• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعلیم و تربیت (بازدید: 4545)
دوشنبه 19/10/1390 - 14:25 -0 تشکر 414454
اختلالات املا و نوشتن و راه های رفع آنها

با نام خدا و سلام

یکی از اهداف مهم و اساسی و از چهار مهارت زبان آموزی

(یعینی:گوش دادن، سخن گفتن،خواندن و نوشتن)

موضوع نوشتن و املا هست و در مواردی برخی دانش آموزان علی رغم ظاهر بدون نقصشون

مشکلاتی در این زمینه دارند که این اشکالات و ایرادات را اختلالات املا می گویند 

در این تاپیک می خواهیم به برخی از این اختلالات بپردازیم و راه کارهای رفع یا کاهش این اختلالات را بیان کنیم

امید که مفید افتد.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

جمعه 18/1/1391 - 12:57 - 0 تشکر 444704

با نام خدا و سلام



7) نارسا نویسی (دلایل اصلی نارسا نویسی بلد نبودن کلمه ، ضعیف بودن عضلات ، بد گرفتن کاغذ و قلم در هنگام نوشتن ، داشتن برتری جانبی است و یا ممکن است نوعی بیماری باشد مثل ام اس و...)


فعالیت هایی مانند بریدن کاغذ با قیچی ، مچاله کردن کاغذ در لیوان فلزی با یک دست ، بازی با خمیر مجسمه سازی ،بازی باگل رس، کوبیدن میخ به تخته،پرتاب کردن حلقه به داخل میله، کار کردن با دستگاهه اعصاب سنج،حرکت کردن با یک زنگوله بدون اینکه به صدا در بیاید و ... می تواند تا حدی این مشکل را حل کند.


آموزش شکل صحیح به دست گرفتن قلم و کاغذ در هنگام نوشتن (حداکثر زاویه بین قلم و کاغذ در هنگام نوشتن باید 35 درجه باشد.)

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

شنبه 19/1/1391 - 16:42 - 0 تشکر 444831

با نام خدا و سلام



معلّم می تواند برای تشخیص دست برتر ، در قالب یک مسابقه طوری عمل نماید که کسی متوجه نشود و از فراگیران بخواهد با دوستانش جسمی را پرتاب کنند تا ببینیم زور و قوه چه کسی بیشتر است.در این حالت فرد مجبور است از دستی که قوی تر است استفاده نماید.لازم است این کار را در چندین مرحله تکرار کرد تا از نتیجه بدست آمده اطمینان حاصل شود.سپس معلّم کاغذی را لوله کرده و به شکل استوانه در می آورد و از فراگیران می خواهد با نگاه کردن در داخل این لوله هر چه را که در بیرون از کلاس می بینند را برای کلاس نام ببرند ( در اینجا فرد با هر چشمی که به بیرون نگاه کند همان چشم ، چشم برتر اوست.) چنانچه دانش آموزی دارای برتری جانبی بود یعنی دست راستش قوی تر از دست چپش است ولی چشم چپش از چشم راستش قوی تر بود ویا حتی برعکس، با این وجو چون نمی توان دست برتر را عوض کرد باید چشم برتر را عوض کرد به این صورت که چشمی که برتر است را در چند نوبت (مثلا 3 نوبت در روز) به مدت 20 دقیقه ببندیم و این کار تا یک ماه ادامه داشته باشد.در این حالت فرد مجبور است با چشمی که ضعیف تر است نگاه کند که باعث قوی تر شدن آن چشم می شود.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

دوشنبه 4/2/1391 - 14:40 - 0 تشکر 447942

با نام خدا و سلام

8 کم دقتی ( کم یا زیاد گذاشتن دندانه یا نقطه)


بر عکس برخی معلّمان که املاها را به افراد قوی کلاس می دهند تا آنها را تصحیح کنند می توان تصحیح املاها را به این گونه دانش آموزان داد.


معلّم می تواند جمله یا ابیاتی را بدون نقطه بنویسد و از فراگیران بخواهد نقطه این جملات را بگذارند البته جمله یا بیت مورد نظر باید برای فراگیران آشنا باشد.


تصاویری که در5مورد ( بیشتر یا کمتر )با هم اختلاف دارند را به آنها نشان دهیم تا اختلاف آنها را بگویند.نمونه هایی از این تصاویر در مجله های دانش آموزی وجود دارد.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

دوشنبه 18/2/1391 - 14:3 - 0 تشکر 451522

با نام خدا و سلام

9 مشکل آموزشی ( بنّا بنا / گربه گربِ )


برای حل مشکل ((گربه)) به جای ((گربِ))معلّم به فراگیران می گوید اگرکلمه هایی که من تلفظ کردم بدون ِ و بار دوم که تکرار می کنم با ِ اضافه تلفظ کردم شما باید آن را بدون آخر چسبان بنویسید ولی اگر همان بار اول با ِ تلفظ کردم باید با آخرچسبان آن را بنویسد .این معلّمین معتقدند که پس از تمرین و تکرار و گذشت ایام، دانش آموزان تسلط کامل پیدا می کنند
البته من خودم در کلاس شیوه راحت تری دارم و آن هم این است که به دانش آموزان می گویم اگر بعد از گفتن یک کلمه شما منتظرید کلمه دیگری مربوط به ان را بشنوید باید از ــِـ اضافه یا ربط استفاده کنید مثلا
کتابِ ............. علی چون با شنیدن کلمه کتابِ منتظرید کلمه دیگری را بشنوید پس صدای ــِــ ربط را استفاده می کنیم

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

سه شنبه 19/2/1391 - 14:22 - 0 تشکر 451761

با نام خدا و سلام


در ارتباط با مشکل تشدید متاسفانه برخی فراگیران کلمه را حفظ کرده و به این مطلب که چرا تشدید می گیرد و چرانمی گیرد اطلاعی ندارند.


بنابراین توصیه می شود برای فراگیران دارای این مشکل ، درس تشدید را دوباره تدریس کرد .


(نکته : کلمه ((دوم)) 2نوع تلفظ می شود به انواع آن دقت کنید.)


دوم ٌ Do+ وم    Vom ==== دوم بدون تشدید ) ### دوّم ( دو  dov + وم    vom ==== دوّم همراه تشدید)



«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.