• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 3779)
شنبه 4/12/1386 - 17:9 -0 تشکر 31449
٭٭ خدا منتظره!(شماره3) ٭٭

بسم الله الرحمن الرحیم
 
 سلام
 
 دوستای خوبم! به یاری خدا و همكاری شما عزیزان مبحث «خدا منتظره!_شماره2» هم به پایان رسید. در پایان بحث بنده به این نتیجه رسیدم كه از این پس مباحث رو به صورت هفتگی عنوان نمیكنیم. یعنی مبحث رو تا جایی كه به نتیجه مطلوبی برسیم ادامه میدیم، و مهم نیست كه یك، دو، سه هفته یا بیشتر طول بكشه. در پایان هم نتیجه گیری كلی در تاپیك «قرآن از نگاه دوستان تبیانی» ثبت میشه كه دوستان میتونن برای مشاهده‌ی نتایج به اونجا مراجعه كنن.
 نكته‌ی دیگه‌ای كه باید عرض كنم، راجع به تذكر بجای دوست خوشفكرمون mahmoodnzr هست كه باید توجه كنیم كه: مباحث ما تفسیر قرآن نیست بلكه در اصل تدبر و تفكر در آیات قرآن هست. یعنی اینكه ما با مطالعه و تحقیق و همچنین عقاید شخصی خودمون مبحث رو به جلو میبریم.
 لازم به ذكره كه هیچ محدودیتی برای شركت در بحث نیست، چون ممكنه نظری از سوی دوستی موجب باز شدن راهی جدید و گرفتن نتیجه‌ی بهتری از بحث باشه.
 در پایان بازهم از همگی شما دوستان، صمیمانه دعوت میكنم كه در بحث شر كتت كنید. مطمئنم كه ضرر نمیكنید.
 
 آیه مورد بحث: آیه 3 از سوره حمد:
" الرّحمن الرّحیم" "(خداوند) بخشنده و مهربان است"
 
الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

وقتی میان نفس و هوس جنگ می شود

قلبم به چشم هم زدنی سنگ می شود

آقا ببخش گر که دلم گرم زندگی است

کمتر دلم برای شما تنگ می شود

يکشنبه 12/12/1386 - 23:57 - 0 تشکر 32387

.:::::::: بسم الله الرحمن الرحیم ::::::::.

سلام

...ادامه‌ی بحث

چرا "رحمن" و "رحیم" هم توی آیه‌ی "بسم الله الرحمن الرحیم" و هم این آیه كنار هم استفاده شدن؟

جناب نظری! در ادامه‌ی توضیحات شما، من فكر میكنم دلیل قرار گرفتن این دو صفت كنار همدیگه اینه كه "رحمانیت" بدون "رحیمیت" معنا نداره! یعنی اینكه نمیشه فقط به موجودات نعمت داد و رهاشون كرد كه هرجوری میخوان از اون نعمتها استفاده كنن. بلكه عطای نعمت به منزله‌ی امتحان موجوداته!، و متعاقباً "رحیمیت" یا همون عطای نعمت از نوع مهربانی و عفو خدا، برای موجوداتیه كه قدر اون نعمتها رو دونسته و ازشون درست استفاده كردن. چون میدونیم كه شكر نعمتها، همون استفاده‌ی درست از اونهاست.

حالا این وسط موجوداتی هستن كه فاقد عقل و شعورن، به همین دلیل سئوال برام پیش اومد كه: آیا این موجودات هم مورد امتحان قرار میگیرن یانه؟ و اگه جواب مثبت باشه، امتحان اون موجودات به چه صورته؟

ادامه در پست بعد...

.:::::::: жالهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ж::::::::.

وقتی میان نفس و هوس جنگ می شود

قلبم به چشم هم زدنی سنگ می شود

آقا ببخش گر که دلم گرم زندگی است

کمتر دلم برای شما تنگ می شود

دوشنبه 13/12/1386 - 3:11 - 0 تشکر 32400

.:::::::: بسم الله الرحمن الرحیم ::::::::.

سلام

...ادامه‌ی بحث

چرا بلافاصله بعد از "الحمدلله رب العالمین" دوباره "رحمن"و "رحیم" تكرار شدن؟

جواب از تفسیر نمونه:"بنابراین آوردن ((رحمان و رحیم بعد از رب العالمین اشاره به این نكته است كه ما در عین قدرت نسبت به بندگان خویش ، با مهربانى و لطف رفتار مى كنیم این بنده نوازى و لطف خدا، بندگان را شیفته او مى سازد: كه با یك دنیا علاقه بگویند ((الرحمن الرحیم))

اینجا است كه انسان متوجه می شود چقدر فاصله است بین رفتار خداوند بزرگ با بندگان خویش ، و روش مالكان با زیردستان خود، مخصوصا در عصر شوم بردگى ."

جناب نظری! درسته!؛ این جواب، جواب منطقی و خوبیه. منم خوندمش. اما یه جای دیگه هم در این باره تعبیر جالبی خوندم، كه منظورش بود: دلیل تكرار این دو صفت شاید این باشه كه آغاز و پایان تكامل موجودات همراه با رحمت و مهربانی خداست. كه البته تا حدودی هم شبیه به همون دلیله.

من برداشتم از این تعبیر اینه:

تكامل موجودات باید با تنعم و مهربانی همراه باشه، نه اجبار و زور.

یه مثال میزنم. یه كارفرمایی از كارگراش میخواد كاری رو انجام بدن. اینجا دو حالت وجود داره؛ یكی انجام كار با امكانات، رفاهیات، راهنمایی و محبت كارفرما، و یكی انجام كار بدون همه‌ی موارد قبل و تنها از سر اجبار و ترس.

در حالت اول، كارگر با رضایت و به خاطر كار فرما، كار میكنه؛ اما در حالت دوم بدون رضایت و از سر ناچاری. خوب آخر كار كدوم حالت نتیجه‌ی بهتری داره؟ من میگم حالت اول. چرا؟ چون در حالت اول انگیزه وجود داره، اما در حالت دوم نه! و بالطبع در حالت اول كارگر خودش و كارش رو دارای ارزش میبینه و برای بالا بردن اون ارزشها تلاش میكنه. تلاش میكنه كه موجبات نارضایتی كارفرما رو فراهم نیاره، چون دوستش داره، و خوبیهای اونو درك میكنه.

این مثال برای تكامل هم صدق میكنه. تكاملی كه با رحمت توأم باشه موجب رضایت مخلوق از خالقش میشه و متعاقباً دنبال جلب رضایت خالق، از خودش باشه.

پس یه چیز دیگه هم فهمیدیم! اینكه خدا به خاطر مخلوقاتش هست كه رحمن و رحیمه، پس مخلوقات هم باید در مسیر تكاملشون رضایت خدا رو هدفشون قرار بدن.

یه تعبیر هم خودم از این تكرار دارم. اینكه شاید خدا با این تكرار اشاره به معاد یا همون زنده شدن دوباره پس از مرگ داشته باشه. البته نمیدونم درسته یا نه!

ادامه در پست بعد...

.:::::::: жالهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ж::::::::.

وقتی میان نفس و هوس جنگ می شود

قلبم به چشم هم زدنی سنگ می شود

آقا ببخش گر که دلم گرم زندگی است

کمتر دلم برای شما تنگ می شود

دوشنبه 13/12/1386 - 5:16 - 0 تشکر 32407

.:::::::: بسم الله الرحمن الرحیم ::::::::.

سلام

...ادامه‌ی بحث

آیا معنی، یا كاربردشون توی دو آیه‌ی سئوال اولمون با هم فرق میكنه؟ یا بهتر بگم، دو چیز متفاوت رو بیان میكنن؟

جناب نظری! جواب شما این بود:

«فکر میکنم خدا با این تکرار سنجیده می خواسته معنی واژه مقدس "الله" رو به ما بفهمونه،یعنی الله به الهی(آفریننده ای) گفته میشه که "رب العالمین" یعنی پرورش دهنده و مالک همه هستی و هدایت کننده همه موجودات به سوی کماله.

در ضمن "بسم الله ارحمن الرحیم" نشون میده دو صفت رحمن و رحیم اونقدر مهم و فراگیرن که خدا اونا رو پس از اسم خودش و از بین تمامی صفتهای خودش برگزیده.در ضمن پشت سر هم اومدن "الحمدلله رب العالمین" و "الرحمن الرحیم" می تونه به این مفهوم باشه که خدا عالم رو سرپرستی میکنه و موجودات رو هدایت میکنه با این دو صفت فراگیرش یعنی رحمانیت و رحیمیت.»

از جوابتون خیلی چیزی نفهمیدم. یعنی حس كردم جواب نمیتونه این باشه! یعنی به نظر من این جواب تا حد زیادی به سئوال قبلی مربوط میشه.

اما من یه جواب واضحتر پیدا كردم! نمیدونم توی كدوم تفسیر خوندم كه "رحمن" و "رحیم" در آیه‌ "بسم الله الرحمن الرحیم" برای معرفی خداست و در آیه "الرحمن الرحیم" برای اینه كه دلیل ستایش خدا رو مشخص كنه. یعنی ستایش به این دلیل مخصوص خداست كه رحمن و رحیمه.

فعلاً تا همینجا

.:::::::: жالهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ж::::::::.

وقتی میان نفس و هوس جنگ می شود

قلبم به چشم هم زدنی سنگ می شود

آقا ببخش گر که دلم گرم زندگی است

کمتر دلم برای شما تنگ می شود

سه شنبه 14/12/1386 - 2:10 - 0 تشکر 32506

به نام تنها دلیل زندگی

سلام دوستای خوب و عزیزم

………………

و سلام و خداقوت خدمت دوست و برادر عزیزم،آقا سجاد گل!

........

دوست خوبم،توضیحات زیبا،دقیق و البته با نگاه تازه شما رو خوندم.واقعاً کلام خدا اون قدر وسیع،چندبعدی و عمیقه که از هر زاویه ای بهش نگاه کنی،می تونه ازش یه تعبیر جدید و کاربردی بدست بیاری.به خاطر همین هر کدوم از دوستان می تونن یه تعبیر از دیدگاه خودشون ارائه کنن و اتفاقاً می تونه همه این تعابیرهم درست باشه که این موضوع از مصادیق اعجاز قرآن و تفاوت سخن خدا با بنده هاش هست.ببینید علاوه بر برداشتهای من،شما هم چند برداشت خیلی جالب از این آیه که فقط دو کلمه بود،ارائه کردین که به نظر من همشون می تونن درست باشن،چون از اصول عقلی و منطقی پیروی میکنن.پس این موضوع درس خوبی به ما میده و اونم اینه که باید فکرمون رو رها کنیم و از زاویه های مختلف به این اقیانوس معرفت نگاه کنیم،چرا که قرآن رو هر قدر هم تفسیر کنیم و دربارش فکر و تدبر کنیم باز هم جای اندیشه کردن و بررسی داره؛به بیان دیگر،قرآن تمام شدنی نسیت.

..................................

روح زنگار زده:

من برداشتم از این تعبیر اینه:

تكامل موجودات باید با تنعم و مهربانی همراه باشه، نه اجبار و زور.

پس یه چیز دیگه هم فهمیدیم! اینكه خدا به خاطر مخلوقاتش هست كه رحمن و رحیمه، پس مخلوقات هم باید در مسیر تكاملشون رضایت خدا رو هدفشون قرار بدن.

............................

آقا سجاد عزیز،تعابیر و نتیجه گیریهای خیلی کاربردی و زیبایی ارائه کردی،ان شاءالله که تو زندگیمون بتونیم همیشه رضایت خدا رو اولین ملاک انجام هر کاری قرار بدیم.

...............

روح زنگار زده:

یه تعبیر هم خودم از این تكرار دارم. اینكه شاید خدا با این تكرار اشاره به معاد یا همون زنده شدن دوباره پس از مرگ داشته باشه. البته نمیدونم درسته یا نه!

....................

خب این تعبیر حاصل همون چیزیه که اشاره کردم یعنی رهاسازی فکر و اندیشه و محدود نکردن اون به یه بعد که شما خیلی خوب ازش استفاده می کنین.به نظر من اگه به این دقت کنیم که در شروع سوره "الرحمن الرحیم" اومده و بعد از "رب العالمین" )که طبق بحثهای تاپیک قبل به سرپرستی جهان آخرت هم اشاره میکنه ) باز هم "الرحمن الرحیم" تکرار شده،می تونیم این برداشت شما رو داشته باشیم و بعد به یه نتیجه دیگه هم برسیم که در جهان آخرت هم اگه پرورشی هست(که گفتیم هست) توأم با رحمانیت و البته رحیمیت خدا برای مؤمنانش هست.

...........................

ادامه در پست بعدی...

سه شنبه 14/12/1386 - 2:12 - 0 تشکر 32507

...ادامه پست قبل

.........................

روح زنگار زده:

از جوابتون خیلی چیزی نفهمیدم. یعنی حس كردم جواب نمیتونه این باشه! یعنی به نظر من این جواب تا حد زیادی به سئوال قبلی مربوط میشه.

اما من یه جواب واضحتر پیدا كردم! نمیدونم توی كدوم تفسیر خوندم كه "رحمن" و "رحیم" در آیه‌ "بسم الله الرحمن الرحیم" برای معرفی خداست و در آیه "الرحمن الرحیم" برای اینه كه دلیل ستایش خدا رو مشخص كنه. یعنی ستایش به این دلیل مخصوص خداست كه رحمن و رحیمه.

.............................

آقا سجاد عزیز در حقیقت پاسخ بنده هم،تقریباً همین جواب بود و درباره نحوه معرفی خدا هم توضیحی رو عرض کرده بودم.البته من یه جور دیگه و از یه زاویه دیگه(به صورت ترکیبی و نه مستقیم) به این سؤال جواب داده بودم.

البته خیلی خیلی خوشحالم که با صراحت و صداقت نظرتون رو گفتین،به نظر من بهترین صفت هر آدمی همین صداقت و صراحت لهجه(البته به جا) می تونه باشه که خب تو این جور بحثها این موضوع کلیدی و ضروریه،مثلاً الان صداقت شما باعث میشه من بهتر به این موضوع فکر کنم و نکته جدیدتری رو یاد بگیرم.

حالا سعی میکنم جوابم رو واضح تر ارائه میکنم.

..............

ببینید در "بسم الله الرحمن الرحیم"..."الحمدلله رب العالمین"..."الرحمن الرحیم"

بلافاصله بعد از "الله" در آیه اول "الرحمن الرحیم" اومده،اما در ادامه هم همین موضوع به نحوی تکرار شده،ولی این بار بین "لله:یعنی برای اللهی که" و "الرحمن الرحیم" عبارت جدیدی اضافه شده یعنی"رب العالمین".

حالا با این توضیح و تطبیق دادن آیه ها،این برداشت رو کردم که:

فکر میکنم خدا با این تکرار سنجیده می خواسته معنی واژه مقدس "الله" رو به ما بفهمونه،یعنی الله به الهی(آفریننده ای) گفته میشه که "رب العالمین" یعنی پرورش دهنده و مالک همه هستی و هدایت کننده همه موجودات به سوی کماله.

......

یعنی اگه در "بسم الله الرحمن الرحیم" رحمن و رحیم به عنوان صفات فراگیر خدا(نه معنی الله) معرفی شدن،اینجا معنی خود واژه الله بیان میشه که به معنی "رب العالمین" هست.البته با توجه به معنی واژه "رب" این موضوع محتمل تر به نظر میرسه.خیلی دوست دارم نظر شما و سایر دوستان رو در این باره بدونم.به نظر شما میشه همچین برداشتی کرد یا نه؟!

............

در مورد قسمت دوم سؤال،جواب من این بود:

در ضمن "بسم الله ارحمن الرحیم" نشون میده دو صفت رحمن و رحیم اونقدر مهم و فراگیرن که خدا اونا رو پس از اسم خودش و از بین تمامی صفتهای خودش برگزیده.در ضمن پشت سر هم اومدن "الحمدلله رب العالمین" و "الرحمن الرحیم" می تونه به این مفهوم باشه که خدا عالم رو سرپرستی میکنه و موجودات رو هدایت میکنه با این دو صفت فراگیرش یعنی رحمانیت و رحیمیت.

اینجا من اومدم "الرحمن الرحیم" رو به "رب العالمین" مربوط کردم،یعنی خدا موجودات رو با این دو صفتش(که از بسم الله الرحمن الرحیم نتیجه گرفتم،دو صفت برگزیده و فراگیر خدا هستن) پرورش می ده و هدایت می کنه.و تفسیری که شما اشاره کردین،"الرحمن الرحیم" رو به "الحمدلله" مربوط کرده و نتیجه گرفته خدا به علت رحمان و رحیم بودنش قابل ستایشه.

به نظر میاد هر دو برداشت می تونه درست باشه،البته برداشت تفسیر زودتر به ذهن میاد و فکر میکنم به این خاطر بوده که با توجه به بقیه سوره همه صفات و توصیفات ذکر شده برای خدا رو دلیلی بر حمد خدا شمرده،اما به نظر من و همین طور با توجه به "بسم الله الرحمن الرحیم" که قبلاً عرض کردم دو صفت رحمان و رحیم صفات برگزیده و فراگیر خدا هستن که باقی صفات رو دربرمی گیرن.

حالا اگه این دو برداشت رو کنار هم بذاریم می تونیم نتیجه بگیریم که

"رحمن و رحیم صفات فراگیری هستن که خدا بواسطه اونها تمام جهان و موجودات رو سرپرستی و هدایت می کنه،پس خدا به علت داشتن چنین صفاتی تنها موجود شایسته ستایش و پرستش هست".

.....................................................

ادامه در پست بعدی...

سه شنبه 14/12/1386 - 2:15 - 0 تشکر 32508

...ادامه پست قبل

.......................................

روح زنگار زده:

حالا این وسط موجوداتی هستن كه فاقد عقل و شعورن، به همین دلیل سئوال برام پیش اومد كه: آیا این موجودات هم مورد امتحان قرار میگیرن یانه؟ و اگه جواب مثبت باشه، امتحان اون موجودات به چه صورته؟

.......................................

خب جواب این سؤال طبق آیات دیگه ای که در قرآن و تفسیر این آیات اومده،می تونه مثبت باشه.طبق نظر بعضی مفسرین موجوداتی مثل حیوانات دارای سطوحی(هرچند بسیار پایین تر از انسانها) از عقل و شعور هستند.مثلاً اینکه سگها به صاحبانشون وفادار می مونند و یا گاهی اوقات حیوانات رفتار غیرمنتظره،اما هوشیارانه ای رو از خودشون بروز می دن،می تونه شاهد این مدعا باشه.خب این حیوانات و موجوداتی در وضعیت مشابه هم طبق درک و شعوری که دارند تکلیف می شن و خدا در همون حد از اونها انتظار داره.طبق نظر قرآن هم همه موجودات دارای امت هایی هستن،درست مثل انسانها و همچنین همه موجودات خدا رو تسبیح میکنند،این شواهد و شواهدی مشابه می تونن نظر این مفسرها رو تأیید کنن.به نظر من هم این نظریه می تونه درست باشه،چون واقعاً میشه ردپای شعور رو در حیوانات دید و میشه فهمید رفتار اونها صرفاً جنبه غریزی نداره.اینکه میشه حیوانات رو آموزش داد و اینکه ثابت شده حیوانات هم از مقداری بهره هوشی برخوردارن،علاوه بر دلایل قبلی می تونه به اثبات این نظریه کمک کنه.

حالا این امتحان گرفتن چطور می تونه باشه.به نظر من مثلاً اگه خدا به پرنده ها علاوه بر غریزه،سطحی از شعور برای پرورش بچه هاشون داده باشه،می تونه اونها رو از این طریق مورد آزمایش قرار بده.اگه پرنده به وظیفه طبیعی خودش عمل کرد و تونست به تعداد کافی جوجه هاش رو به حد استقلال برسونه از این آزمایش سربلند بیرون اومده و برعکس.

...............................................

اما با اجازه داداش سجاد عزیز یه نکته ای رو بازم خدمت دوستان یادآوری میکنم.

دوستای خوبم،فکر نکنین ما که اینجا داریم این بحثها رو میکنیم خیلی از مطالعه مون بیشتره یا تو این زمینه تخصصی داریم.بقیه دوستان رو نمی دونم،اما خود من که اولین باره به صورت جدی توفیق شرکت تو همچین بحثهایی و همچنین مطالعه تفسیر قرآن به این صورت رو پیدا میکنم.تنها چیزی که ما داریم اینه که ما خودمون رو توی دریا انداختیم تا کم کم شنا کردن رو یاد بگیریم؛تنها چیزی که ما بهش توجه کردیم این فرموده مولای غریبمون هست که فرمودن:

"هنگامى که از چیزى مى‏ترسى، خود را در آن بیفکن، زیرا گاهى ترسیدن از چیزى، از خود آن سخت‏تر است."

...................

پس بیاین همه تو این بحث های زندگی ساز و البته با اولویت و ضروری شرکت کنیم تا خودبخود طریقه بحث کردن و استفاده از این راهنماهای حقیقی رو پیدا کنیم.دوستان،تنها راه یادگرفتن فن بحث کردن و همچنین آموختن چگونگی فکر کردن،بحث کردن و فکر کردنه؛همین و بس!

پس منتظر فکرای تازه و اندیشه های بکر همه دوستان هستیم.

...............................................

دوستان،در پناه دوست مشترکمان موفق باشیم

چهارشنبه 15/12/1386 - 2:58 - 0 تشکر 32632

سلام

وقت همگی بخیر... باید ببخشید که خیلی وقته همراهی اونطور که باید نکردم. حالا هم نیومدم که چیزی بنویسم چون یه مساله واجبتر برام پیش اومده.

نمیدونم شاید اشتباه میکنم، یعنی امیدوارم که اشتباه کنم. وقتی داشتم "خدا منتظره 2" رو ورق میزدم و بهدش هم اومدم و اینجا رو دیدم یه آن شوکه شدم و قلبم وایساد. فکر میکنم آخرین پستم بود که در مورد مرجع بودن تفاسیر توی این مباحث نوشتم، دقت کردم دیدم از اون موقع به اینور نگارینا دیگه چیزی ننوشتن. بازم امیدوارم که اشتباه کرده باشم اما اگه ازم دلگیر شده باشن چی؟ تو رو خدا میانجی گری بکنین؛ بخدا نمیتونم این احساس رو که کسی ازم ناراحته رو تحمل کنم، بخصوص از طرف بزرگی مثل نگارینا... اگه احیانا بی ادبی کردم، شما رو بخدا ببخشین، من هیچ قصدی نداشتم ... والا شرمندم...

مجتبی

در نگاه آنانکه پرواز را نمی فهمند،                                                                        
هرچه اوج بگیری، کوچکتر می شوی...                                         
چهارشنبه 15/12/1386 - 9:32 - 0 تشکر 32643

هوالمعشوق
دلخوش عشق شما نیستم ای اهل زمین به خدا معشوقه من بالایی است
****************************
سلام

آقا مجتبی عزیز مطمئن باشید خانم نگارینا بزرگ تر از این حرفا هستن که بخوان ناراحت بشن و نیان
اصلا تو قران و عترت نباید این چیزا معنی داشته باشه و نداره
خیالتون راحت
من تضمین میکنم

**یا علی از تو مدد**

بگذار سرنوشت هر راهي که ميخواهد برود،راه ه من جداست
بگذار اين ابرها تا ميتوانند ببارند.... چتر من خداست
 

----------------------------------------------------------------
مسئول انجمن خانواده و صندلي داغ
 
پنج شنبه 16/12/1386 - 0:51 - 0 تشکر 32736

سلام
اصلا فکر نمیکردم نیومدن یا کم اومدن من باعث همچین سوء ظنی بشه.آقا مجتبی عزیز من اصلا از شما دلگیر نشدم.خیالتون راحت.از آقای میکرو هم ممنونم که به من اطلاع دادند.به خاطر یه مشکل کوچیک که برام پیش اومده متاسفانه و بر خلاف میل باطنی ام نمیتونم زیاد در جمع دوستان عزیز باشم.البته به انجمن سر میزنم و از مطالب زیبای دوستان و بخصوص همین تاپیک خدا منتظره استفاده میکنم ولی اینکه بخوام در بحثها شرکت کنم زیاد نمی تونم.از یلدای عشق عزیز هم ممنون که تضمین کردن.بزرگواری کردین.
امیدوارم نبودنم باعث فراموش کردنم از دعای خیرتون نباشه.
همدیگر را از دعا فراموش نکنیم.
التماس دعا

پنج شنبه 16/12/1386 - 4:28 - 0 تشکر 32743

.:::::::: بسم الله الرحمن الرحیم ::::::::.

سلام

جناب نظری! واقعاً ممنون! خدا رو شكر كه لااقل شما بحث رو ادامه میدین. ببینید این برداشتایی كه از همین آیه شده، زاییده‌ی ذهن چهار پنج نفر بیشتر نیست! ولی خیلی خوب شده! حالا حساب كنید اگه دوستای دیگه فقط تماشاچی نبودن، یعنی نظرشونو هرچند سطحی و ابتدایی میگفتن؛ اونوقت چقدر دستمون بازتر بود؟ مثلا همین مثالهایی كه زده میشه، چیزایی هست كه توی زندگی روزمره اتفاق میفته و تقریباً همه باهاشون آشنایی دارن. خوب اگه دوستای دیگه هم مثالهایی رو می‌آوردن شاید مطلب خیلی راحتتر درك میشد. اصلاً این خودش باعث میشه كه قدرت تجسم و ربط دادن موضوعات دیگه‌ی زندگی هم توی وجودمون رشد كنه، و بتونیم بهتر مسائل رو حلاجی كنیم. و باز هم خدا رو شكر!‌...

در جواب به "یه تعبیر هم خودم از این تكرار دارم. اینكه شاید خدا با این تكرار اشاره به معاد یا همون زنده شدن دوباره پس از مرگ داشته باشه. البته نمیدونم درسته یا نه!"

جناب نظری جوابتون قانع كننده بود. ممنون!

اما در قسمت بعد شما گفتید:

"رحمن و رحیم صفات فراگیری هستن که خدا بواسطه اونها تمام جهان و موجودات رو سرپرستی و هدایت می کنه،پس خدا به علت داشتن چنین صفاتی تنها موجود شایسته ستایش و پرستش هست".

ببینید جناب نظری حرف شما درست! حالا من این دو حالت رو به تعبیر خودم از اول بسم الله مینویسم:

1) بنام خداوندی كه رحمن و رحیمه، ستایش هم مخصوص خدایی هست كه رب العالمینه، این خدا كیه؟ همون خدای رحمن و رحیمه.

2) بنام خداوندی كه رحمن و رحیمه، ستایش هم مخصوص همون خداست كه البته رب العالمینه، چرا باید ستایش بشه؟ چون رحمن و رحیمه.

فكر میكنم منظور شما هم همین بود. حالا تفاوتشون چیه؟

خوب در هر دو حالت، تأكید میشه كه خدا یكی هست، نه بیشتر! اما در حالت دوم دلیل ستایش هم بیان میشه. و من فكر میكنم حالت دوم منطقی تر باشه. هر چند كه حالت اول هم مورد قبوله.

ادامه در پست بعد...

.:::::::: жالهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ж::::::::.

وقتی میان نفس و هوس جنگ می شود

قلبم به چشم هم زدنی سنگ می شود

آقا ببخش گر که دلم گرم زندگی است

کمتر دلم برای شما تنگ می شود

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.