ایمیلهای بومی جایگزین جیمیل
» سرویس: اقتصادی - ارتباطات و فناوری اطلاعات
کد خبر: 91071006184
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۱ - ۰۱:۱۲
شاید از نظر بسیاری از كارشناسان و فعالان فضای مجازی كشور یكی از مهمترین اتفاق شهریور و مهرماه امسال بحث رونمایی از فاز اول شبكه ملی اطلاعات محسوب شود.
به گزارش خبرنگار فنآوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در دقایق پایانی و چند روز پس از آن كه وزیر ارتباطات از افتتاح پروژه ایمیل ملی در آیندهای نزدیك خبر داده بود، به یك باره فیلتر شدن جیمیل به خبری پر سر و صدا در این حوزه تبدیل شد و این در حالی بود كه از مدتها قبل متصدیان اینترنت كشور تاكید كرده بودند كه روی كار آمدن شبكه ملی اطلاعات به معنی قطع اینترنت یا عدم دسترسی به ایمیلهای خارجی نیست.
اكنون با وجود این كه حدود یك هفته از فیلتر شدن جیمیل میگذرد، همچنان حرف و حدیثها درباره این ایمیل ادامه دارد و معاون وزیر ارتباطات اگرچه نمی گوید با چه كسی و كجا اما در پاسخ به پیگیری این موضوع از مذاكراتی برای رفع فیلتر این سایت خبر میدهد.
حكیم جوادی در عین حال در ارتباط با قطع جیمیل در شرایطی كه جایگزین مناسبی در داخل كشور برای آن وجود ندارد، میگوید: اگر در خیابانها نگاه كنید، ممكن است مرسدس بنز هم باشد اما آیا معنی این حرف آن است كه همه باید مرسدس سوار شوند؟!
این روزها گویا بر اساس مثالی كه معاون وزیر ارتباطات زده قرار نیست همه مرسدس سوار شوند و در همین راستا با فیلتر شدن جیمیل، كاربران اینترنت كشور در آستانه رونمایی از فاز اول شبكه ملی اطلاعات به استفاده از ایمیلهای بومی سوق داده میشوند.
شاید بد نباشد مروری كلی بر وضعیت ایمیل های بومی كشور داشته باشیم. در این زمینه اولین سوالی كه به ذهن میرسد این است كه آیا سرویس پست الكترونیكی مناسبی در كشور وجود دارد كه قرار باشد جایگزین جیمیل شود. در این میان با چنین پست داخلی مواجه میشویم كه برخی از آنها از سوی مراجع دولتی تهیه و طراحی شدهاند و برخی دیگر هم ایمیلهای بخش خصوصی به شمار میروند كه در نهایت در مورد هر دو دسته بحث تضمین استمرار خدمات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
**پست الكترونیكی با پرداخت هزینه و مراجعه حضوری
در میان پستهای الكترونیكی بخش دولتی یكی از موارد به ایمیلهای شركت پست مربوط میشود كه این سرویس قادر است به هر ایرانی یا هر شركت یا دستگاه دولتی و خصوصی یك صندوق پست الكترونیكی براساس كد ملی یا شماره ثبت شركت یا دستگاه اختصاص دهد.
نكته جالبتر این كه مدت استفاده از این صندوق پستی محدود است و برای استفاده از آن نیاز به مراجعه حضوری به شركت پست نیز وجود دارد كه البته در كنار این موارد موضوع پرداخت مبلغی به عنوان حق اشتراك هم وجود دارد.
البته در ارتباط با این موضوع حكیم جوادی چندی پیش در گفتوگو با ایسنا اینگونه اظهار كرده بود كه به این شركت تذكر داده شده است تا در اسرع وقت نسبت به برطرف كردن این موضوع اقدام كند.
**ایمیل پس از24 ساعت
اما دسته دوم ایمیلهای دولتی پستهای الكترونیكی موسوم به ایران هستند كه برای باز كردن آنها نیاز است كاربر اطلاعات متعددی از جمله نام، نام خانوادگی، کد ملی، کد پستی و آدرس محل زندگی، شماره تلفن ثابت و آدرس پست الکترونیکی فعلی خود را به عنوان اطلاعات ضروری ذكر كند.
البته این سایت راه را برای اطلاعاتی از جمله اعلام شماره تلفن همراه، آدرس محل اشتغال و حتی سمت سازمانی افراد باز گذاشته و اگر كاربری مایل باشد حتی این اطلاعات را هم میتواند در اختیار گردانندگان این پست الكترونیكی قرار دهد. جالبتر اینكه بنا بر اعلام خود این سایت فعالسازی پست الكترونیكی ایران 24 ساعت پس از ثبتنام صورت میگیرد.
پیش از این علیاصغر انصاری، معاون توسعه شبكه سازمان فنآوری اطلاعات در اینباره گفته بود: این 24 ساعت زمان برای كاربران عادی است چرا كه ممكن است افراد دامنههای مختلفی را برای آدرس ایمیل خود استفاده كنند و در این میان گاه از سر كنجكاوی از عباراتی نامفهوم بهره بگیرند اما در این مدت ما جستوجو میكنیم تا اگر آدرس انتخاب شده مطابق عرف بود، آن را راه اندازی كنیم.
البته در این میان تا كنون توضیحی داده نشده كه اگر كاربری در شرایطی قرار بگیرد كه به طور لحظهای و فوری به ایجاد یك پست الكترونیكی نیاز داشته باشد، تكلیف چیست.
**ایمیلی با نمونههای تقلبی
اما یكی دیگر از پستهای الكترونیكی دولتی كه به نظر میرسد شرایط بهتری نسبت به سایر موارد دارد، چاپار است كه از سوی شورای عالی اطلاعرسانی ایجاد شده و نیازی به دریافت هزینه، مراجعه حضوری و اطلاعات فراوان ندارد. البته درباره این سرویس هم تا كنون هشدارهای متعددی داده شده تا كاربران سرویسهای چاپار در دام چاپارهای قلابی نیفتند.
این سایت در آخرین آمار ارایه شده ۲۰۰ هزار كاربر داشته است كه شاید این موضوع بیانگر محبوبیت نسبی این ایمیل باشد.
**هشدارهایی كه...
نكته دیگر آن كه چندی پیش و در پی الزام دستگاههای اجرایی برای بهرهگیری از ایمیلهای ایرانی جمعی از فعالان فضای مجازی كشور نسبت به كیفیت این ایمیلها واكنش نشان داده و در قالب بیانیهای با عنوان «هشدار نسبت به وضعیت ایمیلهای موسوم به ملی» به بیان دیدگاههای انتقادی خود نسبت به این دسته از پستهای الكترونیكی پرداختند.
در بخشی از این بیانیه آمده بود: «اگرچه در ضرورت راهاندازی سرویسهای ایمیل داخلی تردیدی برای متخصصان وجود ندارد، اما دستورالعمل جدید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر الزامی بودن استفاده از سه سرویس پست الکترونیک معرفی شده که قطعا نه شایسته عنوان ملی هستند و نه حتی میتوان آنها را تولید داخلی محسوب کرد، بسیار نگرانکننده و سوالبرانگیز است.»
**و اما یك ایمیل جدید
اما در بخش ایجاد ایمیل، متولیان اصلی اینترنت كشور طی ماههای گذشته به كرات اعلام كردهاند كه ایجاد یك ایمیل كار دشواری به شمار نمیرود و به راحتی می توان نمونههای مختلفی در این زمینه ارائه كرد اما در این میان آنچه از اهمیت برخوردار است مدل كسب و كار این ایمیل هاست كه در این زمینه حضور بخش خصوصی میتواند راهگشا باشد و دولت به نوعی ترجیح میدهد این موضوع را به بخش خصوصی محول كند.
در این زمینه به تازگی رئیس سازمان فناوری اطلاعات از تلاش برای راه اندازی ایمیل و موتورهای جستوجویی با نام فخر و فجر خبر داده و در عین حال از اعلام آمادگی برخی شركتهای بزرگ برای سرمایهگذاری در این طرحها خبر داده است. حال شاید باید كاربران منتظر بمانند تا این بار معلوم شود آیا نمونه جدید ایمیلهای داخلی میتواند پاسخگوی نیاز كاربران باشد.
منبع :ایسنا