• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 4547)
جمعه 12/11/1386 - 17:8 -0 تشکر 27818
٭٭ خدا منتظره!_شماره2 ٭٭

بسم الله الرحمن الرحیم
 
 سلام
 
  
 دوستای خوبم!
 
 هفته‌ی گذشته رو طبق قرارمون به بررسی «بسم الله الرحمن الرحیم» پرداختیم؛ كه نتیجه گری از اون آیه رو انشاءلله توی تاپیك «قرآن از نگاه دوستان تبیانی» می نویسم. اما اسم تاپیك رو از این هفته، از «این راه به خدا میرسه!» به «خدا منتظره!» تغییر دادم. دلیلش رو هم توی همون تاپیك نوشتم.
 
 هفته‌ی گذشته چند تا از دوستامون خیلی كمك كردن كه همینجا ازشون تشكر میكنم و ازشون التماس دعا دارم.
 
 اما بحث این هفته مربوط میشه به آیه‌ی دوم سوره‌ی حمد یعنی:
 
 الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ
 ستایش خدایى را كه پروردگار جهانیان است.
 
 بسم الله... 
 
 اشاره: متأسفانه یا خوشبختانه بحث این هفته‌ی ما یه كم كلیشه ای شد و از بحث اصلی دور شدیم. اما اشكالی نداره. شاید این مطالب لازم بوده تا انشاءلله بتونیم بهتر بحث رو ادامه بدیم. به همین خاطر ممكنه ادامه‌ی بحث ما به هفته‌ی آینده كشیده بشه.
منتظر دوستان هستم.
 
   
الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

وقتی میان نفس و هوس جنگ می شود

قلبم به چشم هم زدنی سنگ می شود

آقا ببخش گر که دلم گرم زندگی است

کمتر دلم برای شما تنگ می شود

چهارشنبه 17/11/1386 - 15:28 - 0 تشکر 28733

بسم الله الرحمن الرحیم
 سلام
 دوست گرامیم mahlashamloo
یا دارید بهونه میارید، یا مباحث گذشته‌ی ما رو مطالعه نكردید.(خواهش میكنم بخونیدشون) قرار ما اینه  كه هم مطالعه داریم و هم نظرات شخصیمون رو بیان میكنیم.
 ما همه میدونیم كه تفسیر قرآن كار هر شخصی نیست؛ و البته روشمون هم طبق گفته‌ی دكتر شریعتی نیست. شما فكر می كنید سئوالهای بالا از كجا طرح شدن؟ همشون توی تفاسیر قرآن هستن. اما همونطور كه چندین بار هم گفتم اینجا فقط هدف كپی برداری از تفاسیر نیست. ما ممكنه تا مدتها به هیچ چیز جدیدی بر نخوریم اما این وسط خیلی چیزا هم دستگیرمون میشه كه تا حالا نمیدونستیم. پس اولین هدف مهم ما یادگیریه؛ وبعد از اون كشف حقایق جدید.
وقتی من سئوالی رو طرح میكنم، میدونم كه اول از همه خودم باید برم دنبال جوابش. كه اگه یه جایی از بحث خواستیم به بیراهه كشیده بشیم، با كمك اون دونسته ها مسیر بحث رو برگردونیم.
 شما به مبحث قبلی كه بررسی «بسم الله الرحمن الرحیم» بود مراجعه كنید. اونوقت میبینید كه دوستامون چه تعابیر قشنگی از این آیه‌ی شریفه داشتن؛ و در كنارش چه مطالب ارزشمندی از تفاسیر مختلف اقتباس شده.
 اگه من میگم نظرات شخصی هم عنوان بشن دلیلم اینه كه باعث میشه سئوالات جدیدی توی ذهن بچه ها شكل بگیره كه شاید ما تا حال دنبالش نرفته بودیم. دلیل دیگش اینه كه اگه كسی سئوالی رو مطرح كرد خود به خود دنبال جواب اون كشیده میشه و این موجب یادگیری بیشتر اون شخص میشه. پس من از دوستان میخوام كه فقط نظر ندن! و اگه سئوالی براشون پیش اومد حتماً بپرسن. اشكالی نداره ما بحثمون رو بیشتر از یه هفته هم ادامه میدیم تا به جواب برسیم.
 یه نكته‌ی مهم: فكر میكنم شما من و نگارینای عزیز رو اشتباه گرفتین. اینو گفتم كه یه موقع باعث سوء تفاهم نشه.
 امیدوارم ناراحت نشده و یكی از یاران همیشگی ما در ادامه‌ی مباحث باشید.
 معذرت میخوام اگه یه كم رك حرف زدم.
الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

وقتی میان نفس و هوس جنگ می شود

قلبم به چشم هم زدنی سنگ می شود

آقا ببخش گر که دلم گرم زندگی است

کمتر دلم برای شما تنگ می شود

چهارشنبه 17/11/1386 - 17:6 - 0 تشکر 28755

سلام به شما عزیز

ابتدا از شما عذر می خوام که اسمتون رو اشتباه نوشتم آخه زیاد رو اسامی تکیه نمی کنم برا همین اشتباه در اسامی توی کارم زیاده

شما گفتین قصد بهانه جویی دارم نمی دونم این فکر از کجا به سرتون زد چرا باید تو بحث شما شرکت کنم و دنبال بهانه بگردم مباحث شما بسیار جالب است و من همه رو دوست دارم و اگه به خاطر علاقه نبود به اون حساس نمی شدم و در موردش نظر نمی دادم اگه مطلبم رو درست خونده باشید من چیزی از خودم نگفتم فقط اتفاقی رو که خیلی سالها پیش افتاده و من در موردش مطالعه داشتم گوشزد کردم آخه شما گفته بودین این تفاسیر قدیمی هستن مگه هر چی قدیمی شد قابل استناد نیست ؟راست می گید به هر چیز قدیمی می شه چیزهایی نو اضافه کرد اما با اطلاعات و ذکر منبع دیدید که من هم نظرم رو نسبت به اون آیه نوشتم و شاید چیزی رو که از اون می فهمیدم براتون نوشتم ولی اسم تفسیر روش نگذاشتم هر کدوم از این آیه ها که تفسیر شدن سالها کار روش انجام شده و بیشتر اونا هم از تفاسیری که ائمه تو احادیثشون گفتن اومده بالاخره من به کلی این کار تون رو زیر سئوال نبردم و قبل از این که حرفهاتون رو ببینم از این کارتون در مبحث خودم قدر دانی کردم اومیدوارم خدا بهتون توفیق بده که بیشتر کار کنید من نه از حرفهای شما ناراحت شدم ونه قصد قطع ارتباط رو دارم مباحثه یعنی همین اگه قرار باشه همه نظرا یکی باشه که هیچ پیشرفتی حاصل نمی شه این نظر مخالفه که دیگران وادار می کنه تا برای کار هاشون دلیل محکمتری بیارند خلاصه من هنوز هم هستم و انشاالله اگه مشکلی پیش نیاد با شما همراهی خواهم کرد راستی اگه فکر می کنید من سنم بالاست و نمی تونم مثل شما فکر کنم اینم بگید تا به جاش جوابتون رو بدم

یا حق

چهارشنبه 17/11/1386 - 21:17 - 0 تشکر 28807

بسم الله الرحمن الرحیم
 سلام
برگردیم به بحث اصلی
دوست عزیزم آقا مجتبی شما گفتین: «انسان فطرتا حق دوست هست و از زمان خلقتش تا حالا و برای همیشه دنبال یه منشا و مبدا بوده برای همه چی و همه کس. دنبال چیزی یگانه و بیهمتا بوده تا هرچی رو میبینه رو معلول وجودش ببینه.... انسان این وجود رو و این قابلیت ها رو تو چیزی پیدا کرده که به اسم خدا می شناستش...
تا اونجا كه گفتین:
و اینطوری فطرت مثل خیلی جاهای دیگه دست انسان رو گرفت و هدف رو نشون داد.»
 و یلدا خانوم شما هم گفتین: «اینکه ما باید خدا رو ستایش کنیم چون انسان ذاتا تمایل داره به پرستش... یعنی این یه امر فطریه... حالا گاهی آدمها میتونن درست انتخاب کنن و گاهی هم بیراه میرن و معبودشون رو اشتباه انتخاب میکنن...
ضمن اینکه علاوه بر اینکه انسان حقیقت طلب هست که اقا مجتبی گفتن انسان همیشه به دنبال چشمه زیبایی و کمالات بوده که فقط خداست که منشا همه زیبایی ها و خوبی هاست.»
 پس معنی حرف شما این میشه:
 انسان به طور فطری و ذاتاً خداجو به دنیا میاد و همین فطرت اونو به سمتی میكشونه كه موجودی رو به عنوان معبود انتخاب كنه. اینجاست كه  گفته‌ی یلدا خانوم اهمیت پیدا میكنه كه بعضی وقتا راه درسته و بعضی وقتا نه!
 خوب كی راه درسته و كی غلط؟
برای جوابمون حافظ بیت قشنگی داره كه میگه:
 « طی این مرحله بی همرهی خضر مكن//خطرات است بترس از خطر گمراهی»
 یعنی چی؟ یعنی اینكه انسان به صورت فطری به یه جاهایی میرسه، اما چون دانش كافی نداره متوقف میشه و دل به داشته های خودش میبنده.
 حالا داشته‌هاش چیه؟
به نظر من اون چیزایی كه به چشم میبینه و باورشون داره. پس انسان برای شناخت راه از چاه نیاز به دانسته‌های بیشتر داره.
این دانسته‌ها رو چطوری بدست میاره؟
 خوب اگه خودش نمیتونه، باید یه راهنما داشته باشه.
 اما آیا این راهنما میتونه از جنس خودش باشه؟
به نظر من به طور مطلق نه! اما تحت شرایطی بله. كه این شرایط برمیگرده به اینكه اون راهنما خودش از طرف یه موجود متعالی تر راهنمایی بشه.
اون موجود متعالی كیه؟ یا چیه؟ مطمئناً یه فرشته نیست. چونكه فرشته تنها حامل نكات آموزشی یا همون وحی هست. كه البته این وحی از طرف متعالی ترین موجود عالم هستی یعنی خداست. پس راهنمای واقعی بشر خود خداست كه با تعلیماتی كه برای انسانها فرستاده، و معلمانی كه در قالب پیامبر قرار داده، در واقع فطرت اونو به سمت یگانه‌پرستی هدایت كرده.
 اما میدونیم كه انسان طبعی فراموشكار داره؛ و اگه مدام مورد یادآوری قرار نگیره؛ خیلی چیزا رو فراموش میكنه. كه البته مهمترینشون خداست. پس خدا هیچ وقت از زمان خلقت آدم تا حالا انسان رو بی راهنما نذاشته.
یه كم به عقب برگردیم. تا وقتی كه انسان نیاز به پیامبر داشت تا راه و چاه رو بهش نشون بده، خدا هم به ترتیب 124000 پیامبر رو برگزید. كه آخرینشون پیامبر خاتم حضرت محمد(ص) بودند. هر كدوم از پیامبران هم معجزاتی داشتن تا پیامبریشون اثبات بشه. مثلاً عصای حضرت موسی(ع) تبدیل به مار میشد، یا حضرت عیسی(ع) مرده‌ها رو زنده میكرد. اما یه مسئله توی اینگونه معجزات بود. درسته كه این معجزه‌ها كارهای خارق العاده ای بودن كه از دست انسانهای عادی ساخته نبود، ولی همه‌ی اونا مقطعی بودن. یعنی توی زمان خودشون قابل مشاهده بودن؛ و در زمانهای بعد به فراموشی سپرده میشدن. از طرفی كارهای خارق العاده برای بسیاری از انسانها قابل درك نیستن. پس خدا باید معجزه‌ای رو به آخرین پیامبرش میداد كه هم قابل درك، و هم همیشگی باشه.
 اما بعدش باید چی میشد؟
 گفتیم كه خدا باید راهنمایی رو قرار میداد كه همیشگی باشه. یعنی بدرد همه‌ی دورانها بخوره. و چی میتونست بهتر از كلماتی آسمانی و غیر قابل تغییر باشه؟ كلماتی كه از حروفی قابل درك برای انسانها تشكیل شده بود. به همین دلیل خدا قرآن رو معجزه‌ی همیشگی پیامبر اسلام قرار داد. معجزه ای كه محدود به زمان و مكان نبود. هر كسی میتونست كلمات اونو بخونه و حفظ كنه! و البته بكار ببنده.
ادامه در پست بعدی...
الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

وقتی میان نفس و هوس جنگ می شود

قلبم به چشم هم زدنی سنگ می شود

آقا ببخش گر که دلم گرم زندگی است

کمتر دلم برای شما تنگ می شود

پنج شنبه 18/11/1386 - 14:17 - 0 تشکر 28912

سلام
تو این آیه می شه خیلی چیزا پیدا كرد:
لا یمسه الا المطهرون...
روش تامل كنید خداوند می فرماید قرآن رو درك نمی كنن مگر پاكان! كسی هم كه قران رو درك كنه خب همه چیزو درك كرده!

جمعه 19/11/1386 - 2:7 - 0 تشکر 28989

به نام خدا

السلام علیك یا ابا عبدالله الحسین(ع)

سلام

الْحَمْدُ للَّهِ رَب الْعَالَمِینَ

ستایش مخصوص خداوندى است كه پروردگار جهانیان است .

سوره مباركه حمد آیه 2

بعد از ((بسم الله )) كه آغازگر سوره بود، نخستین وظیفه بندگان آنست كه به یاد مبدء بزرگ عالم هستى و نعمتهاى بى پایانش بیفتند، همان نعمتهاى فراوانى كه سراسر وجود ما را احاطه كرده و راهنماى ما در شناخت پروردگار و هم انگیزه ما در راه عبودیت است .

 انگیزه به خاطر آنست كه هر انسانى به هنگامى كه نعمتى به او مى رسد فورا مى خواهد، بخشنده نعمت را بشناسد، و طبق فرمان فطرت به سپاسگزارى برخیزد و حق شكر او را ادا كند.

راهنماى ما در شناخت پروردگار نعمتهاى او است ، به خاطر اینكه بهترین و جامعترین راه براى شناخت مبدء، مطالعه در اسرار آفرینش و رازهاى خلقت و مخصوصا وجود نعمتها در رابطه با زندگى انسانها است .

به این دو دلیل سوره فاتحة الكتاب با این جمله شروع مى شود (الحمد لله رب العالمین ).

هر گونه حمد و ستایش مخصوص خداوندى است كه پروردگار جهانیان است .حتى هر انسانى كه سرچشمه خیر و بركتى است ، و هر پیامبر و رهبر الهى كه نور هدایت در دلها مى پاشد، هر معلمى كه تعلیم مى دهد، هر شخص سخاوتمندى كه بخشش مى كند، و هر طبیبى كه مرهمى بر زخم جانكاهى مى نهد ستایش آنها از ستایش خدا سرچشمه مى گیرد، چرا كه همه این مواهب در اصل از ناحیه ذات پاك او است ، و یا به تعبیر دیگر حمد اینها، حمد خدا، و ستایش اینها ستایشى براى او است . و نیز اگر خورشید نورافشانى مى كند، ابرها باران مى بارند، و زمین بركاتش را به ما تحویل مى دهد، اینها نیز همه از ناحیه او است ، بنابر این تمام حمدها به او بر مى گردد.

 از كلمه حمد این نكته نیز به خوبى استفاده مى شود كه خداوند همه این مواهب و نیكیها را با اراده و اختیار خود ایجاد كرده است ، بر ضد گفته آنان كه خدا را همانند خورشید یك مبدء مجبور فیض بخش مى دانند.

جالب اینكه حمد تنها در آغاز كار نیست ، بلكه پایان كارها نیز چنانكه قرآن به ما تعلیم مى دهد با حمد خدا خواهد بود.

در مورد بهشتیان مى خوانیم :

دعواهم فیها سبحانك اللهم و تحیتهم فیها سلام و آخر دعواهم ان الحمدلله رب العالمین

سخن آنها در بهشت نخست منزه شمردن خداوند از هر عیب و نقص ، و تحیت آنها سلام ، و آخرین سخنشان الحمد لله رب العالمین است. (یونس 10)

اما كلمه رب در اصل به معنى مالك و صاحب چیزى است كه به تربیت و اصلاح آن مى پردازد این كلمه بطور مطلق تنها به خدا گفته مى شود، و اگر به غیر خدا اطلاق گردد حتما به صورت اضافه است مثلا مى گوئیم ((رب الدار)) (صاحب خانه ) ((رب السفینة )) (صاحب كشتى ).

در تفسیر ((مجمع البیان )) معنى دیگرى نیز بر آن افزوده است و آن شخص بزرگى است كه فرمان او مطاع مى باشد، اما بعید نیست كه هر دو معنى به یك اصل باز گردد.

 كلمه عالمین  جمع عالم است و عالم به معنى مجموعه اى است از موجودات مختلف كه داراى صفات مشترك و یا زمان و مكان مشترك هستند، مثلا مى گوئیم عالم انسان و عالم حیوان و عالم گیاه ، و یا مى گوئیم عالم شرق و عالم غرب عالم امروز و عالم دیروز، بنابراین ((عالم )) خود به تنهائى معنى جمعى دارد و هنگامى كه به صورت ((عالمین )) جمع بسته مى شود اشاره به تمام مجموعه هاى این جهان است .

همه مسلمانان موظفند در نمازهاى روزانه هر شبانه روز لااقل ده بار این جمله را بخوانند و به سایه الله خداوند یگانه ای كه مالك و رب و سرپرست و پرورش دهنده همه موجودات است پناه برند، تا هرگز توحید را فراموش نكنند و در بیراهه هاى شرك سرگردان نشوند.

گرچه كلمه رب در اصل به معنى مالك و صاحب است ، ولى نه هر صاحبى ، صاحبى كه عهده دار تربیت و پرورش مى باشد، و به همین جهت در فارسى به عنوان پروردگار ترجمه مى شود .

دقت در سیر تكاملى موجودات زنده ، و تحول و دگرگونیهاى موجودات بى جان ، و فراهم آمدن زمینه هاى تربیت موجودات ، و ریزه كارى هایى كه در هر یك از این قسمتها نهفته شده است یكى از بهترین طرق خداشناسى است .

هماهنگیهائى كه در میان اعضاء بدن ماست كه غالبا بدون آگاهى ما بر قرار مى باشد، یكى از نمونه هاى زنده آن است .فى المثل هنگامى كه حادثه مهمى در زندگى ما رخ مى دهد، و باید با تمام توان در برابر آن بپاخیزیم ، در یك لحظه كوتاه فرمانى هماهنگ به تمام ارگانهاى بدن ما به صورت ناآگاه صادر مى شود، بلافاصله ، ضربان قلب بالا مى رود، تنفس شدید مى شود، تمام نیروهاى بدن بسیج مى گردند، مواد غذائى و اكسیژن هوا از طریق خون به طور فراوان به تمام سلولها مى رسند، اعصاب آماده كار، و عضلات آماده حركت بیشتر مى شوند، نیروى تحمل انسان بالا مى رود، احساس درد كمتر مى شود، خواب از چشم مى پرد، خستگى از اعضاء فرار مى كند احساس گرسنگى بكلى فراموش مى شود.

چه كسى این هماهنگى عجیب را در این لحظه حساس ، با این سرعت ، در میان تمام ذرات وجود انسان ، ایجاد مى كند؟ آیا این پرورش جز از ناحیه خداوند عالم و قادر ممكن است ؟!

آیات قرآن پر است از نمونه هاى این پرورش الهى و هر كدام دلیل روشنى براى شناخت خدا هستند.

الحمد لله رب العالمین درسى است از باز گشت همه نعمتها و تربیت همه موجودات به الله ، و توجه به این حقیقت كه همه این مواهب از ذات پاكش سرچشمه مى گیرد .

بر گرفته از تفسیر نمونه

اللهم عجل لولیك الفرج

 

الهی به حق فاطمه ،عجل لفرج مولانا صاحب الزمان

شنبه 20/11/1386 - 15:8 - 0 تشکر 29197

بسم الله الرحمن الرحیم
 سلام
ادامه‌ی بحث(...هر كسی میتونست كلمات اونو بخونه و حفظ كنه! و البته بكار ببنده.)
 اما این كلمات نیاز به موشكافی و تفسیر داشت. از این رو خدا اینجا هم بنده هاش رو تنها نذاشت. یعنی برای پیامبر آخر خودش وصی و برای مردم ولی امر قرار داد. به این ترتیب حضرت علی(ع) جانشین برحق پیامبر(ص) شد؛ و مأمور هدایت بنده‌های خدا و بیان حقایق قرآن بعد از وی. پس از ایشون هم یازده امام برحق از اولادشون. اما یه مشكل دیگه سر راه بود. اینكه در غیاب امامان(علیهم السلام) چه كسایی باید پرده از اسرار قرآن بر میداشتن؟
اینجا بود كه امامهای ما شاگردانی رو تربیت كردن و علومی رو از جمله علم تفسیر به اونا یاد دادن. بنابراین تفاسیری از قرآن به رشته‌ی تحریر در اومد كه برگرفته از احادیث و تعلیمات امامان ما بود. اما باز یه مشكل وجود داشت! مفسران دارای علم و درك در حد امام نبودن. پس تفاسیر ارائه شده كامل و همه جانبه نبودن. به همین خاطر میبینیم كه تفسیرهای گوناگون و برداشتهای متفاوتی از قرآن وجود دارن. ولی خدا واسه اینجا هم راه حل داده! چطوری؟
 خدا امام زمان رو ذخیره نگهداشته تا هنگام ظهورشون همه‌ی شبهات مطرح شده در هر زمینه‌ای رو برطرف كنن.
 با این حساب جواب دوتا از مهمترین سئوالها رو میشه داد كه: چرا خدا اینجا به خودش گفته «رب» و نگفته مثلاً «خالق»؟ و «رب» یا همون «پروردگار» یعنی چی؟ و منظور از اون چیه؟
جواب بطور خلاصه و تكمیلی:
 خدا مخلوقات رو آفریده و اونا رو پرورش داده. یكی از طریقه های پرورش از طریق راهنمایی و یاد دادن نیازهای آموزشی به انسانهاست كه در اصطلاح «هدایت تشریعی» گفته میشه. و فقط مخصوص انسان هست. اما آیا برای خدا فقط همین جنبه مورد نظره؟
مسلماً نه! برای نمونه: درختان چطوری رشد میكنن میوه میدن؟ حیوانات چطوری بزرگ میشن و زندگی میكنن؟ انسانها چطوری به رشد جسمی و عقلی میرسن؟ این نظم حاكم به جهان اثر چیه؟ چرا مثلاً سیارات و ستارگان در مسیر گردش به هم برخورد نمیكنن؟ و... پس خدا جنبه‌ی دیگه ای هم توی پرورش موجودات داره كه به اختیار خودشون نیست. یعنی «هدایت تكوینی». و البته نه تنها مختص انسان بلكه برای همه‌ی مخلوقات خداست. پس معلوم شد كه «رب» یعنی چی و منظور از اون چیه!
 به همین دلیل هم خدا به خودش نگفته «خالق» چون تنها جنبه‌ی آفرینش رو در بر میگیره. و گفته «رب» چونكه آفریده‌ها رو پرورش داده و هدایت كرده.
 از اینجا ما میتونیم به بعضی سئوالات دیگه هم جواب بدیم.
چرا ما باید خدا رو ستایش كنیم؟ دوست خوبمون shokry1344 نكته‌ی خیلی قشنگی رو از تفسیر نمونه عنوان كردن! «هر انسانى به هنگامى كه نعمتى به او مى رسد فورا مى خواهد، بخشنده نعمت را بشناسد، و طبق فرمان فطرت به سپاسگزارى برخیزد و حق شكر او را ادا كند.» پس ما كه خدا رو میشناسیم، و میدونیم كه هر چی نعمته از طرف اونه؛ چرا غیر خدا رو ستایش كنیم؟ خدایی كه ما رو آفریده، پرورش داده و همه‌ی امكانات رفاه ما رو فراهم آورده.  و ما اینجا می‌فهمیم كه چرا خدا توی این سوره خودش رو ستایش كرده!...
اما سئوال بعد این بود:
«عالمین» یعنی چی؟ و منظور از «جهانیان» چی و یا كی هست؟
از گفته های بالا مشخص شد كه هرچی توی دنیاست مال خداست و تنها خدا قابل ستایش و پرستشه. اما میدونیم یه جهان دیگه هم هست به عنوان «جهان آخرت». پس منظور از عالمیان ساكنان جهان آخرت هم هستن. و مالكیت خدا تنها شامل این دنیا نمیشه. یعنی خدا توی اون دنیا هم به پرورش و هدایت مخلوقات مشغوله.
ادامه در پست بعدی...
الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

وقتی میان نفس و هوس جنگ می شود

قلبم به چشم هم زدنی سنگ می شود

آقا ببخش گر که دلم گرم زندگی است

کمتر دلم برای شما تنگ می شود

يکشنبه 21/11/1386 - 1:22 - 0 تشکر 29271

به نام تنها دلیل زندگی

سلام دوستای خوبم

دوست عزیز و خوش فکرم،جناب روح زنگار زده،کار بسیار زیبا و پر ارزشی رو شروع کردی؛امیدوارم تا جایی که وقت و لیاقت داشته باشم بتونم تو این بحث شرکت کنم و از تفکر شما و سایر دوستان استفاده لازم رو ببرم.فقط یه پیشنهاد خدمتتون داشتم و اونم اینه که برای جذاب تر شدن مباحث و همچنین ملموس و قابل درک تر شدن اونها،از مثال تجربی زدن یا همون تمثیل و ضرب المثل های مربوط یا قطعات ادبی و شعری و موارد مشابه استفاده کنین.همون طور که می دونین لحن قرآن هم در عین صریح بودن آمیخته با داستان و تمثیل برای درک بهتر مفاهیمه که این روش بهترین روش انتقال مفاهیم و الگودهی می تونه باشه.

اما آیا این راهنما میتونه از جنس خودش باشه؟

به نظر من به طور مطلق نه! اما تحت شرایطی بله. كه این شرایط برمیگرده به اینكه اون راهنما خودش از طرف یه موجود متعالی تر راهنمایی بشه.

اون موجود متعالی كیه؟ یا چیه؟ مطمئناً یه فرشته نیست. چونكه فرشته تنها حامل نكات آموزشی یا همون وحی هست. كه البته این وحی از طرف متعالی ترین موجود عالم هستی یعنی خداست. پس راهنمای واقعی بشر خود خداست كه با تعلیماتی كه برای انسانها فرستاده، و معلمانی كه در قالب پیامبر قرار داده، در واقع فطرت اونو به سمت یگانه‌پرستی هدایت كرده.

در ادامه توضیحات زیبای شما:

دوست خوبم همون طور که شما هم اشاره کردین،راهنمای بشر باید از جنس خودش باشه تا انسانها بتونن اونو الگوی خودشون قرار بدن.چرا که روح و جسم ما با هم آمیخته شدن و تعالی هر کدوم از اونا می تونه به تعالی و رشد بعد دیگه کمک کنه! از طرفی انسان روحیه بهانه جویی بسیار قوی ای داره که جز در مقام تجربه و عمل قانع نمیشه.(اینو میشه براحتی از داستانهای قرآنی مربوط به اقوام مختلف فهمید)....پس لاجرم راهنمای انسانها(به نمایندگی از خدا) باید یک انسان کامل و برگزیده از طرف خدا و در ارتباط با اون باشه.انسانی که در میان مردم زندگی کنه و با اونها نشست و برخاست داشته باشه تا همه انسانها بتونن اونو الگوی خودشون(چه از لحاظ فکری و چه از لحاظ عملی) قرار بدن...فرض کنین خدا به یه فرشته(اگه پیامبر فرشته بود) می گفت نماز خوندن رو به آدما یاد بده.به نظر شما اون فرشته در حالت عادی چطور می تونست خم و راست بشه و طریقه نماز خوندن صحیح رو به صورت عملی به آدما نشون بده.از طرفی اگه این کارو با تغییر شکل ظاهری خودش به شکل یه آدم انجام می داد هم باز آدما بهونه می آوردن که اون ذاتش با ما فرق داره و چون فرشته ست می تونه این کارو انجام بده.پس خدا فردی از جنس انسانها و از بین اونها انتخاب کرد که هم الگوی عملی باشه و هم به آدما نشون بده که شما هم می تونین این اعمال رو انجام بدین.

یه كم به عقب برگردیم. تا وقتی كه انسان نیاز به پیامبر داشت تا راه و چاه رو بهش نشون بده، خدا هم به ترتیب 124000 پیامبر رو برگزید. كه آخرینشون پیامبر خاتم حضرت محمد(ص) بودند....

اما بعدش باید چی میشد؟. گفتیم كه خدا باید راهنمایی رو قرار میداد كه همیشگی باشه. یعنی بدرد همه‌ی دورانها بخوره. و چی میتونست بهتر از كلماتی آسمانی و غیر قابل تغییر باشه؟...

دوست خوبم توضیحاتتون واقعاً زیبا و روان هستن...در ادامه صحبتهای شما نکته ای به ذهنم رسید؛اینکه خدا آخرین معجزه خودش رو یه کتاب قرار داده می تونه نشون دهنده این باشه که اوج کمال انسان در مطالعه و شناخت و در حقیقت تفکر بدست میاد؛و بزرگترین معجزه قرآن هم همینه که همچین کتابی با این همه ابعاد معنوی،اسرار علمی و حقایق و احکام ظریف که محیط بر هر زمان و مکانی هستن، توسط یه چوپان بیسواد به دست ما انسانها رسید؛ و این یعنی اینکه این کتاب راهنما خالصانه و بی کم و کاست از جانب خالق انسانها و تمام هستی نازل شده،خدایی که عاشقانه معبودهاش رو دوست داره و برای به فیض رسوندن اونها از هیچ کوششی دریغ نمیکنه!..خدا از یه طرف پیامبر راهنمای بیرونی می فرسته و از طرف دیگه پیامبر راهنمای درونی،یعنی "فطرت آدمی" که اگه ندای اونو بشنویم(البته اگه گوشهامونو نگیریم) می بینیم که کاملاً هماهنگ با پیامبر بیرونی،زمزمه زیبای عشق رو سر می ده.

تا اونجا که انسان کامل علی(ع) می فرمایند:

خداى را اطاعت کنید که در نشناختن پروردگار عذرى ندارید.

اگر چشم بینا داشته باشید، حقیقت را نشانتان داده‏اند، اگر هدایت مى‏طلبید شما را هدایت کردند، اگر گوش شنوا دارید، حق را به گوشتان خواندند.

...........

پس چشمها را نباید بست

تا حقیقت را دید

...............................................

در پناه دوست مشترکمان موفق باشید

دوشنبه 22/11/1386 - 15:35 - 0 تشکر 29537

بسم الله الرحمن الرحیم
 سلام
ادامه‌ی بحث(...مالكیت خدا تنها شامل این دنیا نمیشه. یعنی خدا توی اون دنیا هم به پرورش و هدایت مخلوقات مشغوله.)
 بچه ها اون جمله‌ی بالا رو كه مینوشتم یه سئوال خیلی مهم برام پیش اومد.
 اینكه: توی حدیث داریم كه دنیا مزرعه‌ی آخرته. توی اشاره‌ای كه دوستمون shokry1344 به تفسیر نمونه داشتن هم گفته شده بود كه: «كلمه رب در اصل به معنى مالك و صاحب چیزى است كه به تربیت و اصلاح آن مى پردازد.»
 حالا سئوال اینه: اگه آخرت فقط محل برداشت محصول دنیاست، و اونجا آدما در نتیجه‌ی اعمالشون عذاب میشن یا پاداش میگیرن؛ صفت «رب» برای خدا اونجا چطوری تفسیر میشه؟ راحتتر بگم: خدا توی جهان آخرت، فقط صاحب موجوداته یا پرورش دهنده هم هست؟
این سئوال از اونجا به ذهنم رسید كه، اگه قرار باشه توی جهان آخرت فقط نتیجه‌ی اعمالمون رو ببینیم و تكامل و پیشرفتی در كار نباشه، آیا زندگی اون دنیا بیفایده نیست؟ از طرفی هم میدونم كه خدا بی هدف كاری رو انجام نمیده.، و البته خطایی هم توی كارش وجود نداره! در نتیجه اینكه: تكامل موجودات در جهان آخرت چطور انجام میشه؟ (كسی میدونه؟)
 .
 .
 .
 .
 .
 همینجا از شما دوست گرامی mahmoodnzr هم تشكر میكنم كه توضیحات تكمیلی بسیار مفید و مورد لزومی رو ارائه دادید. من از شما خواهش میكنم ما رو تنها نذارید. چونكه به نكته سنجیهای شما خیلی احتیاج داریم. در مورد پیشنهادتون هم چشم. تا اونجایی كه بلد باشیم و ممكن باشه استفاده میكنیم.
 به قول خودتون: درپناه دوست مشتركمان موفق باشید.
الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

وقتی میان نفس و هوس جنگ می شود

قلبم به چشم هم زدنی سنگ می شود

آقا ببخش گر که دلم گرم زندگی است

کمتر دلم برای شما تنگ می شود

چهارشنبه 24/11/1386 - 17:13 - 0 تشکر 29824

هوالمعشوق

دلخوش عشق شما نیستم ای اهل زمین به خدا معشوقه من بالایی است.

******************************************************

سلام

عجب سوالی پرسیدیدااااااا....

من فکر میکنم تکامل و پیشرفت خواهیم داشت اما چجوری و ....

نمیدونم...

جدا سوال زیبایی بود

بی صبرانه منتظر جواب هستم خودم هم سعی میکنم به جواب برسم

فقط زیاد منتظرمون نذارید

از همگی متشکرم

موفق باشیم

**یا علی از تو مدد**

بگذار سرنوشت هر راهي که ميخواهد برود،راه ه من جداست
بگذار اين ابرها تا ميتوانند ببارند.... چتر من خداست
 

----------------------------------------------------------------
مسئول انجمن خانواده و صندلي داغ
 
پنج شنبه 25/11/1386 - 10:58 - 0 تشکر 29922

به نام عاشق ترین معشوق

سلام دوستای خوبم

جناب روح زنگار زده عزیز خدا قوت.ان شاءالله که با شور و نشاط هر چه بیشتر به کار زیبات ادامه بدی و هممون بتونیم توی این مسیر به تو و در حقیقت به خودمون کمک کنیم.در مورد بنده هم لطف دارین.من بیشتر از وجود شما استفاده می برم و از نکات قشنگی که عنوان می کنین لذت می برم.

در ضمن من مطالبی رو راجع به فعالیت انجمن و به طور اختصاصی در مورد این تاپیک عنوان کردم که از شما و همه دوستای خوبم دعوت می کنم برای دیدنشون به تاپیک "درد و دل با قران و عترتی ها" که سرکار یلدای عشق ایجاد کردن،مراجعه کنین.ان شاءالله که مورد استفاده دوستای گلم قرار بگیره.

.........................................................................

اما در پاسخ به سؤال خیلی زیبایی که مطرح کردی:

بچه ها اون جمله‌ی بالا رو كه مینوشتم یه سئوال خیلی مهم برام پیش اومد.

اینكه: توی حدیث داریم كه دنیا مزرعه‌ی آخرته. توی اشاره‌ای كه دوستمون shokry1344 به تفسیر نمونه داشتن هم گفته شده بود كه: «كلمه رب در اصل به معنى مالك و صاحب چیزى است كه به تربیت و اصلاح آن مى پردازد.»

حالا سئوال اینه: اگه آخرت فقط محل برداشت محصول دنیاست، و اونجا آدما در نتیجه‌ی اعمالشون عذاب میشن یا پاداش میگیرن؛ صفت «رب» برای خدا اونجا چطوری تفسیر میشه؟ راحتتر بگم: خدا توی جهان آخرت، فقط صاحب موجوداته یا پرورش دهنده هم هست؟

این سئوال از اونجا به ذهنم رسید كه، اگه قرار باشه توی جهان آخرت فقط نتیجه‌ی اعمالمون رو ببینیم و تكامل و پیشرفتی در كار نباشه، آیا زندگی اون دنیا بیفایده نیست؟ از طرفی هم میدونم كه خدا بی هدف كاری رو انجام نمیده.، و البته خطایی هم توی كارش وجود نداره! در نتیجه اینكه: تكامل موجودات در جهان آخرت چطور انجام میشه؟ (كسی میدونه؟)

دوست خوبم اولاً که واژه "عالمین" بکار رفته در رب العالمین طبق تفاسیر موجود معانی مختلفی میده؛مثلاً گروهی از اون تعبیر به انسان و امور مربوط به اون به عنوان سمبل موجودات کردن و گروهی منظور از اون رو آسمانها و زمین دونستن.گروهی هم تعبیر به تمام عالم هستی کردن که شامل آخرت هم میشه.من هم با شما موافقم که بهترین تعبیر مورد آخری می تونه باشه.خب حالا می ریم سر اصل سؤال شما:

خدا توی جهان آخرت، فقط صاحب موجوداته یا پرورش دهنده هم هست؟

................

مسلماً باید همین طور باشه،چون خدا به خاطر ذات فیاض و رحمت بی انتهاش هیچ وقت و تحت هیچ شرایطی بنده های خودش رو تنها نمی ذاره و اگه این طور بشه طبق اشاره خودتون به بی هدف بودن خدا و در نتیجه تناقض می رسیم.

........................................................................

ادامه در پست بعد

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.