چکیده
اعتقاد به مهدویت در زندگی و حیات انسان ها وجود داشته و انتظار آینده بهتر و ظهور دولت حق و عدل، در طول تاریخ، مترقی ترین آرمان اجتماعی بوده است.
فطرت کمال گرای آدمی و ماهیت زندگی بشر با امید به آینده عجین شده و لذا اعتقاد به مهدویت از اصیل ترین ابعاد روح انسانی سرچشمه می گیرد.
اندیشه مهدویت در بطن خویش شور و شعف، پویایی و شعور وفردای تابناک را به ارمغان دارد و با زنده ساختن بارقه امید و اشتیاق در دل انسان، او را به آینده ای روشن رهنمون میسازد.
زایش مهدویت از متن باورهای دینی و اعتقاد اصیل و استوار، فلسفه ای متقن و محکم به آن بخشیده است. باور داشت مهدویت واعتقاد به وجود نجات بخش گیتی به گروه و مذهبی خاص محدود نیست و به صورت اعتقاد دینی مشترکی در بین ادیان مختلف آسمانی و فرهنگ های مذهبی جایگاه ویژه ای دارد. در فرهنگ متعالی اسلام بر اصل مسلم و تردید ناپذی ر و بنیادین مهدویت، تصریح فراوان شده است.
مسلمانان به خصوص شیعیان همواره به این اصل توجه داشته اند و این اصل با تار و پود زندگی دینی آنان آمیخته است. مهدویت به منزله بنیاد تفکر شیعی، چنان منزلت و جایگاهی در این مکتب دارد که با نبود آن، اندیشه شیعه فرو می ریزد.
مسلما اهمیت این موضوع سبب میشود که از جوانب مختلف مورد بررسی قرار گیرد و یکی از مهمترین ابعاد قابل بررسی در این رابطه شاخصه های جامعه منتظر است که به بررسی مشخصات و مختصات جامعه ا ی می پردازد که در انتظار موعود مصلح یعنی حضرت مهدی (عج) است.
در این نوشتار که به بهانه چهارمین همایش بین المللی دکترین مهدویت فراهم گردیده است، با توجه به دیدگا ه های مقام معظم رهبری، شاخصه های زیر – که البته کامل نبوده و قابل بسط می باشند- بررسی شده است:
استقرارعدالت فراگیر، مبارزه با فساد فکری و فرهنگی و انحرافات مذهبی، رفاه اقتصادی،توسعه پایدار و سازگاری انسان با طبیعت، شکوفائی خرد ودانش بشری، اجرای اصل مساوات، قلع وقمع ریشه های ظلم وطغیان، گسترش ارزشهای دینی، حاکمیت قرآن و معنویت، فراگیر نمودن اسلام در جهان.