ماهیت دیپلماسی در عصر ICT
ورود فناوری اطلاعات وارتباطات به عرصه دیپلماسی
گسست انحصار اطلاعات روابط خارجی که قبلا در تصرف دولت و وزارت خارجه بود
تماس مقامات عالی رتبه وحذف وزارت خارجه و تشریفات هرمی دیپلماتیک
پایان انحصار تماس ها وملاقات ها و مرگ ملاقات های سنتی و رسمی
ظهور رقبای جدید
در هم ریختن فاصله، زمان و مکان
ضرورت شفافیت و پاسخگویی به افکار عمومی
موضوعات جدید و تغییرات روز افزون روش ها
تفاوت دیپلماسی عمومی ودیپلماسی رسانه ای
سه عنصر اصلی دیپلماسی عمومی امروزه به قرار زیرند:
1) رسانه ها
2) سازمان های غیر دولتی
3) شرکت های چند ملیتی
دیپلماسی رسانه ای ازمقولاتی است که فی نفسه از پیچیدگی خاصی برخوردار است و هنوز در بین اساتید علوم ارتباطات و نظریه پردازان روابط بین الملل اتفاق نظر در مورد آن وجود ندارد ولی آنچه که مسلم است دیپلماسی رسانه ای دارای معنای متفاوتی از دیپلماسی عمومی است وهنوز بعضی از نویسندگان و مسولین از کلمه دیپلماسی رسانه ای معنای دیپلماسی عمومی را مستفاد می کنند. کمتر دولتی را می توان یافت که بتواند با سرعت شگفت انگیز رسانه های جهانی، به ویژه رسانه های تصویری در سیاست خارجی، حرکت کند. رسانه ها بازیگران غیردولتی سیاست گذاری خارجی امروز کشورها هستند که فعالیت آن ها را نه می توان کنترل نمود و نه می توان نادیده گرفت. گستره نفوذ و تاثیرگذاری رسانه ها به عنوان بازیگران قدرتمند غیر دولتی در عرصه دیپلماسی و سیاست خارجی، بر دولت های ملی فشار وارد می آورد و آن ها را وادار میسازد تا با شتاب و خیلی فوری، به تجدید نظر وایجاد تحول در ساختارهای مدل دیپلماسی و سیاست خارجی خود بپردازند و دیپلماسی نوینی را به عنوان كانون مركزی تلاش های دیپلماتیك خود، ایجاد، رشد و توسعه دهند.