ایران سرای من (بازدید: 8628)
پنج شنبه 17/4/1389 - 21:45 -0 تشکر 210425
&.::مدافعان خلیج همیشه فارس::.&

با سلام خدمت تمامی بندری های عزیز و خونگرم و سایر هموطنان عزیز.

من توی این تاپیك می خوام به معرفی دیار خویش در كنار آب های نیلگون خلیج همیشه فارس بپردازم. رخدادهای شهری و خبرهای شهری و تصاویر ویژه از این خطه ی جنوب توجه شما به خود جلب خواهد كرد. به امید آبادانی تمام ایران

banderi.dxd.ir

alionline20@yahoo.com

چشم اندازی بر آثارو بناهای تاریخی هرمزگان

سرزمین کهنسال هرمزگان که تاریخ ، فرهنگ ، سنتها ، آداب و رسوم دیرپایش همواره گویای جاودانگی و قدمت ریشه دارش بوده است ، درپهنه ی خود هزاران رمزو راز دارد. یادها ، یادبودها وآثارباستانی که تاریخ پر بارش را به نظاره می نشیند ، در کنار دستاوردهای بزرگ صنعتی و اقتصادی ، در عصر جمهوری اسلامی چهره ی روشن هرمزگان معاصر را به تصویر می کشد و در مجموع هرمزگان دیدنی و شنیدنی را در پیش چشم سیاحان و مسافران مشتاق به نمایش می گذارد

موقعیت جغرافیایی
هرمزگان با 68/476 کیلومتر مربع در شمال آبهای نیلگون خلیج فارس و بخشی از دریای عمان قرارگرفته است وهمسایگانش را استان کرمان در شمال و شمال شرقی ، سیستان و بلو چستان در جنوب شرقی و استانهای فارس و بوشهردر مغرب تشکیل می دهند . این استان به خاطر مشرف بودن بر تنگه استراتژیک هرمز و دارا بودن تقریبا اکثرجزایرایران ازاهمیت ویژه ای برخورداراست.

ویژگیهای طبیعی
استان هرمزگان ، از نظر پستی و بلندی و ناهمواری ها ، به دو قسمت تقسیم می شود:
1- مناطق کوهستانی که بخش مهمی ازناحیه ی شمالی تنگه ی هرمز و قسمت شمال و مشرق میناب ( بشاگرد) را تشکیل می دهد. کوههای استان در حقیقت ، دنباله ی کوههای زاگرس اند که به تدریج از شمال به جنوب از ارتفاع آنها کاسته شده و به تپه های آهکی ، گچی و نمکی تبدیل می شوند . از کوههای بلند این استان می توان به کوه فارغان در شمال بندرعباس با ارتفاع3267 متر، کوه شب با بلندی 2681 متر در شمال شرق شهرستان بندرلنگه ، کوه گنو با 2447 متربلندی در شمال بندرعباس و کوه بشاگرد در شمال شهرستان میناب اشاره کرد.
2- ناحیه ی پست کناره یا جلگه که در تمام طول ساحل به موازات خلیج فارس و دریای عمان گسترده شده است.

خلیج فارس
خلیج فارس با مساحت حدود 240000  کیلومترمربع ، در جنوب ایران واقع شده و طول آن از دهانه ی تنگه ی هرمز تا اروند رود حدود1259  کیلومتراست . کم عرض ترین قسمت آن 185 کیلومتر و طویلترین قسمت ان 350 کیلومتر است.عمیق نقطه ی آن نیزدر15کیلومتری جنوب تنب بزرگ واقع شده و عمق آن 93 متر است . خلیج فارس به علت دارا بودن منابع عظیم نفتی و منابع غذایی فراوان و صید مروارید ، یکی از مناطق استراتژیک جهان به حساب می آید.

تنگه ی هرمز
این تنگه با 55 کیلومتر عرض و 128 متر عمق ، ارتباط نزدیک به هزار کیلومتر راه آبی جنوبی کشور را به آبهای آزاد جهان از طریق دریای عمان امکان پذیر می سازد و از این لحاظ ، از موقعیت جغرافیایی خاصی برخوردار است. استان هرمزگان به ویژه بندرعباس کیش ، قشم و لنگه  چون در حاشیه خلیج فارس و در همسایگی تنگه هرمز قرار دارد، از نظر اقتصادی ، سیاسی ، فرهنگی ، و اجتماعی  دارای اهمیت  بسیار است . از این رو همیشه مورد توجه و طمع استعمار گران بوده است .
امروزه از تنگه هرمز به عنوان گلوگاه اقتصادی ایران یاد می شود.

آب و هوا
اکثر مناطق استان هرمزگان دارای دو فصل ، گرمای طولانی و زمستان های کوتاه و معتدل است. فصل گرما همراه با شرجی 9 ماهه که درماه تیر و مرداد به اوج خود می رسد و فصل معتدل سه ماهه که از اوایل آذرماه شروع می شود تا اسفند ماه ادامه می یابد.

ویژگی های اجتماعی
جمعیت استان هرمزگان براساس آمارسال 1379 بالغ بر 1198107 نفر بوده که ازاین تعداد 681308 نفر در روستاها و 516799 نفر در شهرهای استان سکونت دارند .
 مردم هرمزگان از لحاظ نژادی به دو گروه تقسیم می شوند :سفیدپوستان شامل آریاییهای مهاجر، اعراب و مهاجران جویای کارو سیاه پوستان باقی مانده تیره پوستان بومی و سیاهپوستان مهاجر که از آفریقا و سواحل عربستان هستند.
زبان اکثر مردم استان گویشی از زبان فارسی است که به بندری معروف است. در این لهجه تعدادی لغات عربی ، بلوچی و انگلیسی وجود دارد .
در بعضی از مناطق استان به زبان عربی و گویشهای محلی تکلم می کنند .
 دین اکثریت مردم اسلام است و پیرو مذهب تشیع و تسنن( شافعی)هستند

سابقه تاریخی
خلیج فارس در گذشته ، بزرگترین مرکز نیروی دریایی هخامنشینان در جهان آن روز به شمار می رفته و جزایر بزرگی همچون قشم  ، لارک ، هنگام کیش  و هرمز مرکز قدرت عظیم دریانوردی آن زمان بوده است .
در مدت کوتاهی برخی از این جزایر تحت تسلط یونانیان قرار گرفت وازآن به عنوان پایگاهی برای تصرف هند استفاده می کردند . بر اثر زوال سلسله پارت و روی کار آمدن ساسانیان گروههای بزرگی از اقوام این سلسله به پایگاههای دریایی ایران در خلیج فارس سرازیر شدند و شهرهای بزرگی در سواحل خلیج  فارس و دریای عمان به وجود آوردند . دراواخر قرن هفتم هجری قمری  ، خربس ، قلات ، سوزا ، دیرستان ، لافت و قشم رونق خاصی یافت . در قرن هشتم سپاهیان امیر تیمور به شهرهای ساحلی هرمز کهنه یورش برد و قلعه های آنجا را تسخیر کرده و به آتش کشید .
اولین گروه استعمارگران از سال 908 ه . ق به سرپرستی واسکودوگاما در بنادر خلیج فارس پیاده شدند . در سال 1507 میلادی گروهی از پرتغالیها به فرماندهی آلبوکرک وارد خلیج فارس شده و به نابسامانیهای خلیج فارس دامن زدند تا اینکه الله وردیخان ازجانب شاه عباس اول مامور دفع پرتغالیها شد . در سال 922 ه . ق برای سومین بار پرتغالیها با نیروی زیاد به خلیج فارس روی آورده و بندر گمبرون را همراه با جزیره هرمز و تمامی شهرهای هرمزگان از جاسک تا لنگه را تحنت سیطره خود در آوردند
در سال 1032 ه . ق شاه عباس صفوی شهرهای اشغال شده هرمز ، کنگ ، لنگه و بندر گمبرون را به فرماندهی امام قلی خان حاکم فارس ازتصرف پرتغالیها از منطقه به تدریج هلندیها و انگلیسیها به هرمزگان آمدند و با افتتاح تجارتخانه ها و احداث عمارات عالی ، خود به رقابت تجاری با یکدیگر پرداختند . دولیت فرانسه نیز به دست ژنرال گاردن با تاسیس کنسولگری در بندرعباس ، منابع مالی عظیمی را به یغما برد . در این زمان کشورهای دیگری مانند بلژیک ، روسیه و اسپانیا نیز دراین شهر امتیازاتی داشتند .

میناب: میناب از شهرستانهای سرسبز آباد و با رونق استان و دومین شهر بعد از بندرعباس است . رودخانه پر آب و شیرین میناب ، علاوه برآبیاری نخلستانها و مزارع ، آب شرب شهر بندرعباس را نیز تامین می کند .
فاصله میناب تا بندرعباس 104 کیلومتر است . قلعه هزاره ، باغات انبه ، سد استقلال از جاذبه های دیدنی میناب هستند . پنجشنبه بازار که محل فروش صنایع دستی میناب است از رونق خاصی برخوردار می باشد .

بندرلنگه: این شهر به بندر مروارید شهرت داشته و دارای بافت شهری بسیار زیبایی است . بندرلنگه از لحاظ قدمت دارای دومین مدرسه کشور ، دومین فرودگاه کشور ونیز شهرداری آن با قدمتی صد ساله دارای اولین طرح جامع شهری در کشور می باشد .از آثار تاریخی این شهر می توان به خانه فکری ، خانه بلوکی ، خانه شیخ سلطان العلما ، خانه بستکی، مسجد ملک بن عباس و برکه های متعدد اشاره کرد

بستک: شهرستان بستک در شرق بندرعباس قرار دارد و دارای فرهنگ و تاریخی غنی است . از جاذبه های گردشگری آن می توان به حمام بستک ، کاروانسرا و بازار قدیم بستک اشاره کرد .

رودان: این شهرستان در شرق استان هرمزگان واقع و دارای استعدادهای طبیعی و یکی از قطبهای مهم کشاورزی محسوب می شود . فاصله رودان تا بندرعباس 110 کیلومتر است .

حاجی آباد: این شهرستان در 175 کیلومتری شمال بندرعباس واقع است .
نسبت به سایر شهرستانهای استان دارای آب و هوایی مطبوع تری می باشد .از نقاط دیدنی و تفریحی این منطقه می توان به آبشار تزرج اشاره کرد .

جاسک: جاسک یکی از مهمترین بنادر تجاری و صیادی است که آنرا جک و راس الجاسک نیز نام نهاده اند . از جاذبه های دیدنی این منطقه می توان به ساحل شنی و صخره ای  ، جنگل حرا ، غارهای سادرمن وآبگرم پوراف اشاره کرد . شایان ذکر است که غارهای سادرمن درمیان کوهستانهای شمال شرقی جاسک و در امتداد یکی از شعبات رودخانه جاسک کهنه قرار دارد .

فین: فین یکی از بخشهای شهرستان بندرعباس است و در 90 کیلومتری شمال بندرعباس واقع است . از پتانسیلهای گردشگری این بخش می توان به جاذبه های طبیعی  ( چشمه ، رودخانه ، آبشار و نخلستانهای متراکم ) جاذبه های تاریخی ( قلعه فین و آسیاب ) و مجموعه استخر اشاره نمود .

قشم: بزرگترین جزیره ایرانی خاورمیانه در خلیج فارس است . فاصله قشم تا بندرعباس 22 کیلومتر بوده . از جاذبه های توریستی این منطقه می توان به قلعه پرتغالیها ، غار خربس ، کارگاههای لنج سازی درگهان ، باشگاه هوایی و معماری محل لافت اشاره کردد .
جنگل حرا (مانگرو ) یکی از منحصربه فردترین اکوسیستمهای سواحل جنوبی ایران می باشد که مساحتی بالغ بر 20 هکتار را شامل می شود .

کیش: جزیره کیش حدود 60 کیلومتر مربع مساحت دارد . فاصله آن از راه دریایی تا بندرعباس 300 کیلومتر و جزیره قشم 255 کیلومتر می باشد .جزیره قشم 255 کیلومتر می باشد . جزیره مرجانی کیش یکی از جذاب ترین جزایر خلیج فارس بوده واز طبیعی زیبا ، سبز و منحصر به فرد با سواحلی آرام ، ماسه های مرجانی ، آب زلال و دریای شفاف با انواع ماهیهای رنگارنگ و تزیینی برخوردار می باشد .

ابوموسی: شهرستان ابوموسی از جنوبی ترین شهرستان کشور ایران محسوب می شود و مجموعه ای از جزایر تنب بزرگ ، تنب کوچک ، فارور سیری را داراست .سواحل بکر و ماهیهای زیبا و رنگارنگ از جاذبه های این شهرستان است .

شماره تلفن های ضروری بندرعباس :با پیش شماره 0761

آتش نشانی : 125اپراتور بین شهری (كاریر) : 126اتفاقات آب : 122اطلاعات پرواز : 8-6665827اطلاعات تلفن : 118امداد آب : 152امداد شركت برق : 121انتقال خون : 229913-2228032اورژانس : 115اوقات شرعی : 192پزشكی قانونی : 4444050پلیس : 110پلیس راه : 6669299خرابی تلفن : 117راه و ترابری : 141روابط عمومی مخابرات : 14-6669513صدا و سیما : 23-3330020مبارزه با گران فروشی : 124مبارزه با فساد اجتماعی : 5551477مبارزه با مواد مخدر : 3337033ندای امداد : 149ندای قرآن : 144هواشناسی : 134پراداخت قبوض بانك صادرات هرمزگان : 1553

جمعه 6/12/1389 - 18:0 - 0 تشکر 290418

جمعه 6/12/1389 - 18:19 - 0 تشکر 290430

ستاره جنوب- بندرعباس

پنج شنبه 26/12/1389 - 12:15 - 0 تشکر 299695

روز 5شنبه ظهر ساعت 13 به طرف جزیره قشم با اتوبوس دریایی راه افتادیم. دریا هم کمی مواج بود و قایق و وسیله نقلیه کم گیر می آمد. راستش می خواستیم بریم عروسی. خلاصه سوار بر اتوبوس دریایی شدیم و راه افتادیم به طرف جزیره قشم.

دریا طوری مواج بود که انگار سوار اسب باشی. نبودی و ببینی!!!

به اسکله قشم که رسیدیم 5نفری هر نفرمون 000/10 ریال بابت کرایه به شهرستان درگهان دادیم و رفتیم به درگهان تا برای عروسی خرید کنیم. خلاصه یه نیم ساعتی تو راه موندیم و وقتی رسیدیم ساعت 14 بود و بازارها تقریبا باز بودند. مسافرین نوروزی هم در درگهان حضور داشتند و خرید می کردند. منم که پس انداز کاری ام رو جمع کرده بودم تا مبلغ 000/800ریال برای خودم خرید کردم. به همه ی دوستان پیشنهاد میکنم برای یه بار هم که شده برن اینجای تجاری خرید کنند. به خاطر تنوع قیمت میگم. خیلی ارزون تر از سایر جاهای دیگه است. تفاوت قیمت با بندرعباس از 000/20 ریال هست تا 000/150 ریال و یخورده بیشتر.

تا ما خریدمون رو کردیم شد ساعت 19 و منم که پیراهن آستین کوتاه دوست داشتم همش یه دونه خریدم ولی پیله کرده بودم من یه دونه دیگه هم می خوام و بس!!!

خلاصه رفتم و یه دونه دیگه خریدم. اومدیم سوار مینی بوس ها شدیم و اومدیم به طرف جزیره قشم. تو مسیر من گفتم با این لباس ها که زشته برم عروسی؟؟ تو ماشین پرده ها رو کشیدم و دیدم هوا هم تاریکه و صندلی آخر هم نشستم پیراهنمو عوض کردم و خودمو خوشگل موشگل و شنگول منگول کردم ...

رسیدیم به نزدیکی های محله ی مجلس عروسی. یخورده اینور و اونور چرخیدیم تا خیابون مورد نظر رو پیدا کردیم. خیلی وقت پیش یه دیوار بلند جلوی خونشون به طرف خیابون کشیده شده بود و نشونه ی خوبی بود برای پیدا کردن خونه./ منم اولین دیوار رو که پیدا کردم گفتم شاید همین باشه. رفتم تو دیوار و حالا که به انتهای دیوار رسیدم دیدم ای بابا این دیوار که اون دیوار نیست؟!!!

راه برگشت هم که نبود خیلی دور بود ما هم بلانسبت مثه دزدا از دیوار رفتیم بالا با همین لباسای خوشگل موشگل!!!  خیلی اعصابم خورد شد. گفتم بابا ما اومدیم عروسی یا اومدیم از این دیوار به اون دیوار بپریم؟؟؟

رسیدیم به مجلس عروسی. خلوت بود. توی اتاق نشستیم چند دقیقه ای و مجلس عروسی رو برپا کردیم و سبک عروسی به سبک محلی بود. نیمبو داشتند و ارگ و طبل. خلاصه توی پارکینگ مجلس برگزار شد و کمی هم ما بین بقیه رقصیدیم و تا ساعت 23 این مجلس ادامه داشت و وقتی تموم شد رفتیم به کانون گرم خانواده داماد. و وقتی شام خوردیم جشن خانوادگی برپا کردیم و از بچه بگیر تا برسه به پیر و جوون همه با هم خانوادگی رقصیدیم./

صبح روز بعد هم بیدار شدیم و به بازار ستاره و بازار چینی ها در جزیره قشم رفتیم و خرید کردیم و ساعت های 11 صبح به طرف اسکله قشم رفتیم و اینبار برای برگشت از جزیره قشم به بندرعباس با قایق اومدیم./ وای من میمیرم برای قایق. دایی خدا بیامرز خودم هم قایق موتوری داشت. از بهترین هاش هم داشت و میشه گفت بهترین ناخدای قایق موتوری بود. بابای خودمم هم ملوان لنج و هم کشتی و هم قایق و هم ناخدای قایق و هم لنج.///.-

حالا دهم ببینید چندتا عکس از روی دریا تو مسیر جزیره قشم به بندر: نبودید و ببنید مثه شهربازی. سوار قایق که بودم یه جوری می پرید به هوا که دل آدم می رفت. وای وای وای.////....../

و رسیدیم به اسکله شهید حقانی بندرعباس

پنج شنبه 26/12/1389 - 12:23 - 0 تشکر 299697

یک فرد چینی در بازار چینی های جزیره قشم

این یکی رو یادم رفت بهتون نشون بدم.

این یکی چینیه. داشت تو بازار چینی های جزیره قشم یه چیزهایی می فروخت:

يکشنبه 1/3/1390 - 11:41 - 0 تشکر 319738

اطلاعات خوبی بود

___________________________________________________________________________________________________
یا امام حـــــــــــــین
مهدی جــــــــــــــان بیا
يکشنبه 14/12/1390 - 10:47 - 0 تشکر 437769

ابوالقاسم جراره با 127 هزار و 172 رای اول.محمد آشوری با 113هزار و 376 رای دوم.منصور آرامی با 102 هزار و 371 رای سوم شدند.

يکشنبه 14/12/1390 - 10:48 - 0 تشکر 437771

پایان شمارش آرا در حوزه انتخابیه بندرعباس/ جراره، آشوری و آرامی سه نماینده جدید
با پایان یافتن شمارش آرا در حوزه انتخابیه بندرعباس، قشم، ابوموسی، بندرخمیر و حاجی آباد، مردم این منطقه نمایندگان خود را برای مجلس نهم شورای اسلامی برگزیدند.

به گزارش هرمزآنلاین به نقل از فارس، ابوالقاسم جراره کاندیدای جبهه پایداری با کسب 127 هزار و 172 رای توانست به‌عنوان جوان‌ترین نماینده حوزه یاد شده علاوه بر مطرح کردن خود به‌عنوان جوان‌ترین نماینده مجلس نهم موفق شد نمایندگی مردم حوزه بندرعباس را نیز به دست آورد.

محمد آشوری عضو هیئت رییسه مجلس و چهره خوشنام هرمزگانی‌ نیز که در این دور در لیست جبهه متحد قرار گرفته بود نیز با کسب 113و 376 رای موفق به کسب رتبه دوم شد.

منصور آرامی دیگر فرد قرار گرفته در لیست جبهه متحد و شهردار سابق بندرعباس نیز با کسب 102 هزار و 371 رای به‌عنوان سومین بهارستان نشین از حوزه انتخابیه بندرعباس معرفی شد.

مهران شاهی دیگر کاندیدای جبهه پایداری، سید مصطفی ذوالقدر و موسی مولاپرست نیز هر کدام به ترتیب با بیش از 91، 73 و 68 هزار رای در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

يکشنبه 14/12/1390 - 14:5 - 0 تشکر 437814

چه تاپیک جالبی! دوست دارم مطالب شما رو درباره حال و هوای عید در جنوب، آداب و رسوم عید دیدنی و وضعیت بازارهای اونجا و ... بدونم. حتما باید خیلی جالب و البته متفاوت باشه.

خدا در همین نزدیکی است
يکشنبه 14/12/1390 - 23:53 - 0 تشکر 438109

شما دوستداران علاقه مند به دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جزئیات بیشتر در مورد خطه ی جنوب کشور سرزمین مدافعان خلیج همیشه فارس ایران می توانید به نشانی های ذیل مراجعه نموده و از جدیدترین رخدادهای استان و مرکز استان و سایر اطلاعات دیگر باخبر شوید و اطلاع پیدا نمایید.:

دوشنبه 15/12/1390 - 12:57 - 0 تشکر 438196

سلام
مطالب و عکسهای بسیار خوبی هست . متشکرم
جناب djalimusic اگر یکم موقعی که دارید مطلب رو داخل انجمن میذارید عکسها رو کوچیکتر کنید (روی عکس کلیک کنید و از گوشه به طرف داخل بکشید) شکل صفحه بهم نمیریزه و شکیل تر میشه