• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن مهدویت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
مهدویت (بازدید: 1578)
جمعه 5/6/1389 - 14:27 -0 تشکر 224917
انتظارشناسى

وجوب انتظار

ابو بصیر خدمت امام باقر ـ علیه السلام ـ مى رسد و عرض مى کند:«اى فرزند رسول خدا! آیا مى پذیرید که من دوست وتنها متوجه و گردن نهاده بر ولایت شمایم؟»

امام ـ علیه السلام ـ فرمود:

آرى!

عرض نمود:

«پس اینک پرسشى دارم  که جواب دهید، زیرا من نابینا یم و کمتر راه مى روم; و نمى توانم هر زمان خدمت شما برسم.»

امام ـ علیه السلام ـ فرمودند:« خواهش خود را عرضه دار!»

گفت:

«مرا از آن دین که خود و خاندانت بدان پایبندید، آگاه ساز تا من نیز بدان گردن نهم.»

امام ـ علیه السلام ـ فرمود:«اگر چه به کوتاهى سخن گفتى، لیکن سؤالى بس بزرگ نمودى; بخدا سوگند! دین خود وپدرانم را بر تو عرضه مى کنم و آن گواهى به یگانگى خداوند و رسالت محمد و اقرار برآنچه او از جانب پروردگار آورده و دوستى با آنان که دوست مایند و بیزارى از هر که دشمن ماست و تسلیم بودن بر فرمان ما و انتظار کشیدن قائم ما و کوشش نمودن (در راه اطاعت خداوند) و پرهیز از آنچه او نمى پسندد


این نکته اى بسیار شگرف است که انتظار دوشادوش توحید و نبوت از اصول مهم دین محمدىاست. و آن حکایت از چیزى فراتر از وجوب دارد
.

جمعه 5/6/1389 - 17:10 - 0 تشکر 224995

آمادگی فکری

سقف‏هاى سنگین و رسالت‏هاى بزرگ ، پایه‏هاى محکم  مى‏ خواهند، پایه‏هایى که در شعور و احساس قرار گرفته باشند . به همین خاطر رسول مکرم صلى الله علیه و آله مى‏فرماید:

لکل شى دعامة و دعامة هذا الدین الفقه و الفقیه الواحد اشد على الشیطان من الف عابد .

براى هر چیز،اساس و پایه‏اى وجود دارد . اساس و پایه‏ى این دین [اسلام]، فهم عمیق است و یک فقیه در برابر شیطان، از هزار مسلمان عبادت‏گزار [بدون شناخت] محکم‏تر و مؤثرتراست .

بنابراین، در دوره انتظار، بای دبنیان‏هاى فکرى عمیقى پیدا کنیم تا در مقابل افکار و مکاتب مختلف از پا نیافتیم .

اما چگونه؟

بعضى‏ها خیال مى‏کنندکه براى انتخاب صحیح باید تمام مکاتب را شناخت و آن‏گاه انتخاب کرد، ولى این بررسى براى انتخاب کافى نیست;

زیرا این درست است که گفته‏اند باید گفته‏ها را گوش داد وبهترین را انتخاب کرد (۲۴) ولى ما مى‏دانیم بهترین کدام است .

بهتر را باید با اصلى سنجید، این اصل کدام است . على علیه السلام می فرماید: کفى بالمرء جهلا ان لایعرف قدره .

براى جهالت تو همین بس که باتمامى اطلاعات و مطالعات عظیم، اصل و معیار را نداشته باشى و اندازه‏ى خودت رانشناسى .

آن‏چه یک منتظر باید در زمینه‏ ى فکرى به آن مسلح شده باشد، همین درک از خویش و شناخت قدر خویش است که معیار انتخاب مکتب‏ها خواهد بود و انسان را در برابر مکتب‏هاى گوناگون راهنمایى مى‏کند . وانتخاب بهترین را ممکن مى‏سازد

چون بهترین‏ها در رابطه با شعارى که ارایه مى‏دهند، همراه مقایسه‏اى که در میان این شعار و قدر وجود من برقرارمى‏شود، انتخاب مى‏گردد .

با توجه به همین معیار است که مى‏توانى کار گروه‏ها و مکتب‏هاى گوناگون را نقد بزنى . لازم نیست همه‏ ى مکاتب رامطالعه کرد، بلکه همین قدر از مکاتب را باید دانست که این‏ها انسان را در نهایت‏ به کجا خواهند برد .

مثلا وقتى شما مى‏خواهید یک جفت کفش بخرید، تمام کفش‏هاى یک فروشگاه را آزمایش نمى‏کنید .

اندازه و شماره‏ى پا، شما را درانتخاب بهترین کمک مى‏کند . در رابطه با مکتب‏ها و گزینش آن‏ها نیز این چنین است .

وقتى من اندازه‏ى واقعى انسانى خودم را کشف کردم و شناختم، حالا در پى این هستم که مکاتب مختلف، چه لباسى را براى این انسان مى‏سازند .

آن‏وقت مى‏بینیم که همه‏ ى مکاتب،لباس‏هایى را براى این انسان مى‏سازند،  حتى انگشت پاى این انسان بزرگ را نمى‏تواند بپوشاند، جز مکتب تشیع که  آرمان‏ها و اهدافش با اندازه‏ى وجودى و ارزش واقعى انسان، هماهنگ است .

این روش راه‏گشاى بن بست‏هاى حیرت‏ زا است . این شروع  در ما جریانى ایجاد مى‏کند که مى‏توانیم  از مطالعات و تفکرات دیگران هم  بهره برداریم و این جریان فکرى است که مى‏تواند در برابر فکرهاى گوناگون مقاوم باشد .

جمعه 5/6/1389 - 17:16 - 0 تشکر 224997

آمادگی روحی

منتظر باید در زمینه‏ى روحى نیز آمادگى بالایى داشته باشد تا در برابر حوادث و مصیبت‏ها مانند کوه استوار باشد وبتواند بار سنگین رسالت و آگاهى‏هاى عظیم را به دوش بگیرد . در واقع، ظرفیت وجودى انسان را در کنار گرفتارى‏ها مقاوم مى‏سازد و همین است که مى‏بینیم وقتى منتظر دعا مى‏کند، معرفت و شناخت را مى‏خواهد:

اللهم عرفنى نفسک . . . . .

خدایا! خودترا به من بشناسان .

و ثبات قدم را مى‏خواهد:

ثبتنى على دینک .

کم توقعى و صبر را مى‏خواهد:

صبر نى على ذلک .

منتظر باید از آن‏چنان روحیه‏اى برخودار شود که همراه رنج‏ها و سختى‏ها، راحتى‏ها را داشته باشد; زیرا که در زمان غیبت، مردم مورد سخت‏ترین امتحانات قرار مى‏گیرند و زیر و رو مى‏شوند .

چنان‏چه امام باقر علیه السلام در پاسخ یکى از یاران که پرسید: فرج شما چه وقتاست؟ فرمودند:

هیهات، هیهات لا تکون فرجنا حتى تغربلوا ثم تغربلوا یقولها ثلاثا – حتى یذهب الکدر و یبقى الصفور.

هیهات فرج مانرسد تا غربال شوید، باز هم غربال شوید و باز هم غربال شوید تا این‏ که کدورت‏ها برود و صافى و صفا بماند .

ایجاد روحیه، امر مهمى است که دردوره‏ى انتظار باید حاصل شود، ولى مهم‏تر از آن، راه‏هاى ایجاد این روحیه است که چگونه؟ و با چه روشى؟ این روحیه در منتظر ایجاد شود

جمعه 5/6/1389 - 17:29 - 0 تشکر 225000

اطاعت و تقوا

کسى که حدود را مى‏شناسد و تکلیفش را مى‏داند و مى‏خواهد به این تکلیف عمل کند، این وجود دیگر فشارى ندارد، بلکه درجایگاه امن نشسته است:

ان المتقین فى مقام امین .

وجودى که تکلیفش را شناخته و وح ىرا مى‏فهمد، دیگر از آن‏چه پیش مى‏آید، وحشت ندارد و حتى با آن‏چه مى‏شود، کارى ندارد .

پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله مى‏فرمود:

ما کنت‏بدعا من الرسل;

من از میان رسولان بدعتى نیستم و تازه‏اى نیاورده‏ام .

و ما ادرى مایفعل بى و لا بکم

و حتى نمى‏دانم که براى من و شما، چه پیش مى‏آید:

ان اتبع الا ما یوحى الى

من فقط برروى مرز و به دنبال وحى حرکت مى‏کنم;

زیرا همین اطاعت و تقوا و عمل به وظیفه است که امن مى‏آورد و از بن ست‏ بیرون مى‏کشد:

و من یتق الله یجعل له مخرجا .

جمعه 5/6/1389 - 17:35 - 0 تشکر 225001

ارزش انتظار

واژه ى انتظار سترگ ترین مقام رادر معارف اهل بیت ـ علیهم السلام ـ به خود اختصاص داده است.

در میان هزاران هزارگوهر تابناک که از خاندان رسالت رسیده است به کمتر واژه اى بر مى خوریم که چون انتظار از آن به زیبایى یاد شده باشد. ازمیان آن باغستان معارف به دو ریحان بسنده مى کنیم:

امام باقر ـ علیه السلام ـفرمودند: روزگارى خواهد آمد که امام از مردم پنهان مى شود.

خوشا به حال آنان که در آن زمان بر امر (ولایت) ماثابت قدم باشند.

زیرا کمترین ثوابى که آنان را خواهد رسید، آنکه خداوند به ایشان مى گوید: اى غلامان و کنیزان من! بر سرّ من ایمان آوردید و غیب مرا گواهى کردید; بشارت باد شما را به جزاى نیکوى من.

همانا شما غلامان و کنیزان حقیقى من هستید. از شما  مى پذیرم (رفتار نیک را) و بر شما مى بخشایم(عمل هاى زشت را) و بخاطر شما در مى گذرم و سیراب مى سازم بندگانم را با آب باران; وبلاها را از آنان رفع مى کنم. اگر شما نباشید عذابم بر آنان نازل خواهد شد.

جابر گوید: گفتم: اى فرزندرسول خدا! چه چیزى بهترین کار براى مؤمن در این زمان است؟

فرمود: نگاه دارى زبان و خانه نشینى.

هم چنین از ابى بصیر از امام صادق ـ علیه السلام ـ درباره آیه شریفه

«یوم یأتی بعض آیات ربّک . . .»

سؤال شد، فرمود: آن هنگام قیام قائم و منتظر ماست . . .

سپس فرمود: اى ابو بصیر! خوش بر احوال شیعیان قائم ما که در زمان غیبت انتظار ظهورش مى کشند و در گاه ظهور فرمان بردار اویند آنان اولیاء خدایند که هیچ ترس و واهمه اى بر آنان نیست و هرگز غمگین نخواهند شد.

هم چنین درباره ارزش انتظار امام صادق ـ علیه السلام ـ نقل شده است که به برخى از یاران خود فرمودند: هر یک از شما منتظر این امر از دنیا روید چون کسى هستید که در خیمه قائم همراه اوست

جمعه 5/6/1389 - 17:39 - 0 تشکر 225003

ارتباط و پیوند با خدا
رزق انسان در خواندن کتاب‏ها و مطالعات، منحصر نیست .

دقت و مطالعه در آفاق و طبیعت و در انفس و وجود انسان هم مى‏تواند  آیه‏ ها  و نشانه‏هایى را به دنبال بیاورد و مایه‏هاى فکرى و روحى انسان را تقویت کند .

از این گذشته، آن‏ها که روز را با خلق خدا به سر مى‏برند، باید در شب به یاد خدا باشند  و از قرب او رزق بگیرند ،تا بتوانند بار برخوردهاى سنگین ودرگیرى‏هاى مستمر روزشان را به دوش بگیرند .

به همین دلیل، رسول باید پیش از قیامش در شب،قیام کند و قرآن را آرام آرام بخواند و با ترتیل در وجودش بنشاند; چون مى‏خواهد قول ثقیل و رسالت ‏سنگینى را بر دوش بگیرد .

این پیوند شب و ارتباط با خدا، با دعا، تامین کننده‏ى رزق روزانه‏ ى مؤمن منتظر است که سوخت و ساز و درگیرى و برخوردهاى شکننده دارد.

جمعه 5/6/1389 - 17:46 - 0 تشکر 225004

ابعاد عملی

چنانچه انتظار یک زارع براى خوببه عمل آمدن محصول مشروط به شرطهایى است; از آن جمله که زمین زراعى را اصلاح کند،تخم بکارد به موقع آبیارى کند در حالى که مى داند تربیت کننده ى آن تخم و رویانندهى آن تا سر حد کمال خداوند متعال است.

در این حال چون احتمال آفت زمینىو آسمانى مى رود، سم پاشى کرده و نیز دعا مى کند و از خدا مى خواهد که  آفتها را ازبین ببرد  و محصول او را به عمل آورد.

همین طور انتظار و دعا براى فرجامام زمان ـ ارواحنا فداه ـ و رسیدن  فیوضات و نعمتهاى الهى به بندگان بر اسباب وشرایطى تکیه دارد و آن این است که به امام ـ علیه السلام ـ در ظاهر نیز اذن تصرفداده شود و از پرده ى غیب بیرون آید و براى این اذن نیز مقدمه هایى خواهد بود کهبرخى از آنها به دست خود مردم است که عبارت از تقواى الهى و رفتار نیکو استچنانچه در سوره ى اعراف  مى فرماید :

«ولو أنّ أهل القرى آمنوا واتّقوا لفتحنا علیهم برکاتمن السماء والأرض«

«اگر مردمانایمان آورده و تقوا پیشه سازند حتماً درهاى برکت را از آسمان و زمین به سوى ایشانمى گشاییم.»

بنابراین معلوم مى شود که رفتار زشت مردم خودمانعى براى ظهور آن عزیز جان هاست.

جمعه 5/6/1389 - 17:56 - 0 تشکر 225008

برگرفته از سایت مرکز جهانى حضرت ولى عصر (عج)

سلام اقا

از وقتی مداد سیاهم رو گم کردم ...

چیزی ننوشتم واست ...

مداد سیاهم رو ندیدی؟ 

از وقتی مداد رنگه هام رو گم کردم دیگه نتونستم پنجره بکشم و پشتش به راهی که تو رو میاره خیره بشم....

مداد رنگه هام رو ندیدی؟ 

دوشنبه 29/1/1390 - 10:19 - 0 تشکر 309048

برخاستن هنگام شنیدن لقب قائم

یکی از وظایف عاشقان و شیفتگان حضرت ولی عصر(عج)آن است که چون به یاد او می افتند و یا نام آن حضرت را می شنوند،نسبت به ایشان اظهار ارادت نموده و قیام کنند و از جای خود به پا خیزند.

از امام صادق علیه السلام سوال شد:
چرا به هنگام شنیدن نام((قائم))باید برخیزیم؟
فرمودند:
برای آن حضرت غیبت طولانی ای هست و این لقب یاد آور دولت حقه آن حضرت و ابراز تاسف بر غربت اوست.
لذا آن حضرت از شدت محبت و مرحمتی که به دوستانش دارد به هر کس که حضرتش را با این لقب یاد کند، نگاه محبت آمیز می کند.
از تجلیل و تعظیم آن حضرت است که هر بنده خاضعی در مقابل صاحب عصر خود- هنگامی که مولای بزرگوارش به سوی او بنگرد- از جای برخیزد.
پس باید برخیزد و تعجیل در امر فرج مولایش را از خداوند مسالت نماید.

منتخب الاثر صفحه640

علاوه بر حمکت ذکر شده ،حکمت اجتماعی و عمل گرایانه آن نیز نباید مورد غفلت قرار گیرد.آمادگی افراد در هر آن، برای قیام و مبارزه و جهاد در راه تحکیم عدالت جهانی و حفظ حقوق انسان ها اهمیتی بسزا دارد.

حکیمی.خورشید مغرب.صفحه263و264

دانستنی های مهدویت

سید مجید نبوی

با نگاه آخرينش خنده کرد                ماندگان را تا ابد شرمنده کرد
سه شنبه 30/1/1390 - 1:9 - 0 تشکر 309366

سلام
چقد قشنگ توضیح دادن...
مرسی

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
سه شنبه 30/1/1390 - 11:17 - 0 تشکر 309440

سلام

ممنون...آره..خیلی خوب و روون توضیح داده....

فقط یه چیزی رو نمیدونم چرا نمیتونم بفهمم.....یعنی چی كه قدر و ارزش خودمونو بشناسیم؟...چطوری؟.....اصلا اینی كه میگن *من عرف نفسه فقد عرف ربه* چطوری خودمونو بشناسیم؟....شایدم جواب ساده باشه و من میپیچونم...نمیدونم....

من اون قسمتایی كه به نظرم مهم بوده رو گلچین كردم...:)


پس همراه هررنج، این دو راحتى هست که تو  ورزیده  شده‏اى و با رفعت ‏یا دو ذکر به وسعت‏ سینه، راه یافته‏اى .

این  نکته‏ ى رمز  گر بدانى، دانى

هر چیز که  در جستن  آنى، آنى

تا در طلب  گوهر  کانى،  کانى

تا  در هوس  لقمه‏ ى نانى، نانى

مؤمن باید مانند کسى باشد که خبر آمدن  مسافر را به اوداده اند و مسافر در راه است و هر لحظه ممکن  است  برسد

دوره ى غیبت و انتظار از یک جهت، مانند مدتى است که معلم از کلاس خارج مى شود ـ چنانکه در پیش اشاره شد ـ تا بنگرد که شاگردان در غیاب او چه مى کنند؟ و درباره ى تعالیم و تکالیف خود چسان رفتار مى نمایند.../... باید همیشه در حالى باشد که رضاى کامل خاطرمعلم را فراهم آورد.

انتظار علت حرکت و تحرّک بخش است.../...ارزش مردم را مى توان ازانتظارى که دارند سنجید...../.....آن حضرت در توقیع شریفى به محمّد بن عثمان مى فرماید: براى فرج بسیار دعا کنید که آن خود فرج شماست

امام صادق (ع) فرمودند:

از دین ائمة و پیشوایان شیعه تقوى وعفت نفس و … و انتظارفرج مهدى موعود علیه السلام می باشد که با صبّرتحقّق می یابد.

انتظار :راه کارىو دارویى و گشایشى است براى محرومان و مصلحان و دین باوران که : فطرتزلال الهى را،با مظاهر پر زرق و برق تمّدن مادى ، آلوده نکرده اند و جان و روح خود را ، ازبافته هاى فکرى و عقلانى فیلسوف نماهاى ملحد ، سیرآب ننموده اند

آن‏چه یک منتظر باید در زمینه‏ ى فکرى به آن مسلح شده باشد، همین درک از خویش و شناخت قدر خویش است که معیار انتخاب مکتب‏ها خواهد بود و انسان را در برابر مکتب‏هاى گوناگون راهنمایى مى‏کند . وانتخاب بهترین را ممکن مى‏سازد..../....لازم نیست همه‏ ى مکاتب رامطالعه کرد، بلکه همین قدر از مکاتب را باید دانست که این‏ها انسان را در نهایت‏ به کجا خواهند برد .../...وقتى من اندازه‏ى واقعى انسانى خودم را کشف کردم و شناختم، حالا در پى این هستم که مکاتب مختلف، چه لباسى را براى این انسان مى‏سازند ....

 امام باقر علیه السلام :

هیهات فرج مانرسد تا غربال شوید، باز هم غربال شوید و باز هم غربال شوید تا این‏ که کدورت‏ها برود و صافى و صفا بماند .

ایجاد روحیه، امر مهمى است که دردوره‏ى انتظار باید حاصل شود، ولى مهم‏تر از آن، راه‏هاى ایجاد این روحیه است که چگونه؟ و با چه روشى؟ این روحیه در منتظر ایجاد شود

و من یتق الله یجعل له مخرجا .

آن‏ها که روز را با خلق خدا به سر مى‏برند، باید در شب به یاد خدا باشند  و از قرب او رزق بگیرند ،تا بتوانند بار برخوردهاى سنگین ودرگیرى‏هاى مستمر روزشان را به دوش بگیرند .

در سوره ى اعراف  مى فرماید :

«ولو أنّ أهل القرى آمنوا واتّقوا لفتحنا علیهم برکاتمن السماء والأرض«

«اگر مردمانایمان آورده و تقوا پیشه سازند حتماً درهاى برکت را از آسمان و زمین به سوى ایشانمى گشاییم.»

بنابراین معلوم مى شود که رفتار زشت مردم خودمانعى براى ظهور آن عزیز جان هاست.

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.