• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن مهدویت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
مهدویت (بازدید: 4918)
شنبه 6/6/1389 - 0:51 -0 تشکر 225077
شاخصه های جامعه منتظر از دیدگاه مقام معظم رهبری(امام خامنه ای خودم)؛

چکیده 

 

اعتقاد  به مهدویت در زندگی و حیات انسان‌ ها وجود داشته  و انتظار آینده بهتر و ظهور دولت  حق و عدل، در طول تاریخ‌، مترقی‌ ترین آرمان  اجتماعی بوده است.
فطرت  کمال‌ گرای  آدمی  و ماهیت  زندگی  بشر با امید به  آینده عجین  شده  و لذا اعتقاد  به مهدویت از اصیل ‌ ترین ابعاد روح انسانی  سرچشمه می‌ گیرد.
اندیشه  مهدویت  در بطن  خویش  شور و شعف،  پویایی و شعور  وفردای  تابناک را به  ارمغان دارد  و با زنده ساختن  بارقه امید و اشتیاق  در دل  انسان، او را  به  آینده ‌ای روشن رهنمون می‌سازد

 

زایش  مهدویت از متن  باورهای  دینی  و اعتقاد  اصیل و استوار، فلسفه‌ ای  متقن و محکم به  آن  بخشیده است.  باور داشت مهدویت  واعتقاد  به وجود  نجات‌ بخش  گیتی  به  گروه و مذهبی  خاص محدود  نیست  و  به صورت  اعتقاد  دینی  مشترکی  در  بین ادیان مختلف  آسمانی  و  فرهنگ‌ های  مذهبی  جایگاه ویژه‌ ای  دارد. در فرهنگ  متعالی اسلام  بر اصل  مسلم  و تردید ناپذی ر و بنیادین  مهدویت،  تصریح فراوان شده  است.
مسلمانان  به خصوص شیعیان همواره  به  این اصل توجه داشته‌ اند و این اصل با  تار و پود زندگی دینی  آنان آمیخته است. مهدویت به  منزله  بنیاد تفکر شیعی، چنان منزلت و جایگاهی در این مکتب دارد که با نبود  آن، اندیشه  شیعه  فرو می‌ ریزد.

 

مسلما  اهمیت این موضوع  سبب  میشود  که از جوانب  مختلف مورد بررسی قرار گیرد و یکی  از مهمترین ابعاد  قابل  بررسی  در این رابطه  شاخصه های  جامعه  منتظر است که  به  بررسی مشخصات  و مختصات  جامعه ا ی می پردازد  که در انتظار موعود  مصلح  یعنی حضرت مهدی (عج) است.
در این نوشتار که  به  بهانه چهارمین همایش بین المللی دکترین  مهدویت  فراهم گردیده است،  با توجه به  دیدگا ه های مقام معظم رهبری،  شاخصه های  زیر – که البته کامل نبوده و قابل بسط می باشند- بررسی شده است
:

 

استقرارعدالت  فراگیر، مبارزه با فساد فکری و فرهنگی و انحرافات مذهبی، رفاه  اقتصادی،توسعه پایدار و سازگاری انسان با طبیعت، شکوفائی خرد ودانش بشری، اجرای اصل مساوات، قلع وقمع ریشه های ظلم وطغیان، گسترش ارزشهای دینی، حاکمیت قرآن و معنویت، فراگیر نمودن اسلام  در جهان.

يکشنبه 7/6/1389 - 12:14 - 0 تشکر 225467

شکوفایی خرد و دانش بشری


علم و دانش بشر در عصر ظهور، به تکامل نهایی می‌رسد وانسان هر روز به شناخت‌های تازه‌ ای دست می‌یابد و شیوه‌ های بهتری را در پیش می‌گیرد.
بدین‌ سان هر روز و هر گام او در همه مسائل حیات، گامی به پیش است و ارتجاع و تکرار ندارد. پیشرفت بشر در آن زمان با هیچ دوره‌ای قیاس‌ پذیر نیست و دانش انسان چه در زمینه علوم ماورای طبیعی و چه در زمینه علوم مادی تکامل می‌یابد و همه جهل‌ها و نقص‌ های بشر نیز برطرف می‌گردد
.


تکامل شناخت مبانی دین و آموزش احکام  و معارف دینی ازجمله دانش‌ ها یی است که به صورت الزامی در آن دوره صورت می‌گیرد، تا آن‌جا که زنان هم در آن دوران در شناخت مبانی دین به پایگاه بلندی می‌رسند و عالمان، فقیهان ودین‌ شناسانی در طبقه زنان پدید می‌آیند.
امام باقر(ع) در این‌باره می‌ فرمایند
: در زمان حکومت مهدی(عج) به همه مردم حکمت و علم بیاموزند تا  آن‌ جا که زنان در خانه‌ ها یشان بر اساس قرآن و سنت پیامبر قضاوت می‌کنند.

بنابر این ره‌نمود، شیفتگان آن حضرت که به او و سیره او تأسی می‌ کنند، در عصر غیبت باید بکوشند تا تولید علم نمایند و بر گستره دانش بشری بیفزایند و در این زمینه گوی سبقت را بربایند و جامعه تشیع را سرآمد و پرچم‌ دار علم و دانش جهانی نمایند.


از دیدگاه مقام معظم رهبری این خصوصیت را می توان به بالا رفتن سطح  اندیشه انسان تعبیر نمود که همه افراد جامعه در آن زمان می توانند استنباط داشته باشند و قواعد و اصول دینی وعلمی را درک کنند. ایشان می فرمایند:

« خصوصیت جامعه ایده آلى كه امام زمان - صلوات الله علیه - آن را مى‏سازد، بالا رفتن سطح اندیشه انسان است; هم اندیشه علمى انسان و هم اندیشه اسلامى انسان; یعنى، در دوران ولى عصر (عج) شما باید نشانى از جهل و بى سوادى و فقر فكرى و فرهنگى در عالم پیدا نكنید. آن‏جا مردم مى‏توانند دین را به درستى بشناسند و این همچنانى كه همه مى‏دانید، یكى از هدف‏هاى بزرگ پیامبران بود كه امیرالمؤمنین - صلوات الله وسلامه علیه - این را در خطبه نهج البلاغه شریف بیان كرده است: «ویثیروا لهم دفائن العقول‏» در روایات ما وارد شده است كه وقتى ولى عصر (عج)ظهور مى‏كند، زنى در خانه مى ‏نشیند و قرآن را باز مى‏كند و از متن قرآن، حقایق دین را استخراج مى‏كند و مى‏فهمد; یعنى چه؟

یعنى آن‏ قدرسطح فرهنگ اسلامى و دینى، بالا مى‏رود كه همه افراد انسان و همه افراد جامعه و زنانى كه در میدان اجتماع  هم بر فرض شركت نمى‏كنند و در خانه مى‏نشینند; آنها هم مى‏توانند فقیه باشند، دین شناس باشند.


مى‏توانند قرآن را باز كنند و خودشان حقایق دین را ازقرآن بفهمند و شما ببینید كه در جامعه‏اى كه همه مردان و زنان در سطوح مختلف، قدرتفهم دین و استنباط كتاب الهى را دارند، این جامعه چقدر نورانى است و هیچ نقطه‏اىاز ظلمت در این جامعه دیگر نیست. این همه اختلاف رویه، دیگر در آن جامعه معنایى ندارد. » خطبه نماز جمعه، مورخ 6/4/59

دوشنبه 8/6/1389 - 15:53 - 0 تشکر 225835

سلام . طعنه خوبی بود. راست میگید. یكی نیست بگه خوب به تو چه . دلم می خواد اینجوری باشه. اما من فقط دردی كه میكشم رو برای شما نوشتم. و اینكه ...........................هیچی. بیخیال.

یا علی 

مدام بگو: ياالله

دوشنبه 8/6/1389 - 21:34 - 0 تشکر 225945


سها جان ممنون عالی بود
بی صبرانه منتظر ادامه اش هستم

خورشید آرزوی منی گرمتر بتاب
سه شنبه 9/6/1389 - 1:34 - 0 تشکر 226070

اجرای اصل مساوات
مساوات ابعاد گوناگونی دارد از جمله:
1ـمساوات در آفرینش؛ به این معنا که همه انسان‌ها با هر رنگ و نژاد و ویژگیجغرافیایی، اجتماعی و مذهبی در بسیاری از خصوصیات انسانی و نیازهای طبیعی برابرندو ارزشی یک‌ سان دارند.

 پیامبر اکرم (ص) اصل مساوات در آفرینش را با تشبیهی زیبااین گونه بیان می‌فرماید:
« مردم از زمان آدم تا‌کنون چون دندانه‌های شانه مساوی‌اندو عرب بر غیرعرب و نژاد سرخ بر سیاه برتری ندارد، مگر به تقوا
. »


2ـمساوات در برابر قانون؛ یعنی همه افراد، حقوقی هم‌سان و برابر دارند و هیچ کس دربرابر قانون بر دیگری برتری ندارد. قانون باید درباره همه یک‌سان اجرا شود و امنیت اجتماعی و حقوق انسانی همگان را یک‌سان تأمین کند.


3ـ ازابعاد دیگر مساوات، برابری افراد در برخورداری از اموال عمومی یعنی بیت‌ المال است.رعایت این اصل باعث خشکاندن ریشه فقر در اجتماع می‌گردد.
همواره تمام انواع مساواتدر اسلام مهم بوده است.
حضرت علی(ع) در دوران کوتاه خلافت خویش برای احیای معیارهای دقیق الهی تلاش بسیاری کرد و از تجاوز و امتیاز‌طلبی‌های ناحق، قاطعانه جلوگیری کرد. اما پس از دوران خلافت آن حضرت، رعایت این اصل رو به کاهش رفت. حکام به ظاهر مسلمان، محور کارها را بر امتیازدهی و اشراف‌ پروری نهادند.
بسیاری از عالمان نیز در برابر این انحرافات سکوت کردند و حتی در مواردی با تأویل و توجیه، کار آنان را اسلامی جلوه دادند.
امام حسین(ع) در تعبیری این‌گونه می‌فرماید:
«ضعیفان را تباه کردند و جانب قدرتمندان را گرفتند.»
اما طبق بشارت راستین قرآن کریم و امامان معصوم (علیهم السلام)، اسلام دیگربار به دوران عدل مهدوی قدم می‌گذارد و عدالت مهدوی به عدالت علوی پیوند خواهد خورد
.


واضح است که اجرای دقیق، قاطع و بدون استثنای اصل مساوات، جامعه را اصلاح می‌کند و ریشه فقر، افراط و تفریط را می‌خشکاند و تعادل وتوازن عادلانه و انسانی را برقرار می‌سازد. لذا بر جامعه منتظر نیز واجب است که باتمامی مظاهر برتری‌جویی و امتیازطلبی با قاطعیت مبارزه و برخورد نماید.
حکومتی که بکوشد از هرگونه جانب ‌داری و نژاد گرایی به دور باشد و بر پایه عدل و مساوات باهمگان رفتار نماید، می‌تواند همه انسان‌ها را به دور مرکز و محوری گرد‌آورد.
آن‌گاه چنین حکومت و جامعه‌ای می‌تواند خود را زمینه‌ ساز ظهور مهدی موعود(عج) و استقرارحکومت جهانی او بنامد
.


مقام معظم رهبری بر ابن باورند که در جامعه امروز هم باید مقدمات متناسب با هدف باشد یعنی اندیشه اسلامی گسترش یابد و همه قوانین جامعهبر مبنای اسلام تدوین واجرا گردد.
ایشان می فرمایند:
« نزدیك شدن ما به امام زمان (عج) یك نزدیك شدن معنوىاست; یعنى، شما در هر زمانى تا پنج‏ سال دیگر، تا ده سال دیگر، تا صد سال دیگر كه بتوانید كیفیت و كمیت جامعه اسلامى را افزایش بدهید، امام زمان - صلوات الله علیه- ظهور خواهد كرد.
اگر بتوانید در درون خود، جامعه‏تان - همان جامعه انقلابى -تقوا، فضیلت، اخلاق، دین‏دارى، زهد، نزدیكى معنوى به خدا را در خود و دیگران تامین كنید; پایه و قاعده ظهور ولى عصر - صلوات الله و سلامه علیه - را مستحكم‏تر كردیدو هرچه بتوانید از لحاظ كمیت و مقدار، تعداد مسلمانان مؤمن و مخلص را افزایش بدهید، باز به امام زمان و زمان ظهور ولى عصر (عج) نزدیك‏تر شدید
.


پس ما مى‏ توانیم قدم به قدم جامعه خود و زمان و تاریخ خود را به تاریخ ظهور ولى عصر - صلوات الله و سلامه علیه - نزدیك كنیم.
ما امروزدر انقلاب خودمان، حركت‏ها و روش هایى داریم. این روش‏ها باید به كدام سمت‏حركت كند؟ این نكته بسیار شایان توجه است.
 ما یك محصلى را در نظر مى‏گیریم كه این محصل مثلا مى‏خواهد در دانش ریاضى استاد بشود; حالا مقدمات كار او را چگونه باید فراهم كنیم. باید جهت تعلیماتى كه به او مى‏دهیم، جهت ریاضى باشد. معنا ندارد كه ما یك نفرى را كه مى‏خواهیم ریاضى دان بشود، بیاییم درس فقه - مثلا - به او یاد بدهیم.یا آن كسى كه مى‏خواهد فقیه بشود، بیاییم درس طبیعى - مثلا - به او بدهیم. باید مقدمات متناسب با نتیجه و غایت‏ باشد. »

خطبه نماز جمعه، مورخ 6/4/59

سه شنبه 9/6/1389 - 1:40 - 0 تشکر 226073

قلع وقمع ریشه های ظلم وطغیان
یكی از مهم‌ ترین و مؤثرترین اقدام ها برای تعجیل درظهور و استقرار حكومت عدل پایدار، سوق دادن جامعه به سوی تركیب اجتماعی «جامعه صالحان» است؛ یعنی شكل دهی جامعه ای كه در آن افراد حق طلب، زیاد و افرادعدالت‌ گریز، عدل‌ستیز و خردستیز در حداقل باشند.
شاید یكی از مناسب ترین وكارآمدترین استراتژی های اقدام برای هدایت جامعه به وضعیت حق مدار، ارائه تصویرهایبصیرت‌بخش از وضعیت مطلوب آینده باشد. از آنجا که حكومت عدل موعود، از میان مردمبرخاسته است و مسئولانش پاسخگوی امتی حكیم و دانشمند ند كه امامی عادل و عالم را به پیشوایی خود انتظار كشیده اند
.


امتی كه جز برای احقاق حق و تحقق عدل سؤال نمی كند ودائماً امام خود را در امر اصلاح تركیب حكمرانان یاری می دهد.

در چنین جامعه ای است كه رجوع به آرای عمومی معنی پیدا می كند؛ زیرا مردم به اندازه‌ ای از بلوغ و بینش اجتماعی می رسن دكه بدون اثرپذیری از تبلیغات برتر احزاب مزدورتر، آرای خود را با مصالح خود تطبیق می دهند.
تداول امر به معروف و نهی از منكر، به طور آگاهانه، اشتباهات جامعه را اصلاح می‌نماید و موجب آن می شود كه هیچ‌ گاه كلیت جامعه در خطا متوقف نشود.


نخبگان و اشراف چنین جامعه ای نه با ثروت و قدرت و شهرت بیش‌ تر، كه با دانش و حكمت و اخلاص بیش‌ تر شناسایی می شوند و مردم با اقتدا به آن‌ها،به سرچشمه های حكمت و آگاهی دست می یابند.
بر این اساس جامعه منتظر نیز باید بر عدم وجود هیچ گونه ستمی اعم از اقتصادی،سیاسی و فرهنگی بنا گردد و اختلاف طبقاتی و تبعیض ونابرابری در آن وجود نداشته باشد. این خصیصه نه مربوط به ایران ونه حتی دنیای اسلام است بلکه در عالم باید فراگیر باشد
.


این معنا دربیانات مقام معظم رهبری چنین متجلی شده است:

« ما باید با ظلم نسازیم و باید علیه ظلم،حركت قاطع بكنیم. هر گونه ظلمى و از هر كسى. ما ما باید جهت‏ خودمان را، جهت اقامه حدود اسلامى قرار بدهیم. در جامعه خودمان، هیچ مجالى به گسترش اندیشه غیر اسلامى وضد اسلامى ندهیم.
 نمى‏گویم با زور; نمى‏گویم با قهر و غلبه - كه مى‏دانیم بااندیشه و فكر، جز از راه اندیشه و فكر نمى‏شود مبارزه كرد - بلكه مى‏گویم ازراه‏هاى درست و منطقى و معقول، باید اندیشه اسلامى گسترش پیدا كند.
 باید تمام قوانین ما، مقررات مملكتى، ادارات دولتى، نهادهاى اجرایى و همه و همه، از لحاظ ظاهر و از لحاظ محتوا، اسلامى بشود و به اسلامى شدن روز به روز نزدیك‏تر بشود
.


این جهتى است كه انتظار ولى عصر(عج) به ما و به حركت ما مى‏دهد.
امام زمان (عج) - در دعاى «ندبه‏» مى‏خوانید كه -در مقابل فسوق، عدوان، طغیان، نفاق مقابله مى‏كند و نفاق و طغیان و عصیان و شقاق ودو دستگى را ریشه كن مى‏كند و ازاله مى‏كند.
 ما هم باید در جامعه‏ مان، امروز در آن جهت‏ حركت كنیم و پیش برویم. این است آن چیزى كه ما را به امام زمان - صلوات اللهعلیه - از لحاظ معنوى نزدیك خواهد كرد و جامعه ما را به جامعه ولى عصر - صلوات الله و سلامه علیه - آن جامعه مهدوى علوى توحیدى، نزدیك‏ تر و نزدیك‏ تر خواهد كرد
.

در جامعه‏اى كه در زمان ولى عصر -صلوات الله علیه - ساخته مى‏شود، باید ظلم و جور نباشد; نه این‏كه فقط در ایران نباشد، یا در جوامع مسلمان نشین نباشد، در همه دنیا نباشد. نه ظلم اقتصادى و نه ظلم سیاسى و نه ظلم فرهنگى و نه هیچ گونه ستمى در آن جامعه دیگر وجود نخواهد داشت.
باید استثمار و اختلاف طبقاتى و تبعیض و نابرابرى و زورگویى و گردن كلفتى و قلدرىاز عالم ریشه كن بشود
.»
خطبه نماز جمعه، مورخ 6/4/59

سه شنبه 9/6/1389 - 2:4 - 0 تشکر 226076

گسترش ارزش‌های دینی
ارزشها غالباً به ایده هایی اطلاق می شوند كه انسانها درباره خوب و بد، مطلوب و نامطلوب دارند.
در فرهنگ فلسفی لالاند چهار مفهوم برایارزش ارائه شده است؛


الف- ارزش به عنوان چیزی كه فرد یا گروهی به آن علاقه دارند.
ب- چیزی كه كم و بیش درمیان عده ای موردتوجه واحترام است.
ج- وقتی كه فرد یا گروهی در رسیدن به هدف خود،‌ارضا می شوند.
د- از جنبه اقتصادی كه ارزش كالا و عمل مطرح است (محسنی،1374، ص 217).

باتوجه به كثرت تعاریف درمورد ارزشها، مواردی از آن به شرح زیر تلخیص می گردد:

الف- ارزش گاه درقالب یك هدف و گاه رسیدن به هدف و با بهاء دادن به یك مورد مطرح می شود. گونه های بسیاری ازارزشها  قابل تشخیص اند ازجمله ارزشهای  اقتصادی، اخلاقی، سیاسی، حقوقی، فرهنگی ودینی.
(سازگارا، 1377، ص 105)


ب- آنچه نوع و مرتبت ارزشها را تحقق می بخشد، فرهنگ است. فرهنگ به ارزشها هویت می بخشد، یعنی معیار ارزشها ازطریق فرهنگ شناسایی می شود. رابطه متقابل بین فرهنگ و ارزشهای قابل قبول و مطرود در هر جامعه ای وجود دارد. چرا كه ارزشها نیز موجب شناخت و تفاوت فرهنگ می شوند.
(سازگارا، 1377؛ ص 113)


ج- ارزشها، نظام هایی از نمادهایی هستند كه درقالب ایده های انتزاعی اخلاقی مربوط به خوب و بد، مناسب و نامناسب، درست و نادرست سازماندهی شده اند.
 این نمادهای اساسی مشترك عبارتند از: زبان، تكنولوژی، عقیده، هنجار، ذخیره های علمیو...

(سازگارا، 1377، ص 121)



د - ازنظر اسلامی، ارزشها یك سلسله اصول كلی، ثابت و مطلق اند كه تحت هیچ شرایطی تغییرنمی كنند، اما مصداق آنها تغییرپذیر است.
 از این منظر ملاك كلی ارزش اخلاقی، مصلحت عمومی فرد و جامعه و مصلحت واقعی انسان است. یعنی هر چیزی كه موجب كمال واقعی انسان است، نه چیزی كه دلخواه افراد و مورد خوشایند آنهاست. البته اگر ملاك اصلی ارزش در اسلام، كمال نهایی است، مصداق آن قرب الهی است. در نظام اسلامی، ارزشها نه كاملاً مطلق و ثابت اند كه در هیچ شرایط زمانی و مكانی تغییرنكنند و نه اینكه همیشه تابع شرایط زمانی و مكانی باشد، بلكه اصول آن ثابت ومصداقها متغیرند. (مصباح یزدی، 1376، ص230
)


از آنجا که یکی از مشخصات دوران ظهور برپائی ارزشهای اسلامی با تمام توان می باشد، یکی از شاخصه های جامعه منتظر نیز برپائی این ارزشهامی باشد.


مقام معظم رهبری نیز با تاکید بر همین معنا، عزت اولیا وذلت دشمنان به همراه اقامه شدن حدود الهی و رعایت مرزها را از مشخصات جامعه مهدوی می دانند که باید در جامعه منتظر ظهور نیز متجلی گردد:
« ولى عصر - صلوات الله علیه - میراث بر همه پیامبران الهى است كه مى‏آید و گام آخر را در ایجاد آن جامعه الهى بر مى‏دارد. مقدارى درباره اوصاف آن جامعه من حرف بزنم.
 البته اگر شما در كتب اسلامى، در متون اصلى اسلامى دقت كنید، همه خصوصیات آن جامعه به دست مى‏آید.
همین دعاى ندبه ‏اى كه درروزهاى جمعه، ان‏شاءالله موفق باشید و بخوانید و مى‏خوانید; خصوصیات آن جامعه ذكرشده است
.


آن‏جایى كه مى‏گوید: «این معز الاولیاء و مذل الاعداء»;
مثلا آن جامعه، جامعه‏اى است كه اولیاى خدا در آن عزیزاند و دشمنان خدا در آن ذلیل و خواراند; یعنى، ارزش‏ها و معیارها در آن جامعه، چنین است:
 «این المؤمللاحیاء الكتاب و حدوده‏». آن جامعه، جامعه‏اى است كه حدود الهى در آن اقامه مى‏شود; یعنى، همه حد و مرزهایى كه خدا معین كرده است واسلام معین كرده است، درجامعه زمان امام زمان (عج)، آن حد و مرزها مراعات مى‏شود.»

خطبه نماز جمعه، مورخ 6/4/59

سه شنبه 9/6/1389 - 2:12 - 0 تشکر 226078

حاکمیت قرآن و معنویت
انقلاب اسلامى ایران به عنوان نهضتى الهى، فراگیر ومبتنى بر مدار فطرت پاك بشرى، توانست اهمیت قدرت دین ومذهب را به منصه ظهور رساند و به عنوان انقلابى در ارزش‏ها و هنجارها به فرهنگ سازى در عرصه داخلى، منطقه‏اى   و بین المللى مبادرت نماید.
این نهضت فرهنگى توانست ایجاد کننده یك فضاى گفتمانى باشد كه خرده گفتمان‏ها را در درون خود حل سازد و ضمن مفهوم سازى و باز سازى فكرىو اندیشه‏اى، فرهنگ نوینى را رقم زند كه بر مردم سالارى دینى، احیاى تفكر اسلامى،جهان گرایى تمدن اسلامى، محوریت فعالیت فرهنگى، تقویت جنبش‏هاى جدید اجتماعى وفرهنگ استكبارستیزى و استقلال خواهى استوار بود
.

انقلاب اسلامى ایران باعث دگرگونى عظیمى در زمینه‏هاى سیاسى، فرهنگى، اجتماعى و اقتصادى ایران شد و تأثیرى شگرف در سطح جهانى به وجودآورد.
 با وجودى كه انقلابهاى بسیارى در جهان روى داده ولى انقلاب اسلامى ایران بهدلیل روح دینى و ظلم‏ستیزى و حمایت از محرومان جامعه و به خصوص مبارزه با قدرت‏هاىشیطانى منحصر به فرد است. این انقلاب مورد توجه و تجزیه و تحلیل و حمایت و استقبال اندیشمندان و انقلابیون جهان قرار گرفت و تجلیل از آن در اندیشه‏هاى كلامى و شعرىبسیارى بروز و ظهور نمود و باعث شناخت مجدد اسلام در جهان معاصر گردید. انقلاب اسلامى ایران در عین داشتن اهداف سیاسى و اجتماعى، نگاه خاصى به تمدن و جهان‏بینىاسلامى داشت
.


این رویداد در بیدارى مسلمانان جهان و نوزایى باورهاى دینى نقش عمده‏اى ایفا كرد. بر همین اساس مقام معظم رهبری یکی از شاخصه های مهم جامعه منتظر را ایجاد حاکمیت قرآن می دانند که از نظر ایشان این قدم مهم از سوی ملت ایران برداشته شده است.
ایشان در تبیین این مفهوم می فرمایند:
« اولین قدم براى حاكمیت اسلام و براى نزدیك شدن ملت‏ هاى مسلمان به عهد ظهور مهدى موعود -ارواحنا فداه و عجل الله فرجه - به وسیله ملت ایران برداشته شده است و آن، ایجادحاكمیت قرآن است. »

سخنرانى قم 30/11/70



مقام معظم رهبری در فرازی دیگر از سخنان خود معتقدند نظام جمهوری اسلامی دقیقا شعارهای امام زمان را پیگیری می کند واین امر خود ازشاخصه های جامعه منتظر است که به ایستادگی بر حق خود وعدم توانانی قدرتهای ستمگردر بیان و عمل به حرف زور خود منجر می گردد.
ایشان می فرمایند:
« شعارهایى كه امام زمان - عجل الله تعالى فرجه - بر س ردست‏ خواهد گرفت و عمل خواهد كرد; امروز شعارهاى مردم ما است، شعارهاى یك كشور و یك دولت است. این خودش یك گام بسیار بلندى، به سوى اهداف امام زمان (عج) است.


یك روزى شعار توحید، شعار معنویت، شعار دین دارى، دردنیا منسوخ شده بود. سعى كرده بودند به طور كلى، آن را به دست فراموشى بسپارند;اما امروز در این منطقه عالم، این شعارها، شعارهاى رسمى حكومت است، شعارهاى رسمىاداره كشور و آحاد ملت است.
علاوه بر این، این شعارها، آرزوى ملت‏هاى مسلمان دربسیارى از كشورهاى دنیا است، و این شعارها، یك روز تحقق پیدا خواهد كرد. این زمینه‏ها وقتى آماده شد - آن وقتى كه معلوم شد در مقابل قدرت مادى مستكبران عالم،زمینه این وجود دارد كه آحاد بشر، بتوانند بر روى حرف حق خود بایستند - آن روز،روز ظهور امام زمان (عج) است
.


آن روز، روزى است كه منجى عالم بشریت، به فضل پروردگارظهور كند و پیام او، همه دل‏هاى مستعد را - كه در همه جاى جهان هستند - به خود جذب كند و آن وقت دیگر قدرت‏هاى ستمگر، قدرت‏هاى زورگو، قدرتهاى متكى به زر و زور،نتوانند حقیقت را - آن‏چنانى كه قبل از آن همیشه كرده‏اند - با فشار زر و زور خود،به عقب بنشانند یا مكتوم نگه‏دارند. »

روزنامه جمهورى اسلامى، مورخ 23/8/79

سه شنبه 9/6/1389 - 2:21 - 0 تشکر 226081

فراگیر نمودن اسلام در جهان
از دیدگاه مقام معظم رهبری جامعه منتظر شاخصه ای مهم درترویج وگسترش واشاعه دین اسلام - هر چند که به طور کامل پیاده نمی شود- دارد.
ایشان با تاکید برنقش انقلاب اسلامی دراین زمینه چنین می فرمایند:
« ما باید بدانیم كه ظهور ولى عصر - صلوات الله علیه -همان طورى كه با این انقلاب ما، یك قدم نزدیك شد; با همین انقلاب ما، باز هممى‏تواند نزدیك‏تر بشود; یعنى، همین مردمى كه انقلاب كردند و خود را یك قدم بهامام زمانشان نزدیك كردند; مى‏توانند باز هم یك قدم و یك قدم دیگر و یك قدم دیگر،همین مردم خودشان را به امام زمان (عج) نزدیك‏تر كنند.


چطور؟ هرچه شما بتوانید دایره این مقدار از اسلامى كه من و شما در ایران داریم (مبالغه نمى‏كنیم، اسلام كامل البته نیست; اما بخشى ازاسلام را این ملت توانسته در ایران پیدا كند)، همین مقدار از اسلام را هرچه شما بتوانید در آفاق دیگر عالم، در كشورهاى دیگر، در نقاط تاریك و مظلم دیگر، گسترش واشاعه بدهید; همان مقدار به ظهور ولى امر و حجت عصر (عج)، كمك كردید و نزدیك شدید.»

خطبه نماز جمعه 6/4/59

سه شنبه 9/6/1389 - 2:25 - 0 تشکر 226082

بحث ونتیجه گیری:
سنت و قانون الهى بر جوامع بشرى چنین مقرر گشته كه سرنوشت هر جامعه‏ اى بسته به رویكرد و اراده‏ى آن جامعه باشد، بدین معنا كه اراده‏ى جمعى مردم سبب پدید آمدن زمینه‏ها و بسترهایى مى‏شود كه این زمینه‏ها فضاى متناسب با خود را به دنبال مى‏آورند و در نتیجه، سرنوشت جامعه به گونه‏اى رقم مى‏خورد كه فضاى حاكم بر جامعه مقتضى آن است و از آن جا كه لازمه‏ى هر قانونى، قابلیت تكرارآن است، بدین معنى كه هر گاه سبب محقق شود، اقتضاى قانون، آن است كه مسبب و نتیجه نیز تحقق یابد، در مى‏یابیم كه اگر انسان‏هاى صالح و پاك سیرت به دنبال برقرارىحكومت جهانى عدل گسترى هستند كه ریشه‏ى هر گونه ظلم و ستم را بركند و پرچم زیباى ولایت الله را در سراسر گیتى به اهتزاز درآورد، باید در نخستین گام زمینه‏هاىاجتماعى لازم را فراهم سازند.

 چرا كه آخرین پیشواى الهى انسان‏ها، به منظور هدایت مردم به سر منزل و كمال مطلوب، زمام چنین حكومت جهانى را به دست مى‏گیرد، و این امر در صورتى امكان خواهد داشت كه مردم آماده‏ى بهره‏  گیرى از این هدایت الهى باشند، و در صورتى كه چنین زمینه مساعدى در اجتماع وجود نداشته باشد و مردم درمقام پذیرش دستورهاى هدایت كننده‏ى آن امام همام نباشند، ظهور پیشواى آسمانى ومنجى امت‏ها در میان چنین مردمى، ثمرى نخواهد داشت، همان طور كه وجود حضرت على (ع) در میان مردم زمان خود، بدون وجود زمینه‏ى مساعد براى بهره‏گیرى از هدایت‏هاى آن حضرت، نتیجه‏اى به دنبال نداشت
.


از دیدگاه مقام معظم رهبری برخی از شاخصه های جامعه منتظر در جامعه کنونی ما به چشم می خورد و این امر ناشی از این مسئله است که همه خصوصیات ظهور حضرت مهدی (عج) با مقیاس کوچکتر در انقلاب اسلامی ایران متجلی است.
ایشان در این زمینه می فرمایند:
« همه خصوصیاتى كه در ظهور مهدى (عج) هست، در یك مقیاس كوچك درانقلاب اسلامى ملت ایران هم هست.
 در آن‏جا هم مخاطب حضرت بقیة الله همه مردم عالم‏ اند، یعنى، در آن لحظه‏اى كه به خانه كعبه پشت مى‏دهد و تكیه مى‏كند و دعوت خود را با صداى بلند فریاد مى‏كند، صدا مى‏زند: «یا اهل العالم‏». انقلاب اسلامى ما هم از آغاز، اعلام كرد كه مخصوص یك ملت و یك قوم و یك كشور نیست
.


همچنانى كه آن بزرگوار با همه قدرت‏هاى بزرگ جهان،ستیزه مى‏ كند و در مى‏افتد، انقلاب ما هم با دست‏خالى و فقط با تكیه به نیروىایمان با همه قدرت‏هاى عظیم جهانى مقابل شد. همان طورى كه ظهور حضرت مهدى (عج) همه حساب‏هاى مادى و معمولى را به هم مى‏ریزد; انقلاب ما هم همه حساب‏ها را به هم ریخت. امروز با انقلاب اسلامى ما - كه در خط ایجاد عدالت در سطح جهان است - انقلاب حضرت مهدى (عج) یك گام بزرگ به هدف خود نزدیك شد.
 نه فقط به وجود آمدن حكومتاسلامى، آن عاقبت موعود را به عقب نمى‏اندازد; بلكه آن را تسریع هم مى‏كند و این است معناى انتظار. »

خطبه نماز جمعه، مورخ 29/3/60



ایشان در پیوند ناگسستنی غدیر و ظهور حضرت مهدی(عج)،انقلاب اسلامی ایران و رهبری حضرت امام خمینی (ره) را که مسلما به شاخصه های جامعه منتظر جامه عمل می پوشاند، مهم ارزیابی نموده و آن را پرتوی از آن چشمه فروزنده میدانند:
« امروز وقتى به دنیاى اسلام نگاه مى‏كنید، مى‏بینید كه بیدارى مسلمانان در همه‏ى نقاط مسلمان‏نشین عالم و در كشورهاى اسلامى به بركت بیدارى ملت ایران است، و ملت ایران به بركت رهبرى امام بزرگوار - كه جان خود را به میدان آورد، سینه‏ى خود را در مقابل تیرهاى دشمن سپر كرد و صادقانه حرف زد وصادقانه عمل كرد - پا در این میدان عظیم گذاشت. دنیایى كه مى‏خواهد ملل مسلمان راذلیل ببیند، ملت ایران به بركت رهبرىِ شجاعانه و مخلصانه‏ یى كه امام بزرگوار نشان داد، عزت خودشان را بر این ها تحمیل كردند. ولایت امام (رضوان‏اللَّه‏علیه")پرتوى از چشمه‏ى فروزنده‏ ى خورشیدىِ غدیر بود؛ لذا توانست این همه آثار را به‏وجود بیاورد، ملت را بیدار كند، ایران را بازسازى معنوى و مادى بكند.


یك ملت كهن، با این تاریخ و با این فرهنگ، شده بود بازیچه‏ى دست قدرتهاى متجاوز خارجى؛ درباره‏ اش تصمیم بگیرند، با موجودى و ثروتش هركارى مى‏خواهند بكنند، او را تحقیر كنند، منافع خودشان را منهاى منافع این ملت دنبال كنند. بزرگترین تحقیر و اهانت به یك ملت، همین است.
 ملت بیدار شد و عزت خودش را با اقتدار و با سرپنجه‏ى عزت  و تصمیم و اراده‏ى خود دوباره به‏دست آورد. »
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى دردیدار مردم پاكدشت، در سالروز عید سعید غدیر10/11/1383



از دیدگاه مقام معظم رهبری امروز به برکت انقلاب اسلامی ایران انگیزه اسلامى، تمایل به حاكمیت اسلام و نفرت از تسلّط استثمارگران واستعمارگران و ظالمان که از مهمترین شاخصه های مطرح شده در این نوشتار برای جامعه منتظر می باشد، در میان مردم بخصوص جوانان، نوجوانان و روشنفكران موج مى‏زند.


ایشان می فرمایند:
« امروز شما به هر كشور اسلامى در شرق و غرب دنیاىاسلام بروید - چه در خاورمیانه، چه در كشورهاى عربى، چه در شمال آفریقا و چه دركشورهاى شرق آسیا؛ در مناطقى كه مسلمانان مجموعه‏هایى را تشكیل داده‏اند - خواهید دید انگیزه اسلامى، تمایل به حاكمیت اسلام و نفرت از تسلّط استثمارگران واستعمارگران و ظالمان، در میان مردم، بخصوص در میان جوانان، نوجوانان، نخبگان وروشنفكران موج مى‏زند.


در دنیاى اسلام این خبرها نبود.
 اصول امام چه بود كه توانست این موفقیت بزرگ را به‏وجود آورد؟ محور همه اصول و قواعد كار امام بزرگوارما در دو چیز خلاصه مى‏شد: اسلام و مردم. اعتقاد به مردم را هم امام بزرگوار ما ازاسلام گرفت. اسلام است كه روى حقّ ملتها، اهمیت رأى ملتها و تأثیر جهاد و حضورآنها تأكید مى‏كند؛ لذا امام بزرگوار محور كار را اسلام و مردم قرار داد؛ عظمت اسلام، عظمت مردم؛ اقتدار اسلام، اقتدار مردم؛ شكست‏ ناپذیرى اسلام، شكست‏ ناپذیرىمردم. مهمترین كارى كه امام بزرگوار ما در سطح دنیاى اسلام انجام داد، این بود كه ابعاد سیاسى و اجتماعى اسلام را احیاء كرد. »

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى‏ درچهاردهمین سالگرد رحلت بنیانگذار جمهورى اسلامى ایران حضرت امام خمینى(ره)14/3/1382

سه شنبه 9/6/1389 - 2:46 - 0 تشکر 226087

منابع وماخذ:

1 .خامنه ای، سیدعلی( آیت الله )، یادایام( مجموعه بیانات)، تهران: انتشارات صادق، 1375

2.سازگارا،پروین، نگاهی به جامعه شناسی با تاكید بر فرهنگ، تهران، نشر كویر، 1377.

3.عمل نیک، مرتضی، چشم انداز هیئت فکری وطرح وبرنامه دکترین مهدویت، همایش بین المللی دکترین مهدویت، تهران، 1385

4.محسنی،منوچهر، جامعه شناسی عمومی، تهران، كتابخانه طهوری، 1374

5. مصباح یزدی، محمدتقی، پیش نیازهای مدیریت اسلامی، تهران،موسسه امام خمینی، 1376

6.پایگاهای نترنتی مقام معظم رهبری

7.روزنامه های کثیر الانتشار کشور

برگرفته از : همایش دکترین بین المللی مهدویت

www.mahdaviat-conference.com

.:.:.:.:پایان:.:.:.:.
_____________________________________
_____________________________________________

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.