• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن مهدویت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
مهدویت (بازدید: 4399)
سه شنبه 11/11/1390 - 21:44 -0 تشکر 424431
چه کنیم دلهایمان دستخوش انحراف نگردد ؟؟؟

به نام خدا

سلام

شهادت اقا امام حسن عسگری ع را به اقا صاحب الزمان عج وتمامی شیعیان عالم تسلیت عرض میکنم

 

شخصیت ثقه «احمد بن اسحاق بن سعد اشعری» می گوید: بر امام حسن عسگری ابومحمد - علیه السلام - وارد شدم و من می خواستم که از آن حضرت از خلیفهاش بپرسم. حضرت عسگری ابتدا به سخن کرد و فرمود: «ای احمد بن اسحاق! خداوند متعال از زمان خلقت آدم، زمین را از حجتش خالی نگذاشته تا اینکه ساعت قیامت فرا رسد و به وسیلهی همان حجت از اهل زمین، دفع بلا می شود و باران نازل می گردد، و برکات زمین بیرون می آید».

احمد می پرسد: ای فرزند رسول خدا! مشخصا امام و خلیفهی بعد از تو چه کسی است؟

حضرت عسگری - علیه السلام - با شتاب به اندرون خانه رفت و سپس

برگشت در حالی که بقیه الله فی الارض را با خود به همراه داشت و صورت آن حضرت همچون ماه شب چهارده میدرخشید و در این موقع، عمر آن حضرت سه سال بود، سپس امام حسن عسگری - علیه السلام - می فرماید: «ای احمد بن اسحاق! اگر تو پیش خدا و حجج خدا کرامت و موقعیت نداشتی، این پسرم را به تو نشان نمی دادم، او همنام و هم کنیهی رسول خداست که زمین را از عدل و قسط پر می کند، همچنانکه از ظلم و جور پر شده باشد.

ای احمد بن اسحاق! مثل او در این امت، مثل خضر و ذی القرنین است، سوگند به خدا!غیبتی خواهد کرد که فقط مردمی بر امامتش باقی میمانند که خداوند ایمان آنان را ثابت کرده باشد و به آنان توفیق دعا برای فرج آن حضرت داده باشد و گرنه هلاک میشوند».

احمد با شتاب گفت: آیا علامتی که اطمینان بیشتر قلبم باشد موجود است؟

حضرت امام منتظر - علیه السلام - به سخن آمد و فرمود:«من بقیه الله در زمینم و منتقم از دشمنان خدایم».

احمد وقتی که این علامت را از حضرت مهدی - علیه السلام - دید به آن اکتفا نمود و قلبش اطمینان بیشتری پیدا کرد و از منزل آن حضرت بیرون رفت در حالی که خوشحال و دلش آرام گرفته بود. و فردای آن روز هم به خانهی امام عسگری - علیه السلام - برگشت و وقتی که خدمت آن حضرت رسید گفت: ای فرزند رسول خدا! به آنچه دیروز برمن منت گذاشتی خیلی خوشحالم و سوالی دارم و آن اینکه سنتی که از خضر و ذی القرنین در امام منتظر هست، چیست؟

امام حسن عسگری - علیه السلام - فرمود:«طولانی شدن غیبت آن حضرت».

احمد، توضیح بیشتری خواست و حضرت فرمود: آری، سوگند به پروردگارم! غیبتش طولانی میشود که اکثر قایلین به آن حضرت، ارتداد پیدا می کنند کسانی که بر ولایت ما باقی میمانند کسانی هستند که خداوند ایمان را در قلب آنان راسخ کرده و مورد تایید خاصی خود قرار داده است. ای احمد بن اسحاق! این امری از امور خدا و سری از اسرار و غیبی از غیب الهی است، پس آنچه را به تو ارائه کردم داشته باش و پنهان دار و از شکرکنندگان باش که اگر چنین کردی در مقام علیین با ما هستی».

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 24/12/1390 - 21:2 - 0 تشکر 440869

jtayebe گفته است :
[quote=jtayebe;393644;440851]

درست.

ولی بنظرتون این حدیث در رابطه با "تشویق به توبه" نیست؟

 (اما اونی که در نظر من بود, اصراربصورت عادت هست, نمیدونم بقیشو اهل کلام و فن باید تشخیص بدن)


سلام؛

من که نگفتم درست می گم، این حدیث و یه حدیث دیگه رو خونده بودم قبلاناش، بعدش با اون حدیث امام باقر که واسه پاسخ نوشتم، واسم مبهم بود همین.
یعنی حدیثی که از پیامبر ص بود و این یکی که حضرت باقر ع می فرماید :«کسی‌که از گناه توبه کرده، مانند كسى است كه گناه نكرده است اما كسى‌كه بر گناه اصرار دارد و استغفار مى‏كند، مانند كسى است كه خود را استهزاء كرده است» البته این حدیث رو وقتی دبیرستان بودم واسه اون شعر بود که می گفت :
«سبحه بر کف، توبه بر لب،دل پر از شوق گناه        معصیت را خنده می آید ز استغفار ما»
توی ذهنم مونده بود

...
اگه بگیم که اونی هی گناه می کنه و بعدش سریع توبه می کنه، مُصّر به گناه هست، با حدیث اولی مون نمی خونه چون قصد توبه داره و به فکر توبه می افته.


اگه بگیم که حدیث دومی یعنی اینکه فقط تشویق کنن تا توبه کنیم، حضرت اولش رو اینطوری شروع نمی کردن «اصرار بر گناه ندارد کسی که  ...» با اون وجود هم باز ادم فکرش میاد که همچین ادمی مُصر به گناه نیست.

اگر هم با حدیث سوم بخوایم بسنجیم، میشه که ادمی که توبه می کنه و توبه می شکنه زود به زود هم مُصّر به گناه هست و هم خودشو مسخره کرده.
به هرحال.

یا علی

چهارشنبه 24/12/1390 - 22:18 - 0 تشکر 440877

SOHA_1990 گفته است :
[quote=SOHA_1990;373781;440752]

یه استاد اخلاق می داشتیم طبابت مون رو به عهده می گرفت خوب بود.
یا علی


به نام خدا

سلام

بهترین استاد اخلاق خود آدمه ،هرکسی روحیات خودش رو بهتر میدونه وبهتر میتونه درمانش کنه البته نسخه گرفتن از استاتید دیگه خوبه اما بیشترین بار عملی آن برعهده خود انسانه.

موضوع خیلی خوبی رو انتخاب کردید.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 24/12/1390 - 22:18 - 0 تشکر 440878

به نام خدا

سلام

درمان گناه‏

کمیل یکی از یاران مخلص امیرالمؤمنین است، می‏گوید:
از امیرالمؤمنین (ع) پرسیدم، انسان گاهی گرفتار گناه می‏شود و به دنبال آن از خدا آمرزش می‏خواهد، حد آمرزش خواستن چیست؟
فرمود:
حد آن توبه کردن است.
کمیل: همین مقدار؟
امام علیه‏السلام نه!
کمیل: پس چگونه است؟
امام: هرگاه بنده گناه کرد، با حرکت دادن بگوید استغفرالله.
کمیل: منظور از حرکت دادن چیست؟
امام: حرکت دادن دو لب و زبان، به شرط این که دنبال آن حقیقت نیز باشد.
کمیل: حقیقت چیست؟
امام: دل او پاک باشد و در باطن تصمیم بگیرد و به گناهی که از آن استغفار کرده باز نگردد.
کمیل: اگر این کارها را انجام دادم از استغفار کنندگان هستم؟
امام: نه!
کمیل چرا؟
امام: برای این که تو هنوز به اصل آن نرسیده‏ای.
کمیل: پس اصل و ریشه استغفار چیست؟
امام: انجام دادن توبه از گناهی که از آن استغفار کردی و ترک گناه. این مرحله، اولین درجه عبادت کنندگان است.
به عبارت دیگر، استغفار اسمی است که شش معنی دارد؛
1- پشیمانی از گذشته.
2- تصمیم بر بازنگشتن بدان گناه به هیچ وجه. (تصمیم بر این که گناهان گذشته را هیچ وقت تکرار نکنی).
3- پرداخت حق همه انسانها که به او بدهکاری.
4- ادای حق خداوند در تمام واجبات.
5- از بین بردن (آب کردن) هرگونه گوشتی که از حرام بر بدنت روییده است، به طوری که پوستت به استخوان بچسبد سپس گوشت تازه میان آنها بروید.
6- به تنت بچشانی رنج طاعت را، چنانچه به او چشانیده‏ای لذت گناه را.
در این صورت توبه حقیقی تحقق یافته و انسان از توبه کنندگان به شمار می‏رود. [1] .
____________________
1داستانهای بحار ج3ص59

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 24/12/1390 - 22:47 - 0 تشکر 440886

SOHA_1990 گفته است :

سلام؛

من که نگفتم درست می گم، این حدیث و یه حدیث دیگه رو خونده بودم قبلاناش، بعدش با اون حدیث امام باقر که واسه پاسخ نوشتم، واسم مبهم بود همین.
یعنی حدیثی که از پیامبر ص بود و این یکی که حضرت باقر ع می فرماید :«کسی‌که از گناه توبه کرده، مانند كسى است كه گناه نكرده است اما كسى‌كه بر گناه اصرار دارد و استغفار مى‏كند، مانند كسى است كه خود را استهزاء كرده است» البته این حدیث رو وقتی دبیرستان بودم واسه اون شعر بود که می گفت :
«سبحه بر کف، توبه بر لب،دل پر از شوق گناه        معصیت را خنده می آید ز استغفار ما»
توی ذهنم مونده بود

...
اگه بگیم که اونی هی گناه می کنه و بعدش سریع توبه می کنه، مُصّر به گناه هست، با حدیث اولی مون نمی خونه چون قصد توبه داره و به فکر توبه می افته.


اگه بگیم که حدیث دومی یعنی اینکه فقط تشویق کنن تا توبه کنیم، حضرت اولش رو اینطوری شروع نمی کردن «اصرار بر گناه ندارد کسی که  ...» با اون وجود هم باز ادم فکرش میاد که همچین ادمی مُصر به گناه نیست.

اگر هم با حدیث سوم بخوایم بسنجیم، میشه که ادمی که توبه می کنه و توبه می شکنه زود به زود هم مُصّر به گناه هست و هم خودشو مسخره کرده.
به هرحال.

یا علی

jtayebe گفته است :
[quote=SOHA_1990;373781;440869]

[quote=jtayebe;393644;440851]

درست.

ولی بنظرتون این حدیث در رابطه با "تشویق به توبه" نیست؟

 (اما اونی که در نظر من بود, اصراربصورت عادت هست, نمیدونم بقیشو اهل کلام و فن باید تشخیص بدن)

بلی

دقیقا منم همین حدیثی که ذکر کردین در نظرم بود

برا همین گفتن اهل کلام شاید بتونن تشخیص بدن این کلمات رو

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
يکشنبه 28/12/1390 - 13:15 - 0 تشکر 441757

goolha گفته است :

به نام خدا

سلام

بهترین استاد اخلاق خود آدمه ،هرکسی روحیات خودش رو بهتر میدونه وبهتر میتونه درمانش کنه البته نسخه گرفتن از استاتید دیگه خوبه اما بیشترین بار عملی آن برعهده خود انسانه.

موضوع خیلی خوبی رو انتخاب کردید.

SOHA_1990 گفته است :
[quote=goolha;394803;440877][quote=SOHA_1990;373781;440752]

یه استاد اخلاق می داشتیم طبابت مون رو به عهده می گرفت خوب بود.
یا علی

سلام.
بله؛ حق باشماست.
علی(علیه‎السلام) در نهج البلاغه میفرماید:
«أَیُّهَا النَّاسُ تَوَلَّوْا مِنْ أَنْفُسِکُمْ تَأْدِیبَهَا»
ای مردم، تربیت خود را به دست بگیرید! خودتان را تربیت و ادب کنید!

دوشنبه 4/2/1391 - 21:57 - 0 تشکر 448104

سلام.

عامل خیلی از گناهای ما ادما اینه که نفس رو تربیت نکرده فرستادیم توی جامعه، واسه همین خیلی وقتا میشه از کارای خودمون پشیمون میشیم.
برای تربیت این نفس بداخلاق باید بتونیم غضب و رو کنترل کنیم باید بتونیم شهوت و هوس و دل می خاد دلم می خاد ها رو از سر راه برداریم، ولی قبل همه ی اینکارا یه کار اساسی بکنیم.
باید کنترل قوه ی تخیل بی جامون رو محکم بگیریم.
چون معمولا ما اول خیال میکنیم و توی خیال شیطونکا ترتیب اثر میدن و به خیال هامون جهت میدن و کلی به گناه فکر میکنیم، مثلا قبل عصبانی شدن جای فکر کردن خیال میکنیم اگه هرچی بیشتر داد و هوار کنیم گنده تریم ولی این خیال مسخره ای هست که فقط واسه خودمون توجیه داره و اگه ازت فیلم بگیرن نشونت بدن خودت خجالت میکشی.
یکم راجع به خیال هامون فکر کنیم و اثرش رو روی کیفیت گناهایی که انجام میدن ملت، فکر کنیم ببینیم واقعا لازمه کنترلش کنیم یا نه.
البته خیال همیشه بد نیست مقصود روشنه.
یا علی

جمعه 8/2/1391 - 1:18 - 0 تشکر 448686

goolha گفته است :
[quote=goolha;394803;427177]
به پرهیز از خودپسندی و بالیدن به خود و از تکیه به چیزی که تو را به خودپسندی وادارد. از این که دوست بداری مردم تو را بسیار بستایند، زیرا این صفات پلید از مهمترین دامهای شیطان است تا نیکی نیکوکاران را در آن محو سازد.


تامل برانگیزه...

حرمت نگه دار دلم! كاين اشك، خون بهاي عمر رفته من است. "حسين پناهي"

چهارشنبه 13/2/1391 - 17:9 - 0 تشکر 450201

سلام

این کلیپ رو دانلود کنید... از حاج آقا پناهیان...

دانلود

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

چهارشنبه 13/2/1391 - 19:25 - 0 تشکر 450231

گناهان به 3 دسته تقسیم می شود:
 1- گناهانى که از شخصیت طغیانگر و حق ستیز کافران بر مى‏خیزد. «کافر» - به معناى پوشاننده حقیقت - به کسى گفته مى شود که در برابر حقیقتهاى بزرگ و روشنى که پیامبران الهى آورده اند به مخالفت بر مى‏خیزد. مخالفت با پیامبران و ایستادگى در برابر منطق و فکر و سخن پیامبران، که اندیشه و اخلاق و رفتارشان تجسم ‏روشن و آشکار حقیقت و راستى و انسانیت است، گناهى کافرانه است. خداوند و نظام هستى هیچ گاه ایستادگى در برابر حق را بر نمى‏تابد و تحمل نمی کند. استکبار - که در منطق قرآن زشت‏ترین پدیده معرفى شده - به معناى منش و رفتار خودخواهانه انسانهایى‏ است که در برابر حقیقت و راستى و درستى تسلیم نمی شوند و در برابر آنها به دشمنى و سرکشى بر مى خیزند.
 «اسلام» به معناى تسلیم بودن در برابر حقیقت است. خداوند که حقیقت برتر هستى است شایسته‏ترین حقیقتى است که باید در برابر او تسلیم بود . هر موجودى هم که صفات الهى در او بیشتر جلوه گر باشد از حقیقت بیشترى برخوردار است و شایستگى بیشترى دارد که از او پیروى شود
.
2- گناهانى که از سر جهالت و نادانى انجام مى‏شود. این گروه از انسانها از روى جهالت و ناآگاهى به حقیقت با حقیقت متعالى که پیامبران آورده اند مخالفت می کنند. اینان براى نجات امکان ‏بیشترى دارند. قرآن کریم در توصیفشان ‏مى‏فرماید: «اینان کسانى اند که از عقل‏ خویش بهره درست نمى‏گیرند». آنان زندگى دنیا را تنها در همین حیات ظاهرى خلاصه مى‏کنند که چشمانشان مى‏بیند و غرایزى که در وجود مادى خود حس مى کنند و در پى ادراک حقیقت بزرگتر هستى - که در وراى این ظاهر قرار دارد – بر نمى آیند. تداوم این نادانى بزرگ آنان را به تباهى مى‏کشد و مانع دستیابى آنها به شخصیت متعالى انسانى می شود و آنان را در برابر مسیر هدایت الهى قرار مى‏دهد.
3- گناهانى که از روى غفلت اتفاق ‏مى‏افتد. مرتکبان این گناهان کسانى اند که اندیشه خود را به روى فهم و درک‏ حقیقت گشوده‏اند. این گروه بندگى در برابر خداوند بزرگ را قبول دارند و سوداى زندگى جاودان و حیات حقیقى ‏در سر دارند، ولى نفس اماره و وسوسه های شیطانى آنان را به گناه مى‏آلاید. قرآن این گروه را چنین توصیف مى‏کند: «اینان پس از آنکه با وسوسه ‏نفس شیطانى به گناهى دست مى‏زنند، به یاد خدا مى‏افتند و از اینکه از فرمان او سر تافته‏اند پشیمان مى‏شوند و توبه مى‏کنند». توبه راه بازگشت آنان را هموار مى‏کند و مورد مغفرت خداوندشان قرار مى‏دهد و توجه به خدا اثر زیانبار گناه را از آنان مى‏زداید

كجاست منتظر تو؟ چه انتظار غریبی
تو بین منتظران هم عزیز من چه غریبی
عجیب تر كه چه آسان‏‏‏‏‎‎‎‎,نبودنت شده عادت
چه كودكانه سپردیم دل به بازی قسمت
چه بیخیال نشستیم چه كوششی؟ چه وفایی؟
فقط نشستم و گفتم خدا كند كه بیایی؟!  
* اللهم عجل لولیک الفرج *
چهارشنبه 13/2/1391 - 19:28 - 0 تشکر 450232

از ویژگیهاى حیات آخرت ظاهرشدن انسان با شخصیت حقیقى خود است که در دنیا با روش و منش و با خصلتهای ‏روحى زشت و زیبا براى خود ایجاد کرده است. در حیات آخرت، از چهره انسان‏نماى دنیایى خبرى نیست. در آنجا، هر انسان با شخصیت حقیقى ظاهر می شود. این شخصیت نشان دهنده عمل و رفتار او در دنیاست .
تجسم اعمال از واقعیتهایی است که وحى آسمانى براى ما بازگو کرده است. انسان در قیامت با ظاهر شدن ماهیت حقیقى عمل زشتش دچار عذاب و درد و رنج دایمى ‏مى‏شود؛ و با آشکار شدن ماهیت واقعى عمل ‏خوبش، در لذت و سرور و شادى فرو می رود. در عمل انسان در دنیا، نشانى از واقعیت خوب و بد نیست؛ برای مثال، نمى‏توان از ظاهر سخنی راستى و ناراستى آن را باز شناخت.
نکته دیگر اینکه تأثیر گناه در ماهیت و شخصیت انسان تنها با مغفرت خداوند پاک می شود و هیچ عامل دیگرى جز مغفرت الهى نمى‏تواند این‏تأثیر را بزداید.

كجاست منتظر تو؟ چه انتظار غریبی
تو بین منتظران هم عزیز من چه غریبی
عجیب تر كه چه آسان‏‏‏‏‎‎‎‎,نبودنت شده عادت
چه كودكانه سپردیم دل به بازی قسمت
چه بیخیال نشستیم چه كوششی؟ چه وفایی؟
فقط نشستم و گفتم خدا كند كه بیایی؟!  
* اللهم عجل لولیک الفرج *
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.