[quote=dehkade2010;591792;311534]سلام
خب توضیحات دوستان خوب بود...و كامل
یه سوال دیگه ای هم هست این مدلی:)
میگه كه آیا خدا میتونه خدایی مثل خودش رو بیافرینه؟....!
اینو چطوری جواب باید داد؟....
به نام خدا
سلام
دهکده عزیز عجب سوالی پرسیدیاااا
هر مخلوقی به چهار علت برای پیدایش خود نیاز دارد، که: اگر یکی از آنها منتفی شود، معلول هم منتفی میشود:
1- علت فاعلی 2- علت مادی 3- علت صوری 4- علت غائی
برای واضح شدن مطلب مثالی بزنم، فرض کنید شخصی میخواهد ساختمانی را برای سکونت خود تهیه کند، بنائی که این خانه را میسازد علت فاعلی، و مصالح لازم این خانه اعم از آهن، گچ، آجر، سیمان و غیره علت مادی، و شکل و هیئت و صورت این خانه علت صوری، و سکونت در این خانه علت غائی است. علت غائی از نظر تحصل ذهنی مقدم بر سایر علل است، و از نظر تحقق خارجی موخر از همه، به عبارت واضحتر در مثالی که زده شد، ابتدا انسان به فکر سکونت میافتد یعنی ابتدا علت غائی (سکونت در مسکنی) در ذهن حاصل و محقق شده و بعد از اینکه علت فاعلی و مادی و صوری تامین شد، علت غائی که سکونت بود، حاصل میشود. حالا فرض کن قراره خدایی خلق بشه
1- علت فاعلی که خداوند است 2- علت مادی که مواد تشکیل دهنده خدای جدید است چیه؟؟؟ 3- علت صوری چیه؟؟؟4- علت غائی چیه؟؟؟؟
پس چنین معلولی منتفی شد .
این چهار علت برای هر موجود ممکن و مخلوقی لازم و ضروری است، ولی واجب الوجود و خداوند متعال که مخلوق و مقهور چیزی نیست، این چهار علت حاکم بر او نیست، زیرا او غنی بالذات است.
________________________________
خالقیت از صفات فعل خداوند است وافعال خداوندمعلل باغراض وهدفدار است
دلیل نقلی
افحسبتم انما خلقناکم عبثا و انکم الینا لا ترجعون. سوره مومنون ایه 115
(آیا چنین میپندارید، که: ما شما را عبث آفریدیم و فکر میکنید بازگشت شما به سوی ما نیست)؟.
اما دلیل عقلی، این است که: اگر افعال خداوند بدون غرض باشد، عبث و کاری بیفائده و لغو است، و این قبیح است و قبیح از حکیمی چون خداوند صادر نمیشود.
خداوند خالق کل شی است واین کار برایش اسان است کافیست اراده کند چیزی موجود شود کافیست بگوید کن فیکون ..موجود میشود
اما از انجاییکه خلق خدای دیگر کاری عبث است خداوند کار عبث انجام نمیدهد.
انشالله کارشناسان پاسخ جامع تری بدهند
موفق باشید