شبکه خبری راشاتودی :
اکنون
چندین شرکت بزرگ که مالک شبکههای تلویزیونی اصلی و روزنامهها در ایالات
متحده هستند چه میزان بر روی محتوای اخبار هزینه میکنند تا اوضاع را
کنترل کنند؟
- استیو راندال تحلیلگر ارشد FAIR میگوید:
در ایالات متحده، مجری اجرای شوها شرکتها هستند و آنها تصمیم میگیرند که آمریکاییها چه ببینند، چه بشنوند و چه بخوانند.
-راندال گفت:
کف
رودخانه هادسون با PBS های سرطانزا پوشیده شده است این محصولات خطرناک
شیمیایی و سمی توسط جنرال الکتریک در آنجا ریخته شده است. جنرال الکتریک
مالک NBC است و NBC تاکنون درباره این فاجعه زیست محیطی گزارشی نداده
است.با ارائه چهره بیگناه میکیموس به عنوان علامت تجاری آنها، دیسنی مالک پر افتخار شبکه ABC است.
رندال گفت:
رسانهها
برای آگاهی بخشی به مردم به وجود آمدهاند اما وقتی روزنامهنگاری تبدیل
به تجارتی برای شرکتها و نخبگان سیاسی میشود هدف وجودی آن از بین
میرود. هدف وجودی این شرکتها سود است. منافع سرمایهگذاران در اولویت
مسائل دیگر قرار میگیرد.
- کریس چمبرز(chris chambers) استاد دانشگاه جورج تاون(georgetown university) گفت:
رسانه یک صنعت پولساز است.
چمبرز گفت:
وقتی
که ANC توسط دیسنی خریده شد، داستانهایی درباره ناشایستگی دیسنی لند و
دیسنی ورلد وجود داشت که شرکت دیسنی همه آنها را کنار زد.
CNN و مجله تایم هم متعلق به تایم وارنر است.
مردم
فکر نمیکنند که چقدر پول در این صنعت وجود دارد. صرف نظر از بحثهای
خدمات درمانی که این روزها مطرح است، رسانهها صنعت قرن 21 هستند.
50
سال پیش، 50 شرکت، شبکههای اصلی و روزنامهها را در اختیار گرفتند. سپس
با سرعت بالا مالکیت رسانهها منجر به انحصار رسانهها توسط چند نفر خوش
شانس شد.
چمبرز گفت:
تجارت خوب روزنامهنگاری بد است و روزنامهنگاری خوب بدترین شغل است.
-دنی اسکچتر منتقد رسانه گفت:
خطر این نوع تمرکز رسانهها این است که تنوع دموکراسی را منحرف میکند و بینندگان را در معرض یک طیف از دیدگاهها قرار میدهد.
-تی جی واکر تحلیلگر رسانه گفت:
فهمیدن اینکه چه کسی پشت این جریانات است و کشمکش بر سر منافع کجاست چندان آسان نیست.
در راس لیست مالکان رسانهها روپرت مرداک و امپراطوری رسانهای خبری وی قرار دارد.
مرداک در راس فاکس نیوز، وال استریت ژورنال و نیویورک پست ایستاده است و تعداد این افراد معدود است.
جنرال
الکتریک، یکی از بزرگترین پیمانکاران تسلیحات نظامی در ایالات متحده و ام
کاست یکی از بزرگترین تهیه کنندگان کابلی ایالات متحده با یکدیگر با
راهاندازی شبکه NBC متحد شدند.
-لورا فلاندرز گوینده تلویزیون گفت:
انتظار کسب واقعیات از رسانههای شرکتی خیلی ساده لوحانه است.
وی
همچنین گفت: ما نمیتوانیم به پیمانکاران تسلیحاتی مانند جنرال الکتریک
که اخبار جنگ را پوشش میدهند اعتماد کنیم و بیشتر از آن ما نمیتوانیم به
شبکههای تلویزیونی که توسط دیسنی راهاندازی شدهاند برای پوشش اخبار
اقتصادی تکیه داشته باشیم.
رسانهها
شدیدا در حال انحصاری شدن هستند، تعداد صداهایی که خواهان پوشش واقعی
اخبار هستند در حال کاهش هستند. در نتیجه به جای نمایندگی روزنامهنگاری،
رسانهها تبدیل به صدای سخنگوی شرکتها شدهاند.
- میشل پارنتی نویسنده گفت:
نه
تنها خبرهای بزرگ که در خروجی رسانهها قرار میگیرند توسط شرکتها
مالکیت میشوند آنها همچنین توسط شرکتهای دیگر تبلیغاتی تامین بودجه
میشوند.
وی گفت:
همیشه
یک نگرانی درباره تبلیغاتها وجود دارد. به آمریکاییها یاد داده شده که
رسانهها مستقل و آزاد هستند چونکه دولت بر آن مالکیت ندارد. در واقع
پارامترهای ایدئولوژیکی اطراف رسانهها خیلی محدود هستند و آنها توسط
مالکان شرکتها و تبلیغات شرکتها تنظیم میشوند. این پارامترهای
ایدئولوژیکی به این معنی هستند که شما انتقادی درباره سیستم جهانی این
شرکتها نداشته باشید.
پارنتی بحث میکند که به دلیل وجود این سیستم، به آمریکاییها
یاد داده شده که سیاستهای ایالات متحده در هر دو طرف درست است و هدیهای
از طرف خداوند به جهانیان است.
پارنتی توضیح میدهد؛ انتقاد کردن از هر کسی که به نوعی دارای قدرت اقتصادی است، بسیار سخت است.
- رادیو الکس جونز گفت:
بی طرفی در رسانهها با چنین منافع و سرمایه گذاریهایی که در پس پرده محتوای آن صورت میگیرد غیر ممکن است.
او
گفت: شما رسانههای دوره دایناسوری دارید که اکنون توسط 5 یا 6 شرکت به
هم پیوسته مالکیت میشوند که با اخبار و پخش آنها تجارت میکنند.
جونز
توضیح میدهد که بعضی از آمریکاییها به دنبال دوری از رسانههای شرکتی
هستند. آنها به دنبال منابع خبری مستقل مانند وبسایتها هستند.