بنام خدای بزرگم
سلام
قال مولانا الامام المهدی-عجل الله تعالی فرجه الشریف- :
(سَجْدَهُ الشُّكْرِ مِنْ أَلْزَمِ السُّنَنِ وَأَوْجَبِها ... فَإِنَّ
فَضْلَ الدُّعاءِ وَالتَّسْبیحِ بَعْدَ الْفَرائِضِ عَلَى الدُّعاءِ
بِعَقیبِ النَّوافِلِ، كَفَضْلِ الْفَرائِضِ عَلَى النَّوافِلِ،
وَالسَّجْدَهُ دُعاءٌ وَتَسْبیحٌ)[1]
سجده ى شكر، از لازم ترین و واجب ترین مستحبات الهى است ... همانا،
فضیلت دعا و تسبیح پس از واجبات بر دعاى بعد از نوافل،
همانند فضیلت واجبات
بر نوافل است. سجده، دعا و تسبیح است.
شرح
حدیث شریف، قسمتى از پاسخ امام مهدى(علیه السلام) به سؤال هاى محمّد بن
عبداللّه حمیرى است.
حضرت، در این كلام، به اهمیّت یكى از مستحبات، یعنى
سجده ى شكر اشاره مى كند و بعد از آن به دعا و تسبیح بعد از فرایض پرداخته،
فضیلت آن را مانند فضیلت فریضه بر نوافل مى داند و نیز اصل سجده و قرار
دادن پیشانى بر خاك را در اجر و ثواب به منزله ى دعا و تسبیح مى داند.
از بررسى آیات و احادیث به دست مى آید كه همه ى واجبات و یا همه ى
مستحبات، در یك سطح و اندازه نیستند;
مثلاً اهمیّت نماز، در میان واجبات،
از همه بیش تر است; زیرا، قبولى اعمال، به قبول شدن نماز بستگى دارد.
در
میان مستحبات ـ برابر این حدیث ـ اهمیّت سجده ى شكر، از همه ى مستحبات بیش
تر است.
شاید علّت، این باشد كه سجده ى شكر، كلید افزایش و تداوم نعمت است;
یعنى هر گاه انسان با دیدن و یا رسیدن به نعمتى، شكر گزارد، آن نعمت تداوم
مى یابد و نعمت هاى دیگر نیز نازل مى گردند.
این نكته در قرآن به صراحت
آمده است:
(لَئِنْ شَكَرْتُمْ لاََزیدَنَّكُمْ)[2]; اگر شكر نعمت به جاى آورید، بر نعمت شما مى افزایم.
حضرت(علیه السلام) در این حدیث به چند نكته اشاره مى فرماید:
1. سجده ى شكر، زمان و مكان خاصّى ندارد، ولى با توجّه به این حدیث، بهترین زمان براى این كار بعد از نمازهاى واجب و نوافل است.
2. سجده كمال انسان و نهایت خضوع در برابر خداوند متعال است، در این
هنگام است كه انسان خود را نمى بیند و تمام عظمت و بزرگى را از آن خداوند
مى داند; لذا این حالت، بهترین حالت براى بنده است، خصوصاً هنگامى كه توأم
با ذكر و شكرگزارى لفظى و قلبى باشد.
3. ثواب دعا و تسبیح بعد از نمازهاى واجب، از ثواب دعا و تسبیح پس از
نمازهاى نافله خیلى بیش تر است، همان گونه كه فضیلت فرایض از نوافل بیش تر
است.
4. حضرت(علیه السلام) با بیان این كه سجده، دعا و تسبیح است، مى فهماند
كه خود سجده هم یك نوع تسبیح و دعاست و همان گونه كه ذكرِ پس از نماز،
مطلوب است، سجده كردن هم كارى مستحب است; زیرا غایت و هدف از دعا و تسبیح،
خضوع و خشوع و تذلّل براى خداوند متعال است، و شكّى نیست كه این غایت، در
سجده، به نحو اتمّ و اكمل است.
[1]. احتجاج، ج2، ص308 ; بحارالأنوار، ج53، ص161، ح3 ; و وسائل الشیعه، ج6، ص490، ح8514 .
[2]. سوره ى ابراهیم، آیه ى7 .