• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن اجتماعي > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
اجتماعي (بازدید: 3488)
شنبه 13/6/1389 - 10:44 -0 تشکر 227491
آزادی در اندیشه شهید مطهری

 

سلام...

راستش وقتی  خواستم این بحث رو سبک  سنگین کنم که در کدوم انجمن  قرارش بدم ...

گفتم  ازادی سیاسی هست؟

فرهنگی  هست؟

هنری هست؟

یااصلا اجتماعی!

بالاخره مغزم به این نتیجه رسید که مهمون انجمن  اجتماعی بشم.

 

در ادامه در قا لب پاسخ  هایی به بیان ازادی از نگاه معلم  انقلاب استاد شهید مطهری  می پردازیم.

مقدمه  رو بخوید تا بریم  سراغ اصل موضوع

.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.

 

شنبه 13/6/1389 - 23:13 - 0 تشکر 227775

امام و مفهوم آزادی

از نظر امام خمینی (ره) آزادی یکی از امور فطری و بنیادی اسلام است که نیازی به تعریف ندارد، لذا ایشان در پاسخ خبرنگاری که از ایشان تعریفی از آزادی را خواسته بود، فرمودند:
«آزادی مساله ای نیست که تعریف داشته باشد، مردم عقیده شان آزاد است، کسی الزامشان نمی کند که شما حتما این عقیده را باید داشته باشید، کسی الزام نمی کند شما را که حتما از این راه بروید، کسی الزام نمی کند که در کجا مسکن داشته باشید یا در آن جا چه شغلی را انتخاب کنی، آزادی یک چیز واضحی است ». صحیفه نور، ج 9 ، ص 88

آن چه از این کلام نورانی برمی آید این است که امام خمینی (ره) نیز به نوعی معتقد به وجود «عدم المانع » در آزادی هستند اما چنان چه خواهد آمد، با توجه به قیود و حدودی که ایشان برای آزادی قائل هستند، چنین می توان استفاده نمود که آزادی عبارت است از: رها بودن انسان از همه قید و بندهایی که مانع تکامل و تعالی انسانی و آشکارشدن استعدادهای او، در جهت نیل به سعادت و کمال می گردد.»

استاد مطهری - شاگرد برجسته امام خمینی - هم در تعریف انسان آزاد می گوید:
« انسان های آزاد، انسان هایی اند که با موانعی که در جلوی رشد و تکاملشان هست مبارزه می کنند، انسان هایی اند که تن به وجود مانع نمی دهند ».


شنبه 13/6/1389 - 23:18 - 0 تشکر 227776

منشا آزادی از دیدگاه امام

بر اساس اندیشه امام خمینی (ره) آزادی عطیه ای الهی است و اسلام آن را امری فطری می داند لذا امیرالمؤمنین علی (ع) با عباراتی چون
«لاتکن عبد غیرک و قد جعلک الله حرا
» این مطلب را تاکید نموده اند
نهج البلاغه،نامه 31

امام خمینی (ره) در اوج شکل گیری نهضت اسلامی ایران بزرگ ترین جرم شاه را سلب آزادی های اجتماعی دانسته و چنان شفاف و آزاد اند یشانه از آن سخن می گویند که به حق شایسته روشنفکرترین و روزآمدترین و آگاه ترین سیاستمدار فرزانه و فرهیخته دینی می باشد:
«این چه وضعی استکه در ایران هست
این چه آزادی است که اعطا فرموده اند، مگرآزادی عطاشدنی است؟
خود این کلمه جرم است، آزادی مال مردم هست، قانون آزادی داده، خدا آزادی را دادهبه مردم، اسلام آزادی داده، قانون اساسی آزادی داده به مردم، «اعطا کردیم » چه غلطی است؟ به تو چه که اعطا بکنی؟ توچه کاره هستی اصلش؟ «اعطا کردیم آزادی را به مردم » ! آزادی اعطایی این است که می بینیم ، آزادی اعطایی که آزادی حقیقتا نیست،این است که می بینید برای این است که مردم را اغفال کنند
.»

بنابراین در می یابیم امام خمینی (ره) آزادی را نعمتی الهی می دانستند و لذا همیشه بر این نکته تاکید می نمودند که :


«اکنون شما درمقابل این نعمت در معرض امتحان هستید که با این آزادی چه می کنید آیا این نعمت را کفران و یااز آن حسن استفاده را خواهید نمود؟»
آیین انقلاب اسلامی، گزیده ای از اندیشه و آراء امام خمینی، ص 329

شنبه 13/6/1389 - 23:35 - 0 تشکر 227779

مرزهای آزادی از دیدگاه امام

متفکران از دیرباز برای این که از تجاوزها و جرایم و به طور کلی بلند  پروازی ها و خودخواهی های بی جای انسان که از غریزه خودخواهی اوسرچشمه می گیرد جلوگیری نماید حصاری از قانون را دور این امیال و خواسته های سرکش ایجاد نموده اند، تا بدین نحو، تندروی های او را تعدیل نموده و مصالح عمومی را درپناه قانون محفوظ نگه دارند .

در حال حاضر هیچ مکتبی قائل به آزادی مطلق نیست، چرا که آزادی مطلق نه مطلوب است و نه دست یافتنی . شهید دکتر محمدجواد باهنر (ره) در خصوص کسی که معتقد به آزادی مطلق است می گوید:
«مثل چنین کسی بسان شخصی است که تصور می کند که اگر درختی را از ریشه بیرون آوریم آن را آزاد ساخته ایم، اما این آزادی به معنای سقوط و ازبین رفتن آن است، اگر درخت ریشه اش در زمین باشد، اما موانع رشدش برداشته شود، باآفت هایی که ممکن است به آن ضرر برساند، مبارزه شود و به اندازه کافی تغذیه گردد،به او برای این که در مسیر تکاملی خود قرار گیرد، کمک شده است ; یعنی این درختب رای حرکت و رشد تکاملی اش آزاد است . اما اگر سنگی روی شاخه اش انداختیم، یا آنرا آب ندادیم، اگر موانع ایجاد کردیم، ما با این کارمان از رخت سلب آزادی نموده ایم» محمد جواد باهنر، انسان وخودسازی، ص 79 .

از سوی دیگر اگر بنا باشد هر کس هر چه دلش خواست انجام دهد، این کار باعث به وجود آمدن تلاقی بین آزادی های افراد جامعه می گردد و طبیعت جامعه انسانی اقتضا می کند که آزادی های افراد محدود گردد تا همگی بتوانند ازمواهب اجتماعی به طور عادلانه استفاده کنند، چرا که اگر برای آزادی حدی قائل نگردیم عملا زمینه سوء استفاده از آزادی را فراهم نموده ایم و به عبارت دیگر، قائل نشدن حد برای آزادی مساوی است با ایجاد مانع برای آزادی دیگران.

امام خمینی (ره) همیشه بر حفظ حدود آزادی تاکید می نمودند و حدی که ایشان برای آزادی مد نظر داشتند عبارت بود از، قرار داشتن در مدارقوانین و شریعت اسلام، و لذا تخلف از آن را جایز نمی دانستند و می فرمودند: «آزادی در اسلام در حدود اسلام است، در حدود قانون است،تخلف از آن نشود به خیال این که آزادی است». کلمات قصار، ص 111 - 112

ما در این مقام، حدودی را که ایشان برای آزادی قائل شده اند به دو دسته تقسیم می نماییم :

الف) نظم بخشی جامعه:

- 1آزادی بایدعقلایی و در چارچوب قانون باشد

امام بر این اعتقاد بودند که آزادی باید منطقی و بر طبق قانون باشد و می فرمودند:
«گفته می شود که مردم آزادند، یعنی آزاد است انسان که بزند سر مردم را بشکند؟ ! آزاد است که قانون شکنی بکند؟ ! آزاد است که بر خلاف مسیر ملت عمل بکند؟ ! آزاد است که توطئه بکند بر ضد ملت؟ ! اینها آزادی نیست، درحدود قوانین در حدود کارهای عقلائی آزاد است. صحیفه نور، ج 6 ، ص 192 .

- 2 آزادی موجب هرج و مرج نشود

نظم و آرامش در هر جامعه ای یکی از مهم ترین و اساسی ترین مسائل در قوام آن جامعه است، از این رو بر تمامی اعضای جامعه واجب است که ازهر چه باعث اختلال در این نظام می گردد پرهیز کنند . متاسفانه برخی با درک نکردن معنای صحیح آزادی - خواسته یا ناخواسته - دست به اعمالی می زنند که باعث به همخوردن نظامی می گردد که با خون هزاران شهید و جانباز برپاگشته است . امام خمینی درتوصیه ای به چنین اشخاصی می فرمایند:
«حالا که آزاد شدیم خودمان را به هرج و مرج بکشیم؟ حالا که آزادهستیم به زیر دستان خودمان ظلم کنیم؟ حالا که آزاد هستیم، برخلاف نظامات اسلامی وبرخلاف نظامات ملی عمل کنیم؟ هرج و مرج به پا کنیم؟ چون آزاد هستیم؟ تحت هیچ قاعده نباشیم تحت هیچ یک از قواعد اسلامی و ملی نباشیم؟ اگر این طور باشد آزادی را سلب کرده ایم. صحیفه نور، ج 6 ، ص 42-43 .

3- آزادی منجربه توطئه علیه نظام نگردد

با پیروزی انقلاب ; امام (ره) ضمن اعلام حمایت از آزادی های مشروع مردم، همیشه بر این نکته تاکید می کردند که آزادی غیر از توطئه است، لذاهیچ کس حق ندارد به بهانه آزادی به توطئه علیه نظام و جامعه اسلامی بپردازد و خطاب به توطئه گران فرمودند:
«آزادی غیر توطئه است، آزادی بیان است و هرچه می خواهند بگویند، توطئه نکنند این آدم کش ها و توطئه گرها را دفن خواهیم کرد .» صحیفه نور، ج 6 ، ص 86 .
چرا که اساسا هیچ نظامی حق توطئه بر ضد مصالح و امور خویش را به هیچ کس نمی دهد، در نظام اسلامی نیز مساله بدین نحو است و نمونه آن را می توان در برخورد رسول الله (ص) با یهودیان و مسیحیان مدینه جست و جو کرد که ایشان حقوق و آزادی ها و امتیازهای خاصی را برای آنها قائل شده بودند، اما هنگامی که یهودیان، با سوءاستفاده از آزادی های اعطایی رسول اکرم(ص) مشغول توطئه بر ضد کیان اسلام شده و به همکاری کفار قریش پرداخته و مقدمات حمله علیه مسلمانان را فراهم نمودند، در این جا بود که رسول الله (ص) با مطلع شدناین مساله، دستور سرکوب آنها را صادر نمودند، چرا که دیگر این جا مساله آزادی مطرح نبود، بلکه توطئه علیه امت و کیان اسلام بود .

ب - پایبندی به دین

امام خمینی همیشه بر آن بودند که جامعه را با تعالیم والای اسلامی منطبق ساخته و گامی به سوی تشکیل حکومت اسلامی، به معنای واقعی آن بردارند و لذا نگاه ایشان به آزادی از این منظر بود و طبعا از این منظر آزادی نیزدارای حدودی است که ما در ذیل به برخی از آنها اشاره می کنیم:

-1 آزادی بهانه ای جهت اهانت به مقدسات نگردد

از نگاه لیبرالیسم هیچ امر مقدسی وجود ندارد، لذا آنهااز هر گونه امر مقدسی تقدس زدایی می نمایند، و فهم و عقل خود را از هر چیز برتردانسته، و بر همین اساس نه تنها از اندیشه های ارسطو و ارباب کلیسا، بلکه از هرگونه اعتقاد دینی ای تقدس زدایی نموده اند .عبدالله نصری، آزادی در خاک، مجله قبسات، سال دوم، ش 6 - 5 ص 80 . .

اما از دیدگاه اسلام هر آنچه بتواند انسان را به کمال برساند مقدس تلقی شده و دفاع از آن و حفظ حریم آن بر همگان واجب می باشد، و لذا امام خمینی (ره) می فرمایند:
«مطبوعات آزادند مطالب بنویسند، اما آزاد هستند که اهانت به مثلا مقدسات مردم بکنند؟» صحیفه نور، ج 7، ص 19 .
چرا که مقدسات مردم ما که همانا صول و احکام نورانی دین مبین اسلام می باشد، نه تنها مقوم خود دین است، بلکه اساسا یکی از مهم ترین علل پیروزی انقلاب اسلامی می باشد چرا که مردم با الهام گرفتن از این احکام و تعالیم خویش را از سلطه رژیم منحوس پهلوی رها ساخته و زمینه را برای نیل به آزادی به معنای حقیقی مهیا ساخته اند .

-2 آزادی نباید منجر به فساد گردد

از آن جا که مهم ترین هدف آزادی از منظر اسلام رشد وتعالی انسان و نیل او به کمال می باشد، این امر مسلما با ترویج فساد در جامعه درتضاد است، زیرا اساسا فساد باعث رشد و تعالی بعد حیوانی انسان می گردد و نه بعدانسانی و الهی او، و لذا بر همین اساس بود که امام (ره) فرمودند: «ماآزادی فساد نمی دهیم » صحیفه نور، ج 6، ص 86
و خطاب به کسانی که بی بند وباری را آزادی می پنداشتند فرمودند:
«شما بی بندوباری را آزادی می دانید، شما فساد اخلاق را آزادی می دانید، شما فحشا راآزادی میدانید، . . . البته آزادی که منتهی می شود به فساد، آزادی که منتهی می شود به تباهی ملت، به تباهی کشور، آن را نمی توانیم بدهیم .» صحیفه نور، ج 8، ص 272 .

منبع

يکشنبه 14/6/1389 - 8:53 - 0 تشکر 227917


عالی است منتظر بقیه اش هستم
ممنون از بحث مفیدتون

خورشید آرزوی منی گرمتر بتاب
شنبه 16/11/1389 - 15:52 - 0 تشکر 279831

سلام

بحث جالبی بود....و سخنان شهید مطهری هم كه همیشه و در همه موارد عالی و كاربردیه...منم یه بخشی از سخنان شهید بهشتی رو میذارم امیدوارم دوستان استفاده كنن...

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

شنبه 16/11/1389 - 15:58 - 0 تشکر 279834

شهید بهشتی؛آزادی و بی بند و باری

((آزادی که ما دنبالش بودیم عبارت بود از چه؟آزادی دو معنا دارد؛یکی آزادی هر فرد که هر جور و هر کاری دلش می خواهد بکند،هیچ بند و باری در کار نباشد. آیا ملت ما آن روز که فریاد می زد:"استقلال، آزادی،جمهوری اسلامی"،واقعاً خواستار این آزادی بود که هر مرد و زن،هر گناه و هر فسق و هر فجوری خواست بکند؟

شما مردم عموماً عضو آن فریاد برآورده ها بودید که در سال 57 فریاد می زدید:"استقلال،آزادی"؛آیا شما منظورتان این بود هر زنی،هر مردی،هر انسانی در ملأعام،هر گناهی،هر فسق و فجوری،هر فسادی که می خواهد مرتکب بشود؟هرگز،پس این نظرتان را بلند بگویید: (فریاد جمعیت "هرگز").پس شما نمی خواستید.خواهران من!شما می خواستید بانوی جمهوری اسلامی آزاد باشید،شما می خواستید آزاد باشید در فساد و تبهکاری یا آزاد باشید در رشد و کمال و فضیلت؟شما هرگز خواستار آزادی و بی بند و باری نبودید؛شما از بی بند و باری به تنگ آمده بودید.آن آزادی به معنی بی بند و باری که اصلاً آن وقت بود،مگر نبود؟ ملت ما،زنان ما،مردان ما آن آزادی که داشتند چه بود؟و آن آزادی که نداشتند چه بود؟ 

در زمان رژیم گذشته مردان و زنان در بی بند و باری آزاد بودند،دیگر فریاد نمی خواست بکشند،دیگر تظاهرات نمی خواست بکنند.رژیم،زن های ما را آزاد گذاشته بود اگر می خواهند برهنه هم بیایند توی خیابان،بیایند،رژیم هم مانع نمی شد.اگر زن های عزیز ما از ان آزادی پر آسیب زیان بخش رو بر می گرداندند به خاطر شراقت و ایمان و تقوایشان بود والا رژیم که مانع این آزادی ها نبود؛ 

 بنا بر این،آزادی به معنی بی بند وباری اصلاً خواسته ی آرمان ملت انقلابی نبود.برادر ها و خواهرهای ما خواستار این بودند و حال هم هستند که نوع تعلیم و تربیت برنامه های اجتماعی،برنامه های حکومتی،نوع امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ی ما طوری باشد که فساد و تباهی،بی عفتی، ناپاکدامنی، مشروب خواری،میخواری و باده گساری،قمار بازی و فسادهای دیگر در جامعه نباشد؛این چنین نیست؟خوب،این راجع به آزادی نوع اول که ملت با آزادی به معنای اینکه انسان ها آزاد باشند در هر فساد و تباهی مخالف اند؛البته در این رابطه من تذکری می دهم به آقایان روحانیان، تذکری می دهم به جوان ها و غیر جوان ها و برادر ها و خواهران با غیرت دینی،تذکری می دهم به پاسداران عزیز و مأموران انتظامی،که حریمی که اسلام معین کرده رعایت کنید؛اگر شما بشنوید که یک کسی در خانه اش احیاناً دارد گناهی مرتکب می شود،آیا شما حق دارید از دیوار منزلش بروید بالا و ببینید که آیا مرتکب گناه می شود یا نه؟نه،اینجا را حق ندارید؛حدود اسلام را رعایت کنید،ببینید روش اسلام در اینجا مشخص است؛اسلام می گوید آن گناه مشهود را با مجازات و قدرت جلویش را بگیرید،اما گناهی که نامشهود است،گناهی که شاهد ندارد،گناهی که علانیه نیست،آن را اسلام می خواهد فقط جلویش را بگیرددقت بفرمایید!اسلام ضد بی بند و باری است،اسلام ضد گناه است،اما در مورد با گناه و در اعمال مخالفش،با گناه و بی بند و باری روش دارد. تکیه اسلام در جلوگیری از فساد و بی بند وباری،تقویت ایمان،تهذیب اخلاق و بالا بردن میزان معنویت در انسان است.این تکیه ی اصلی اسلام است،چه در گناه علنی و چه در گناه علنی. اسلام می خواهد پلیس باطن،یعنی ایمان قلبی،بازدارنده ی من و شما از گناه و فساد باشد.اسلام می خواهد نظام اقتصادی و نظام اجتماعی،نظامی باشد که ریشه های گناه را بخشکاند؛ . . . 

. . . ما با صراحت می گوییم در جمهوری اسلامی شرابخواری آزاد نیست،می گساری آزاد نیست، قماربازی آزاد نیست،ربا خواری آزاد نیست،ظلم و ستم و تجاوز آزاد نیست،دروغ و تهمت و افترا آزاد نیست. نظام جمهوری اسلامی با این گونه فسادها مقابله می کند.در درجه اول با به کار بردن شیوه های تربیتی و نهادهای اقتصادی،اجتماعی ضد گناه و در درجه دوم برای گناه ها و تخلفات مشهود با قدرت قانون و دستگاه قضایی؛این راجع به این بخش آزادی.))۱  

۱-(سخنرانی ها و مصاحبه های آیت الله شهید دکتر سید محمد حسینی بهشتی،سرابندی،ج۲،صص۵۶۳-۵۶۵)

منبع

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.