• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 5686)
چهارشنبه 27/11/1389 - 17:21 -0 تشکر 284990
"ایا رجعت جسمانی است؟

به نام خدا

سلام

رجعت چیست ؟

رجعت در لغت بمعنی بازگشت است ودر اصطلاح بمعنی بازگشت گروهی از مومنان خالص وعده ای از منافقان فاجر پیش از قیامت به این جهان است .

ایا رجعت جسمانی است؟

منتظر پاسخ های شما هستم
.

 

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

شنبه 30/11/1389 - 22:0 - 0 تشکر 286381

goolha گفته است :
[quote=goolha;394803;286184]به نام خدا
سلام
آیا رجعت با عقل و فلسفه سازگاری دارد؟

2 - اشکال فلسفی
می‏گویند: مرگ بدون استکمال حیات و خروج از قوه به فعل حاصل نمی‏شود. و رجوع به دنیا بعد از مرگ در حقیقت رجوع به قوّه بعد از فعلیّت است که در فلسفه بطلان آن به اثبات رسیده است.
پاسخ: این اشکال در مرگ‏های طبیعی صادق است نه مرگ‏های اخترامی از قبیل قتل و مرض که حیات آنها در این موارد به فعلیت تامه نرسیده است

برگرفته از کتاب موعود شناسی وپاسخ به شبهات

بسم الله

با سلام

خب این پاسخ درست نیست . یعنی مرگ در هر صورتی خروج از قوه به کمال است و مرگ های اخترامی  هم از این قبیلند.

در مرگ های اخترامی هم هر چند ما علت مرگ را به اشتباه حادثه یا رخدادی می بینیم( به ظاهر) اما حقیقت آن است که در دار هستی این نوع مرگ هم از قانون علیت حاکم بر هستی تبعیت می نماید و بازهم رجوع به همان فعلیت قوه است.

پس در این موارد هم فعلیت تامه حاصل شده 

شنبه 30/11/1389 - 22:10 - 0 تشکر 286383

goolha گفته است :
[quote=goolha;394803;285558]به نام خدا
سلام
علامه طباطبایی در پاسخ به این شبهه میفرماید:انچه گفته میشود که بازگشت فعل به قوه محال است،مطلب درستی است ،ولی زنده شدن یک موجود بعد از مرگ از مصادیق ان نیست
زیرا اگر انسانی بعد از مرگ به دنیا بازگردد ونفس او مجددا با ماده (بدن قبلی)تماس وتعلق پیداکند،این امر باعث ابطال اصل تجرد وبازگشت از فعل به قوه نیست چه اینکه او قبل از مردن،وپیش از قطع رابطه با بدن هم ،مجرد بوده است
بنابراین تعلق وارتباط مجدداو با بدن به طور یقین منافاتی با تجرد او ندارد .
تنها چیزی که هست این است که بر اثر مرگ ،روابطی که ضامن ثاتر وفعل نفس در ماده بود مفقود شد
ولذا پس از ان قدرت برانجام افعال مادی را نداشت درست مانند،صنعتگری که الات وابزار لازم ،برای عمل را از دست بدهد.
ولی با بازگشت نفس به حال سابق وتعلق ان به بدن مجددا قوا وادوات ان بکار میاندازد
درنتیجه میتواند حالات وملکات خود را بواسطه افعال جدید به مرحله سابق برساند وتکامل تازه ای پیدا کند بدون اینکه سیر نزولی وعقب گرد از حال کمال به نقص واز فعل به قوه کرده باشد
المیزان علامه طباطبایی ج1 ص207

بسم الله

با سلام

بحث علامه در مورد رجعت در المیزان بحث کاملی نیست

یعنی طبق مبنایی که ایشون در فلسفه پیرو آن هستند نمی باشد.

فلذا خود ایشان در المیزان در مورد رجعت می فرمایند « رجعت از مراتب قیام است . اگر چه در کشف و ظهور پایین تر از روز قیامت است ....»

المیزان / ج15/ ص555

با توجه به این گفته علامه می توان یک قیاس منطقی ترتیب داد

مقدمه اول: قیامت و مراتب آن غیر مادی است

مقدمه دوم : رجعت از مراتب قیامت است

نتیجه: رجعت غیر مادی است

ممنون از توجه شما

يکشنبه 1/12/1389 - 3:38 - 0 تشکر 286466

سلام
صدرا جان اول منظورتونو از مادی و غیر مادی بگویید خوب اگه قرار به قیاس باشه منم میگم
رجعت بازگشت خوبان و بدان به دنیاست
از خصوصیات دنیا مادی بودن آن است
پس رجعت مادی است
در نتیجه و خواهشا قیاس رو بی خیال
اگر نفس انسان به دنیا باز گردد آیا برای دخل و تصرف در دنیا به ابزار مادی احتیاج ندارد؟
خوب بدن او این ظرف مادی است و جایگاه تاثیر از نفس
اگر بگوییم به واسطه مرگ این روابط از میان رفته و در بازگشت آن بخواهید خدشه وارد کنید با معجزه ای که هر شب برایتان اتفاق می افتد چه کار می کنید خواب را می گویم مگر نه در خواب فراق میان بدن که همان ماده است و نفس صورت می گیرد؟

يکشنبه 1/12/1389 - 3:40 - 0 تشکر 286467

با سلام
گلهای گرامی در صورت امکان خودتان هم وارد بحث شوید منظورم اینه که برداشت های خودتون رو هم بنویسید مثلا اینکه از این صحبت علامه برداشتتون چی بود

يکشنبه 1/12/1389 - 3:47 - 0 تشکر 286468

سلام
صدراجان این رو هم به مطلب قبلی اضافه کنم که شما قیامت رو مادی عرض کردید و نتیجه گیری کردید من دنیا رو فرض کردم و نتیجه گرفتم
شاید میانه رو هم بگم بد نباشه قبل از این خداوند پیوند میان ماده و غیر ماده انجام داده که نتیجه اش آدمه حاصل اون که ماییم رو اگه شما می گی ماده پس رجعت مادیه اگه می گی غیر ماده ........جای تأمل داره :-)
راستی قبلا بهت گفته بودم مرغم یه پا داره
اگه می خوای پیوند پا صورت بگیره حدیث موثق به همراه آیات مربوطه بیاورید
چون اگه بخوای بحث رو عقلی صِرف پیش ببری ما رو (.... پای چوبین سخت بی تمکین بُوَد)

يکشنبه 1/12/1389 - 10:47 - 0 تشکر 286693

به نام خدا
سلام
رجعت مادی است فرمان رجعت از طرف خداوند متعال صورت میگیرد رجعت در امتهای پیشین هم بوده
که در قران بیان شده است مثلا سرگذشت هفتاد نفر از قوم موسی که بر اثر صاعقه جان سپردند وبه درخواست موسی از نو زنده شدند که "رجعت"چیزی جز زنده شدن پس از مرگ نیست .
یا زنده شدن ان فردی که به قتل رسیده بود در سوره بقره ایات 72و73 بیان شده است
که ان فرد زنده شد قاتل خود را معرفی کرد وقاتل را به سزای اعمالش رساند
از امام حسن عسگری ع روایت شده که شخص مقتول 60 سال داشت هنگامیکه به اذن خدا زنده شد خدای متعال 70 سال به او عمر داد و130 عمر نمود وتا پایان عمراز نشاط وتندرستی وسلامتی حواس برخوردار بود.
تفسیر صافی ،فیض کاشانی ج1ص129
پس این داستان نشان میدهد انسان به همان سنی که از دنیا رفته به دنیا رجعت میکند
یا اصحاب کهف ....
پس نمیشه گفت رجعت غیر مادی است مگر اینکه بیان بفرمایید تعریف شما از مادی بودن وغیر مادی بودن چیست؟

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

يکشنبه 1/12/1389 - 10:47 - 0 تشکر 286694

به نام خدا
سلام
با تشکر از
QaEtha va sadra
گرامی بابت شرکت در بحث وارائه نظرات ارزشمند
بنظر من رجعت جسمانی است نه مثالی
شیخ حر عاملی (ره)درکتاب ایقاظ میفرماید :
اولا اینکه در رجعت ،روح به یک بدن مثالی وارد شود نوعی تناسخ است که باطل ومحال است
ثانیا برخلاف صریح روایات است
ثالثا برخلاف اجماع است
رابعا ان بدن مثالی گناهی نکرده تا مجازات درمورد رجعت بدکاران جایز باشد .
ایقاظ من الهجه شیخ حر عاملی ترجمه جنتی ص427

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

يکشنبه 1/12/1389 - 11:14 - 0 تشکر 286710

به نا م خدا
سلام
چه کسانی رجعت میکنند ؟
اینکه چه کسانی رجعت خواهند کرد به دو دسته روایت برخورد میکنیم
دسته ای از روایات به طور کلی به دلالت بازگشت مومن خالص وکافر مشرک خالص دارند ودسته دیگر از روایات اشخاصی بطور خاص وجداگانه ذکر نموده اند
پیرامون دسته اول امام صادق ع چنین میفرماید "رجعت همگانی نیست بلکه خصوصی است وتنها کسانی رجعت میکنند که مومن خالص باشند یا مشرک خالص (تفسیر برهان سید هاشم بحرانی ج2 ص408)
پیرامون دسته دوم باید گفت که طبق روایات پیامبران ،حضرت اسماعیل صادق الوعد ،حضرت عیسی حضرت خضر حضرت رسول اکرم وامیر المومنین علی ع امام حسین ع وسایر امامان معصوم وجمعی از اصحاب با وفای پیامبر اسلام واصحابی چون سلمان ومقداد وجابر بن عبدا الله انصاری ومالک اشتر ومفضل بن عمر ونیز اصحاب کهف وبرخی دیگر رجعت خواهند کرد .
اما با برسی روایت رجعت استفاده میشود نخستین کسیکه برای فرمانروایی جهان رجعت میکند حضرت حسین ع است .
بر اساس احادیثی که در ذیل ایه ششم از سوره اسرا وارد شده است امام حسین ع در اواخر حکومت بقیه الله عج با اصحاب باوفایش رجعت میکند وبه همه مردم معرفی میشود تا دیگر کسی درمورد ان حضرت دچار شک وتردید نشود
هنگامیکه همه مردم شناختند اجل حضرت حجه ع فرا میرسد ودیده از جهان فرو میبندد انگاه امام حسین ع او را غسل وکفن میکند وبه خاک میسپارد وهرگز اما را جز امام غسل نمیدهد .(بحار الانوار ج51ص56)
برگرفته از کتاب صد پرسش وپاسخ علیرضا رجالی تهرانی )

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

يکشنبه 1/12/1389 - 11:22 - 0 تشکر 286715

به نام خدا
سلام
پاسخ جناب صدراگرامی به پاسخ ایا رجعت با عقل وفلسفه سازگاری دارد درست ومنطقی بود
وپاسخیکه من گذاشته بود خالی از اشکال نبود شاید نویسنده منظور دیگری داشته باشد
اما میخواستم پاسخ خود شما به این اشکال فلسفی بدونم ؟؟؟

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

دوشنبه 2/12/1389 - 17:35 - 0 تشکر 287817

سلام
منم با پاسخ صدرای عزیز در مورد آیا با عقل سازگاری دارد رو بیشتر پسندیدم چون در پاسخ قبلی انگار گوینده می خواست مخاطبش رو رد کنه و مخاطب رو آدم عاقلی فرض نکرده بود
جناب گلها مطالب شما یه کمی شیرین تر شد خوبه هم آیات استفاده شد هم روایات هم نظر خودتون
در مورد مطلب بالا هم که گفتید اولین کسی که برای حکومت رجعت می کنه خوب این فرق داره با اولین کسی که رجعت می کنه این فراز رو بشنوید
...اللهم ان حال بینی وبینه الموت الذی جعلته علی عبادک حتما مقضیا فاخرجنی من قبری معتذرا کفنی شاهرا سیفی مجردا قناتی ملبیا دعوة الداعی فی الحاضر و البادی...
در سند دعای عهد امام صادق کسانی را که مداومت بر خواندن آن داشته باشند یاوران امام عصر می خواند و این فراز مرگ را مانع آن نمی داند
خوب یاور امام در زمان خودش میاد مسلما نه بعدش پس فرق است میان رجعت ائمه و سایرین(حداقل از نظر زمان متفاوت باقی اون رو نمی شه گفت چون شاید این فراز به کنایه خروج از قبر رو گفته که قابل فهم باشه شایدم حقیقی باشه و واقعا از قبر بیام بیرون اما اینو می دونم که در مورد ائمه این طور نمی تونه باشه)

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.