های بدست آمده بافت‌های آسیب دیده ترمیم یا در خارج از بدن به صورت مصنوعی تولید می‌شود. از جمله این بافتها و ارگانها می‌توان به استخوان، غضروف، کبد، پانکراس، پوست و عروق خونی اشاره کرد.‏

گرایش تصویرگری پزشکی

در این رشته اطلاعات جمع‌آوری شده در تغییرات پدیده‌های فیزیکی در بدن را با بهره‌گیری از تکنولوژی تحلیل پردازش الکتریکی و سرعت بالای آن تجزیه و تحلیل می‌کنند و به صورت یک تصویر در می‌آورند و اغلب این تصاویر را می‌توان با اعمال غیر تهاجمی (بدون آسیب) بدست آورد به نحوی که هیچ اثر دردی برای بیمار نداشته باشد. در این گرایش تهیه تصویر از اجزاء ایستای بدن مانند استخوانها و بافتها و ادغام ویژگی‌های منحصر به فرد حالت‌های مختلف تصویربرداری مثل ‏CT‏ و ‏MRI‏ جهت تهیه تصاویر گویاتر مانند تصاویر سه‌بعدی و همچنین ارائه الگوریتم‌های پردازشی برای مدل‌سازی بافت‌های سالم و ضایعات آنها جهت ارائه روش‌های تشخیصی دقیقتر و غیر تهاجمی مورد بررسی قرار می‌گیرد.‏ همچنین بررسی فیزیولوژی و حرکت بافت‌های دینامیک در بدن مانند قلب و عروق از طریق تصویربرداری عملکردی‎(Functional Imaging) ‎‏ و تکنیک‌های ‏بلادرنگ (Real Time)‏ و همچنین مدل‌سازی این رفتارها در بافت‌های سالم و ناسالم در جهت تشخیص بهتر ناهنجاریها و تصویربرداری مولکولی به منظور مطالعه موقعیت، ساختار و حرکت مولکول‌ها (مانند مولکول‌ها و سلول‌های سرطانی) و توجیه این حرکات بر اساس الگوریتم‌های آماری و همچنین مطالعه و مدل‌سازی مکانیسم‌های مختلف حیات در سطح مولکولی به صورت غیرتهاجمی برای ارائه روش‌های درمانی دقیق‌تر مثل طراحی آنتی‌بادیها و ردیابی آنها برای از بین بردن بهتر مولکول‌ها و سلول‌های مهاجم و تقلیل آسیب به سلولهای سالم بدن مورد نظر است.

گرایش مهندسی توانبخشی

یک شاخه جدید و توسعه یافته مهندسی پزشکی است. متخصصان این رشته به بالا بردن توانایی‌ها وبهبود بخشیدن به کیفیت زندگی افراد کمک می‌کند و با توجه به پیشرفت تکنولوژی به طراحی مح‌ های جدید و روشهای نوین برای سکونت ارتباط و ... کمک می‌نماید.

گرایش مدل‌سازی سیستم‌های فیزیولوژیکی

در این زمینه سعی می‌شود با استفاده از قوانین موجود در مهندسی و تکنیک‌های پیشرفته و ابزار لازم یک طرح کلی و جامع از ارگان‌های زنده، از باکتری گرفته تا انسان، تهیه می‌کنند. در این رشته برای تحلیل اطلاعات حاصل از آزمایشها و فرمول‌بندی کردن جزئیات فیزیولوژیکی با روابط ریاضی، از مدل‌سازی کامپیوتری استفاده می‌شود. سیستم‌های زنده دارای یک مجموعه بسیار با قاعده به همراه بازخورد برای کنترل خود هستند.

گرایش طراحی اندام‌های مصنوعی و دستگاه‌ها

با استفاده از روش‌های مهندسی و محاسبات مکانیکی به بررسی اعمال و کارکرد استخوان‌ها، مفاصل و عضلات می‌پردازد و می‌تواند مفاصل را طراحی کند. متخصص این رشته اصطحکاک روان‌سازی و فرسایش طبیعی مفاصل مصنوعی رابررسی می‌کند و فشارهای وارد بر سیستم عصبی-اسکلتی بدن را تجزیه و تحلیل می‌نماید. او درباره مواد بیولوژیکی و مصنوعی جدیدتر برای جایگزینی استخوانها، غضروفها، تاندونها و دیسکهای بین مهره‌ای تحقیق می‌کند.

............................................................   السلام علیك یا فاطمه المعصومه (س)  ......................................................

شنبه 29/4/1387 - 0:52 - 0 تشکر 48343

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام خدمت تمام بچه های گل تبیانی. امروز می خوام یکی از گرایشهای مهندسی شیمی را بهتون معرفی کنم که مطمئنم اکثر شماها اسمش هم نشنیدین.

گرایش فراوری و انتقال گاز که به منظور جذب نیرو در صنعت نفت راه اندازی شده از سال 1386 در دانشکده نفت اهواز تدریس میشود. هدف از ایجاد یا بهتر بگم وارد کردن این رشته تربیت مهندسین گاز برای تصفیه و فراوری گاز می باشد. حتما تا حالا شنیدین که ایران متأسفانه با وجود منابع گازی متعدد در زمستان ها وارد کننده گاز طبیعی میباشد البته لازم به ذکر است که این نتیجه فرهنگ غلت مردم از گاز در زمستان است. بگذریم....

همانطور که گفتم این امکان شغلی این رشته بسیار بالا میباشد و دانشجویان این رشته نیز میتوانند از امکاناتی که صنعت نفت برای دانشجویان در نظر گرفته از قبیل کمک هزینه و غیره بهره مند شوند.

در سال 1381 در مقطع کارشناسی ارشد در دانشکده مذکور این رشته برای اولین بار در کشور راه اندازی شد و در سال 1386 مقطع لیسانس این رشته در همان دانشکده با پذیرش حدود 35 نفر به راه اندازی شد. طبق نتایج مصاحبه های انجام گرفته با مدیر گروه ایم رشته تا سال 1388 مقطع دکترا نیز به ایران وارد خواهد شد.

و اما دروس این رشته:

دروس عمومی ، پایه ، و اصلی این رشته تفاوت چندانی با دیگر گرایش های شیمی ندارد فقط در حدود 10-20 واحد تخصصی. اما بنده لیست کامل دروس را آورده ام

زبان پیش دانشگاهی     شیمی عمومی مهندسی شیمی     ریاضی 1    ریاضی 2   فارسی     تربیت بدنی 1    تربیت بدنی 2    اندیشه اسلامی 1    اندیشه اسلامی 2    برنامه نویسی کامپیوتر    شیمی آلی مهندسی شیمی     فیزیک 1     فیزیک 2    آشنایی با مهندسی شیمی     آزمایشگاه شیمی عمومی     کارگاه عمومی     زبان انگلیسی 1    زبان انگلیسی 2    معادلات دیفرانسیل     موازنه انرژی و مواد     آزمایشگاه فیزیک 1    آزمایشگاه فیزیک 2    محاسبات عددی     استاتیک و مقاومت مصالح     کارگاه نرم افزارمهندسی     مکانیک سیالات 1   مکانیک سیالات 2   ریاضیات مهندسی     ترمودینامیک مهندسی شیمی 1    ترمودینامیک مهندسی شیمی 2    آزمایشگاه شیمی آلی مهندسی شیمی     شیمی تجزیه     نقشه کشی صنعتی     آزمایشگاه شیمی تجزیه     انتقال حرارت 1      انتقال حرارت 2      شیمی فیزیک مهندسی شیمی     آزمایشگاه سیالات    اصول فرآورش و تصفیه گاز 1    اصول فرآورش و تصفیه گاز 2   مکانیک سیالات دو فازی     انتقال جرم     آزمایشگاه حرارت     عملیات واحد 1     عملیات واحد 2    انتقال و توزیع گاز     آزمایشگاه فرآیند های گاز     آزمایشگاه شیمی فیزیک     سینتیک و طراحی راکتور     کاربرد ریاضیات در مهندسی شیمی    کنترل فرآیندهای 1      کنترل فرآیندهای 2   آزمایشگاه عملیات    کارگاه نرم افزار مهندسی شیمی   آزمایشگاه کنترل فرآیندها    طرح و اقتصاد کارخانه    فناوریهای جدید صنعت گاز   مبانی طراحی شبکه های گاز

+ بقیه دروس عمومی

برای اطلاعات بیشتر به سایت 85.185.226.180/ahwaz/news.html

مراجعه کنید



چهارشنبه 9/5/1387 - 15:52 - 0 تشکر 49966

 آشنایی با رشته مهندسی معدن

مهندسی معدن مجموعه علوم و فنونی است که از اکتشاف یک کانسار (ذخیره معدنی با ارزش اقتصادی) آغاز و تا فرآوری آن ادامه می‌یابد. این رشته قدیمی‌ترین رشته مهندسی دانشگاهی است و در انگلستان پایه گذارده شده‌است. به علت شرایط سخت کاری, یکی از ۱۰ حرفه دشوار جهان شناخته شده است. مهندسی معدن دارای ۲ گرایش اصلی استخراج و اکتشاف و ۴۰ گرایش تخصصی مانند ابزار - ماشین آلات - حفاری, مکانیک سنگ, و.. می‌شود. مراحل این رشته عبارت‌اند از:

  • ۱-پی جویی
  • ۲-اکتشاف
  • ۳-استخراج
  • ۴-فرآوری

اکتشاف کانسارها شامل اکتشاف مقدماتی، نیمه تفصیلی و تفصیلی است با پایان هر مرحله از اکتشاف مهندسان اکتشاف با توجه به افزایش و یا کاهش احتمالات کشف و برآورد هزینه‌های انجام شده و قابل پیش بینی در مورد ادامه اکتشاف تصمیم می‌گیرند.


هر چند این دانش یکی از دشوارترین دانش‌ها به لحاظ کاربرد است , اما به علت ارتباط نزدیک با طبیعت و در عین حال بهره گیری از فنون مهندسی از جذابترین علوم می‌باشد.

استخراج معادن با توجه به فاکتورهای بسیاری نظیر شرایط اقتصادی و فنی و قابلیت دسترسی به کانسار و... به دو صورت کلی روباز و زیر زمینی انجام می‌گیرد.

معدنکاری روباز تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که دیگر استخراج به صورت روباز به صرفه نباشد و پس از آن استخراج به روش زیر زمینی صورت می‌گیرد.

در ایران دانشگاههای مختلفی ارائه دهنده رشته مهندسی معدن در مقاطع کارشناسی ؛ کارشناسی ارشد و دکترا می‌باشد که می ‌توان به دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛دانشگاه صنعتی سهند تبریز; دانشگاه باهنر کرمان ; دانشگاه صنعتی اصفهان; دانشگاه بیرجند; دانشگاه ارومیه; دانشگاه شاهرود؛ دانشگاه تهران; دانشگاه ازاد اسلامی تهران جنوب ؛دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود ،دانشگاه آزاد اسلامی محلات ، دانشگاه آزاد اسلامی میمه و... اشاره کرد.

دروس رشته مهندسی معدن

در این قسمت به معرفی دروس رشته مهندسی معدن (استخراج) می پردازم.
در این رشته مابا درس هایی از جمله نقشه کشی صنعتی؛ اجزای ماشین؛ استاتیک ؛ دینامیک ؛ مقاومت مصالح ؛ مکانیک سیالات ؛ مبانی مهندسی برق ؛ نقشه برداری عمومی ؛
عملیات نقشه برداری ؛ نقشه برداری معدن ؛ ماشین های حرارتی ؛ زمین شناسی عمومی ؛ بازدید زمین شناسی ؛ زمین شناسی ساختمانی ؛ زمین شناسی اقتصادی ؛ کانی شناسی ؛ سنگ شناسی ؛ برداشت زمین شناسی ؛ شیمی فیزیک ؛ کارتو گرافی و فتوژئولوژی؛ اصول اکتشاف و ارزیابی ذخایر ؛ بازدید معدن ؛ چالزنی و آتشباری ؛ حفر چاه و تونل ؛ ترابری در معدن؛
مکانیک سنگ ؛ نگهداری در معدن ؛ تهویه در معادن ؛ روش های استخراج روباز ؛ روش های استخراج زیر زمینی ؛ آبکشی در معادن کانه آرایی ؛ اقتصاد معدنی ؛ خدمات فنی در معادن ؛ اصول طراحی معادن آشنا می شویم . این دروس جزو دروس اختصاصی معدن است .
درئس پایه این رشته عبارت اند از : ریاضیات ۱.۲معادلات دیفرانسیل ؛ آمار و احتمالات مهندسی؛ برنامه نویسی کامپیوتر ؛ فیزیک ۱.۲.۳؛آزمایشگاه فیزیک ۱.۲؛ محاسبات عددی ؛ شیمی عمومی و آزمایشگاه شیمی عمومی می باشد. دروس عمومی هم که در بین تمام رشته ها مشترک است. علاوه بر این ها این رشته دارای دو کارگاه ؛ دو کارآموزی و یک پروژه است.
در زیر بعضی از دروس بالا را هر چند مختصر برای آشنایی بیشتر شما شرح خواهم داد :
آبکشی در معادن : چون تمام تونل های راه ؛ مترو ؛ انتقال آب و تونل های معدنی در دل کوه و یا زیر زمین می باشد باید روش هایی اتخاذ شود که از نفوذ آب جلو گیری شود این درس به این مطالب می پردازد.
نگهداری در معادن : به مجوعه عملیاتی که برای جلوگیری از ریزش کوه و سنگ در داخل تونل است می پردازد.
حفر چاه و تونل : به نحوه احداث تونل ها می پردازد.
چالزنی و آتشباری : به شناخت و مطالعه مواد منفجره و همچنین
نحوه استفاده از آن ها و زدن چال ها می پردازد.
ترابری در معادن : این درس به مسائلی در ضمینه روش های حمل و نقل مواد معدنی و باطله و همچنین تجهیزات معدنی به صورت افقی یا قائم می پردازد

............................................................   السلام علیك یا فاطمه المعصومه (س)  ......................................................

پنج شنبه 1/12/1387 - 13:37 - 0 تشکر 91926

معرفی رشته مهندسی برق

**************

مهندسی برق، دانش تحلیل و بررسی ریاضی پدیده‌هایی فیزیکی است که به نحوی به بارهای الکتریکی و حرکت و آثار آن‌ها (از قبیل جریان الکتریکی، پتانسیل الکتریکی، میدان الکتریکی، میدان مغناطیسی، موج الکترومغناطیسی، نیروی الکتریکی، نیروی مغناطیسی) مربوط می‌شوند.

این رشته در دانشگاه‌های ایران به پنج گرایش تقسیم می‌شود که عبارت‌اند از:

  • مهندسی مخابرات
  • مهندسی کنترل
  • مهندسی الکترونیک
  • مهندسی قدرت
  • مهندسی پزشکی، بیوالکتریک

به تازگی دانشگاه صنعتی شریف گرایش سیستم‌های دیجیتال را به ۵ گرایش فوق اضافه کرده‌است و در این دانشگاه مهندسی برق در مقطع کارشناسی در ۶ گرایش تدریس می‌شود.

همچنین در دانشگاه صنعت آب و برق گرایش شبکه‌های انتقال و توزیع تدریس می‌شود که این گرایش تخصصی مخلوطی از گرایش قدرت و مباحث مربوط به شبکه سراسری برق و مدیریت توزیع و مصرف می‌باشد.

در ایران مهندسی قدرت نسبت به بقیه بازار کار بهتری دارد و بیشتر شرکت‌ها این مهندسی را بیشتر اعلام نیاز می‌نمایند. در برخی از دانشگاه‌های کشورهای اروپایی و آمریکا، دانشکدهٔ کامپیوتر هم جزیی از دانشکدهٔ برق می‌باشد.

گرایش‌های مقطع کارشناسی در ایران

رشته مهندسی برق در مقطع کارشناسی دارای ۴ گرایش الکترونیک، مخابرات، کنترل و قدرت است. البته گرایش‌های فوق در مقطع لیسانس تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و هر گرایش با گرایش دیگر تنها در ۴۰ واحد یا کمتر متفاوت است. و حتی تعدادی از فارغ التحصیلان مهندسی برق در بازار کار جذب گرایش‌های دیگر این رشته می‌شوند.

دروس پایه و مشترک

از جملهٔ دروس مشترک میان تمامی گرایش‌های مهندسی برق موارد زیر را می‌توان ذکر کرد:

  • فیزیک الکتریسیته
  • مدارهای الکتریکی ۱ و ۲
  • الکترونیک ۱و ۲
  • الکترومغناطیس
  • ماشین‌های الکتریکی ۱
  • بررسی سیستم‌های قدرت ۱
  • اندازه‌گیری الکتریکی
  • مدارهای منطقی

گرایش الکترونیک

مدارهای پیچیده الکترونیکی

الکترونیک علمی است که به بررسی حرکت الکترون در خلاء در مواد رسانا و یا نیمه رسانا و اثرات و کاربردهای آن می‌پردازد. با توجه به این تعریف، مهندس الکترونیک در زمینه ساخت قطعات الکترونیک و کاربرد آن در مدارها، فعالیت می‌کند.

به عبارت دیگر، زمینه فعالیت مهندسی الکترونیک را می‌توان به دو شاخه اصلی «ساخت قطعات و کاربرد مداری قطعه» و «طراحی مدارهای الکتریکی» تقسیم کرد.

تکنیک پالس، الکترونیک ۳، میکروپروسسور، معماری کامپیوتر، مدارهای مخابراتی، فیزیک مدرن و فیزیک الکترونیک از جمله دروس اصلی گرایش الکترونیک محسوب می‌شوند.

گرایش مخابرات

یك رادار مخابراتی

هدف از مخابرات ارسال و انتقال اطلاعات از نقطه‌ای به نقطه دیگر است که این اطلاعات می‌تواند صوت، تصویر یا داده‌های کامپیوتری باشد.

مخابرات، گرایشی از مهندسی برق است که در حوزه ارسال و دریافت اطلاعات از روش‌های موجی و مخابراتی فعالیت می‌کند. گرایش مخابرات با ارائه نظریه‌ها و مبانی لازم جهت ایجاد ارتباط بین دو یا چند کاربر، انجام عملی فرایندها را به طور بهینه ممکن می‌سازد.

مخابرات از دو مبحث عمده یعنی میدان و سیستم تشکیل می‌شود.

در مبحث میدان، مهندسان با مفاهیم میدان‌های مغناطیسی، امواج، ماکروویو، آنتن و غیره آشنا می‌شوند تا بتوانند مناسبترین وسیله را برای انتقال موجی از نقطه‌ای به نقطه دیگر پیدا کنند.

در مبحث سیستم، نیز مهندسان با طراحی فلیترهای مختلف که می‌توانند امواج مزاحم شامل صوت یا پارازیت را از امواج اصلی تشخیص و آنها را حذف کرده و تنها امواج اصلی را از آنتن دریافت کنند به فعالیت می‌پردازند.

مخابرات ۲، میدان و امواج، الکترونیک ۳، مدارهای مخابراتی، آنتن‌ها و انتشار امواج، مایکروویو، اصول میکروکامپیوتر از جمله دروس اصلی گرایش مخابرات محسوب می‌شوند.

گرایش کنترل

مهندسی كنترل و هدایت موشك‌ها

اگر بخواهیم یک تعریف کلی از کنترل ارائه دهیم، می‌توانیم بگوییم که هدف این علم، کنترل متغیرهای اساسی سیستم (که متغیرهای خروجی می‌تواند تنها بخشی از این متغیرها باشد) بر مبنای برخی ملاکهای مطلوب می‌باشد. این ملاکها می‌تواند شامل سرعت، زمان، مصرف سوخت و... باشد. به عنوان یک مثال ساده می‌توان کنترل زمان اوج گیری یک هواپیمای جنگنده را در نظر گرفت. زاویه پره‌ها، میزان سوخت تزریقی و سایر متغیرهای تاثیرگذار بایستی با روشهای ریاضی محاسبه شده تا بتوان به خوبی این زمان را کاهش داد.

کنترل، در پیشرفت علوم دیگر نقش ارزنده‌ای را ایفا می‌کند. به طور کلی می‌توان گفت مهندسی کنترل حلقه اتصال میان مهندسی برق و رشته‌های دیگر می‌باشد. علاوه بر نقش کلیدی در فضاپیماها و هدایت موشک‌ها و هواپیماها، به صورت بخش اصلی و مهمی از فرآیندهای صنعتی و تولیدی نیز درآمده‌است.

به کمک این علم می‌توان به عملکرد بهینه سیستم‌های پویا، بهبود کیفیت و ارزان‌تر شدن فرآورده‌های تولیدی، گسترش میزان تولید، ماشینی کردن بسیاری از عملیات تکراری و خسته‌کننده دستی و نظایر آن دست یافت. هدف سیستم کنترل عبارت است از کنترل خروجی‌ها به روش معین به کمک ورودی‌ها از طریق اجزای سیستم کنترل که می‌تواند شامل اجزای الکتریکی، مکانیکی و شیمیایی به تناسب نوع سیستم کنترل باشد.

یکی از مفاهیم پرکاربرد در این رشته مفهوم پسخورد (فیدبک) می‌باشد. پسخورد در واقع اندازه گیری متغیرهای خروجی و استفاده از این متغیرهای اندازه گیری شده در اعمال ورودی به سیستم می‌باشد. با استفاده از سیستمهای دارای پسخورد می‌توان بسیاری از فرآیندهای صنعتی را به صورت خودکار کنترل کرد. اتوماسیون صنعتی بخشی از رشته کنترل می‌باشد که بر پایه سیستمهای فیدبکدار توانسته‌است صنعت مدرنی را پایه گذاری کند.

گفتنی است که گرایش کنترل دارای زیر بخش‌های متنوعی مانند کنترل خطی، کنترل غیرخطی، مقاوم، تطبیقی، دیجیتالی، فازی و غیره‌است.

کنترل دیجیتال و کنترل غیرخطی، کنترل مدرن، کنترل صنعتی، ابزار دقیق، اصول میکروکامپیوتر، ترمودینامیک، مبانی تحقیق در عملیات و سیستمهای کنترل خطی از دروس اصلی این گرایش مهندسی برق می‌باشند.

گرایش قدرت

خطوط انتقال نیرو (فشار قوی)

هدف اصلی مهندسی قدرت تولید برق در نیروگاه‌ها، انتقال نیرو از طریق خطوط انتقال و توزیع آن در شبکه‌های شهری و روستایی و در نهایت توزیع آن برای مصارف خانگی و کارخانجات است. بنابراین یک مهندس قدرت باید به روش‌های مختلف تولید برق، خطوط انتقال نیرو و سیستم‌های توزیع آشنا باشد.

این گرایش خود به چندین زیرگرایش تقسیم می‌شود.

در مبحث انتقال و توزیع، روش‌های مختلف انتقال برق اعم از کابل‌های هوایی و زیرزمینی، اصول مهندسی فشار قوی و حفظت از سیستم‌های برقی و همچنین مدیریت شبکه و توزیع بهینه را مطالعه می‌کنند.

در مبحث حفاظت نیز انواع وسایل و تجهیزات حفاظتی که در مراحل مختلف تولید، توزیع، انتقال و مصرف انرژی، انسان‌ها و تاسیسات الکتریکی را در برابر حوادث مختلف محافظت می‌کنند.

یکی دیگر از شاخه‌های قدرت نیز ماشین‌های الکتریکی است که شامل ژنراتورها، ترانسفورماتورها و موتورهای الکتریکی می‌شود که این شاخه از زمینه‌های مهم صنعتی و پژوهشی گرایش قدرت است.

و در آخر سیستم‌های قدرت که به بررسی تجزیه و تحلیل سیستم‌ها می‌پردازد. دانشجویان در این گرایش با انواع نیروگاه‌های آبی، گازی، سیکل ترکیبی و... آشنا می‌شوند.

ماشین‌های الکتریکی ۲، بررسی سیستم‌های قدرت ۲، حفاظت سیستم، رله و حفاظت، مهندسی فشار قوی، مهندسی ترانسفورماتور، طراحی و توسعه شبکه و مدیریت توزیع از اصلی‌ترین دروس این گرایش می‌باشند.

آینده شغلی، بازار کار، درآمد

امروزه با توسعه صنایع کوچک و بزرگ در کشور، فرصت‌های شغلی زیادی برای مهندسین برق فراهم شده‌است و اگر می‌بینیم که با این وجود بعضی از فارغ التحصیلان این رشته بیکار هستند، به دلیل این است که این افراد یا فقط در تهران دنبال کار می‌گردند و یا در دوران تحصیل به جای یادگیری عمیق دروس و در نتیجه کسب توانایی‌های لازم، تنها واحدهای درسی خود را گذرانده‌اند.

همچنین یک مهندس خوب باید، کارآفرین باشد یعنی به دنبال استخدام در موسسه یا وزارتخانه‌ای نباشد بلکه به یاری آگاهی‌های خود، نیازهای فنی و صنعتی کشور را یافته و با طراحی سیستم‌ها و مدارهای خاصی این نیازها را برطرف سازد. کاری که بعضی از فارغ التحصیلان ما انجام داده و خوشبختانه موفق نیز بوده‌اند."

دکتر کمره‌ای نیز در این زمینه می‌گوید:

«اگر یک فارغ التحصیل برق دارای توانایی‌های لازم باشد، با مشکل بیکاری روبرو نخواهد شد. در حقیقت امروزه مشکل اصلی این است که بیشتر فارغ التحصیلان توانمند و با استعداد این رشته به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند و ما اکنون با کمبود نیروهای کارآمد در این رشته روبرو هستیم.»

یکی از اساتید مهندسی برق دانشگاه علم و صنعت ایران نیز در مورد فرصت‌های شغلی فارغ التحصیلان این رشته می‌گوید:

"طبق نظر کارشناسان و متخصصان انرژی در کشور، با توجه به نیاز فزاینده به انرژی در جهان کنونی و همچنین نرخ رشد انرژی الکتریکی در کشور، سالانه باید حدود ۱۵۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید کشور افزوده شود که این نیاز به احداث نیروگاههای جدید و همچنین فارغ التحصیلان متخصص برق و قدرت دارد.

فرصت‌های شغلی یک مهندس کنترل نیز بسیار گسترده‌است چون در هر جا که یک مجموعه عظیمی‌از صنعت مهندسی مثل کارخانه سیمان، خودروسازی، ذوب آهن و... وجود داشته باشد، حضور یک مهندسی کنترل ضروری است. در ایران فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند در صنایع نظامی وابسته به وزارت دفاع و یا در صنایع هسته‌ای شروع به کار کنند. شرکتهای خصوصی اتوماسیون صنعتی و ابزار دقیق می‌تواند گزینه دیگری برای شروع به کار باشد.

و بالاخره یک مهندس مخابرات یا الکترونیک می‌تواند جذب وزارتخانه‌های پست و تلگراف و تلفن، صنایع، دفاع و سازمانهای مختلف خصوصی و دولتی شود

وضعیت تحصیل در مقاطع بالاتر از کارشناسی

فارغ التحصیل در مقطع کارشناسی برق که مدرک خود را در یکی از چهار گرایش الکترونیک، مخابرات، قدرت و کنترل می‌گیرد، می‌تواند در یکی از این گرایشها (اختیاری) یا رشته‌ای که برق زیر مجموعه‌ای برای آن تعریف شده، ادامه تحصیل نماید. این رشته به صورت: مهندسی برق- الکترونیک، برق- قدرت، برق- مخابرات (شامل گرایش‌های: میدان، سیستم، موج، رمز، مایکرونوری) برق- کنترل، مهندسی پزشکی (گرایش بیوالکتریک)، مهندسی هسته‌ای (دو گرایش مهندسی راکتور و مهندسی پرتو پزشکی، مهندسی کامپیوتر (معماری کامپیوتر، هوش مصنوعی و رباتیک) است. برای تحصیل در مقطع دکترای تخصصی، می‌توان، در هر یک از زیرشاخه‌های تخصصی‌تر گرایشهای یاد شده میزان مورد نیاز واحدها را اخذ کرد و رساله دکتری را در همان موضوع خاص ارائه داد. مسلم است این زیر شاخه‌ها، گرایشهای تخصصی تر این چهار گرایش است. رشته برق به دلیل کاربردی بودن آن در بسیاری از علوم مهندسی دیگر، برای فارغ التحصیلان امکان تحصیل در بسیاری گرایشها و دانشها را فراهم می‌کند.

پیوند به بیرون

............................................................   السلام علیك یا فاطمه المعصومه (س)  ......................................................

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.