• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
دانش و فن آوری (بازدید: 3041)
چهارشنبه 8/12/1386 - 23:32 -0 تشکر 31915
علم این نیست!!!

 

به نام تنها دلیل زندگی

سلام دوستای خوب و عزیزم

 

دوستان مقاله بسیار زیبایی در مورد ماهیت علم پیدا کردم که باعث تغییر دیدگاه خیلی از ماها راجع به علم و عالم هستی می تونه بشه.

این مقاله در قالب داستانی بسیار جذاب و آموزنده ما رو با خودش به دنیای جدیدی می بره.

دنیای نور و روشنی،دنیای واقعیت

دنیای حقیقت!!!

.................

پس همراه با هم پیش به سوی

"علم چیست؟!"

پنج شنبه 15/1/1387 - 14:12 - 0 تشکر 35495

به نام او كه هر چه هست از اوست. . .

سلام،

خیلی زیبا بود.واقعا از خوندنش لذت می برم.

اینقدر با این مقاله ارتباط احساسی و فكری پیدا كردم كه شاید خنده دار باشه!

مثلا موقعی كه به این جمله رسیدم:

"بعد از آنهمه سال که سعی کرده بود چیزی را به من یاد بدهد، از اینکه به نتیجه‌‌‌‌ای چنین ضعیف رسیده بود خیلی ناامید شد."

واقعا دلم لرزید و ناراحت شدم. . .

از این جمله هم حسابی خوشم اومد.چون تا حدودی نظر من هم چنینه:

"تلاش کند تا موضوع را خودش تجربه کند و این است آنچهعلمنامیده میشود"

ممنون از پیگیری مثبتتون در این بحث.

منتظر ادامه‌ی این بحث هستم.

 

« معجزه خبر نمی کند، با احتیاط ناامید شوید ! »

 

جمعه 16/1/1387 - 9:48 - 0 تشکر 35590

به نام تنها دلیل زندگی

سلام دوستای خوب و عزیزم

سال نو و بهارزیبای طبیعت بر همتون مبارک

با تشکر ازمسئول محترم،دلسوز و پی گیر انجمن،سرکار ملک الشعرا

................

دوست خوبم،من هم که بار اول این مقاله رو خوندم جداً شگفت زده شدم و در بعضی موارد به خودم می گفتم واقعاً چند درصد از چیزایی که ما می دونیم و ازشون مطلعیم به معنای واقعی کلمه،علم محسوب میشن؟!خیلی چیزها هستن که ما فکر می کنیم بهشون علم داریم اما واقعاً علم نیستن،اصلاً تعریف ما از علم اشتباهه و در حقیقت به ماهیت علم،علم نداریم.با خوندن ادامه مقاله شگفت زده تر خواهیم شد و باریکه ی نوری از خورشید منور عالم حقیقت،چشمان حقیقت جو و حقیقت پذیر ما رو نوازش گر خواهد بود.پس همه با هم مسیر باریکه نور را دنبال می کنیم به امید رسیدن به منبع نور،یعنیحقیقت.............................


قشنگیها‌‌ و شگفتیهای این دنیا با توجه به تجربه‌‌‌‌های جدید کشف می‌‌‌‌شوند. اِعجاب از چیزهایی که برایتان گفتم: اینکه چیزها حرکت می‌‌‌‌کنند چون خورشید می‌‌‌‌تابد. (البته همه چیز به خاطر تابیدن خورشید حرکت نمی‌‌‌‌کند؛ زمین مستقل از تابیدن خورشید می‌‌‌‌چرخد و واکنش‌‌‌‌های هسته‌‌‌‌ای می‌‌‌‌توانند بدون توجه به خورشید انرژی تولید کنند و احتمالاً آتشفشان‌‌‌‌ها را چیزی ‌‌‌‌جز تابیدن خورشید به تلاطم و خروش درمی‌‌‌‌آورد.)
دنیا پس از آموزش علوم متفاوت‌‌‌‌تر به نظر می‌‌‌‌رسد. مثلاً درخت‌‌‌‌ها از هوا ساخته شده‌‌‌‌اند. وقتی میسوزند به هوا برمی‌‌‌‌گردند. در گرمای شعله، گرمای خورشید آزاد می‌‌‌‌شود. این گرما در تبدیل هوا به درخت در آن نهفته شده بود. در خاکستر درخت بخش کوچکی باقی می‌‌‌‌ماند که به خاطر هوا نیست، بلکه از زمین به آن اضافه شده بود. همة این چیزها قشنگند و علم به طور اعجازآمیزی سرشار از همة اینهاست. آنها الهام‌‌‌‌برانگیزند و میشود آنها را به دیگران هم بخشید.
ما خیلی مطالعه میکنیم و در طی آن مشاهداتی انجام میدهیم، فهرستهایی فراهم میآوریم، آمارهایی میگیریم و خیلی کارهای دیگر. اما علم واقعی از این راه به دست نمی‌‌‌‌آید و معلومات حقیقی از این کارها بیرون نمی‌‌‌‌زند. اینها فقط قالب تقلیدی علم هستند. مثل فرودگاه‌‌‌‌های جزایر دریای جنوب با برجهای رادیویی و چیزهای دیگری که همه از چوب ساخته شده بودند. ساکنان جزیره آمدن هواپیماهای بزرگ را انتظار میکشیدند. آنها حتی هواپیمایی چوبی به شکل هواپیماهایی که در فرودگاه‌‌‌‌های خارجی دیده بودند ساخته بودند. اما هواپیمای چوبی آنها پرواز نمیکرد!
شما معلم‌‌‌‌هایی که در پایین هرم به بچه‌‌‌‌ها درس می‌‌‌‌دهید، شاید بتوانید بعضی وقت‌‌‌‌ها دربارة متخصصان شک کنید. از علم یاد بگیرید که باید به متخصصان شک کنید. در واقع، می‌‌‌‌توانم علم را جور دیگری هم تعریف کنم: علم اعتقاد به ناآگاهی متخصصان است.
وقتی یک نفر می‌‌‌‌گوید “علم این و آن را یاد می‌‌‌‌دهد” کلمه را درست به کار نبرده است؛ علم چیزی یاد نمی‌‌‌‌دهد، تجربه است که به ما یاد می‌‌‌‌دهد. اگر به شما بگویند “علم این و آن را نشان داده است”، می‌‌‌‌توانید بپرسید که علم چطور آن را نشان داده است؟ چطور دانشمندان فهمیدهاند؟ چطور؟ چی؟ کجا؟” نباید بگوییم “علم نشان داده است”، باید بگوییم “تجربه این را نشان داده است.” و شما به اندازة هر کس دیگر حق دارید که وقتی چیزی دربارة تجربه‌‌‌‌ای می‌‌‌‌شنوید، حوصله داشته باشید و به تمام دلایل گوش فرا دهید و قضاوت کنید که آیا نتیجه‌‌‌‌گیری درست انجام شده است یا نه.
در زمینه‌‌‌‌هایی که آنقدر پیچیدهاند که علم واقعی نمیتواند کار خاصی بکند، باید به نوعی حکمت قدیمی، نوعی درستکار بودن تکیه کنیم. می‌‌‌‌خواهم این فکر را در معلم‌‌‌‌ها القا کنم که به اعتماد به نفس، عقل سلیم و هوش طبیعی امیدوار باشند. پس.... ادامه بدهید.

............................................

پایان

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.