• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 3810)
شنبه 6/11/1386 - 4:51 -0 تشکر 26691
این راه به خدا میرسه_شماره 1

بسم الله الرحمن الرحیم
 
 سلام
 
 قبلاً بحثی رو مطرح کردم با عنوان: «قرآن خوندن یعنی این!» اونجا یه سری از دوستان اعلام آمادگی کردن و یه سری هم به هردلیلی نه! اما اونایی که اعلام آمادگی کردن بدونن که پاداششون و فقط خدا می تونه بده. به همین دلیل باز هم از همه می خوام شرکت کنن.
 
 اما شیوه ی کار!
 هر هفته یکی از آیات قرآن رو برای بحث مطرح می کنیم و هر کسی بنا به برداشت شخصی یا مراجعه به منابع تفسیر و احادیث نظرشو در مورد اون آیه مطرح می کنه. در ادامه این نظرات توسط بقیه خونده میشه و دوستان لطف می کنن و نظرات تکمیلی و یا تصحیحی خودشون و بیان میکنن. آخر هفته یه جمع بندی از همه ی نظرات میشه و نتیجه ی حاصله توی تاپیکی با عنوان «قرآن از نگاه دوستان تبیانی» ثبت میشه. (البته به در خواست بنده و محبت جناب میکرو عزیز فقط نتیجه ی بحثها توی اون تاپیک ثبت میشه). پس از دوستان می خوام که نظراتشونو فقط همین جا عنوان کنن. اگه هم قسمت شد، انشاءلله یه وبلاگ میزنیم تا بتونیم دسته بندی و ارائه ی بهتری از نتایج داشته باشیم.
 
 ببخشید! شاید توضیحات من اضافی بود؛ اما خواستم یاد آوری بشه.
 
 و اما طبق برنامه آیه اول قرآن و سوره حمد.
 
 بسم الله الرحمن الرحیم
 بنام خداوند بخشنده مهربان
 
   
الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

وقتی میان نفس و هوس جنگ می شود

قلبم به چشم هم زدنی سنگ می شود

آقا ببخش گر که دلم گرم زندگی است

کمتر دلم برای شما تنگ می شود

سه شنبه 9/11/1386 - 12:23 - 0 تشکر 27304

بسم الله الرحمن الرحیم
 سلام
 دوست عزیزم yalda_eshgh !
 خیلی خوش اومدین؛ و البته با اشاره به یه نكته ی خیلی مهم!
 «بزرگترین فایده ای که گفتن بسم الله الرحمن الرحیم داره اینه که انسان هیچ وقت ناامید نمیشه...»
 یاد خدا آرامش دهنده قلبهاست! ای گفته ی خودشه. و به همین خاطر از بهترین صفات خودش یعنی «الرحمن» و «الرحیم» استفاده می كنه تا بنده هاشو بیاد بخشندگی و مهربونی خودش بیاندازه. بله ذات خدا اینه. یه جایی شنیدم كه بهشت رفتن خیلی آسونتر از جهنم رفتنه! آخه برای رفتن به جهنم باید دروغ بگی، دزدی كنی، ادم بكشی، زنا كنی، حق رو ناحق كنی و هزار تا گناه دیگه كه هر كدوم واقعاً با مشقت خاصی انجام میشه؛ اما برای رفتن به بهشت كافیه كه خودتو برای خدا خالص كنی! یعنی وقتی میگی «بسم الله الرحمن الرحیم»، به بخشندگی و مهربونی خدا ایمان داشته باشی! و در هر كاری ببینی خدا راضیه یا نه؟ همین!
دلیلتون در مورد سوره ی توبه هم كاملاً درسته و توی همه ی تفسیرها به همین دلیل اشاره شده.
 و دوست گرامیم shokry1344 !
شما هم خوش اومدید و امیدوارم تنهامون نذارید.
 به مطالب خوبی اشاره كردید؛ و البته كاش همه ی 12 مورد اشاره شده توی تفسیر نور رو عنوان می كردید. به هر حال ممنون.
كاشكی بقیه ی دوستامون هم بیان تا ببینیم نظر اونا چیه.
الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

وقتی میان نفس و هوس جنگ می شود

قلبم به چشم هم زدنی سنگ می شود

آقا ببخش گر که دلم گرم زندگی است

کمتر دلم برای شما تنگ می شود

سه شنبه 9/11/1386 - 15:20 - 0 تشکر 27321

بسم الله الرحمن الرحیم
 سلام

در تفسیر نمونه آیت الله مكارم شیرازی در مورد «بسم الله الرحمن الرحیم» می خوانیم:

میان همه مردم جهان رسم است كه هر كار مهم و پرارزشى را به نام بزرگى از بزرگان آغاز مى كنند، و نخستین كلنگ هر مؤ سسه ارزندهاى را به نام كسى كه مورد علاقه آنها است بر زمین مى زنند، یعنى آن كار را با آن شخصیت مورد نظر از آغاز ارتباط مى دهند.
ولى آیا بهتر نیست كه براى پاینده بودن یك برنامه و جاوید ماندن یك تشكیلات ، آن را به موجود پایدار و جاویدانى ارتباط دهیم كه فنا در ذات او راه ندارد، چرا كه همه موجودات این جهان به سوى كهنگى و زوال مى روند، تنها چیزى باقى مى ماند كه با آن ذات لایزال بستگى دارد.
اگر نامى از پیامبران و انبیاء باقى است به علت پیوندشان با خدا و عدالت و حقیقت است كه كهنگى در آن راه ندارد، و اگر فى المثل اسمى از (حاتم ) بر سر زبانها است به خاطر همبستگیش با سخاوت است كه زوال ناپذیر است .
از میان تمام موجودات آنكه ازلى و ابدى است تنها ذات پاك خدا است و به همین دلیل باید همه چیز و هر كار را با نام او آغاز كرد و در سایه او قرار داد و از او استمداد نمود لذا در نخستین آیه قرآن مى گوئیم (بنام خداوند بخشنده بخشایشگر) (بسم الله الرحمن الرحیم ). این كار نباید تنها از نظر اسم و صورت باشد، بلكه باید از نظر واقعیت و معنى با او پیوند داشته باشد چرا كه این ارتباط آن را در مسیر صحیح قرار مى دهد و از هر گونه انحراف باز مى دارد و به همین دلیل چنین كارى حتما به پایان مى رسد و پر بركت است .
هنگامى كه كارها را با تكیه بر قدرت خداوند آغاز مى كنیم خداوندى كه قدرتش مافوق همه قدرتها است ، سبب مى شود كه از نظر روانى نیرو و توان بیشترى در خود احساس كنیم ، مطمئن تر باشیم ، بیشتر كوشش ‍ كنیم ، از عظمت مشكلات نهراسیم و مأیوس نشویم ، و ضمناً نیت و عملمان را پاكتر و خالصتر كنیم .

در جمله (بسم الله الرحمن الرحیم) بعد از كلمه اسم ، به كلمه (الله ) برخورد مى كنیم كه جامعترین نامهاى خدا است ، زیرا بررسى نامهاى خدا كه در قرآن مجید و یا سایر منابع اسلامى آمده نشان مى دهد كه هر كدام از آن یك بخش خاص از صفات خدا را منعكس مى سازد، تنها نامى كه اشاره به تمام صفات و كمالات الهى ، یا به تعبیر دیگر جامع صفات جلال و جمال است همان الله مى باشد.
به همین دلیل اسماء دیگر خداوند غالبا به عنوان صفت براى كلمه (الله ) گفته مى شود به عنوان نمونه :
(غفور) و (رحیم ) كه به جنبه آمرزش خداوند اشاره مى كند (فان الله غفور رحیم بقره 226).
(سمیع ) اشاره به آگاهى او از مسموعات ، و (علیم ) اشاره به آگاهى او از همه چیز است (فان الله سمیع علیم بقره 227). (بصیر)، علم او را به همه دیدنیها بازگو مى كند (و الله بصیر بما تعملون حجرات 18). (رزاق )، به جنبه روزى دادن او به همه موجودات اشاره مى كند و (ذوالقوه ) به قدرت او، و مبین به استوارى افعال و برنامه هاى او (ان الله هو الرزاق ذو القوة المتین زاریات 58).
و بالاخره (خالق ) و (بارء) اشاره به آفرینش او و (مصور) حاكى از صورتگریش مى باشد (هو الله الخالق البارى المصور له الاسماء الحسنى حشر24).
آرى تنها (الله ) است كه جامعترین نام خدا مى باشد، لذاملاحظه مى كنیم در یك آیه بسیارى از این اسماء، وصف (الله ) قرار مى گیرند هو الله الذى لا اله الا هو الملك القدوس السلام المؤ من المهیمن العزیز الجبار المتكبر: (او است الله كه معبودى جز وى نیست او است حاكم مطلق ، منزه از ناپاكیها، از هر گونه ظلم و بیدادگرى ایمنى بخش ، نگاهبان همه چیز، توانا و شكست ناپذیر، قاهر بر همه موجودات و با عظمت ).
یكى از شواهد روش جامعیت این نام آنست كه ابراز ایمان و توحید تنها با جمله لا اله الا الله مى توان كرد، و جمله لا اله الا العلیم ، الا الخالق ، الا الرازق ) و مانند آن به تنهائى دلیل بر توحید و اسلام نیست ، و نیز به همین جهت است كه در مذاهب دیگر هنگامى كه مى خواهند به معبود مسلمین اشاره كنند الله را ذكر مى كنند، زیرا توصیف خداوند به الله مخصوص مسلمانان است .

چرا صفات دیگر خدا در بسم الله نیامده است ؟!
 با توجه به یك نكته ، پاسخ این سؤ ال روشن مى شود و آن اینكه در آغاز هر كار لازم است از صفتى استمداد كنیم كه آثارش بر سراسر جهان پرتوافكن است ، همه موجودات را فرا گرفته و گرفتاران را در لحظات بحرانى نجات بخشیده است .
بهتر است این حقیقت را از زبان قرآن بشنوید آنجا كه مى گوید: و رحمتى وسعت كل شیى ء:(رحمت من همه چیز را فرا گرفته است ) (اعراف 156).
و در جاى دیگر از زبان حاملان عرش خدا مى خوانیم ربنا وسعت كل شیى ء رحمة : (خدایا رحمت خود را بر همه چیز گسترده اى ) (مؤ من 7).
بنابراین در مورد آغاز كارها به هنگامى كه مى خواهیم با نام خداوند شروع كنیم باید دست به دامن رحمت واسعه او بزنیم ، هم رحمت عام و هم رحمت خاصش آیا براى پیشرفت در كارها و پیروزى بر مشكلات صفتى مناسبتر از این صفات مى باشد؟!
جالب اینكه نیروئى كه همچون نیروى جاذبه ، جنبه عمومى دارد و دلها را به هم پیوند مى دهد همین صفت رحمت است ، براى پیوند خلق با خالق نیز از این صفت رحمت باید استفاده كرد.
مؤ منان راستین با گفتن بسم الله الرحمن الرحیم در آغاز كارها دل از همه جا بر مى كنند و تنها به خدا دل مى بندند، و از او استمداد و یارى مى طلبند، خداوندى كه رحمتش فراگیر است ، و هیچ موجودى از آن ، بى نصیب نیست .
این درس را نیز از بسم الله به خوبى مى توان آموخت كه اساس كار خداوند بر رحمت است و مجازات جنبه استثنائى دارد كه تا عوامل قاطعى براى آن پیدا نشود تحقق نخواهد یافت، چنانكه در دعا مى خوانیم یا من سبقت رحمته غضبه : (اى خدائى كه رحمتت بر غضبت پیشى گرفته است ). انسانها نیز باید در برنامه زندگى چنین باشند، اساس و پایه كار را بر رحمت و محبت قرار دهند و توسل به خشونت را براى مواقع ضرورت بگذارند، قرآن 114 سوره دارد، 113 سوره با (رحمت ) آغاز مى شود، تنها سوره توبه كه با اعلان جنگ و خشونت آغاز مى شود و بدون بسم الله است !

الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

وقتی میان نفس و هوس جنگ می شود

قلبم به چشم هم زدنی سنگ می شود

آقا ببخش گر که دلم گرم زندگی است

کمتر دلم برای شما تنگ می شود

چهارشنبه 10/11/1386 - 8:45 - 0 تشکر 27426

بسم الله الرحمن الرحیم
 سلام
توضیح كلمه «الله»
در تفسیر المیزان می خوانیم:
 از جمله ادله ایكه دلالت مى كند بر اینكه كلمه (الله ) علم و اسم خاص خدا است ، این است كه خدایتعالى به تمامى اسماء حسنایش و همه افعالى كه از این اسماء انتزاع و گرفته شده ، توصیف مى شود، ولى با كلمه (الله ) توصیف نمى شود، مثلا میگوئیم الله رحمان است ، رحیم است ، ولى بعكس آن نمیگوئیم ، یعنى هرگز گفته نمیشود: كه رحمان این صفت را دارد كه الله است و نیز میگوئیم (رحم الله و علم الله و رزق الله )، (خدا رحم كرد، و خدا دانست ، و خدا روزى داد،) ولى هرگز نمیگوئیم (الله الرحمن ، رحمان الله شد)، و خلاصه ، اسم جلاله نه صفت هیچیك از اسماء حسناى خدا قرار مى گیرد، و نه از آن چیزى به عنوان صفت براى آن اسماء گرفته میشود.
از آنجائى كه وجود خداى سبحان كه اله تمامى موجودات است ، خودش خلق را به سوى صفاتش هدایت مى كند،و مى فهماند كه به چه اوصاف كمالى متصف است ، لذا مى توان گفت كه كلمه (الله ) بطور التزام دلالت بر همه صفات كمالى او دارد، و صحیح است بگوئیم لفظ جلاله (الله ) اسم است براى ذات واجب الوجودى كه دارنده تمامى صفات كمال است ، و گرنه اگر از این تحلیل بگذریم ، خود كلمه (الله ) پیش از اینكه نام خدایتعالى است ، بر هیچ چیز دیگرى دلالت ندارد، و غیر از عنایتى كه در ماده (ا ل ه ) است ، هیچ عنایت دیگرى در آن بكار نرفته است .
 *****
به زبون ساده تر یعنی اینكه كلمه ی «الله» به معنی خدا برای وصف كردن هیچ اسمی به كار نرفته، بلكه اسمهای دیگه به عنوان صفت برای «الله» استفاده شده. پس این اسمیه كه با هر صفتی میشه اونو توصیف كرد؛ و به همین دلیل كاملترین و فرا گیرترین اسم خداست. به همین دلیل خدا توی «بسم الله الرحمن الرحیم» از این اسم خودش استفاده كرده.

الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

وقتی میان نفس و هوس جنگ می شود

قلبم به چشم هم زدنی سنگ می شود

آقا ببخش گر که دلم گرم زندگی است

کمتر دلم برای شما تنگ می شود

چهارشنبه 10/11/1386 - 10:44 - 0 تشکر 27447

بسم الله الرحمن الرحیم
 سلام
چند حدیث در مورد «بسم الله الرحمن الرحیم»

پیامبر اكرم(ص) می فرماید: هر كار مهمى كه بدون نام خدا شروع شود بیفرجام است.

پیامبر اكرم(ص) می فرماید: هر كس بخواهد خداوند او را از زبانه های آتش جهنم نجات دهد «بسم الله الرحمن الرحیم» را كه 19 حرف است قرائت كند؛ كه خداوند هر حرفی از آن را در مقابل یكی از زبانه ها قرار داده است.

امیر مؤ منان على (علیه السلام) می فرماید: انسان هر كارى را مى خواهد انجام دهد باید «بسم الله» بگوید یعنى با نام خدا این عمل را شروع مى كنم ، و هر عملى كه با نام خدا شروع شود خجسته و مبارك است.

امیر مؤ منان على (علیه السلام) می فرماید: هر گاه به شما عزتی دست دهد و یا كاری پیش آمد نماید، از روی خلوص دل بگویید: «بسم الله الرحمن الرحیم». و با دل پاك، توجه تام به خدا نمایید تا خداوند حاجات شما را در دنیا برآورد و یا آنكه نزد خود ذخیره كند. و البته هر چه نزد پروردگار ذخیره شود برای مؤمن بهتر است.

 امام زین العابدین (علیه السلام) می فرماید: «بسم الله الرحمن الرحیم» یعنی: در این كارم از كسی كه جز او سزاوار پرستش نیست یاری می جویم.

امام محمد باقر (علیه السلام) مى فرماید: سزاوار است هنگامى كه كارى را شروع مى كنیم ، چه بزرگ باشد چه كوچك، «بسم الله» بگوئیم تا پر بركت و میمون باشد.

امام محمد باقر (علیه السلام) می فرماید: هر كتابی را كه خدا نازل فرموده، ابتدای آن «بسم الله الرحمن الرحیم» بود.

 امام جعفر صادق (علیه السلام) می فرماید: «بسم الله الرحمن الرحیم»، به اسم اعظم خدا نزدیكتر از سیاهی به سفیدی چشم است.

امام جعفر صادق (علیه السلام) می فرماید: بسیار مى شود كه بعضى از شیعیان ما «بسم الله» را در آغاز كارشان ترك مى گویند و خداوند آنها را با ناراحتى مواجه مى سازد تا بیدار شوند و ضمناً این خطا از نامه اعمالشان شسته شود.

امام موسی كاظم (علیه السلام) می فرماید: علامت مؤمن پنج چیز است؛ كه یكی از آنها بلند گفتن «بسم الله» در نمازهای آهسته است.( نماز های آهسته نمازهایی است كه با صدای آهسته خوانده می شوند.)

 امام حسن عسكری (علیه السلام)می فرماید: « الله» كسی است كه مردم پس از نامید شدن از مخلوق در موقع حاجت و ابتلا به شداید به او توجه كامل می نمایند. چون گویی «بسم الله الرحمن الرحیم» یعنی: یاری و استعانت بنام خداوند بخشنده مهربان می طلبم در كار خود  به خدایی كه جز او خدایی شایسته پرستش نیست و هر گاه به سویش استغاثه كنی بفریادت می رسد و هر وقت او را بخوانی و دعا كنی سئوالت را اجابت می نماید.

الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

وقتی میان نفس و هوس جنگ می شود

قلبم به چشم هم زدنی سنگ می شود

آقا ببخش گر که دلم گرم زندگی است

کمتر دلم برای شما تنگ می شود

چهارشنبه 10/11/1386 - 11:22 - 0 تشکر 27458

سلام

تاپیک زیبایی زدید. ممنون.

اطلاعاتی که دادید جامع و کامل بود.


در تفسیر قرطبى از امام صادق علیه السلام نقل شده است:

«بسم‏اللَّه» تاج سوره‏هاست. تنها در آغاز سوره برائت (سوره توبه) بسم‏اللَّه نیامده و این به فرموده حضرت على علیه السلام به خاطر آن است كه «بسم‏اللَّه» كلمه امان و رحمت است، واعلام برائت از كفّار و مشركین، با اظهار محبّت ورحمت سازگار نیست.


سیماى «بسم اللّه»


1 «بسم‏اللَّه» نشانگر رنگ وصبغه‏ى الهى و بیانگر جهت‏گیرى توحیدى ماست.

2 «بسم‏اللَّه» رمز توحید است و ذكر نام دیگران به جاى آن رمز كفر، و قرین كردن نام خدا بانام دیگران، نشانه‏ى شرك. نه در كنار نام خدا، نام دیگرى را ببریم ونه به جاى نام او.


3 «بسم‏اللَّه» رمز بقا ودوام است. زیرا هرچه رنگ خدایى نداشته باشد، فانى است.


4 «بسم‏اللَّه» رمز عشق به خدا وتوكّل به اوست. به كسى كه رحمن و رحیم است عشق مى‏ورزیم و كارمان را با توكّل به او آغاز مى‏كنیم، كه بردن نام او سبب جلب رحمت است.


5 «بسم‏اللَّه» رمز خروج از تكبّر و اظهار عجز به درگاه الهى است.


6 «بسم‏اللَّه» گام اوّل در مسیر بندگى و عبودیّت است.


7 «بسم‏اللَّه» مایه‏ى فرار شیطان است. كسى كه خدا را همراه داشت، شیطان در او مؤثّر نمى‏افتد.


8 «بسم‏اللَّه» عامل قداست یافتن كارها و بیمه كردن آنهاست.


9 «بسم‏اللَّه» ذكر خداست، یعنى كه خدایا من تو را فراموش نكرده‏ام.


10 «بسم‏اللَّه» بیانگر انگیزه ماست، یعنى خدایا هدفم تو هستى نه مردم، نه طاغوت‏ها ونه جلوه‏ها و نه هوس‏ها.


11 امام رضا علیه السلام فرمود: «بسم‏اللَّه» به اسم اعظم الهى، از سیاهى چشم به سفیدى آن نزدیك‏تر است.

    «برگرفته از تفسیر نور»

التماس دعا

پنج شنبه 11/11/1386 - 0:48 - 0 تشکر 27564

سلام

خیلی جای جالب و البته بدرد بخوریه، نمیدونم چرا تا حالا نیومده بودم اما میدونم حالا که اومدم نمیتونم به راحتی ولش کنم، از روح زنگار زده عزیز ممنونم.

فقط یه چیزی باید از روح زنگار زده عزیز بپرسم، این خوبه که چرا شروع کار را با مشکل ترین آیه قرآن شروع کردید؟ درسته که این آیه باید ابتدای هر حرکتی باشه اما مطرح کردن این آیه بعنوان اولین، برای کسانی چون من که هنوز پختگی لازم رو ندارن خیلی سخته واین باعث میشه که این آیه به خوبی شناخته نشه. حالا شروع شده و کاریش نمیشه کرد اما باید قول بدید این آیه رو بعد از یه مدت که همراهان به بررسی و تفسیر آیات قدری خبره تر شدن دوباره طرحش کنید تا بهتر و کاملتر رمزگشایی بشه (البته در حد توان).

من نمیتونم چیز زیادی بنویسم ،هرچی هم که می نویسم از فکر خودم می نویسم ؛ البته هرچی بنویسم توی مطلب هشتم بهمن روح زنگار زده و شکری عزیز اومده اما نمیتونم هم ننویسم.

درمورد اینکه "چرا «بسم الله الرحمن الرحیم» اولین آیه قرآنه و اول همه ی سوره ها بجز توبه هست؟". اینکه شما کارها و اعمالتون رو چطورشروع میکنید مهمه،از این جهت که اگر اول کار اشتباه کنید تا ثریا می رود دیوار کج؛ از طرفی اون شروع قصد شما رو از انجام اون کار نشون میده. اینکه شما راست و صاف کردن دیواری رو که شاید کج بشه از همون اول به یک عالم که خودش صاحبکار هم هست بسپارید دیگه غم و غصه ای ندارید و با خیالی راحت که معلول این اعتماد (و میشه گفت رفاقت) هست به کارتون ادامه میدید و این کار باعث ایجاد حس نزدیکی و وابستگی به اون یگانه میشه. واینکه شما از همون اول اسم خودش (الله) رو میارید یعنی اینکه «این بخاطر توست... قبول کن!!!» واین زیبایی نیت رو می رسونه.... اما اینکه چرا اول توب نیست فکر میکنم که جواب یلدا عشق قانع کننده باشه.

در مورد دومین سوالتون فکر میکنم که بالا جواب دادم ودر مورد سومی هم چیزی نمی دونم اما در مورد اینکه " چرا از بین صفتهای خدا فقط «رحمن» و «رحیم» توی این آیه اومده؟"چیزی که به فکر من میرسه یه چیزه. همونطور که گفتید و میدونید این آیه اولین آیه قرآن و هر سوره ایه. حالا فرض کنید بجای این دو از صفاتی همچون، قهار، جبار، منتقم ویا هرچیزی مشابه اینها استفاده میکرد. تو این حالت اگر کسی که تابحال قرآن رو ندیده و سروکار زیادی نداشته وقتی لای کتاب رو باز میکنه و با چنین کلماتی روبرو میشه همون اول کتاب رو میبنده و دیگه حتی نگاهش هم نمیکنه، که این حتی میتونه کل دین رو خراب کنه چون دین و اعتقادی که براساس ترس و زور به کسی تلقین بشه قاعدتا ثباتی نداره و خیلی زودتر از اون چیزی که ممکنه فکر کنید از بین میره. خدا با دو صفت رحمان و رحیم، میخواد لطافت ، زیبایی، آزادگی، عشق و صمیمت را به خواننده این کتاب برسونه و بگه که « اگه مومن به این کتاب باشی دیگه نترسی داری و نه تشویشی چون من بخشندم و مهربان»؛ وتکرار این آیه در اول هر سوره یادآور همین نکته است، وباعث میشه حتی اگه درجایی از ترس و عذاب قیامت و صفات قدری خشن تر خدا (از دید آدمیان) سخنی به میان آمد با یادآوری آن باعث آرامش قلب و روح بشه و این جایی امن رو میون این همه وحشت ها رو نشون میده (جهت یادآوری میگم که انسان با وجود دارا بودن عقل در صورتی که به چیزی ایمان نداشته باشه، با دیدن رعب و وحشت درجایی هرچند که به نفعش باشه بازهم از اون روی گردان میشه و این جز به اعتقاد و اعتماد درست بشو نیست). البته استفاده از این صفات (رحمانیت و رحیمیت خداوند) در پایان برخی آیات که از ترسهای دنیوی و اخروی به میون میاره هم همین رو میرسونه.

اینها نظرات من بود و فعلا همینها بیشتر یادم نمیاد. البته من متاسفانه وقت نکردم چند پیغام آخری روح زنگار زده و نگارینا رو بخونم، شرمندم اگه مطالبم تکراری از آب دراومد...

یاحق

مجتبی

در نگاه آنانکه پرواز را نمی فهمند،                                                                        
هرچه اوج بگیری، کوچکتر می شوی...                                         
جمعه 12/11/1386 - 14:28 - 0 تشکر 27789

بسم الله الرحمن الرحیم
 سلام
نگارینای عزیز!
 خوش اومدین، و مثل همیشه با دست پر. فقط یه نكته رو یاد آور بشم كه: این ایجاد این تاپیك كار من نیست؛ بلكه نظر لطف خداست كه خواسته از این را من و دیگ دوستان رو به سمت خودش بكشونه. حالا این وسط من وسیله شدم و دوستان دیگه هم محبتشون رو نسبت به خدا و قرآن نشون دادن. منم از شما التماس دعا دارم و امیدوارم كه در ادامه‌ی راه همراهمون باشید. چونكه به اطلاعات و آگاهی شما خیلی احتیاج داریم.
 و دوست عزیزم mjtrhz!
 از شما هم خیلی سپاسگزارم كه تشریف آوردین؛ و انشاءالله همین طور باشه كه گفتین و هیچ وقت تنهامون نذارید.
و اما در مورد سئوالتون در مبحث «قرآن خوندن یعنی این» توضیح دادم كه چرا؟ حتماً شما اون بحث رو ندیدین. خوب اشكال نداره، حتماً توضیحات من كافی نبوده به هر حال ببخشید.
راستی تا یادم نرفته بگم! اتفاقاً من اینو می خوام كه برداشتهای خودتون رو در اولویت قرار بدین. چرا؟ به این دلیل كه قرآن برای همه‌ی دورانهاست، و توی هر دوره‌ای شاید برداشتهای متفاوتی از اون بشه. پس خیلی خوبه كه نظر شخصی خودتون رو بیان می كنید.
 و اما بحث!
 دوست خوبم چه برداشت قشنگی! اینکه شما کارها و اعمالتون رو چطورشروع میکنید مهمه،از این جهت که اگر اول کار اشتباه کنید تا ثریا می رود دیوار کج؛ از طرفی اون شروع قصد شما رو از انجام اون کار نشون میده. اینکه شما راست و صاف کردن دیواری رو که شاید کج بشه از همون اول به یک عالم که خودش صاحبکار هم هست بسپارید دیگه غم و غصه ای ندارید و با خیالی راحت که معلول این اعتماد (و میشه گفت رفاقت) هست به کارتون ادامه میدید و این کار باعث ایجاد حس نزدیکی و وابستگی به اون یگانه میشه. واینکه شما از همون اول اسم خودش (الله) رو میارید یعنی اینکه «این بخاطر توست... قبول کن!!!» واین زیبایی نیت رو می رسونه....
 پس با این حساب نیت در كارمون خیلی مهمه و درست میگن كه هر كسی نون نیتش رو میخوره! یعنی اینكه ما نیتمون رو برای خدا خالص كنیم، با نام او شروع كنیم، به او اعتماد كنیم، و هدفمون قبولی كارهامون از طرف خدا باشه. در این صورته كه مثل حضرت ابراهیم با خدا دوست میشیم.
 در مورد تعبیرتون از «رحمن» و «رحیم» هم حرف قشنگی زدید!
 خدا دوست داره كه بنده به سمتش بیاد، نه ازش فرار كنه. پس خودش رو با بهترین و خوبترین صفاتش معرفی میكنه. و البته به ما یاد میده كه همیشه در دعوت كردن دیگران، از باقی اوقات و لحظه هامون خوبتر باشیم. و در این راه اجباری هم برای بنده‌ی خودش قرار نمیده، و با نشون دادن محبت و كرامت تموم نشدنیش، هر موجود حق شناسی رو به سمت خودش جذب میكنه. درست مثل همین بحث! كه خدا با نشون دادن خوبیاش كم كم بچه های انجمن رو به اینجا دعوت می كنه.
در مورد تكرار «بسم الله» اول هر سوره هم قشنگ گفتید!
 معنی برداشتتون اینه كه خدا با این آیه اول اعتماد بنده هاش رو جلب میكنه تا اگه یه جایی هم بر خلاف میلشون سخن گفت، بندها بدونن كه خدا به ضررشون حرفی نزده؛ و اعتقادشون رو نسبت به خدا از دست ندن. البته من یه برداشت دیگه هم دارم و اون اینه كه: خدا با تكرار بخشندگی و مهربونیش، یه جورایی مهمون نوازی میكنه؛ و بهمون یاد میده كه مهمون گرامیه و باید در هر حال، حتی در حالتی كه فكر میكنه از اون دل زده شدیم، با اظهار محبت و خوشرویی، از بدگمانی مهمونمون جلو گیری كنیم.
خیلی ازت ممنونم كه اینقدر قشنگ بسم الله رو تعبیر كردی. و این نشون میده كه آیات قرآن، و بخصوص این ایه شریفه از هر بعدی قابل بررسی هستن. پس باز هم از باقی دوستان خواهش می كنم به مهمونی خدا تشریف بیارن. خدا منتظره!
الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

وقتی میان نفس و هوس جنگ می شود

قلبم به چشم هم زدنی سنگ می شود

آقا ببخش گر که دلم گرم زندگی است

کمتر دلم برای شما تنگ می شود

جمعه 12/11/1386 - 15:31 - 0 تشکر 27799

بسم الله الرحمن الرحیم
 سلام
به یاری خدا این هفته هم گذشت. هفته ای كه برای من خیلی پربار بود. خیلی چیزا از همین یه آیه یاد گرفتم. هر چند كه قطره ای از معانی و بركات این آیه هم نیست. از همكاری و مشاركت همه‌ی دوستانی كه از یاری ما دریغ نكردن ممنون. مخصوصاً اینكه همه با اطلاعات خوبشون به بحث رونق دادن.
البته بگم كه این كار خداست! و ما تنها وسیله ایم. خدا ما رو به مهمونی شناخت خودش دعوت كرده و من امروز اینو فهمیدم. به همین خاطر انشاءلله از هفته‌ی آینده اسم مبحث رو به: «خدا منتظره!» تغییر میدم تا معلوم بشه اینجا مهمون‌خونه‌ی خداست.
پس بازهم از همه‌ی دوستانی كه اومدن و هنوز نیومدن دعوت میكنم به مهمونی خدا بیان. خدا منتظره!
الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

وقتی میان نفس و هوس جنگ می شود

قلبم به چشم هم زدنی سنگ می شود

آقا ببخش گر که دلم گرم زندگی است

کمتر دلم برای شما تنگ می شود

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.