این الطالب بدم المقتول بکربلا
1 - از امام صادق علیه السلام روایت شده است كه فرمود: «زیارة الحسین
بن على علیه السلام واجبة على كل من یقر للحسین بالامامة من الله عزوجل»
«زیارت حسین بن على علیه السلام بر هر كسى كه به امامت حسین علیه السلام از
طرف خداى عزوجل اقرار دارد، واجب است»(1).
2 - زنى به نام ام سعید مىگوید: حضرت صادق علیه السلام به من فرمود: اى
ام سعید! مزار حسین را زیارت كنید زیرا زیارت او بر مردان و زنان واجب
است(2).
3 - محمد بن مسلم از حضرت باقر علیه السلام نقل كرده است كه فرمود: به
شیعیان من دستور دهید تا به زیارت مزار حسین علیه السلام بروند، براستى كه
زیارت مزار حسین علیه السلام بر هر مؤمنى كه اقرار به امامت حضرتش از جانب
خداى عزوجل دارد، واجب است(3).
سلام
حضرت پیغمبر(ص) ضامن شده است که زیارت کند
زوّار حسین(ع) را در روز قیامت و بگیرد بازوی ایشان را، از اهوال و شدائد
قیامت نجات دهد تا اینکه وارد بهشت شود.
:: بحار24/235-کامل الزیارات باب 16ص59:
با خبر شدیم که کاربر خوب انجمن ها goolha عزیز در همین ایام ماه صفر توفیق زیارت امام حسین علیه السلام و عتبات عالیات را داشتند
احادیث زیادی وارد شده که باید به زائر امام حسین علیه السلام احترام خاصی قائل بود
همین جا به ایشان و خانواده شان زیارت قبول میگیم و از خداوند می خواهیم که بر توفیق ایشان در سفرهای معنوی و زیارات ائمه بیافزاید و ان شاء الله ما را هم از دعای خیرشان بی نصیب نگذارند
یا علی
پی نوشت :
استحباب زیارت یا وجوب ؟
پس از بیان روایات فوق درباره زیارت امام حسین علیهالسلام ممكن است براى
خواننده این سؤال مطرح شود كه: آنچه ما شنیدهایم زیارت امام حسین
علیهالسلام یكى از مستحبات و داراى فضیلت و ثواب مىباشد همانگونه كه
تعدادى از روایات فوق بر آن دلالت داشت، پس چگونه از برخى روایات بویژه سه
روایت اول استفاده وجوب زیارت مىشود و در آنها كلمه واجب بكار گرفته شده
است ؟
در پاسخ مىگوییم كه: واجب در این گونه روایات معنایى دارد غیر از آنچه
امروز اصطلاحا" در فقه ما مطرح است، چه آنكه واجب به معناى «امرى كه ترك آن
جایز نیست و عقاب دارد» از اصطلاحات فقهاء است و در عصر ائمه علیهم
السلام رائج نبوده است، و باید واجب در عصر ائمه علیهم السلام را به همان
معناى لغوى و متفاهم عرفى آن حمل كرد و آن عبارت ازو لازم ثابت است، یعنى
كسى كه به امامت حسین علیهالسلام اقرار دارد لازم است و سزاوار كه آن حضرت
را زیارت كند، و همین كه در روایت آمده است كه: «بر هر مؤمنى كه اقرار به
امامت او دارد» قرینه بر مطلب است زیرا اگر امر واجبى بود كه ترك آن جایز
نبود نیاز به ذكر اقرار به امامت و ایمان نداشت.
و من در خصوص این روایات با بعضى از اعاظم رحمه الله مذاكره كردم، ایشان
بر اساس این احتمال كه شاید مراد از وجوب همان وجوب اصطلاحى باشد مىفرمود
كه: زیارت امام حسین علیهالسلام همانند حج در عمر یك مرتبه واجب است و ترك
آن جایز نیست در صورتى كه استطاعت براى زائر همانند حج محقق شود.
1- ارشاد شیخ مفید 2/133.
2- كامل الزیارات 122.
3- كامل الزیارات 121.