• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 2544)
شنبه 1/5/1390 - 10:30 -0 تشکر 342524
از نظر فلسفه اخلاق ایا سخن سعدی درسته یا غلط؟؟؟

به نام خدا

سلام

"دروغ مصلحت آمیز به از دروغ فتنه انگیز است"

چه کسانی موافق این سخند وچرا؟؟

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 5/5/1390 - 3:22 - 0 تشکر 344280


بســـــــــــم رب المــهــدی



__حضرت صادق علیه السلام فرمود: رسول خدا (ص ) فرموده بر اصلاح كننده (و سازش دهنده ) دروغى نیست
اصول كافى جلد 4 صفحه :42 روایة :22


__عیسى بن حسان گوید: از حضرت صادق علیه السلام شنیدم كه مى فرمود: از هر دروغگو در یك روزى باز پرسى شود جز در سه جا یكى مردى كه در نبرد خود (با دشمنان دین ) نیرنگ زند كه گناهى بر او نیست ، دیگر مردى كه میان دو كس را سازش دهد و اصلاح كند ، سوم : مردى كه بزن خود (یا خوانواده اش ) بچیزى وعده دهد و قصد انجام دادن آنرا نداشته باشد.

اصول كافى جلد 4 صفحه :40 روایة :18
مجلسى علیه الرحمة گوید: مضمون این حدیث مورد اتفاق میان عامه و خاصه است سپس حدیثهائى در اینباره از عامه (و اهل سنت ) نیز روایت میكند.


در اینكه دروغ از محرمات است بحثى نیست و چنانچه شیخ انصارى رضوان الله علیه فرموده است :
حرمت آن بضرورت عقول و ادیان و ادله اربعه ثابت است ، لكن در دو جهت بحث شده : یكى اینكه آیا از كبائر است یا نه .
دیگر در ذكر جاهائى كه دروغ جایز است
از كلمات فقهاء و دانشمندان استفاده مى شود كه دروغ در سه یا چهار مورد جایز است ، (بنده 2 موردشو ذکر میکنم)
اول : در مورد اضطرار و ناچارى مانند آنكه ضررى به مال و جان یا آبروى كسى متوجه گردد و براى دفع آن راهى جز دروغ نداشته باشد
دوم : كه شخص ‍ از روى اراده اصلاح مرتكب دروغ شود.

به عنوان مثال ،
از مطالب بالا استفاده میشه که سخن حضرت یوسف به برادرانش که بنیامین رو به دزدی متهم کرد از همین مقوله بوده و اشکال و ایرادی بهش وارد نمیشه . 

آقا جان اگر قرار باشد من هم مثل ژول ورن دور دنيا را درهشتاد روز بچرخم ،
ترجيح ميدهم دور تو بچرخم
چون تو هم دنياي مني هم عقبي مني
چهارشنبه 5/5/1390 - 15:28 - 0 تشکر 344394

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام

متشکر از بحثتون

و تشکر ویژه از جناب یونس صالحی بخاطر جواب دقیقشون

جای برای پاسخ فکر نمی کنم باقی مونده باشه فقط یه نکته رو بیان کنم

سعدی فرمود دروغ مصلحت آمیز به از دروغ فتنه انگیز

نکته ای که اینجا روشنه بحث تشکیکی بودن افعال از نظر ارزشه

چیزی که هست اینه که همه افعال انسان در یک رتبه و درجه ارزشی قرار ندارند بلکه مواردی بر موارد دیگر برتری دارند و نیز عکس این موضوع

در اینجا هم سعدی بین دو امر مقایسه نموده است و از این مقایسه مطلق خوب بودن یا مطلق بد بودن بدست نمی آید.

تنها چیزی که مقاییسه روشن می کند برتری و رجحان یک طرف بر طرف دیگر است

به نظر سعدی دروغ مصلحت آمیز از دروغ فتنه انگیز بهتر بوده

شما میتونید اینگه سئوال رو مطرح کنید که آیا اینگونه هست؟ یعنی دروغ مصلحتی بهتر از دروغ فتنه انگیز هست یا نه؟

اما اگه سئوال بره به طرفی که آیا دروغ مصلحتی مطلقا خوب است یا نه، سئوال انحرافی میشه

ولی در کل جوابهای دوستان به نظر کافی بود

قال امام علی ابن موسی الرضا سلام الله علیهما

«لیس العبادة کثرة الصلاة والصوم انما العبادة التفکر فی امر الله عزوجل»

چهارشنبه 5/5/1390 - 19:35 - 0 تشکر 344477

به نام خدا
با سلام و تحیات
ممنون از گلهای گرامی وسایر دوستان شرکت کننده بحث
پاسخ حدیثی حیات طیبه بزرگوار
جواب شماست
شادباشید
التماس دعای فرج

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

شنبه 8/5/1390 - 9:56 - 0 تشکر 345431

به نام خدا
سلام
باتشکر از همراهی دوستان در بحث وپاسخهای خوبتون

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

شنبه 8/5/1390 - 12:16 - 0 تشکر 345503

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام

چند وقت پیش داشتم رسائل شیخ انصاری رو ورق میزدم دیدم جواب این سئوال اومده بود

خلاصه جواب:

اشیاء و افعال به از نظر حسن و قبح به سه قسم تقسیم میشوند

1- دارای حسن قبح ذاتی هستند ( حسن عدل و قبح ظلم)

2- دارای حسن و قبح اقتضایی هستند( حسن صدق و قیح کذب)

3- دارای حسن و قبح اعتباری هستند( ضرب یتیم)

محل بحث ما مورد دوم بود یعنی دروغ گفتن.

شیخ انصاری میفرماید حسن و قبح دروغ اقتضایی است به این معنا که این موارد تا زمانی که مانعی موجود نباشد همین حسن و قبح را دارند ولی با وجود مانع حسن و قبح خودشون رو از دست می دهند.

مثلا صدق خوب است اما تا وقتی مانعی نباشد. مثلا شخصی به دنبال قتل پیامبر است و پیامبر به خانه شما پناه آورده است. حال شما ب آن شخص صادق باشید و محل اختفای پیامبر را لو بدهید. این راست گفتن نه تنها خوب نیست بلکه قبیح هم هست.

در مورد کذب هم همینگونه

فلذا کذب مصلحت آمیز به از راست فتنه انگیز

قال امام علی ابن موسی الرضا سلام الله علیهما

«لیس العبادة کثرة الصلاة والصوم انما العبادة التفکر فی امر الله عزوجل»

شنبه 8/5/1390 - 16:13 - 0 تشکر 345615

سلام

پاسخ شیخ انصاری جالب خیلی قانع کننده بود... کی هستن ایشون؟؟

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

يکشنبه 9/5/1390 - 12:39 - 0 تشکر 345972

دوست عزیزم یونس صالحی

با سلام

مطالب علمی شما در این تاپیک واقعا جالب بود همانطور که مشاهده می کنید نظر شیخ انصاری هم همین مطلب بوده.

حقیقتش من تا قبل از پاسخ شما همچین جواب خوبی رو سراغ نداشتم

ممنون

اما در خصوص سخنتان حق با شماست

طبق قانون انجمن معارف و سایر انجمن ها مطالب سایت های دیگر را باید با درج آدرس و لینک منبع درج نمود.

در هر حال امیدوارم اعمال سلایق شخصی باعث کدورت نشود و شما کاربر عزیز همواره در کنار ما باشید.

قال امام علی ابن موسی الرضا سلام الله علیهما

«لیس العبادة کثرة الصلاة والصوم انما العبادة التفکر فی امر الله عزوجل»

http://philsoph.parsiblog.com/

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.