• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن دانشجویی > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
دانشجویی (بازدید: 3425)
يکشنبه 16/8/1389 - 10:56 -0 تشکر 248619
اعتراض جنبش عدالتخواه به مصوبه مجلس در مورد دانشجوی پولی؛

جنبش عدالتخواه دانشجویی در اعتراض به مصوبه پذیرش دانشجوی پولی در دانشگاه‌های دولتی بدون آزمون كه روز سه‌شنبه به‌عنوان بندهای "ه" و "ی" ماده 24 برنامه پنجم توسعه به تأیید نمایندگان رسید، بیانیه‌ای صادر كرد.

به گزارش رجانیوز، در این بیانیه با یادآوری ماجرای پذیرش دانشجویان پولی در دوره های مشترک با دانشگاه‌های خارجی با مبالغی چند ده میلیونی (از بیست و پنج میلیون تا ۷۰ میلیون تومان در دانشگاه‌های معتبر کشور) در سال‌های ۸۳ و ۸۴ كه در دولت نهم این روند متوقف شد، به مصوبه جدید انتقاد شده است.

در این بیانیه آمده است:

در ادامه‌ی اشتیاق فراوان برخی نمایندگان و مسوولان محترم به خصوصی سازی بخش‌های مختلف آموزش و پروش، آموزش عالی و بخش درمان و سلامت -بر خلاف نظر صریح رهبر انقلاب که در دیدار ماه رمضان با دانشجویان بیان شد- متاسفانه شاهد بودیم که جریانی از دولت و مجلس که با برنامه ریزی حساب شده، بندهای متعددی به منظور خصوصی سازی آموزش، فرهنگ و بهداشت در بخش های مختلف برنامه گنجانده اند، موفق شدند روز سه شنبه با حمایت‌های رئیس و نایب رییس مجلس، یکی از این مواد (بند ی ماده ۲۴) را به تصویب برسانند که به موجب آن، بنا بر بند ی ماده ۲۴ و تبصره ۱ ذیل آن، "دانشگاه های دولتی می‌توانند نسبت به تأسیس شعب در شهر محل استقرار خود یا دیگر شهرها و مناطق آزاد داخل کشور و خارج از کشور و … به‌صورت خودگردان و با دریافت شهریه از داوطلبان اقدام کنند. پذیرش دانشجو در شعب دانشگاههای مذکور در داخل کشور خارج از آزمون سراسری انجام خواهد شد."

متاسفانه این چندمین بار است که به اسم عدالت، شاهد تصویب قوانینی هستیم که در ذات خود بی عدالتی محسوب می شود و به نوعی تبعیض را در نظام اسلامی نهادینه می کند. این فرآیندی است برنامه ریزی شده که تنها به این مواد قانونی ختم نمی شود و به نظر می رسد مجلس شورای اسلامی و دولت دهم در به سرانجام رساندن این فرآیند با یکدیگر توافق حاصل نموده اند. نمونه دیگر آن را می توان در مصوبه کمیسیون تلفیق دید که اجازه واگذاری مدارس دولتی را به بخش غیر دولتی را داده است که هر چند روز سه شنبه با اشکال برخی از نمایندگان ملت تصویب نشد اما این ماده نیز برای بحث بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع شده است که تصویب مجدد آن بعید نیست.

البته نمونه ای دیگری که باید از ردپای تفکرات لیبرال و جریان مرموز فوق الذکر، در برنامه پنجم توسعه اشاره شود. پیشنهاد ماده بسیار عجیبی است که در تضاد آشکار با قانون اساسی و بیانات رهبر معظم انقلاب است. این ماده‌ی پیشنهادی -که ظاهرا هنوز در صحن مجلس مطرح نشده- مربوط به پیشنهاد مورخ 7/6/89 در اصلاح لایحه برنامه پنجم است که در صفحه ۶۷ و ۶۸ آن به‌طور صریح از خصوصی سازی آموزش و پرورش، فرهنگ و بهداشت و درمان ذیل اصل ۴۴ قانون اساسی سخن می گوید و برای مثال در بخش بهداشت و درمان از مکلف بودن دولت به واگذاری حداقل ۳۰ درصد از تخت‌های بیمارستانی به بخش خصوصی تا پایان برنامه پنجم سخن می گوید.

جنبش عدالتخواه دانشجویی پس از ذکر مقدمه طولانی فوق -که به منظور نشان دادن ردپای یک جریان لیبرالیستی در بخش‌های متعدد فرایند تصویب برنامه پنجم بود- لازم می داند در خصوص تصویب مجدد پذیرش دانشجوی پولی در بند "ی" ماده ۲۴ نکاتی را با تفصیل بیشتر ذکر كند:

۱- اگر برخی از نمایندگان ملت ماجرای اسفناک پذیرش لجام گسیخته دانشجویان پولی و اعتراضات دانشجویی چند سال گذشته را همانند شعارهای عدالتخواهانه و اصولگرایانه‌ی هنگام انتخابات خود، به فراموشی سپرده اند، اما دانشجویان عدالتخواه هنوز ماجرای فاجعه آمیز پذیرش دانشجویان پولی در دوره های مشترک با دانشگاه‌های خارجی با مبالغی چند ده میلیونی (از بیست و پنج میلیون تا ۷۰ میلیون تومان در دانشگاه‌های معتبر کشور) در شش سال پیش (۸۳ و ۸۴) را از خاطر نبرده اند.

آقایان مدعی فرهنگ اسلامی آیا فساد اخلاقی ایجاد شده در تعداد قابل توجهی از دانشجویان دوره بیرمنگام و انتشار تصاویر خجالت آور از مهمانی های شبانه در انگلیس را ندیده اند،‌ آیا می دانید که یکی از این دانشجویان مرفه با در دست داشتن یک قلاده سگ، در دانشگاه امیرکبیر سر کلاس درس حاضر شده بود! آیا جشن تولد مختلط این دانشجویان فوق مرفه در کلاس درس دانشکده عمران دانشگاه صنعتی اصفهان را نشنیده اید و... آیا اینگونه شأن علم و دانشگاه را حفظ خواهید کرد؟ آن روز هم ماجرا از مجوز برنامه چهارم توسعه آغاز شد و با این بهانه بی عدالتی ها رنگ قانونی به خود گرفت. آنجا که در بند "ب" ماده ۵۰ برنامه چهارم توسعه که از سوی دولت به برنامه ای ضد عدالت تشبیه شده بود، مجوز پذیرش بی حد و حصر انواع دانشجوی پولی از جمله دوره های مشترک، دوره های خاص و... به دانشگاهها داده شده بود که نتایج مخرب آن بر دانشگاه ها بر همگان آشکار شد.

دوره های مشترک دانشگاه های امیرکبیر، صنعتی شریف، تهران و صنعتی اصفهان با دانشگاههای بیرمنگام انگلیس، آخن آلمان، میشیگان آمریکا، ووپرتال آلمان و... از نمونه های این قانون بود. جالب این که این قانون را به اسم عدالت آموزشی و ایجاد فرصت برابر مطرح کرده بودند و سرانجام تجمعات و اعتراضات گسترده دانشجویان در سطح کشور و تحصن شش شبانه روزی دانشجویان انقلابی و عدالتخواه در مقابل ساختمان مجلس در اردیبهشت سال ۸۴ بود که از گسترش بیش از پیش دوره های مشترک در سایر دانشگاه‌ها جلوگیری کرد. حال می بینیم که در برنامه پنجم که به نام "عدالت و توسعه" به مجلس ارایه شده است، همین ماده آورده شده (ماده ۲۴) که هدف از آن را تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد برای نهضت نرام افزاری بیان نموده اند. هدفی بزرگ و مقدس اما روشی تقلبی و دروغین.

۲- در صورت تصویب این قانون توسط شورای نگهبان شاهد بازتولید امکانات و ثروت در یک طبقه به خصوص در جامعه خواهیم بود. تبعیضی که به وضوح در این قانون مشاهده می‌شود، این امکان را به طبقات برخوردار و مرفه جامعه خواهد داد تا با کسب جایگاه های برتر جامعه به واسطه بدست آوردن مدرک توسط پول‌های خود، چرخه ای را در جامعه نهادینه کنند که نتیجه ای جز پولدار شدن پولدارها و افزایش شکاف طبقاتی در جامعه نخواهد داشت. جالب اینجاست که نماینده دولت در موافقت با طرح اینگونه استدلال کرده است: "بر خلاف گفته منتقدان، اقشار کم درآمد و طبقه متوسط و پایین از دانشگاه های پولی استفاده می کنند و افراد کم درآمدی که در نقاط دور افتاده هستند و نمی توانند در کنکور سراسری قبول شوند خواهند توانست با پرداخت پول وارد این دانشگاه ها شوند"(منبع:الف) حال سوال اینجاست که افرادی که هزینه لازم برای به‌دست آوردن مهارت‌ها و دوپینگ‌های لازم برای موفقیت یا به تعبیری عبور از سد کنکور را ندارند، چگونه امکان پرداخت هزینه برای تحصیل در دانشگاه را خواهند داشت. در حال حاضر شاهد آن هستیم که به علت نظام آموزشی معیوب اکثرا مرفهین می‌توانند وارد دانشگاه شوند، مطمئنا این طرح به تغییر طبقاتی بیشتر در دانشگاه و به تبع آن جنبش های دانشجویی خواهد انجامید.

۳- سوال دیگری که در این میان مطرح می‌شود، این است که از دیدگاه دولتمردان و مجلسیان "علم بهتر است یا ثروت؟" خدشه دار شدن جایگاه علم و تنزل دانشگاه به یک بنگاه اقتصادی و محل کسب و یا خرید مدرک از نتایج ناگزیر این طرح خواهد بود. آقایان باید تکلیف خود را روشن کنند که آیا در تصور شما، دانشگاه در نظام اسلامی "کارخانه آدمسازی است" یا یک "بنگاه اقتصادی"؟

۴- سوق دادن دانشگاه‌های معتبر کشور به سمت خصوصی سازی در حالی است که اکنون بیش از ۲۹۰ دانشگاه غیر انتفاعی در کشور موجود است که به گفته رئیس اتحادیه این دانشگاه‌ها -در نامه رسمی به رییس مجلس در مهر ماه سال جاری- خالی ماندن بیش از ۶۲ درصد صندلی های دانشگاه‌های غیر انتفاعی در سال ۸۹ موجب اعلام خطر ورشکستگی دانشگاه‌های غیر انتفاعی و درخواست آنها برای افزایش میزان شهریه از ۳۸ درصد پر شده است! با این حساب پذیرش دانشجوی پولی در دانشگاه‌های معتبر دولتی آیا توجیه دیگری جز مدرک فروشی این دانشگاه‌ها خواهد داشت.

۵- هرساله شاهد آنیم که از ظرفیت روزانه دانشگاه ها کم شده و به ظرفیت شبانه اضافه می‌شود. با این حال توجیه مازاد ظرفیت دانشگاه برای پولی کردن دانشگاه توهمی بیش نخواهد بود. از دیگر توجیهاتی که برای پولی کردن دانشگاه آورده می‌شود، بهانه تأمین مالی دانشگاه‌ها است. اگر واقعا تأمین مالی دانشگاه برای دولت مسأله شده است، این مشکل را باید در جای دیگر درمان کرد. ارتباط دانشگاه با صنعت و هدایت پژوهش‌ها به سوی پژوهش‌های نیاز محور از راهکارهای اساسی جذب بودجه برای دانشگاه است که باید در آموزش عالی ما مد نظر قرار گیرد. شاید گفته شود که این‌کار بلند مدت است. به راحتی می‌توان راه‌های معقول‌تری برای اخذ هزینه پیش گرفت. پرداخت هزینه واحد های تحصیلی در صورت عدم قبولی واحدها، اخذ هزینه از دانشجویان بالاتر از ۹ ترم و... از جمله گزینه هایی می‌باشد که می‌تواند بر روی آنها کار کارشناسی شده و مطرح بشوند.

۶- شاید مسوولان گمان می کنند از طریق پذیرش دانشجویان چند ده میلیونی آن هم بدون کنکور و بدون هیچ استانداردی دغدغه مالی دانشگاه‌های معتبر کشور را رفع می کنند، اما آیا آقایان به این فکر کرده اند که وقتی در نتیجه‌ی خدشه به اعتبار و سطح علمی دانشگاه های معتبر کشور از طریق ورود دانشجویان بدون هیچ ضابطه ای و فقط با ملاک پول، سرمایه ۵۰ ساله اعتبار این دانشگاه‌ها و هزینه های کلان این همه سال‌ها در خطر قرار گیرد، آیا این پول اندک به این بی اعتباری و حیف کردن سرمایه های علمی و اجتماعی خواهد ارزید؟

۷- به منظور رسیدن به "زمینه سازی و تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد، دانش مدار،خلاق و کارافرین ؛ منطبق با نیازهای نهضت نرم افزاری، با هدف توسعه کمی و کیفی" (ماده ۲۴ لاحیه برنامه پنجم توسعه) جز با نگاه جامع به نیازها و توجه به نقشه جامع علمی کشور "که باید هر چه سریع‎تر تکمیل و تصویب گردد" غیر ممکن خواهد بود. تحول در نظام آموزش عالی یکی از موارد لازم برای نظام آموزشی کشور می‌باشد اما الزما این تحول محدود به روش‌های اقتصادی که یکی از ساده ترین و البته بدترین شیوه ها میباشد، نخواهد بود. نگاه به نقشه جامع علمی کشور این تحولات را به سمت تحولات منطقی و منطبق بر نیاز ها هدایت خواهد کرد.

۸- البته آنچه در این سوی میدان قابل تامل و پیگیری است آنکه دولت نیز در ازای خدمات رایگان آموزشی به دانشجویان و نخبگان که از بودجه بیت المال صورت می گیرد، باید با تعریف فرایندهای منطقی، ضمانت های لازم برای بازگشت خدمات فارغ التحصیلان دانشگاهی و نخبگان علمی کشور در خدمت به مردم و کشور را اخذ نماید تا این هزینه ها سرانجام در خدمت پیشرفت کشور و حل نیاز های مردم به کشور بازگردد.

در پایان جنبش عدالتخواه دانشجویی امیدوار است که نمایندگان ملت و دولت محترم که با شعار عدالتخواهی و حمایت از مستضعفان قدرت را دست گرفته اند، مراقب باشند که با برخی عملکردها و تصمیمات مشکوک موجبات دلسردی مردم از عمل به شعارهای اصلی انقلاب را فراهم ننمایند و به سرعت اشتباهات صورت گرفته را جبران نمایند که در غیر اینصورت فرزندان معنوی حضرت روح الله در اعتراض به این تصمیمات ناعادلانه -که در مخالفت آشکار با بیانات رهبر معظم انقلاب است- آرام نخواهند نشست.

سه شنبه 18/8/1389 - 11:17 - 0 تشکر 249366

خیلی ممنونم از همتون بخصوص سوها.ولی برادران عزیز کمی هم ریز تر به داستان نگاه کنیدومثلا اگه بخواهن برنامه ای رو جلو ببرن. و یا بخوان که دانشجویان مطالبه گر مانع و مزاحم انجام برنامه هاشون نشن! اونها می تونن از چه سیاستی استفاده کنن؟! آیا با مشغول کردن و درگیر کردن ذهن منو شما و یا اصلا جهت دادن به فعالیت های دانشجویان راه دیگه ای هم هست؟!! اینجاست که طبق فرمایشات آقا بصیرت خودمون رو باید بالا ببریم!!!
هوشیار باشیم.ایرانی ها سیاستمداران 1 جهانند....
یاعلی

چهارشنبه 19/8/1389 - 11:38 - 0 تشکر 249678

SALEHK گفته است :
[quote=SALEHK;599690;249366]خیلی ممنونم از همتون بخصوص سوها.ولی برادران عزیز کمی هم ریز تر به داستان نگاه کنیدومثلا اگه بخواهن برنامه ای رو جلو ببرن. و یا بخوان که دانشجویان مطالبه گر مانع و مزاحم انجام برنامه هاشون نشن! اونها می تونن از چه سیاستی استفاده کنن؟! آیا با مشغول کردن و درگیر کردن ذهن منو شما و یا اصلا جهت دادن به فعالیت های دانشجویان راه دیگه ای هم هست؟!! اینجاست که طبق فرمایشات آقا بصیرت خودمون رو باید بالا ببریم!!!
هوشیار باشیم.ایرانی ها سیاستمداران 1 جهانند....
یاعلی

سلام ... ممنون از لطف شما ... من زیاد متوجه صحبت شما نشدم ... یکم روشن تر بفرمایید من هم متوجه بشم یا حق

جمعه 21/8/1389 - 5:0 - 0 تشکر 250143

می دونی من فكر می كنم این طبیعی بودن از اونجایی شكل گرفت كه اسم این عدالت كاذب اومد وسط

همین باعث شد كه هر كاری كه توی این مملكت صورت می گیره شكل طبیعی به خودش بگیره 

آره این برای یه كسی كه دانشجو نیست و از فرهنگ چیزی حالیش نیست می تونه خیلی راحت باشه ولی برای كسی كه به نیت كسب علم و بالا رفتن سطح علمیش تلاش می كنه تا پا به عرصه ای بزاره كه سطح فكریش رو میبره بالا متفاوته

خب حالا شما در نظر بگیر كسی كه با پول پا به این عرصه می زاره چطور می تونه ارزش ها رو درك كنه در نتیجه این ها یك كار عادی براش می شه و چه بسا كسانی رو هم كه اهل این برنامه ها نیستن از لحاظ فكری كودن محسوب می كنه چون همه چیز رو توی بحث پول دار بودن میبینه و با پولش همه كار میتونه بكنه

و این دولتمردان و عدالتخواهانی كه خیلی خیلی به فكر مستضعفین هستند دارن به شذت تلاش می كنن كه خواسته این گروه برآورده شود چرا؟

چون شاید فرزاندان آن ها و چه بسا چون آن خا جزو این گروه باشند و در حقیقت دارن برای خودشون راه گشایی می كنند

يکشنبه 7/9/1389 - 11:48 - 0 تشکر 255033

بسم الله الرحمن الرحیم
تشکیل بسیج در نظام جمهوری اسلامی ایران یقینا از برکات و الطاف جلیه خداوند تعالی بود که بر ملت عزیز و انقلاب اسلامی ایران ارزانی شد.

در حوادث گوناگون پس از پیروزی انقلاب خصوصا جنگ‚ بودند نهادها و گروه های فراوانی که با ایثار و خلوص و فداکاری و شهادت طلبی‚ کشور و انقلاب را بیمه کردند. ولی حقیقتا اگر بخواهیم مصداق کاملی از ایثار و خلوص و فداکاری و عشق به ذات مقدس حق و اسلام را ارائه دهیم‚ چه کسی سزاوارتر از بسیج و بسیجیان خواهند بود! بسیج شجره طیبه و درخت تناور و پرثمری است که شکوفه های آن بوی بهار وصل و طراوات یقین حدیث عشق می دهد. بسیج مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروانش بر گلدسته های رفیع آن‚ اذان شهادت و رشادت سر داده اند. بسیج میقات پابرهنگان و معراج اندیشه پاک اسلامی است که تربیت یافتگان آن‚ نام و نشان در گمنامی و بی نشانی گرفته اند. بسیج لشکر مخلص خداست که دفتر تشکل آن را که همه مجاهدان از اولین تا آخرین امضا نموده اند.

من همواره به خلوص و صفای بسیجیان غبطه می خورم و از خدا می خواهم تا با بسیجیانم محشور گرداند‚ چرا که در این دنیا افتخارم این است که خود بسیجی ام. من مجددا به همه ملت بزرگوار ایران و مسئولین عرض می کنم چه در جنگ و چه در صلح بزرگترین ساده اندیشی این است که تصور کنیم جهانخواران خصوصا آمریکا و شوروی از ما و اسلام عزیز دست برداشته اند لحظه ای نباید از کید دشمنان غافل بمانیم‚ در نهاد و سرشت آمریکا و شوروی کینه و دشمنی با اسلام ناب محمدی – صلی الله علیه و آله و سلم – موج می زند باید برای شکستن‚ امواج طوفان ها و فتنه ها و جلوگیری از سیل آفت ها به سلاح پولادین صبر و ایمان مسلح شویم. ملتی که در خط اسلام ناب محمدی – صلی الله علیه و آله و سلم – و مخالف با استکبار و پول پرستی و تحجرگرایی و مقدس نمایی است‚ باید همه افرادش بسیجی باشند و فنون نظامی و دفاعی لازم را بدانند‚ چرا که در هنگامه خطر ملتی سربلند و جاوید است که اکثریت آن آمادگی لازم رزمی را داشته باشد.

خلاصه کلام‚ اگر بر کشوری ندای دلنشین تفکر بسیجی طنین اندازد‚ چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد گردید و الا هر لحظه باید منتظر حادثه باشیم. بسیج باید مثل گذشته و باقدرت و اطمینان خاطر به کار خود ادامه دهد. امروز یکی از ضروری ترین تشکل ها‚ بسیج دانشجو و طلبه است. طلاب علوم دینی و دانشجویان دانشگاه ها باید با تمام توان خود در مراکزشان از انقلاب و اسلام دفاع کنند‚ فرزندان بسیجی ام در این مراکز‚ پاسدار اصول تغییر ناپذیر ((نه شرقی و نه غربی)) باشند. امروز دانشگاه و حوزه از هر محلی بیشتر به اتحاد و یگانگی احتیاج دارند. فرزندان انقلاب به هیچ وجه نگذارند ایادی آمریکا و شوروی در آن دو محل حساس نفوذ کنند. تنها با بسیج است که این مهم انجام می پذیرد. و مسائل اعتقادی بسیجیان به عهده این دو پایگاه علمی است. حوزه علمیه و دانشگاه باید چارچوب های اصیل اسلام ناب محمدی را در اختیار تمامی اعضای بسیج قرار دهند. باید بسیجیان جهان اسلام در فکر ایجاد حکومت بزرگ اسلامی باشند و این شدنی است‚ چرا که بسیج تنها منحصر به ایران اسلامی نیست‚ باید هسته های مقاومت را در تمامی جهان به وجود آورد و در مقابل شرق و غرب ایستاد. شما در جنگ تحمیلی نشان دادید که با مدیریت صحیح و خوب می توان اسلام را فاتح جهان نمود. شما باید بدانید که کارتان به پایان نرسیده است‚ انقلاب اسلامی در جهان نیازمند فداکاری های شماست مسئولین تنها با پشتوانه شماست که می توانند به تمامی تشنگان حقیقت و صداقت اثبات کنند که بدون آمریکا و شوروی می شود به زندگی مسالمت آمیز توام با صلح و آزادی رسید. حضور شما در صحنه ها موجب می شود که ریشه ضدانقلاب در تمامی ابعاد از بیخ و بن قطع گردد.

من دست یکایک شما پیشگامان رهایی را می بوسم و می دانم که اگر مسئولین نظام اسلامی از شما غافل شوند‚ به آتش دوزخ الهی خواهند سوخت. بار دیگر تاکید می کنم که غفلت از ایجاد ارتش بیست میلیونی‚ سقوط در دام دو ابرقدرت جهانی را به دنبال خواهد داشت. من از تمامی بسیجیان خصوصا از فرماندهان عزیز آن تشکر می کنم و از دعای خیر برای این فرزندان با وفای اسلام غفلت نخواهم نمود. خداوند شهدای عزیز و گمنام بسیج را که به نعمت همجواری اهل بیت – علیهم السلام – متنعم و جانبازان عزیز را شفا و اسرا و مفقودین عزیز را سالما به اوطانشان بازگرداند و هر روز بر عظمت و شوکت این نهاد مقدس و مردمی که پیروان اسلام عزیز و حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا لمقدمه الفدا هستند بیفزاید.

والسلام علیکم و رحمه الله
روح الله الموسوی الخمینی

WWW.RAZE57.PERSIANBLOG.IR

چهارشنبه 24/9/1389 - 22:56 - 0 تشکر 262899

از این به بعد هركی پول داشت حتی اگه استعداد و صلاحیتش رو نداشت میره دانشگاه هركی هم كه نداشت هرچند هم كه با استعداد و پر تلاش باشه باید بمونه خونه

شهدا را یاد کنیم با ذکر یک صلوات

 

اظهار دوستی به مردم نیمی از خرد است.امیرالمومنین علی(ع)

سه شنبه 12/11/1389 - 11:13 - 0 تشکر 278688

به نام خدا - سلام .
پاسخ مكتوب فرهاد رهبر به انتقاد بسیج دانشجویی در مورد "دانشجوی پولی "؛
جوسازی علیه دانشجوی پولی به نفع دانشگاه آزاد است


خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه تهران در پاسخ به انتقاد بسیج دانشجویی این دانشگاه در خصوص "دانشجوی پولی " خاطرنشان كرد كه جوسازی علیه "دانشجوی پولی " به نفع دانشگاه آزاد است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، مرتضی كیا مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران و علوم‌پزشكی تهران روز شنبه 2 بهمن در یادداشتی انتقادی نسبت به حمایت فرهاد رهبر رئیس دانشگاه تهران از طرح "دانشجوی پولی " اعتراض كرد كه رئیس دانشگاه تهران ساعاتی پس از انتشار این یادداشت، طی رایانامه‌ای به آن پاسخ داد.

رئیس دانشگاه تهران در این نامه ضمن برشمردن نقایص نظام فعلی آموزش عالی و طرح پرسش‌هایی پیرامون آن، انتقاد بسیج دانشجویی از طرح موسوم به دانشجوی پولی را دفاع آگاهانه یا ناآگاهانه از دانشگاه آزاد به عنوان یكه‌تاز عرصه پذیرش دانشجویان پولی دانست. وی در خاتمه آمادگی خود را برای حضور در نشستی برای بررسی و پاسخ به انتقادات پیرامون طرح دانشجوی پولی -كه مسئول بسیج دانشجویی وی را به آن دعوت كرده بود- اعلام داشت.

متن كامل نامه فرهاد رهبر به شرح ذیل است:

بسمه‌تعالی

سلام
بسیار خوشحال می‌شوم ابتدا به طور كامل بحث را مطالعه كرده و سپس طرح سوال كنید تا خدای ناكرده همچون گذشته دچار افراط و تناقض در رفتار نشوید.
1- آیا در عرایض بنده جمله‌ای كه حكایت از تعطیلی شرایط فعلی دانشگاه‌های دولتی یافته‌اید كه خود را حامی محرومان و بنده را مخالف با آنها معرفی كردید؟

2- آیا می‌دانید كه در نظام فعلی پذیرش از طریق كنكور برای دانشگاه‌های دولتی چند درصد از محرومان روستای مورد اشاره شما قبول می شوند و تجارت كلاس‌های كنكور و حضور كسانی كه توانایی شركت در این كلاس‌ها دارند آیا فرصت برابری را برای همه جهت نشستن در صندلی دانشگاه‌های دولتی را فراهم خواهد كرد؟

3- شاید به خوبی به عرایض بنده توجه نكردید كه اشاره كردم به سابقه 25 ساله دانشگاه پولی در دانشگاه آزاد كه از اولین بنیانگذاران دانشگاه پولی است كه از این بابت هرگز مورد اعتراض قرار نگرفته است ولی به محض اینكه قرار است رقیبی در مقابلش وارد صحنه شود كه شاید تفاوتی با ساختار دانشگاه آزاد ندارد دانشجوی پولی شدیدا مورد حمله قرار می‌گیرد و با جوسازی سیاسی رقیب از صحنه خارج می‌شود و همچنان دانشگاه آزاد یكه‌تاز میدان باقی می‌ماند. آیا فكر نكرده‌اید كه شاید شما هم ناخواسته برای بقای انحصاری دانشجوی پولی در دانشگاه آزاد تلاش می‌كنید جای تاسف است كه آقای كیا نظرات شخصی خود و تنی چند از دوستانش را تحت عنوان مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران منتشر می‌كند و آگاهانه و یا ناآگاهانه خود متناقض با نوشته‌هایش عمل می‌كند زیرا غیرمستقیم از دانشگاه آزاد پولی برای یكه تاز ماندن دفاع می‌كند.

4- شما اطلاع دارید سهم دانشگاه‌های دولتی(دانشجویان غیرپولی) از 7/3 میلیون نفر دانشجوی فعلی كشور چقدر است و آیا اطلاع دارید سهم اعتبار وزارت علوم از كل بودجه كشور چقدر است ؟ آیا اطلاع دارید كه این سهم تا چه حد قابل افزایش است؟ آیا اطلاع دارید كه چه تعداد از دانشجویان ایرانی در خارج از كشور تحصیل می‌كنند؟ آیا اطلاع دارید كه دانشجویان دختر ایرانی كه در برخی از كشورهای آسیای میانه تحصیل می‌كنند مجبورند در خوابگاه‌های مشترك با پسرها زندگی كنند؟ آیا اطلاع دارید كه دانشجویانی كه به قصد تحصیل به خارج از كشور می روند علاوه بر صرف هزینه در معرض چه خطرهایی قرار گرفته‌اند كه نه فقط خودشان بلكه پس از باز گشت به وطن دیگران را نیز تهدید می‌كند؟ ...كه در این مجال نمی‌گنجد.

5- آیا شما نظرات بنده را در خصوص دخالت دولت در مواردی كه آن دخالت منجر به اثرات خارجی مثبت می‌شود به وپژه در خصوص آموزش عالی و چگونگی پذیرش دانشجو اطلاع دارید كه قضاوت می‌كنید؟

6- فرض كنید كیش و دانشجوی شبانه تعطیل شود، آیا فكر می‌كنید آن دانش‌آموزان مورد اشاره شما ورودشان به دانشگاه تهران آسان‌تر می‌شود. لابد می‌فرمائید بله / لطفا بفرمائید چگونه؟ از شما عزیزان توقع اندیشه‌ای عمیق‌تر و مطالعه‌ای دقیق‌تر دارم. امیدوارم كمی در خصوص موضوع فكر كنید و قطعا فراموش نكنید در یك نشست دانشجویی در این خصوص با مطالعه دقیق‌تر با شور و هیجان هرچه بیشتر از بنده داشته باشید حتما نظراتم را یك بار دیگر عرض خواهم كرد.
موفق باشید
فرهاد رهبر

 برای امام زمان صلوات فرستادی ؟      

خدایا شکرت که هر چه دادی بهترین بود . 


 

پنج شنبه 22/2/1390 - 21:36 - 0 تشکر 317154

شما دانشگاه آزاد را ببینید! هر کجا کارش گیر می کند، یک دکترا می دهد، کارش را راه می اندازد و موفق هم هست! خب چه ایراد دارد که این امکان در دانشگاههای دولتی هم فراهم باشد؟حسوووود

پنج شنبه 22/2/1390 - 21:39 - 0 تشکر 317155

قرار بود مجلس دانشگاههای دولتی رو پولی کنه یادتونه که؟! حالا نمیدونم به کجا رسید اما به هر حال به نظر من این مصوبه جزء هوشمندانه ترین مصوباتی بود که مجلس محترم در این سالیان داشت. فقط کافیست که شما فضایی که با اجرای این طرح ایجاد می شود را تصور کنید، تا به مزایای این طرح پی ببرید. اگر این طرح اجرا شود:

۱. وزارت علوم مجبور می‌شود علاوه بر دفترچه سوالاتی که برای دنشجویان کنکوری آماده می کند یک منو (menu) از دانشگاهها تهیه کند و نکاتی را در آن در نظر بگیرد. (مثلاً دانشگاه، رشته، جنسیت، مقطع، فی، احتساب یارانه، سهمیه، ملاحظات)

یعنی مثلا رشته فلسفه برای دانشجوی پسر دانشگاه اصفهان با احتساب یارانه ها و با سهمیه آقازادگی در حد وزارت و با ملاحظه درک داوطلب و سفارش فلان نماینده محترم، فلان قیمت در میاد.

این خیلی اتفاق مهمی است که ما می فهمیم رشته مان چند می ارزد و بعد راحت تر می توانیم فخر بفروشیم و چشم و هم چشمی کنیم. که مثلاً دختر اقدس خانم داره یه رشته 4 میلیون تومنی می خونه! خب منم باید برا بچه م یه رشته سه چهار میلیونی دست و پا کنم! تازه اونم توی تهران. یا مثلاً صغری خانم به جاری‌ش میگه: ماشالله هزار ماشالله چهار تا بچه دارم که رشته هاشون رو هم به اندازه الگانس باباشون می ارزه! جاری شم که وضعشون خوب نیست میگه: چه میشه کرد دیگه صغری جون! من بچه م پیام نور می خونه! آخه باباش ژیان داره!

یا مثلاً بعد از اعلام نتایج کنکور یه عده جلوی سازمان سنجش تحصن می کنن! بهشون میگن چتونه که اینجا تحصن کردین؟ میگن: توی کنکور تقلب شده! ما هر کدوممون به اندازه هفش ده میلیون تومن درس خوندیم، الان اومدیم می بینیم که یه رشته 800 هزار تومنی قبول شدیم!

بعد تازه مؤسساتی مثل گاج و ... هم تو تبلیغاتشون می نویسن: (این قسمت هیجانی خوانده شود)

دی دی دی دیم!!! کتابهای سبز گاج! برای رشته های 100 الی 500 هزار تومنی!
کتابهای سرخ گاج! برای رشته های 500 هزار الی 2میلیون تومنی! و همینطور الی آخر!

حالا این قیمت ها را برای اساتید و کتابفروشی ها و روسای دانشگاهها و ... تصور کنید ببینید چه می شود!!!! تازه تصور کنید بیان "بن" هم براش درست کنن! چه شود!

پنج شنبه 22/2/1390 - 21:40 - 0 تشکر 317156



۲. پولی که از این بابت به خزانه بیت المال می رود، واقعا مملکت را تکان می دهد. این نکته سنجی نمایندگان و توجه به افزایش دخایر ارزی مملکت نکته ای شایان تقدیر است.

۳. انتقال فرهنگی! خب هم نشینی افرادی که تا قبل از دانشگاه سنگین ترین جسمی که تکان داده اند دسته ی پلی استیشنشان بوده است و به برکت جیب بابا مراحل ترقی را یکی پس از اون یکی طی کرده اند، با افرادی که خب به هر حال با هر وضعیتی وقت خود را تلف کرده اند و نشسته اند و درس خوانده اند، باعث می شود که فرهنگ غلط درس خواندن و اتکا به درس خواندن به جای اتکا به جیب محترم بابا (ببخشید! جیب بابای محترم!) از بین برود و همه بفهمند که حقیقت چیست!

۴. برای اینکه کار مملکت پیش برود، معامله و زد و بند از لاینفک حرکت موفق است و هر که بر این باور باشد که می‌توان بدون زد و بند و معامله، کار کرد، قطعا از نابخردان است! پولی شدن دانشگاهها امکان زد و بند بیشتر و معامله موثرتر را برای مسئولین محترم تر فراهم می آورد، که بتوانند با خیالی آسوده تر و به شکلی موثرتر و با امکانات بیشتری به مدیریت فضا بپردازند. شما دانشگاه آزاد را ببینید! هر کجا کارش گیر می کند، یک دکترا می دهد، کارش را راه می اندازد و موفق هم هست! خب چه ایراد دارد که این امکان در دانشگاههای دولتی هم فراهم باشد؟

۵. یکی از مزایای دیگر این طرح محترم افزایش و بالا بردن فرهنگ صحیح و مترقی "مدرک گرایی" است. خب قطعا دستهایی پشت پرده است که در تلاش است مدرک گرایی را بعنوان فرهنگی غلط معرفی کند. این طرح بحمدلله یک تنه می تواند جلوی تمام آن تبلیغات ایادی ضد فرهنگ را بگیرد و فرهنگ مترقی مدرک گرایی را ترویج کند.

۶. با این طرح و پولی شدن همه چیز، ملت محترم می فهمند که اصالت با پول است و نه با چیزهای دیگر. حتی آیه هم داریم که می‌گوید: "ان احسنکم اغنیائکم". لذاست که ملت از این به بعد تلاش می کنند تا پول بیشتری کسب کنند و این امر باعث ریشه کن شدن فقر از سطح اجتماع می شود.

۷. با این طرح پس از مدتی دانشگاههای خوب ما به شمال تهران و جاهایی مثل آن منتقل می‌شوند که آب و هوایی بسیار خوب هم دارند، که قطعا به نفع دانشجویان است.

۸. به دلیل طولانی شدن مطلب از ذکر سایر مزایای این طرح منصرف می‌شوم. اما بدانید که آنهایی که مثل افراد فوق الذکر و دیگران سعی در تخریب این طرح دارند، درد مردم ندارند. منحرفند و نگاهشان املانه و ناقص است. ملت بدانید که باید از این جماعت حذر کرد! اینها نمی بینند که نمایندگان محترم با ذکاوت تمام و با تصویب یک طرح ساده به فرهنگ سازی، ریشه کن کردن فقر، ارتقا سطح مدیریتی مدیران، آگاهی بخشی به مردم، افزایش ذخایر ارزی و .... کمک کرده اند. حال خود قضاوت کنید! آیا این طرح بد است؟


برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.