• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 8524)
چهارشنبه 31/1/1390 - 18:20 -0 تشکر 309961
""معراج روحانی یا جسمانی ؟؟؟""

 

به نام خدا

سلام

 

معراج روحانی یا جسمانی؟

زمانی که از معراج سخن به میان میآید، اولین سؤالی که در ذهن نقش میبندد، این است که آیا معراج روحانی بوده یا جسمانی؟

سه نظریه عمده درباره جسمانی و یا روحانی بودن معراج وجود دارد:

1. سیر و معراج، جسمانی و در حال بیداری بوده است.

2. هر دو روحانی بوده است.

3. سیر از مکه تا بیت المقدّس جسمانی و عروج به آسمانها و ملکوت روحانی بوده است[1] .

اکثریت قاطع دانشمندان شیعی و سنّی دیدگاه اول را پذیرفتهاند.

برخی نیز دیدگاه دوم و دستهای هم نظریه سوم را بیان میکنند.

هر یک از سه گروه، دلیل هایی برای اثبات گفته خود ارائه میکنند.

________________

1.توصیه ها وپرسش ها وپاسخ هاایه الله جوادی املی ص74-75

 

 

موضوع اصلی این مبحث اینه "معراج روحانی است یا جسمانی"؟؟؟؟؟؟؟

ابتدای بحث برای اینکه کاربران زیادی مارو در این بحث همراهی کنند وبحث مورد استفاده همگان قرار بگیره از مدیران انجمن "صدرا وولایت گرامی"که در زمینه فلسفه اطلاعات خوبی دارند خواهشمندیم

تعاریف رو قبل از هر توضیحی قرار بدهند تا برداشت غلط از مطالب نداشته باشیم وبحث رو به حاشیه نکشانیم البته اگر براشون مقدور هست

مثلا تعریف جامعی از "جسمانی بودن"روحانی بودن"مجردبودن"مادی بودن".......وهر تعریف دیگه ای که مورد نیاز بحث هست

انشالله با همراهی شما خوبان بتونیم بحث ارزشمندومفیدی در این زمینه داشته باشیم .

از آنجاییکه من سرم درد میگیره برای اینجور بحثها از همه دعوت میکنم هر سوالی در این باره دارند بیان کنند تا کارشناسان بزرگوار زحمت پاسخگویی رو بکشند منتظر نظرات ارزشمند شما خوبان هستیم.

موفق باشید

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

پنج شنبه 1/2/1390 - 7:55 - 0 تشکر 310155

سلام

ممنون...عالم عقل الان كدومشونه كه؟....تجرد...یا اسماء؟

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

پنج شنبه 1/2/1390 - 7:59 - 0 تشکر 310156

روحانی و جسمانی بودن به بحثی در مورد خواب بودن یا بیدار بودن پیامبر برمی گردد
علاوه بر اینكه مشهور میان دانشمندان اسلام (اعم از شیعه و اهل تسنن) این است كه این امر در بیداری صورت گرفته ظاهر خود آیات قرآن در آغاز سوره اسراء و همچنین سوره نجم نیز وقوع این امرا را در بیداری گواهی میدهد.
تواریخ اسلام نیز گواه صادقی بر این موضوع است، زیرا در تاریخ می خوانیم هنگامی كه پیامبر(ص) مسأله معراج را مطرح كرد مشركان به شدت آنرا انكار كردند و آنرا بهانه ای برای كوبیدن پیامبر(ص) دانستند، این به خوبی گواهی می‎دهد كه پیامبر هرگز مدعی خواب یا مكاشفه روحانی نبوده و گرنه این همه سر و صدا نداشت و اگر در روایتی از حسن بصری می خوانیم كه «این امر در خواب واقع شده است» و یا خبری كه از عایشه نقل شده: «به خدا سوگند بدن پیامبر از میان ما نرفت تنها روح او به آسمانها پرواز كرد» ظاهراً جنبه سیاسی داشته و برای خاموش كردن جنجالی بوده است كه درباره مسأله معراج در میان عده ای به وجود آمده بود.

قصه های قرآن، حضرت آیت الله مكارم شیرازی

منبع 

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

پنج شنبه 1/2/1390 - 8:8 - 0 تشکر 310158

dehkade2010 گفته است :
[quote=dehkade2010;591792;310155]سلام

ممنون...عالم عقل الان كدومشونه كه؟....تجرد...یا اسماء؟

علیکم السلام ورحمة الله

عالم عقل، عالمی است كه موجودات آن مجرّد تامّ هستند و علاوه بر اینكه ذاتاً فاقد ابعاد مكانی و زمانی هستند، هیچ تعلّقی هم به موجود مادّی و جسمانی ندارند. عالم عقل بالاترین مرتبۀ در عوالم مخلوق بوده و علت فاعلی برای عوامل پایینتر از خود است.

منبع 

منبع دوم جهت مطالعه بیشتر

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

پنج شنبه 1/2/1390 - 9:52 - 0 تشکر 310170

sadra2554 گفته است :
[quote=sadra2554;391884;309983]بسم الله
با سلام
اول بحث باید تشکر کنیم از خانم گلها بخاطر درج مباحث مفید و جذاب
اما بحث
خب سئوال اولی که به ذهن میادش اینه که اصولاً معراج چی هست؟
اگه معراج به معنای عروج است ، عروج به کجا؟؟
اول این بحث مشخص بشه تا در ادامه بحث مشکل نداشته باشیم

به نام خدا

سلام

عروج رسول اکرم ص معراج نامیده میشود وشامل دو قسمت است

قسمت اول اسرا

قسمت دوم معراج

مفهوم معراج در لغت، عروج یعنی بالا رفتن ومعراج از آنجا که اسم آلت است به معنی نردبان وپلکان می باشد ودر اصطلاح، به عروج پیامبر اسلام به آسمان که در قرآن بدان اشاره شده است گفته می شود.

علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می فرماید: «کلمة اسراء» وهمچنین کلمة «سری» که ثلاثی مجرد آن است به معنای سیر در شب است. وقتی گفته می شود «سری به» و«اسری به» معنایش این است که اورا شبانه سیرداد.(ترجمه تفسیر المیزان - سیدمحمد حسین طباطبایی -مترجم: سید محمد باقر موسوی همدانی - قم - دفتر انتشارات اسلامی. جلد 13ص 5).

در اصطلاح، به بردن حضرت رسول اکرم در شب از مسجدالحرام به مسجدالاقصی، اسرا ء می گویند. آنچه واضح است اسراء ومعراج هردو با هم در پاسی از شب انجام گرفته است وتفاوتشان این است که اسراء ازمکه به بیت المقدس وبر یک خط افقی ومعراج از بیت المقدس به سدرة المنتهی وبالای آسمانها وبریک خط عمودی واقع شده است.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

پنج شنبه 1/2/1390 - 9:53 - 0 تشکر 310171

سلام

ببینید

جناب صدرا سه عالم نام بردند...شما چهارتا...عوالم مثال و همین طبیعت خودمون مشترك هردوی شما بود....ایشون از عالم عقل نام بردند و شما از عالم اسمای الهی و تجرد نام بردید....

*من فكر كنم شما بیشتر با خصوصیات وویژگی ها دارید نام می برید آره؟....یعنی عالم تجرد و اسماءالهی همون عالم عقل هست....

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

پنج شنبه 1/2/1390 - 9:53 - 0 تشکر 310173

پارسا زاهد گفته است :
[quote=پارسا زاهد;113985;309989] به نام خدا
سلام

نمیدونم با جوابی که جناب صدار دادن الان میتونم این مطلب رو بنویسم یا نه؟
امیدوارم که به روند بحث لطمه نزنه

من میخواستم در مورد جسمانی و روحانی بودن معراج بگم

یادمه یه بار تو یکی از جلسات درس آیت الله جوادی آملی که از تلویزیون پخش می‌شد. ایشون در مورد هفت آسمان و غیره توضیح دادند

اینکه فقط آسمان اول مادی هست و این ستاره ها تو این آسمون هستند
با توجه به اینکه الان انسان تونسته با محدودیت‌های به فضا سفر کنه، هر چند این سفرها، سفر‌های دوری نسبت به ابعاد کیهان نبوده،
میتونیم قبول کنیم که حتی عروج به آسمان هم عروجی جسمانی روحانی بوده و نه فقط از مکه تا بیت المقدس
اما از طرفی آیت الله جوادی آملی تو اون جلسه گفتند که ما از ماهیت آسمان‌های دیگه خبر نداریم و در ادامه گفتند که اون‌ها غیر مادی هستند و دارای ابعادی که ما می‌شناسیم ( طول، عرض، و ارتفاع )نیستند
نمیدونم اگه این چنین که ایشون گفتند باشه، این دلیلی می‌تونه باشه که روح به همراه جسم به اون آسمان‌ها راهی نداشته باشه؟


به نام خدا

سلام

پارسا زاهد گرامی به نکته خوبی اشاره کردید

آیا سیر بدنی پیامبر ص در اسمانها بمعنی خروج از عالم طبیعت وورود به عالم ماوراطبیعت است؟

پیامبر ص در سیر اسمانها سوار برمرکبی بنام براق بوده

حالا باید بدانیم براق چگونه وسیله ای بوده که حضرت ص را از مسجد الحرام به سوی مسجد الاقصی ومشارق ومغارب به حرکت اورده وتا حد نهایی مقام قرب بده؟؟؟؟

شیخ فخرالدین طریحی دانشمند نامبرده در «مجمع البحرین» ماده «براق» مینویسد: «براق به ضم باء جنبندای بوده که پیغمبر در شب معراج سوار آن شد. اینکه براق (یعنی دارنده برق) گفتهاند به خاطر آن است که دارای رنگی درخشان و روشنی زیادی بوده است. بعضی هم گفتهاند: به واسطه سرعتحرکتش که مانند برق میرفت آن را براق نامیدند. گامهای او به اندازه دیدگاهش بود. هنگامی که به کوهی میرسید دستهایش کوتاه میشد، و پاهایش طولانی میگردید و چون فرود میآمد دستهایش بلند و پاهایش کوتاه میگردید، و در شتخود دو بال داشت.»

ایا میتوان گفت :براق همانند سفینه فضایی امروزه بوده است ؟؟

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

پنج شنبه 1/2/1390 - 9:56 - 0 تشکر 310175

dehkade2010 گفته است :
[quote=dehkade2010;591792;310147]سلام

اول من چندتا سوال درمورد ماجرایی كه بالا اومده بگم:

1- مردمان دیگری را دیدم که سرشان را به سنگ میکوفتند و چون حال آنها را پرسیدم پاسخ داد:اینان کسانی هستند که نماز شامگاه و عشاء را نمیخواندند و میخفتند >> منظور نماز یومیه است یا نماز شب؟

2- پس جبرئیل تا آسمان هفتم بود...من فكر میكردم تاآسمان چهارم...

3- یه چی بپرسم هیچكی نمیخنده؟....یا بهم نمیگه هیچی بلد نیست؟......**معراج پیامبر مدت زمانش با بعثت پیامبر چقدر فاصله داشت؟ میشه در مورد این تاریخش هم بگید؟
______________________________________________

اما در مورد عوالم كه صحبت شد...

خب اینا قبول....ولی پس جسم پیامبر چی شد كه؟....بعدشم...یه چیز دیگه...ورود به عالم عقل چی؟...روح اینجا چی میشه؟

منتظریم.

درپناه حق

به نام خدا

سلام

تاریخ وقوع معراج، بین علماء اختلاف است البته واعظ کاشفی در تفسیر مواهب علیه می گوید: «اکثر علماء بر آنند که معراج در سال دوازدهم از بعثت بوده است ودر ماه آن اختلاف کرده اند که ربیع الاول است یا رمضان یا شوال یا ربیع الاخر واشهر شب بیست وهفتم رجب است.» (تفسیر مواهب علیه کماالدین حسین واعظ کاشفی -جلد 2)

در مکه نازل شده، و اما در اینکه در چه سالی از سالهای قبل ازهجرت بوده اختلاف است.

الف- از ابن عباس نقل شده که گفته است در سال دوم بعثت بوده، چنانچه برخی گفته اند: شانزده ماه بعد از بعثت آنحضرت انجام شده [1] .

ب- از کتاب خرائج راوندی از امیر المؤمنین علیه السلام روایت شده که در سال سوم اتفاق افتاده [2] .

1.بحار ج 18 ص381

2. بحار ج 18 ص379

در محل وقوع این حادثه نیز اختلاف دیگری کرده اند ولی به هر حال معراجی که آیات شریفه آن را اثبات می کند آغازش «مسجدالحرام» وپایانش «قاب قوسین اوادنی» می باشد وآیة شریفه در این معنی،کمال ظهور را دارد وجهت ندارد آن را تاویل کنیم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

پنج شنبه 1/2/1390 - 9:56 - 0 تشکر 310176

sadra2554 گفته است :
[quote=sadra2554;391884;310092]بسم الله
ما در هستی سه عالم داریم که به ترتیب در طول هم هستند
عالم عقل
عالم مثال یا برزخ
عالم ماده یا طبیعت
هر عالمی هم ویژگی خاص به خودش رو داره
عالم ماده عالمیه که فساد و تغییر و تحول در اون وجود داره و ماده و صورت همزمان و همراه با هم هستند. پس ویژگی اصلی عالم طبیعت وجود ماده و صورت است
عالم مثال هم عالمی است که ماده نداره اما صورت رو همراه خودش داره
عالم عقل هم که از دو عالم دیگه بالاتره نه ماده داره و نه صورت
به ترتیب نزدیکی به حق تعالی هم ابتدا عالم عقل قرب به خداوند داره بعد هم عالم مثال و نهایتاً هم عالم ماده
پس اگه موجودی بخواد به قرب الهی برسه نباید مادی باشه این نتیجه اول بحث


به نام خدا

سلام

تقرّب به خدا، فقط روحانی است و بدن هرگز تقرّب مکانی به خداوند نخواهد داشت.

با تعریفی که از مادی بودن بیان کردید نمیشه گفت خدا مادی است ..زیرا هر چیز مادی قابل تغییر است در خداوند هیچ تغییری راه ندارد

میخوام بدونم نتیجه گیری شما از اول بحث اینه "اگر هرموجودی بخواد به قرب الهی برسه نباید مادی باشه "منظور شما چیه؟؟

راستی نگفتید نظرتون چیه معراج جسمانی یا روحانی؟

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

پنج شنبه 1/2/1390 - 9:57 - 0 تشکر 310177

به نام خدا
سلام

هدف از رفتن به آسمان‏ها چه بود؟
با توجه به این که خداوند، جلت عظمته، همه جا حاضر است و زمین و آسمان برای او فرقی ندارد، چرا پیامبر صلی الله علیه وآله به آسمان‏ها رفت؟
برای پاسخ، روایتی از امام موسی کاظم علیه السلام می‏آوریم که شخصی از ایشان سؤال نمود: آیا خدا متصف به مکان می‏گردد؟
حضرت علیه السلام فرمود: نه. همه جا برایش یکسان است.
عرض کرد: پس چرا جدّت رسول اللّه‏صلی الله علیه وآله را به آسمان‏ها بردند؟
حضرت‏علیه السلام فرمود: چون فرشته‏های آن عالم، آرزوی دیدنش را داشتند، ملائکه مشتاق دیدن او بودند، رفت تا آسمان‏ها هم از وجودش لذّت ببرند.
و دیگر آن که او را بردند تا عجائب عالم ملکوت را ببیند و بیاید به اهل دنیا خبر دهد.
ابن بابویه به سند معتبر روایت کرده که ابوحمزه ثمالی از حضرت امام سجادعلیه السلام سؤال نمود آیا خدا قابل وصف به مکان است و او دارای مکانی هست؟
حضرت علیه السلام فرمود: خدا از آن بالاتر و پاک‏تر است که مکانی داشته باشد.
ابوحمزه عرض کرد: پس چرا خدا، پیغمبر خود، محمّدصلی الله علیه وآله را به آسمان بُرد؟
حضرت‏علیه السلام فرمود: برای آن به آسمان برد که به او ملکوت آسمان‏ها و آن‏چه در آسمان از عجاب صنع و بدایع خلق اوست، بنمایاند.
ابوحمزه عرض کرد: پس «ثُمَّ دَنَا فَتَدَلَّی - فَکَانَ قَابَ قَوْسَیْنِ أَوْ أَدْنَی به چه معنی است؟
حضرت‏علیه السلام فرمود: یعنی رسول خداصلی الله علیه وآله به حجاب‏های نور حق تعالی نزدیک شد، پس ملکوت آسمان‏ها را دید، سپس آویخته شد و به سوی زمین نظر کرد و ملکوت زمین همه را آن‏جا مشاهده نمود، چنان چه گمان کرد که زمین آن قدر به او نزدیک است مانند دو سر کمان یا نزدیک‏تر از دو سر کمان
به هر حال، رسول اکرم‏صلی الله علیه وآله با بدن مادی که خلقتش از نور بوده و با همان روح قدسی که مورد تأیید الهی قرار داشته به عالم بالا عروج کرده تا آثار قدرت الهی را در ماوراء این عالم مشاهده نماید و قلب نورانی او در پرتو دیدار آن آثار حیرت‏انگیز، نورانی‏تر گردد و برای هدایت و رهبری خلق آمادگی بیش تری داشته باشد.
محمد راز افرینش از سید جواد هاشمی


 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

پنج شنبه 1/2/1390 - 9:58 - 0 تشکر 310178

QaEtha گفته است :
[quote=QaEtha;562786;310106]

سلام
از اونجا که جناب صدرا تو رجعت گفتن جسمانی بودن فرق داره با مادی قطعا الان هم میگن جسمانیه و لی مثالی و بعد ما وارد بحثی میشیم که پیش فرض های اون از نظر ما معنیه دیگه ای میده
چرا نباید در این بحث ها همون پیش فرض هایی رو که میشناسیم به کار ببریم
آیا خدا را و هر چه به او وابسته است رو فقط در پیش فرض های فلسفی باید شناخت
یکی با قواعد کلام
یکی با قواعد ریاضی
یکی نجوم و....
تو این زمینه بحث میکنه
من یه سوال می پرسم
اگه ایرادی نداره با این ویژگی وارد بحث بشم بسم الله و گرنه از بیانات شما کمال استفاده رو می کنم
موفق باشید


به نام خدا

سلام

به نکته خوبی اشاره کردید به همین دلیل بود اول بحث از مدیران خواستم تعاریف دقیق رو قرار بدند تا با معانی که ما در ذهن داریم بسنجیم وبه نتیجه مطلوب برسیم واز هر دو مدیر محترم هم سپاسگزارم

اگر پیش فرض های شما درست ومنطقی باشه وبرای اثباتش دلیل محکم دارید هیچ ایرادی نداره بیان کنید ماهم استفاده میکنیم دلیل بحث کردن همینه

شما پیش فرضهای خودتون رو بیان کنید یکی از زبان فلسفه پاسخ میده ویکی از زبان.....

باهم دشمنی که نداریم خوشحال میشیم همراه همیشگی ما باشید .

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.