• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن سياسي > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
سياسي (بازدید: 1756)
يکشنبه 29/3/1390 - 13:45 -0 تشکر 333403
به مناسب سال روز در گذشت علی شریعتی

 

به مناسب سال روز در گذشت علی شریعتی : دموکراسی می گوید: رفیق حرفت را خودت بزن، نانت را من می خورم! ...مارکسیسم می گوید: نانت را خودت بخور ، حرفت را من می زنم! فاشیسم می گوید : نانت را من میخورم ، حرفت را هم من می زنم ، تو فقط برای من کف بزن! اسلام حقیقی می گوید: نانت را خودت بخور ، حرفت را هم خودت بزن ، من برای اینم که به حق برسی! اسلام دروغین می گوید:تو نانت را بیاور بده به ما،ما قسمتی از آن را جلویت می اندازیم و تو حرف بزن ... اما حرفی را که ما می گوییم!

دکتر علی شریعتی  

 

 

 

 

 


بني الاسلام علي الکلمتين,کلمة التوحيد و توحيد الکلمة

دوشنبه 20/4/1390 - 17:56 - 0 تشکر 336736

هدف علامه مجلسی در بحار الانوار جمع آوری احادیث شیعه بوده است جمع آوری نه تحقیق وتفحص در مورد صحت احادیث كتاب بحا رالانوار یكی از بزرگترین منابع تخصصی شیعه است. همان ایرادی را كه بر مرحوم شریعتی وارد می دان اكنو ن مصداق آن را در شما میبینم خواهر عزیز قبل از اینكه بخواهی در مورد حدیث یاروایتی نظر بدهی وبخندی باید حدیث شناس باشی تا بیبنی واقع روایت خنده دار است یانه با توجه به عقل شما خنده دار است
بنده منكر بلندی روح دكتر شریعتی وصداقت وتعهد ایشان نیستم حرفم این است اسلام را باید از كسی آموخت كه از مجرای مورد تایید اسلام یعنی حوزه های علمیه بیرون آمده باشد تازه آن هم باشرایطی نه هر عالمی كسی نگفته علمای دین معصوم هستند نه خیر علمای دین متخصص دین هستند اشتباهاتی كه از نظر شما اشتباه است در نظر متخصصان اختلافات علمی است برای شناخت هر امری هم  باید به متخصص آن رجوع كرد  چه دین چه غیردین منظور بنده واضح است  گمان كنم بیش از اندازه توضیح داده ام 
من معتقد نیستم كه شریعتی از اسلام هیچ نمی داند بلكه تنها معتقدم كه دانسته های ایشان در زمینه اسلام قابل استناد نیست «چون بستر آن جامعه شناسی غربی است» و«چون متخصص حوزه دین نیستند » بلكه در یافتهای شخصی ایشان است وكاربرد شخصی هم دارد.

سه شنبه 21/4/1390 - 1:22 - 0 تشکر 338194


دکتر شریعتی از زبان شخصیّت های مهمّ کشور

آیت الله مشکینی

"رفتم و استفاده کردم...مطالبی را که ما نمی توانیم بگوییم،ایشان دارند می گویند.دیشب کتاب«فاطمه،فاطمه است»را تمام کردم.ای وای بر ما!وای بر حوزه ی علمیه که نتوانست از این «مرد بزرگ»تقدیر کند".

(ویژه نامه ی یکمین سالگرد/ص204)


 

ما هرگز بلندای قامت خود را نمی دانیم
مگر ما را فرا خوانند که برخیزیم و قد برافرازیم
و آنگاه ،اگر به طرح وجود خویش وفادار مانده باشیم
قامت ما از آسمان ها خواهد گذشت

        

سه شنبه 21/4/1390 - 6:33 - 0 تشکر 338204

nasimesahri گفته است :
[quote=nasimesahri;331665;336582] کدام واقعیات اگر واقعا صراحت دارید مصداق تعیین بفر مایید. آیا منظور نظام است منظور روحانیت وحوزه های علمیه است کجا در این نظام از مردم پول گرفتند که به جای آنها حرف بزنند ؟
آقا ی عالم زاده برداشت من از این جمله این است که دونهاد دینی ویک حکم فقهی را نشانه می گیرد1- نهاد ولایت فقیه که البته ولی فقیه امروز ما هم یکی از مراجع تقلیدمی باشند 2-روحانیت ومراجع تقلید وحکمی راهم که نشانه گرفته است سهم امام است (خمس) جناب عالی ولایت فقیه را قبول ندارید به خودتون مربوطه اما آیا خمس وپرداخت آن به مراجع را هم قبول ندارید؟؟؟ آیا مرا جع تقلید ما مصداق این جمله هستند؟

بســـــــــــم رب المــهــدی

حال بهتر مشخص شد که برداشتهای شما اشتباه بوده که الان خدمتتون عرض میکنم .

مطمئنا و صدالبته دکتر شریعتی مخالف خمس و امور پرداختیه ثابت شده توسط اسلام نیست و نبوده است .
چرا که اگر میخواست اینجور بوده باشه ، در وحله ی اول مسلمانی خودش رو زیر سوال میبرده و طبعا هر عقل سلیمی حکم میکنه که ایشان یک مسلمان معتقد بوده .
اگر منظور ایشان برخورد با جامعه ی روحانیت بوده که این برداشت نیز به این دلیل باطله که ایشان در دستگاه روحانیت و بعضا علما نیز نفوذ کافی و معتبری داشته که اگر این چنین نبود ، مورد هجمه های همان روحانیون نیز قرار میگرفت. در حالی که تشویق های قشر روحانی مسلک از ایشان کم نبوده . حتی در جائی مطالعه میکردم که شهید مطهری علاقه و ارادت زیادی به ایشان نشان میداده !
در مورد ولایت فقیه هم بنا بر دلیل دومی که عرض کردم میتونه رد بشه که ایشان مسئله ی ولایت رو کاری باهاش نداشته ! ضمن اینکه این شما هستید که باید ثابت کنید منظور ایشان نشانه رفتن به نهاد ولایت فقیه بوده !

اما در مورد مصادیق :

مصادیق بارز سخنان دکتر شریعتی (مخصوصا جملات آخر) رو میتونید در برخی نهادهای عام جامعه ی فعلی ببینید !
آیا دادگاههای موجود در قوه ی قضائیه با وجود وضع اسف باری که برای مردم به وجود اومده نمیتونه مصداق این جملات باشه ؟
آیا مراکز بانکی که به اشکال مختلف مسائل ربا و رشوه و نزول و ...درش رعایت نمیشه و هیچ کاریشم نمیشه کرد مصداق نیست ؟
آیا زیرمیزیهایی که موجب میشند در مراکز مختلف هر تصمیمی که بخواهند را بر ملت تحمیل کنند مصادیق این جملات نیست ؟

کمی تامل تنها کافیه که .... خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
یا ع ل ی مدد

آقا جان اگر قرار باشد من هم مثل ژول ورن دور دنيا را درهشتاد روز بچرخم ،
ترجيح ميدهم دور تو بچرخم
چون تو هم دنياي مني هم عقبي مني
سه شنبه 21/4/1390 - 8:45 - 0 تشکر 338224

ببخشید بنده اصلا معتقد نیستم ونگفتم منظور دکتر شریعتی این بوده بلکه عرض کردم برداشتی  که حال (اکنون)از این حرف میشود این است یعنی حرف چند پهلو است حداقل به این شکلی که اینجا ذکر شده است

آخه دین به اسم خمس از مردم پول می گیرد نه اسم دیگری وگیرنده این پول مراجع هستند نه شخص دیگری والبته در میان روحانیون که مرتبط با مراجع تقلید هستند با چند واسطه افراد متعصب و...وجود دارند قبل از انقلاب هنوز نهادی مثل ولایت فقیه جنبه قانونی پیدا نکرده بود که منظور دکتر شریعتی آن باشد بلکه شاید منظور دکتر نقد جریانات وافرادی است که آن زمان با نام دین فعالیت کرده ودر مسیرصحیحی هم قرار نداشتند.

ولی اکنون کسی که این حرف را مطرح می کند هدفی جز نظام ومراجع و...ندارد

شهید مطهری به دکتر شریعتی علاقمند بوده اند؟ بر منکرش لعنت. شما به گفته های دیگران گوش نکنید کتاب جستجو گری در مسیر شدن شهید بهشتی را مطالعه فرمایید ببنید چه دفاع جانانه ای از بی غرض بودن دکتر شریعتی کرده است

بنده تنها حرفم این است که شریعتی متخصص دین نیست وچون متخصص نیست از نظراتش برای شناخت دین نمی توان استفاده کرد. نمی دانم برای چندمین بار است در این بحث این جمله را با الفاظ مختلف بیان کرده ام.
دیدید عرض کردم با ایماء واشاره وکنایه حرف می زنید مطمئن بودم هدفی جز بند آخر کلامتان ندارید دوست عزیز یکبار جواب این حرفهای تان رادادم. سازنده هر جامعه ای تک تک افراد آن هستند درمواردی که شما ذکر می کنید شرع مقدس نظرش را بیان کرده نهادهای دینی هم بیان کرده اند قاضی که حکم میدهد پزشکی که زیزمیزی می گیرد کارمندی که رشوه می گیرد همه وهمه تک افراد این جامعه هستند که باید به حکم دین عمل کنند که نمی کنند به جز قوانین بانکی که باز جواب آن راقبلا خدمت شما عرض کرده ام به هیچ وجه هم مدافع آن نیستم. بــــــــــــــــــــــــــــله کمی تامل کافی است که سره را از ناسره جدا کرد وتر وخشک را باهم نسوزاند

سه شنبه 21/4/1390 - 12:45 - 0 تشکر 338290

خانم نسیم سحری شما متاسفانه با حالت قهری با تاپیک های کسانی که از نظر سیاسی با شما هماهنگ نیستند برخورد می کنید.این شیوه ی درست بحث کردن نیست.
من این جا یک عبارت از شریعتی رو قرار دادم.شما با کدام جمله ی آن مخالف هستید؟ اون جمله رو مشخص کنید و نظرتون رو بگید. نه بصورت کلی و مبهم زیر بحث نظر بدید که شریعتی فلان و فلان.

 

 


بني الاسلام علي الکلمتين,کلمة التوحيد و توحيد الکلمة

سه شنبه 21/4/1390 - 12:54 - 0 تشکر 338293

مصداق:
شما نگاه کنید در همین جامعه ی خودمان.شما می توانید یک شب تصمیم بگیرید. که فردا صبح به نفع جریان مقبول حکومت تظاهرات کنید. یعنی می توانید حرف بزنید اما حرف مورد پسند حکومت. اما اگر بخواهید مخالف حرف بزیند که خودتان سرنوشتش را بهتر می دانید.
شما در دایره قدرت باش.به مخالفان قدرت بالاترین تهمت ها را بزن.بیشترین توهین ها را بکن ایرادی ندارد.اما همین که منتقدی باشد که بخواهی از دردی یا مفسدی یا فسادی بنویسی.چه می شود؟؟؟

 

 


بني الاسلام علي الکلمتين,کلمة التوحيد و توحيد الکلمة

سه شنبه 21/4/1390 - 15:10 - 0 تشکر 338347


دکتر شریعتی از زبان شخصیت های مهمّ کشور

حاج سیّد احمد خمینی

"خدمات ایشان چیزی نبود که حالا من بخواهم راجع به آن صحبت بکنم،برای اینکه ایشان واقعاً «معلّم انقلاب»بودند و الآن هم هستند.

ایشان بزرگترین فردی هستند که رابط بین دانشگاه و حوزه شدند.

بزرگترین فردی بودند که با کتاب های خودشان،اسلام را،همان اسلام واقعی را،به ما و جامعه عرضه کردند"

(کدامین راه سوم؟!/ص22)


 

ما هرگز بلندای قامت خود را نمی دانیم
مگر ما را فرا خوانند که برخیزیم و قد برافرازیم
و آنگاه ،اگر به طرح وجود خویش وفادار مانده باشیم
قامت ما از آسمان ها خواهد گذشت

        

سه شنبه 21/4/1390 - 23:38 - 0 تشکر 338568

دیدگاه دکتر شریعتی درباره ولایت فقیه چه بود؟

طبیعتا شریعتی نه بدون اشتباه بوده و نه 100% باطل، اما جدای از همه این مباحث، به نظر می رسد هنوز بخش هایی از تفکر وی که برای نسل امروز قابل استفاده می باشد ناشناخته مانده است. لذا بخشهایی از اشارات مسقیم وی پیرامون مبحث "ولایت فقیه" عینا نقل می شود.

به گزارش وبلاگستان مشرق، امیرحسین ثابتی در وبلاگ "دستنوشته های یک دانشجو" نوشت: 29 خرداد 90، سی و چهارمین سالگرد مرحوم شریعتی بود. شخصیتی که به اندازه کافی موافق و مخالف داشته و دارد و همیشه یک پای دعواهای سنتی سیاسیون و روشنفکرن 3 دهه پس از انقلاب بوده است. طبیعتا شریعتی نه بدون اشتباه بوده و نه 100% باطل، اما جدای از همه این مباحث که فرصت جداگانه ای می طلبد به نظر می رسد هنوز بخش هایی از تفکر وی که برای نسل امروز قابل استفاده می باشد ناشناخته مانده است. لذا بخشهایی از اشارات مسقیم وی پیرامون مبحث "ولایت فقیه" عینا نقل می شود:

« با آغاز دوران غیبت بزرگ و خاتمه کار نُواب انتصابی - که امام به وسیله آنها، در نهان، بر مردم خویش حکم می راند و مردم، از طریق این بابهای تعیین شده، با شخص رهبر تماس داشتند و وظیفه اجتماعی خود را از او کسب می کردند و حقیقت اعتقادی مذهب خویش را از او می پرسیدند - رابطه قطع می شود و مسئولیت امام به مردم واگذار می شود و دوران انتصاب پایان می گیرد و عصر انتخاب فرا می رسد.

" توقیع (فرمان) ِ مشهور امام –که پیش از ورود به دوران غیبت بزرگ صادر شده است- نظام ویژه ای را که جانشین ِ نظام ِ امامت می شود ، بدین گونه اعلام می دارد:

"فَامّا الحَوادث الواقِعَه ، فارجِعوا فیها اِلی رُواةِ احادیثُنا ، فَانّهُم حُجَتی عَلَیکُم وَ اَنا حُجَتُ الله عَلَیهِم"

"اما دربارۀ پدیده ها و رویدادهایی که در مسیر زمان و در طی تحولات و تغییرات اجتماعی وقوع می یابد، به راویان سخن ما - دانشمندان و متفکرانی که به سخنان ما ، هم دانایند و هم آشنا - رجوع کنید ، که آنان حجت منند بر شما و من حجت خدایم بر ایشان"

اما اینها چه کسانی اند ؟ و چگونه و چرا انتخاب می شوند ؟

ضوابط و شرایط ِ انتخاب آنان را امام صادق علیه السلام برای توده مردم اعلام کرده است :

"امّا، مَن کانَ مِن الفُقَهاء صائِناً لِنَفسِه، حافِظاً لِدینه، مُخالفاً لِهواهُ، مطیعاً لامر مولاه، فللعوام اَن یُقَلّدوه"

"اما ، از دین شناسان، آنکه نگهدار و خویشتنش بود، نگهبان ایمانش، مخالف هوسش، فرمانبردار خدا و مطیع امر مولایش، بر توده مردم است که تقلیدش کنند"

تقلید نه تنها با تعقل ناسازگار نیست، اساساً کار عقل این است که هر گاه نمی داند، از آنکه می داند تقلید می کند و لازمه عقل این است که در این جا خود را نفی کند و عقل آگاه را جانشین خود کند. بیمار خردمند کسی است که در برابر طبیب متخصص خردمندی نکند. چه ، خردمندی کردن در اینجا بی خردی است و اقتضای تعقل، تعبد است و تقلید. مهندس، طبیب، حقوقدان و رهبر یک تشکیلات انقلابی یا حزبی، همیشه تربیت شده ترین و فهمیده ترین افراد را در میان مراجعان و اعضای خود مطیعتر و مجری تر از همه یافته اند. زیرا شعور، این فضلیت علمی و عقلی را به آنان آموخته است که ابراز فضل در آنچه نمی دانند، فضولی است و این شیوه عقل است که در یک رشته علمی، از متخصص تقلید کند و این قانونی است که در همه رشته های زندگی جاری است و هر جامعه ای که پیشرفته تر و متمدن تر است، اصل تقلید و تخصص در آن استوار تر و مشخص تر است.

بنابر این می بینیم که در این دوره غیبت کبرا یک نظام انتخاباتی خاص به وجود می آید و آن یک انتخابات دموکراتیک است برای رهبر ... گر چه این انتخاب شونده به وسیله مردم انتخاب می شود ، اما در برابر امام مسئول است و در برابر مردم نیز. بر خلاف دموکراسی که منتخب به وسیله مردم، فقط در برابر خود مردم که انتخاب کنندگان و موکلین او هستند مسئول است .

این است که مردم ، نایب عام را خودشان، با تشخیص و آرای خودشان، بر اساس این ضوابط انتخاب کرده و رهبری او را می پذیرند، و او را جانشین امام تلقی می کنند و این جانشین امام در برابر امام و مکتب او مسئول است یعنی بر خلاف نماینده ای که با نظام دموکراتیک انتخاب شده ، مسئول این نیست که ایده ها و ایده آلها و نیازهای مردمی که او را انتخاب کرده اند بر آورده کند، بلکه مسئول است که مردم را بر اساس قانون و مکتبی که امام و رهبر و هدایت کننده آن مکتب است هدایت کرده و آنها را بر اساس آن مکتب تغییر و پرورش دهد.

البته این انتخاب که یک "انتخاب مُقُیّدی است، به این معنی نیست که همه مردم بیایند رای بدهند و هر کس آرایش بیشتر بود، به جانشینی امام منتخب شود و در مسند نیابت امام قرار گیرد، بلکه چون این فرد یک شخصیت اجتماعی است و در عین حال یک شخصیت علمی، بنابراین توده نا آشنا با علم، خود به خود شایستگی انتخاب او را ندارند و عقل حکم می کند کسانی که آگاهی و علم دارند و می دانند که عالم ترین و متخصص ترین و آشنا ترین فرد به این مکتب کیست، یعنی عالِم شناسان به این انتخاب مبادرت ورزند و مردم هم که خود به خود با فضلا و و روحانیان و علمای مذهب خودشان تماس و به آنها اعتماد دارند و از آنها پیروی می کنند، طبعاً رای آنها را برای انتخاب نایب امام می پذیرند و این یک انتخاب طبیعی است، همان طور که درباره متخصصان دیگر این کار را می کنیم، مثلاً من که بیماری قلب دارم و شخصاً هیچ گونه آگاهی طبی ندارم، بزرگ ترین متخصص قلب را خودم انتخاب نمی کنم و معمولاً از دانشجویان پزشکی، اطبا، داروسازان و یا کسانی که آگاهی به این مسایل دارند استخبار می کنم که بهترین متخصص قلب کیست و بنابر اعتقادی که به ایشان دارم، رای ایشان را به عنوان رای خودم می پذیرم ؛ یک نوع انتخابات دو درجه ای طبیعی.

این امام، در دوره غیبت، مسئولیت هدایت خلق و پیروانش را برعهده علمای روشن و پاک و آگاهان برمذهب خود می گذارد تاظهورش فرا رسد و آن هنگامی است که رژیم های حاکم و نظام های اجتماعی در سراسر زندگی انسان ها به حضیض فساد رسیده باشد."
کتاب انتظار مذهب اعتراض، صفحات 24 الی 29.
منبع مشرق

همیشه دلیل شادی کسی باش نه قسمتی از شادی او
و همیشه قسمتی از غم کسی باش نه دلیل غم او
چهارشنبه 22/4/1390 - 1:18 - 0 تشکر 338598

جناب آقای سیامک 4من با هیچ یک از جملات شریعتی مخالف نیستم با برداشت شما ومنظوری که شما از این حرف دارید مخالفم دلایلم را هم گفتم، بد هم نشد. هم شما وهم جناب حیات طیبه در پوشش پاسخ به بنده بستری پیدا کردید تا حرف دلتان را بزنید پس برخورد های قهری بنده به ضرر شما نیست به نفعتان است وبا آن فرصتی برای طرح دیدگاه های تان پیدا می کنیداگر این بحث در حد همان احسنت خانم فرهنگ باقی می ماند وبنده حرفی نمی زدم زمینه ای هم برای حرف شما فراهم نمی شد.
اما ادعای شما : اگر اعتراض از نوع اعترضات فتنه 88 باشد جواب آن هم همان جواب همان روز است برو برگرد هم ندارد. نمی شود بزنند بشکنند اینش به جهنم ! بکشند به مسجد حمله کنند روز عاشورا برای اشغال یک خیابان کاروان شادی را ه بیندازند بعد هم صاف بروند منازلشان انگار هیچ اتفاقی نیفتاده اما بقیه حرفها در این خفقانی که شما مدعی آن هستید منظورتان هم تفکر فعلی محموعه دولت  است نه همفکران خودتان بالاترین آمار توهین از رسانه هاو...به همین رییس جمهور شد  بیش سه هزار واژؤه توهین آمیز در دوره دولت نهم آب هم از آب به خاطر این توهین ها تکان نخورد . توهین! نه انتقاد در حالی که دلیل موجه شرعی وقانونی برای برخورد با افراد موهن وجو د دارد.
اگر فضا برای مخالفان تنگ است وحامیان نظام آزادند هر آنچه می خواهند بگویند بزرگترین حامیان تفکر جریان حاکمیت فعلی بسیجیان هستند خوب است جستجویی در اخبار بکنید ببنید در همین چندروزه به چه دلیل 12تن از بسجیان دانشگاه خلیج فارس اخراج شده اند وچه کسانی اخراجشان کرده اند. خوب است شرایط امروز را با دوره دوم خرداد مقایسه کنید وچماق 20 میلیون رای. آن روز 20 میلیون رای پشت سر رییس جمهور بود وامروز 25 میلیون آنروز بنده یکی از مخالفان بودم واخبار مخالفان آنزمان را هم دنبال میکردم به محض اینکه ندای مخالفی از کسی بلند می شد چماق 20 میلیون رای بر سرش فرود می آمد آش آنقدر شور شد که صدای آشپز هم در آمد وآقا ی خاتمی نسبت به این قضیه در یکی از سخنرانی های شان تذکر دادند البته فقط تذکر دادند میزان احترام به عقیده دیگران وپایبندی به قانون و مسلمانی ودینداری در مخالفان این نظام که شما هم جزیی ازآن هستید.درامتحان همان یکی دوروز بعد از انتخابات نمره قبولی نگرفت و 8 ماه هم ادامه پیدا کرد آخر سر هم نه با زورچماق دولت بلکه اراده مردم اغتشاش گران از کف خیابانهای پایتخت جمع شدند. نه دی وحضور میلیونی مردم در خیابانها خیزش مردم متدینی بود که هشت ماه بدترین وغیر قابل تحمل ترین اعمال مخالفانشان را تحمل کردند.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.