• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 3497)
سه شنبه 18/10/1386 - 21:18 -0 تشکر 23060
سالار عشق

 


امام رضا علیه السّلام فرمود:هرگاه ماه محرّم فرا مى رسید، پدرم (موسى بن جعفرعلیه السّلام ) دیگر خندان دیده نمى شد و غم و افسردگى بر او غلبه مى یافت تا آن كه ده روز از محرّم مى گذشت ، روز دهم محرّم كه مى شد، آن روز، روز مصیبت و اندوه و گریه پدرم بود.

قالَ رَسُولُ اللّهِ صلّى اللّه علیه و آله:اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤ منینَ لا تَبْرَدُ اَبَداً.

پیامبر اكرم صلّى اللّه علیه و آله فرمود:براى شهادت حسین علیه السلام ، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤ منان است كه هرگز سرد و خاموش نمى شود.(جامع احادیث الشیعه ، ج 12، ص 556)

همان طوری که می دانید ماه محرم نزدیک است برای همین این تایپیک را زدم تا با کمک شما دوستان گرامی اطلاعاتمان را درباره محرم، امام حسین و یاران با وفای ایشان بالا ببریم و در واقع هم خودمان استفاده کنیم هم دیگران و بدین نحو کار کوچکی برای امام حسین(ع) و یاران با وفای ایشان انجام دهیم. انشاءالله  

 

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

سه شنبه 25/10/1386 - 21:2 - 0 تشکر 24648


ابو هارون مكفوف مى گوید:خدمت حضرت صادق علیه السّلام رسیدم . امام به من فرمود: برایم شعر بخوان .پس برایش اشعارى خواندم . فرمود: اینطور نه ، همان طور كه (براى خودتان ) شعرخوانى مى كنید و همانگونه كه نزد قبر حضرت سیدالشهدا مرثیه مى خوانى .بحارالانوار، ج 44، ص 287

دانلود ها
حجم فایل ها
نام روز
۱۵۳۷ k
روز ششم محرم: حضرت قاسم ابن الحسن علیه السلام
۱۶۹۳ k
۶۰۵ k
روزهفتم محرم: روضه عطش و علی اصغر علیه السلام
۶۴۲ k
۱۰۴۶ k
روز هشتم محرم: حضرت علی اکبر علیه السلام
۸۹۶ k
۷۹۶ k
روز نهم محرم: روز تاسوعا حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام
 ۱۵۳۴ k
 ۳۱۴۲ k
۹۲۷ k
روزدهم محرمعلیها السلام و شام غریبان: روز عاشورا حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام حضرت زینب
 ۱۰۳۶ k
 ۱۷۵۲ k
سلام بر عاشقان ابا عبدالله
جدول بالا شامل مرثیه روزهای پنجم تا دهم محرم می باشد سعی کردم نوحه های خوب را انتخاب کنم. به دلیل حجم بالایی که فایل ها داشتند فایل ها را به صورت amrدرآوردم تا از حجم بالای آنها کاسته شود و انصافا هم همینطور بود چون مثلا فایلی که حجمش 20 مگابایت بود به 1/5 مگابایت کاهش یافت( می توانید امتحان کنید ) البته بد هم نشد چون بدین صورت می توانید از آنها بر روی هر موبایلی هم استفاده کنید
منتظر نوحه فراق 3 شامل نوحه شب سوم و هفتم شهادت امام حسین(ع) و یارانش هم باشید
التماس دعا

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

يکشنبه 30/10/1386 - 21:14 - 0 تشکر 25742


امام رضا علیه السّلام فرمود:اى دعبل ! براى حسین بن على علیه السّلام مرثیه بگو، تو تا زنده اى ، یاور و ستایشگر مایى ، پى تا مى توانى ، از یارى ما كوتاهى مكن .جامع احادیث الشیعه ، ج 12، ص 567

دانلود ها
حجم فایل ها
نام روز
۱۰۰۳ k
روز یازدهم محرم:حرکت کاروان از کربلا
۵۹۶ k
۹۴۹ k
روز دوازدهم محرم: شب سوم شهدای کربلا
۱۶۹۳ k
 ۸۳۵ k
روز هفدهم محرم: شب هفتم شهدای کربلا
سلام بر عاشقان ابا عبدالله
جدول بالا شامل مرثیه روزهای یازدهم، دوازدهم و هفدهم محرم می باشد سعی کردم نوحه های خوب را انتخاب کنم. به دلیل حجم بالایی که فایل ها داشتند فایل ها را به صورت amrدرآوردم تا از حجم بالای آنها کاسته شود و انصافا هم همینطور بود چون مثلا فایلی که حجمش 20 مگابایت بود به 1/5 مگابایت کاهش یافت( می توانید امتحان کنید ) البته بد هم نشد چون بدین صورت می توانید از آنها بر روی هر موبایلی هم استفاده کنید
منتظر نوحه فراق 4 شامل نوحه اربعین حسینی باشید
التماس دعا

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

چهارشنبه 3/11/1386 - 21:29 - 0 تشکر 26340

در فضائل زیارت عاشورا:
فضائل زیارت عاشورا; بر حسب آنچه در فرمایش حضرت امام محمّد باقر (علیه السلام)و حضرت صادق (علیه السلام)در روایت علقمه و صفوان است ، بیست و دو امر است:
اوّل: ثواب دوازده هزار حج.
دوم : ثواب هزار هزار جهاد .
سوّم: ثواب دو هزار هزار عمره ; كه همه آنها را با حضرت رسول (صلى الله علیه وآله)و ائمّه اطهار (علیهم السلام)بجا آورده باشد .
چهارم: ثواب مصیبت هر پیامبرى از اوّلین تا آخرین .
پنجم :ثواب مصیبت هر رسولى  .
ششم: ثواب مصیبت هر وصیّى تا روز قیامت  .
هقتم:ثواب مصیبت هر صدّیقى تا روز قیامت  .
هشتم: ثواب هر شهیدى تا روز قیامت  .
نهم: بلندى مقام او صد هزار هزار درجه .
دهم: نوشته شدن هزار هزار حسنه .
یازدهم: محو شدن هزار هزار گناه .
دوازدهم: رسیدن به درجه شهداى با آنحضرت تا حدّى كه به هیئت آنها محشور شود  ، و در مقامات آنها داخل شود .
سیزدهم: ثواب زیارت هر پیامبرى.
چهاردهم: ثواب زیارت هر رسولى .
پانزدهم: ثواب زیارت هر كسیكه زیارت نموده است آنحضرت را از آن روزى كه شهید شده اند .
شانزدهم: جواب سلام از آنحضرت (علیه السلام) بجهت قبولى زیارت او .
هفدهم: قضاء و بر آورده شدن حوائج هرقدر و هرچند بزرگ باشد .
هجدهم: سرور قلب بر وجه دوام و همیشگى و روشنى چشم بواسطه رسیدن به آنچه طالب باشد .
نوزدهم: فوز به بهشت  .
بیستم: سلامتى از آتش .
بیست و یكم: قبول شدن شفاعت او براى هر كس كه از خویش و بیگانه ، گرچه مستحق آتش جهنّم باشند ، جز دشمنان اهلبیت (علیهم السلام) .
بیست و دوّم: ضمانت مؤكّده از حضرت صادق (علیه السلام) و از حضرت امام محمّد باقر (علیه السلام) و از حضرت امام زین العابدین (علیه السلام) و از حضرت ابى عبدالله (علیه السلام)و از حضرت مجتبى (علیه السلام)و از حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) و از حضرت رسول (صلى الله علیه وآله)و از جبرئیل (علیه السلام) و از حضرت احدیّت جلّ شأنه در حقّ زائر به این زیارت آنكه زیارت او مقبول و سعى او مشكور ، یعنى كه هیچ مانعى سبب ردّ آن نشود.

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

چهارشنبه 3/11/1386 - 21:31 - 0 تشکر 26343

آخرین مناجات حسین بن على (ع(
متن سخن :
اَللّهُمَّ مُتَعالىَ الْمَكانِ عَظِیمَ الْجَبَرُوتِشَدِیدَ الِْمحالِ عَنِّى غَنِىُّ
عَنِ الْخَلائِقِعَرِیضُ الْكِبْرِیاءِ قادِرٌ عَلى ما تَشاءُ
قَرِیبٌ الرَّحْمَةِ صادِقُ الْوَعْدِ سابِغُ النِّعْمَةِ حَسَنُالْبَلاءِ
قَرِیبٌ اِذا دُعیتَ مُحِیطٌ بِماخَلَقْتَ
قابِلُ التَّوْبَةِ لِمَنْ تابَ اِلَیْكَقادِرٌ على ما اَرَدْتَ
تُدْرِكُ ما طَلَبْتَشَكُورٌ اِذا شُكرْتَ ذَكُورٌ اِذا ذُكِرْتَ
اَدْعُوكَ مُحْتاجاً وَاَرْغَبُ اِلَیْكَ فَقِیراً وَاَفْزعُاِلَیْكَ
خائِفاً وَاَبْكِى مَكْرُوباًوَاَسْتَعِینُ بِكَ ضَعِیفاً
وَاَتَوَكَّلُعَلَیْكَ كافِیاً اَللّهُمَّ احْكُمْ بَیْنَنا وَبَیْنَ قَومنا
فَاِنَّهُمْ غَرُّونا وَخَذَلُونا وَغَدَرُوا بِنا وَقَتَلُونا
وَنَحْنُ عِتْرَةُ نَبِیِّكَ وَوُلْدُ حَبِیبِكَمُحَمَّدٍ صلى اللّه علیه و آله الَّذِى اصْطَفَیْتَهُ
بِالرِّسالَةِ وَاءتْمَنْتَهُ الْوَحْىِ عَلَى
فَاجْعَلْ لَنا مِنْ اَمْرِنا فَرَجاً وَمَخْرَجاً یا اَرْحَمَالراحِمینَ.
...
صَبْراً عَلى قَضائِكَ یا رَبِّ لااِلهَ سِواكَ
یا غِیاثَالْمُسْتَغیثین مالِى رَبُّسِواكَ وَلا مَعْبُودٌ غَیْركَ
صَبْراً عَلىحُكْمِكَ یا غِیاثَ مَنْ لا غِیاثَ لَهُ
یا دائِماًلا نَفادَ لَهُ یا مُحْیِى الْمَوتى
یا قائِماًعَلى كُلِّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ اُحْكُمْ بَیْنى وَبَیْنَهُمْ
وَاَنْتَ خَیْرُالْحاكِمینَ
ترجمه و توضیح لغات :
مُتَعال : برتر. جَبَرُوت : صیغه مبالغه است : قُدْرَتْ: تسلط. مِحالبه كسر میم: دقت ، تصرف ، عریض : گسترده . كِبْرِیاء: عظمت و بزرگى ، سابِغ : وسیع . شَكُور: شكرگزار و یكى از اسماء خداوند است كه پاداش زیاد در مقابل كم مىدهد.ذكور: یادآورنده ، بسیار یاد كننده . بَلاء: آزمایش . رَغِبَ اِلَیْه : تضرع وزارى نمود. فقیر: نیازمند. فَزَعَ اِلَیْهِ: به سوى او پناه برد. كرْب : اندوه . غَرُّونا (از غَرَّ): گول زد. غَدْر: خیانت كردن . غِیاث : كمك . اِسْتِغاثَة : یارى طلبیدن . نَفاد: تمام شدن .
ترجمه و توضیح :
بنابه نقل شیخ الطائفه ، شیخ طوسى در مصباح المتهجد و مرحوم سیدبنطاووس در اقبال ، حسین بن على علیهما السلام در آخرین دقایق زندگیش ‍ چشمها رابازكرد و به سوى آسمان متوجه گردید و براى آخرین بار با پروردگار خویش ، پروردگارعالمیان چنین مناجات و راز و نیاز نمود
اى خدایى كه مقامت بس بلند، غضبت شدید،نیرویت بالاتر از هر نیرو، تو كه از مخلوقات خویش مستغنى هستى و در كبریا و عظمتفراگیر، به آنچه بخواهى توانا، رحمتت به بندگانت نزدیك ، وعده ات صادق ، نعمتت شامل، امتحانت زیبا، به بندگانت كه تو را بخوانند نزدیك هستى و بر آنچه آفریده اى احاطهدارى و هركس كه از در توبه درآید پذیرایى ، آنچه را كه اراده كنى توانایى ، آنچه راكه بخواهى درك توانى كرد، كسى را كه شكرگزار تو باشد شكرگزارى ، یاد كننده ات رایادآورى ، من تو را خوانم كه نیازمند تواءم و به سوى تو روى آرم كه درمانده تواءم ،ترسان به پیشگاهت فزع مى كنم ، غمگین دربرابرت مى گریم ، از تو مدد مى طلبم كهناتوانم ، خود را به تو وامى گذارم كه بسنده اى ، خدایا! در میان ما و قوم ما داورىكن كه آنان از راه مكر و حیله وارد شدند و دست از یارى ما برداشتند وما را كهفرزندان پیامبر و حبیب تو محمد صلّى اللّه علیه و آله هستیم به قتل رسانیدند،پیامبرى كه به رسالت خویش انتخاب نموده وامین و حیش قرار داده اى ، اى خدا! اىمهربانترین ! در حوادث ، بر ما گشایش و در پیشامدها، برما خلاصى عنایت كن.
امام علیه السلام مناجات خویش را با اینجملات به پایان رسانید:
در مقابلقضا و قدر تو شكیبا هستم اى پروردگارى كه بجز تو خدایى نیست . اى فریادرس دادخواهانكه مرا جز تو پروردگارى و معبودى نیست . برحكم و تقدیر تو صابر و شكیبا هستم . اىفریادرس آنكه فریادرسى ندارد، اى همیشه زنده اى كه پایان ندارد. اى زنده كنندهمردگان . اى خدایى كه هركسى را با اعمالش مى سنجى ، در میان من و این مردم حكم كنكه تو بهترین حكم كنندگانى
وآنگاه كه صورت به خاك مى گذاشت ، گفت ((بِسْمِاللّه وَبِاللّه وَفِى سَبیلِاللّه وَعَلى مِلَّةِرَسُولِ اللّه))

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

چهارشنبه 3/11/1386 - 21:33 - 0 تشکر 26344

امام رضا علیه السّلام فرمود:
گریه كنندگان باید بر كسى همچون حسین علیه السّلام گریه كنند، چرا كه گریستن براى او، گناهان بزرگ را فرو مى ریزد.

بحارالانوار، ج 44، ص 284

Taken from site www.yahussain.com

DrmGangineh

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

چهارشنبه 3/11/1386 - 21:34 - 0 تشکر 26345

ویژگیهاى روحى سرورمان عباس ( علیه السّلام )
سرورمان عباس ( علیه السّلام ) دنیایى از فضایل و نیكى بود. هر صفتنیك و گرایش والا را كه بتوان تصور كرد، جزء ذاتیات او بود و همین افتخار او را بسكه زاده امیرالمؤ منین ( علیه السّلام ) داراى تمامى فضایل دنیا بود. ابوالفضلهمه فضیلتها و صفات پدر را به ارث برد تا آنكه نزد مسلمانان سَمبل هر فضیلتى و نمادهر ارزشى والا گشت .
در اینجا به اختصار برخى صفات حضرت را یاد مى كنیم :
1 شجاعت
دلیرى و شجاعت ، گویاترین نشانمردانگى است ؛ زیرا نشانه قوت و استوارى و ایستادگى در برابر حوادث مى باشد. ابوالفضل این صفت والا را از پدرش كه شجاعترین انسان هستى است و داییهایش كه ازدلاوران نامدار عرب بودند و در میان سایر قبایل بدین صفت مشهور بودند، به ارث بردهبود.
ابوالفضل دنیایى از قهرمانیها بود و آنگونه كه مورخان گفته اند در جنگهاىهمراه پدرش هرگز ترسى به خود راه نداد. روز عاشورا نیز آنچنان شجاعتى از خود نشانداد كه زبانزد تاریخ گشت . ابوالفضل در این روز كه از حماسى ترین روزهاى تاریخاسلام است ، در برابر انبوه دشمنان كه دشت را پر كرده بودند آنقدر دلاورى نشان دادكه شجاعان قوم را متزلزل و عامه سپاهیان را هراسان كرد و زمین ، زیر پایشان لرزید ومرگ بر آنان سایه افكند تا آنجا كه به حضرتش پیشنهاد فرماندهى كل سپاه را در صورتكناره گیرى از یارى برادرش دادند. لیكن عباس بر آن تمسخر زد و بر ایمان و عقیده اشو دفاع از آرمان مقدسش افزوده شد.
شجاعت و دلاورى حضرت عباس ( علیه السّلام ) درروز عاشورا براى به دست آوردن سودى مادى از این زندگى نبود، بلكه دفاع ازمقدّسّترین آرمانهاى مجسم در نهضت برادرش سیدالشهداء بزرگترین مدافع حقوق محرومان وستمدیدگان به شمار مى رفت .
باشاعران
شاعران از شجاعت، دلیرى ، رادمردى حضرت و شكستى كه یك تنه به سپاه اموى وارد كرد، همواره در شگفتبوده اند و شیفته شخصیت والاى او گشته اند. براى مثال ، شمارى از آنان را كه در اینباب داد سخن داده اند مى آوریم .
الف سید جعفر حلى :
شاعر علوىسید جعفر حلىدر قصیده درخشان خود، ترس و هراس ‍ سپاه اموى از پیكارهاى حضرت را چنین تصویر مىكند:
از شیر كارآزموده نبردها، بر سپاهیان اموى ، عذابفرو ریخت . جز هجوم شیرى خشمگین و غرّان كه خواسته اش را نیك آشكار كرده بود، چیزىآنان را هراسان نكرد. ترس از مرگ ، چهره هاى آنان را اندوهگین كرده بود. اما عباسدر آن میانه خندان بود.
میمنه و میسره سپاه را درهم مى ریخت ، آنان را درهم مىكوفت و سرهایشان را درو مى كرد. دلاورى به او حمله نمى كرد مگر آنكه مى گریخت و سرش، پیشاپیش او حركت مى كرد. اسبان را چنان با نیزه اش رنگ آمیزى كرد كه سیاه وسپیدشان یكسان شدند. بر شكارش خشمناكانه هجوم نمى آورد مگر آنكه بلاى محتوم را براو سرازیر مى كرد. پیشروى او رنگى از درنگ و هراس ‍ داشت ، گویى براى تسلیم پیش مىرود. قهرمانى كه شجاعت را از پدرش به ارث برد و بدان ، دماغ پرباد گمراه زادگان رابه خاك مالید
مى بینید چگونهحلىهراس فراگیر امویان را از هجوم قمربنى هاشم ، قهرمان اسلاموصف مى كند و آشفتگى صفوف آنان را تصویر مى نماید.
عباس با قلبى آرام و چهره اىخندان به لشكر دشمن مى تازد و از كشته ، پشته مى سازد و اسبان آنان را با خونشانرنگین مى كند. تا جایى كه مى دانیم هرگز كسى شجاعت و دلیرى را چنین ترسیم نكرده استو بدون گزافگویى ، عباس همانگونه كه مورخان نوشته اند خسارتهاى سنگینى به اهل كوفهوارد كرد.
سید جعفر حلىهمچنان دروصف شجاعت ابوالفضل ، داد سخن مى دهد و مى گوید:
قهرمانىكه هنگام سوار شدن بر اسب بزرگ ، گویى كوهى سرافراز، بر اسب نشسته است و شگفتا كهاسبى ، چنین كوهى را خوب تحمل مى كند و رهوار مى تازد! سوگند به برق شمشیرش و من جزبه آذرخش آسمانى ، سوگند نمى خورم اگر شهادت او مقدّر نبود، با شمشیرش هستى را مىزدود؛ لیكن این خداوند است كه هرچه اراده كند، مقدر مى سازد و بر آن حكم مىراند
تیغ ابوالفضلصاعقه اى ویرانگر بود كه بركوفیان فرود آمد و اگر قضاى الهى نبود، آنان را از صفحهروزگار محو مى كرد.
ب كاشف الغطاء:
اماممحمد كاشف الغطاء)) شیفته شجاعت ابوالفضل شدهو طى قصیده درخشانى او را چنین مى ستاید:
هنگامى كه عباسخندان به رزمگاه پا مى گذاشت ، چهره هاى امویان را هراس از مرگ ، دژم (اندوهگین( مى كرد.
به مرگ آورى ، آگاه بود و شمشیرش كارآزمودگان را از پا درمىآورد.
وقتى كه تیرگى و سختى جنگ ، چون شبى تاریك به اوج مى رسید، مرگبارترین روزدشمنانش آغاز مى شد
هراس از ابوالفضلچهره هاى امویان را تیره كرده ، زیرا سرهاى قهرمانان آنان را درو كرد و روحیه آنانرا درهم شكست و بارانى از عذاب بر آنان فروبارید.
ج فرطوسى :
شاعر دلباخته اهل بیت ، شیخعبدالمنعم فرطوسىنور به قبرش ببارد در حماسه جاویدان خود، دلیرى و شجاعتابوالفضل در میدان نبرد را چنین مى ستاید:
در هر هجومى درجهاد، كوه است و در استوارى هنگام رویارویى كوهى است . تمامى گُردى و عزت پدرش علىدر او ریشه دواند و بارور گشت . در هر دلى و جانى ، نقشى از خود به یادگار گذاشته ودر هر دیدار، هراسى در روان دشمن افكنده است
سپس همو،شكستهاى سنگین سپاه اموى به وسیله ابوالفضل را چنین ترسیم مى كند:
چون پرچمى برفراز دژى ، بر پشت اسب خود نشست و در تیرگى چون شب جنگ، ماهوار درخشید. دلهاى دلاوران از دیدن هیبت او فرو ریخت و چون هوا از پهلوهایشانبه درآمد و بدنهاى درهم شكسته شان بر زمین افتاد در حالى كه سرهایشان پرّان بود واو انبوه لشكریان را با ید بیضاى خود به سوى مرگ مى راند
شجاعت و دلاورى ابوالفضل ، شاعران بزرگ راشیفته خود كرد و ضرب المثل تاریخ گشت .
آنچه بر اهمیت این شجاعت مى افزایدللّهبودن آن است . حضرت ، شجاعت خود را درراه یارى حق و دفاع از آرمانهاى والاى اسلام به كار گرفت و هرگز دربند دستاوردهاىمادى زندگى زودگذر نبود.
2 ایمان بهخدا
قوت ایمان به خدا واستوارى در آن ، یكى از بارزترین و بنیادى ترین ویژگیهاى ابوالفضل بود. حضرت دردامان ایمان ، مركز تقوا و آموزشگاه خداپرستى و خداخواهى ، تربیت یافت و پدرش ،پیشواى موحّدان و سرور متقیان ، جانش را با جوهر ایمان و توحید حقیقى پرورش داد وتغذیه كرد. پدر، او را با ایمان مبتنى بر آگاهى و تعمّق در حقایق هستى و رازهاىطبیعت ، تغذیه نمود؛ ایمانى كه خود چنین وصفش كرده بود:
اگر پرده ها برایم كنار زده شوند، بر یقینم افزوده نخواهد شد
این ایمان ژرف و ریشه دار با ذرّات وجود حضرت عباس عجین شد واو را به یكى از بزرگان تقوا و توحید بدل ساخت . و بر اثر همین ایمان پایدار و عظیمبود كه ایشان ، خود، برادران و شمارى از فرزندانش را در راه خدا و تنها براى خداقربانى كرد.
عباس ( علیه السّلام ) با دلاورى به دفاع از دین خدا و حمایت ازعقاید اسلامى كه در آستانه تحریف شدن و نابودى در زمان حكومت امویان قرار گرفتهبود، برخاست و در این كار فقط خداوند و رضاى حق و جایگاه اخروى را مد نظر داشت .
3 خویشتندارى
یكى دیگر از صفات برجسته ابوالفضل) علیه السّلام ) عزّت نفس و خویشتندارى بود. حضرت از زندگى خفت بار زیر سایه حكومتاموى ابا داشت ؛ حكومتى كه بندگان خدا را برده خود و اموال بیت المال را دارایىشخصى كرده بود و به دنبال برادرش ، پدر آزادگان كه صلاى عزّت و كرامت در داده بود ومرگ زیر سایه هاى نیزه ها را سعادت و زندگى با ظالمان را اندوهبار اعلام كرده بود،دست به قیامى خونین زد و به میدان نبرد و جهاد پا گذاشت .
ابوالفضل ( علیهالسّلام ) در روز عاشورا عزّت نفس و خویشتندارى را با تمام ابعاد و آفاقش مجسم ساخت . امویان او را به شرط كناره گیرى از برادرش ، وعده فرماندهى كل قوا دادند، لیكنحضرت بر آنان تمسخر زد و فرماندهى سپاه آنان را لگدمال كرد و با شوق و اخلاص ، بهسوى آوردگاه شتافت و در راه دفاع از حرّیت ، دین و آزادگى خود، كُندآوران را به خاكانداخت و سرها را درو كرد.
4 صبر
یكى از ویژگیهاىابوالفضل ( علیه السّلام ) شكیبایى و بردبارى در برابر حوادث تلخ و دشوار بود. مصایبى كه در روز عاشورا بر سر حضرت آمد، كوهها را مى گداخت ، لیكن ایشان همچناناستوار بودند و كمترین سخنى دالّ بر دردمندى بر زبان نیاوردند. حضرت همچون برادرش ،سیدالشهداء كه صبرش ‍ از صلابت و سنگینى كوههاى سر به فلك كشیده ، بیش بود و بهپیروى از امامش ، خود و اراده اش را تسلیم پروردگار بزرگ كرد و هرچه را بر خود وخاندانش نازل شد با چشم رضامندى نگریست . حضرت ابوالفضل ، ستارگان تابناك و اصحابباوفا را مى دید كه بر دشت سوزان كربلا چون قربانیها به خون تپیده اند و آفتاب ،آنان را مى گدازد، مویه و فریاد كودكان را مى شنید كه بانگالعطشسر داده اند، نوحه بانوان حرم وحى بركشتگان خود را مى شنید، تنهایى برادرش ، سیدالشهداء را در میان كركسهاى كوفه ومزدوران ابن مرجانه كه براى كشتنش بر یكدیگر پیشى مى گرفتند تا به رهبرشان نزدیكشوند، مى دید. آرى ، همه این حوادث سنگین را مى دید، لیكن امر خود را به خداى متعالواگذار كرده بود و بدون كمترین تزلزلى پاداش را از پروردگارش ‍ درخواست مىكرد.
5 وفادارى
یكى دیگر از صفات ابوالفضل كه ازبرترین و برجسته ترین صفات است ،وفادارىاست . حضرت در این صفت ، گوى سبقت از همگان ربود و ركوردى جاودانىبرجاى گذاشت و به بالاترین حد آن رسید. نمونه هاى وفادارى حضرت را در اینجا مىآوریم .
الف وفادارى به دین :
ابوالفضل العباس) علیه السّلام ) از وفادارترین كسان به دین خود بود و بشدت از آن دفاع كرد. هنگامىكه اسلام در خطر نابودى قرار گرفت و دشمنان كمر بسته آن امویان با تمام وجود بهانكار آن برخاستند و شبانه روز محو آن را وجهه نظر خود قرار دادند و با آن جنگیدند،ابوالفضل به رزمگاه پاگذاشت و در راه دین خود، مخلصانه جهاد كرد تا آنكه كلمه توحیددر زمین برقرار باشد و در آرمانهاى اعتقادیش دستانش قطع گشت و به خون خوددرغلتید.
ب وفادارى به امت :
سرور ما حضرت عباس) علیه السّلام ) مى دید كه امت اسلامى در زیر كابوس تیره امویان دست و پا مى زند وزندگى مرگبار سراسر ذلت و خوارى را سپرى مى كند. گروهى از مجرمان اموى سرنوشت آنانرا در دست گرفته ، ثروتهاى آنان را به باد مى دهند، با مقدرات آنان بازى مى كنند وحتى یكى از سپاسگزاران اموى با وقاحت و بدون شرم و حیا اعلام مى كند كهمنطقه سواد؛ باغستان قریش استو چهاهانتى به امت بیش از این .
در برابر وضعیت طاقت فرسا، ابوالفضل وفادارى به امترا در قیام دید. پس همراه با برادرش و گروهى از رادمردان اهل بیت و آزادگان دلباختهآنان بپاخاست و شعار آزادى از یوغ بندگى امویان را سر داد و رهایى امت اسلامى ازبردگى آنان را هدف خود كرد و جهادى مقدّس براى بازگرداندن زندگى كریمانه براى آنانرا آغاز كرد و در راه این هدف والا، خود و تمامى بپاخاستگان به شهادت رسیدند. پسكدام وفادارى به امت مثل این وفادارى است ؟!
ج وفادارى بهوطن :
سرزمین اسلامى در گرداب محنت و رنجهاى توانفرسا در ایام حكومتامویان ، غوطه ور بود. استقلال و كرامت خود را از دست داده بود و به باغستانى براىامویان ، سرمایه داران قریش و دیگر مزدوران بدل گشته بود.
تهیدستى و فقر، همهگیر و مصلحان و آزادگان خوار شده بودند و مجالى براى آزادى فكر و نظر نمانده بود. حضرت عباس تحت رهبرى برادرش ‍ سیدالشهداء براى درهم شكستن این حكومت سیاه و فروپاشىپایه هاى آن ، قیام كرد و بر اثر فداكاریهاى آنان بود كه طومار حكومت اموى پس ازچندى درهم پیچیده شد؛ در حقیقت بزرگترین وفادارى به وطن اسلامى همین است .
د وفادارى به برادر:
ابوالفضل پیمانى را كه با خداوند براىحفظ بیعت خود با برادرش ریحانه رسول خدا( صلّى اللّه علیه و آله ) و اولین مدافعحقوق مظلومان و محرومان بسته بود، بدان وفادار ماند. مردمان در طول تاریخ مانند اینوفادارى در حق برادر را ندیده اند و قطعاً زیباتر از این وفادارى در كارنامه وفاىانسانى به ثبت نرسیده است ؛ وفاداریى كه هر آزاده شریفى را به خود جذب مىكند.
6 قوّت اراده
استوارى وقدرت ارادهاز مهمترین و بارزترین صفات بزرگان جاوید تاریخاست كه در كار خود موفق بوده اند؛ زیرا محال است افراد سست عنصر و ضعیف الارادهبتوانند كمترین هدف اجتماعى را محقق كنند یا كارى سیاسى را به پایانبرند.
ابوالفضل ( علیه السّلام ) در اراده نیرومند و عزم و جزم ، در بالاترینسطح قرار داشت . به اردوگاه حق پیوست و بدون تزلزل یا تردید، پیش رفت و در عرصهتاریخ به عنوان بزرگترین فرمانده بى مانند شناخته شد و اگر این صفت در او نبود،افتخار و جاودانگى در طول تاریخ برایش ثبت نمى شد.
7 مهربانى
محبت و مهربانى به محرومان و ستمدیدگان بر وجود ابوالفضل مستولى بودو این پدیده به زیباترین شكل خود در كربلا آشكار شد و جلوه كرد؛ سپاه امویان آبشخورفرات را بر اهل بیت بستند تا آنان بر اثر تشنگى بمیرند یا تسلیم گردند. ابوالفضل كهلبهاى خشكیده و چهره هاى رنگ پریده فرزندان برادرش ‍ و دیگر كودكان را از شدت تشنگىدید، قلبش فشرده گشت و از عطوفت و مهربانى دلش آتش گرفت . سپس به مهاجمان حمله كرد،راهى براى خود گشود و براى كودكان آب آورد و آنان را سیراب كرد. در روز دهم محرمنیز بانگالعطشكودكان را شنید، دلشبه درد آمد و مهر به آنان ، او را از جا كند. مشكى برداشت و در میان صفوف به همفشرده دشمنان خدا رفت ، با آنان درآویخت و از فرات دورشان ساخت ، مشتى آب برداشت تاتشنگى خود را برطرف كند، لیكن مهربانى او اجازه نداد قبل از برادر و كودكانش سیرابشود، پس آب را فرو ریخت . حال در تاریخ امتها و ملتها بگردید آیا چنین محبت و رحمتىرا جز در قمر بنى هاشم و افتخار عدنان خواهید یافت ؟!
اینها پاره اى از صفات وفضایل ابوالفضل است كه با داشتن آنها چون پدرش به بالاترین قلّه مجد و كرامت دستیافت .

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

دوشنبه 15/11/1386 - 21:39 - 0 تشکر 28415

حسین علیه السلام وارث رسول الله 
هر دین الهى كههمانند اب زلال و شفاف و بدون هیچ گونه آلودگى به بشر ارزانى مى شود. بعد از این كهدین در دسترس بشر قرار گرفت در خطر آلوده شدن به انواع انحراف ها دارد. بر همیناساس نخله ها یعنى مرام هاى ساخته اوهام بشرى ، همواره در كنار مله هاى یعنى دینهاى آسمانى قرار دارد. عنوان ملل و نحل خاستگاهش همین است كه ملل دین هاى آسمانى ،نحل مرام ها و ساخته هاى اوهام بشرى .
بر این اساس نحله ها همواره دین ها راتهدید مى نمایند و اگر دینى به خواهد جاودانه بماند باید از خطر تحریف مصون و از شرنحله ها در امان باشد
.
اساس ادیان دیگر آسمانى را متاسفانه نحله ها واژگون معرفىنموده اند
.
دین اسلام تنها دینى است كه از خطر تحریف و نیز از شر نحله ها درامان مانده است . گر چه نحله هاى فراوان و رنگارنگ نیز در جامعه اسلامى پدیدار شدهاند، لیكن توان آنها در ان حد نبوده است ، كه اساس دین را در معرض خطر قرار دهند. بلكه دین اصیل و زلال و شفاف همواره در دسترس ‍ همگان قرار دارد كه حق زلال و شفافاز باطل تیره و تاریك تفكیك شده است ، قد تبین الرشد من الغى
.
نقش اصلى در مصونیت دین رسول الله (ص) از خطرتحریف عترت است . عترت رسول الله (ص) در تداوم دین زلال رسول الله (ص) نقش اول راایفا نموده است . كه اگر عترت نبود نحله ها چه بسا دین رسول الله (ص) نیز همانندسایر دین ها دست خوش تحریف مى ساختند
.
در میان عترت افزون بر امیر المومنین علیهالسلام حسن و حسین نقش ‍ محورى و برجسته ایفا نموده اند و همان گونه كه در نوشتارامام مجتبى توضیح داده شده صلح حسن مجتبى با نهضت امام حسین علیه السلام همانند دولبه یك قیچى هستند كه ریشه هاى درخت خبیثه حزب عثمانیه و بنى امیه را خشكاندند. دراین میان نقش حسین از همگان برجسته تر است . اگر همان گونه كه در بخش زمینه ها همیننوشتار آمده است سیاست هاى حزب عثانیه و جریان هاى اجتماعى كه بنى امیه به حركتآورده بودند چالشگرى بر علیه دین بود. اگر نبود نهضت حسینى كه پرده نفاق از چهرهآنان افكند و چهره پنهان آنان را آشكار سازد و آنان را رسواى همه جهان اسلام نماید،خطر تحریف اساس دین را تهدید مى نمود
.
بر این اساس نقش حسین در تداوم دین رسولالله (ص) نقش محورى است . نهضت حسین دین رسول الله (ص ) جاویدان و پایدار ساخت . از این رو مى توان به مضمون فرمایش رسول الله (ص) بهتر آشنا شد كه فرمود: حسین منىو انا من حسین.حسین از من و من از حسینماین فرمایش ‍ كه كتاب هاى روایى شیعه و سنى را مزین ساخته است نقش محورىنهضت حسینى را شفاف مى سازد كه حسین از رسول الله است
.
روشن است كه حسین فرزندرسول الله (ص) است . اما این كه رسول الله (ص) و پایدارى دین حضرت از بركت نهضتحسینى است كه حسین باعث پایدارى دین خدا شد. حسین باعث تداوم یافتن دین زلال محمدىشد
.
جامعه همانند اقیانوس است كه انسان ها بر ان شناورند. اقیانوس حركت طوفان هادر اقیانوس باعث خیزش امواج مهیب است كه شنا گران را تهدید مى سازد. در جامعه نیزفرهنگ ها و اندیشه هاى متضاد باعث خیزش ‍ طوفان ها و امواج سهمگین مى شود
.
براىرسیدن به ساحل اقیانوس ، چه بسا فن شنا شخص را كفایت نكند، نیاز به كشتى و اب نوردمطمئن است كه در درون ان قرار گرفته با اطمینان و آرامش به ساحل برسد
.
در جامعهنیز یك اندیشه كه اندیشه زلال وحیانى است اندیشه آرامش و مطمئن است . اندیشه هاىچالشگر حق كه اگر كاربرد اندیشه درباره آنان گزاف نباشد كه هست . همانند امواجسهمگین طوفان زا هستند كه انسان ها را تهدید مى نمایند. انسان در خطر سر گردانى دراقیانوس و در خطر گرداب ها نیاز به مشعل هدایت و وسیله اى همانند كشتى و اب نوردمطمئن دارد. گمراهى ها در زندگى انسان فرجام نیك وى را تهدید مى نمایند. رهنمونى كهانسان را از این سر گردانى ها راهیابى مى كند و از این گرداب ها نجات مى دهد اندیشهو رفتار عترت رسول الله (ص) است
.
مثل اهل بیتى كمثل سفیهنوح من ركبها نجى و من تخلف عنها غرق
.
رهنمون هدایت وكشتى نجات در اموج خروشان باطل ، حسین است كه : ان الحسینمصباح الهدى و سفینه النجاه
.
آنان كه حسین راامام برگزیدند خطر امواج آنان را تهدید نخواهد كرد زیرا كه روش حسین پیام هاى نهضتحسین در سخت ترین و پیچیده ترین امواج راهگشاى آنان خواهد بود
.
زینت عرش ، زینت بهشت

ان سرا نمود هستى ها و بودهاى اینسر است و هر موجودى به هر مقدار در این سرا موزون و زیبا باشد در آن سرا نیز تجلىهمین زیبایى هاست . چون زیبایى انسان به ارزش هاى انسانى الهى وى است ، كه آنانسانى زیبا و وارسته است كه از ایمان و عقیده و رفتار شایسته بهره ور باشد. كهزیبا به ایمان است كه خداى سبحان ایمان را محبوب و زینت انسان هاى مومن قرار دادهاست : و لكن الله حبب الیكم الایمان و زینه فى قلوبكم
.
هر انسان به مقدار ایمانش در ان سرا زیبایى ونور دارد. هنگامى ایمان و باورها مراتب داشت زیبایى ها نیز مراحل خواهد داشت . وچون ایمان اهل بیت برترین ایمان است ، زیبایى آنان نیز برترین و زیباترین زیبایى هاخواهد بود. به همین جهت عترت رسول الله (ص) به ویژه حسن و حسین از ان مقدار زیبایىبهره ورند، كه خداى سبحان به ان افتخار مى كند و عرش خدا و نیز بهشت خدا با زیبایىها و جلوه هاى حسن و حسین ازین بندى مى شود. ان الله عزوجلتزین بهما جنته ، یزین الله بهما عرشه . خداى سبحان بهشت خودرا و نیز عرش خود را با زیبایى حسن و حسین ازین بندى مى نماید. عرش خدا كه زیباتریناست و بهشت خدا كه جلوه جمال خداست ، زیباتر به زینب حسن و حسین جلوه گر مىشود
.

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.