• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 4547)
پنج شنبه 15/2/1390 - 15:7 -0 تشکر 315015
احكام قرآنی

کلام نور :

اِنَّهُ لَقُرآنٌ کَریمٌ * فی کِتابٍ مَکنُونٍ *لا یَمَسُّهُ اِلّا المُطَهَّرُون *

که  آن ، قرآن ارجمندی است  * که  در کتاب محفوظی جای دارد *  و جز پاکان نمی توانند به آن دست زنند

(و دست یابند) *

سوره واقعه آیات 77 الی 79

 

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

پنج شنبه 15/2/1390 - 15:12 - 0 تشکر 315028

بسیارى از مفسران به پیروى از روایاتى كه از امامان معصوم ع وارد شده این آیه را به عدم جواز مس كتابت قرآن بدون غسل و وضو تفسیر كرده‏اند.

در حالى كه گروه دیگرى آن را اشاره به فرشتگان مطهرى مى‏دانند كه از قرآن آگاهى دارند، یا واسطه وحى بر قلب پیامبر (ص) بوده‏اند، نقطه مقابل مشركان كه مى‏گفتند: این كلمات را شیاطین بر او نازل كرده‏اند! بعضى نیز آن را اشاره به این معنى مى‏دانند كه حقایق و مفاهیم عالى قرآن را جز پاكان درك نمى‏كنند، همانگونه كه در آیه 2 سوره بقره مى‏خوانیم:

ذلِكَ الْكِتابُ لا رَیْبَ فِیهِ هُدىً لِلْمُتَّقِینَ:" این كتاب شكى در آن نیست، و مایه هدایت پرهیزكاران است" و به تعبیر دیگر حد اقل پاكى كه روح" حقیقت جویى" است براى درك حد اقل مفاهیم آن لازم است، و هر قدر پاكى و قداست بیشتر شود درك انسان از مفاهیم قرآن و محتواى آن افزون خواهد شد.

ولى هیچ منافاتى در میان این سه تفسیر وجود ندارد و ممكن است همه در مفهوم آیه جمع باشد.[1]



تفسیر نمونه ج23 ص267 تفسیر آیه 77 از سوره مباركه واقعه

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

پنج شنبه 15/2/1390 - 15:13 - 0 تشکر 315029

پی‌نوشت


[1] .اشاره دارد به آیات 13 و 14 سوره عبس

[2] .اشاره دارد به آیه 102 سوره نحل

[3]  .سوره مباركه واقعه آیه 79

[4] . بنی‌هاشمی خمینی سیدمحمدحسن ،توضیح المسائل مراجع،ج1ص178،مسأله 317 مطابق با فتوای مراجع عظام تقلید آیات امام خمینی(ره)، فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی، تبریزی، بهجت، صافی، سیستانی، شبیری زنجانی

[5] .مطابق نظر آیات عظام صافی گلپایگانی: احتیاط مستحب در نرساندن مو به خطّ قرآن است... و حضرت امام بنابر احتیاط واجب در نرساندن مو به خط قرآن است.نظر آیت اللَّه بهجت: بنابر اظهر مانعی ندارد حتی اگر کوتاه باشد... در این باره فتوای سایر مراجع در دسترس نیست.بنی هاشمی همان، حاشیه مسأله 317 و عروة الوثقی ج1ص138مسأله3(حاشیه حضرت امام)

[6] . بنی‌هاشمی همان مسأله318ص180 مطابق با فتوای حصرت امام(ره)، فاضل لنکرانی، تبریزی، مکارم شیرازی، بهجت، صافی، سیستانی، شبیری زنجانی.

[7] . یزدی سید محمد كاظم،عروة الوثقی جلد1 ص 140 مطابق با فتوای مرحوم حضرت امام و آیت الله العظمی گلپایگانی.

[8] . همان،،مسأله 316 مطابق با فتوای مراجع عظام تقلید آیات امام خمینی(ره)، فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی، تبریزی، بهجت، صافی، سیستانی، شبیری زنجانی

حضرت آیت الله شبیری زنجانی:در صورت عدم فرصت کافی برای وضو باید تیمم کرد ولی اگر انجام تیمّم نیز معطلی دارد که موجب بی احترامی به قرآن است، بدون وضو آنرا بردارد.

[9] . یزدی محمد کاظم، عروة الوثقی جلد1 ص140 مطابق با فتوای آیات عظام امام خمینی، گلپایگانی، اراکی و خویی

[10] . بنی هاشم خمینی، سید محمد حسن، توضیح المسائل مراجع، ج1 ، ص 212

*خواهران گرامی در این باره به بخش احکام ویژۀ بانوان(درس هشتم)مراجعه نمایند.

[11] یزدی محمد کاظم، عروة الوثقی جلد1 ص140 مطابق با فتوای آیات عظام امام خمینی، گلپایگانی، اراکی و خویی

[12] . نیشابوری غلامرضا ، استفتائات قرآنی ،ص124(مطابق با نظرآیاتِ عظام مکارم، فاضل، تبریزی)

[13] . یزدی محمد کاظم، عروة الوثقی جلد1 ص141 مسأله 19مطابق با فتوای آیات عظام امام خمینی، گلپایگانی، اراکی و خویی                    

[14] .یزدی محمد كاظم ص142 مطلب نهم

[15] .نقل از عروة الوثقی ج1 ص 138 تا 141

[16] . یزدی سید محمد كاظم ، عروة الوثقی ، ج1 ص 139

ادامه دارد

منبع 

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

پنج شنبه 15/2/1390 - 18:53 - 0 تشکر 315107

سلام
valayat گرامی خیلی ممنون از شما بابت قرار دادن این تاپیک
یه سوال برام پیش اومد قسمتی که گفتید خوردن غذایی كه در آن آیات قرآن و یا اسماء متبركه نوشته شده برای فرد بی وضو جایز نیست. یعنی برای خوردن مثلا حلیم یا شله زرد نذری که اسماء متبرکه نوشته شده باید وضو بگیریم ؟

آن سفر کرده که صد قافله دل همره اوست

                                     هرکجا هست خدايا به سلامت دارش

شنبه 17/2/1390 - 12:6 - 0 تشکر 315569

salamzahra گفته است :
[quote=salamzahra;552640;315107]سلام
valayat گرامی خیلی ممنون از شما بابت قرار دادن این تاپیک
یه سوال برام پیش اومد قسمتی که گفتید خوردن غذایی كه در آن آیات قرآن و یا اسماء متبركه نوشته شده برای فرد بی وضو جایز نیست. یعنی برای خوردن مثلا حلیم یا شله زرد نذری که اسماء متبرکه نوشته شده باید وضو بگیریم ؟

به نام خدا

با عرض سلام وادب و احترام

به قول یکی از بزرگواران  بعضیا ذهن شون چقدر ریزبین هست

باریک الله

باعث شدید به دنبال این سوال بروم و تحقیق کنم

دستتون درد نکنه

بعد از سوال از کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی به این صورت جواب دادند

اگركلمه و یا ایه قران و یا اسماء جلاله بر روی غذا نوشته شود بدون وضو خوردن ان بخش از غذا جایز نیست .

العروه الوثقی / فصل فی غایات الوضو / م 19.

البته در این سوال نکات دیگری هم می شود پرسش کرد من جمله

اگر این بخش از غذا را به هم بزنند كه چیزی از ان نام باقی نماند باز هم اشكال دارد؟؟؟

اگر اسماء متبركه رو به هم نزنیم ولی همین كه با قاشق به صورت بخش بخش می خوریم باعث از بین رفتن اشكال وارده نمیشه ؟

اسماء اهلبیت علیهم السلام هم شامل میشه یا فقط اسماء خداوند متعال هست ؟

تا حالا که این را نمی دانستیم بدون وضو خورده باشیم کفاره دارد؟!!!


در مورد دعا هایی که سفارش خوردنش داده شده برای درمان و... چه طور؟ مثلا دعایی که بر کاغذ نوشته شده


برخی دعا نویسها می گویند با آب خالص و گلاب و.....

اینها موارد ریز سوال هست که انشاءالله به محض اطلاع در همین پست جواب خواهم داد.

التماس دعای فرج 

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

شنبه 17/2/1390 - 14:28 - 0 تشکر 315610

سلام

valayat گرامی خیلی ممنونم از شما بابت پاسخ به این سوال

موفق باشید و سربلند


آن سفر کرده که صد قافله دل همره اوست

                                     هرکجا هست خدايا به سلامت دارش

شنبه 17/2/1390 - 15:26 - 0 تشکر 315666

خواهش می کنم
بنده از شما بابت این سوال زیبا تشکر می کنم
اما جواب فروض سوالات بالا
اگر این بخش از غذا را به هم بزنند كه چیزی از ان نام باقی نماند باز هم اشكال دارد؟؟؟
در فرض یاد شده اشکال ندارد، چون مس اسم صدق نمی کند.

اگر اسماء متبركه رو به هم نزنیم ولی همین كه با قاشق به صورت بخش بخش می خوریم باعث از بین رفتن اشكال وارده نمیشه ؟
اسماء اهلبیت علیهم السلام هم شامل میشه یا فقط اسماء خداوند متعال هست ؟
با توجه به پاسخی که در سوال فوق آمد، اگر صدق مس و لمس کند، بدون وضو جایز نیست.

در مورد لمس نام پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)، امامان( علیهم السلام )و حضرت زهرا(سلام الله علیها) نظر مراجع چنین است:
آیات عظام امام، بهجت، رهبری،صافی، مکارم، نوری:بنابر احتیاط واجب اسمای آنان را بدون وضو مس نکند.
آیات عظام تبریزی، سیستانی، فاضل،وحید:احتیاط مستحب است اسمای آنان را بدون وضو مس نکند.
توضیح المسائل مراجع،م319و مساله 320 اجوبه، رساله آیه الله وحید،م325.

تا حالا که این را نمی دانستیم بدون وضو خورده باشیم کفاره دارد؟!!!
کفاره نیاز ندارد، استغفار کافی است.
در مورد دعا هایی که سفارش خودنش داده شده برای درمان و... چه طور؟
با توجه به آنچه در پست های قبل ذکر شد اگر صدق مس با بدن می کند،هنگام خوردن آنها وضو لازم است.

منبع :سایت گفتگوی دینی

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

يکشنبه 18/2/1390 - 8:34 - 0 تشکر 315857

مفروض سوال بعدی:توضیحات استفاده با قاشق

سوال بنده این هست كه اگر این اسماء رو به هم نزنیم و به صورت بخش بخش با قاشق میل كنیم
آیا این نوع خوردن لمس كردن اسماء متبرك صدق میشه یا به خاطر جدا شدن اشكالی نداره بدون وضو میل بشه ؟

جواب اول:چنانکه بیان شد،اگركلمه و یا آیه قران و یا اسماء جلاله بر روی غذا نوشته شود بدون وضو خوردن آن بخش از غذا جایز نیست ،بنابراین آن بخش از غذا که جدا میشود اگر شامل کلمه یا آیه یا اسما الله باشد باید با وضو میل شود.
العروه الوثقی / فصل فی غایات الوضو / م 19.

جواب دوم:درحرام بودن لمس كلمات قرانی تفاوتی بین ایه و یا كلمه بلكه حرفی از یك كلمه حتی اگر ان حرف از حروف ناخوانا باشد (كلماتی كه نوشته می شوند ولی خوانده نمی شوند ) وجود ندارد،حتی اگر در جایی غیر از صفحات قران نوشته شده باشد مانند روزنامه و مجله و یا بر روی غذا لذا بدون وضو نباید لمس شود.
العروه الوثقی / فسل فی غایات الوضو / م 7

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

يکشنبه 8/3/1390 - 8:37 - 0 تشکر 323147

کلام نور

هُوَ اللَّهُ الَّذِی لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَیْمِنُ الْعَزِیزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا یُشْرِكُونَ * هُوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى...

اوست خدائی که جز او خدائی نیست ، پادشاه پاک بی عیب ایمنی بخش مسلّط توانمند چیره درخور کبریا و بزرگی ؛ منزّه است خدا از آنچه شریک او میسازند.*اوست خدای آفریننده هستی بخش صورت نگار ، بهترین نامها از آن اوست ...

سوره حشر آیات 23 الی 24

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

يکشنبه 8/3/1390 - 8:37 - 0 تشکر 323148

*مقدمه

خداوند، خالق یکتا و بی همتای هستی، مناجات با او ، محبوب قلوب عارفان و یاد او ، شیرین ترین اذکار برای بندگان و همانگونه كه عظمت وجود او برتر است از هرچه که تصور می شود ؛ نام او نیز نیکوترین و برترین نامهاست. نگاهی به احادیث اهل بیت (علیهم السّلام) به ویژه مناجات و ادعیه های ایشان به خوبی كمال خشوع و احترام و كرنش این واصلان به قله عرفان حقیقی و غواصان اقیانوس ژرف معرفت را در برابر اسماء الهی و صفات زیبای خداوندی را نشان می دهد.

از این رو بر همگان لازم است تا با پیروی از مكتب استوار این بزرگواران که نهایت احترام را در مقابل اسماء الهی داشته باشند.

در این درس به احکام مربوط به مسِّ أسماءالله و نیز اسامی اولیاء دین و حضرات معصومین(ع) که مظهر«اسمای حسنای الهی» هستند و در لزوم احترام به اسماءالهی ملحق می شوند، اشاره خواهدشد.

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

يکشنبه 8/3/1390 - 8:37 - 0 تشکر 323149

*احكام

1) مسّ اسم خداوند به هر زبانی که باشد، بوسیله کسیکه وضو ندارد حرام است.[1]

2) مسِّ صفات مخصوص حضرت باری‌ تعالی نیز بدون وضو حرام است.[2]

3) اگر «اللَّه» جزء اسم شخصی باشد، مانند عبدالله مسّ این قسمت از نام شخص بدون طهارت جایز نیست.[3]

4) برایِ مسّ نامِ پیامبر و ائمه و حضرت زهرا (علیهم السّلام) بنابر احتیاط واجب[4] (و مطابق نظر برخی از مراجع تقلید بنابر احتیاط مستحب)[5] وضو داشتن لازم است.[6]

توضیح1: نام سایر پیامبران نیز در این حكم مانند نام پیامبر مكرم اسلام است.[7]

توضیح2: مطلب بالا در خصوص نامهای معصومین (علیهم السّلام) می باشد اما در خصوص صفات آنها مانند كاظم ، رضا ، صادق و... هر چند باید مورد احترام قرار گیرند ولی داشتن وضو برای مس این صفات لازم نیست.

5) اگر اسامیِ معصومین(ع) نام شخصی باشد و به قصد نام شخص نوشته شود، تماسِ بدن با آن بدون طهارت مانعی ندارد.[8]

6) مطابق نظر بـرخی از مـراجع عظام[9] مسِّ ضمیرهایی که به ذات ‌بـاری تعالـی بر می‌گردند مثـل

ضمیر جملۀ «بسمه تعالی» حکم لفظ جلاله را ندارند.[10]

7) نوشتن اسم جلالۀ «اللَّه» به صورت «ا...» حکم لفظ جلاله را ندارد و مسّ آن بدون وضو جایز است.[11]

8) مسّ آرم جمهوری اسلامی ایران که تصویری از کلمه جلاله«الله» است، بنابر احتیاط واجب بدون طهارت جایز نیست.[12]

9) کسی که وظیفه‌اش تیمم است اگر برای کاری تیمم کند، تا تیمم و عذرش باقی است کارهایی که باید با وضو و غسل انجام دهد را می‌تواند به جا آورد، ولی اگر با داشتن آب برایِ نماز میّت یا خوابیدن تیمم کرده با آن تیمم فقط کاری که برای آن تیمم نموده را می‌تواند انجام دهد.[13] (مثلاً مسّ قرآن نمی‌تواند بکند)

10) كسی كه بخاطر تنگی وقت تیمم كرده با آن تیمم فقط کاری که برای آن تیمم نموده را می‌تواند انجام دهد.[14]

استفتائات ویژهآیا CD یا لوح های فشرده قرآنی از جهت لزوم رعایت احکام طهارت و آداب،به قرآن مخطوط ملحق می شوند؟

پاسخ مقام معظم رهبری، آیات عظام سیستانی، مکارم شیرازی، بهجت:خیر، این حکم را ندارد.

پاسخ آیت الله العظمی شبیری زنجانی:هر چند لوح های فشرده قرآنی حکم طهارت و حرمت مس بدون وضو را ندارد ، ولی از آن جا که شامل متون قرآن (به شکل دیجیتال) می باشد ، باید به گونه ای رفتار شود که عرفاً موجب بی احترامی به قرآن نشود. ( استفتاء توسط سازمان دار القرآن الکریم )

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.