[quote=goolha;394803;285558]به نام خدا
سلام
علامه طباطبایی در پاسخ به این شبهه میفرماید:انچه گفته میشود که بازگشت فعل به قوه محال است،مطلب درستی است ،ولی زنده شدن یک موجود بعد از مرگ از مصادیق ان نیست
زیرا اگر انسانی بعد از مرگ به دنیا بازگردد ونفس او مجددا با ماده (بدن قبلی)تماس وتعلق پیداکند،این امر باعث ابطال اصل تجرد وبازگشت از فعل به قوه نیست چه اینکه او قبل از مردن،وپیش از قطع رابطه با بدن هم ،مجرد بوده است
بنابراین تعلق وارتباط مجدداو با بدن به طور یقین منافاتی با تجرد او ندارد .
تنها چیزی که هست این است که بر اثر مرگ ،روابطی که ضامن ثاتر وفعل نفس در ماده بود مفقود شد
ولذا پس از ان قدرت برانجام افعال مادی را نداشت درست مانند،صنعتگری که الات وابزار لازم ،برای عمل را از دست بدهد.
ولی با بازگشت نفس به حال سابق وتعلق ان به بدن مجددا قوا وادوات ان بکار میاندازد
درنتیجه میتواند حالات وملکات خود را بواسطه افعال جدید به مرحله سابق برساند وتکامل تازه ای پیدا کند بدون اینکه سیر نزولی وعقب گرد از حال کمال به نقص واز فعل به قوه کرده باشد
المیزان علامه طباطبایی ج1 ص207
بسم الله
با سلام
بحث علامه در مورد رجعت در المیزان بحث کاملی نیست
یعنی طبق مبنایی که ایشون در فلسفه پیرو آن هستند نمی باشد.
فلذا خود ایشان در المیزان در مورد رجعت می فرمایند « رجعت از مراتب قیام است . اگر چه در کشف و ظهور پایین تر از روز قیامت است ....»
المیزان / ج15/ ص555
با توجه به این گفته علامه می توان یک قیاس منطقی ترتیب داد
مقدمه اول: قیامت و مراتب آن غیر مادی است
مقدمه دوم : رجعت از مراتب قیامت است
نتیجه: رجعت غیر مادی است
ممنون از توجه شما