• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 14738)
چهارشنبه 10/6/1389 - 16:26 -0 تشکر 226583
سوره فجر....ترجمه وتفسیر

به نام خدا

سلام

شهادت مولی الموحدین علی ع را به همه عاشقان وشیعیان حضرت تسلیت عرض مینمایم.

 

یکی از برنامه های انجمن قرآن وعترت در این ماه مبارک آشنایی وحفظ سوره فجر ه ،که قرار شد در مدت 30 روز 30 ایه رو حفظ کنیم وبا ترجمه وتفسیر این سوره مبارکه که به نام مبارک حضرت حسین بن علی ع هست بیشتر آشنا بشیم در این مبحث با این سوره بیشتر آشنا میشیم

سوره ایکه با سوگندهای پنجگانه شروع میشه وبعد از ان به بیان سرگذشت سه قوم عاد وثمود وفرعون میپردازه ونکته خیلی خیلی مهمی ایات بعدیش داره وبه انسان دو نکته یاد آور میشه که ای انسان اگر خوبی بهت رسید وهیچ مشکلی نداشتی فکر نکن خیلی مهم شدیااا آگاه باش داری امتحان میشی به همه ان نعمتهاییکه خدا بهت داده پس مراقب باشه مغرور نشی یوقت ،به ضررت تموم میشه!!!

وای انسان اگر دیدی همه درها بروت بسته شد وخدا حاجتت رو نمیده فکر نکن خدا داره خوارت میکنه ،نه از این خبرااا نیست بازم داره امتحانت میکنه ببینه چند مرده حلاجی!!پس تو هم مراقب باش ،بی تابی وناشکری نکنیااااضرر میکنی !!

ودر ایه بعدی چندتا توصیه درمورد اطعام دادن مساکین ،توجه به یتیمان ،وپرهیز از مالدوستی میکنه ....

هان!!ایات پایانی
به رستاخیز اشاره میکنه روزیکه بیدار میشی از خواب غفلت پرده ها کنار میره وچیزهایی رو میبینی که خواب از سرت میپره وبیدار بیدار میشی ،اما چه فایده این بیداری برات سودی نداره !!!!!

ودر اخر مژده به روحهای آرامش یافته وبشارت بهشت ....کارت ورود بهشت بدستت میدن ومیگن بفرما وارد شوووو ....

خدایا !همه مارا جز روح های آرامش یافته قرار بده وبه بهشت برینت وارد بفرما .آمین یا رب العالمین

این خلاصه ای این سوره بود برای اطلاع بیشتر حتما کل مبحث رو مطالعه بفرمایید وروح مولایمان حضرت علی ع را شاد کنید با عمل به یکی از فرامینش هنگام شهادت ....خدا را خدا ...توصیه میکنم شمارا به قرآن .....

فهرست کلی این مطالب به شرح زیل میباشد برای راحتی کار شما اگر مقدور شد تمامی این مطالب رو جهت دانلود قرار خواهم داد

متن عربی سوره مبارکه فجر

 
ترجمه فارسی 
ترجمه انگلیسی 
ترجمه منظوم 
ترجمه ساده وروان 
پرتوی از سوره مبارکه فجر 
نگرشی برواژه ها 
سوگندهای پنجگانه
سرنوشت قوم عاد وثمود
«مرصاد» پلی است بر راهی كه از روی دوزخ می‏گذرد
ملاك برتری و فروتری در بارگاه خدا 
اطعام مساکین ...کمک به یتیمان ...پرهیز از حب مال
علی 7 می‏گوید: گفتم: چگونه آن روز دوزخ را می‏آورند؟ 
از امام صادق 7 نقل شده که یکى از یارانش پرسید آیا ممکن است مؤمن از قبض روحش ناراضى باشد؟! 
چرا سوره‏ی فجر، سوره‏ی حسین بن علی علیه‏السلام است؟ 
سوالات تستی مخصوص حافظان سوره فجر 

ودر پایان ماه مبارک از حافظان عزیز ازمونی گرفته میشود وبه قید قرعه به 2 نفر از شما عزیزان جوایزی از طرف سایت تبیان اهدا خواهد شد .

 

تمامی مطالب این مبحث را دانلود کنید

 

موفق باشید

التماس دعا

یاعلی مدد

 

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 10/6/1389 - 16:42 - 0 تشکر 226630

تفسیر

در آیات پیش پس از سوگندی بیدارگر و توجه دادن به پدیدآورنده پدیده ها، به گوشه ای از سرنوشت جامعه ستمكار «عاد» توجه داد، اینك در اشاره به سرنوشت قوم دیگری از اقوام پیشین میفرماید:

وَ ثَمُودَ الَّذِینَ جابُوا الصَّخْرَ بِالْوادِ آیا ندیدی پروردگارت با ثمودیان چه كرد؟ همان كسانی كه در آن سرزمین كوها و صخره ها را میبریدند و كاخ ها و دژها و مؤسسات گوناگون میساختند.

به باور «ابن عباس» منظور این است كه: همان كسانی كه در آن سرزمین كوه ها را سوراخ می كردند؛ چرا كه خدای فرزانه در آیه دیگری میفرماید: و تنحتون من الجبال بیوتاً فارهین(155) و برای خود هنرمندانه از كوه ها، خانه هایی تماشایی میتراشیدند.

آن گاه در ترسیم سرنوشت جامعه و حكومت ستمكار و اصلاح ناپذیر دیگری میفرماید:

وَ فِرْعَوْنَ ذِی الْأَوْتادِ آیا ندیدی كه خدا با فرعون و فرعونیان زورمدار و خودكامه چه كرد؟

در تفسیر آیه دو نظر است:

1 - به باور «ابن عباس» منظور این است: آیا ندیدی كه خدای توانا بافرعون، صاحب لشكرها و سپاه ها و فرماندهان خشن و بیرحم نظامی چه كرد؟

واژه «اوتاد» در مورد فرماندهان سپاه خشن و كوردل فرعون به كار رفته است؛ چرا كه پایه های استبداد او بر شانه های آنان قرار داشت و به وسیله آنها مردم را سركوب میساخت و برنامه های ظالمانه و انحصاری خود را پیاده میكرد.

2 - اما به باور «مجاهد» و «ابن مسعود» به كار رفتن واژه «اوتاد» در مورد فرعون و فرعونیان، بدان دلیل است كه آنان وقتی میخواستند كسی را شكنجه كنند، او را به چهارمیخ میكشیدند و همان گونه رها میكردند تا بمیرد. نمونه ای از این شكنجه وحشیانه در مورد همسر توحیدگرا و نواندیش فرعون اعمال گردید و به دستور آن عنصر خودكامه آن زن كمال طلب را به چهار میخ كشیدند و تخته سنگی بزرگ بر روی سینه اش قرار دادند تا جان داد.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 10/6/1389 - 16:44 - 0 تشکر 226635

تفسیر

و در آخرین آیه در این مورد روشنگری میكند كه:

إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصادِ

به یقین پروردگارت در كمینگاه ستمكاران است.

از دیدگاه گروهی از مفسران پیشین منظور این است كه: بی تردید پروردگار تو ای پیامبر! كنار راه ستمكاران و در كمینگاه خودكامگان است، به همین جهت كسی نمیتواند از قلمرو عدالت او و كیفر بیداد خویش بگریزد؛ چرا كه ذات بی همتای او در همه جا حاضر و بر گفتار و كردارها ناظر، و از اندیشه های و نیت ها و رازها آگاه است، و بر پاداش و كیفر نیكان و زشت كرداران توانا؛ درست بسان كسی كه در كمین دیگری نشسته و بر او چیره است.

از علی در تفسیر آیه آورده اند كه فرمود: ان ربك قادر علی ان یجزی اهل المعاصی جزائهم(156) بی گمان پروردگارت تواناست تا كیفر گناه كاران و ظالمان را به آنان بچشاند.

از امام صادق آورده اند كه فرمود:

المرصاد قنطرة علی الصراط، لا یجوزها عبد بمظلمة عبد.(157)

واژه «مرصاد» پلی است بر راهی كه از روی دوزخ میگذرد، و كسی كه حق ستمدیده ای را پایمال ساخته است از آنجا نخواهد گذشت و به دوزخ خواهد افتاد.

به باور برخی تفسیر آیه مورد بحث این است كه: بی گمان پروردگارت داد ستمدیده را از ستمكار خواهد ستاند، و پاداش و كیفر هر كسی را به او خواهد داد.

از مردی صحرانشین پرسیدند: این ربك؟ پروردگارت كجاست؟ پاسخ داد: در كمینگاه ظالمان و پایمال كنندگان مقررات خدا و حقوق بندگان اوست. گفتنی است كه آن مرد صحرانشین منظورش نه مكان خدا كه مقام و قدرت بی كران او بود.

از امیرمؤمنان پرسیدند، پیش از آفرینش آسمان ها و زمین، پروردگار ما كجا بود؟

آن حضرت فرمود: این پرسش شما، گویی از مكان است و خدای فرزانه هماره بود در حالی كه مكانی نبود، و او پدید آورنده مكان است.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 10/6/1389 - 16:46 - 0 تشکر 226641

تفسیر

در تفسیر آیه از «ابن عباس» آورده اند كه: بر پل دوزخ هفت بازداشتگاه است كه انسان ها را در هر كدام نگاه میدارند و از او پرسش میكنند.

در بازداشتگاه نخست از توحیدگرایی و یكتا پرستی میپرسند، اگر پاسخ درستی داشت و به راستی یكتاپرست زیسته بود، به پاسگاه دوم میرسد، و آنجا از نماز پرسش میشود. اگر نماز او شایسته بود، به بازداشتگاه سوم میرسد، و آنجا از زكات و حقوق مالی پرسش میگردد. اگر در این مورد نیز درست عمل كرده و حقوق محرومان را پرداخته است، به بازداشتگاه چهارم میرسد، و از روزه پرسش میشود. اگر روزه و زمضان را نیز آن گونه كه باید گرامی داشته است، به بازداشتگاه پنجم میرسد، و از حج پرسش میگردد. اگر از این مرحله نیز گذشت به بازداشتگاه ششم میرسد، و از «عمره» مورد پرسش قرار میگیرد. اگر از این مرحله نیز گذشت به آخرین مرحله میرسد و در آنجا از حقوق انسان ها مورد پرسش قرار میگیرد، و پس از نجات از این مرحله به سوی بهشت روان میگردد. اگر چنین نبود، ندا میرسد كه: هان ای فرشتگان! به دیگر اعمال او بنگرید و اگر كارهای شایسته انجام داده است، به كمك آن اعمال نواقص كارش را كامل سازید، و تنها هنگامی كه كارش سامان یافت به بهشت خواهد رفت.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 10/6/1389 - 16:47 - 0 تشکر 226644

تفسیر

ملاك برتری و فروتری در بارگاه خدا

پس از هشدار به ستمكاران و سركشان روزگار، اینك در تقسیم انسان ها به دو گره از نظر وصف و حال و اندیشه و عملكرد در برابر نعمت های خدا میفرماید:

فَأَمَّا الْإِنْسانُ إِذا مَا ابْتَلاهُ رَبه فَأَكْرَمَهُ وَ نَعَّمَهُ فَیَقُولُ رَبِّی أَكْرَمَنِ اما انسان هنگامی كه از سوی پروردگارش با ارزانی شدن نعمت های گوناگون آزمون میگردد، و با گسترش یافتن آن نعمت ها از سوی خدا گرامی داشته میشود، سرخوش و شادمان می گردد و میگوید: پرودگارم مرا گرامی داشت كه این ثروت ها و امكانات گسترده را به من داد.

آری، او در تحلیل خویش از مهر و لطف خدا و ارزانی شدن نعمت ها، آن ها را ملاك كمال و برتری و بزرگی خویش میشمارد و نه وسیله آزمون تا بیندیشد و درست عمل كند و موفقیت خود را در آزمون های زندگی تضمین نماید.

آن گاه میفرماید:

وَ أَمَّا إِذا مَا ابْتَلاهُ فَقَدَرَ عَلَیْهِ رِزْقَهُ فَیَقُولُ رَبِّی أَهانَنِ و اما آن گاه كه برای آزمون انسان، رزق و روزی را بر او تنگ میگیرد، این تنگنا و تهی دستی را نشانه اهانت به خود پنداشته و میگوید: پروردگارم، مرا با گرفتارساختن به فقر و تهیدستی به ذلت و خواری كشیده است.

سپس در بیان نفی این پندار سست و بی اساس - كه ثروت و قدرت را نشان عزت و كرامت مینگرد، و فقر را، مایه ذلت و خواری انسان - میفرماید:

كَلاَّ نه، این گونه نیست كه شما میپندارید، چرا كه خدا نه كسی را به نشان بزرگواری اش ثروت و قدرت ارزانی میدارد، و نه به خاطر تحقیر و ناچیز شمردنش او را در فقر و تنگنا قرار میدهد؛ هر گز، بلكه گسترش نعمت ها و یا سلب آنهااز كسی بر اساس حكمت خدا و مصلحت او، و به عنوان و سیله آزمون است تا بهره ور و بر خوردار بتواند سپاس آنهارا گزارد و به سعادت نایل آید، و محروم از نعمت نیز شكیبایی ورزد و در فرمانبرداری از خدا و رعایت مقررات او بكوشد، و به خدا نزدیك شود.

با این بیان ملاك عظمت و بزرگی و برتری در بارگاه خدا اندیشه و عملكرد مترقی و فرمانبرداری و بندگی خالصانه اوست، و فروتری و سرافكندگی ره آورد گناه و قانون شكنی و نافرمانی خداست.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 10/6/1389 - 16:49 - 0 تشکر 226647

تفسیر

بَلْ لا تُكْرِمُونَ الْیَتِیمَ نه، چنین نیست كه شمامی پندارید، بلكه شما یتیمان را گرامی نمیدارید.

واژه «یتیم» به معنی كسی است كه سایه پدر بر سر ندارد و منظور آیه این است كه: از نعمت ها و امكاناتی كه خدا به شما داده است، به یتیمان تهیدست و نیازمند نمیدهید تا آنان را از ذلت كمك خواهی و گدایی نجات دهید، در حالی كه پیامبر، شما را به این كار تشویق كرد و فرمود: انا و كافل الیتیم كهاتین فی الجنة...(158) من و مربی آگاه و درستگار كودك یتیم، به فاصله این دو انگشت در بهشت خدا خواهیم بود.

در تفسیر آیه، «مقاتل» میگوید: به هنگام فرود این آیه، «قدّامه» یتیم بود و در خانه «امیه» میزیست و نامبرده آن كودك را از حق خود محروم ساخته بود؛ به همین جهت ممكن است آیه شریفه دربردارنده دو معنی و پیام باشد:

1 - شما به كودك یتیم نیكی نمیكنید.

2 - شما حق او را از ارث و ثروتِ بر جای مانده از پدرش را نمیدهید؛ چرا كه در جاهلیت كودك یتیم را از ارث محروم میساختند.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 10/6/1389 - 16:50 - 0 تشکر 226649

تفسیر

و میافزاید:

وَ لا تَحَاضُّونَ عَلی طَعامِ الْمِسْكِینِ و یكدیگر را بر خوراك دادن و سیر كردن بینوایان ترغیب نمینمایید.

پاره ای واژه «تحاضّون» را، «تحضّون» قرائت كرده اند كه در این صورت منظور این است كه: و شما مردم را به خوراك دادن و انفاق به بینوایان فرمان نمیدهید و تشویق نمیكنید.

و بدین وسیله روشنگری میكند كه آنچه باعث دوری از خدا میگردد، اهانت به یتیمان و پایمال ساختن كرامت و حقوق آنان، و خودداری از سیر كردن گرسنگان و محرومان، و عدم ترغیب دیگران به این كار است، نه آن گونه كه شما میپندارید.

و روشنگری میكند كه:

وَ تَأْكُلُونَ التُّراثَ أَكْلاً لَمًّا و میراث دیگران را یكجا میخورید.

به باور «ابومسلم» منظور این است كه: و حقوق یتیمان را ناروا و یكباره میخورید، چرا كه آیه در مقام نكوهش پایمال ساختن حقوق یتیمان است، و نه خوردن ارث حلال و روا.

اما از دیدگاه «حسن» آیه در نكوهش كسانی است كه هم بهره خود را از ارث میخوردند، و هم بهره یتیمان را؛ چرا كه در جاهلیت به زنان و كودكان ارث نمیدادند و حقوق آنان را میخوردند.

از دیدگاه برخی دیگر منظور این است كه: و میراث را بدون توجه به حقوق واجب آن، یكجا می خورید و نمیاندیشید.

و از دیدگاه «ابن زید» منظور این است كه: هر آنچه به دست او رسید بدون اندیشه در حلال و حرام و پاك و پلید بودن آن بخورد.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 10/6/1389 - 16:50 - 0 تشکر 226651

تفسیر

و در نكوهش از كار ناروای دیگر آنان میفرماید:

وَ تُحِبُّونَ الْمالَ حُبًّا جَمًّا و مال و ثروت را سخت دوست میدارید و به آن عشق میورزید!

به باور «ابن عباس» و «مجاهد» منظور این است كه: شما مال و ثروت را سخت دوست میدارید و در راه گردآوردن و انباشتن آن، از انفاق و بخشش خودداری نموده و حرص میورزید.

و به باور پاره ای دیگر، آنان از بسیاری حرص و آز خویش، مال و ثروت فراوان و هنگفت را دوست میداشتند، و به همین دلیل در راه گردآوری و هزینه آن به راه های حلال و حرام نیندیشیده و به فرجام كار و حساب و بازخواست روز رستاخیز فكر نمیكردند.

بیداری و اصلاح پذیری دیر هنگام پس از ترسیم اساسی ترین عوامل فروتری و حقارت در بارگاه خدا اینك در هشدار به همگان از روز رستاخیر میفرماید:

كَلاَّ

نه، این گونه نیست كه دنیاپرستان و جاه طلبان میپندارند، و نباید جامعه و دنیای شما، دنیایی باشد كه كودك یتیم تحقیر گردد، و به محرومان رسیدگی نشود، و حقوق قشرهای آسیب پذیر و بی دفاع را یكجا بخورند و در مال دوستی و قدرت پرستی مسابقه دهند، نه، هرگز.

به باور «مقاتل» منظور این است كه: نه، آنان به آنچه در مورد یتیمان و بینوایان و رعایت مقررات فرمان یافته بودند، عمل نكردند.

اما به باور پاره ای تقدیر آیه این است كه: نه، این گونه رفتار نكنید...

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 10/6/1389 - 16:52 - 0 تشکر 226653

تفسیر

آن گاه پس از توجه دادن به كارهای نكوهیده ای كه سخت مورد سرزنش قرار گرفت، در هشداری سخت میفرماید:

إِذا دُكَّتِ الْأَرْضُ دَكًّا دَكًّا نه، این گونه نیست؛ آن گاه كه زمین با زلزله سخت و پیاپی رستاخیز به گونه ای در هم كوبیده شود كه هر آنچه بر پشت آن است، از درخت تا ساختمان های بلند نابود گردد و چیزی باقی نماند.

از دیدگاه «ابن عباس» منظور كشیده شدن زمین است كه در روز رستاخیر به گونه ای كشیده می شود كه گویی پوست دباغی شده است.

امّا از دیدگاه پاره ای دیگر، منظور صاف و هموار شدن زمین در آستانه رستاخیز بر اثر كوبیده شدن آن است. آری، در آستانه رستاخیر تمام كاخ ها و كوخ ها، آسمانخراش ها و برج ها درهم نوردیده میشود و زمین بسان دشتی گسترده و صاف و بدون فراز و نشیب میگردد.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 10/6/1389 - 16:53 - 0 تشکر 226657

تفسیر

آن گاه در ترسیم مرحله ای دیگر از رستاخیر میفرماید:

وَ جاءَ رَبُّكَ و فرمان پروردگارت در رسد.

از دیدگاه «حسن» و «جبایی» منظور این است كه: و فرمان پروردگارت در مورد بازخواست و حسابرسی از بندگان در رسد.

اما از دیدگاه «ابومسلم» و فرمان پروردگارت - كه دیگر بسان دنیا فرمانی به همراه آن نیست - در رسد.

به باور پاره ای، و ظهور آیات و نشانه های پروردگارت در رسد.

اما به باور برخی از پژوهشگران، و ظهور معرفت پروردگارت در رسد و دیگر جایی برای تردید نماند؛ به گونه ای كه گویی ذات بی همتای او در رسیده است؛ چرا كه ظهور معرفت روشن و آشكار چیزی با اندكی تفاوت، بسان ظهور آن است و بدان دلیل كه در روز رستاخیر شناخت خدا و معرفت به او به گونه ای جلوه میكند كه تردیدی در وجود و یكتایی و قدرت او باقی نماند، چنان است كه گویی ذات بی مثال او جلوه فرموده است! و گرنه او، از آمد و رفت، مكان و دیده شدن با چشم ظاهر منّزه است و انبوهی از دلیل های روشنگر، نشان میدهد كه ذات پاك او جسم نیست تا بیاید و یا دیده شود.(159)

والْمَلَكُ صَفًّا صَفًّا

و فروَ شتگان صف به صف بیایند.

به باور پاره ای منظور این است كه: و فرشتگان هر آسمانی در صفی جداگانه بیایند. اما از دیدگاه «ضحاك» پس از زلزله رستاخیز اهل هر آسمانی در صفی جداگانه میرسند، و ساكنان زمین گرد آن را میگیرند. آن روز صف های فرشتگان به صورت هفت صف خواهد بود. در اشاره به این صف های هفتگانه است كه میفرماید: و فرمان پروردگارت در رسد و فرشتگان صف به صف بیایند.

برخی برآنند كه: و فرشتگان به صورت صف های مرتب نماز، هر صفی پس از صف دیگر میآید.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 10/6/1389 - 16:53 - 0 تشکر 226659

تفسیر

در آیه بعد در اشاره به پدیدار شدن مرحله دیگری از رویدادهای قیامت میفرماید:

وَ جِی ءَ یَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ و در آن روز، دوزخ به حضور آورده شود، تا همگان منظره هراس انگیز آن را ببینند، و كسانی كه در خور آن هستند به عذاب و آتش آن افكنده شوند.

در روایتی از پیامبر پیامبر گرامی آورده اند كه: با فرود این آیه بر قلب نازنین آن حضرت، رنگ چهره دگرگون گردید. این حالت پیامبر بر یاران گران آمد، به همین جهت به حضور امیرمؤمنان شتافتند و جریان را به او گزارش كردند. او بی درنگ آمد، و از پشت سر پیامبر را در آغوش گرفت و میان دو كتف او را بوسید و گفت: پدر و مادرم فدایت باد ای پیامبر خدا، چه رویدادی رخ گشوده است؟

فرمود: فرشته وحی آمد واین آیه را آورد.

علی میگوید: گفتم: چگونه آن روز دوزخ را میآورند؟

فرمود: هفتاد هزار فرشته به وسیله هفتاد هزار مهار، آن را میكشند و میآورند! و در آن حال، دوزخ در حال خروش و هیجانی است كه اگر رها گردد همه را به كام آتش میكشد! و در آن شرایط من پیش میروم و در برابر آتش قرار میگیرم، اما دوزخ میگوید: هان ای محمد! مرا با تو كاری نیست، چرا كه خدا گوشت تو را بر من حرام فرموده است. آن روز دشوار هر كسی در اندیشه خویش است، اما محمد (ص) میگوید: رب امتی، امتی! پروردگارا، امت مرا نجات ده، امت مرا.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.