• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعلیم و تربیت (بازدید: 4552)
دوشنبه 19/10/1390 - 14:25 -0 تشکر 414454
اختلالات املا و نوشتن و راه های رفع آنها

با نام خدا و سلام

یکی از اهداف مهم و اساسی و از چهار مهارت زبان آموزی

(یعینی:گوش دادن، سخن گفتن،خواندن و نوشتن)

موضوع نوشتن و املا هست و در مواردی برخی دانش آموزان علی رغم ظاهر بدون نقصشون

مشکلاتی در این زمینه دارند که این اشکالات و ایرادات را اختلالات املا می گویند 

در این تاپیک می خواهیم به برخی از این اختلالات بپردازیم و راه کارهای رفع یا کاهش این اختلالات را بیان کنیم

امید که مفید افتد.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

شنبه 1/11/1390 - 19:38 - 0 تشکر 419981

با نام خداو سلام
طبقه بندی اشکالات و اختلالات املایی در فراگیران:

اشکالات املایی رایج به 9 دسته تقسیم می شوند.(به این مشکلات در قالب مثال توجه کنید.

1 – ضعف در حس شنوایی ( ژاله جاله/صبح صب /است اسد / مسواک مسباک )
2 - ضعف در حافظه شنوایی (جا انداختن حروف و کلمات ساده ازقبیل از، تا،که و ... از نظر املایی اهمیت زیادی ندارند)
3- ضعف در حافظه دیداری ( طناب تناب / سطل ستل)
4 – قرینه نویسی ( نوشتن از چپ به راست)
5 – وارونه نویسی
6 – ضعف در حافظه توالی دیداری (برادر بردار / اداره اراده)
7 – نارسا نویسی= بد خطی و ریز نویسی
8 – کم دقتی ( کم یا زیاد گذاشتن دندانه ها یا نقطه ها)
9 – مشکل آموزشی ( بنّا بنا / گربه گربِ )

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

دوشنبه 3/11/1390 - 15:13 - 0 تشکر 420714

با نام خدا و سلام
درمان اختلالات املایی در فراگیران:
1 ) ضعف در حس شنوایی
معلّم صداهای مختلفی را ضبط کرده و با پخش صدا دانش آموز تشخیص دهد که چه صدایی است مثل صدای آبشار ، چیک چیک آب ، باز و بسته شدن در و ...)
معلّم به والدین توصیه کند که در منزل صدای تلویزیون و رادیو را زیاد از حد بلند نکنند تا دانش آموز دقت خودش را روی صداهایی که ضعیف است بیشتر کند
معلّم به والدین توصیه کند که اجازه بدهند در منزل فرزندشان به تلفن و آیفون پاسخ دهد چون نیاز به دقت خاصی دارد.
معلّم چند قوطی پلاستیکی یکسان تهیه کرده و ابتدا در جلوی روی فراگیران حبوبات خاصی مانند لوبیا ، ماش، عدس و ... را داخل قوطی ریخته و هم زده تا دانش آموز این صداهخا را در ذهن خودش بسپاردو سپس در قوطی ها را بسته و آنها را به صورت تصادفی کنار هم گذاشته و پس از تکان دادن آنها از فراگیران بخواهد نوع حبوبات داخل قوطی را تشخیص دهد.(حدس زدن نوع حبوبات داخل قوطی بسیار مشکل است.)

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

پنج شنبه 10/1/1391 - 8:49 - 0 تشکر 443206

با نام خدا و سلام



2) ضعف در حافظه شنوایی


معلّم می تواند با اجرای یک بازی به تقویت حافظه شنووایی کمک کند.بازی به این صورت است که نفر اول یک کلمه به نفر دوم می گوید وو نفر دوم یک کلمه دیگر به این کلمه اضافه کرده و به نفر سوم بگوید و نفر سوم نیز یک کلمه دیگر به آن کلمه ها اضافه کرده و به نفر چهارم بگوید و این کار تا نفر آخر هر گروه ادامه دارد تا اینکه فردی از گروه در گفتن کلمات به ترتیب اشتباه کند. (دقت شودکه کلمات بایدمعنی دار باشد.)


معلّم با توجه به سن و پایه تحصیلی فراگیران بین 3 تا 7 فرمان را به دانش آموز مورد نظر بگوید و از وی بخواهد این فرمان را به ترتیب انجام دهد.( مثلاً : 1-کیف خودت را بردار و روی میز من بگذار 2 سپس گلی که روی تاقچه کلاس هست را به روی زمین بگذار 3 - ...)


معلّم با توجه به سن و پایه تحصیلی فراگیران بین 3 تا 7 کلمه نسبتا بی ربط را بیان می کند و دانش آموز مورد نظر این کلمات را به ترتیبی که بیان شده است روی تخته بنویسد.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

جمعه 11/1/1391 - 18:44 - 0 تشکر 443640

با نام خدا و سلام



3) ضعف در حافظه دیداری ( یکی از عمده ترین مشکلات املایی مربوط به همین ضعف است.)


معلّم تصویری را به دانش آموزان نشان می دهد و از آنها می خواهد خوب تصویر را نگاه کنند سپس با مخفی کردن تصویر ، از فراگیر می خواهد بگوید که در تصویر چه چیزهایی د یده اند.(ببین و بگو)


معلّم تصویری را به دانش آموزان نشان می دهد و از آنها می خواهد خوب تصویر را نگاه کنند سپس با مخفی کردن تصویر ، از فراگیران می خواهد به سوالاتی در مورد تصویر پاسخ صحیح بدهند.


معلّم می تواند خودش یا اولیای دانش آموز تعدادی شی را در یک مکان قرار دهد(بین 3 تا 7 شی در دوره ابتدایی) و پس از مشاهده آنها توسط فراگیر از فرد بخواهد چشم خودش را ببندد و با جابجا کردن اشیا از فرد بخواهد این اشیا را به حالت اول باز گرداند.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

يکشنبه 13/1/1391 - 18:11 - 0 تشکر 444034

با نام خدا و سلام



معلّم می تواند بین 3 تا 7 کلمه نسبتاً بی ربط که از نظر املایی مهم هستند را روی تخته سیاه بنویسدو دانش آموز آنها را مشاهده کند،ابتدا معلّم از فراگیران میخواهد روی خود را به پشت کلاس برگردانند و معلّم با پاک کردن یک کلمه در مرحله اول از فراگیران می خواهد که کلمه مورد نظر را حدس بزنند و این کار تا مرحله ای ادامه می یا بد که هر 7 کلمه پاک شده و دانش آموزان بتوانند این 7 کلمه را حدس بزنند.(حدس زدن 7 کلمه به مهارت بسیار زیادی نیاز دارد، اگر با این گفته موافق نیستید این کار را به کمک یکی از دوستانتان روی خودتان امتحان کنید)


معلّم می تواند با توجه به خلاقیت خود بعضی کلمات که احتمال غلط نوشتن آنها زیاد است را با شعر طنز گونه ، داستان طنز گونه وبا استفاده از کلمات تمسخر آمیز به فراگیران آموزش دهد . این راهکار بسیار مفید و کارساز است.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

دوشنبه 14/1/1391 - 11:36 - 0 تشکر 444176

یه خاطره از املا نوشتن خودم بگم.


قبل از انقلاب سال تحصیلی 48-49 بود. سال دوم دبستان بودم که به خاطر اول شدن در مسابقات استانی (مازندران) به مسابقات کشوری در تهران اعزام شدم.


ما در فارسی درسی داشتیم با عنوان ولیعهد. در مسابقه همون درس را برای ما املا گفتند. من که در تمام دروس امتحانی مسابقه نمره بیست گرفته بودم در درس املا نمره نوزده گرفتم و این نمره رتبه اولی من در سطح کشور را تهدید می کرد.


وقتی نمره را اعلام کردند پدرم که خود معلم بود نسبت به نمره من اعتراض کرد و مطوئن بود که من می بایست بیست می گرفتم.


با بررسی املا مشخص شد که کلمه ولیعهد را غلط نوشتم.


پدرم با دلیل و برهان به مسئولین برگزاری فهموند که باید دوباره ازم امتحان گرفته بشه.


در جلسه مجدد امتحان من بودم چند مسئول امتحان و پدرم.


در آن جو سنگین من که یک بچه روستایی بودم و از نقطه ای دور برای اولین بار به تهران آمده بودم شروع به نوشتن املا کردم.


همه به دقت نوشته ام را نگاه می کردند.


گوینده به درس ولیعهد رسید و شروع به خواندن کردن.


کلمه ولیعهد که خونده شد من آنرا ولیعد نوشتم.


پدرم متوجه شد گفت دوباره بخوان اقا


او خواند ولیعهد و من دوباره نوشتم ولیعد.


پدرم اومد جلو و با صدای بلند گفت ول ی ع ه ه ه د.


من به یکباره دوزاریم افتاد و کلمه رو درست نوشتم.


پدرم نفس راحتی کشید و من مجدد رتبه اول را در سطح کشور کسب کردم.

دوشنبه 14/1/1391 - 17:26 - 0 تشکر 444251

با نام خدا و سلام


ممنون از رهای بزرگوار بابت این خاطره شون


با ما باشید در ادامه

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

سه شنبه 15/1/1391 - 9:40 - 0 تشکر 444321

سپاسگزارم


انشالله که مرتبط بوده خاطره ام با موضوع مبحث

سه شنبه 15/1/1391 - 14:49 - 0 تشکر 444372

behroozraha گفته است :
[quote=behroozraha;558041;444321]

سپاسگزارم


انشالله که مرتبط بوده خاطره ام با موضوع مبحث

با نام خدا و سلام

البته حضورتون عالی است و خاطره تون هم جالب.

اما ادامه مطلبمون:

4) قرینه نویسی(در اغلب موارد این مشکل با دادن تذکّراتی توسط معلّم و افراد دیگرحل می شود ولی در صورت حل نشدن آن باید مشکل را جدی شمردو آن را بررسی کرد.)

ü اغلب متخصصان بر این عقیده هستند که این گروه از افراد بنا به دلایلی هنوز سمت چپ و راست خود را نمی شناسند بنابراین معلّم باید دوباره سمت راست و چپ را آموزش دهد.

ü در صورتی که با آموزش سمت چپ و راست مشکل رفع نشد معلّم می تواند از نقاشی کمک بگیرد به این صورت که تعدادی حیوان (مانند جوجه، ماهی و...) را روی تخته سیاه بکشد که سر همه حیوانات رو به سمت چپ باشد و از فرد بخواهد با توجه به جهتی که حیوان حرکت می کند به همان جهت نیز کلمات و جملاتش را بنویسد.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

چهارشنبه 16/1/1391 - 19:48 - 0 تشکر 444545

با نام خدا و سلام



5)وارو نه نویسی


راهکار هایی که برای (( قرینه نویسی )) مطرح شد برای (( وارونه نویسی )) نیز کاربرد دارد.


6) ضعف در حافظه توالی دیداری


(راهکارهای دقیقی برای این مشکل موجود نیست ولی موارد زیر می تواند کار ساز باشد)


1- بخش کردن کلمه 2 - استفاده از جدول الفبا و جدول سیلاب سازی 3 یاد دادن مفهوم قبل و بعد (قبل از س باید م را آورد. ) 4 نوشتن کلماتی که جای برخی حروف آنها خالی است (مثل : جن......ل پر از حیوان است. جواب : جنگل) 5 - . . .

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.