• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن دانلود > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
دانلود (بازدید: 23081)
جمعه 29/5/1389 - 11:0 -0 تشکر 222682
آموزش ساخت نرم افزار موبایل

 آموزش ساخت نرم افزار موبایل

سلام دوستان

در این سرفصل قصد دارم آموزش ساخت نرم افزارهای جاوا برای موبایل رو قرار بدم

برگرفته از آموزش چندرسانه ای تهیه شده توسط "نرم افزاری مهرگان مهر"  

به مجموعه آموزشی نرم افزار نویسی موبایل خوش آمدید. در طی این مجموعه قصد داریم با نرم افزار پر طرف دار Netbeans کار کنیم. به زودی می بینید که این برنامه قابلیت تولید نرم افزار برای انواع گوشی های موبایل را دارد.قبل از هر کاری باید این نرم افزار را تهیه نموده و نصب کنید. برای تهیه نرم افزار می توانید به سایت netbeans مراجعه کنید. همچنین می توانید سی دی آن را به همراه ابزار های مرتبط با برنامه نویسی موبایل از بازار خریداری کنید. البته می توانید از نسخه های موجود در تبیان نیز استفاده نمایید که در هر جا لازم شد آدرس دانلود آنها قرار داده خواهد شد. 

 

 جانشین انجمن دانلود


 

يکشنبه 28/9/1389 - 23:25 - 0 تشکر 264299

بخش هفتم : سرویسهای وب (Web services) – قسمت چهارم

مرحله بعد در طراحی و تکمیل این پروژه، طراحی رابط کاربری مناسب برای ارتباط کاربر با سرویس دهنده است.

روی عنوان پروژه راست کلیک نموده و ازلیست New روی گزینه VisualMIdlet کلیک کنید.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل

تصویر 92

در صفحه بازشده عنوان Diblert VisualMIdlet را برای MIDlet Name وارد کنید. دقت کنید که عنوان وارد شده درقسمت Package با آنچه که در مراحل قبلی وارد کردیم (diblert) مطابقت داشته باشد. در انتها روی کلید Finish کلیک می کنیم.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل

تصویر 93

به این ترتیب یک فایل VisualMIdlet ایجاد و آماده ویرایش می گردد.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل

تصویر 94

چنانچه پنجره Palette باز نبود، کلیدهای Ctrl+Shift+8 رابه صورت همزمان از صفحه کلید فشار دهید.تا این پنجره نمایش داده شود.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل

تصویر 95

اکنون با استفاده از موس یک کامپوننت Alert و یک کامپوننت Wait Screen را به درون فایل ایجاد شده کشیده و رهامیکنیم(اصطلاحا Drag می کنیم). محل قرار گیری این کامپوننت هاخیلی مهم نیست و در خروجی پروژه تأثیری ندارد.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل

تصویر 96

يکشنبه 28/9/1389 - 23:30 - 0 تشکر 264300

بخش هفتم : سرویسهای وب (Web services) – قسمت پنجم

در ادامه قصد داریم کامپوننت دیگریعلاوه بر کامپوننت های موجود ساخته و در برنامه خود از آن استفاده کنیم. از آنجاییکه هدف ما نمایش فایل های گرافیکی در موبایل است، نیاز به ایجاد یک بستر مناسببرای آنها داریم. روی پروژه موبایل راست کلیک نموده و از لیست New روی گزینه Other کلیک کنید.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل

تصویر 97

سپس در پنجره New File و از گروه MIDP گزینه MIDP Canvas را انتخاب کرده و روی کلید Next کلیک می کنیم.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل

تصویر 98

نام و عنوان کلاس MIDlet و Package را وارد کرده (ِDolbertCanvas و dilbert) و روی کلید Finish کلیک می کنیم.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل

تصویر 99

NetBeans کلاس Canvas را به پروژه اضافه می نماید.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل

تصویر 100

این کلاس هنوز کدهای موردنیاز برایاجرا را ندارد و باید شما براساس نیاز پروژه متغیرها، متدها و توابع مورد نیاز خودرا به آن اضافه کنید.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل

تصویر 101

چنانچه در درک دستورات برنامه نویسیمشکل دارید احتمالا نیاز به گذراندن یک دوره برنامه نویسی زبان C یا Java دارید.با این حال یک توضیح مختصر در مورد این کدها ارائه می کنیم.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل

تصویر 102

آموزش ساخت نرم افزار موبایل

تصویر 103

برای راحتی کار شما ما این کدها رابرایتان تایپ کرده ایم

/*

* Tochange this template, choose Tools | Templates

* and openthe template in the editor.

*/

package dilbert;

import javax.microedition.lcdui.Canvas;

import javax.microedition.lcdui.Graphics;

import javax.microedition.lcdui.Image;

/**

*@author hashem

*/

public class DilbertCanvas extends Canvas {

private int coordX, coordY;

privateint imageWidth, imageHeight;

privateImage image;

privateint screenWidth, screenHeight;

/** Creates a new instance of DilbertCanvas */

publicDilbertCanvas() {

screenHeight = getHeight();

screenWidth = getWidth();

}

public void setImage(Image image) {

this.imageWidth = image.getWidth();

this.imageHeight = image.getHeight();

this.image = image;

}

protected void paint(Graphics graphics) {

graphics.setColor(255, 255, 255);

graphics.fillRect(0, 0, getWidth(), getHeight());

graphics.drawImage(image, coordX, coordY, Graphics.LEFT | Graphics.TOP);

}

protected void keyPressed(int keyCode) {

intkey = getGameAction(keyCode);

if(key == DOWN) {

if (coordY - screenHeight + imageHeight > 0) {

coordY -= 10;

}

} else if (key == UP) {

if (coordY < 0) {

coordY += 10;

}

} else if (key == RIGHT) {

if (coordX - screenWidth + imageWidth > 0) {

coordX -= 10;

}

} else if (key == LEFT) {

if (coordX < 0) {

coordX += 10;

}

}

repaint();

}

}

خط اول این کدها نشان دهنده نام Package است. سه خط Import بعدی کلاس ها و Package های کتابخانه ای Java را فراخوانی می کند تا بتواند از متدها وتوابع موجود در آنها استفاده کند. خط بعدی نام و خصوصیات کلاس حاضر را مشخص میکند. متغیرها و متدهای عضو این کلاس درون علامتهای آکولاد ({}) باز و بسته تعریفمی شوند. درورن کلاس ابتدا متغیرهای سراسری تعریف شده و سپس اقدام به تعریف متدهایآن کرده ایم. متد DilbertCanvas به عنوان سازنده کلاس و برای ایجاد نمونه ایاز کلاس حاضر تعریف شده است. متد setImage تصویر را به عنوان پارامتر دریافت کرده و پساز تنظیم طول و عرض آن ، آنرا نمایش می دهد. متد Paint متغیری از نوع گرافیک را به عنوان ورودیدریافت نموده و مشخصات گرافیکی صفحه نمایش را براساس آن تنظیم می کند. متد keypress نیز کلید فشار داده شده توسط کاربر موبایلرا به عنوان ورودی به عنوان ورودی دریافت نموده و براساس آن صفحه نمایش را مجدداترسیم می کند.

برای ذخیره پروژه روی ابزار Save All از نوار ابزار کلیک می کنیم.

تصویر 104

برای کامپایل کامپوننت Canvas روی عنوان پروژه راست کلیک کرده و سپس رویگزینه Build کلیک کنید.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل

تصویر 105

به این ترتیب کامپوننت Canvas ساخته شده و آماده استفاده در پروژه گردیدهاست.

يکشنبه 28/9/1389 - 23:43 - 0 تشکر 264302

بخش هفتم : سرویسهای وب (Web services) – قسمت ششم

در مرحله بعد باید این کامپوننت را بهفایل VisualMIDletاضافه کنیم. پس باید ابتدا این فایل را باز کنیم. برای این کار روی عنوان فایل درپنجره Project دابل کلیک می کنیم و یا اینکه برگه حاویعنوان فایل را در بخش میانی محیط NetBeans انتخاب می کنیم.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل

تصویر 106

برای اضافه نمودن کامپوننت، در پنجره Palette راست کلیک نموده و سپس روی گزینه Palette Manager کلیک کنید.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل

تصویر 107

در پنجره Palette Manager روی کلید Add to Palette کلیک کنید.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل

تصویر 108

ویزاردی برای اضافه کردن کامپوننت اجرامی شود. در اولین صفحه از این ویزارد لیست برنامه های موبایل که حاوی کلاسهای جاوامی باشند نمایش داده می شوند. روی کلید Next کلیک کنید.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل

تصویر 109

در صفحه دوم ویزارد کلاس یا کلاسهایمورد نظر خود را انتخاب کنید و بر روی Finish کلیک کنید.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل

تصویر 110

در صفحه Palette Manager برای مشاهده کامپوننت روی علامت بعلاوه کنار گزینه Custom کلیک کنید.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل

تصویر 111

همانطور که مشاهده می کنید کامپوننت DilbertCanvas به لیست کامپوننت های Palette اضافه شده است. روی کلید Close کلیک کنید تا به محیط طراحی پروژه بازگردید.

به کمک موس، کامپوننت DilbertCanvas را از بخش Custom پنجره Palette ، به درون Visual MIDlet بکشید(Drag کنید). سپس روی کامپوننت اضافه شده راستکلیک نموده و از منوی New/Add گزینه Ok Command را انتخاب کنید.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل

تصویر 112

این Command را می توانید در پنجره Navigator مشاهده نمایید.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل

تصویر 113

برای نمایش پنجره Navigator کلیدهای Ctrl و 7 را به صورت همزمان از صفحهکلید فشار دهید.

يکشنبه 28/9/1389 - 23:48 - 0 تشکر 264304

بخش هفتم : سرویسهای وب (Web services) – قسمت هفتم

اکنون باید بین اجزای اضافه شده بهدرون فایل MIDlet اتصالات و ارتباطات لازم را برقرار کنید.

این کار را با موس و به صورت کشیدنانجام دهید. مسیر کشیدن شما به صورت یک فلش ظاهر می شود.

ابتدا گزینه Started بر روی Mobile Device را به کامپوننت waitScreen متصل می کنیم.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل

تصویر 114

در مرحله دوم گزینه SUCCESS_COMMAND از کامپوننت waitScreen را به کامپوننت dilbertCanvas وصل می کنیم.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل

تصویر 115

سپس گزینه FAILURE­_COMMAND از کامپوننت waitScreen را نیز به کامپوننت alert متصل می کنیم.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل

تصویر 116

و در انتها گزینه OkCommand از کامپوننت dilbertCanvas را به کامپوننت Mobile Device وصل می کنیم.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل

تصویر 117

برای بهتر شدن کار باید تغییر کوچکینیز در کدهای این فایل بدهیم. روی کلید Source کلید کنید تا وارد محیط ویرایشگر کد شوید.

در Source فایل، متد get task را در زیر عنوان task (Generated getter: task) پیدا می کنیم.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل

تصویر 118

آموزش ساخت نرم افزار موبایل

تصویر 119

سپس کدهای مورد نیاز را به صورت زیر بهاین کد اضافه می کنیم.

public void execute()throws Exception {//GEN-END:|19-getter|1|19-execute

if(dailyDilbertImage_returnValue == null) {

DilbertViewer client = newDilbertViewer();

dailyDilbertImage_returnValue =client.dailyDilbertImage();

Image dilbertImage = Image.createImage(dailyDilbertImage_returnValue,0, dailyDilbertImage_returnValue.length);

getDilbertCanvas().setImage(dilbertImage);

}

و در خارج از بخش get task و بالای بخش Source

private boolean midletPaused = false;

private byte[]dailyDilbertImage_returnValue;

//<editor-fold defaultstate="collapsed" desc="Generated Fields ">//GEN-BEGIN:|fields|0|

تا اینجا برنامه سرویس گیرنده ما برایدریافت تصاویر از سرویس دهنده وب آماده شده است. اما بعد از دریافت این تصاویرباید بتوان این تصاویر را در دستگاه های موبایل نمایش داد. تصاویر ارسالی از طرفسرویس دهنده وب به فرمت gif بوده و برای نمایش در گوشی های موبایل بزرگمی باشند. پس باید آنها را به طریقی قبل از نمایش به فرمت مناسب تبدیل کرد. فرمت png هم از نظر اندازه و هم از لحاظ کیفیت فرمتمناسبی می باشد. پس باید روشی برای تبدیل تصاویر gif به png پیدا کنیم. در ادامه روش انجام این تبدیل را مشاهده می کنید.

پروژه WebApplication را انتخاب و فایل DailyDilber_Proxy.java را باز کنید.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل

تصویر 120

در این فایل متد DailyDilbertImage را پیدا کرده و آن را به صورت زیر تغییردهید.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل

تصویر 121

public byte[] dailyDilbertImage() throwsRemoteException, Exception {

try {

ByteArrayInputStream in = newByteArrayInputStream(getService().getDailyDilbertSoap().dailyDilbertImage());

BufferedImage image = ImageIO.read(in);

ByteArrayOutputStream out = new ByteArrayOutputStream();

ImageIO.write(image, "png", out);

return out.toByteArray();

} catch(java.rmi.RemoteException ex) {

throw ex;

} catch(Exception ex) {

throw ex;

}

}

public dilbert.DailyDilbert getService(){

if (service == null){

service = newdilbert.DailyDilbert();

}

return service;

}

}

و در بخش کدهای Import

importjava.util.*;

importjavax.xml.ws.WebServiceRef;

importdilbert.*;

import java.io.*;

import java.rmi.*;

import javax.imageio.*;

import java.awt.image.*;

کدهای جدید این متد باعث تغییر تصاویراز gif به png می گردد. بار دیگر پروژه را ذخیره کنید.

به کلاس های Import شده به پروژه توجه کنید. بدون این خطوط بقیهکدهای اضافه شده به پروژه کار نخواهند کرد.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل

تصویر 122

يکشنبه 28/9/1389 - 23:52 - 0 تشکر 264305

بخش هفتم : سرویسهای وب (Web services) – قسمت هشتم

اکنون زمان توسعه و اجرای برنامه فرارسیده است. روی پروژه Web راست کلیک نموده و سپس روی گزینه Deploy کلیک می کنیم.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل

تصویر 123

به این ترتیب بعد از چند لحظه سرورشروع به کار می کند.

برای اجرای برنامه موبایل روی پروژهخود (DilbertViewer) راست کلیک نموده و فرمان Run را اجرا میکنیم. برنامه موبایل اجرا شده ومحیط شبیه ساز موبایل باز می شود.

در پنجره شبیه ساز روی کلید Lunch کلیک کنید تا وارد برنامه شوید.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل

تصویر 124

کلید Yes را انتخاب کنید.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل

تصویر 125

سپس کلید Select را فشار دهید.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل

تصویر 126

برنامه موبایل به سایت سرویس دهندهمتصل شده و تصویر روز این سایت را برای شما نمایش می دهد.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل

تصویر 127

سرعت اجرای برنامه و دانلود تصاویر ازسایت به سرعت اینترنت شما بستگی دارد.

اکنون شما می توانید با اعمال تغییراتیاندک در این پروژه آنرا گسترش داده و در اختیار کاربران خود قرار دهید.

پایان بخش هفتم

دوشنبه 29/9/1389 - 0:0 - 0 تشکر 264307

سلام دوستان

با عرض معذرت باید بگم که تا چندوقت این بحث به روز نخواهد شد.

دلیلش هم اینه که نمیتونم بیام نت و همچنین به رایانه دسترسی ندارم. 

انشاءالله در اولین فرصت چهار بخش دیگه که مهمتر(برای ارسال پیامک ، کار با فایل ها و ...) هستند رو قرار میدم .

موفق باشید 

پنج شنبه 5/3/1390 - 19:6 - 0 تشکر 321869

ایول

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.