• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
پاسخ به شبهات (بازدید: 3264)
پنج شنبه 10/6/1390 - 23:32 -0 تشکر 361519
1 سوال

سلام

1سوال برام پیش اومده تاحالا جواب هایی که دادن قانع کننده نبوده:

ما همه اینو قبول داریم که حضرت علی(ع) اینقدر در نماز متوجه خداوند بودن که حتی در یکی از جنگها (فک کنم صفین باشه) با توجه به این مسئله تیر رو در نماز از پاشون میکشن. از طرفی  حضرت علی توی مسجد در نماز به فقیری که ازشون چیزی طلب میکردن انگشترشون رو میدن. به نظر شما این موضوع با مورد بالا تناقض نداره؟ لطفا کمکم کنید.

اگر مشکلی در حرفام هست بگین

ممنون

هر گاه از زندگی ناامید شدی به کوه برو...

فریاد بزن: آیا هنوز امیدی هست..؟

آنگاه خواهی شنید: هست... هست... هست...!

جمعه 11/6/1390 - 23:34 - 0 تشکر 361901

بســـــــــم الله الـــــرحمن الـــــرحیم

با سلام

اگر نداند كه بدن یا لباسش نجس است و بعد از نماز بفهمد نجس بوده، نماز او صحیح است. ولى احتیاط مستحب آن است كه اگر وقت دارد دوباره آن نماز را بخواند.

(٨٠٢/رساله امام خمینی(ره))

در سه صورت ، اگر بدن یا لباس نمازگزار نجس باشد، نماز او صحیح است:

 اول: آنكه به واسطه زخم یا جراحت‏یا دملى كه در بدن او است، لباس یا بدنش به خون آلوده شده باشد.

دوم: آنكه بدن یا لباس او به مقدار كمتر از درهم كه تقریبا به اندازه یك اشرفى مى‏شود، به خون آلوده باشد.

 سوم: آنكه ناچار باشد با بدن یا لباس نجس نماز بخواند. و در دو صورت اگر فقط لباس نمازگزار نجس باشد، نماز او صحیح است: اول: آنكه لباسهاى كوچك او مانند جوراب و عرقچین نجس باشد. دوم: آنكه لباس زنى كه پرستار بچه است، نجس شده باشد.  

(٨٤٨ /رساله امام خمینی(ره))

اگر در بدن یا لباس نمازگزار خون زخم یا جراحت‏یا دمل باشد، چنانچه طورى است كه آب كشیدن بدن یا لباس یا عوض كردن لباس براى بیشتر مردم یا براى خصوص او سخت است، تا وقتى كه زخم یا جراحت‏یا دمل خوب نشده است،مى‏تواند با آن خون نماز بخواند. و همچنین است اگر چركى كه با خون بیرون آمده یا دوایى كه روى زخم گذاشته‏اند و نجس شده، در بدن یا لباس او باشد.

(٨٤٩ /رساله امام خمینی(ره))

ولایت فقیه استمرار حرکت انبیاء است

http://philsoph.parsiblog.com/

شنبه 12/6/1390 - 0:18 - 0 تشکر 361910

sadra2554 گفته است :
[quote=sadra2554;391884;361901]

بســـــــــم الله الـــــرحمن الـــــرحیم

با سلام

اگر نداند كه بدن یا لباسش نجس است و بعد از نماز بفهمد نجس بوده، نماز او صحیح است. ولى احتیاط مستحب آن است كه اگر وقت دارد دوباره آن نماز را بخواند.

(٨٠٢/رساله امام خمینی(ره))

در سه صورت ، اگر بدن یا لباس نمازگزار نجس باشد، نماز او صحیح است:

 اول: آنكه به واسطه زخم یا جراحت‏یا دملى كه در بدن او است، لباس یا بدنش به خون آلوده شده باشد.

دوم: آنكه بدن یا لباس او به مقدار كمتر از درهم كه تقریبا به اندازه یك اشرفى مى‏شود، به خون آلوده باشد.

 سوم: آنكه ناچار باشد با بدن یا لباس نجس نماز بخواند. و در دو صورت اگر فقط لباس نمازگزار نجس باشد، نماز او صحیح است: اول: آنكه لباسهاى كوچك او مانند جوراب و عرقچین نجس باشد. دوم: آنكه لباس زنى كه پرستار بچه است، نجس شده باشد.  

(٨٤٨ /رساله امام خمینی(ره))

اگر در بدن یا لباس نمازگزار خون زخم یا جراحت‏یا دمل باشد، چنانچه طورى است كه آب كشیدن بدن یا لباس یا عوض كردن لباس براى بیشتر مردم یا براى خصوص او سخت است، تا وقتى كه زخم یا جراحت‏یا دمل خوب نشده است،مى‏تواند با آن خون نماز بخواند. و همچنین است اگر چركى كه با خون بیرون آمده یا دوایى كه روى زخم گذاشته‏اند و نجس شده، در بدن یا لباس او باشد.

(٨٤٩ /رساله امام خمینی(ره))

ولایت فقیه استمرار حرکت انبیاء است

http://philsoph.parsiblog.com/

سلام

متوجه شدم ممنون.

1سوال در همین رابطه:

1بنده خدایی میگفت چرا حضرت نگذاشتن نماز تموم شه بعد کمک کنن؟ چرا در حین نماز این کارو کردن؟

هر گاه از زندگی ناامید شدی به کوه برو...

فریاد بزن: آیا هنوز امیدی هست..؟

آنگاه خواهی شنید: هست... هست... هست...!

شنبه 12/6/1390 - 20:37 - 0 تشکر 362254

سلام
مواردی ضمن حضور قلب کامل به خدا به برخی مسائل بنا به وظیفه و ضرورت و یا استحباب عکس العمل نشان داده اند .
بدون آنکه مانع توجه آنان به خدا باشد .

در این مرحله آنچنان فانی در رب و وصل به اوست که از آن مرتبه به شهود عالم می پردازد به اصطلاح (لا حجاب مطلق است)

دراینجا که حضرت در عین حضور قلب کامل به خداوند وجوب استحباب داشته که به فقیر کمک کند زیرا سائل که به مسجد می آید بعد از آنی که چند بار در خواست کمک می کند هیچکس پاسخ او را نمی دهد بعد می گوید خدایا ببین به مسجد پیغمبر آمده ام ولی هیچکس به من کمک نکرد لذا از باب استحباب علی (علیه السلام)به آن سائل انگشترش را عطا می کند.

در موقع اشاره به انگشتر حضور قلب قوی تری است (مرحله سومی حضور قلب لاحجاب مطلق است) ولی در زمان تیر کشیدن از پای حضرت حضور قلب در پیشگاه خدا مانع حضور عالم شهود است .

آنچه که هیچ بار در نمازهای آنان وجود نداشته است حجاب شدن عالم شهود بسبب عالم غیب است به تعبیر دیگر تفاوت علی (علیه السلام)و ائمه با عرفا در این است که عرفا با حضور در یکی از مقامات مثلا نماز حضور در مقامات دیگر برایشان آسان و میسر نیست ولی برای امام ممکن است با آن توانمندی روحی و معنوی می توانند دو عبادت زکات و نماز را با حضور قلب بدون کاستی انجام دهند آن جا که امور مادی است
مقام معنوی خویش را حفظ کنند و دیگر اینکه درد جسمی ، آنان را از حالت وصال و مقام فنا خارج نکند.

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
شنبه 12/6/1390 - 22:30 - 0 تشکر 362306

سلام
ممنون از jtayebe عزیز
جامع و کامل بود. فقط اگه میشه منبعشم ذکرکنید
بازم ممنون

هر گاه از زندگی ناامید شدی به کوه برو...

فریاد بزن: آیا هنوز امیدی هست..؟

آنگاه خواهی شنید: هست... هست... هست...!

يکشنبه 13/6/1390 - 0:20 - 0 تشکر 362365

nasimesahri گفته است :
[quote=nasimesahri;331665;361621]سلام
بنده قصد دارم به موضوع از منظری دیگر نگاه کنم یعنی یک سوال جدید آیا برخورد یک تیر در بدن باعث خونریزی نمی شود ؟ وآیا این خونریزی مبطل نماز نیست؟وخارج کردنش از بدن باعث خونریزی بیشترآن هم در نماز نمی شود؟
یکی از جوابهایی که به این شبهه داده شده همین است اصل وجود چنین ماجرایی مشکوک است.....

سوال :
مگر خون نجس نیست و نماز را باطل نمی کند (بیشتر از اندازه 2 ریالی)یا باید بگویید نماز راباطل نمی کند که این خلاف مسائل فقهی یتان است یا باید بگویید باطل می کند که آیا می شود گفت علی(علیه السلام) نمی دانسته خون نماز راباطل میکند؟؟؟
پاسخ:
معلوم است گوینده این سوال از مسائل فقهی شیعه با گستردگی های خاص خودش هیچ اطلاعی ندارد چرا که علما در این باره نوشته اند :

در نمونه های زیر خون نماز را باطل نمی کند :
-اگر خون از یک درهم بیشتر نباشد نماز صحیح است(رساله های مراجع شیعه)
-اگر در موقع اضطرار باشد اشکالی ندارد.
-اگر جراحات و زخم ها بر بدن چنان باشد که خون بند نمی آید و بند آوردنش مشقت زیادی دارد در این حال نماز اشکالی ندارد .( تحریرالوسیله/ 1/ 124
-بعضی از مراجع بزرگوار شیعه تصریح نموده اند خونى كه در حال جراحت یا دمل و از بدن انسان خارج شود چه كم باشد و چه زیاد، تطهیرش براى مكلف ممكن باشد یا نه، چنان چه نوعى مشقت داشته باشد، خللى به نماز و صحت آن نمى زند (البته نجاستش از بین نمى رود اما مانع نماز نخواهد بود. كلمة التقوى، شیخ محمد امین زین الدینى/ 1/ 55
-اگر انسان در بین نماز نداند لباس و بدنش خونی بوده ویا اینکه خونی را به لباس انسان  بریزند  و بعد از نماز بفهمد نمازش صحیح است و نیاز به قضا ندارد . .
-اگر علی(علیه السلام) متوجه بیرون کشیدن تیر از پایش باشد هیج اشکالی ندارد چون وقت اضطرار است حکم مذکور درباره همه صادق است .
در نتیجه: تصور پرسشگر محترم از حكم شرعى این موضوع صحیح نبوده و اتفاق نظر همه علماى شیعه برخلاف آن است( رسائل كركى، محقق كركى/ 3/ 23)
و اساسا همین كه مى بینیم ائمه اطهار و حضرات معصومین (ع) كارى را انجام مى دهند، خود دلیل بر صحت و شرعى بودن آن است. همچنان كه احتمال دارد ورود تیر به پاى مبارك حضرت، منجر به خونریزى زاید براندازه یك بند انگشت نشده.

"اگر حضرت علی (علیه السلام)در بین نماز متوجه اعمال جراح وجاری شدن خون نشود چنانچه در بالا ذکر شد نمازشان صحیح و نیاز به قضا هم ندارد حتی اگر حضرت علی(علیه السلام)متوجه اعمال جراح و کشیدن تیر از پا و جاری شدن خون شوند بازهم مشکلی بوجود نمی آید چراکه در وقت اضطرار است و باز هم نیازی به قضا ندارد."

منبع داستان تیر کشیدن از پای حضرت امیر (علیه السلام)را در نماز  هم نقل کنیم:
1-یکی از علمای هل سنت به نام علامه محمد صالح کشفی حنفی در کتاب (المناقب المرتضویه)چاپ بمبی هند ص364 می گوید "در جنگ احد تیری به پای علی (علیه السلام)رفت حضرت پیامبر با شناختی که از علی(علیه السلام) داشته به جراحان گفتند تیر را در موقع نماز از پای علی(علیه السلام) خارج کنند زیرا تیر در پای علی (علیه السلام)گیر کرده بود و در آوردن آن مشقت زیادی داشت...


2-منتهی الامال ج1ص288چاپ هجرت این قضیه رانقل کرده امام بدون ماخذ


3-در اصول کافی و روضه کافی اصلا این قضیه نقل نشده .


4-جلد 41 بحارالانوار چاپ بیروت باب (عباده و خوف)هم به این قضیه اشاره ای نمی کند.


5-منهاج البداعه ج8ص152در شرح خطبه 122 می گوید"ما جرا در جنگ صفین اتفاق افتاد "
6-در کتاب  احقاق الحق، 8/ 206 این قضیه رانقل و می فرمایند چیزی که از پای حضرت امیر المومنین(علیه السلام)بیرون کشیدند تیری که از کمان خارج می شود بوده نه نیزه


در آخر می خواهیم بگوییم که این روایت یا اصلا نوشته نشده و یا اینکه با پراکندگی نقل شده
باتوجه به علم حدیث این حدیث صحیح نیست چون راویش معلوم نیست و متواتر هم نیست ولی چون واقعه تاریخی است خیلی به منبعش کار نداریم.

منبع:روشنگری مکتب تشیع

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
يکشنبه 13/6/1390 - 17:41 - 0 تشکر 362563

نوشته های سبر رنگ خانم طیبه و توضیحات آبی رنگ حسن ختام ماجراست
در مورد نجس بودن که مسئله ی احکامی بود ولی در مورد واقعی بودن سند هم میشه شک کرد...

من از اين كوه بالا خواهم رفت.ميگويند ارتفاعش زياد است.راهش طولاني و شيب دار است,پر از صخره و صعود به آن بيش از حد دشوار است.كارخودم است.از آن بالا خواهم رفت.به زودي مرا خواهي ديد كه از قله برايتان دست تكان ميدهم يا از فرط تلاش بر دامنه جان ميسپارم

يکشنبه 13/6/1390 - 20:38 - 0 تشکر 362591

حسن ختام اعلام شد امامنظور بنده بیشتر سند این روایت طرح یکی از شبهاتی که ممکن است به این قضیه واردشود بود.

يکشنبه 13/6/1390 - 21:19 - 0 تشکر 362600

nasimesahri گفته است :

[quote=nasimesahri;331665;361621]سلام
بنده قصد دارم به موضوع از منظری دیگر نگاه کنم یعنی یک سوال جدید آیا برخورد یک تیر در بدن باعث خونریزی نمی شود ؟ وآیا این خونریزی مبطل نماز نیست؟وخارج کردنش از بدن باعث خونریزی بیشترآن هم در نماز نمی شود؟
یکی از جوابهایی که به این شبهه داده شده همین است
اصل وجود چنین ماجرایی مشکوک است.....

nasimesahri گفته است :
[quote=nasimesahri;331665;362591]حسن ختام اعلام شد امامنظور بنده بیشتر سند این روایت طرح یکی از شبهاتی که ممکن است به این قضیه واردشود بود.

شرمنده!

ولی شما رد کردنتون بر اساس حکم شرعی و ابطال نماز بود!

حرفی از سند نزدید

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
دوشنبه 14/6/1390 - 0:19 - 0 تشکر 362640

عزیز این دوومورد شبهه شخصی من نبود شبهاتی بود که به این مساله وارد می شود اگر وارد نبود منبعی که شما از آن نقل قول کرده اید به آن جواب نداده بود قبول دارم قسمت اول حرف من پر رنگ تر بود در واقع نوع بیان من درست نبود ولی نتیجه اصلی درهمان بیان اشتباه هم مشکل دار بودن سند است یکبار دیگر بخوانید. وقتی عرض می کنم اصل وجود چنین ماجرایی مشکوک است یعنی روایاتی که در این زمینه وارد شده اند مشکل دارند اگر پاسخهای صفحه اول را مطالعه فرمایید خواهید دید طراح سوال هم منظور بنده را فهمیده است.

  همین حالا با وجود پاسخهایی که داده اید این سوال مطرح می شود اضطرار از کجای این مساله برداشت می شود روایت این واقعه در این زمینه سکوت کرده است
فرموده اید فعل معصوم حجت است(( و اساسا همین كه مى بینیم ائمه اطهار و حضرات معصومین (ع) كارى را انجام مى دهند، خود دلیل بر صحت و شرعى بودن آن است. همچنان كه احتمال دارد ورود تیر به پاى مبارك حضرت، منجر به خونریزى زاید براندازه یك بند انگشت نشده.))

اما اول باید فعل بودن معصوم ثابت شود بعد حجیت آن تاوقتی شبه وجو دارد آیااین عمل از معصوم صادر شده یا خیر نمی توان به آن استناد کرد . همچنانکه احتمال مطرح شده هم درمورد مقدار خونریزی خیلی بعید است .

سه شنبه 15/6/1390 - 22:20 - 0 تشکر 363259

faghih_f گفته است :
[quote=faghih_f;701758;361519]

سلام

1سوال برام پیش اومده تاحالا جواب هایی که دادن قانع کننده نبوده:

از طرفی  حضرت علی توی مسجد در نماز به فقیری که ازشون چیزی طلب میکردن انگشترشون رو میدن. به نظر شما این موضوع با مورد بالا تناقض نداره؟ لطفا کمکم کنید. 

اگر مشکلی در حرفام هست بگین

ممنون


به نام خدا
با سلام وتشکر از این سوال زیبا
و تشکر از جواب دهی دوستان
بهترین جواب از آیات ولایت در قران آیت الله مکارم بوده که گرفته شده از خود قران و کلام الهی است
چطور؟
خداوند متعال در این آیه عمل حضرت علی علیه السلام را تایید کرده
در حالی که اگر این عمل حضرت علی علیه السلام موجب وهن و...می بود
خداوند متعال آن را تایید نمی کرد تا چه رسد به آن که اورا مدح وستایش کند.

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.