• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
دانش و فن آوری (بازدید: 1580)
پنج شنبه 14/11/1389 - 20:16 -0 تشکر 279329
دانش فنی فرزندان ایران اسلامی بر بیكرانه‌های آسمان


جمهوری اسلامی ایران هم‏اینك جزو 10 كشوری است كه از فناوری ساخت و پرتاب ماهواره برخوردار است و این جایگاهی رفیع به جمهوری اسلامی ایران در بهره‏مندی از تكنولوژی‏های نوین بخشیده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، فعالیت‏های دامنه‏دار و آینده‏نگرانه كشور در زمینه فناوری‏های فضایی، امروزه ایران را به باشگاه فضایی جهان ملحق كرده است.

بنا به اعتراف كارشناسان هوا و فضای دنیای غرب، جمهوری اسلامی ایران هم‏اینك جزو10 كشوری است كه از فناوری ساخت و پرتاب ماهواره برخوردار است و این جایگاهی رفیع به جمهوری اسلامی ایران در بهره‏مندی از تكنولوژی‏های نوین بخشیده است. در این نوشتار به مناسبت افتتاح بزرگترین آزمایشگاه و سامانه فضایی خاورمیانه در كشورمان، به بررسی دستاورهای فضایی ایران در آستانه سی و سومین سال پیروزی انقلاب اسلامی خواهیم پرداخت.

 

منبع: خبرگزاری فارس

 

 ما مي توانيم ....

دوشنبه 18/11/1389 - 14:33 - 0 تشکر 280494

گزارش ویژه مشرق از پشت پرده آزمایشگاه فضایی + عکس

در آستانه رونمایی از دستاوردهای جدید فضایی کشور و پس از افتتاح رسمی مرکز آزمایشگاه های فضایی، گزارش مشرق با تصاویری که برای اولین بار منتشر می شود، دستاوردهای این عرصه بسیار مهم را بیشتر معرفی می نماید.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، توانایی ساخت و پرتاب ماهواره، موتور محرک برای توسعه سایر فناوری های پیشرفته محسوب می شود و از طرف دیگر نشانگر توان علمی بالا در کشورهای صاحب این فناوری است.
پرتاب ماهواره امید با ماهواره بر بومی سفیر، نخستین گام عملی در بومی سازی فناوری فضایی محسوب می شود که توانست نام ایران را در بین معدود کشورهای عضو باشگاه فضایی جهان ثبت کند.
تلاش ها قبل از سال 1380 به منظور دستیابی به دانش فنی و ساخت انواع ماهواره ها، ایستگاه های زمینی و پرتاب کننده ها آغاز شد و اولین دستاورد آن طراحی و ساخت ماهواره ملی امید و ماهواره بر سفیر با ایستگاه های زمینی مربوطه است.
هم اکنون پس از دو سال از پرتاب ماهواره امید، کشورمان با یک جهش و خیزش عمده در عرصه فناوری های فضایی روبرو است. در واقع باید چندین رشته از علوم و فنون در کنار یکدیگر قرار گیرند تا چنین پروژه بزرگی به اجرا درآید.
برای قرار دادن یک ماهواره در مدار زمین، به نیروی بسیار زیادی نیاز است. این نیروی عظیم را ماهواره بر(موشک حامل) تولید می کند. ماهواره برای قرار گرفتن در مدار باید در ارتفاعی بیش از 200 کیلومتر از سطح زمین به سرعتی در حدود 28000 کیلومتر در ساعت برسد.
ماهواره برها به شکل موشک های چند مرحله ای با سوزاندن سوخت شیمیایی انرژی لازم برای بردن ماهواره به مدار زمین را فراهم می کنند.
در نخستین گام، موتور موشک روشن شده و نیروی بالابرنده فراهم می شود. با ایجاد نیروی بالابرنده ماهواره بر به همراه مخازن سوخت و ماهواره ای که با خود دارد از زمین جدا شده به سوی آسمان حرکت می کند.
پس از اینکه سامانه پیشران، تمام سوخت را بسوزاند بخش نخست از بدنه موشک جدا می شود و به زمین سقوط می کند.
در گام دوم سامانه پیشران مرحله دوم روشن می شود و چون موشک سبک تر شده است با سرعت بیشتری ماهواره را به ارتفاع بالاتر و برای قرار دادن در مدار به پیش می راند. به همین ترتیب و با پایا ن یافتن سوخت، مرحله دوم نیز از دیگر اجزای موشک جدا می ش.د و بسته مأموریت ماهواره بقیه مراحل انجام می شود.
پس از قرارگرفتن ماهواره در ارتفاع مورد نظر، یک سامانه پیشران راکتی دیگر به کار می افتد و ماهواره را در مدار مورد نظر قرار می دهد. پس از قرار گرفتن ماهواره در مدار با توجه به قوانین فیزیک، مأموریت ماهواره ادامه پیدا می کند.
ماهواره ها در سر موشک ها جاسازی شده و به فضا پرتاب می شوند. دماغه مخروطی شکل موشک که در برابر گرما مقاوم است ماهواره را از اصطکاک هنگام گذشتن از جو زمین محافظت می کند.
بعد از عبور از جو زمین، لایه محافظتی از ماهواره ها جدا شده در مرحله آخر، موشک، ماهواره را در مدار مورد نظر قرار می دهد. بسیاری از ماهواره ها از سامانه پیشران موشکی خود برای رفتن به مدارهای بالاتر استفاده می کنند.
بسیاری از شرکت های تجاری و کشورها دارای قابلیت های پرتاب موشک ماهواره بر هستند و ماهواره هایی به جرم چند تن را می توانند سالم درست و منظم قرار دهند.
به گزارش مشرق، بیشتر پرتاب های ماهواره ای با موشک هایی انجام می شود که شروع پرتاب آن ها مستقیم به سوی بالا برنامه ریزی شده است. چنین روشی موشک را از میان سخت ترین بخش های جو زمین به سرعت عبور می دهد و بهترین راه برای کاهش مصرف سوخت است.
پس از اینکه موشک مستقیم به بالا پرتاب شد مکانیسم کنترل موشک سامانه هدایت اینرسی را به کار می گیرد تا با انجام محاسبات لازم، دماغه موشک را به خط سیری که در طرح پروازیش در نظر گرفته شده متمایل کند.
در بیشتر موارد در طرح پرواز، جهت مستقیم موشک را در ابتدا به سمت شرق قرار می دهند؛ چون زمین از غرب به شرق می چرخد و چنین حرکتی، به موشک یک نیروی تقویت کننده اضافی وارد می کند. نیروی این تقویت به سرعت گردش زمین در محل پرتاب بستگی دارد.
ماهواره برها به عنوان ابزار قراردادن ماهواره ها در مدار، می بایست از بالاترین استانداردها برخوردار باشند. پرتاب با نیروی عظیم راکتی، تنش های فراوانی به بدنه، سازه و اجزای دیگر آن وارد می آورد.
منبع: mashreghnews.ir

 ما مي توانيم ....

دوشنبه 18/11/1389 - 14:37 - 0 تشکر 280500


 اصطکاک پوسته بدنه با هوا، و نیز حرکت پرشتاب گازهای بسیار داغ خروجی پیشران، شوک های عظیم حرارتی را به بخش های مربوطه وارد می سازد.
و اینها تنها، بخشی از ماجراست.
تمامی زیر سامانه های موجود در ماهواره بر، از اجزای مختلف مراحل پیشران سوخت مایع مانند پمپ ها، فشارسنج ها، شیرها و ادوات کنترلی گرفته تا سامانه های ارتباطی ماهواره بر با زمین، باید بدرستی کار کنند تا پس از رسیدن آن به ارتفاعات بالا مانند 250 کیلومتری، 700 کیلومتری و حتی بیشتر، بخش نهایی ماهواره بر، ماهواره را رها کرده و در مدار و موقعیت از پیش تعیین شده، با دقت بسیار بالا قرار دهد، واین کاریست که ماهواره بر ساخته شده بدست متخصصان توانمند و جوان کشورمان موفق به اجرای آن گشته است و هم اکنون برای اجرای مجدد آن، این بار برای انتقال ماهواره های بزرگتر و مهمتر از ماهواره تحقیقاتی امید، به فضا آماده است.  


با توجه به اینکه، ارسال محموله به فضا معمولاً با موشک های غول پیکر انجام می شود، تنها کشورهایی می‌توانند وارد این عرصه شوند که ساختار کارشناسی و فناوری لازم را دارا باشند. پرتاب سفیر امید با اینکه گام اول در این مسیر بود، اما پرتاب یک ماهواره بر26 تنی جهت قراردادن یک ماهواره در مدار بیضوی 530-250 کیلومتری کار بزرگی تلقی می شود.
این مهم با تکیه بر سوابق تجربی مراکز هوافضایی ایران که تا کنون بارها موشک‌های بزرگی را برای تست‌های مختلف و از جمله تست کاوشگر پرتاب نموده‌اند قابل انجام می‌باشد، این مراکز هستند که با داشتن سامانه‌ های مدیریتی و کیفیتی بالا و داشتن متخصصین مورد نیاز می ‌توانند ضریب اطمینان لازم برای اینگونه ماموریت‌ها را ایجاد نمایند.
نکته مهم اینکه در ماهواره بر سفیر2 بیش از 10 هزار نوع قطعه به کار رفته است. سهم قطعات پیچیده صنعتی در آن قابل توجه است و تمام قطعات تولیدی آن در صنایع داخلی ساخته می‌شود.
منبع: mashreghnews.ir

 ما مي توانيم ....

دوشنبه 18/11/1389 - 14:38 - 0 تشکر 280501

صنایع تولید بخش‌های مختلف ماهواره بر

بخش طراحی و تحقیقات
برای تحقیقات، طراحی و تولید یک ماهواره ‌بر بخش طراحی با توجه به انتظارات کارفرما طراحی کلی ماهواره بر را اجرا می‌نماید و سپس مشخصات مورد نیاز خود را از مجموعه‌های موتور و پیشرانه، سوخت، هدایت و کنترل، سازه و محفظه ی ماهواره معلوم می‌نماید.
پس از آن صنایع سیستم، به عنوان کارفرما برای سازنده اجزاء فوق، عمل کرده و پروژه‌های مختلفی برای هر یک از صنایع تعریف می‌کند.

صنایع موتور
ماهواره بر سفیر2 دارای دو موتور مرحله یک و مرحله دو می باشد که هر دو در این صنایع ساخته می‌شود. موتور مرحله اول که موتور اصلی پرتاب می باشد قادر است موشک 26 تنی را تا ارتفاع 68 کیلومتر حمل نماید و پس از آن با جدایش مرحله اول مامویت موتور مرحله دوم شروع می شود که خود از دو موتور تشکیل شده است و علاوه بر ایجاد رانش، با تغییر زوایه، امکان کنترل مرحله دوم سفیر را فراهم می نماید. در صنایع موتور، فرایندهای پیچیده‌ای در ساخت قطعات، محفظه موتور، انژکتورها و توربوپمپ‌ها وجود دارد که تماماً با توان داخلی انجام می‌شود.

صنایع سازه
سازه‌های فضایی به خاطر نوع کابرد از ویژگی های خاص برخوردارند، و علاوه بر سبک بودن بایستی دارای تحمل خوب مکانیکی باشند تا در برابر فرکانس‌های لرزش و تنش‌ها و فشارهای درونی و بیرونی مقاومت نمایند.
از اینرو به تخصص بالای طراحی و فناوری قابل قبول تولید نیاز است تا مواد مورد نظر انتخاب شده و اجزاء ساخته شوند و به روش‌های علمی و مهندسی اتصالات صورت گیرد.

صنایع سوخت
ماهواره بر ها در جهان از سوخت های خاصی استفاده می نمایند که تامین آنها به هیچ وجه از منابع خارجی میسر نمی باشد بنابراین در این صنایع تاسیسات صنعتی سوخت های مورد نیاز ایجاد شده که توانایی تامین نیازهای صنایع موتور و بخش‌های تحقیقاتی را دارا می باشد. مهندسین طراحی در این صنایع بدون نیاز به کمک خارجی کارخانجات لازم را طراحی نموده و به بهره برداری رساندند.

صنایع هدایت کنترل
در این صنایع، ده ها مجموعه الکتریکی و الکترونیکی که در سامانه پرتاب ماهواره کاربرد دارند، طراحی و ساخته می‌شود. قطعات الکترونیک را بخش آماد تهیه کرده و قطعات تولیدی در بخش‌های صنعتی تولید می شوند. بلوک‌های کامپیوتر پرواز، سامانه های ناوبری، منابع تغذیه، باتری‌ها، عملگرها، فشارسنج‌ها، سیم کشی ها و کلیه آزمایشگرهای داخلی بلوک‌ها، آزمایشگر ماهواره بر و آزمایشگر پرتاب در این صنایع طراحی و ساخته می‌شوند.

صنایع تجهیزات پرتاب
در این صنایع، کلیه تجهیزات حمل و آماده‌سازی ماهواره بر و تجهیزات میدان تست و پرتاب ماهواره بر ساخته شده و نصب می‌گردند، برج سرویس مستقر در میدان نیز در این صنایع طراحی و ساخته شده است. همچنین آماده سازی قبل از پرتاب و شارژ سوخت در این میدان انجام می‌گردد.

صنایع ساخت سنسور
در صنایع هوافضایی، ساخت سنسورهای شتاب و سرعت از عوامل تعیین کننده است و توانمندی در این زمینه گام مهمی در ساخت سامانه‌های ناوبری به شمار می‌آید.
منبع: mashreghnews.ir

 ما مي توانيم ....

دوشنبه 18/11/1389 - 14:52 - 0 تشکر 280517

عبور سفیر و سیمرغ از هشت خوان رستم

به گزارش مشرق،  برای اطمینان از صحت عملکرد سامانه های گوناگون فعال در یک ماهواره بر، لازم است تا پیچیده ترین و سختگیرانه ترین آزمایشات، پس از طراحی و پیش از ساخت نهایی آن به اجرا در بیاید. همه این آزمایشات در داخل کشور و بر روی ماهواره بر بومی سفیر امید،‌ به انجام رسیده که صد البته نیاز به برخورداری از تجهیزات مدرن آزمایش و اندازه گیری و نیز نیروهای مجرب و متخصص دارد که در ادامه به هشت آزمایش مهم اشاره می کنیم :

آزمایش استاتیک
در این آزمایش، تحقیقات و آزمون های لازم مربوط به استحکام و سختی محصول در سطوح مختلف از قطعات گرفته تا مجموعه های مونتاژی، حین بارگذاری های ثابت یا استاتیک، در فرآیند توسعه و نهایی سازی محصول به اجرا در می آید. این آزمایشات از لحاظ سامانه بارگذاری، پارامترهای مختلف داده برداری و کنترل، در سطح منحصر به فردی در کشور می باشد و در خاورمیانه جزو پیشرفته ترین انواع آن می باشد.

آزمایش خواص جرم
خواص جرمی یک سازه عبارت است از جرم، مختصات مرکز جرم و ماتریس ممان اینرسی آن سازه. در صنایعی که کنترل حرکت مجموعه ها مورد نظر باشد از جمله صنایع هوایی و فضایی، اندازه گیری دقیق مشخصات مذکور، بسیار حائز اهمیت است. این آزمایشات برای ماهواره بر، با دقت بالایی انجام شده است.

آزمایش مودال
در این آزمایش، پارمترهای مربوط به ماهیت رفتار سازه تحت بارهای دینامیکی، استخراج شده و برای شبیه سازی دینامیکی سازه که آزمایش عملی آن غیرممکن می باشد، در اختیار گروه مربوطه قرار می گیرد. این آزمایشگاه نیز، پیشرفته ترین آزمایشگاه مودال خاورمیانه است.

آزمایش تلاطم
در ماهواره برهایی با پیشران از نوع سوخت مایع، از مخازن بزرگی برای ذخیره سوخت و اکسید کننده استفاده می شود. با اجرای آزمایشات لازمه از وضعیت تلاطم سوخت در داخل مخزن، اطلاع کافی و اطمینان حاصل می شود.

آزمایش ارتعاشات
از جمله آزمایشات مورد نیاز، بررسی های تحقیقاتی و محیطی-عملکردی ارتعاشات سازه ها و سامانه های الکترونیکی می باشد که در صورت وجود وضعیت ارتعاشی نامطلوب در سامانه ها، خطر نابودی کل سامانه نیز وجود دارد.

منبع: mashreghnews.ir

 ما مي توانيم ....

دوشنبه 18/11/1389 - 14:59 - 0 تشکر 280519

آزمایش شوک

سازه های فضایی و به طور کلی، کلیه سازه ها، در تمام طول عمر خود، پدیده شوک را تجربه می کنند که می تواند ناشی از یک پدیده مکانیکی یا طبیعی که موجب تحریک می گردد، باشد.
این شوک می تواند اثرات مخربی بر روی سازه یا اجزاء الکترونیکی داخل آن داشته باشد. به عنوان مثال، اعمال شوک های بیش از حد، می تواند بلوک های الکترونیکی هدایت و کنترل موشک را دچار خرابی نماید و اجرای مأموریت ها را دچار اختلال نماید. بنابراین محاسبه میزان این شوک ها چه شوک های کلاسیک و چه پیچیده، بسیار تعیین کننده بوده که نیاز به آزمایشات پیش از پرتاب دارد تا از صحت عملکرد سازه ها و سامانه ها پس از بروز شوک، اطمینان حاصل گردد.


آزمایش حرارت سازه

هدف از این آزمایش، استخراج پارامترهای مربوط به استحکام/سختی حرارتی قطعه و انتقال حرارت در سطوح مختلف مجموعه شامل قطعات و مجموعه های مونتاژی در فرایند طراحی و توسعه و نهایی سازی سامانه ها است. منحصر به فردترین آزمایشات در کشور و یکی از پیشرفته ترین ها در خاورمیانه در این زمینه بر روی اجزای لازم ماهواره بر به انجام رسیده است.

آزمایش جدایش

موشک های چند مرحله ای شامل مراحل یا قطعاتی می باشند که در ادامه کار سامانه، مورد نیاز نبوده و به دلایل مختلف لازم است از سامانه اصلی(نهایی) جدا شوند. در واقع جدایش، مرحله ایست که تمام مراحل قبلی در فرآیند پرتاب ماهواره، برای آن اجرا می شود. در اتصال این بخش ها به یکدیگر، نیاز به ابزاری است که در زمان لازم، عمل کرده و باعث جدا شدن مراحل از یکدیگر شود. پس از جدایش مراحل، در ارتفاعی که نیروی آیرودینامیکی وجود ندارد، پوشش ماهواره (در بخش دماغه موشک) نیز باید از موشک جدا شود و سپس، ماهواره با رسیدن مرحله انتهایی ماهواره  بر به نقطه مورد نظر برای رها کردن ماهواره، مرحله فعلی و ماهواره نیز باید از یکدیگر جدا شوند. بنابراین پس از طراحی سامانه های جدایش مراحل و همچنین پوشش دماغه(فیرینگ) و ماهواره، قبل از پرتاب، لازم است تا سامانه های مذکور، چه از نظر اجزاء و چه بصورت کلی مورد آزمایشات محیطی و عملکردی قرار گیرند.




پس از اجرای دقیق هر یک از این آزمایش ها و بررسی و تحلیل موشکافانه داده های ثبت شده، تیم های طراحی در صورت نیاز مجدداً‌ اقدام به بازبینی بخش های مربوطه و تجدید طرح و ساخت نمونه جدید و اجرای مجدد آزمایش ها می نمایند و تنها پس از تأیید شدن نهایی تمام بخش ها ماهواره بر برای اجرای آزمایش عملیاتی مهیا می شود.
کشور ما نیز پس از طراحی ماهواره بر سفیر امید و اجرای آزمایش های لازم توسط متخصصان توانمند داخلی، اقدام به پرتاب عملی ماهواره بر نمود که با موفقیت کامل همراه بود. این موفقیت مرهون طراحی بسیار دقیق و اجرای سختگیرانه و مکرر آزمایشات پیش از پرتاب بوده و باعث رشد فزاینده و پرشتاب صنعت فضایی کشور گردید.

منبع: mashreghnews.ir

 ما مي توانيم ....

دوشنبه 18/11/1389 - 15:4 - 0 تشکر 280521

معرفی ماهواره برهای ایرانی + تصاویر


اولین ماهواره بر ایرانی سفیر امید نام دارد که در نخستین آزمایش عملی سامانه های پرتاب فضایی ایران و پس از راکت های کاوشگر، بکارگرفته شد.


به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، سفیر در این پرتاب، ماهواره ای حمل نمی کرد و برای اطمینان از صحت عملکرد سامانه های مختلف، مورد استفاده قرار گرفت. البته اغلب رسانه های خارجی با قرار دادن شباهت سفیر و موشک های بالستیک کشور در کانون توجه، این پرتاب را جدی تلقی ننمودند.


اما بعد از حدود 8 ماه از این آزمایش، ماهواره بر سفیر امید که حامل ماهواره ملی امید بود، به فضا پرتاب شد و با موفقیت محموله خود را مدار قرار داد.
پس از تأیید قرارگیری ماهواره توسط مراجع بین المللی، قدرت فضایی ایران بر جهانیان اثبات گردید.

برای آشنایی بیشتر با رکن اصلی این قدرت فضایی، یعنی ماهواره بر، لازم است به مشخصات فنی آنها اشاره شود. با توجه به اطلاعات اعلام شده، موشک سفیر، دارای طول کل22 متر، قطر 1.25 متر، وزن کل 26.5 تن، نیروی رانش(تراست) مرحله ی اول 32 تن-نیرو و مرحله ی دوم 3.4 تن-نیرو، زمان کارکرد مرحله ی اول 150 ثانیه، مرحله ی دوم 315 ثانیه، جرم محموله 27 کیلوگرم، ارتفاع حضیض 250 و ارتفاع اوج 400 کیلومتر و شیب مداری 55 درجه بود.
بر اساس همین اطلاعات، ماهواره بر سفیر امید یا سفیر2، از نظر مشخصات با سفیر، تقریباً یکسان می باشد بجز زمان کارکرد مراحل که اندکی کاهش یافته بطوریکه مرحله اول 149.5 ثانیه و مرحله دوم، 312.5 ثانیه کارمی کند و توان قرار دادن یک میکروماهواره ی 27 ک.گ. را در ارتفاع 250 ک.م. دارد.
این تفاوت شاید بسیار جزئی به نظر برسد اما در واقع نشان دهنده ظرافت کار طراحی، آزمایش و بهینه سازی ماهواره برهای ایرانی است.
نکته ای که شما علاقمندان به موفقیت های فضایی کشور را به آن توجه می دهیم، دو مرحله ای بودن سفیر امید2 است. قرار دادن ماهواره ای در مدار پایین تنها با استفاده از ماهواره بر دو مرحله ای، عملاً یک جهش فناورانه بزرگ برای صنعت فضایی کشور تلقی می شود. در واقع تأمین انرژی فراوان مورد نیاز برای حرکت در خلاف جهت جاذبه زمین، تنها با دو مرحله پیشران ، آنقدر اهمیت دارد که تحلیل گران مراکز معتبر خارجی، از همان ابتدا به آن پرداختند زیرا به این معنی است که ایران موفق شده در شرایط تحریم کامل، پیشرانه های راکتی پرقدرتی طراحی نموده و بسازد و در موشک های ماهواره بر خو بکار ببرد. چند مرحله ای بودن ماهواره برها، از بابت فناوری مورد نیاز جهت سامانه های جدایش مراحل نیز مهم است زیرا در صورت عدم اجرای فرایند جدایش و حتی اجرای غیر صحیح آن، به معنی شکست کل مأموریت خواهد بود.


با رها کردن بخشی از پیشران که سوخت آن به اتمام رسید، ماهواره بر،‌ بسیار سبکتر می شود و در لایه های بالایی جو، بیشتر حرکت کرده و توانایی دستیابی به بیشینه ارتفاع بهتری را خواهد داشت که به معنی عمر بیشتر ماهواره در مدار و مدت زمان پوشش دهی بیشتر هم هست.

منبع: mashreghnews.ir

 ما مي توانيم ....

دوشنبه 18/11/1389 - 15:7 - 0 تشکر 280527

جالب است بدانید، بیشترین سرعت نهایی ماهواره بر سفیر در پایان پرواز و تزریق ماهواره امید در مدار، به حدود 28000 کیلومتر بر ساعت می رسد. موتورهای مرحله اول و دوم ماهواره بر سفیرامید، از نوع سوخت مایع هستند. در مرحله اول، موتور یکی از بالاترین شاخص های انرژی زایی را در میان پیشرانه های هم رده خود در دنیا دارا است. موتور مرحله دوم از سوخت پرانرژی تری استفاده می کند که لزوم کم بودن وزن مجموعه، در مرحله دوم را برآورده می کند. لازم به ذکر است که موتور مرحله دوم، یک موتور کنترلی نیز هست یعنی می تواند جهت جریان خروجی خود را تغییر داده و در هنگام کار، در زوایای متفاوت مورد نیاز قرار بگیرد تا ماهواره بر با دقت بسیار بالایی در جهت و راستای لازم برای قرار دادن ماهواره در مدار تعیین شده حرکت نماید.
پس از موفقیت چشمگیر ماهواره بر سفیر امید و دقت بالای آن در قرار دادن ماهواره امید در مدار مورد نظر که باعث افزایش طول عمر آن نیز گردید، این مجموعه به عنوان پایه ای برای خانواده ماهواره برهای ایرانی مورد تأیید قرار گرفت به طوری که انواع بهینه سازی شده آن برای حمل ماهواره های سنگین تر به ارتفاعات بالاتر، ساخته شده اند.
ماهواره بر سفیر1 مدل آ، جهت قرار دادن ماهواره بومی رصد1، آماده شده است. این مدل از ماهواره بر سفیر با بهینه سازی موتور ترمزی مرحله دوم، سامانه جدایش ماهواره، حسگرها و سامانه دورسنجی، تجهیزات زمینی و سامانه های هدایت و کنترل و پایگاه پرتاب، با افزایش ارتفاع حضیض مداری از 250 کیلومتر به 275 کیلومتر، ماهواره رصد به عنوان اولین ماهواره تصویربرداری بومی ایران، که قابلیت عکسبرداری با تفکیک بهتر از 200 متر را دارد را به فضا خواهد برد.
همچنین، ماهواره بر سفیر1 مدل ب، با افزایش رانش پیشران مرحله اول از 32 به 37 تن-نیرو، افزایش 50 درصدی در وزن(جرم) و 25 درصدی در طول، که به معنی جرم حدود 39 تا 40 تن و طول حدود 27.5 متر با قابلیت حمل ماهواره هایی تا جرم 50 کیلوگرم در مدار بیضوی 300 تا 450 کیلومتری را پیدا کرده است.
بهینه سازی سامانه ای که توانمندی آن در عمل به اثبات رسیده و استفاده از فناوری های موجود در آن برای ساخت نمونه های دیگر، گامی منطقی و بسیار صرفه جویانه در جهت توسعه صنعت مورد نظر می باشد که افزایش سرعت پیشرفت در آن، از شیرین ترین نتایجی است که بدست خواهد آمد. شرکت های معتبر خارجی در صنایع مختلف،‌با استفاده از همین رویکرد، به بزرگان صنعت خود تبدیل شده اند که از جمله آنها شرکت تویوتا در خودروسازی و شرکت اسپیس-ایکس در عرصه فضا و پرتاب ماهواره است. تویوتا، با استفاده از پلت فرم خودروهای موجود، زمان حدود 24 ماهه طراحی و ساخت یک خودرو جدید را به حدود 18 ماه کاهش داده و حتی پلتفرم خودروهای سواری را در خودروهای به اصطلاح شاسی بلند(SUV) با حدود 80 درصد مشابهت مورد استفاده قرار می دهد. اسپیس-ایکس نیز به عنوان یک شرکت خصوصی، تنها در کمتر از 10 سال، موفق شده به رقیب جدی برای شرکت های باسابقه چند ده سال در عرصه پرتاب ماهواره تبدیل شود. این شرکت بر اساس ماهواره بر فالکون خود، چندین مدل با توانمندی های بسیار متفاوت را توسعه داده و از نظر قیمت تمام شده نیز فضای رقابت را سخت تر نموده است به طوریکه موفق به دریافت سفارش پرتاب محموله های فضایی از سازمان فضایی آمریکا، ناسا شده است.
دانشمندان زیرک و توانمند صنعت فضایی ایران نیز این رویکرد هوشمندانه و صرفه جویانه را در دستور کار قرار داده و ضمن بهینه سازی نمونه موجود که ذکر شد، اقدام به طراحی ماهواره برهای بزرگتر و سنگین تر برای رسیدن به ارتفاعات بسیار بالاتر با استفاده از بخش های نمونه های موجود نموده اند.

منبع: mashreghnews.ir

 ما مي توانيم ....

دوشنبه 18/11/1389 - 15:11 - 0 تشکر 280529

اولین محصول معرفی شده حاصل این روش، ماهواره بر سیمرغ است که در بهمن ماه سال گذشته رو نمایی شد.
سیمرغ، ماهواره‌بری چند مرحله ای است که در راستای دستیابی به بخشی از اهداف برنامه فضایی ایران طراحی و ساخته شده است و با بهرگیری از پیشران سوخت مایع می تواند ماهواره هایی در رده جرمی سنگین تر و با حداکثر وزن 100 کیلوگرم را درمدار حدود 500 کیلومتری و زاویه میل مداری 55 درجه قرار دهد و همچنین قادر به تزریق ماهواره هایی با جرم چند صد کیلوگرم در مدارهای نزدیک به زمینLEO)) می باشد. این ماهواره بر در واقع گام نخست ایران برای انتقال ماهواره ها در مدار برگشت ناپذیر بیش از 1000 کیلومتری از سطح زمین است که علاوه بر تأمین عمرهای بسیار بالاتر برای ماهواره ها، زمان پوشش دهی بر کشور را نیز به نحو چشمگیری می افزاید. البته به گفته مسئولان، ماهواره بر سیمرغ در آینده نزدیک حتی به توان انتقال ماهواره هایی با جرم 700 کیلوگرم به مدار 1000 کیلومتری دست خواهد یافت.



اکنون ماهواره بر سیمرغ به توان سرعتی ای برابر با 7500 متر در ثانیه رسیده و پایه مناسبی برای رسیدن به سرعت فرار از جاذبه زمین که برابر 11.2 کیلومتر در ثانیه و توان انتقال ماهواره به مدارهای بالاتر و غیر قابل برگشت در فضا است.
محاسبات نشان می دهد که نزدیک به 144 تن نیروی رانش برای قرار دادن یک ماهواره 100 کیلوگرمی در ارتفاع 500 کیلومتری مورد نیاز است. طراحی و ساخت و توسعه موتوری با این قدرت بنا بر استانداردهای بین المللی کمتر از 6 سال طول نمی کشد. اما ماهواره ها منتظر رسیدن به مدار هستند و کشورهای فضایی پرتاب کننده نیز از پرتاب آنها طفره می روند.


از اینرو برای رسیدن به این مقدار رانش، 4 موتور بهینه شده مورد استفاده در مرحله اول سفیر، که هرکدام ازآنها رانشی تقریباً به اندازه 32 تن-نیرو دارند، کلاستر شده اند یعنی برای رسیدن به قدرت های بالاتر کنار هم قرار گرفته اند و در مجموع حدود 128 تن-نیرو را ارائه می دهند.
سیمرغ 87 تنی باید بتواند در هنگام پرواز زاویه مناسب را بگیرد برای این منظور 4 موتور یا به عبارت دقیقتر محفظه کنترلی دیگر نیز در محله اول سیمرغ حضور خواهند داشت که نزدیک به 15 تن-نیرو ایجاد می نماید.


بدین ترتیب با استفاده از پیشرانی که قبلآً بدرستی کار کرده، یکی از اصلی ترین بخش های ماهواره بر سیمرغ، آماده گردید. البته، موتورمرحله اول سیمرغ به گونه ای طراحی شده است که بتواند تمام اعضای خانواده سیمرغ را تأمین کند یعنی تمام اعضای این خانواده که قرار است در سال های آینده ماهواره های سنگین تری را در مدار قرار دهند با همین موتور کار خواهند کرد.
در پایان این سلسله گزارشها، مشخصات کلی ماهواره بر سیمرغ را ارائه می نماییم:

طول کل ماهواره بر : 25974 میلی متر
تعداد مراحل پیشران : دو مرحله
قطر مرحله اول : 2400 میلی متر
طول مرحله اول : 17816 میلی متر
رانش مرحله اول : 142 تن
قطر مرحله دوم : 1500 میلی متر
طول مرحله دوم : 8158 میلی متر
رانش مرحله ی دوم : 7.2 تن

منبع: mashreghnews.ir

 ما مي توانيم ....

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.