• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
کتاب و کتابخوانی (بازدید: 2208)
يکشنبه 30/5/1390 - 6:50 -0 تشکر 356331
*سری اول دهگانه* پاسخ صحیح گزینه ی ب

سلام خدمت همه ی دوستان... طاعات همگی قبول. شب های قدر برا همه قدر باشه انشاءالله.

 

با سری اول دهگانه در خدمتتون هستیم.

 

پاسخ ها رو به ایمیل انجمن به نشانی anjoman.ketab@tebyan.com ارسال کنید لطفا، و در قسمت عنوانش حتما نام مسابقه و شماره مسابقه رو ذکر کنید (سری اول دهگانه) و در ابتدا یا پایان متن ایمیل ارسالی هم نام کاربری خود رو ذکر کنید.

و یا از طریق شبکه پاسخها رو ارسال کنید فقط در اینجا ذکر کنید که من گیج نشم:) 

 

تا پایان روز دوشنبه مهلت دارید برا ارسال پاسخ. هر مرحله 36 تا 48 ساعت مهلت برا پاسخ گویی داره. 

در این تاپیک هم ذکر کنید که پاسخ ها ارسال شده.

لطفا اینجا پاسخ ندید. هرکس پاسخ رو در این تاپیک قرار بده از کل مسابقه حذف میشه.

 

میتونید در ایــــــــــــــــــــــــن تاپیک وضعیت نتایج رو پیگیری کنید.


بسم الله الرحمن الرحیم (1)

الحمد لله رب العالمین (2)

الرحمن الرحیم (3)

مالک یوم الدین (4)

ایاک نعبد و ایاک نستعین (5)

اهدنا الصراط المستقیم (6)

صراط الذین انعمت علیهم غیر المغضوب علیهم و لا الضالین (7)  

محتوای سوره فاتحه

«فاتحه» از ریشه ی «فتح» به معنی «گشاینده و آغازکننده» است. چون قرآن با این سوره آغاز می شود، آن را «فاتحة الکتاب» به معنی «آغازگر کتاب خدا» نام نهاده اند. نام دیگر این سوره «حمد»به معنی ستایش کردن است. سوره حمد (مکی و داری 7 آیه) برترین و با عظمت ترین سوره ی قرآن کریم است. بخشی از این سوره، حمد و ثنای خدا و بخشش دیگر آن، از نیازهای بنده سخن می گوید. افزون تر اینکه ما مسلمانان در همه ی نمازهای واجب و مستحب آن را قرائت می کنیم و معنویت آن «سخن گفتن با خدا با حضور قلب» ما را از گناهان و رفتارهای ناپسند باز می دارد.

 

آغاز هر کار با نام خدا

به نام خداوند بخشنده ی مهربان (1)

الله جامع ترین نام خداست. همه ی نام های خدا، مانند رحمن ، رحیم و نمایان گر حقایق ذات مقدس اوست؛ ولی نام «الله» نمایان گر ذات مستجمع جمیع صفات کمالیه است.

 

«مولوی آن حالتی را یادآوری می کند که انسان دردی یافته و بیچاره گشته و بی اختیار به سوی نقطه ای روی می آورد و پناهنده می شود؛ او «الله» است!»

شهید مطهری / آشنایی با قرآن ص81

 

پروردگار جهانیان

ستایش حقیقی مخصوص خدایی است که پروردگار جهانیان است(2)

امام علی (ع) در تفسیر رب العالمین می فرماید: رب العالمین، یعنی مجموع مخلوقات.

 

خدایی که بخشنده مهربان است.(3)

رحمن، یعنی رحمت عام او همه را فرا گرفته است؛ دوست و دشمن، کافر، مشرک و ... .

رحیم، یعنی رحمت خاص که ویژه ی بندگان فرمانبردار و صالح است.

 

خداوندی که مالک روز جزاست(4)

 

مالک حقیقی

مالکیت حقیقی در هر زمان و مکان و ... از آن خداست؛ ولی بروز  و ظهور این مالکیت در قیامت آشکارتر می شود.

امام سجاد(ع) وقتی به این سوره می رسیدند، آنقدر آن را تکرار می کردند که گویی روح از بدنش پرواز می کند.

دین: مفرد دیّان، به معنی به حساب رسنده قاضی و پاداش دهنده است.

 

تنها تو خدای منی

تنها تو را می پرستم و تنها از تو یاری می جوییم(5)

 

نکته زیبا

در آیات نخست تا چهارم، از توحید نظری (توحید ذات و صفات) سخن در میان است و از آیات پنجم به بعد، از توحید عملی (توحید عبادت و افعال) سخن می گوید.

 

توحید نظری: به عالم شناخت و اندیشه مربوط است؛ یعنی خدا را به یگانگی، (شناخت یگانه بودن خدا) بشناسیم.

توحید عملی: خود را در عمل و در جهت ذات یگانه ساختن (یگانه شدن انسان) است.(دهکده: نمی فهمم!)

توحید عملی: توحید در عبادت است؛ یعنی هیچ کس و هیچ چیز را جز ذات خدا شایسته ی پرستش ندانیم و تنها ر بندگی او سر نهیم.

توحید افعالی: موثر حقیقی در عالم، خداست و تاثیر هر سببی را به فرمان او بدانیم.

 

انتظارات قرآن از من و تو!

قرآن نمی خواهد که ما تنها با لقلقه ی زبان، این کلمات را بر زبان آوریم، بلکه بایستی از نظر قرآن حقایق این امور را درک کنیم. برای شناخت آن که او رحمان است، انسان باید اندیشه اش را بسیار دقیق و لطیف کند تا بتواند خدا را با این صفات بشناسد؛ یعنی درک کند که آنچه از او صادر می شود، جز خیر و رحمت نیست. هیچ موجودی از آن جهت که موجود است و به ذات حق منتسب است، جز خیر و رحمت نیست.

شهید مطهری. آشنایی با قرآن ص 101

 

گوشه چشمی به ما کن

ما را به راه راست هدایت کن (6)

 

درخواست بهترین راه از خدا

پس از رسیدن به مرحله ی عبودیت و استمداد از ذات پاک او، نخستین تقاضای بنده که خدا در نماز به او آموزش داده، این است که او را به راه راست هدایت کند.

 

نعمت تو را می خواهیم

راه کسانی که آنان را مشمول نعمت خود ساخته ای، نه راه کسانی که بر آن ها غضب کردی و نه راه گمراهان(7)

 

انتخاب راه به عهده ی ماست

1-   دسته ی نخست انسان هایی که راه عبودیت را طی می کنند، و مشمول «رحمت خاص پروردگار هستند» انبیا و اولیا افراد کاملی هستند که انسان راه آنان را از خدا طلب می کند.

2-   دسته دوم مقابل دسته نخستند و به جای خدا، غیر خدا را پرستش می کنند و مورد خشم و غضب الهی قرار گرقته اند و قرآن از اینان به «المغضوب علیهم» تعبیر می کند.

3-      گروه سوم، «مذبذبین» که راه معین و مشخصی در پیش نگرفته، متحیر و سرگردان اند، قرآن از این دسته، به «الضالین» یاد می کند.

 

 

شهید مطهری:

اینجاست که «انسان» به عظمت بی مانند این سوره ی کوچک پی می برد و نمونه ی واضحی از اعجاز این کتاب کریم را در این سوره در می یابد به راستی انسان نمی تواند، از شگفتی خودداری کند که چگونه از زبان مردی امی و درس نخوانده در محیط امّیت و بی سوادی و بی خبری از علم و فرهنگ، چنین سخنانی جاری می شود که از نظر عمق و ژرفا در حدی است که انسان هرگز از تکرار آن سیر نمی شود.

 


سوال شماره یک:

نکته مهم سوره ی فاتحه در کدام قسمت آن نهفته است؟

الف) از بسم الله الرحمن الرحیم تا ... مالک یوم الدین

ب) ایاک نعبد و ایاک نستعین

ج) اهدنا الصراط المستقیم تا انعمت علیهم

د) صراط الذین انعمت علیهم تا و لا الضالین

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

دوشنبه 31/5/1390 - 23:58 - 0 تشکر 357150

با سلام. پاسخ از طریق ایمیل ارسال شد

سه شنبه 1/6/1390 - 0:31 - 0 تشکر 357162

سلام به همه

شبتون بخیر

پاسخ این دوستان به دستم رسید

zahra motalebi
zamen123
del_gerefteh
kkkkkkkl

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

سه شنبه 1/6/1390 - 0:35 - 0 تشکر 357165

بله چون من اییل رو كپی كردم
باید رسیده باشه

هر كس كه با زندگي ميسازد ميبازد. بازندگي نساز زندگي را بساز.
سه شنبه 1/6/1390 - 9:50 - 0 تشکر 357231

سلام جواب من رسید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

گاهي به آسمان خيالم عبور کن

شعر مرا نيم نگاهي مرور کن

دل مرده ام،قبول . . .!

تو اما مسيحا باش،

يک جمعه هم زيارت اهل قبور کن.

سه شنبه 1/6/1390 - 18:7 - 0 تشکر 357446

سلام
جوابم رسید؟خسته نباشین

زندگي سفري است که به ما مي آموزد

             "دادن وگرفتن يکي ست"

                             وهدف از وجود ما عشق ورزيدن،بخشش وشوق گشودن دست ياري 

                                         به سوي ديگري ست 

یادمن باشد که : اندک است تنهایی من در مقایسه با تنهایی خورشید .

چهارشنبه 2/6/1390 - 11:0 - 0 تشکر 357614

سلام

جواب سری اول دهگانه من نیومد؟!!!

گاهي به آسمان خيالم عبور کن

شعر مرا نيم نگاهي مرور کن

دل مرده ام،قبول . . .!

تو اما مسيحا باش،

يک جمعه هم زيارت اهل قبور کن.

چهارشنبه 2/6/1390 - 12:11 - 0 تشکر 357640

سلام من هم فرستادم امیدوارم درست باشه
راستی اگه میشه بعد از مسابقه حتما جواب درست رو اعلام كنید ممنون

چه گويم كه ناگفتنش بهتر است....
چهارشنبه 2/6/1390 - 14:46 - 0 تشکر 357717

سلام

آذرجان آره دیگه رسید:).. تو تاپیک اولیه نوشتم نتیجه ات رو که:)

zbzbjb گرامی، پاسخ شما هم دریافت شد

بله حتما پاسخ صحیح رو میذارم

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.