• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 9746)
يکشنبه 4/2/1390 - 12:50 -0 تشکر 311248
*آیا خدا می تواند سنگی را بیافریند که خود نتواند بلندش کند ؟

بنام خدای بزرگ و قدرتمندم
 
سلام
 
آیا خدا می تواند سنگی را بیافریند که خود نتواند بلندش کند ؟
 
می خواستم بپرسم این چه مدل سوالیه؟
اینو در اینترنت دیدم 
و جوابش چیه؟
و چگونه باید اینگونه سوالات رو بررسی کرد؟
 
پیشاپیش ممنون از راهنمایی ها

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
دوشنبه 5/2/1390 - 9:54 - 0 تشکر 311534

سلام

خب توضیحات دوستان خوب بود...و كامل

یه سوال دیگه ای هم هست این مدلی:)

میگه كه آیا خدا میتونه خدایی مثل خودش رو بیافرینه؟....!

اینو چطوری جواب باید داد؟....

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

دوشنبه 5/2/1390 - 9:56 - 0 تشکر 311535

به نام خدا

سلام

باتشکر از jtayebeعزیز

آیا خداوند قادر است سنگی بیافریند که نتواند ان را بلند کند؟

ان الله علی کل شی قدیرایه 20 بقره

قدرت خداوند ماهیت نداردبلکه صرف وجود وهستی است زیرا مبدئیت ذات اقدس حق برای اشیا عین ذات اوست ودوئیت در ان لحاظ نمیگردد زمانیکه قدرت را بخدا نسبت میدهیم منظور این است که خدا بر همه چیز قادر و توانا است، چیزی که قابل تصور بوده و یا اصلا قابل تصور نباشد منتها عقلا امکان داشته باشد خداوند قدرت بر انجام آن را دارد.

از آنجا که ما در برابر انجام کاری قرار گرفته و آن را ابتداء سبک و سنگین میکنیم و میزان استعداد و توان خود را در انجام آن مورد سنجش قرار میدهیم و آنگاه نزد خود قضاوت میکنیم که

انجام این کار برای ما آسان بوده و یا با زحمت و تلاش توانستیم انجام دهیم و یا اساسا قدرت و توانایی انجام آن را نداشتیم. بدین صورت وضعیت جسمی و روحی خود را با ذات اقدس حق مقایسه میکنیم و همواره سوال میکنیم که آیا او قدرت بر انجام چنین کاری که برای ما امکانپذیر نیست دارد یا نه؟

بدیهی است اینها همه مربوط به مخلوقات است که از هر نظر محدود هستند ولی خداوند که یک قدرت نامحدود است بر انجام هر کاری که قابلیت داشته باشد قادر و توانا است و اصلا آنچه که برای ما آسان و یا مشکل است برای خداوند یکسان است، بزرگی و کوچکی و سنگینی و سبکی و غیره که برای ما مطرح است برای ذات اقدس حق که در قدرت او حد و مرزی وجود ندارد بیمعنا و بیاساس است.

چنانکه از سخنان جاویدان امیر مومنان است که:

و ما الجلیل و اللطیف و الثقیل و الخفیف و القوی و الضعیف فی خلقه الاسواء خ 180

بزرگ و کوچک، سبک و سنگین، توانا و ناتوان از نظر آفرینش، در برابر خدای بزرگ یکسان است.

وقتی سبک وسنگین بودن چیزی برای خداست یکسان است ایا معنی دارد که بپرسیم "ایا خدامیتواند سنگی بیافریند که نتواند بلند کند؟

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

دوشنبه 5/2/1390 - 12:24 - 0 تشکر 311582

سلام به همگی

به بههههه
همگی چه خوب توضیح دادن

ممنونیمممممم
*

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
دوشنبه 5/2/1390 - 23:0 - 0 تشکر 311775

dehkade2010 گفته است :
[quote=dehkade2010;591792;311534]سلام

خب توضیحات دوستان خوب بود...و كامل

یه سوال دیگه ای هم هست این مدلی:)

میگه كه آیا خدا میتونه خدایی مثل خودش رو بیافرینه؟....!

اینو چطوری جواب باید داد؟....


به نام خدا

سلام

دهکده عزیز عجب سوالی پرسیدیاااا

هر مخلوقی به چهار علت برای پیدایش خود نیاز دارد، که: اگر یکی از آنها منتفی شود، معلول هم منتفی میشود:

1- علت فاعلی 2- علت مادی 3- علت صوری 4- علت غائی

برای واضح شدن مطلب مثالی بزنم، فرض کنید شخصی میخواهد ساختمانی را برای سکونت خود تهیه کند، بنائی که این خانه را میسازد علت فاعلی، و مصالح لازم این خانه اعم از آهن، گچ، آجر، سیمان و غیره علت مادی، و شکل و هیئت و صورت این خانه علت صوری، و سکونت در این خانه علت غائی است. علت غائی از نظر تحصل ذهنی مقدم بر سایر علل است، و از نظر تحقق خارجی موخر از همه، به عبارت واضحتر در مثالی که زده شد، ابتدا انسان به فکر سکونت میافتد یعنی ابتدا علت غائی (سکونت در مسکنی) در ذهن حاصل و محقق شده و بعد از اینکه علت فاعلی و مادی و صوری تامین شد، علت غائی که سکونت بود، حاصل میشود.

حالا فرض کن قراره خدایی خلق بشه

1- علت فاعلی که خداوند است 2- علت مادی که مواد تشکیل دهنده خدای جدید است چیه؟؟؟ 3- علت صوری چیه؟؟؟4- علت غائی چیه؟؟؟؟

پس چنین معلولی منتفی شد .

این چهار علت برای هر موجود ممکن و مخلوقی لازم و ضروری است، ولی واجب الوجود و خداوند متعال که مخلوق و مقهور چیزی نیست، این چهار علت حاکم بر او نیست، زیرا او غنی بالذات است.

________________________________

خالقیت از صفات فعل خداوند است وافعال خداوندمعلل باغراض وهدفدار است

دلیل نقلی

افحسبتم انما خلقناکم عبثا و انکم الینا لا ترجعون. سوره مومنون ایه 115

(آیا چنین میپندارید، که: ما شما را عبث آفریدیم و فکر میکنید بازگشت شما به سوی ما نیست)؟.

اما دلیل عقلی، این است که: اگر افعال خداوند بدون غرض باشد، عبث و کاری بیفائده و لغو است، و این قبیح است و قبیح از حکیمی چون خداوند صادر نمیشود.

خداوند خالق کل شی است واین کار برایش اسان است کافیست اراده کند چیزی موجود شود کافیست بگوید کن فیکون ..موجود میشود

اما از انجاییکه خلق خدای دیگر کاری عبث است خداوند کار عبث انجام نمیدهد.

انشالله کارشناسان پاسخ جامع تری بدهند

موفق باشید

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

دوشنبه 5/2/1390 - 23:29 - 0 تشکر 311791

بسم الله
با سلام
سخن خانم گلها متین و زیبا بود اما یه تکمله ای برش بزنم ایرادی به نظرم نداره
اولاً هر معلولی نیاز به چهار علت فاعلی ، غایی، صوری و مادی نداره
فقط معلول های مادی نیاز به این چهار علت دارند و با فقدان هر کدام بوجود نمی آیند
معلول های غیر مادی مانند مجردات عقلی و مثالی تنها سه علت دارند کهعبارتند از 1- فاعلی2- غایی3- صوری
این نکته اول
اما دلیل اینکه خداوند نمی تواند خدایی دیگر بیافریند این است که خدای دوم که آفریده شده ی خدای اول است معلول می باشد و خدای اول علت او.
همین که خدای دوم معلول شد یعنی پس خدا نیست. زیرا خداوند نباید معلول علتی باشد بلکه باید علت همه چیز باشد.

سه شنبه 6/2/1390 - 8:24 - 0 تشکر 311838

سلام

ممنون گلی جان....بابا شوال من نبود كه....یكی میپرسید...البته دیگه نمیپرسه:)

گلی جان پاسخت واسه من خیلی سنگین بود....بابا منكه گفتم مثل شما بلت نیستم:)...ولی ممنونم...اینا رو نمیدونستم....خیلی بلدی ها آبجی:)

داداشم، صدرا، ممنون...توضیحات شما تونست این ذهن كوچیك و عقل ناقص منو مجاب كنه...واقعنیا، اصلا مخلوق كه نمیتونه خدا باشه...چرا به فكر خودم نرسیده بود؟...:))

ممنون از همه

درپناه حق

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

سه شنبه 6/2/1390 - 22:22 - 0 تشکر 312111

goolha گفته است :
[quote=goolha;394803;311535]

قدرت خداوند ماهیت نداردبلکه صرف وجود وهستی است زیرا مبدئیت ذات اقدس حق برای اشیا عین ذات اوست ودوئیت در ان لحاظ نمیگردد زمانیکه قدرت را بخدا نسبت میدهیم منظور این است که خدا بر همه چیز قادر و توانا است، چیزی که قابل تصور بوده و یا اصلا قابل تصور نباشد منتها عقلا امکان داشته باشد خداوند قدرت بر انجام آن را دارد.


با سلام و تشکر

میشه در مور داین مطلب کمی بیشتر توضیح بدید

با تشکر

چهارشنبه 7/2/1390 - 10:15 - 0 تشکر 312217

sadra2554 گفته است :

با سلام و تشکر

میشه در مور داین مطلب کمی بیشتر توضیح بدید

با تشکر

goolha گفته است :
[quote=sadra2554;391884;312111][quote=goolha;394803;311535]

قدرت خداوند ماهیت نداردبلکه صرف وجود وهستی است زیرا مبدئیت ذات اقدس حق برای اشیا عین ذات اوست ودوئیت در ان لحاظ نمیگردد زمانیکه قدرت را بخدا نسبت میدهیم منظور این است که خدا بر همه چیز قادر و توانا است، چیزی که قابل تصور بوده و یا اصلا قابل تصور نباشد منتها عقلا امکان داشته باشد خداوند قدرت بر انجام آن را دارد.


به نام خدا

سلام

"ماهیت "یک کلمه عربی ومخفف از ماهویت است واصل ماهویت"ماهو"است یعنی چیست او.

خداوند ماهیت ندارد چون وجود صرف است وذاتش عین هستی است وچیستی او عین هستی است ومحدودیت ندارد

وچون وجود خداوند بی نهایت است صفات وآثار اوهمبینهایت است وبینهایت در مقیاس واندازه نمی اید .

وتعیین حد برای چیزیمیتوانگفت که قابل تجزیه وتحلیل باشد وچون وجود خدا از هرجهت بسیط است واز انواع ترکیبمنزه است قابل تجزیه وتعیین حدود نیست .

صفات خداوند وقت معدود واجل ممدود ندارد زیرا که وجود او ازلی است واول ندارد وهمچنین ازلی همهست واخری ندارد

وخداوند یکه ازلی وابدی است صفات او هم چون وجود او نامحدود است واز هیچ جهتی نمیتوان برای او حدی تعیین نمود نه از لحاظ کمیت واندازه ونه از لحاظ کیفیت وچگونگی ونه از لحاظ مدت وزمان .

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 7/2/1390 - 12:50 - 0 تشکر 312297

goolha گفته است :

به نام خدا

سلام

"ماهیت "یک کلمه عربی ومخفف از ماهویت است واصل ماهویت"ماهو"است یعنی چیست او.

خداوند ماهیت ندارد چون وجود صرف است وذاتش عین هستی است وچیستی او عین هستی است ومحدودیت ندارد

وچون وجود خداوند بی نهایت است صفات وآثار اوهمبینهایت است وبینهایت در مقیاس واندازه نمی اید .

وتعیین حد برای چیزیمیتوانگفت که قابل تجزیه وتحلیل باشد وچون وجود خدا از هرجهت بسیط است واز انواع ترکیبمنزه است قابل تجزیه وتعیین حدود نیست .

صفات خداوند وقت معدود واجل ممدود ندارد زیرا که وجود او ازلی است واول ندارد وهمچنین ازلی همهست واخری ندارد

وخداوند یکه ازلی وابدی است صفات او هم چون وجود او نامحدود است واز هیچ جهتی نمیتوان برای او حدی تعیین نمود نه از لحاظ کمیت واندازه ونه از لحاظ کیفیت وچگونگی ونه از لحاظ مدت وزمان .

sadra2554 گفته است :

با سلام و تشکر

میشه در مور داین مطلب کمی بیشتر توضیح بدید

با تشکر

goolha گفته است :
[quote=goolha;394803;312217][quote=sadra2554;391884;312111][quote=goolha;394803;311535]

قدرت خداوند ماهیت نداردبلکه صرف وجود وهستی است زیرا مبدئیت ذات اقدس حق برای اشیا عین ذات اوست ودوئیت در ان لحاظ نمیگردد زمانیکه قدرت را بخدا نسبت میدهیم منظور این است که خدا بر همه چیز قادر و توانا است، چیزی که قابل تصور بوده و یا اصلا قابل تصور نباشد منتها عقلا امکان داشته باشد خداوند قدرت بر انجام آن را دارد.


با سلام

ممنون از توضیح خوبتون

موفق باشید

پنج شنبه 8/2/1390 - 11:9 - 0 تشکر 312630

سلام

به نظر من این سوال بی معنیه!

چون بلند کردن روی زمین یا هر جایی که جاذبه وجود داشته باشه معنی داره.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.