• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن مهدویت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
مهدویت (بازدید: 2835)
پنج شنبه 20/5/1390 - 0:42 -0 تشکر 350910
*مسابقه تابستانی انجمن مهدویت*

بسم الله الرحمن الرحیم

بنام خداوند بخشنده مهربان

 

سلام علیکم

جشنواره تابستانی 90 را با نام نامی الله آغاز می کنیم

امید است مقبول درگاه حق قرار گیرد

 

 

  
بطور خلاصه برنامه مسابقه انجمن مهدویت رو عرض میکنم

 

 مقاله نویسی در باب "منتظر واقعی کیست؟ "

 


بصورت گردآوری با ذکر منابع یا نوشته هایی از خود کاربران عزیز و یا حتی کاربران  به بحث بپردازند و غیره

به اینصورت که کاربران باید با طرح هماهنگ پیش بروند و از تکرار مقاله ها پرهیز کنند

 

پس منتظر مطالب مفید و خوب شما حتی در حد یک پارگراف کوچک هستیم

 

در پایان طرح به برگزیدگان جوایز نفیسی اهدا خواهد شد

 

ممنون که با ما همراهید

 

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
دوشنبه 24/5/1390 - 16:11 - 0 تشکر 353183

منتظر واقعی کسیه که دروغ نگه و غیبت نکنه - تهمت نزنه نمازشو به موقع بخونه ذکات مالشو بده و بتونه چشم خودشو از دیدن گناه کنترل کنه و قدم درست برداره به قران عمل کنه احترام بذاره با ادب باشه و راستگو باشه و کنترل زبونشو داشته باشه امانت دار باشه خشمشو فروکش کنه بخشنده باشه و همیشه بیاد خدا باشه خلاصه خیلی چیزها رو میشه برای یه منتظر واقعی نامبرد خثل امر به معروف و نهی از منکر کنه کسی رو خوار ندونه و مسخره نکنه در راه خدا جهاد کنه و نهایتا علی وار باشه حالا خودمون قضاوت کنیم که ایا منتظر واقعی هستیم یا نه؟


انتظار یعنی ...

دوشنبه 24/5/1390 - 17:28 - 0 تشکر 353215

به نام خدا
منتظر واقعی کیست؟ سوالی که بارها و بارها تکرار شده و بارها و بارها پاسخ گفته شده.اما هر بار به نوعی و از زاویه ای.
من نیز دیدگاه خود را نه در قالب مقاله،که مقاله را ویژگیها باید، بلکه به عنوان دیدگاه یک انسان مطرح می کنم.
همه ما مفهوم انتظار را عملا بارها تجربه کرده ایم.هنگامی که در صف اوتوبوس و نانوایی بوده ایم، گاهی که قرار ملاقاتی داشته ایم و ... .حال اگر در صف نانوایی نان تمام شود چاره ای جز قبول آن نداریم.یا اگر فرد مقابل سر قرار حاضر نشود به ناچار می پذیریم.اما صحبت اینجاست که چرا باید بپذیریم؟
خوب باید دید آیا تضمینی داشتیم که در نتیجه ی ایستادن در صف نان به ما برسد؟ یا فرد مقابل صد در صد سر قرار حاضر می شود؟ آیا مطمئن بودیم که انتظار ما نتیجه بخش خواهد بود؟
مسلما همیشه احتمال اینکه اتفاقی بیفتد و انتظار ما را بی نتیجه بگذارد وجود دارد.چون این اتفاقات تحت اراده ی ما نیست و ما احاطه ای بر آنها نداریم، خود به خود بی نتیجه ماندن انتظارمان را می پذیریم.
حال اگر کسی که تمام اتفاقات و پیشامدها تحت اراده و کنترل اوست ما را از نتیجه دادن انتظارمان مطمئن کند و به ما تضمینی بس بزرگ بدهد چه؟!
یک تفاوت انتظار فرج با دیگر انتظارها همین است که خدا نتیجه آن را در کتب آسمانی و در سخن رسولانش تضمین کرده است.
حالا فرض کنیم صفی که در آن ایستاده ایم آنقدر شلوغ است که باید ساعت یا ساعتها منتظر بمانیم ولی وقت آن را نداریم.منطقی است که صف را به مقصد نانوایی دیگر یا مغازه ای که نان بسته بندی می فروشد ترک می کنیم یا برنج و چیزهای دیگر را جایگزین نان می کنیم.یا فرض کنیم فردی که با او قرار ملاقات داشته ایم بیش از چند دقیقه تاخیر کند، مسلما بعد از ساعتی ایستادن محل قرار را ترک می کنیم چون می توانیم در زمانی دیگر قراری دیگر با او بگذاریم یا اصلا این قرار ملاقات اهمیت چندانی ندارد و به کل از ان صرفنظر می کنیم.
حال نتیجه ی یک انتظار باید چقدر برای انسان مهم و حیاتی باشد که نه چند دقیقه و چند ساعت و چند روز که بیش از هزار سال انتظار بکشد؟!
تفاوت دیگر انتظار فرج با سایر انتظارها همین است که اولا اهمیت آن به قدری است که ارزش انتظاری گاه طولانی تر از عمرمان را دارد و ثانیا هیچ جایگزینی برای آن چه منتظرش هستیم وجود ندارد.
به مثال نانوایی و قرار ملاقات برگردیم.در بازه ی زمانی ای که ما در صف یا در محل قرار انتظار می کشیم از نظر جسمی خسته می شویم و شاید از لحاظ روحی نیز اندکی برنجیم.بهترین حالت آن این است که هیچ تفاوتی در حالت جسمی و روحی ما پدیدار نشود.
حال چه انتظاری است که نه تنها رنجش و خستگی در آن معنا ندارد بلکه باعث امیدواری و شادمانی نیز می شود و چنان سازنده است که روح و و حتی جسم فرد را دگرگون و منقلب می کند؟!
پس تفاوت دیگر انتظار فرج با دیگر انتظارها همین سازندگی و امیدبخش بودن آن است.
اگر قرار بر ادامه دادن بحث باشد آن قدر تفاوت بین انتظار فرج و سایر انتظارها هست که باید نامی جز انتظار بر آن نهاد و این ها را دو مقوله ی بی شباهت با هم دانست.اما هم دانش من اندک است و هم وقت خوانندگان گرانبها.
پایان


دوشنبه 24/5/1390 - 17:36 - 0 تشکر 353218

در مطلب قبل در مورد تفاوت انتظار فرج با سایر انتظارها نوشتم.به نظر من منتظر واقعی کسی است که تفاوت این انتظار مقدس را با سایر انتظارها درک کرده و نه منتظر منفعل بلکه منتظری فعال باشد که برای هر چه سریعتر به ثمر نشستن انتظارش تلاش کند.یعنی تنها چشم به راه نباشد بلکه خود قدم در راه نهد و به سمت «منتظَر» حرکت کند.

دوشنبه 24/5/1390 - 18:13 - 0 تشکر 353233

zbzbjb گفته است :
[quote=zbzbjb;450873;352978]یه ذره بیشتر توضیح بدین ممنون میشم

سلام

مسابقه به این صورت است که همه باهم شروع به نوشتن مقاله می کنیم

ولی به این صورت که باید هماهنگ بایکدیگر پیش بریم

یعنی اینکه مطالب تکراری (مثلا از یک منبع که دوستمون قبلا" گذاشته) نذاریم

مطالب می تواند شامل مقاله ها و حتی دستنوشته شماو حتی بسیار مختصر و کوتاه باشد

در آخر انشاالله مطالب جمع بندی میشوند و به صورت مقاله ای فشرده در می آید.

به بهترین مطالب جایزه اهدا می شود.

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
دوشنبه 24/5/1390 - 18:14 - 0 تشکر 353234

salavat bar zohorash گفته است :
[quote=salavat bar zohorash;598413;353132]سلام
جواب مسابقه رو به کجا بفرستیم؟
اگه ایمیل معرفی کنین من عرض میکنم خیلی دوست دارم تو مسابقاتتون شرکت کنم اما متاسفانه من با اینترانت کار میکنم و نمیتونم با ایمیل کار کنم برای همین هیچ وقت موفق نشده ام تو مسابقاتتون شرکت کنم اگه به غیر از ایمیل راهی برای فرستادن جواب مسابقات هست برام بفرمائید
یاحق
راز یک نگاه(صلوات بر ظهورش)

سلام

اصلا نیازی به ایمیل و راه های ارتباطی دیگر نیست...

مطالب خود را در همین تاپیک قرار دهید

متشکریم

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
دوشنبه 24/5/1390 - 18:23 - 0 تشکر 353237

بنام خدا

سلام

lotfi64431

و

shahinf

مطالب خوب شما مطالعه شد

بسیار ممنون از شرکت شما

بازهم منتظرتان هستیم

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
دوشنبه 24/5/1390 - 18:29 - 0 تشکر 353240

  با سلام مطالب زیر از نوشته های خودم را تقدیم می نمایم . موفق باشید

تربیت دینی وظیفه ی منتظران: یكی ازاساسی ترین ملزوماتی كه در رابطه ی با منتظران ولی عصر (عج) ونسل جوان در پیش رو داریم تر بیت دینی است كه این موضوع خود سر رشته ای است كه مارا به عمق اندیشه های والاهدایت می نماید.سخن ازموضوعی است كه اگرنسل جوان باآن مأنوس گردد خودبه خودبه سمت وسوئی سوق پیدامی كندكه آن صراطی است كه خدا ورسولش وائمه علیه السلام می خواهند.سخن به گزافی نیست وبه درستی هویدا ست كه در طول تاریخ دستهائی خواسته اند ودربرخی مراحل نیز موفق بوده اند نسل جوان را از واقعیات دورنمـایند. فـرق مختلف با بینش های متفاوت وبعضاً با مشتركاتی كه دارندمؤید این نكته می باشد. بنابراین نكته ای از اهمیت بسیاربـالائی برخورداراسـت تـربیـت دیـنی وآشـنا نمود نـوجـوانان وجوانان با آموزه های دینی است در عصر حاضر اگر چه كوشـش های زیـادی انجام گـرفتـه اسـت ولـی به خوبی آشكاراست كه دراین بین خلاء هائی وجود دارد كه دشمن از آن اسـتفاده می نماید.اینگونه موارد سد راه به شمار می آید كه لازم است با درایت وبرنامه های دقیق وسنجــیده راه را بـرای حصـول بـه مقاصد برتر كه همان شناخت واقعی اسلام وعمل به آن است را همواركنیم .در اهمیت این موضوع پیامبر مكرم اسلام می فرماید: یاعلــی اگر خدا بوسیله تو یك فرد را هدایت كند برای تو از آنچه در آسمان وزمیـن اسـت بهـتر است.1 وجود جوانان با تربیت اسلامی از سفارشـات امـام راحـل است كه فـرمود :ما جوانهایمان رالازم داریم كه تربیت بشوند به تربیت انسانی,یعنی تربیت اسلامی .2 بنا براین اولین راهكار تربیت دینی می باشد. تربیت دینی زمینه ساز ظهور است 1كلمات قصار ص 2162تعلیم وتربیت اسلامی ص10

سه شنبه 25/5/1390 - 0:41 - 0 تشکر 353429

بنام خدای خوبم

سلام

جناب mansoor43 مقاله شما نیز مطالعه شد

ممنون از شرکت جنابعالی... بازهم منتظریم

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
سه شنبه 25/5/1390 - 10:15 - 0 تشکر 353530

صبر و تسلیم اولین وظیفه منتظر واقعی 


انتظار حلقه‌ اتصال شیعه با امام معصوم (ع) و معیار ارزش انسان‌ها و عامل پویایی و سازندگی و اجتماع است.

انتظار از جمله مقوله های بسیار دشوار و با فضیلت در دوران غیبت امام عصر(عج) است این مسئله به قدری با اهمیت است که می تواند نقش تعیین کننده ای را در زندگی مسلمانان ایفا نماید چرا که در احوالات اسف بار دوران انتظار هر دو نتیجه انحراف و هدایت و رستگاری امکان پذیر است.

به عبارتی دیگر سلوک منتظران در دوران انتظار به مانند راه رفتن به روی لبه تیغ تیزی است که اگر بی راهبر قصد سلوک نماید رسیدن به ورطه هلاک دور از انتظار نخواهد بود. و ترک این مرحله با همرهی پیر و مراد، فضایل بی کرانی را دربر خواهد داشت.

حال با مشاهده‌ روایات در باب انتظار، این سوال در ذهن متبادر می شود که چرا انتظار از چنین فضیلت برجسته‌ای برخوردار است؟ در پاسخ باید گفت که انتظار حلقه‌ اتصال شیعه با امام معصوم (ع) و معیار ارزش انسان‌ها و عامل پویایی و سازندگی و اجتماع است. بنابراین اثرات مفید و سازنده‌ای برای منتظران واقعی دارد که به چند مورد آن اشاره می‌گردد:

شرایط بسیار دشوار عصر غیبت, مستلزم آن است که هر شیعه‌ منتظری, در برابر مشکلات و گرفتاری‌ها بایستد و از موجودیّت و هویّت خویش دفاع کند و صبرش مغلوب حوادث نشود. امام رضا (ع) در رابطه با همراهی و ملازمت صبر و انتظار فرج فرموده‌اند: ما أحسن الصَّبر و انتظار الفرج؛1 چه‌قدر نیکوست صبر و انتظار فرج.

نتیجه‌ صبر در انتظار, پیروزی است. امام کاظم (ع) در این زمینه می‌فرمایند: هر کس صبر کند و انتظار کشد به فرج و پیروزی می‌رسد و انتظار فرج بخشی از فرج است.2 این مسئله چنان حیاتی است که صابران دوره‌ی انتظار از گروندگان به غیب, بلکه از مفلحان و رستگاران شمرده شده‌اند.

پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: طوبی للصّابرین فی غیبته! طوبی للمُقِیمِین فی مَحَبَّته ... اولئک و صَّفهم الله فی کتابة فقال: والّذین یُؤمِنُونَ بِالغَیبِ و قال: اولئکَ حِـزبُ اللهِ ألا أنّ حِزبُ الله هُمُ المـُفلِحُون؛3 خوشا به حال صبر کنندگان در دوران غیبت مهدی (ع)! آن‌ها همان کسانی هستند که خداوند وصف ایشان را در کتاب خود آورده‌است آنجا که می‌گوید: کسانی هستند که به غیب ایمان آورده‌اند و همچنین آنان حزب الله هستند، آگاه باشید حزب خداوند همان رستگارانند.

منابع:
1. علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 52، ص 110 .
2. موسوی اصفهانی، مکیال المکارم، ج 2، ص 411 .
3. علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 52، ص 143 .

سه شنبه 25/5/1390 - 11:0 - 0 تشکر 353566

فرهنگ انتظار در قرآن به عنوان فرهنگ امیدواری و خوش‌بینی نسبت به آینده توصیف شده است. اگر امروز در جامعه ظلم و ستمی وجود دارد و جامعه دچار مشکلاتی است، این طور نیست که وضعیت به همین نحو بماند ، انسان نباید مأیوس باشد بداند که در آینده جامعه دچار تغییرات و تحولاتی خواهد شد و کسانی هستند که رسالت نجات انسانها را بر عهده دارند.

از نظر فرهنگ قرآنی، فرهنگ انتظار فرهنگ ایستایی و توقف نیست که انسان تصور کند همیشه زمان و زندگی به یک شکل است، انسان قرآنی می داند که در آینده شاهد تحولات و تغییراتی است.

با توجه به اینکه فرهنگ انتظار یکی از سنتهای تاریخی در فرهنگ قرآن کریم است که اصولا در تعارض بین حق و باطل، ستمگر و مورد ستم مطرح می شود تا یأس به وجود نیاید ، در تاریخ 1000 ساله پس از غیبت صغری سوء استفاده در رابطه با مسئله انتظار از سوی افرادی شیاد و سودجو شکل گرفته و هر دوره که فشارها و مشکلات بیشتر بوده کسانی می خواهند مسئله ای را مطرح و حتی ادعایی دراین رابطه داشته باشند؛ برای مثال جریان بابیت، بهایت و حتی در دوره معاصر نیز می توان بیش از 20 مورد کسانی ادعای نمایندگی، جانشینی و یا ادعای ظهور می کردند و ادعای رؤیت کرده اند را برشمرد.

این ادعاها و سودجویی ها ناشی از نگاهی منفی است که برخی نسبت به مسئله انتظار داشته و آن را وسیله ای برای سوء استفاده و قدرت نمایی می دانستند وبه طور طبیعی این جریانات عوام و افراد ناآگاه را به دنبال خود نیز کشانده اند که این امر این همان معنای غلط از انتظار است.معنای مثبت و درستی از انتظار وجود دارد که برپایه عقلانیت و منطق است از این رو چنین افراد منتظری، با حرکتهای عوام فریبانه و شیادانی که می خواهند از تقدس انتظار استفاده کنند مبارزه خواهند کرد.

این افراد تلاش می کردند خود را نوعی مقدس و وابسته به جریان مهدویت نشان دهند، اما در مفهوم دینی ما انتظار مفهومی پویا و فعال است. برای مثال وقتی در خانه در انتظار ورود فردی هستید فعالانه تلاش می کنید وسائل پذیرایی را فراهم کرده و فضایی را برای فردی که در انتظار آن هستید فراهم می کنید.

بستر سازی برای ورود مورد انتظار از ضروریات گسترش فرهنگ مهدویت است و این امر دربرگیرنده مبارزه با ظلم، استبداد، کینه جویی، فحاشی و تمام تجلیات زشتی و بدی است که در فرهنگ دینی مورد نکوهش قرار گرفته است. از این رو انتظار حرکتی مفید و امیدواری است .

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.