« الَّذی جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ فِراشاً وَ السَّماءَ بِناءً وَ أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً ... (البقره/22) »
(آن كس كه زمین را بستر شما، و آسمان[ جو زمین] را همچون سقفى بالاى سر شما قرار داد؛ و از آسمان آبى فرو فرستاد ... (البقره/22) )
انسانی كه دارای اندیشه صحیح است همه نظام عالم را در خدمت خودش میبیند هیچگاه تصور نمیكند كه «العیاذ بالله» خدا برایش كاری نكرده ، یا برایش كم گذاشته است .
انسانی كه دارای اندیشه صحیح است باور دارد كه از نعمات بسیاری برخوردار است ،و تمام كائنات را در خدمت خود میبیند .
در تصور او ، خدای سبحان برای انجام هر حركت مثبتی نیروها و امكانات فراوانی را در خدمت او قرار داده است .
انسان الهی ، احساس ضعف و فقر نمیكند، باور دارد كه خالقش در خلقت او العیاذ بالله نقصانی روا نداشته ، زمین را با همه وسعتش در خدمت او آورده و آسمان را با تمام گستردگیش سقف بالای سر او قرار داده است .
• با اندیشه صحیح ، انسان كلان نگر است ، نه خرد نگر . تمام نعماتش را بزرگ و وسیع میبیند (لَكُمُ الْأَرْضَ)
خداوند مقرر نكرده كه تنها قسمتی از زمین در خدمت یك فرد قرار گیرد و دیگر قسمتها به او خدمات رسانی نداشته باشد ، یا اینكه هر كس تنها بتواند در بخشی از زمین زندگی كند و به او مجوز خروج از آن منطقه داده نشده باشد .
• نكته قابل تامل دیگر ، تقدم «لكم» بر «ارض» است . خداوند سبحان قبل از اینكه از «زمین» صحبت كند ، «لكم» را مطرح كرده است ، یعنی فقط برای شما زمین را آفریدم . نه اینكه تصور كنید خواستم زمینی باشد تا آن را مكانی برای حیات انسانها، حیوانها و نباتات قرار دهم ، و محل آمد و رفت ملائك باشد .
زمین را تنها برای انسان آفریدم و فقط اوست كه در این امر موضوعیت دارد و بقیه طفیل او هستند .
در اندیشه صحیح انسان به این باور میرسد كه به عنوان خلیفه الله چقدر شایستگی دارد كه خداوند در نظام عالم همه چیز را برای او قرار داده است .