• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن مهدویت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
مهدویت (بازدید: 3533)
دوشنبه 9/12/1389 - 9:51 -0 تشکر 291669
قرآن ، حدیث و مهدویت

بیش از 120 آیه قرآن براساس روایات معتبر
به وجود نازنیـن حضرت امـام مهدى(عجل الله تعالـى)
و ویژگیهاى آن شخصـى(ع)بــاعظمت
و همچنیـن قیام و انقلاب جهانـى آن حضرت  اشاره کرده است;

پنج شنبه 11/1/1390 - 9:53 - 0 تشکر 302594

مهدویت نوعی

در منطق دین دو نوع مهدویت داریم یكی مهدویت نوعی و عام یا عمومی و دیگری مهدویت الهی خاص و مطلقه. شما به یك فرد برخورد می كنید كه ادعا دارد هدایت شده و به مطلوب رسیده و از غیب اگاه است گروهی را جذب كرده، امام آنها شده و آن گروه را راهنمائی می كند كه به مقصود و مطلوب برساند. این آدم مهدی از نوع مهدویت عامه و نوعی است و مهدی موعود و مصلح جهان نیست.

از زمان خاتم الانبیاء پیغمبر اسلام دوران مهدویت نوعی شروع شده و ادامه یافته است. دوران مهدویت نوعی تا ظهور كلی حضرت مهدی صاحب الامر ادامه دارد. از زمان پیغمبر اسلام تا كنون افراد بسیاری بوده اند كه با عمل كردن به احكام اسلام و اجرای قوانین قرآن و تعالیم انبیا عظام دارای مقام تقوی شده اند و از جانب خداوند و به قدرت و عنایت او به پشت پرده غیب راه یافته اند و به مقام فلاح و رستگاری رسیده اند و دارای مقام مهدویت شده اند ماموریت یافته اند كه عاشقان حقیقت را رهنما باشند و دست آنها را بگیرند و به مطلوب و مقصود برسانند.

همه عارفان و مرشدان طریقت و آنها كه از طریق شریعت محمدی به مقام تقوی و هدایت رسیده اند مهدی نوعی هستند.معنای ولایت فقیه كه امروز در كشور جمهوری اسلامی ایران مطرح است با مسئله مهدویت تطبیق می كند. كسی كه بر دیگران ولایت دارد باید مهدی و هدایت شده باشد و به پشت پرده غیب جهان راه پیدا كرده باشد و این مهدویت نوعی است.

پنج شنبه 11/1/1390 - 9:54 - 0 تشکر 302595

مهدویت مطلقه یا مهدی موعود

‌در همه ادیان مسئله ظهور موعود غایب پیش بینی شده است همه انبیاء و اولیاء وعده داده اند كه در آخر الزمان یعنی پایان خط انبیاء، شخصیتی الهی كه دارای مقام ولایت مطلقه و رسالت الهیه باشد ظهور خواهد كرد و جهان را از دوئیت و نفاق به سوی صلح و وحدت رهنمون خواهد شد.
مهدی موعود در عصر خود مهدیان نوعی را جذب و متحد و تسلیم خواهد كرد و بر آنها غالب خواهد شد.

در هر دین و مذهبی مهدی موعود بنام و مشخصاتی خوانده می شود و همه پیروان ادیان در انتظار ظهور این قائم و راهنمای الهی هستند.مایقین داریم كه هنوز این ظهور در جهان صورت نگرفته است و آنها كه ادعای ولایت مطلقه و مهدویت كلیه كرده اند مدعیانی بیش نبوده اند كه باید آنها را تكذیب كرد زیرا ادعایشان با دلیل توام نبوده است و می بینیم كه جهان روی صلح وحدت ندیده و بشریت متفرق هستند و كثرت به جای وحدت و یگانگی و همبستگی در جهان حكومت می كند.
جهان بشریت در اتش نفاق و استعمار و استثمار می سوزد و ظلم و بیداد جای عدل و داد را گرفته است همه ناراحت هستند و در انتظار منجی عالم بشریت دقیقه شماری می كنند.

آن روز نزدیك است كه خداوند حی منان بر بشریت منت بگذارد و حقیقت جویان را از زلال معرفت سیراب و مستفیض فرماید، جهان را صلح و وحدت ببخشاید و طبیب اعلم الهی برای معالجه بیماران بشریت قدم بر دیدگان همگان بگذارد، بكوشیم تا زمین را آماده قدوم مصلح جهان بسازیم و خود را شایسته پیروی از آن امام بحق گردانیم.

پنج شنبه 11/1/1390 - 9:55 - 0 تشکر 302596

اعتقاد به منجی ای كه در پایان دنیا ظهور می‌كند و جهان را پر از عدل و داد خواهد كرد،
اعتقادی جهانی و همگانی است و پیروان همه‌‌ی ادیان آسمانی بر اساس تعالیم كتاب‌های دینی خود،
منتظر قیام آن موعود بزرگ هستند.
در كتاب‌های مقدس زبور، تورات، انجیل ،كتاب‌های هندوها، زرتشتیان و برهمائیان به ظهور منجی بزرگ جهان اشاره شده است.
البته هر ملتی او را با لقبی خاص می‌شناسد؛ زرتشتیان او را به نام «سوشیانس یا سوشیانت»، یعنی نجات‌دهنده‌ی جهان؛ مسیحیان به نام «مسیح موعود» و یهود با لقب «سرور میكائیلی».


بخشی از عبارت «جاماسب‌نامه» (از كتاب‌های مقدس زرتشت)، چنین است:
«پیغمبر عرب، آخرین پیغمبران باشد كه در میان كوه‌های مكه پیدا شود... و با بندگان خود چیز خورد و به روش بندگان نشیند.... و دین او، اشرف ادیان باشد و كتاب او باطل كند همه‌ی كتاب‌هارا... و از فرزندان دختر پیغمبر كه خورشید جهان و شاه زمان نام دارد، كسی پادشاه شود در دنیا به حكم یزدان كه جانشین آخر آن پیغمبر باشد.... و دولت او تا به قیامت متصل باشد...

پنج شنبه 11/1/1390 - 9:57 - 0 تشکر 302597

مبانی فلسفی مهدویت از دو جهت قابل بررسی است:
از جهت علت غایی و از جهت علت فاعلی.


یعنی؛ از سویی مقتضای هدف داشتن خلقت و محال بودن نقض غرض، وجود انسان کامل است و این که انسان کامل در سلسله ی علت غایی خلقت عالم قرار داشته باشد.
و از سویی دیگر از زاویه ی علت فاعلی باید گفت:
سنخیت علت و معلول اقتضا می کند که میان علت نخستین جهان که واحد من جمیع الجهات است
و هیچ جهت کثرت در او نیست و میان معلولات عالم که متکثرات اند یک جهت وحدتی تحقق داشته باشد که از جهتی ارتباط با وحدت کل و از جهتی تناسب با عالم کثرت داشته باشد.
این فقط در عالم نفس متحقق است، نفس انسان کاملی که متکثرات را تحت نفوذ بگیرد و این همان نفس پیامبر و اهل بیت است.

پنج شنبه 11/1/1390 - 9:58 - 0 تشکر 302598

اعتقاد به مهدی موعود یك اعتقاد عمیق دینی است كه در تمام ادیان و مذاهب جهان از آن سخن به میان آمده است.
و همانند توحید و نبوت و معاد و ... در تمام ادیان به ویژه اسلام اصالت دارد و در جای خود ثابت شده كه اعتقادات دینی بشر در فطرت او ریشه قطعی دارند.
این اعتقاد با خواسته‌های درونی انسان هماهنگی كامل دارد.
در حقیقت تعالیم دینی تعیین كننده و تأمین كننده خواسته‌های بشر و تكمیل كننده خلقت انسان است.
پس عقیده دینی در ژرفای فطرت جای دارد و یك میل باطنی است.
البته مانند سایر امیال بشر در شرایط گوناگون شدت و ضعف یا كم و زیاد می‌شود.
اما اصل خواسته به كلی از بین نمی‌رود. از این نظر اعتقاد به مهدویت ضرورت فطری و در جهت خواست درونی انسان‌ها است و لذا تمامی ادیان به این خواسته فطری پاسخ داده و مسائلی را در مورد آن مطرح كرده‌اند.

بنابراین اعقتاد به مهدویت یك عقیده اصیل دینی بوده كه مبتنی بر اصل امامت است.
و احساس ناكامی و تبعیض و ستم در ادوار مختلف تاریخ، باعث پیدایش آن نشده است.
از آنجا كه اعتقاد به مهدی موعود به عنوان امام معصوم، فرع بر اعتقاد به اصل امامت در اسلام راستین است نیز از ضرورت اعتقاد به اصل امامت نشأت می‌گیرد.
در اینجا لازم است اشاره‌ای كوتاه به ضرورت امامت داشته باشیم:

امامت در لسان قرآن و احادیث، منصب و مقامی است كه خداوند به افرادی از خواص بندگان شایسته خود عطا می‌كندو دارندگان آن منصب، كارگزاران خدا و نگهبان امورو احكام دین خدا و گواه بر خلق خدا هستند.

در احادیث آمده است:
هیچكس وارد بهشت نشود مگر اینكه آنها را بشناسد و آنان هم او را بشناسند و وارد آتش نشود مگر كسی كه آنها را انكار كند و آنها او را انكار نمایند.
امام از حق و قرآن جدا نمی‌شود و قرآن و حق از امام جدا نمی‌شود.

امامت رهبریت سیاسی و فكری و دینی است كه از طرف خدا برای هدایت مردم به سعادت تعیین شده است.

امام باقر(ع) فرموده است: «لایكون العبد مؤمنا حتی یعرف الله و رسوله و الائمة كلهم و امام زمانه و یرد الیه و یسلم له. ثم قال: كیف تعرف الآخر و هو یجهل الاول»(كافی، ج1، ص180).
«بنده خدا مؤمن نخواهد بود مگر اینكه خدا و رسول و همه امامان را بشناسد و نیز امام زمانش را بشناسد و در تمام امور خود به او مراجعه كند و تسلیم امر وی باشد؛ سپس فرمود: «چگونه می‌شود كه آخرین امام را بشناسد در صورتی كه اولین امام را نشناخته باشد؟»

دوشنبه 15/1/1390 - 12:34 - 0 تشکر 303809

در سنن «ابن ماجه » نیز به نقل از پیامبر اسلام چنین آمده است:

المهدی من ولد فاطمه. (5)

مهدی از نسل فاطمه است.

دوشنبه 15/1/1390 - 12:34 - 0 تشکر 303810

«شیخ صدوق » نیز که از بزرگان فقها و محدثان شیعه به شمار می آید، به اسناد خود از امام رضا، علیه السلام، و آن حضرت از پدران بزرگوار خویش نقل کرده که پیامبر خدا، صلی الله علیه وآله، فرمود:

لا تقوم الساعة حتی یقوم القائم الحق منا، و ذلک حین یاذن الله، عزوجل، له... و من تبعه نجا، و من تخلف عنه هلک... الله الله عبادالله! فاتوه و لو حبوا علی الثلج، فانه خلیفة الله عزوجل، و خلیفتی. (9)

قیامت به پا نمی شود، تا اینکه قائم حق از ما [اهل بیت] ظهور کند. و آن هنگامی است که خداوند، صاحب عزت و جلال، به او اجازه دهد... و هر کس او را پیروی کند نجات می یابد و هرکس از او سرباز زند نابود می شود... بندگان خدا! خدا را، خدا را درنظر بگیرید و به او بپیوندید، حتی اگر لازم باشد افتان و خیزان خود را بر روی برف بکشید. همانا او جانشین خداوند، عزوجل، و جانشین من است.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.