• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 22537)
دوشنبه 22/9/1389 - 18:9 -0 تشکر 261889
*گناه فطرس چه بود؟*

به نام خدا

سلام

فطرس فرشته آزاده شده بوسیله امام حسین ع هست ایا شما اطلاعاتی درباره این فرشته دارید؟

گناهش چه بود ؟

ایا گناه فرشتگان نیز مانند گناه ما ادمیان است؟

منتظر اطلاعات دقیق شما هستم

موفق باشید

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

دوشنبه 25/11/1389 - 22:4 - 0 تشکر 283981

به نام خدا
سلام
نتیجه نهایی بحث من خالی از اشکال نبود وتذکرصدرا گرامی باعث بیشتر درباره نتیجه بحث تامل کنم
ونتیجه این تامل این شد اگر بازم اشکالی داشت حتما بیان کنید :
اشکال اول درباره اینکه ممکنه بعضی فرشتگان معصوم باشند وبعضی دیگر نباشند طبق درجاتی که دارند
به این حدیث توجه کنید:::::
در تفسیر عیاشی از امام صادق ع روایت کرده است که فرمود:بعد از انکه خدا ادم را افرید ،ملائکه
را امر فرمود تا برای او سجده کنند،
ملائکه در دل بخود گفتند :ما گمان نمیکنیم خدا خلقی را بیافریند که نزدش گرامی تر از ما باشد
ما همسایگان او ،ومقرب ترین خلق نزد اوییم
خدایتعالی فرمود:ایا بشما نگفتم که من انچه را اظهار ویا کتمان میکنید میدانم ؟
یعنی انچه درباره جن زادگان (که قبلا در زمین فساد میکردند)اظهار داشتید،وانچه درباره لیاقت خود درباره خلافت پنهان کردید میدانم
وبهمین جهت ملائکه بخاطر انچه گفته بودند،وانچه پنهان کرده بودند بعرش خدا پناهنده شدند
ودر همین تفسیر نیز از علی بن الحسین ع حدیثی بااین معنا امده،ودران فرموده:
وقتی ملائکه بخطای خود پی بردند متوسل بعرش شدند،واین خطا از عده ای از فرشتگان بوده نه همه انان وان عده
فرشتگان پیرامون عرش بودند تا انجا که فرموده:واین عده تا روز قیامت همچنان پناهنده عرش هستند.
_____
تفسیر عیاشی ج1ص33ح14

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

دوشنبه 25/11/1389 - 22:6 - 0 تشکر 283982


به نام خدا
سلام
طبق این حدیث من فکر کردم ممکنه فطرس هم جز این عده باشد که نتیجه اشتباهی بود
زیرا علامه سید محمد حسین طباطبایی در تفسیر المیزان ج 1 ص190 درباره این حدیث چنین میفرماید
"ممکن است مضمون این دو روایت را از ایه ایکه حکایت کلام ملائکه است استفاده کرد،انجا که گفتند ونحن نسبح بحمدک ونقدس لک تا جمله سبحانک لا علم لنا الا ما علمتنا انک انت العلیم الحکیم سوره بقره ایات 30تا32
ولکن روایات نامبرده خالی از اشکال نیست،برای اینکه در ایه همه ملائکه مامور به سجده بودند.
ودر توجیه این روایت میگوییم :بزودی خواهد امد که عرش خدا عبارتست از علم،وروایات وارده از ائمه ع
نیز همین را میگوید پس ملائکه ایکه اعتراض کرده بودند فرشتگانی بودند که با علم خدا سرو کار داشتند وچون بخطای خود پی بردند باز بعلم خدا پناهنده شدند وگفتند تو منزهی از انچه ما پنداشتیم
وما جز انچه تو بما دادی علمی نداریم تنها دانای حکیم تویی .
برای اشنایی بیشتر دراین باره میتونید به کتاب معارف قران ...مصباح ج 1و2و3 رجوع نمایید .

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

دوشنبه 25/11/1389 - 22:6 - 0 تشکر 283983


به نام خدا
سلام
طبق این حدیث من فکر کردم ممکنه فطرس هم جز این عده باشد که نتیجه اشتباهی بود
زیرا علامه سید محمد حسین طباطبایی در تفسیر المیزان ج 1 ص190 درباره این حدیث چنین میفرماید
"ممکن است مضمون این دو روایت را از ایه ایکه حکایت کلام ملائکه است استفاده کرد،انجا که گفتند ونحن نسبح بحمدک ونقدس لک تا جمله سبحانک لا علم لنا الا ما علمتنا انک انت العلیم الحکیم سوره بقره ایات 30تا32
ولکن روایات نامبرده خالی از اشکال نیست،برای اینکه در ایه همه ملائکه مامور به سجده بودند.
ودر توجیه این روایت میگوییم :بزودی خواهد امد که عرش خدا عبارتست از علم،وروایات وارده از ائمه ع
نیز همین را میگوید پس ملائکه ایکه اعتراض کرده بودند فرشتگانی بودند که با علم خدا سرو کار داشتند وچون بخطای خود پی بردند باز بعلم خدا پناهنده شدند وگفتند تو منزهی از انچه ما پنداشتیم
وما جز انچه تو بما دادی علمی نداریم تنها دانای حکیم تویی .
برای اشنایی بیشتر دراین باره میتونید به کتاب معارف قران ...مصباح ج 1و2و3 رجوع نمایید .

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

دوشنبه 25/11/1389 - 22:6 - 0 تشکر 283984


به نام خدا
سلام
طبق این حدیث من فکر کردم ممکنه فطرس هم جز این عده باشد که نتیجه اشتباهی بود
زیرا علامه سید محمد حسین طباطبایی در تفسیر المیزان ج 1 ص190 درباره این حدیث چنین میفرماید
"ممکن است مضمون این دو روایت را از ایه ایکه حکایت کلام ملائکه است استفاده کرد،انجا که گفتند ونحن نسبح بحمدک ونقدس لک تا جمله سبحانک لا علم لنا الا ما علمتنا انک انت العلیم الحکیم سوره بقره ایات 30تا32
ولکن روایات نامبرده خالی از اشکال نیست،برای اینکه در ایه همه ملائکه مامور به سجده بودند.
ودر توجیه این روایت میگوییم :بزودی خواهد امد که عرش خدا عبارتست از علم،وروایات وارده از ائمه ع
نیز همین را میگوید پس ملائکه ایکه اعتراض کرده بودند فرشتگانی بودند که با علم خدا سرو کار داشتند وچون بخطای خود پی بردند باز بعلم خدا پناهنده شدند وگفتند تو منزهی از انچه ما پنداشتیم
وما جز انچه تو بما دادی علمی نداریم تنها دانای حکیم تویی .
برای اشنایی بیشتر دراین باره میتونید به کتاب معارف قران ...مصباح ج 1و2و3 رجوع نمایید .

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

دوشنبه 25/11/1389 - 22:7 - 0 تشکر 283985

به نام خدا
سلام
ونکته جالب دیگری که درمورد فطرس به ان رسیدم اینه:
در دعای روز سوم شعبان که نامی از فطرس شده ذکر نکرده فطرس ملک
ودراون دعا مشخص نکرده فطرس ملک بوده یا جن یا چیز دیگری همچنین ازگناه ان هم چیزی ذکر نشده فقط اینگونه بیان شده است
...وعاذ فطرس بمهده ..فطرس را به مقام خود برگردانیدی ....
وفطرس یک کلمه یونانی است که دقیق معنی ان را نمیدونم
"حالا گناه فطرس چی بوده خدا عالمه ،بازم انقدر قدر داشت که امام حسین ع شفیع او شد ومورد بخشش الهی واقع شد خدا به ما رحم کنه ..امیدوارم در این دنیا وان دنیا قران وعترت شفیع ما باشند "

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

دوشنبه 25/11/1389 - 22:28 - 0 تشکر 283998

QaEtha گفته است :
[quote=QaEtha;562786;279596]

بسم الله الرحمن الرحیم
..... قالو اتجعل فیها من یفسد فیها و یسفک الدماء و نحن نسبح بحمدک و نقدس لک
...آیا کسی را در آنجا قرار می دهی که در آن فساد کند و خونها بریزد در حالی که ما به ستایش تو تسبیح می کنیم و تو را تقدیس می کنیم.....
این آیه گفت و گوی فرشتگان با خداوند بود هنگامی که در یافتند خداوند تصمیم بر این دارد که آدم را خلیفه خود در زمین قرار دهد


خداوند پس از اثبات اشتباه فرشتگان (و علم آدم الاسماء کلها ثم عرضهم علی ملائکه فقال انبئونی باسماء هولاء ان کنتم صادقین؛ قالو سبحانک لا علم لنا الا ما علمتنا انک انت السمیع العلیم) آنها را به درجات پایین تری از آسمان ها فرستاد


این آیه نمونه ای از اقدامی است که سبب شد خداوند فرشتگان را به مراتب پایینی بفرستد حال اگر فطروس فرشته بود و اشتباهی از این دست را مرتکب شده باشد خوب پایین تر از آسمان ها کجا قرار دارد؟ می شه گفت تنبیه او و هبوط او(همان نزول درجه اش)وضعی است که شما دوستان گفتید حال شکستگی بال می خواهد کنایه باشد یا حقیقی زیاد مهم نیست


اما این گمان هم می رود که اصلا فطروس آنچه ما فکر می کنیم نبوده باشد به عنوان مثال حتما شنیده اید شیطان به واسطه چندین هزار سال عبادت یکی یکی مراحل صعود را طی کرد و پس از راهیاببی به هر مرتبه(شما بخوانید آسمان) برای فرشتگان آن حکم استاد پیدا میکرد از بس که با عبادت عجین شده بود و تا آنجا ارتقا یافت که فرقی میان او و فرشتگان نبود (یعنی اگر مرتکب آن خطا نمی شد شاید ما الان از او به عنوان فرشته یاد می کردیم)


اکنون اگر فطروس هم حقیقتا فرشته نبوده باشد و به سبب تخلفی هبوط کرده باشد چه؟ در هر حال جرمش مهم نیست مهم این است که هم فرشتگان هبوط کردند به سبب گفتن قالو اتجعل فیها من یفسد فیها.... و هم جنیان هبوط کردند شیطان به سبب سرپیچی و حتی برخی جنیان که تا قبل از بعثت در آسمان ها رفت و آمد می کردن و پس از آن با "شهاب مبین" رانده شدند و هم انسان هبوط کرد(به دلیل خوردن از میوه ممنوعه)مهم این است که از اشتباه خود پشیمان شده و باز گردیم

فطروس به گفته شما 700 سال استغفار ، حضرت آدم بنا به قولی 100 سال استغفار کرد تا مورد رحمت و آمرزش خداوند قرار بگیرند و به مقام اصلی خود باز گردند و از بین آنها تنها شیطان از گناه خود استغفار نکرد پس مهم نیست که  فطروس واقعا وجود داره یا اینکه گناهش چی بوده مهم اینه که ما از هر موضوع و هر داستان بهترین درس عبرت را بگیریم

به نام خدا

سلام

استفاده کردم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 27/11/1389 - 23:18 - 0 تشکر 285159

بسم الله
خانم گل های گرامی به نظر من بحث عصمت و گناه در مورد فرشتگان منتفیه
چون گناه و امور شرعی فقط در حیطه عالم مادی و دار تکلیف معنا پیدا می کنند و برای فرشتکان که متعلق به عالمی برتر از عالم ماده هستند و تکلیف شرعی هم ندارند زیرا برایشان کمالی که بخواهند بوسیله شرع بدان برسند نیست.
پس نمی توان در مورد آنها از گناه یا ترک فرمان صحبت کرد
اما یه نکته ای که در احادیث هست و بحثی که در مورد احادیث و قران مطرح میشه بحث لسان قران و روایات است.
که آیا روایات ما از تمثیل و ایجاز و بیان و بلاغت و استعاره و .... استفاده کرده اند یا نه؟
من فکر می کنم بسیاری از حقایق رو معصوم علیه السلام نمی تونسته در قالب الفاظ بکار ببرد و همینطور در قران هم حقایقی هست که در قالب لفظ نمی گنجه مثل داستان آدم علیه السلام و نحوه خلقت و کثرت و ...
پس در این موارد از روی ناچاری باید الفاظی رو بکار برد که بار معنایی بیسار کمی دارند و نمی تونند آینه ای برای حقیقت باشند.

چهارشنبه 27/11/1389 - 23:20 - 0 تشکر 285160

بسم الله
خانم گل های گرامی به نظر من بحث عصمت و گناه در مورد فرشتگان منتفیه
چون گناه و امور شرعی فقط در حیطه عالم مادی و دار تکلیف معنا پیدا می کنند و برای فرشتکان که متعلق به عالمی برتر از عالم ماده هستند و تکلیف شرعی هم ندارند زیرا برایشان کمالی که بخواهند بوسیله شرع بدان برسند نیست.
پس نمی توان در مورد آنها از گناه یا ترک فرمان صحبت کرد
اما یه نکته ای که در احادیث هست و بحثی که در مورد احادیث و قران مطرح میشه بحث لسان قران و روایات است.
که آیا روایات ما از تمثیل و ایجاز و بیان و بلاغت و استعاره و .... استفاده کرده اند یا نه؟
من فکر می کنم بسیاری از حقایق رو معصوم علیه السلام نمی تونسته در قالب الفاظ بکار ببرد و همینطور در قران هم حقایقی هست که در قالب لفظ نمی گنجه مثل داستان آدم علیه السلام و نحوه خلقت و کثرت و ...
پس در این موارد از روی ناچاری باید الفاظی رو بکار برد که بار معنایی بیسار کمی دارند و نمی تونند آینه ای برای حقیقت باشند.

چهارشنبه 4/12/1389 - 2:3 - 0 تشکر 288858

سلام
صدرا جان بحث گناه فرشتکان از این رو منتفی است که تکلیفی در اون مورد نداشتن که بگیم سرپیچی کردن اما چون این رو می دونستند که خداوند چیز باطل از اونها نمی خواد وبراشون سوال پیش اومد خطا حساب میشه که اسمش رو میذارن ترک اولی در خیلی از اشتباهاتی هم که به پیامبران نسبت داده می شه همین طوره مثلا حضرت یوسف به هم بند خود گفت و قتی آزاد شدی یادی از من پیش سطلان کن و خداوند زمین زندان را شکافت و مورچه ای را در اعماق زمین نشانش داد که دانهای را حمل می کند و به او گفت آیا من که از روزی او غافل نیستم از حال تو غافل میشوم در واقع ترک اولی همون چیزی است که مثلا ما برامون مسلم شده که صفات خدا مثلا چیست اما گاهی اوقات رفتارمان بوی این شناخت را نمی دهد در اصل خداوند از برگزیدگانش می خواد آیینه صفات او باشند و ... که خودتون بهتر واردید و در مورد این که گفتید الفاظ در آیات و روایات محدوده و نمی تونه آینه باشه باید بگم اونا محدود نیست چون ذهن ما در گیر ماده شده راه نفوذ به معانی رو پیدا نکرده پس نمی شه خیلی صریح و به خاطر اینکه حقیقتی را از روی خواندن آیه نفهمیدیم بگوییم محدود است
باید توجه داشت که اگر می خواهیم این حقایق را درک کنیم باید گوشمان محرم شنیدن آن شود
موفق باشد

سه شنبه 14/4/1390 - 6:40 - 0 تشکر 325171

  • تعداد بازدید :
  • 123
  • سه شنبه 14/4/1390
  • تاریخ :

ماجرای فُطرُس بین قبول و انکار

(ماجرای فطرس و شبهات آن – 1)


از امام صادق علیه‌السلام نقل شده كه فرمود: فطرس فرشته‌ای است كه پیوسته دور عرش گردش می‌کرد تا اینکه در موردى نسبت به فرمان الهى كُندى ورزید (فَتَلَكَّأَ فِی شَیْ‏ءٍ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ). این کوتاهی سبب شد تا بالش بریده و در جزیره اى افكنده شود.
امام حسین

هنگامى كه حسین علیه‌السلام به دنیا آمد، جبرئیل علیه‌السلام مأمور شد بر رسول خدا صلی الله علیه و آله نازل شده و میلاد حسین علیه‌السلام را به وى تهنیت گوید. جبرئیل در راه فطرس را ملاقات کرد. فطرس دست به دامان جبرئیل شد تا کاری برای او کند. (فَعَاذَ بِجَبْرَئِیلَ)

او گفت: من مأموریت دارم تا به محضر محمّد صلی الله علیه و آله شرفیاب شوم و او را به فرزندى كه برایش متولّد شده تهنیت گویم؛ اگر می‌خواهی تو را هم با خود نزد او ببرم. فطرس پذیرفت و جبرئیل او را حمل کرده و در مقابل رسول خدا صلی الله علیه و آله بر زمین نهاد. فطرس با تكان دادن انگشت خود به آن حضرت التماس کرد تا مشکل او را حل کند. رسول خدا صلی الله علیه و آله به وى فرمود: بالِ خویش را به حسین علیه‌السلام بمال! او بالش را به حسین علیه‌السلام مالید و به آسمان عروج کرد (اِمْسَحْ جَنَاحَكَ بِحُسَیْنٍ فَمَسَحَ جَنَاحَهُ بِحُسَیْنٍ فَعَرَجَ) (1)

داستان فطرس تنها منحصر به این نقل نیست و می‌توان قصه او را در نقل‌های دیگری که از نظر محتوا نزدیک به هم هستند نیز ملاحظه کرد. در روایتی که مرحوم صدوق(ره) نقل می‌کند(2) گفتگویی بین فطرس و رسول خدا صلی الله علیه و آله هم وجود دارد که چنین است:

پس از آنکه فطرس شفا گرفت به رسول خدا صلی الله علیه و آله عرض کرد: یَا رَسُولَ اللَّهِ أَمَا إِنَّ أُمَّتَكَ سَتَقْتُلُهُ ؛ بی شک امت شما در آینده کمر به قتل این مولود شریف خواهند بست. او این حق را به گردن من دارد كه أَلَّا یَزُورَهُ زَائِرٌ إِلَّا أَبْلَغْتُهُ عَنْهُ؛ هر كس که او را زیارت کند من زیارت وی را به عرض آن حضرت برسانم و لَا یُسَلِّمَ عَلَیْهِ مُسَلِّمٌ إِلَّا أَبْلَغْتُهُ سَلَامَهُ؛ و هر كس كه به آن حضرت سلام كند من سلامش را به آن بزرگوار برسانم و لَا یُصَلِّی عَلَیْهِ مُصَلٍّ إِلَّا أَبْلَغْتُهُ صَلَاتَهُ؛ و هر كس كه درود بر آن حضرت بفرستد من درود او را به خدمتش می‌رسانم این بگفت و ثُمَّ ارْتَفَعَ ؛ پرکشید و بالا رفت.

در قرآن کریم می‌خوانیم که فرشتگان، مأموران الهی‌اند و هیچ‌گاه از فرمان خدا سرپیچی نکرده و دستورات او را به طور کامل اجرا می‌کنند. «لا یَعْصُونَ اللهَ ما أَمَرَهُمْ وَ یَفْعَلُونَ ما یُؤْمَرُونَ»(3) و یا «وَ هُم بِأَمْرِهِ یَعْمَلُون‏»(4)؛ و آن‌ها (فرشتگان) به فرمان او (خداوند) كار مى‏كنند

وقتی روایات مربوط به فطرس را در کنار آیاتی از قرآن کریم قرار می‌دهیم تعارض محتوایی بین آن‌ها و قرآن کریم پیش می‌آید که این امر سبب می‌شود این روایات از درجه اعتبار ساقط شده و ما نتوانیم آن‌ها را بپذیریم.

طرح اشکال

در قرآن کریم می‌خوانیم که فرشتگان، مأموران الهی‌اند و هیچ‌گاه از فرمان خدا سرپیچی نکرده و دستورات او را به طور کامل اجرا می‌کنند. «لا یَعْصُونَ اللهَ ما أَمَرَهُمْ وَ یَفْعَلُونَ ما یُؤْمَرُونَ»(3) و یا «وَ هُم بِأَمْرِهِ یَعْمَلُون‏»(4)؛ و آن‌ها (فرشتگان) به فرمان او (خداوند) كار مى‏كنند.

با این مقدمه ما چطور این روایات را بپذیریم در حالی مفهومشان با ظاهر قرآن کریم در ستیز است؟ قرآن کریم از عصمت ملائک سخن می‌گوید در حالی که اساس این دسته از روایات بر عصیان و عدم عصمت ملکی از ملائک الهی نهاده شده است.

امام حسین (ع)

برخی اندیشمندان نظیر علامه طباطبایی(ره) با صراحت این روایات را مخالف قرآن کریم دانسته و از پذیرفتن آن‌ها خودداری می‌کنند.(5) این عده می‌گویند:

مضمون این روایات که فرشته‌ای از حاملان عرش الهی در فرمانی كه به او رسیده بود، كُندی كرد و مورد خشم الهی واقع شد! با آنچه در آیات قرآن درباره فرشتگان مقرب خداوند آمده كه آنان فرمان خداوند را عصیان نمی‌کنند، منافات دارد.(تعارض محتوایی)

دو اشکال دیگر هم به این روایت می‌گیرند که یکی ضعف سندی و دیگری خبر واحد بودن آن است.(6)

پس از روشن شدن اصل مسأله و طرح سه ایراد برای نپذیرفتن این روایات، اینک اشکال‌های مطرح شده را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهیم تا ببینیم می‌شود اشکالات وارده را کنار زد و بر محتوای زیبای این روایات همچنان پا فشرد یا نه؟

برای نقد اشکالات وارده به داستان فطرس، دو کار عمده وجود دارد که یکی در حوزه اعتبار سندی این روایت‌ها است و دیگری در حل تعارض محتوایی آن با قرآن کریم. چون جدی‌ترین اشکال این روایت همان‌طور که علامه طباطبایی(ره) به آن اشاره کردند تعارض محتوایی آن با قرآن کریم است ما نیز این بحث را بر بحث سندی مقدم کرده و به آن می‌پردازیم.

ممکن است فرشتگانی همانند انسان وجود داشته باشد که دارای نفسی باشند با قابلیت کمال پذیری. بنابراین امکان دارد که فطرس از فرشتگان زمینی باشد و با فرشتگان آسمانی یا اخروی تفاوت داشته باشد. در نتیجه عصیان و تمرد او هیچ منافاتی با آیات قرآن کریم نخواهد داشت

حل تعارض محتوایی این روایات با ظاهر قرآن کریم

در این بخش به چند دلیل استناد می‌کنیم تا ثابت کنیم تعارضی بین آیات و این روایات وجود ندارد:

1. آیت الله جوادی آملی(حفظه الله) در این باره نظری دارند که مشکل تعارض را حل می‌کند. ایشان با فرض درستی سند و نیز فرشته بودن فطرس، عصیان او را در تعارض با قرآن نمی‌داند. چرا که وی با استناد به آیه «وَ ما مِنّا إِلاّ لَهُ مَقامٌ مَعْلُومٌ» (7) تمام فرشتگان را یک سنخ و در یک مقام نمی‌داند. این مفسر بزرگ بر این عقیده است که فرشتگان حامل وحی، معصومند و تکامل هم ندارند ولی دلیلی نداریم که تمام فرشته‌ها از این سنخ باشند. ممکن است فرشتگانی همانند انسان وجود داشته باشد که دارای نفسی باشند با قابلیت کمال پذیری. بنابراین امکان دارد که فطرس از فرشتگان زمینی باشد و با فرشتگان آسمانی یا اخروی تفاوت داشته باشد. در نتیجه عصیان و تمرد او هیچ منافاتی با آیات قرآن کریم نخواهد داشت. (8)

شرح و توضیح کلام ایشان و ادامه بحث را در نوشتار بعدی پی می‌گیریم.

پی نوشت ها:

(1)  السرائر الحاوی لتحریر الفتاوى، ج‏3، ص 580

(2) امالی صدوق (ره)؛ مجلس 28

(3) سوره تحریم آیه 6

(4) سوره انبیاء (ع) آیه 27

(5) در محضر علامه طباطبایی، ص54

(6) بحث در مورد این دو اشکال را به مقالات بعد موکول می کنیم.

(7) سوره صافات، آیه 164

(8) ر.ک به: توصیه ها، پرسش ها و پاسخ ها در محضر آیت الله جوادی آملی، ج 2، ص 88-87

امید پیشگر

بخش عترت و سیره تبیان

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.