• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 6308)
شنبه 8/5/1390 - 9:43 -0 تشکر 345424
تفسیر روزانه سوره واقعه

سلام

 

انشاءالله در این مبحث، روزانه تفسیر آیاتی از سوره ی واقعه رو خدمتتون قرار میدم. و البته در راستای ختم سوره ی واقعه در ایـــــــــــــــــــــــن تاپیک هم هست ؛ جهت یادآوری :)

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

دوشنبه 10/5/1390 - 11:45 - 0 تشکر 346324

سلام
خواهش میکنم ... خودم خیلی تفسیر دوست دارم

فقط یه چیزی... سیستمم خرابه باید یه یه هفته ای بره تعمیر... یحتمل تا چهارشنبه دارمش... بعد اون نه... خواستم بگم یکی زحمت باقیش رو بکشه تا بیام...

ممنون و پوزش
التماس دعا
یاحق

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

دوشنبه 10/5/1390 - 12:0 - 0 تشکر 346339

چییییییییییییییی میگییییییییییید!!!!
بگو از همین جا تعمیرش میکنیم...فرار نکن

پروردگارا آنگونه زنده ام بدار که نشکند دلی از زنده بودنم و آنگونه بمیران که به وجد نیاید کسی از نبودنم

دوشنبه 10/5/1390 - 12:20 - 0 تشکر 346359

به نام خدا
سلام
باتشکراز دهکده عزیز
انشالله خودتون برمیگردید ومطالب رو ادامه میدید
جناب مدیر این خواهر مارو اذیت نکنید ...فرار چه حرفیه ؟؟

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

سه شنبه 11/5/1390 - 11:24 - 0 تشکر 346786

و كنتم ازوجا ثلثة (7)

و شما در آن روز سه طایفه خواهید بود(7)

كـلمـه (زوج ) بـه معناى صنف است، پس ازواج سه گانه یعنى اصناف سه گانه، و خـطـاب در ایـن جـمـله كـه مى فرماید: در آن روز شما اصنافى سه گانه خواهید بود به عموم بشر است.

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

سه شنبه 11/5/1390 - 11:43 - 0 تشکر 346790

فـاصـحـب المـیـمـنـه مـا اصـحاب المیمنة (8)

اول اصحاب میمنه و تو چه مى دانى كه اصحاب میمنه چه شأن عظیمى دارند (8).

ایـن جـمـله بـه خـاطـر ایـن كـه حـرف (فـاء) بـر سـر دارد فـرع و نـتـیـجـه جـمـلات قـبـل اسـت، فـرعیتى بیان بر مبین دارد، پس این آیه و دو آیه بعدش بیانگر اصناف سه گانه مذكور است.

مقصود از اصحاب المیمنة

و كلمه (میمنة ) از ماده (یمن ) است كه مقابل شوم است و معنایى بر خلاف آن دارد پس اصـحـاب (مـیـمـنـه اصـحـاب ) و دارنـد گـان یـمـن و سـعـادتـنـد، و در مقابل آنان (اصحاب مشئمه ) هستند، كه اصحاب و دارندگان شقاوت و شئامتند.

و ایـن كـه بـعـضـى از مـفـسـریـن مـیـمنه را به یمین یعنى دست راست معنا كرده و گفته اند: اصـحـاب مـیمنة نامه اعمالشان به دست راستشان داده مى شود، به خلاف دیگران، تفسیر صـحـیـحـى نـیـسـت، بـراى ایـن كـه در این آیه در مقابل اصحاب میمنة اصحاب مشئمه قرار گـرفـتـه، و اگـر مـیـمنه به معناى دست راست بود باید در مقابلش اصحاب میسره یعنى طـرف دسـت چـپ قـرار گـیـرد، هـمـچـنـان كـه در آیـات بـعـدى در مقابل اصحاب یمین اصحاب شمال آمده، و نادرستى این تفسیر روشن است.

كلمه (ما) در جمله (ما اصحاب المیمنة ) استفهامى است، و مبتدایى است كه خبرش جمله (اصـحـاب المـیمنة ) است، و مجموع جمله خبر است براى جمله (فاصحاب المیمنة )، و منظور ازاستفهام بزرگداشت و تعظیم شأن ایشان است.

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

سه شنبه 11/5/1390 - 11:45 - 0 تشکر 346791

و اصحاب المشمة ما اصحاب المشمة (9)

دوم اصـحـاب مشئمه (شامت و نحوست ) و تو چه مى دانى اصحاب مشئمه چه شقاوتى عظیم دارند(9).

كـلمـه (مـشئمه ) مانند كلمه (شوم ) - ضمه شین و سكون همره - مصدر است، همان طور كه میمنه مانند كلمه (یمن ) مصدر است، و میمنه و مشئمه به معناى سعادت و شقاوت است.

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

سه شنبه 11/5/1390 - 11:55 - 0 تشکر 346798

و السابقون السبقون (10)

سـوم آنـهـایـى كـه در دنـیـا به سوى خیرات و در آخرت به سوى مغفرت و رحمت سبقت مى گیرند (10).

در قـرآن كـریـم آیـه اى كـه صـلاحـیـت تـفـسـیـر سـابـقـون اول را داشـتـه بـاشـد آیـه شـریـفـه (فـمـنـهـم ظـالم لنـفـسـه و منهم مقتصد و منهم سابق بالخیرات باذن اللّه ) و آیه شریفه (و لكل وجهه هو مولیها فاستبقوا الخیرات) آیه شریفه (اولئك یسارعون فى الخیرات و هم لها سابقون ) است.

كـه از ایـن آیـات بـه دسـت مـى آیـد مراد از سابقون، كسانى هستند كه در خیرات سبقت مى گـیـرنـد، و قـهرا وقتى اعمال خیر سبقت مى گیرند، به مغفرت و رحمتى هم كه در ازاى آن اعـمال هست سبقت گرفته اند. و لذا در آیه (سابقوا الى مغفرة من ربكم و جنة ) به جاى امـر بـه سـبقت در اعمال خیر، دستور فرموده : به مغفرت و جنت سبقت گیرند، پس سابقون بـه خـیـرات، سـابـقـون بـه رحـمـت و مـغـفـرتـنـد، در آیـه مـورد بـحـث هم كه مى فرماید: (السـابـقـون السـابـقـون ) مـراد از سـابـقـون اول، سـابـقین خیرات، و مراد از سابقون دوم سابقین به اثر خیرات یعنى مغفرت و رحمت است، این نظریه ما بود.

ولى بـعـضـى از مـفـسـریـن گـفـتـه انـد: مـراد از سـابـقـون دوم هـم هـمـان سـابـقـون اول اسـت و ایـن تـعـبـیـر نـظیر تعبیر شاعر است كه مى گوید: (انا ابوالنجم و شعرى شعرى - من ابوالنجم هستم كه شعر من شعر من است ).

و جـمله (السابقون السابقون ) بنا به گفته ما كه هر یك سبقت در چیزى دیگر است، مـبـتـدا و خـبـرنـد، اولى مـبـتـدا و دومـى خـبـر است، و معنایش این كه : سبقت گیرندگان به اعـمـال خـیـر سـبـقـت گـیرندگان به مغفرتند، و بنا به گفته مفسرینى كه هر دو را یكى دانـسـته اند، دومى تأكید اولى مى شود، و جمله (اولئك المقربون ) خبر مبتدا واقع مى شود


و اقوال مختلف درباره مراد از سابقین
و مفسرین در تفسیر سابقین اقوال دیگرى دارند: بـعـضـى گـفـتـه انـد : مـنـظـور سـبـقـت گـیـرنـدگـان بـه هـر عمل و اعتقادى است كه خدا بدان دعوت كرده. بعضى دیگر گفته اند: منظور كسانى هستند كه به ایمان و اطاعت سبقتى خستگى ناپذیر دارند، و در آن كاهلى ندارند. بـعـضـى دیـگـر گـفـتـه انـد: مـنـظـور انـبـیـاء (عـلیـهـم السـلم) هـسـتـنـد كـه پـیـشـگامان اهل هر دین هستند. بـعـضـى دیگر گفته اند: مراد مؤمن آل فرعون و حبیب نجار است كه داستانش در سوره یس آمـده، و نـیـز عـلى (علیه السلام) اسـت كـه در ایـمـان بـه رسول خدا از دیگران سبقت داشت، و از آنان افضل بود. بـعضى دیگر گفته اند: منظور از سابقین كسانى هستند كه در مكّه مسلمان شدند، و بعد از هجرت رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله و سلم) هجرت كردند. بعضى دیگر گفته اند: منظور سبقت گیرندگان در نمازهاى پنجگانه اند.

و بـعـضـى گـفـتـه انـد: كـسـانـى كـه بـه دو قـبـله نـمـاز گـزاردنـد (یـعـنـى قـبل از سال اول هجرت به اسلام در آمدند).

بعضى دیگر گفته اند سبقت گیرندگان به جـهـادنـد.

 و بـعـضـى دیـگـر حـرفـهـایـى دیـگـر دارنـد.

 و دو قـول اول (كـه یـكـى مـى گـفـت : سـبـقـت گـیـرنـدگـان بـه هـر عمل و اعتقادى است كه خدا بدان دعوت كرده، و دیگرى مى گفت كسانى هستند كه به ایمان و اطاعت سبقتى خستگى ناپذیر دارند) به همان معنایى كه ما گفتیم بر مى گردد، و سوم و چـهـارم را بـایـد به تمثیل حمل كرد (و گفت : نمى خواسته اند بگویند: سابقون اولون فـقـط افـرادى مـانـنـد انـبـیـاء و مؤمن آل فرعون و حبیب نجار و على بن ابى طالب (علیه السلام) هستند) و بقیه وجوه اصلا ربطى به آیه ندارد، مگر این كه آنها را هم به نحوى حمل بر تمثیل كنیم.

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

سه شنبه 11/5/1390 - 11:59 - 0 تشکر 346803

بحث روایتى (روایـاتـى در ذیـل آیـه : (اذا وقـعـت الواقـعه...) و مراد از (السابقون السابقون)) در كـتـاب خـصال از زهرى روایت آورده كه گفت : از على بن الحسین (علیهما السلم) شنیدم مى فرمود: كسى كه بین خود و خدا نسبت و رابطه اى برقرار نكرده باشد در دنیا عمرش بـه حسرت مى گذرد، و دلش از حسرت پاره پاره مى شود، به خدا سوگند دنیا و آخرت وضـعـى دارند كه تنها مى توان به دو كفه ترازو تشبیهش كرد، هر یك از دو كفه به هر مـقـدار سنگین شود، كفه دیگر به همان مقدار نادیده گرفته مى شود، آنگاه این كلام خداى عـزوجـل را تـلاوت كـرد كـه مـى فرماید: (اذا وقعت الواقعة ) منظور از واقعه قیامت است (لیـس ‍ لوقـعـتـها كاذبه خافضه ) قسم به پروردگار: قیامت پایین مى برد دشمنان خـدا را در آتـش (رافـعـة ) قـسـم به پروردگار: قیامت بلند مى كند دوستان خدا را به سوى بهشت.

و در تـفـسـیـر قـمـى اسـت كـه راجـع بـه آیـه (اذا وقعت الواقعه لیس لوقعتها كاذبة ) فرمود: در وقوع قیامت كذبى نیست بلكه حق است، و خافضه دشمنان خدا را پایین مى آورد و (رافـعـه ) اولیـاى خـدا را بـلنـد مـى كـنـد، (اذا رجـت الارض رجـا)، فـرمود: یعنى ابـعـاض زمـیـن بـه یـكـدیـگـر كـوفـتـه مـى شـود (و بـسـت الجـبـال بـسـا)، یـعـنـى كـوهـهـا از ریـشـه كـنده مى شوند، (فكانت هباء منبثا) فرمود: (هباء) آن ذره هایى است كه هنگام تابش نور خورشید از پنجره به درون خانه، ستون نـورش دیـده مـى شـود، (و كنتم ازواجا ثلثة )، یعنى در روز قیامت شما مردم سه دسته خـواهـیـد بـود، اول اصـحـاب مـیـمـنه، و چه اصحاب میمنه اى، و دوم اصحاب مشئمه، و چه اصـحـاب مشئمه اى، و سابقین (در عمل خیرسابقین در مغفرت و رحمتند، و) جلوتر از هر كس دیگر به بهشت در مى آیند.

مؤلف: این كه فرمود: (جلوتر از هر كس دیگر به بهشت در مى آیند) تفسیر سابقین دوم است.

و در الدر المـنـثـور اسـت كـه : عـبد بن حمید و ابن جریر و ابن منذر، از على بن ابى طالب (علیه السلام) روایـت كرده كه فرمود: (هباء منبث ) عبارت است از ذرات سرگردان در فضا و (هباء منثور) به معناى غبارى است كه در ستون شعاع خورشید تابیده از پنجره دیده مى شود.

و نـیـز در هـمـان كـتاب آمده كه ابن مردویه از ابن عباس روایت كرده كه در تفسیر جمله (و السـابـقـون السـابـقـون ) گـفـتـه : ایـن آیـه دربـاره حـزقـیـل مؤمن آل فـرعون، و حبیب نجار،داستانش در سوره یس آمده، و على بن ابى طالب (علیه السلام) نـازل شـده، كه هر یك از آنان پیشگام امت خود بوده، و على از همه آنان افضل است.

و در مـجـمـع البیان از ابى جعفر (علیه السلام) روایت كرده كه فرمود: سابقین چهار كس هـسـتـند: اول پسر آدم، كه به دست برادرش ‍ كشته شد، و دوم پیشگام امت موسى بود، كه همان مؤمن آل فرعون است، سوم پیشگام امت عیسى، یعنى حبیب نجار است، و چهارم پیشگام امت اسلام، یعنى على بن ابى طالب (علیه السلام) است.

مؤلف: این معنا در روضة الواعظین از امام صادق (علیه السلام) نیز روایت شده .

و شیخ طوسى در امالى خود به سندى كه از ابن عباس دارد از او روایت كرده كه گفت :

از رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله و سلم) معناى آیه شریفه (و السابقون السابقون اولئك المـقـربـون فـى جـنـات النـعـیـم ) را پـرسـیـدم، فـرمـود: جبرئیل به من گفت : اینان عبارتند از على، و شیعیان او، آرى على و شیعیانش جلوتر از هر كس دیگر به بهشت در مى آیند و كرامت و احترامى كه نزد خدا دارند مقرب درگاه خدایند.

و در كـمال الدین به سند خود از خیثمه جعفى از امام ابى جعفر (علیه السلام) روایت كرده كه در ضمن حدیثى فرمود: (السابقون السابقون ) ماییم، و آخرون هم كه درباره اش فرموده : (و قلیل من الاخرین ) ما هستیم. و در عیون در باب (ما جاء عن الرضا (علیه السلام) من الاخبار المجموعة ) به سند خود از عـلى (علیه السلام) روایـت آورده كـه فرمود: آیه شریفه (و السابقون السابقون اولئك المقربون ) درباره من نازل شده است . و در مـجـمـع البـیـان در ذیـل هـمـیـن آیـه از عـلى (علیه السلام) نقل كرده كه فرمود: منظور سبقت گرفتن به انجام نمازهاى پنجگانه است.

مؤلف: هـمـان طـور كـه در سـابـق هـم گـفـتـیـم، بـایـد ایـن احـادیـث را حمل بر تمثیل كرد

المیزان

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

چهارشنبه 19/5/1390 - 6:1 - 0 تشکر 350461

dehkade2010 گفته است :
[quote=dehkade2010;591792;345444]

خَافِضَةٌ رَّافِعَةٌ{الواقعة/3}

آن رویداد ، نظام كنونى دنیا را زیر و رو مى كند

ایـن دو كـلمه دو خبر است براى ضمیرى كه به واقعه بر مى گردد، و تقدیر كلام (هى خـافضة وهى رافعة ) است، یعنى قیامت خافض ‍ و رافع است. و خفض درست معناى خلاف رفـع را مـى دهـد، و امـا ایـن كـه به چه حساب قیامت پایین آورنده و بالا برنده است باید گـفـت كه : این تعبیر كنایه است از این كه قیامت نظام عالم را زیر و رو مى كند، مثلا باطن دلهـا را كـه در دنـیا پنهان بود ظاهر مى كند، و آثار اسباب كه در دنیا ظاهر بود، همه مى دانـسـتند آب چه اثرى و آتش چه اثرى دارد، در قیامت پنهان مى شود، یعنى اسباب كلى از اثر مى افتد، و روابط جارى میان اسباب و مسببات به كلى قطع مى گردد، در دنیا جمعى داراى عـزت بـودند، و آنان اهل كفر و فسق بودند، كه عزتشان همه جا ظاهر بود، و همچنین جمعى دیگر یعنى اهل تقوا ذلتشان هویدا بود، ولى در قیامت اثر از عزت كفار و فساق و نشانه اى از ذلت متقین نمى ماند.

تفسیر المیزان


این ظاهری شدن باطن ها خیلی امر عظیمی است. واقعا اگه الآن همچین اتفاقی می افتاد دیگه هیچكس هیكس دیگری را به دوستی برنمی گزید.... یا ستارالعیوب ممنون از زحماتتون خانم دهكده گرامی بایت این تاپیك. خیلی مفیده ایشالا به واسطه این تلاشتون خدا دعاهاتونو مستجاب كنه. مثلا قبولی در رشته مورد علاقه تون!!!!

هزار دشمنم ار مي كنند قصد هلاك  گرم تو دوستي از دشمنان ندارم باك

حافظ عليه الرحمه

امضا: نيري

چهارشنبه 19/5/1390 - 11:51 - 0 تشکر 350546

سلام

:) ممنونم... شرمنده که وقفه افتاد.. از فردا انشاءالله ادامه می دم

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.