• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 2952)
يکشنبه 3/5/1389 - 10:22 -0 تشکر 214213
شر و حکمت خداوند

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام

دوستان عزیز بحث از شر و وجود شرور در عالم یکی از بحث های جذاب و همچنین پیچیده ای است که همواره مورد توجه نوع بشر قرار گرفته است.

همیشه انسان با مواجهه با شر و شرور سوالات و ابهاماتی به ذهنش وارد می شود که برخی از آنها عبارتند از:

خالق شر چه کسی است؟

آیا خداوند شرور را آفریده است یا خالق دیگر دارند؟

وجود شر در عالم با حکمت خداوند چه تناسبی دارد ؟

و سوالاتی از این قبیل

در این تاپیک تلاشمون اینه که در مورد اموری که ما شر می نامیم بحث کنیم و بحث کنیم که آیا واقعاً شر در عالم وجود دارد یا توهم ما اینگونه می پندارد که برخی امور شر هستند.

سه شنبه 5/5/1389 - 13:13 - 0 تشکر 214899

sadra2554 گفته است :
[quote=sadra2554;391884;214860]

با سلام

یعنی خداوند می خواد به انسان شر برسونه؟

می شه بیشتر توضیح بدید

با سلام 

نه 

یعنی اینكه خداوند با شر رسوندن به بندش حكمت اون شر هست - یعنی حكمتش رو داره - نه اینكه شر باشه و بخواد شرور هم باشه 

خیر محض هست ، اما شر رو هم واسه بنده خیر میدونه 

آره؟

شما هم توضیح بده 

موفق باشید.

هرگز اين چهار چيز را در زندگيت نشكن

.......................اعتماد ، قول ، رابطه و قلب ؛

.....................................يرا اينها وقتي مي شكنند صدا ندارند ، اما درد بسياري دارند ...

...چارلز ديكنز ...
سه شنبه 5/5/1389 - 17:38 - 0 تشکر 214991

soroosh_dehkadeh_it گفته است :

با سلام 

نه 

یعنی اینكه خداوند با شر رسوندن به بندش حكمت اون شر هست - یعنی حكمتش رو داره - نه اینكه شر باشه و بخواد شرور هم باشه 

خیر محض هست ، اما شر رو هم واسه بنده خیر میدونه 

آره؟

شما هم توضیح بده 

موفق باشید.

sadra2554 گفته است :
[quote=soroosh_dehkadeh_it;341704;214899]

[quote=sadra2554;391884;214860]

با سلام

یعنی خداوند می خواد به انسان شر برسونه؟

می شه بیشتر توضیح بدید

پس شما می خواید بگید که در واقع شیطان شر نیست بلکه وجودش خیر است

ولی ما بحثمون در مورد شرور است و نه موجودات خیر

چهارشنبه 6/5/1389 - 11:23 - 0 تشکر 215337

وجود شیطان برای مومنان و پویندگان راه حق نه تنها زیانبخش نیست، بلکه وسیله‌ای برای پیشرفت و تکامل اوست. چون پیشرفت و ترقی و شکوفایی استعدادها همواره در میان تضادها صورت می‌گیرد. و شیطان از بیرون و نفس اماره از درون باعث آبدیده شدن انسان و قدرت روحی او می‌گردند. همچنین اگر شیطان و وسوسه او نبود، میدان مبارزه با نفس پدید نمی‌آمد و انسان از فرشتگان برتر نمی‌گردید چون ترک گناهان مستلزم مبارزه با خواهشهای نفسانی است و گمراهیهای وی پیگیر و مداوم است. بنابراین؛ این مبارزه و رسیدن به کمال مطلوب پاداش بیشتری دارد علاوه بر آن انسان تا در مقابل دشمنی سرسخت و نیرومند قرار نگیرد، هرگز نیازی نمی‌بیند تا نیروها و نبوغش را هماهنگ کند چرا که در تاریخ نیز ثابت شده است که نیروهای بسیار قوی و کار آمد و قلعه‌های مستحکم همیشه در مقابل دشمن قوی و سرسخت پدید آمده است به عنوان نمونه فرماندهان و سربازان ورزیده و قوی، کسانی هستند که در جنگهای بزرگ، با دشمنان سرسختی رو در رو بوده‌اند و سیاستمداران با تجربه و ورزیده کسانی هستند که در بحرانهای سخت سیاسی، با دشمنان نیرومندی در گیر بوده‌اند. بنابراین وجود ابلیس توأم با خیر است؛ وجودش، شر محض نیست، بلکه شر آمیخته با خیر است
همچنین دانشمندان امروز در مورد فلسفه وجود میکربهای مزاحم می‌گویند: "اگر آنها نبودند سلولهای بدن انسان در یک سستی و بی حالی فرو می‌رفتند و احتمالا رشد و نمو انسان از هشتاد سانتیمتر تجاوز نمی‌کرد و همگی به صورت آدمهای کوتوله بودند، پس انسانهای کنونی با مبارزه با میکربهای مزاحم، رشد و نمو بیشتری کسب کرده اند

اگر کسی طالب هدایت و معرفت خدا باشد و در طلب، جدی و خالص باشد، در و دیوار به اذن الله، هادیِ او خواهند بود.

در محضر بهجت

 

پنج شنبه 7/5/1389 - 0:36 - 0 تشکر 215694

سلام...
به نظرم خالق هستی , خالق همه ی خوبی هاست و منشا خوبی.منظورمه که خدا شر را خلق نمی کنه...
مثلا شاید ما به زلزله بگیم شر...ولی این لازمه ی قوانین طبیعت (سنت های غیر قابل تغییر الهی هست)...ولی باز هم می بینیم که این حوادث و بلایای طبیعی که ما بهش ممکنه بگیم شر نسبت به نعمات خدا خیلی کمه...و در حقیقت این بالایا شر نیستند ...
اما در مورد شر های اخلاقی که انسانها دچارش هستند هنوز نتونستم پیش خودم به نتیجه برسم...یعنی یه چیزایی تو ذهنم هست ولی ترجیح می دم فردا یه سر به کتابخونه بزنم...بعد نظر بدم...
این نظرم هم زیاد محکم نیست ...
خیلی از این بحث ها خوشم میاد...همون ایجاد فکری هست که تو مدرسه و دانشگاه ازش خبری نیست...نشون دادن نقطه های کور جهان بینی که اصلا بهش فکر نمی کنم...
صدرا واقعا ممنونم ... هم بحث نبوت هم این بحث ...

پنج شنبه 7/5/1389 - 1:6 - 0 تشکر 215702

اگر بگیم که شر را خدا خلق کرده با احسن الخالقین بودن خدا تناقض پیش میاد مگه نه؟ چون اگر شر باشه یعنی یه نقصی هست ... پس این فرض که بگیم خدا خالق شرور هست درست نمی تونه باشه.
و شر هم یه تعریف هست که ما از مقایسه هامون بدست میاریم نه این که اون پدیده واقعا شر باشه...مثلا بارون رو خیر و برکت می دونیم تا وقتی که باعث فقدان چیزی از ما نشه ولی وقتی بارون شد سیلاب بهش می گیم شر...
می خوام بگم شر یه تعریف نسبی هست.

پنج شنبه 7/5/1389 - 11:1 - 0 تشکر 215740

Guide_20 گفته است :
[quote=Guide_20;324582;215337]وجود شیطان برای مومنان و پویندگان راه حق نه تنها زیانبخش نیست، بلکه وسیله‌ای برای پیشرفت و تکامل اوست. چون پیشرفت و ترقی و شکوفایی استعدادها همواره در میان تضادها صورت می‌گیرد. و شیطان از بیرون و نفس اماره از درون باعث آبدیده شدن انسان و قدرت روحی او می‌گردند. همچنین اگر شیطان و وسوسه او نبود، میدان مبارزه با نفس پدید نمی‌آمد و انسان از فرشتگان برتر نمی‌گردید چون ترک گناهان مستلزم مبارزه با خواهشهای نفسانی است و گمراهیهای وی پیگیر و مداوم است. بنابراین؛ این مبارزه و رسیدن به کمال مطلوب پاداش بیشتری دارد علاوه بر آن انسان تا در مقابل دشمنی سرسخت و نیرومند قرار نگیرد، هرگز نیازی نمی‌بیند تا نیروها و نبوغش را هماهنگ کند چرا که در تاریخ نیز ثابت شده است که نیروهای بسیار قوی و کار آمد و قلعه‌های مستحکم همیشه در مقابل دشمن قوی و سرسخت پدید آمده است به عنوان نمونه فرماندهان و سربازان ورزیده و قوی، کسانی هستند که در جنگهای بزرگ، با دشمنان سرسختی رو در رو بوده‌اند و سیاستمداران با تجربه و ورزیده کسانی هستند که در بحرانهای سخت سیاسی، با دشمنان نیرومندی در گیر بوده‌اند. بنابراین وجود ابلیس توأم با خیر است؛ وجودش، شر محض نیست، بلکه شر آمیخته با خیر است
همچنین دانشمندان امروز در مورد فلسفه وجود میکربهای مزاحم می‌گویند: "اگر آنها نبودند سلولهای بدن انسان در یک سستی و بی حالی فرو می‌رفتند و احتمالا رشد و نمو انسان از هشتاد سانتیمتر تجاوز نمی‌کرد و همگی به صورت آدمهای کوتوله بودند، پس انسانهای کنونی با مبارزه با میکربهای مزاحم، رشد و نمو بیشتری کسب کرده اند


بسم الله
با سلام
با این حساب شیطان جزء موجودات شر به حساب نمیادش و تخصصاً از بحث ما خارج میشه.
ولی سوال بنده که دوستان گاهاً اشاره به آن کرده اند این است که آیا اصولاً در عالم شری وجود داری؟
اگر وجود دارد نحوه وجودش چگونه است ؟
و نسبتش با خداوند به چه صورت می باشد؟

پنج شنبه 7/5/1389 - 11:22 - 0 تشکر 215743

SOHA_1990 گفته است :
[quote=SOHA_1990;373781;215702]اگر بگیم که شر را خدا خلق کرده با احسن الخالقین بودن خدا تناقض پیش میاد مگه نه؟ چون اگر شر باشه یعنی یه نقصی هست ... پس این فرض که بگیم خدا خالق شرور هست درست نمی تونه باشه.
و شر هم یه تعریف هست که ما از مقایسه هامون بدست میاریم نه این که اون پدیده واقعا شر باشه...مثلا بارون رو خیر و برکت می دونیم تا وقتی که باعث فقدان چیزی از ما نشه ولی وقتی بارون شد سیلاب بهش می گیم شر...
می خوام بگم شر یه تعریف نسبی هست.

بسم الله
با سلام
اینکه خداوند از آنجا که خیر محض است نمی تواند شر بیافریند درست است
اما برهانش چی هست؟
برهانش رو ماها در در زبان ادبی و عامیانه خوب می دونیم اما تطبیقش نکردیم
تو اشعار ما اومده که:
از کوزه همان تراود که در اوست
یعنی باید یک سنخیت و هماهنگی بین علت با معلولش باشه و از هر علتی هر معلولی صادر نمی شود.
پس خداوند هم که خیر محض است جز خیر از او صادر نمی شود
و این دقیقاً همان فرمایشات شماست البته با زبان برهان
حق اینه که دوستان تمامی بحث رو پاسخ داده اند
در جهان بینی الهی دو دیدگاه در مورد شر وجود دارد:
یکی این که شر در نظام آفرینش جنبه حد اقلی دارد
دوم اینکه اصلاً شری وجود ندارد و این وهم ماست که برخی از امور را شر می داند.
ولی از آنجا که خواستم اینه که این بحث برهانی بشه می خوام که دوستان ادامه بدن بحث رو
چون بحث برهانی تنها بحث یقینیه

پنج شنبه 7/5/1389 - 12:38 - 0 تشکر 215774

بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام خدمت دوستان
فعسی ان تكرهو شیً و هو خیر لكم و عسی ان تحبو شیً و هو شر لكم
این كه ما چیزی را خیر و یا شر میدانیم دلیل بر خیر یا شر بودن آن چیز نیست بلكه خیر یا شر بودن آن را فقط خدا می داند
و اما شر ، خداوند می فرماید كه هر چه كه ما برای شما قرار می دهیم خیر است و هر آنچه شما برای خودتان پیش می آورید شر است یعنی خیر از جانب خداست و شر از جانب ما و به نوعی میتوان شر را تعبیر به نبود خیر كرد در مورد رذایل اخلاقی هم انجام ندادن خیر را ما تعبیر به شر میكنیم در مورد بعضی چیز ها مانند عذاب خداوند در دنیا اول اینكه خود انسانها این شر و یا به تعبیر دیگر نبود رحمت از جانب خداوند را باعث می شوند و از طر فی شلید بتوان گفت این عذاب خیر بوده هم برای گنه كار زیرا دیگر بیشتر گناه نمیكند و بر عذابش افزوده نمیشود و هم برای دیگران كه با دیدن عذاب به فكر می افتند.

پنج شنبه 7/5/1389 - 19:24 - 0 تشکر 215991

sedaghat_114 گفته است :
[quote=sedaghat_114;565329;215774]بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام خدمت دوستان
فعسی ان تكرهو شیً و هو خیر لكم و عسی ان تحبو شیً و هو شر لكم
این كه ما چیزی را خیر و یا شر میدانیم دلیل بر خیر یا شر بودن آن چیز نیست بلكه خیر یا شر بودن آن را فقط خدا می داند
و اما شر ، خداوند می فرماید كه هر چه كه ما برای شما قرار می دهیم خیر است و هر آنچه شما برای خودتان پیش می آورید شر است یعنی خیر از جانب خداست و شر از جانب ما و به نوعی میتوان شر را تعبیر به نبود خیر كرد در مورد رذایل اخلاقی هم انجام ندادن خیر را ما تعبیر به شر میكنیم در مورد بعضی چیز ها مانند عذاب خداوند در دنیا اول اینكه خود انسانها این شر و یا به تعبیر دیگر نبود رحمت از جانب خداوند را باعث می شوند و از طر فی شلید بتوان گفت این عذاب خیر بوده هم برای گنه كار زیرا دیگر بیشتر گناه نمیكند و بر عذابش افزوده نمیشود و هم برای دیگران كه با دیدن عذاب به فكر می افتند.

بسم الله

با سلام

آفرین

تعبیر زیبایی  بود

در مورد شر دوستمون فرمودند نبود خیر

در واقع شر رو یک امر عدمی بشمار آوردند. زیبا بود . اما اگه میشه بیشتر تو ضیح بدین

پنج شنبه 7/5/1389 - 21:18 - 0 تشکر 216026

با سلام
مبحث خیلی خوبیه و البته تخصصی
زیبا هست تعابیر دوستان به ویژه تعبیر صداقت عزیز
منتظر ادامه مطالب هستم

موفق باشید.

هرگز اين چهار چيز را در زندگيت نشكن

.......................اعتماد ، قول ، رابطه و قلب ؛

.....................................يرا اينها وقتي مي شكنند صدا ندارند ، اما درد بسياري دارند ...

...چارلز ديكنز ...
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.